سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
6 کروز دریایی ساخت ایران
پنج شنبه 93/1/21 ساعت 1:46 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نگاهی به 6 کروز دریایی ساخت ایران

از قدرت "قادر" 200 کیلومتری تا سرعت "نور" ضد جنگال +عکس

مجموعه‎های پرتابگرهای متحرک ساحلی که هر یک برخوردار از رادار، واحد فرماندهی و کنترل و چندین پرتابگر هستند، از مزیت های مهم موشک های کروز دریای ایران محسوب می‎شوند. این سامانه‎ها که به صورت خوداتکا عمل کرده و نقش مهمی در دفاع ساحلی در برابر واحدهای شناور دشمن دارند در عین حال قابلیت شبکه شدن با هم را نیز دارا هستند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سخنان روزهای اخیر سردار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره نصب موفق موشک های کروز «قادر» بر روی شناورهای تندر ندسا، بار دیگر نشان داد قدرت موشکی نیروهای مسلح کشورمان از رشد و قدرت فزاینده ای برخوردار است. به گفته دریادار تنگسیری بالگردهای MIL17 سپاه نیز هم اکنون به موشک‌های کروز 120 کیلومتری «نور» و بالگردهای کوچک 206 نیز به موشک های کروز برد کوتاه «نصر» مجهز شده‌اند.

اما متخصان دفاعی ایران تاکنون چه نوع موشک های کروز دریایی را ساخته و آماده مقابله با دشمن کرده اند؟

در پاسخ ابتدا باید اشاره کرد که بسیاری از موشک‎های هوا به سطح و سطح به سطح ساخته شده در واقع هواپیمایی با یک سرجنگی هستند زیرا پیکربندی آنها شباهت زیادی به هواپیما دارد. وجود بال به صورت ثابت یا باز شونده، پیشران هواتنفسی از نوع توربوجت یا توربوفن و از همه مهم‎تر نحوه پرواز غیر بالستیک و یا کاملاً مشابه هواپیما از شاخصه‎های مشترک اغلب این موشک‎ها  است.

اما اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها  پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند بر خلاف تصور نادرستی که این واژه را به قابلیت هدایت در موشک نسبت می‎دهد.

اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند.

موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند. برد نمونه‎های مختلف ساخته شده این نوع موشک‎ها از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر است.

برخی از مهم‎ترین اجزاء مشترک همه این موشک‎ها شامل پیشران راکتی برای نمونه‎های برد کوتاه تا متوسط و موتور جت برای نمونه‎های دوربرد، خلبان خودکار، ارتفاع‎سنج (برای اندازه‎گیری ارتفاع از سطح آب و پرواز در نزدیکی آن) و جستجوگر هدف که عموماً از نوع راداری، تصویری یا حرارتی است.

پس از جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان و مشاهده عملکرد موشک‎هایی همچون هارپون در اختیار نیروی دریایی ارتش ایران، موشک فرانسوی اگزوست در اختیار عراق و نیز استفاده از موشک کرم ابریشم توسط هر دو طرف، سرمایه‎گذاری قابل توجهی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای طراحی، ساخت و تولید موشک‎های ضد کشتی با بردهای متنوع خصوصاً انواع کروز که قابلیت شلیک از سه دسته اصلی پرتابگرها یعنی شناورها، هواگردها و سکوهای زمینی را داشته باشند صورت گرفت.

در این گزارش به معرفی 6 نوع از موشک‎های ضد کشتی ساخت کشورمان می‎پردازیم که همه آنها عملکرد کروز دارند هر چند برخی از منابع بین المللی، بیشتر بودن برد موشک از 50 کیلومتر را شرط نامگذاری آن به عنوان کروز می‎دانند.

