سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
شهر زیرزمینی
شنبه 101/3/14 ساعت 7:20 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

پهپاد ارتش آرش

در جریان رونمایی از اولین شهر زیرزمینی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران، انواع پرنده های بدون سرنشین دوربرد شامل فطرس، کمان و آرش مستقر شده بودند تا بتوانند ماموریتهای ویژه و راهبردی را انجام دهند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه تحولات بزرگ و تاثیرگذار دفاعی و نظامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین شهر زیرزمینی این نیرو رونمایی شد. شهر پهپادی ارتش در حقیقت دومین شهر زیر زمینی پهپادی در کشورمان بعد از نمونه رونمایی شده توسط سپاه در اواخر سال پیش و اولین مجموعه زیر زمینی شناخته شده در این وسعت برای ارتش به حساب می آید.

بر اساس آنچه در تصاویر و توضیحات گزارش رسانه ملی منتشر شد، شهر مورد نظر در منطقه غرب کشور طراحی و ساخته شده است. چرایی اهمیت وجود این پایگاه در غرب کشور و حضور پهپادهای خاص و دور برد در این منطقه، مسئله ای است که به صورت ویژه در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در ابتدا به سراغ معرفی پهپادهای برد بلند در این پایگاه می رویم.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به 5 ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

 
گزارش صدا و سیما از شهر زیرزمینی ارتش

فطرس وارد ارتش شد

علاقمندان به مسائل نظامی بویژه در حوزه پهپادهای ایرانی به یاد دارند که در آبان ماه سال 1392، از پهپاد پهن پیکر و بلند پرواز فطرس با ماموریت شناسایی و رزمی، برای اولین بار رونمایی شد. این پرنده بدون سرنشین یکی از اولین تجربه های موفق جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت پهپادهای بزرگ پیکر بوده است. از آن زمان تا به امروز فطرس جزو محصولات وزارت دفاع بود که با توجه به تصاویر جدید، به نظر می رسد ارتش اولین مشتری این پهپاد خاص شده است. اما چرا به فطرس، پهپاد خاص می گوییم؟

شعاع عملیاتی این پهپاد پهن پیکر ایرانی، 2 هزار کیلومتر گفته شده و سقف پروازی آن نیز بیش از 7500 متر است. میزان مداومت پروازی آن در حدود 30 ساعت و سرعت نهایی آن نیز در حدود 250 کیلومتر بر ساعت است.

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

پهپاد دور برد فطرس در شهر زیرزمینی پهپادی ارتش - به موشک های کروز دقت کنید

طبق تصاویر و اطلاعات منتشره، برای این پهپاد، دو موشک کروز در نظر گرفته شده و در عین حال در زیر بالهای آن بمب های سری قائم به عنوان مهمات دورایستا و مینیاتوری دیده می‌شود که می تواند به عنوان یک سلاح برای حمله به اهداف خاص برای کاهش حداکثری خسارت های جانبی استفاده کرد. گزینه های دیگری مثل موشک های سری الماس یا شفق نیز می‌تواند برای این پهپاد در نظر گرفته شود. درباره موشک های کروز که برای فطرس در نظر گرفته شده اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی احتمالا برد 200 کیلومتر داشته و به همین دلیل، عملیات های تهاجمی این پهپاد را از برد اکثر سامانه های شناخته شده پدافندی جهان خارج می کند.

کمان 22 در نهاجا مجهز به موشک کروز شد

پهپاد کمان 22، یکی از جدیدترین محصولات پهپادی ایران است که توسط نیروی هوایی ارتش توسعه پیدا کرده و این پرنده بدون سرنشین دارای مداومت پروازی 24 ساعت و شعاع عملیاتی 3 هزار و ارتفاع پروازی تقریبی 8 کیلومتر است. ماموریت های شناسایی و تهاجمی در کنار قابلیت هایی مثل حمل غلاف های جنگ الکترونیک نیز برای این پرنده بدون سرنشین جدید ایران - که در اواخر سال 1399 رونمایی شده - تعریف شده است.

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

پهپاد کمان 22 مجهز به موشکهای کروز هوا پرتاب حیدر که به رنگ قرمز و مشکی مشخص شده

موشک کروز هوا پرتاب حیدر با برد 200 کیلومتر و سرعت هزار کیلومتر در ساعت در زمان برخورد، بمب بالدار بالابان با برد 25 کیلومتر و یک نمونه از موشک هوا پرتاب سری شفق، ترکیب تسلیحاتی تقریبا کاملی را در اختیار این پهپاد دور پرواز ایرانی قرار می دهد. یک نکته جالب و مهم که باید در خصوص این شهر پهپادی زیرزمینی ارتش به آن اشاره کرد اینکه محل به قدری بزرگ طراحی شده که پهپادها می توانند به راحتی در آن موتور خود را روشن کرده و با توان خود به حرکت در آیند.

