سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
عقب ماندگی اروپا
دوشنبه 99/6/24 ساعت 6:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

عقب ماندن اروپا از قدرت موشکی ایران 

دست قدرتمند «ابومهدی» برای افزایش شعاع بازدارندگی جمهوری اسلامی/ ایران چهارمین قدرت مهم موشکی جهان در عرصه کروزهای ضدکشتی+عکس

موشک ابومهدی

نیروی دریایی ارتش کشورمان با در اختیار گرفتن موشک کروز ضد کشتی شهید ابومهدی با برد حداقل هزار کیلومتر، به یک باشگاه خاص نظامی وارد شده که تنها عضوهای فعلی آن، ارتش‌های آمریکا، روسیه و چین هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های کروز ضد کشتی از جمله مهم ترین عرصه های طراحی و تولید محصولات مدرن در دکترین دفاعی و بازدارندگی کشورمان به حساب می آیند که در سالهای اخیر توجه خاصی به این خانواده تسلیحاتی در کشور ما شده است. اما آخرین رونمایی در این حوزه، شامل معرفی محصولی خاص و کم نظیر در جهان بود که با عملیاتی شدن این موشک کروز ضد کشتی با برد بسیار بالا، ایران وارد یک باشگاه بسیار خاص و استراتژیک در دنیا شده است.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-2» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب 3 و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس

موشک شهید «ابومهدی مهندس» با برد بیش از 1000 کیلومتر نسل جدیدی از تسلیحات ضد کشتی کشور ما محسوب می شود که بر پایه موشک های کروز برد بلند حمله به اهداف زمینی مثل هویزه توسعه پیدا کرده اما نکته بسیار مهم درباره این دستاورد دفاعی این مسئله است که تا به امروز تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین موشک های کروز ضد کشتی در برد بالای هزار کیلومتر را در اختیار داشته اند و جمهوری اسلامی ایران با موشک جدید تبدیل به چهارمین کشور جهان با این توانایی شده است. در ادامه نگاهی به هم رده های جهانی موشک ابومهدی مهندس خواهیم داشت.

یانکی ها و تاماهاوک در مدل های مختلف

موشک کروز تاماهاوک یکی از سلاح های استاندارد نیروی دریایی آمریکا به حساب می آید که بیشتر برای مخاطبان با عنوان سلاحی ضد اهداف زمینی شناخته می شود. مدل ابتدایی ضد کشتی این موشک که با کدهای RGM و UGM  با عدد شناسایی معروف 109 شناخته می شدند از ترکیبی سیستم های اینرسیایی و ماهواره ای و رادار فعال در مرحله آخر بهره برده و بردی در حدود 2500 کیلومتر داشتند. این موشک ها در سال 1994 میلادی از خدمت خارج شده اند.

موشک کروز تاماهاوک در جریان آزمایش های ضد کشتی

نسل جدید موشک های کروز تاماهاوک در بلوک 5 که در حال حاضر در آخرین مراحل توسعه بوده و قرار است به زودی وارد مرحله تولید انبوه و تحویل به یگان های عملیاتی شود، توان درگیری با اهداف دریایی را پیدا خواهد کرد. برد این موشک در حدود 1600 کیلومتر خواهد بود. این موشک با سرعت 890 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و دارای یک سر جنگی نفوذگر به اهداف سخت است.

روسها به دنبال برد بالا و سرعتی چشمگیر

موشک های ضد کشتی زیادی در طول بیش از 50 سال اخیر در اتحاد جماهیر شوروی سابق و فدراسیون روسیه توسعه پیدا کرده اند و در حال حاضر در بخش موشک های کروز ضد کشتی عملیاتی، برد بلند ترین سلاحی که روسها در اختیار دارند موشک های سری 3M54K و 3M54T برای پرتاب از زیردریایی و کشتی از خانواده کالیبر است که بردی در حدود 660 کیلومتر دارد. اما روسیه از اواخر سال 2019 تا به امروز چندین آزمایش روی موشک کروز ضد کشتی جدید خود یعنی Zircon انجام داده که این موشک که به گفته منابع روسی بسته به نوع هدف، بردی بین هزار الی 2 هزار کیلومتر خواهد داشت و می تواند با سرعت 8 تا 9 برابر سرعت صوت حرکت کرده و از موتور اسکرم جت بهره می برد.