کوثر

این موشک به عنوان یک سلاح ضد کشتی با پیشرانه راکتی سوخت جامد، سبک و برد کوتاه ساخته شده است. 3 گونه مختلف این موشک دستکم در دو مؤلفه وزن و برد با هم تفاوت‎های محسوسی دارند. نمونه آخر یعنی کوثر-3 با وزن 120 کیلوگرم و برد 25 کیلومتر دارای سر جنگی به جرم 29 کیلوگرم بوده و به سرعتی نزدیک به 0.8 سرعت صوت می‎رسد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک کروز ضد کشتی کوثر

بنا بر اطلاعات منتشر شده یکی از 3 گونه موشک کوثر دارای جستجوگر اپتیکی و یک نمونه هم از نوع راداری است. این موشک سبک با نصب روی قایق‎های تندرو از جمله ذوالفقار (IPS-18) و سایر شناورهای تندرو نقش مهمی در افزایش توان تهاجمی آنها ایفا نموده است.

همچنین بالگرد شاهد285 و پهپاد تهاجمی کرار نیز هر یک با دو فروند از این موشک مشاهده شده‎اند. تصویر زیر نیز که مربوط به رزمایشی دریایی در چندین سال قبل است به سکوی ساحلی موشک کوثر نسبت داده می‎شد اما پس از رونمایی از موشک ظفر ابهاماتی در این زمینه ایجاد شد.
 
ظفر

موشک کروز ظفر که در سال 1391 معرفی شد به طور کلی شباهت شکلی و ابعادی به موشک‎های کوثر دارد خصوصاً تصویر قبلی بیشتر مشابه موشک ظفر است تا نمونه‎های نمایش داده شده از کوثر. در هر صورت با مقایسه تصاویر ظفر با کوثر می‎توان نتیجه گرفت در مقایسه با کوثر، طول ظفر بیشتر بوده، بال‎های آن به عقب بدنه نزدیک‎تر هستند و ضمن تغییر شکل بال و حفظ حدود اندازه دهانه بال، مساحت آن افزایش یافته است. این تغییرات می‎تواند نشانه افزایش وزن ظفر نسبت به کوثر باشد. این وزن بیشتر احتمالاً صرف افزایش وزن سرجنگی و شاید هم پیشران شده باشد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک کروز ضد کشتی ظفر

این فرضیات با توجه به معرفی شدن ظفر به عنوان موشکی با قدرت تخریب بالا تقویت می‎شود. همچنین در زمان رونمایی اعلام شد موشک کروز ضد کشتی ظفر کوتاه‎برد، دارای جستجوگر راداری، وزن کم، دقت بالا و مقاوم در برابر جنگ الکترونیک بوده، توانایی پرواز در ارتفاع بسیار پائین را داشته و برای انهدام اهداف کوچک و متوسط طراحی شده است.

این موشک نیز قابل نصب بر روی شناورهای سبک و تندرو بوده و همانطور که اشاره شد احتمالاً دارای قدرت تخریب بالاتر و تا حدودی برد بیشتر نسبت به آخرین نسل از موشک کوثر است. ارزیابی کارشناسان خارجی برای موشک‎هایی در رده ظفر و کوثر نشان می‎دهد به دلیل ابعاد کوچک و سرعت نسبتاً بالا این موشک‎ها اهداف دشواری برای سامانه‎های دفاعی ناوهای مورد حمله خواهند بود.

 
6 موشک کروز دریایی ایران
شلیک موشک ظفر از قایق تندرو ذوالفقار؛ رادار هدفیابی روی دکل شناور قابل مشاهده است

نصر

موشک کروز ضد کشتی نصر در زمره سلاح‎هایی با برد کوتاه تا متوسط قرار می‎گیرد. اصلی‎ترین تفاوت این موشک با کوثر و ظفر میزان بالای سرجنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد نموده. موشک 350 کیلوگرمی نصر-1 با برد دستکم 35 کیلومتر حاوی یک سرجنگی نیمه زرهی 130 کیلوگرمی بوده که در حدود 4.5 برابر سرجنگی موشک کوثر-3 است.
 