آرش، امید و کرار در تیم انتحاری های ارتش

پهپاد آرش یک رکورد شکن جهانی به حساب می آید که از زمستان سال 1399 وارد خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران شده است. این پهپاد برد بلند که بر اساس سری کیان توسعه پیدا کرده توانایی حمله به اهداف ثابت زمینی و همچنین سیستم های راداری تا شعاع 2 هزار کیلومتر را داشته و در این کلاس برد بلندترین سامانه در جهان به حساب می آید. تعداد قابل توجهی از این پرنده بدون سرنشین در شهر زیرزمینی پهپادی ارتش مشاهده شده که نشان می دهد تولید انبوه این سلاح استراتژیک در جریان است.

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

تعداد قابل توجهی از پهپادهای انتحاری و ضد رادار آرش در شهر زیر زمینی ارتش

شاید بتوان جدیدترین و البته خاصترین پهپاد ایرانی حاضر در این شهر شگفت انگیز را یک پرنده بدون سرنشین دانست که از آن با نام "امید" یاد می کنند. شمایل این پرنده بدون سرنشین، مشخصا آن را مخصوص عملیات های انتحاری نشان داده و البته گفته شده دارای توانایی های ضد رادار همانند نمونه "آرش" است. این دارایی جدید ارتش به مانند برادر خود در نیروی هوافضای سپاه، از جمله مرموز ترین سلاح های ساخته شده در ایران به حساب آمده و غیر از نام و نوع ماموریت هیچ اطلاعات رسمی در خصوص آن وجود ندارد. اما با توجه به ظاهر و شکل طراحی و سیستم پیشران ملخی احتمالا توان پوشش دادن حداقل تا برد هزار کیلومتر را دارد.

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

پهپاد انتحاری امید در شهر زیر زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

اما دیگر پرنده بدون سرنشین دیده شده در این شهر زیر زمینی کرار بود؛ یکی از پهپادهای تقریبا قدیمی ساخت ایران که در اواخر دهه 1380 شمسی رونمایی شده و در مدل های مختلفی توسعه یافته است. در این شهر زیر زمینی، کرار ها با چندین گزینه تسلیحاتی مشاهده شدند. در یک تصویر یک سر جستجوگر - احتمالا از نوع تصویر ساز فروسرخ- برای پهپاد کرار دیده می شود که به نظر می رسد برای نمونه ای انتحاری از این پهپاد باشد. استفاده از این سیستم برای شناسایی اهداف دقت بالایی را به کرار برای یافتن و رسیدن به هدف می دهد. پهپاد کرار که از پیشران جت استفاده می کند در وضعیت ماموریت بدون بازگشت یا انتحاری بردی در حدود هزار کیلومتر داشته و در وضعیت گشت رزمی و بازگشت به خانه و بازیابی به وسیله چتر برد آن 500 کیلومتر است.

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

نصب یک سیستم اپتیکی در جلوی پهپاد کرار در شهر زیر زمینی پهپادی ارتش

برای این این پهپاد در کنار بحث عملیات انتحاری، قابلیت حمل و پرتاب بمب های سقوط آزاد غیر هدایت شونده، بمب های دورایستای سری بالابان، موشک های سری شفق بهینه شده و موشک های هوا به هوای سری آذرخش نیز تعریف شده و تمامی این تسلیحات در این شهر زیرزمینی ارتش مشاهده شدند.

اما نکته اصلی رونمایی امروز، به نظر ارسال یک سیگنال بسیار قدرتمند و سخت از طرف ایران به رژیم صهیونیستی و حامیان فرامنطقه ای آن باشد. هنگامی که نگاهی به وضعیت جغرافیایی و فاصله بین محدوده اعلام شده استقرار این شهر زیرمینی در ایران، تا سرزمین های اشغالی داشته باشیم شاهد این هستیم که در صورت قراردادن مبداء در غرب کشور، می توان با این حجم انبوه از پهپادهای دوربرد، به راحتی هر منطقه مورد نیاز برای مقابله جدی با دشمن، بویژه مراکز نظامی و استراتژیک در سرزمین های اشغالی، را نابود کرد.