تصویر گرافیکی از موشک ضد کشتی Zircon

این موشک برای شلیک از زیردریایی ها و کشتی ها توسعه پیدا کرده و وزن سر جنگی آن بین 300 الی 400 کیلوگرم خواهد بود. البته با این مقدار از سرعت، در صورت برخورد به هدف اصولا بود یا نبود سر جنگی خیلی تفاوت نداشته و انرژی جنبشی حاصل باعث خسارت شدید و به احتمال فراوان غرق شناور دشمن خواهد شد. در آزمایش این موشک در سال 2020 از ناو محافظ  Admiral Gorshkov، این موشک توانست هدفی را در فاصله بیش از 500 کیلومتری هدف قرار دهد. روسها اعلام کرده اند در سالهای آینده میلادی این موشک را وارد خدمت خواهند کرد.

اژدهای زرد به دنبال مقابله با ناوهای آمریکایی

اصولا نمی توان حرفی از موشک های نسل جدید در جهان زد و به سراغ جمهوری خلق چین نرفت؛ کشوری که یکی از فعال ترین برنامه های موشکی جهان را داشته و هر سال نیز به سمت افزایش کیفیت و کمیت قوای موشکی خود می رود. چینی ها در بحث ضد کشتی یک هدف اصلی دارند و آن هم نیروی دریایی آیالات متحده آمریکا است. در سالهای اخیر و خصوصا پس از آغاز مدرن سازی سنگین نیروهای مسلح چین از حدود سال 2005 به این طرف، حجم بسیار زیادی از موشک های کروز ضد کشتی در بردهای مختلف وارد خدمت نیروی های مسلح چین شده است.

تصویری که گفته می شود موشک YJ-100 زیر بالهای بمب افکن اچ 6 قرار گرفته

برد بلند ترین موشک کروز ضد کشتی حال حاضر چینی ها مدل YJ-100 است که از بمب افکن های مدل H-6 و همچنین ناوشکن های سنگین تایپ 055 پرتاب می شود. این موشک در حال حاضر بردی در حدود 800 کیلومتر داشته و سرعت آن نیز زیر صوت است. بر اساس آنچه امروزه به صورت عملیاتی (حداقل بر اساس اطلاعات موجود) می توان گفت این است که چینی ها موشک کروز ضد کشتی با برد هزار کیلومتر یا بیشتر از آن را ندارند ولی برخی از منابع اعتقاد دارند که چینی ها در حال توسعه موشکی به اسم HN2000 هستند که ماموریت تخصصی آن ضد کشتی بوده و برد آن نیز در حدود 2 تا 4 هزار کیلومتر خواهد بود. هنوز اطلاعات خاصی در خصوص این موشک منتشر نشده و مشخص نیست در چه مرحله ای از توسعه قرار دارد.

ابومهدی به نداجا ملحق می شود

اما در روز صنعت دفاعی شاهد رونمایی از موشک جدید کروز ضد کشتی ایران بودیم که به یاد شهید بزرگوار ابومهدی المهندس و خدمات بی دریغ او به جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی، به عنوان ابومهدی نامگذاری شد. خبر جالب دیگر در خصوص این موشک اینکه به نظر می رسد نیروی دریایی ارتش اولین مشتری این سلاح استراتژیک باشد. بر اساس تصاویر پخش شده مربوط به آزمایش های این موشک مشخص شده که پرتاب آن از روی لانچرهای زمینی متحرک صورت می گیرد. احتمالا اولین یگان های به کار گیرنده این سامانه، واحدهای موشکی ساحل به دریای نداجا در سواحل مکران باشند.

موشک کروز ضد کشتی شهید ابومهدی

شلیک موشک کروز ابومهدی از پرتابگر زمینی

با وجود امکان استقرار گسترده لانچرهای ساحلی جهت شلیک این موشک و انهدام اهداف در مناطق دوردست، بررسی های اولیه نشان می دهد این موشک با توجه به اندازه بسیار بزرگ خود، به راحتی قابل نصب روی شناورهای فعلی نیروی دریایی ارتش نیست ولی مشخصا در نسل های بعدی ناوهای ایرانی و در وزن های 5 هزار تن به بالا که به سیستم های پرتاب عمودی مجهز خواهد بود، امکان نصب سهولت پیدا خواهد کرد؛ مسئله ای که قدرت آتش ناوهای نداجا را در حد غیر قابل تصوری افزایش داده و عملا نیروی دریایی کشور ما را در منطقه به طور کامل بی رقیب و در جهان نیز در کنار ابرقدرت های دریایی جهان در بحث برد درگیری قرار خواهد داد.

