سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
فناوری تعمیرات
چهارشنبه 93/2/24 ساعت 6:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
تبلور عزم ملی/ باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

"ایران" تنها دارنده فناوری تعمیرات "هواپیماهای پهن پیکر" در غرب آسیا + گزارش تصویری

جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دارنده فناوری تعمیرات هواپیماهای پهن پیکر که استراتژیک‌ترین وسیله حمل و نقل در جهان محسوب می‌شوند، در غرب آسیا شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،در تمام دنیا استراتژیک ترین وسیله حمل و نقل مسافر و بار هواپیماهای پهن پیکر هستند. بسیاری از کشورها در دنیا حتی توان خریداری این هواپیماها را نداشته و نمی توانند از آن ها استفاده کنند.بکار گیری این هواپیماها مستلزم داشتن خلبانان کار آزموده و پرسنل تعمیر و نگهداری بسیار حرفه ای است.


عبارت پهن پیکر به هواپیماهایی اطلاق می شود که قطر بدنه آن ها بیش از شش متر بوده و ظرفیت مسافر در این هواپیماها بین 200 تا 850 نفر متغیر است.البته از اصطلاح "دو راهرو" نیز برای نامگذاری این هواپیماها استفاده می شود.

هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747 در حال تعمیر دوره ای

صد البته این وسیله های حمل و نقل غول پیکر که صدها مسافر و ده ها تن بار را در مسافت های طولانی جابجا می کنند با پیشرفته ترین تکنولوژی ها ساخته شده و تعمیر و نگهداری آن ها فقط در معدود کشورهای انگشت شمار دنیا انجام می شود.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که تعداد قابل توجهی هواپیماهای پهن پیکر را در خدمت دارد.پیش از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در کشور ما این هواپیماها  توسط پرسنل خارجی تعمیر و نگهداری می شدند و متاسفانه نیروهای داخلی کمتر برای این کار استفاده می شدند.


اما پس از انقلاب اسلامی و با کارشکنی برخی دولت های غربی برای تعمیرات هواپیماها کارشناسان و متخصصین داخلی تصمیم گرفتند تا با عزم ملی و با کمک دانش بومی هواپیماهای پهن پیکر را که بخش اعظم اقتصاد کشور به آن ها وابسته بود تعمیر کرده و از وابستگی به خارج از کشور جلوگیری کنند.

هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747

سال 1381 و با تاسیس شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو کار بازآماد کردن (اورهال) اولین هواپیمای پهن پیکر مسافربری کشور که یک فروند بویینگ 747 بود شروع می شود.با تلاش پرسنل داخلی و با تکیه بر متخصصین کشور و دانش بومی این هواپیما تعمیر شده و به خط پروازی باز می گردد.

تعمیرات سبک موتورهای هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747

تعمیرات سنگین یا اورهال این پرنده راه را برای ورود دیگر هواپیماها به فارسکو باز می کند و پس از آن تمام هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر موجود در کشور در آشیانه این شرکت تعمیر اساسی می شوند.در حال حاضر چهار نوع هواپیمای پهن پیکر شامل بویینگ 747 ، ایرباس آ 300 ، ایرباس آ310 و ایرباس آ340 در کشور وجود دارند که کار تعمیرات آن ها در داخل جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

هواپیمای ایرباس آ300 مسافربری در حال ورود به آشیانه فارسکو برای تعمیر

هواپیمای باربری ایرباس آ300 که در حال گذراندن مراحل پایانی تعمیرات سنگین است

مهندس میرباقری مدیر عامل شرکت فارسکو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص تعمیرات هواپیماهای پهن پیکر گفت: ثمره شروع این کار بزرگ در داخل کشور تنها به تعمیرات سبک هواپیما محدود نمی شود.با گذشت زمان و با تلاش شبانه روزی و آموزش پرسنل متخصص تمام تعمیرات سنگین و کلیه چک های هواپیماهای پهن پیکر در داخل آشیانه شرکت صورت می گیرد.

حتی فراتر از تعمیرات سنگین یعنی بروزرسانی بخش های الکترونیکی، بروزرسانی کاکپیت (قسمت کنترل هواپیما) و کابین مسافران نیز در این آشیانه انجام می شود.


وی اضافه کرد که بازآماد کردن (اورهال) هواپیما در داخل کشور تا 55 درصد صرفه جویی ارزی داشته و باعث ایجاد اشتغال هم شده است.میر باقری در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دارنده فناوری تعمیرات سبک و سنگین هواپیماهای پهن پیکر در غرب آسیا بوده و آماده هستیم تا به کشورهای منطقه نیز سرویس دهی کنیم.   منبع: باشگاه خبرنگاران



 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 103
بازدید دیروز: 650
کل بازدیدها: 1326840