طبیعتا داشتن ترکیبی از پهپادهای انتحاری و البته شناسایی و تهاجمی برد بلند در خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که این نیرو نیز در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حوزه پهپادی از فاز عملیات های کوتاه برد و تاکتیکی خارج شده و بحث عملیات های دور برد و راهبردی پهپادی را در دستور کار خود قرار داده است؛ بویژه آنکه در این میان، نقش نیروی هوایی ارتش نیز بسیار پررنگ و تاثیرگذار است.

 



برچسب‌ها: پهپاد

خواب حمله به ایران
شنبه 101/3/14 ساعت 7:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

باقری: صهیونیست‌ها خواب حمله به ایران را ببینند

باقری: صهیونیست‌ها خواب حمله به ایران را ببینند

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: صهیونیست‌ها حمله به ایران را فقط ممکن است بتوانند در خواب تصور کنند. هرگاه چنین خوابی را هم ببینند، هرگز از آن بیدار نخواهند شد.

به گزارش مشرق، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در دهمین دور مشورت‌های سیاسی به نروژ سفر کرد، نوشت: «در پاسخ به خبرنگار نروژی درباره احتمال تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی گفتم: صهیونیست‌ها حمله به ایران را فقط ممکن است بتوانند در خواب تصور کنند. هرگاه چنین خوابی را هم ببینند، هرگز از آن بیدار نخواهند شد.»

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به اسلو که در پاسخ به دعوت «هنریک تونه» معاون وزیر خارجه نروژ به منظور شرکت در دهمین دور مشورت‌های سیاسی ایران و نروژ انجام شد، روز چهارشنبه دیدارهای جداگانه‌ای با «توره هاترم» دبیرکل وزارت امور خارجه، «آموند ویک» معاون وزارت نفت و انرژی و «ویدار اولریکسن» معاون وزارت تجارت، صنعت و شیلات نروژ داشت که در این دیدارها مسائل مورد علاقه دو طرف در زمینه‌های سیاسی، انرژی و شیلات مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی همچنین با وزیر خارجه نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد.

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

توقیف کشتی یونانی
شنبه 101/3/7 ساعت 3:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

image-20220528130128-1.jpeg

در خلیج‌فارس یک قاعده ساده وجود دارد: اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند نفت بفروشد؛ دیگران نیز نمی‌توانند.

سرویس سیاست مشرق- روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران دو فروند نفت‌کش یونانی را به دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد. توقیف این دو کشتی پس‌ازآن صورت گرفته است که دولت یونان یک نفت‌کش روسی حامل نفت ایران را  به‌صورت علنی دزدیده و تحویل آمریکایی‌ها داد. اواخر فروردین‌ماه امسال گارد ساحلی یونان نفت‌کش لانا را در جزیره ائوبویا توقیف کرد. در حالی اتحادیه اروپا به بهانه تحریم نفتکش روسی را  متوقف کرده بود که بر اساس پروتکل‌های دریایی کشتی روس، نفت ایران را جابه‌جا می‌کرد و پرچم کشورمان روی عرشه آن در اهتزاز بود.

پس از اقدام غیرقانونی یونانی‌ها وزارت امور خارجه ایران سفیر یونان و نیز کاردار سوئیس در تهران را احضار کرده و سعی کرد با روش‌های دیپلماتیک به آتن اخطار لازم را بدهد، اما یونانی‌ها به‌جای اجرای قوانین کشتی‌رانی و دریانوردی در اقدامی عجیب تسلیم فشار غیرقانونی آمریکایی‌ها شده و نفت ایران را مصادره کردند. بر اساس گزارش شرکت انگلیسی اطلاعات دریایی لویدز لیست، ایالات‌متحده آمریکا نفت‌کش «آیس انرژی» را برای تحویل گرفتن محموله نفتی ایران، به یونان اعزام کرد و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری آمریکا، به این کشور تحویل شد. در آن زمان سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با صدور بیانیه‌ای، این اقدام دولت یونان را «مصداق بارز دزدی دریایی» دانست.