6 موشک کروز دریایی ایران
نمونه هواپرتاب موشک نصر در کنار اف-4ئی

به گزارش مشرق، موشک ضد کشتی و کروز نصر-1 پس از قرار گرفتن در خط تولید، به فهرست تسلیحات شناورهای تندرو اضافه شد که برد دورایستایی بهتری به آنها در مقابله با ناوهای دشمن می‎دهد. علاوه بر شناورهای C-14 که فیلم شلیک موشک از آن در زمان نمایش خط تولید در اختیار رسانه‎ها قرار گرفت شناورهای تندرو دیگر از جمله ذوالفقار نیز به این موشک هدایت راداری و قدرتمند مجهز شده‎اند. ممکن است این موشک نیز مانند کوثر دارای نمونه‎ای برخوردار جستجوگر تصویری باشد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
شلیک موشک کروز ضد کشتی نصر از پرتابگر ساحلی

موشک نصر دارای سکوهای ساحلی خوداتکا نیز بوده که با استقرار روی کامیون از تحرک مناسبی برخوردار شده‎اند. نمونه هواپرتاب این موشک کروز هم به تولید رسیده که روی هواپیماهای جنگنده نظیر اف-4 فانتوم نیروی هوایی ارتش نصب می‎شود. به علاوه در بازدید رئیس جمهور از نیروی دریایی سپاه در بندرعباس نیز یک بالگرد بل206 مجهز به یک موشک نصر در زیر بدنه به نمایش در آمد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک نصر زیر بدنه بالگرد بل206

این بالگرد می‎تواند به سرعت پیمایشی (کروز) بالاتر از 200 کیلومتر بر ساعت برسد که سرعت اولیه قابل توجهی به موشک می‎دهد. همچنین توان رسیدن به ارتفاع پروازی بیش از 3500 متر نیز در کنار سرعت اولیه‎ای که بالگرد به موشک می‎دهد برد نصر را در صورت شلیک از بالگرد به طور محسوسی افزایش خواهد داد.

قاعدتاً روش شلیک موشک بدین ترتیب است که ابتدا موشک رها شده و با کمی فاصله گرفتن از بالگرد موتور راکتی آن روشن شده و به سمت هدف حرکت می‎کند. بنا بر این سایر بالگردهای همرده مانند شاهد278 و شاهد285 نیز می‎توانند با روشی مشابه این موشک را شلیک نمایند.

بالگردهای میل-17/171 نیروی دریایی سپاه نیز از نامزدهای کاربری این موشک هستند که می‎توانند چندین فروند از آن را در جایگاه‎های دو طرف بدنه خود حمل نمایند. بدیهی است پرتاب این موشک از هواپیماهای جنگنده از ارتفاع‎ها و سرعت‎های بیشتر باز هم به افزایش برد دورایستایی موشک منجر خواهد شد.

نور

موشک ضد کشتی و کروز نور از اولین نمونه‎های این نوع موشک‎ها بود که در سال‎های دهه 1370 به خدمت نیروهای مسلح کشورمان در آمد. موشک نور با طول 6.38 متر که 1.24 متر آن مربوط به موتور راکتی اولیه است، 715 کیلوگرم جرم داشته که 175 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی نفوذگر نیمه زرهی موجود در آن است. برد این موشک 120 کیلومتر بوده و می‎تواند با سرعت نزدیک به 0.9 ماخ پرواز کند.

6 موشک کروز دریایی ایران
شلیک موشک نور از ناوشکن البرز

ناوچه‎های رده تندر و سینا، ناوهای رده بایندر و ناوشکن (ناو محافظ) رده الوند و جماران، هواناوهای BH-7، بالگردهای میل-17/171 و هواپیماهای جنگنده مانند اف-4 فانتوم از جمله تجهیزات نیروهای دریایی سپاه و ارتش و نیروی هوایی ارتش هستند که این موشک را به کار می‎برند.

همچنین مجموعه‎های پرتابگرهای متحرک ساحلی که هر یک برخوردار از رادار، واحد فرماندهی و کنترل و چندین پرتابگر هستند دیگر سامانه کاربر موشک نور محسوب می‎شوند. این سامانه‎ها که به صورت خوداتکا عمل می‎کنند نقش مهمی در دفاع ساحلی در برابر واحدهای شناور دشمن دارند که البته سامانه‎های مستقر شده در مناطق مختلف قابلیت شبکه شدن با هم را نیز دارند.