شعاع موشک ابومهدی با برد 1200 کیلومتر با فرض پرتاب از سواحل ایران، نقطه سفید وسط دایره

در سناریوی شلیک از سواحل جنوب شرقی کشور و با فرض برد 1200 کیلومتر برای این موشک، متوجه می شویم که وسعت بسیار زیادی از منطقه دریای عرب (که مابین دریایی عمان و اقیانوس هند قرار دارد) توسط این موشک پوشش داده خواهد شد و این مسئله سیگنالی بسیار قدرتمند و خاص برای یک کشور و یک نیرو و آن هم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خواهد بود. مشخصا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بحث حملات دوربرد ضد کشتی به منظور ایجاد فضای ضد دسترسی و دور کردن ناوهای هواپیمابر و شناورهای لجستیکی از سواحل کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ امری که لایه ای جدید و وسیع از خطوط دفاعی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.




جهش 700
دوشنبه 99/6/24 ساعت 6:24 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

گزارش مشرق از دستاورد مهم دفاعی کشور 

پهپادهای ایرانی با «جهش 700» به قابلیت حمل یک تن مهمات رسیدند/ اولین رقیب جهانی برای پرنده‌های بلندپرواز آمریکایی پیدا شد+عکس

پهپاد

پرنده‌های بدون سرنشین کشورمان با استفاده از موتور توربوفن جهش 700 می‌توانند به راحتی در سقف پروازی پهپادهای مشهور امریکا همچون گلوبال هاوک، حرکت کرده و امکان حمل 1 تن مهمات را نیز دارا باشند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در رونمایی های روزهای گذشته که مربوط به گرامیداشت روز صنعت دفاعی بود، یک محصول خاص وجود داشت که اگرچه از نظر حجم و ابعاد، به نسبت بسیاری از محصولات دفاعی کوچکتر و ظریف تر بود اما می توان آنرا یکی از مهم ترین و اثرگذارترین محصولات دفاعی ساخته شده در طول 2 دهه اخیر صنعت دفاعی کشور به حساب آورد چراکه موتور توربوفن سبک جهش 700 در حقیقت نقطه پرشی است که می تواند در تاریخ صنعت هوایی در ایران به عنوان یکی از اتفاقات بزرگ و ماندگار محسوب شود.

شاید در همین ابتدا این سوال پیش آمده باشد که مگر یک موتور هوایی چیست که چنین اثری را برای آن قائل باشیم که برای فهم بهتر این مسئله و درک اهمیت این ماجرا بخش های مهم این دستاورد را به صورت بخش به بخش تشریح خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

جهش بزرگ مهندسان ایرانی برای ارتقاء تانک‌های نیروهای مسلح/ قلب T-90 آماده نصب روی «کرّار» شد +عکس

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیروهای مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

موتور توربوفن؛ شاه کلید ساخت هواپیماهای پیشرفته

امروزه اگر بخواهید هر هواپیمای جت پیشرفته ای (چه نظامی و چه غیر نظامی) را در یک مجموعه صنعت بسازید، یکی از بزرگترین چالش ها در مقابل شما بحث موتور خواهد بود و در بخش پیشران های جت در حال حاضر موتورهای توربوفن گزینه اصلی هستند. کشور ما پیش از این با موتورهای توربوجت اوج که بر اساس موتورهای J-85 جنگنده اف 5 توسعه پیدا کرده گام محکم اول در بخش هوایی را برداشته بود ولی هنوز تا رسیدن به بزرگان این عرصه در جهان فاصله محسوسی وجود داشت.

موتور توربوجت اوج ساخت ایران

موتور توربوفن جهش 700

توربوفن نوعی موتور جت است که در آن بخش بزرگی از هوای مکیده شده، بدون رفتن به اتاق احتراق از روزنه انتهائی خارج می‌شود. توربوفن یک کمپرسورفن بسیار بزرگ در جلوی موتور دارد که نسبت زیادی از هوا پس از عبور از فن از فاصله بین فن و پوسته عبور کرده، در انتهای موتور با گازهای داغ خروجی موتور یکی می‌شوند و نیروی پیشرانه را افزایش می‌ دهد. توربوفن‌ ها کارایی بهتری نسبت توربوجت ها دارند؛ زیرا به حجم زیادی از هوا که از فن عبور می‌کند شتاب داده می‌ شود و با توجه به هوای کمی که از هسته موتور عبور می‌کند، نیروی پیشرانه زیادی تولید می‌کند. این موتورها می‌ توانند با تولید حرارت کم در مدت‌ زمان طولانی با سوختی کم و نزدیک به سطح زمین، به پرواز ادامه دهند و همین باعث می‌شود که امکان ردیابی آن‌ها توسط حسگرهای حرارتی یا رادارهای زمین بسیار کم باشد.