جمهوری اسلامی ایران سال‌ها تجربه مقابله با دزدان دریایی را در کارنامه خود دارد. نیروهای مسلح کشورمان بارها با اشرار مسلح در خلیج‌فارس، شمال باب المندب تا خطوط ساحلی سومالی و حتی اقیانوس هند مقابله و امنیت منطقه را در برابر اقدامات مسلحانه تأمین کرده‌است. اما با آغاز دوران «فشار حداکثری ترامپ» و اجرای قانون تحریم‌های ثانویه مدل دزدی دریایی تغییر کرده است! اگر روزگاری چند قایق کوچک شبانه و با تعدادی مسلسل ازکارافتاده به کشتی‌ها حمله کرده و به اموال و کارکنان آن صدمه می‌زدند؛ حالا  دولت‌های غربی به‌صورت علنی و در روز روشن کشتی‌های کشورهای مختلف را توقیف کرده و بار آن را می‌دزدند. به‌صورت طبیعی برخورد با این دزدی سازمان‌یافته و دولتی با دادن بیانیه دیپلماتیک و احضار چند سفیر و کاردار امکان‌پذیر نیست! ازاین‌رو رزمندگان سپاه پاسداران بارها با انجام عملیات‌های اطلاعاتی و تاکتیکی در خلیج‌فارس  ضربه سنگین به حیثیت این دزدان دریایی مدرن زده‌اند.

پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

روزنامه صهیونیستی یدیعوت اخرونوت درباره اهمیت اقدامات عملیاتی سپاه پاسداران می‌نویسد:

توقیف نفت‌کش‌های ایرانی در منطقه طرحی بود که موساد آن را به‌عنوان «جنگ جدید نفت‌کش‌ها» پیش می‌برد. هدف آن بود که تهران به‌گونه‌ای تحت فشار قرار بگیرد که با اجرای تحریم‌ها و کنترل میدانی فروش نفت، فلج شده و حتی نتواند یک قطره نفت نیز صادر کند، اما سپاه ورق‌بازی را برگرداند.

این روزنامه عبری زبان در ادامه این گزارش مهم نوشته است:

وقتی نیروی دریایی سپاه کشتی انگلیسی «استنا ایمپرو» را به‌تلافی دزدی دریایی لندن در تنگه جبل‌الطارق متوقف کرد، اتاق عملیات اطلاعاتی مشترک متوجه شد که این بازی دیگر مثل قبل نیست؛ زیرا افسران ایرانی پرچم انگلیس را پایین کشیده و روی عرشه آن اذان پخش کردند. آن زمان حیثیت انگلیس بر باد رفت. زیرا وقتی سپاه می‌خواست نفت‌کش انگلیسی را توقیف کند، یک واحد نیروی دریایی انگلیس در ناو جنگی «اچ‌ام‌اس مونتروز» در یک پیام بی‌سیمی به فرمانده «استنا ایمپرو» تأکید می‌کند که به مسیر خود ادامه دهد؛ اما یکی از افسران سپاه که این مکالمه را شنود می‌کرد روی خط گفتگو میان انگلیسی‌ها آمده و از ناو جنگلی ملکه انگلیس می‌خواهد در ماجرا دخالت نکرده و مسیرش را عوض کند. فرمانده ارتش سلطنتی بریتانیا وقتی متوجه شد سپاه در اجرای عملیات جدی بوده و تعارفی با هیچ کس ندارد، مجبور به ترک آن منطقه شد!

پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

پس از بی‌حیثیت شدن نیروی دریایی ملکه در خلیج‌فارس، ارتش رژیم صهیونیستی سعی کرد با انجام چند عملیات خرابکارانه جور کم‌کاری ناوهای جنگی غربی‌ها را در منطقه بکشد، این جنگ دریایی درنهایت به‌گونه‌ای رقم خورد که ژنرال «الیعاز چنی ماروم» فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل در شرح آن در روزنامه «یسرائیل هیوم» نوشت: باختیم! جنگ دریایی از دو سال پیش و در سناریوهای مختلفی اجرا شد، اسرائیل نیز با حمله به نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت برای سوریه به‌صورت علنی وارد آن شد، اما درنهایت ترابری تجاری اسرائیل دچار مشکل شده و کشتی‌های در مالکیت اسرائیل در سرتاسر جهان با چالش بزرگی مواجه شوند. اجرای این عملیات مایه سرافکندگی موساد است. 

پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

در ماجرای سرقت محموله نفتی ایران در ساحل یونان؛ آمریکایی‌ها با نقض قوانین بین‌المللی و دریانوردی در مسیر انتقال انرژی اخلال ایجاد کردند. توقیف دو نفت‌کش یونانی نشان داد، آمادگی رزمی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با عوامل اختلال‌گر قاطع و قطعی است. روزنامه واشنگتن‌پست در شرح این عملیات غرورآفرین نوشته است: دو نفت‌کش یونانی توقیف‌شده حامل ده‌ها هزار بشکه نفت صادراتی عراق، فروخته‌شده به ایالات‌متحده آمریکا، بودند که پس از بارگیری در بندر بصره در روز پنجشنبه، به مقصد ایالات‌متحده آمریکا به راه افتادند. نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از شناسایی نفت‌کش‌ها و مالک محموله نفتی آن‌ها را توقف کرد.