6 موشک کروز دریایی ایران
 موشک کروز ضد کشتی نور

موشک نور برای پرتاب از شناورها یا سکوهای ساحلی با یک موتور راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جدا شدن این پیشران، با موتور توربوجت که ورودی هوای آن زیر بدنه و بین دو بال پائینی قرار دارد به مسیر خود ادامه می‎دهد. در فواصل نزدیک هدف، موشک ارتفاع خود را به چند متری سطح آب می‎رساند تا کار شناسایی و درگیری دشمن با آن سخت شده و موشک به بخشی از هدف که نزدیک آب است اصابت کند که سبب ایجاد بیشترین آسیب در هدف شده و احتمال غرق شدن آن را افزایش می‎دهد.

قادر

موشک قادر نمونه‎ای جدید از موشک نور است که برد آن افزایش یافته است. قادر با بهره‎مندی از ساختار و طراحی مشابه و حتی ابعاد نزدیک به نور، دستکم 220 کیلومتر برد دارد. در واقع به نظر می‎رسد متخصصان صنعت موشکی کشور برای تولید موشک قادر از نظر فیزیکی تنها کمی طول موشک نور را افزایش داده باشند. همانطور که در تصویر زیر پیداست قطر و بال‎های دو موشک نیز مشابه هم هستند و این مشابهت بالای دو موشک، قیمت تمام شده موشک جدید را به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک ضد کشتی قادر در کنار نور

از توانمندی‎های اعلام شده برای موشک قادر باید به سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه‎ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده‎سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدف‎های شناور اشاره نمود.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
شلیک موشک کروز قادر از پرتابگر ساحلی

به گزارش مشرق، موشک قادر نیز مانند نور از سکوهای متحرک ساحلی، ناوچه‎ها و ناوشکن‎ها، هواپیماهای جنگنده و بالگرد میل-17/171 پرتاب می‎شود. پرتابگرهای جعبه‎ای موشک قادر که برای پرتاب آن از سطح به کار می‎رود نیز مشابهت بالایی با نمونه‎های مورد استفاده برای موشک نور دارد که این نیز دلیل دیگری برای طی شدن یک سیر منطقی در توسعه موشک‎های کروز دریایی کشور است.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک قادر نصب شده زیر بال هواپیمای اف-4ئی ارتش

با توجه به پرواز این موشک‎ها در ارتفاع بسیار پایین، رادار کشتی‎ها به طور مستقل از رادارهای هواپایه و در بهترین حالت با در نظر نگرفتن سطح مقطع راداری کم موشک‎های نور و قادر از حدود 30 کیلومتری (با توجه به انحنای کره زمین) امکان رؤیت آنها را خواهد داشت و در این صورت با توجه به سرعت این موشک‎ها که بین 0.8 تا 0.9 ماخ (277 تا 312 متر بر ثانیه در سطح دریا در دمای 25 درجه سانتیگراد) است، دشمن تنها حدود 96 تا 108 ثانیه زمان برای واکنش خواهد داشت.

لازم به ذکر است نیروی دریایی آمریکا احتمال اصابت نمونه‎های مشابه خارجی از این موشک‎ها  را در اواسط دهه 1990 در حدود 85 درصد برآورد نموده بود.

این در حالی است که امروزه هر چند سامانه‎های کشف و هدفگیری و تسلیحات دفاعی ناوها پیشرفت نموده اما موشک‎ها نیز با بهره‎گیری از فناوری‎های جدید کاهش سطح مقطع راداری و نیز سامانه‎های پیشرفته راداری همچنان برگ‎های برنده خود را برای مغلوب کردن سامانه‎های دفاع موشکی دشمن خصوصاً در صورت شلیک پرتعداد به سمت یک کشتی حفظ نموده‎اند.