اصولا وقتی از جنگنده نسل 4 و بالاتر از آن صحبت می شود به یک موتور توربوفن نیاز است. برای نمونه در کشور ما جنگنده هایی مثل اف 14 و میگ 29 از نسل 4 ها هستند که از موتورهای توربوفن اولیه بهره می برند. امروزه مدل های بسیار پیشرفته تر با توان بالاتر، عمر بیشتر و مصرف سوخت کمتر توسط چند کشور خاص تولید می شود. موتور جهش 700 یک مینی توربوفن مخصوص پهپادها و هواپیماهای تجاری بسیار سبک حساب می شود و هنوز آماده استفاده برای جنگنده ها نیست اما مشخصا گام اول برای آشنایی صنایع دفاعیی ما با این فناوری و رسیدن به محصولات نهایی در این بخش است.

پره‌های تک ‌کریستال چیست و چه معنایی دارد؟

در هر موتور یک سری پره یا به عبارت دیگر تیغه هایی وجود دارد که با جریان هوا به گردش در می آیند. یکی از پیشرفته ترین روش های ساخت این پره ها که یکی از لبه های فناوری در بحث موتور سازی محسوب می شود بحث ساخت آنها به صورت تک کریستالی است که در اینجا ما با نوعی سوپر آلیاژ طرف هستیم. اما در ابتدا بد نیست سوپر آلیاژ را تعریف کنیم. سوپر یا ابرآلیاژ آلیاژی است که از نظر اکسایش و حفظ استحکام در مقابل "حرارت بیش از یک‌ سوم نقطه ذوب خود" مقاوم باشد.

عنصر پایه ابرآلیاژها، معمولا نیکل، کبالت یا آهن-نیکل است. ابرآلیاژ استحکام زیادی در دماهای بالا دارد و در برابر خزش، خوردگی و اکسایش مقاوم است. این مقاومت توسط عناصری نظیر آلومینیم و کروم ایجاد می‌شود. ساختار کریستالی این آلیاژها معمولا مکعبی وجه پر (FCC) است. عمده کاربرد ابرآلیاژها در قسمت‌های داغ توربین‌ های گاز (پره‌های توربین و محفظه احتراق) است که دمای گاز در این بخش‌ها به بیش از 1000 درجه سلسیوس می‌ رسد.

تکه ای از ابرآلیاژ ساخته شده بر پایه ماده نیکل برای موتور توربوفن RB199 جنگنده تورنادو

سوپرآلیاژهای تک‌ کریستال (شبیه به مدلی که در موتور جدید ایرانی مورد استفاده قرار گرفته) نسبت به سوپر آلیاژهایی که دارای دانه‌ های جهت‌ دار و یا دانه‌ های هم محور می‌باشند در دماهای بالا عمر خزشی بیشتری دارند یعنی عمر آنها به مراتب بالاتر است. پره‌های تک‌کریستال اولین بار توسط شرکت Pratt & Whitney در سال 1982 میلادی در موتورهای توربین‌های هوایی بوئینگ 767 و ایرباس A310 مورد استفاده قرار گرفتند. از آن تاریخ تاکنون کلیه سازندگان توربین‌ های گازی هوایی و زمینی نظیر GE، زیمنس، میتسوبیشی و ... از این نوع پره‌ها به مقادیر زیاد در ساخت توربین‌های پیشرفته ساخت خود استفاده کرده‌اند.

بخشی از تیغه مورد استفاده در موتور ایرباس آ 350 که به شیوه تک کریستالی ساخته شده

با توجه به کلیه مسائل، به هنگام طراحی یک آلیاژ ریختگی تک کریستال جهت کاربرد در شرایطی مانند پره‌های توربین‌های گازی زمینی مشخصات ذیل مورد نظر قرار می گیرد: قابلیت ریخته‌گری مناسب، قابلیت عملیات حرارتی، پایداری ساختار میکروسکوپی در دماهای بالا، استحکام خزشی مناسب و مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون مناسب. همانطور که توضیح داده شد سر ریز این فناوری از بخش دفاعی هم می تواند بخش هوانوردی غیر نظامی و هم بخش تولید توربین های زمینی را متحول کرده و یکی از نیازهای استراتژیک کشور ما در بخش تولید انرژی های نوین را نیز تامین کند.

جهش انقلابی پهپادهای ایرانی با جهش 700

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد این موتور جدید در حقیقت برای پرنده های بدون سرنشین توسعه پیدا کرده و اعداد اعلام شده در خصوص این موتور و توانایی هایی که در اختیار کشور ما با این موتور قرار می گیرد حقیقتا قابل توجه است. این موتور که تراست یا نیروی خروجی آن در حدود 700 کیلوگرم است برای استفاده روی پرنده ای تا وزن 4 تن در نظر گرفته شده و می تواند ارتفاع پروازی پهپادهای ایرانی را به 60 هزار پا برساند.  این ارتفاع یعنی 18 کیلومتر و چیزی در حد و اندازه های پهپاد جاسوسی RQ-4 گلوبال هاوک.