بنا بر اطلاعات دریافتی، پهپادهای شناسایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج‌فارس دو کشتی یونانی را رهگیری کرده و درنهایت، پس از نزدیک شدن به موقعیت با عملیات نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه، توقیف‌ شده‌اند. نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایق‌های تندرو دو نفت‌کش به نام‌های «پرودنت واریور» (Prudent Warrior) و «دلتا پوزایدون» (Delta Poseidon) به ترتیب در ساعت 15 و 18 به‌وقت‌تهران توقیف‌ کرده است. در این عملیات پرچم یونان پایین کشیده شده و درنهایت دو نفت‌کش به سمت بندرهای جنوب ایران هدایت شدند. آمریکایی‌ها پس از توقیف این دو نفت‌کش ادعا کرده‌اند که سیستم ناوبری آن‌ها خاموش شده است، درحالی‌که قبل از اجرای عملیات خدمه کشتی سیستم‌های رهیابی را از کار انداخته تا با چراغ خاموش از تنگه هرمز عبور کنند! توقیف دو نفت‌کش یونانی اشراف اطلاعاتی و رصد سپاه را به رخ حریف کشید.

پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

توقیف دو کشتی یونانی در خلیج‌فارس در پاسخ به دزدی دریایی مشترک اروپایی‌ها و آمریکا چند پیام راهبردی برای منطقه دارد:

1- در خلیج‌فارس یک قاعده ساده وجود دارد: اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند نفت بفروشد؛ دیگران نیز نمی‌توانند!

2- سرقت نفت‌کش ایرانی در اروپا، نشانه‌ای از قانون جنگل آمریکایی‌ها بود. در این بازی؛ حالا دزدان دریایی چشم آبی با همه تبصره‌های «قانون سپاه» در خلیج‌فارس به‌خوبی آشنایی پیداکرده‌اند.

3- سرعت واکنش جمهوری اسلامی ایران و اشراف دقیق سپاه بر روی تنگه هرمز از یک‌سو و شناسایی سریع و عملیات هم‌زمان برای انتقال نفت‌کش‌ها از سوی دیگر هشداری مهم برای سایر کشورهای همکار با دزدان دریایی دارد. هر دولتی که برای کاخ سفید خوش‌رقصی کند باید هزینه اقدامات ضد ایرانی را نیز بپردازد. پیش‌ازاین کره جنوبی مشمول این قاعده مهم شده است. دولت‌هایی که در حمایت از «تحریم‌های ثانویه» آمریکایی‌ها با واشنگتن همکاری کنند برای عبور کشتی‌های خود از تنگه هرمز باید همیشه نگرانی‌های خاص داشته باشند.

4- بچرخ تا بچرخیم! گروه دزدان دریایی بایدن نشان داد که بازگشت به شعار دیپلماسی تنها طبلی توخالی در ستاد جنگ روانی است، در عمل رئیس‌جمهور آمریکا همچنان تابع روحیات ترامپی است، بایدن اگرچه آلزایمر گرفته و بر امور شخصی خود نیز اشراف ندارد؛ اما مشاوران او به‌خوبی به یاد دارند که در دوره اوباما چگونه افسران ارشد آمریکایی در جزیره فارسی خود را خیس کرده و به‌زانو درآمدند.

5- باز و بسته شدن تنگه هرمز معطوف به اراده جمهوری اسلامی ایران است، آنچه از خلیج‌فارس به خارج صادر می‌شود، به بازیگردانی تهران بستگی دارد و نه ناوگان پنجم دریایی متجاوزین در بحرین! کشورهای مختلف در شرایطی حق‌دارند از تنگه هرمز عبور کنند، که حرکت آن‌ها ضرری و ناامنی برای ایران نداشته باشد.

هفته گذشته وب‌سایت آمریکایی – صهیونیستی آکسیوس در گزارشی نوشت: بایدن به‌عنوان بخشی از سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به خاورمیانه در پایان ماه ژوئن، به دیدار از عربستان سعودی فکر می‌کند. در این گزارش آمده بود که چند مقام آمریکایی پیش از سفر بایدن به منطقه به‌صورت محرمانه به ریاض رفته تا درباره شیوه فروش نفت سعودی در هنگامه جنگ در شرق اروپا مذاکره کنند. به گفته برخی منابع، برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و آموس هوچستاین، نماینده وزارت امور خارجه در انرژی مخفیانه وارد عربستان شده‌اند.