رعد

موشک رعد بزرگ‎ترین، دوربردترین و مخرب‎ترین کروز دریایی ایران است. به نظر می‎رسد این موشک، توسعه‎ای بومی از موشک کرم ابریشم چین (نمونه‎ای از موشک استیکس شوروی سابق) باشد. رعد دارای موتور توربوجت بوده که هوای لازم آن از دو ورودی نصب شده در طرفین موشک تأمین می‎شود. یک بوستر راکتی سوخت جامد نیز در ابتدای پرتاب به این موشک سنگین انرژی لازم را می‎دهد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک کروز رعد و پرتابگر آن؛ ورودی هوای موتور در تصویر چپ مشهود است

برد این موشک هدایت راداری بالغ بر 350 کیلومتر بوده و از یک پرتابگر متحرک شنی‎دار زرهی شلیک می‎شود. احتمالاً سرجنگی این موشک مشابه نمونه‎های همرده خارجی چند صد کیلوگرم است. رعد شبیه‎ترین موشک کروز ایرانی به یک هواپیما بوده و ساختار بال و دُم آن به هواپیما بسیار شباهت دارد. سرعت این موشک را نیز می‎توان بین 0.6 تا 0.8 ماخ تخمین زد.
 
6 موشک کروز دریایی ایران
موشک کروز ضد کشتی رعد

این موشک که سابقه معرفی آن به حدود یک دهه قبل می‎رسد در رژه‎های نیروهای مسلح چندین بار به نمایش در آمده و به نظر می‎رسد به تولید انبوه رسیده باشد. در زمان نمایش خط تولید آن، رادار موجود در دماغه از یک آنتن منحنی برخوردار بود اما با توجه به پیشرفت‎های چند سال اخیر کشور در زمینه سامانه‎های دیجیتال و آنتن‎های مسطح و حتی رادارهای آرایه فازی که نمونه‎ای از این توانمندی‎ها در رادار موشک‎های شاهین/شلمچه و ظفر نمود داشته ممکن است بهسازی‎هایی هم در این موشک انجام شده و یا نمونه‎ای جدید از آن با موتورهای جت داخلی پیشرفته‎تر تولید شود.

به گزارش مشرق، برد بالای موشک‎های نور، قادر و رعد موجب فراهم شدن امکان استقرار پرتابگرها در عمق خاک خودی و در نتیجه کاهش احتمال شناسایی شدن توسط دشمن، فضای بیشتر برای تغییر مکان پس از اجرای یک عملیات یا اجرای امن‎تر چندین شلیک (برای پرتابگرهای حاوی چند موشک) از یک منطقه می‎شود که این کار با توجه به افزایش امکان رؤیت سامانه توسط دشمن پس از اجرای عملیات و جلوگیری از ضربه متقابل دشمن به آن مفید خواهد بود.

سامانه‎های موشکی ضد کشتی و کروز ایرانی هر یک برای طیفی از اهداف و بردهای مختلف توسعه یافته‎اند که در مجموع آرایه‎ای همگون از سلاح‎هایی دقیق، کارامد و با احتمال اصابت بالا را برای دفاع همه جانبه از سواحل طولانی کشورمان در جنوب و شمال در برابر انواع شناورهای کوچک و بزرگ دشمن به وجود آورده‎اند.  
   منبع: مشرق نیوز



شمشیر ایرانی
چهارشنبه 93/1/20 ساعت 9:42 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از جدیدترین ناوچه ملحق شده به نیروی دریایی

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان+عکس

ناوچه موشک‌انداز شمشیر به محض الحاق به بدنه عملیاتی نداجا، در اولین مأموریت خارجی خود، در رزمایش مشترک با عمان شرکت کرد که این حضور، گواهی بر اعتماد فرماندهان نداجا به متخصصان این نیرو در تعمیر و اورهال ناوهای رزمی است.
به گزارش مشرق، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی با حضور ناوگره نیروی دریایی ارتش کشورمان شامل ناوشکن الوند، ناو لجستیکی بوشهر، یک فروند بالگرد 212 و ناوچه موشک انداز «شمشیر» در آبهای کشور عمان برگزار شد.

درکنار ویژگی‌های موفق برگزاری این رزمایش مشترک که به صورت سالیانه در آبهای 2 کشور برگزار می‌شود، می‌توان به حضور ناوچه موشک‌انداز «شمشیر» در این رزمایش اشاره کرد که اولین ماموریت خود را پس از الحاق مجدد به یگان رزم نداجا آن هم در یک کشور خارجی با موفقیت پشت سر گذاشت.