درست است که گلوبال هاوک، مغلوب سامانه های پدافندی مدرن سپاه شد و می شود، اما ارتفاع پروازی و قدرت موتور آن قابل توجه بوده و پهپادهای ایرانی با این پیشران می توانند عملیات های مهمتر و دور از دسترس سامانه های راداری نسل جدید را اجرا کنند.

پهپاد گلوبال هاوک

برای نمونه بد نیست بدانید که ارتفاع پروازی برخی از بهترین پهپادهای ایرانی در حال حاضر چیزی در حدود 24 هزار پا یا 7.3 کیلومتر است. وقتی ما از وزن برخاست حدود 4 تن صحبت می کنیم یعنی پهپادی از نظر وزنی در حدود MQ-9 ریپر که منتها از موتور جت استفاده کرده و در ارتفاعی بسیار بالاتر از پهپادهای عادی پرواز می کند. رهگیری و مقابله با این پرنده خصوصا برای سیستم های پدافندی زمین پایه سخت تر خواهد بود. زمان رسیدن این پرنده به هدف در موقعیت حساس، با محدودیت زمانی کمتر بوده و با قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر مشخصا گستره دید و کنترل این آن نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

پهپاد ریپر

البته توسعه پهپادهای دو موتوره جت - برای نمونه بر پایه پلتفرم سیمرغ - نیز می تواند از دیگر هدف های صنعت دفاعی ما باشد که در آن صورت می توان حتی به توانایی حمل مهمات بیش از 1 تن نیز دست پیدا کرد. ذکر این نکته نیز مهم است که هیچ کدام از کشورهای منطقه دارای این چنین توانایی نبوده و جمهوری اسلامی ایران اولین کشور منطقه است که موتور جت توربوفنی را برای استفاده از پهپادهای خود توسعه می دهد. این حرکت وزنه ای فوق العاده سنگین برای قدرت دفاعی و بازدارندگی کشور و حتی نیروهای مقاومت در منطقه به حساب خواهد آمد.

در سطح جهانی نیز عملا به غیر از آمریکا، چین، برخی طرح های مشترک اروپایی و یک طرح اولیه از روسیه، عملا پهپاد جت آن هم مجهز به موتور توربوفن مسئله ای بسیار نادر و صرفا در اختیار کشورهای بسیار قدرتمند در حوزه فناوری های دفاعی است. در نهایت باید متذکر شد تا استفاده انبوه از این موتور، حتما چند سالی زمان نیاز خواهد بود اما طراحی و ساخت بومی آن به قدری مهم و اثرگذار است که قطعا سرعت پیشرفت و جایگاه صنعتی جمهوری اسلامی ایران در عرصه صنعت هوایی و سایر بخش های نیازمند به این موتور، در کمتر از یک دهه جهش و جایگاه ویژه ای پیدا خواهد کرد که در کمتر حوزه و عرصه دیگر صنعتی، همانند آن یافت می شود.



برچسب‌ها: پهپاد

ورود حاج قاسم
یکشنبه 99/6/2 ساعت 4:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

گزارش مشرق از دستاود جدید دفاعی کشور/

موشک‌های بالستیک «شهاب 3 و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس

موشک حاج قاسم

با ورود عضو جدید به خانواده موشک های سری فاتح به عنوان دقیق ترین تسلیحات بالستیکی ایران، امکان هدف قراردادن بخشهای مهم و استراتژیک سرزمین های اشغالی با موشکهای تاکتیکی و نقطه زن فوق سریع فراهم شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در جریان مراسم گرامیداشت 31 مرداد روز صنعت دفاعی، طبق رسم سالهای اخیر شاهد رونمایی از چند دستاورد دفاعی مهم بودیم که یکی از مهمترین محصولات معرفی شده، موشک تاکتیکی زمین به زمین جدیدی بود که به یاد شهید بزرگوار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نام گذاری شده است. در ناگ هکلی، این موشک ادامه دهنده مسیر موفق و چشمگیر خانواده سری فاتح 110 است که در چند سال اخیر تبدیل به بخش مهمی از خانواده موشکی کشور ما شده.

در ادامه نگاهی به روند توسعه این خانواده موشکی موفق و اثرگذار و همچنین بررسی برخی ویژگی های مهم آن خواهیم داشت.ش



برچسب‌ها: موشک

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 95
بازدید دیروز: 185
کل بازدیدها: 1324961