 هم‌زمان با افزایش شعله‌های جنگ در اوکراین، دولت بایدن از عربستانی‌ها خواسته بود تا میزان صادرات نفت خود را افزایش دهند؛ در آن زمان سعودی زیر بار آن خواسته نرفت. به گفته مفسران سیاسی، حضور محرمانه دو مقام دیپلماتیک و امنیتی آمریکا به ریاض باهدف قانع کردن عربستان صورت گرفته تا آن را به‌عنوان دستاورد سفر بایدن در منطقه جا بزنند. به نظر می‌رسد که دولت عربستان به دلیل فشار شدید داخلی و گرفتاری در باتلاق جنگ در یمن با خواسته بایدن موافقت کرده و نفت بیشتری به بازار عرضه کند، در این سناریو اما یک مؤلفه مهم توسط آمریکایی‌ها نادیده گرفته‌شده است. قانون سپاه هر لحظه می‌تواند بایدن را در شطرنج منطقه مات کند؛ در این ماجرا دست روی دست زیاد است!

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

دهلاویههای جدید با کلاهک خاص
شنبه 101/3/7 ساعت 3:3 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

از RPG-7 قدیمی تا دهلاویه‌های جدید با کلاهک خاص و مدرن/ ایران در 2 دهه تبدیل به قطب مهم تولید موشک‌های ضدزره در جهان شد +عکس

آر پی جی 29 - نمایه

در حالی که تولید سلاح‌های ضدزره در جهان، روندی صعودی را طی کرده و اهمیت این تجهیزات هر روز بیشتر می‌شود، صنایع دفاعی کشورمان سالهاست ضمن خودکفایی در این عرصه، به یکی از قطبهای این محصول تبدیل شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از دوران دفاع مقدس تا به امروز، سلاح های ضد زره نقش بسیار مهمی را تجهیز و ارتقاء نیروهای زمینی کشورمان ایفاء کرده اند هرچند که چنین تجهیزاتی، در دنیا نیز مورد توجه بوده و در دهه های اخیر، بسیاری از صنایع نظامی و ارتش های مهم جهان نیز به سراغ طراحی و ساخت نمونه های جدید از این سلاح رفته اند. حالا و تقریبا بیش از 3 دهه پس از پایان جنگ تحمیلی، میتوان با قاطعیت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران کشوری کاملا بی نیاز از خارج در بسیاری از محصولات مهم از جمله حوزه ضد زره شده و از نظر فناوری های این بخش نیز تقریبا همگام با کشورهای مهم جهان قرار دارد.

 



برچسب‌ها: موشکضدزره

گام بزرگ برای ساخت آواکس ایرانی
سه شنبه 101/3/3 ساعت 7:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

گام بزرگ ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال با رونمایی از «سیمرغ»/ بازار پررونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای سیمرغ

بررسی‌ها نشان می دهد در کلاس هواپیمای تازه رونمایی شده "سیمرغ"، نمونه‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که در کنار بحث ترابری، ماموریت‌های مختلف و قابل توجهی همچون هشدار زودهنگام هوابرد را انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتها بی خبری از پروژه مشهور و پر حاشیه ساخت هواپیما در کشورمان، هواپیمای ترابری "سیمرغ" توسط صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح رونمایی شد که نشان دهنده یک پرنده ترابری تاکتیکی سبک بر اساس باز طراحی مفهوم کلی از هواپیمای مسافربری آنتونوف 140 و پروژه ایرانی آن یعنی ایران 140 است. در حال حاضر به صورت دقیق، تفاوت های موجود بین نمونه ساخته شده به نام "سیمرغ" از یک سو و آنچه به عنوان ایران 140 یا آنتونوف 140 پیش از این ساخته شده مشخص نیست. اما آنچه بر اساس تصاویر می توان مطرح کرد، باز طراحی بخش هایی از بدنه از جمله دم و بال هواپیما است؛ اقدامی که نتایجی موثر در زمینه کاهش مسافت فرود و برخاست داشته و همچنین در بخش افزایش حجم سوخت و تناژ قابل حمل، خود را نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت جالب «سوزانا» هدیه گرانقیمت فرانسه به ارتش عراق/ ایران؛ آخرین آشیانه قاتل ناشناخته ناو آمریکایی «استارک» +عکس