ناوچه «شمشیر» از جمله ناوهای کلاس پیکان نیروی دریایی ارتش که پس از مدتها مورد تعمیرات اساسی و ارتقا قرار گرفته و حالا با تجهیزاتی به مراتب مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از گذشته می‌تواند به انجام ماموریت در یگان رزم نیروی دریایی ارتش بپردازد.

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان+عکس

ناوچه موشک‌انداز شمشیر (یگان جلو) در رزمایش مشترک با عمان

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا توان دفاعی و رزمی خود (خصوصا در سالهای اخیر) دست به تعمیرات و اورهال اساسی در یگانهای شناوری و تجهیز آنها به سامانه‌های مدرن تسلیحاتی و راداری زده است که ناوچه موشک انداز «شمشیر» یکی از آنهاست که بعد از مدت طولانی به همت متخصصین نداجا و ارتش تعمیر و به ناوگان دریایی ملحق شده است.

این ناو موشک‌انداز به محض الحاق به بدنه عملیاتی نداجا، در اولین مأموریت مهم و خارجی خود، در رزمایش مشترک با عمان شرکت کرد که این حضور، خود گواهی بر اعتماد فرماندهان نداجا به متخصصان این نیرو در تعمیر و اورهال ناوهای رزمی است.

ناوچه «شمشیر» یکی از یگانهای رزم نیروی دریایی در سالهای دفاع مقدس بود که برای نمونه در تاریخ 21 فروزدین ماه 1363 و 11 اردیبهشت 1363 در شمال خلیج فارس طی ماموریت‌های محوله توانست در اولین عملیات یکی شناور متخاصم را غرق و در عملیات دوم نیز با انهدام یک ناوچه دیگر، 12 نفر از نیروهای دشمن را کشته و 13 نفر دیگر را به اسارت در آورد.

بنا بر گفته امیر دریادار شهرام ایرانی جانشین معاون عملیات نیروی دریایی ارتش، ناوچه موشک انداز «شمشیر» پس از انجام اورهال و تعمیرات اساسی اخیر، این توانمندی را دارد که انواع موشک‌های سطحی بُرد متوسط و بُرد بلند مانند «نور» و «قادر» و یا هر موشک دیگری را شلیک کند.

ایرانی با بیان اینکه بر روی این ناو از رادارهای داخلی و به‌روز دنیا استفاده می‌شود، گفت: این ناو همچنین دارای توپ 2 منظوره سطح به سطح و سطح به هوا ساخت صنایع داخلی و وزارت دفاع است که تست‌های آن موفقیت‌آمیز بوده و با توپ‌های به‌روز دنیا با کالیبر 76 میلیمتر برابری کرده و حتی از برتری‌هایی نیز نسبت به آنها برخوردار است.

 با توجه به تعمیرات اساسی که اخیرا بر روی 2 ناوچه موشک‌انداز همین کلاس یعنی نیزه و تبرزین صورت گرفته می توان حدس زد که احتمالا ایت تغییرات اساسی برروی ناوچه شمشیر نیز اعمال شده باشد.

ناوهای موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «نیزه» و «تبرزین» هر 2  از نسل شناخته شده‌ترین ناوچه قهرمان نیروی دریایی یعنی «پیکان» هستند که در سال 1357 معرفی و در سال 1360 نیز به خدمت نیروی دریایی ارتش در منطقه دوم دریایی (بوشهر) درآمدند.

این شناورهای 47 متری با وزنی معادل 275 تن، از حداکثر سرعتی معادل 33 گره دریایی برخوردارند.

تعمیرات اساسی ناوهای موشک‌انداز «نیزه» و «تبرزین» در خرداد سال 90 شروع و پس از 30 ماه کار مفید، به ترتیب با یک میلیون و 963 هزار و 2 میلیون و 675هزار نفر-ساعت به پایان رسید.