جولان گرگ‌های جاسوس در لباس میش‌های پرنده/ گسترش تحرکات هواپیماهای جاسوسی کشورهای عربی در اطراف ایران +عکس

به طور کلی باید توجه داشت که در دهه های اخیر، چه در بخش هواپیماهای تربوپراپ مثل سری سیمرغ یا در نمونه های جت، بحثی به اسم هواپیماهای منطقه ای مطرح شده که عمدتا مربوط به مدل های مسافربری با توان حمل مسافران کم تر برای مسیرهای کوتاه تر است. البته این مسئله در نمونه های جت و خصوصا با کاهش مسافران مثل مدل های VIP، به افزایش قابل توجه برد نیز منجر شده است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای ترابری سیمرغ

در کنار بحث حمل مسافر و کاربری غیر نظامی، پتانسیل های بالایی در این طراحی ها برای بحث های نظامی از ترابری گرفته تا اموری مثل گشت دریایی، هشدار زودهنگام هوابرد (آواکس) و حتی نمونه های مسلح شده برای پشتیانی نزدیک هوایی وجود دارد که سری سیمرغ می تواند در ادامه، همین نقش ها را برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایفا کند. اما در این بخش در دیگر کشورهای دنیا بویژه کشورهای غیر از تولیدکنندگان مشهور شرقی و غربی پرنده های مسافربری و نظامی، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ در این گزارش نگاهی به برخی از این طرح ها -صرفا پرنده های تربوپراپ - خواهیم داشت.

سوئدی ها و طرح های موفق از شرکت Saab

شرکت سوئدی Saab از جمله طراحان موفق در حوزه محصولات نظامی از جمله هواپیما است. در حوزه هواپیماهای منطقه ای با پیشران توربوپراپ، سری ساب 340 و ساب 2000 از جمله محصولات موفق سوئدی ها در حوزه مسافربری بوده اند که دارای پتانسیل بالایی در حوزه نظامی بوده و مشتریان خاص خود را نیز داشته اند.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای آواکس نیروی هوایی تایلند بر پایه پلتفرم ساب 340

هر دو هواپیماهای این سری با رادارهای آرایه فازی فعال سری Erieye ساخت سوئد و با تبدیل شدن به آواکس هایی کوچک در اندازه ظاهری، اما بسیار موثر در عمل در بازار صادراتی ظاهر شده اند. در حال حاضر برای نمونه، نیروی هوایی سوئد و نیروی هوایی تایلند از آواکس ها بر پایه ساب 340 و پاکستانی ها و سعودی ها نیز از هواپیماهای آواکس بر پایه ساب 2000 بهره می‌برند. در جریان رویارویی هوایی سال 2019 بین ارتش های هند و پاکستان، آواکس های ساخت سوئد متعلق به نیروی هوایی پاکستان دست برتر را در شناسایی و قابلیت شلیک اول به جنگنده های این کشور، در مقابل هندی ها اعطاء کردند.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

آواکس نیروی هوایی پاکستان بر پایه پلتفرم ساب 2000

شرکت ساب سوئد همچنین قابلیت های گشت دریایی را نیز برای هواپیمای ساب 2000 و همچنین برای هواپیمای توربورپراپ سری Q400 از شرکت کانادایی بمباردیر ارائه کرده که این پروژه به عنوان "اره ماهی" یاد شده و فعلا در فاز بازاریابی هستند.

ATR و بازار داغ گشت دریایی

وقتی از هواپیماهای تربوپراپ منطقه ای در جهان صحبت به میان می آید، نمی توان اشاره ای به خانواده ATR که در حال حاضر به صورت مشترک بین ایرباس فرانسه و لئوناردوی ایتالیا ساخته می شود، نداشت. این پرنده که مدل های مسافربری آن در کشور ما نیز در حال پرواز است در حوزه گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی نیز از جمله پرنده های با پتانسیل بالاست.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی بر پایه مدل ATR 72 متعلق به نیروی دریایی ترکیه

در حال حاضر دو کشور همسایه ما یعنی پاکستان و ترکیه از این هواپیما در نقش گشت دریایی بهره برده و در مدل سفارش داده شده برای ترکیه، قابلیت حمل اژدر و مقابله با زیردریایی ها نیز برای این هواپیماها در نظر گرفته شده است. طیف وسیعی از سیستم های راداری، اپتیکی و البته تسلیحاتی قابلیت نصب روی این هواپیما را داشته و می توان از آن هم در زمان صلح برای بحث کنترل کل خطوط کشتیرانی و جستجو و نجات در زمان بروز درگیری نیز در بحث کنترل فضای نبرد دریایی و در صورت لزوم درگیری با شناورهای دشمن بهره برد.

یک تجربه موفق از اسپانیا

به صورت کلی و عمده باید گفت اکثر طرح ها در این بازار در انحصار تولیدکنندگان اروپایی است. در این میان شرکت اسپانیایی CASA که امروز محصولات آن بخشی از مجموعه ایرباس است، برای بازار کشور اندونزی طرحی موسوم به CN-235 را توسعه داد. این طرح بسیار موفق هم در بحث مسافربری و ترابری غیر نظامی و هم در حوزه نظامی به تولید انبوه رسیده و پس از آن مدل توسعه یافته تر یعنی C-295 معرفی شده است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای HC-144 Ocean Sentry برای گارد ساحلی آمریکا که بر اساس مدل CN-235 ساخته شده

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل مسلح شده از هواپیمای سی 295 شرکت ایرباس

در مجموع باید گفت که از این دو مدل، چیزی نزدیک به 500 فروند هواپیما تولید شده و مشتریان بسیاری در سر تا سر دنیا را تغذیه کرده است. از گارد ساحلی آمریکا تا نیروی هوایی کانادا و کشورهایی مثل فنلاند، برزیل، جمهوری چک، هندوستان، فرانسه، پاکستان، مکزیک و مراکش از جمله کاربران این دو مدل هواپیما هستند.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل آواکس پیشنهاد داده شده بر اساس پلتفرم سی 295

نکته جالب این که در سری سی 295 برای نمونه، با اینکه با یک هواپیمای توربوپراپ دو موتوره سبک رو به رو هستیم مدل های آواکس، جمع آوری سیگنال های الکترونیکی، گشت دریایی و حتی نمونه مسلح شده به توپ، موشک و راکت های هدایت شونده برای ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی بر اساس این هواپیما توسعه پیدا کرده است.

یک کار خاص از ایتالیایی ها

در حوزه طراحی هواپیماهای ترابری سبک، ایتالیایی ها در دهه 1970 میلادی طرحی موفق به نام G.222 داشتند. چندین مرحله توسعه و مدرن سازی امروزه بدل به پرنده های به نام C-27J از شرکت لئوناردو شده است. این هواپیمای تربوپراپ کوچک و سبک که در اصل برای بحث ترابری و حمل نیرو و محموله های نظامی توسعه پیدا کرده، به شکل جالبی برای دیگر ماموریت های نظامی نیز قابل تغییر است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل جنگال و جمع آوری سیگنال بر پایه هواپیمای سری C-27J متعلق به ارتش ایتالیا بر فرار عراق

این هواپیما بر اساس نیاز مشتری می تواند برای نقش هایی مثل جست و جو و نجات دریایی، کنترل و فرماندهی هوابرد، جنگ الکترونیک، شناسایی و جمع آوری سیگنال های الکترونیکی و مغناطیسی و حتی گونه مسلح شده برای پشتیبانی نزدیک هوایی نیز مجهز شود. فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا در کنار نیروهای هوایی کشورهایی مثل ایتالیا، استرالیا، یونان، رومانی، مراکش و ترکمنستان از کاربران مدل های مختلف این هواپیما هستند.

باید توجه داشت که هواپیمای سیمرغ ایرانی البته در ابتدای راه و انجام آزمایش های مربوط به ماموریت اولیه و اصلی خود یعنی ترابری سبک تاکتیکی است اما با نگاهی به توانایی های موجود در کشور می توان گفت که این پرنده می تواند در نقش های دیگر همانند نمونه های مورد اشاره در بالا نیز ظاهر شود بخصوص آنکه سیستم های اپتیکی که در سالهای اخیر در حجم قابل توجهی در کشور توسعه پیدا کرده اند، در کنار رادارها و سامانه های نقشه برداری و حتی انواع بمب ها و موشک های دورایستای هوا پرتاب نیز قابلیت تعریف شدن برای استفاده در این پرنده را دارند. ذکر این نکته نیز مهم است که بسیاری از این زیر سیستم ها در اندازه های کوچک و سبک تر برای نصب روی پرنده های بدون سرنشین ایرانی توسعه پیدا کرده و مشخصا در پلتفرم بزرگتری مثل سیمرغ می توان محموله هایی سنگین تر با قابلیت های بیشتر را نیز حمل و مورد استفاده قرار داد.

 



برچسب‌ها: آواکس

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 129
بازدید دیروز: 258
کل بازدیدها: 1325253