در روند تعمیرات ناو موشک‌انداز «تبرزین»، 14هزار و 600 قطعه حساس و مهم بومی‌سازی، 8هزار و 400 قطعه سرویس، 6هزار و 200قطعه تعویض، 61 سامانه مهم تعمیر و 28 سامانه نیز به روزرسانی و بهینه‌سازی شده است.

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان+عکس

حضور سرلشکر صالحی در مراسم الحاق ناوچه‌های موشک‌انداز نیزه و تبرزین

در مورد ناو موشک‌اندازه «نیزه» نیز 19هزار و 500 قطعه حساس و مهم بومی‌سازی، 11هزار و 200 قطعه سرویس، 8هزار و 300 قطعه تعویض، 75 سامانه مهم تعویض و 32 سامانه نیز به روزرسانی و بهینه‌سازی شده است.

از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه قدرت بازدارندگی این شناورها می‌توان به نصب و راه‌اندازی سامانه پرتاب موشک «نور» (با برد حدودا 120کیلومتر) و «قادر» ( با برد حدودا 200کیلومتر) و توپ 76میلیمتری (فجر27) و اتصال آنها به سامانه کنترل آتش یکپارچه، نصب و راه‌اندازی رادار ناوبری، بازسازی و نوسازی سیستم سکان و اورهال، نصب و راه‌اندازی 3 دستگاه موتور اصلی و 2 دستگاه ژنراتور اصلی و نیز تعمیر و هم‌راستاسازی سیستم تحرک شناور اشاره کرد.

* مشخصات موشک سطح به سطح «نور»

موشک نور با برد بیش از 120 کیلومتر از معروفترین موشک‌های کروز دریایی ایران است.

این موشک، قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان+عکس

شلیک موشک نور از روی عرشه ناوشکن سبلان

با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است. موشک نور همچنین بر روی برخی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نصب شده است.

این موشک تا بحال از روی ناوهای مختلف نیروی دریایی ارتش پرتاب شده است.

* مشخصات موشک سطح به سطح «قادر»

موشک کروز «قادر» با بُرد بیش از  200 کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع، می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.

پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان+عکس

نمونه ساحل به دریای موشک قادر

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی ارتش و سپاه به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیروها به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

مدل هواپایه این موشک نیز در ماههای اخیر بر روی جنگنده‌های انتوم نیروی هوایی نصب شده است.

* مشخصات توپ 76 میلیمتری فجر27

توپ‌های 76 میلیمتری در ابتدا در ناوچه‌های رده پیکان به خدمت نیروی دریایی ارتش درآمدند و با توجه به کارایی عملیاتی بالای آنها، فناوری ساخت آن بومی شده و با نام فجر27 بر روی انواع ناوچه‌های رزمی دیگر نیز نصب و بکارگیری شد.

نواخت تیر بالای این توپ در کنار دقت و سرعت واکنش بالا و سرعت در هدفگیری و شلیک به اهداف متعدد و تغذیه داده‌ای از انواع سامانه‌های الکترواپتیک و راداری، این توپ تمام خودکار را به سلاح کارامدی برای هدف قرار دادن اهداف سطحی تا برد 12 کیلومتر و اهداف هوایی تا 7 کیلومتر کرده است.

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان+عکس

توپ 76م.م فجر27 برروی ناوشکن جماران/ بازدید فرمانده کل قوا

تعویض بیش از هزار و 195متر مربع سازه فولادی، بازسازی و نوسازی مخازن شناور و اماکن داخلی شامل اماکن زیست،‌ آشپزخانه و عایق‌کاری و پوشش قسمت‌های مختلف و نصب و راه‌اندازی کمپرسور هوای جدید و بازسازی کلیه سیستم‌های لوله‌کشی مرتب با هوای فشرده، سوخت، تهویه و آب شور و شیرین سیستم‌های اصلی و فرعی گوشه‌ای، بخش‌های دیگری از اقدامات انجام شده در فرآیند تعمیرات اساسی و الحاق این 2 شناور موشک‌انداز است.

تعمیرات اساسی صورت گرفته و بهینه‌سازی سامانه‌های حساس و مهم به کار رفته در این شناورها، آنها را در زمره ناوهای ارتقا یافته و آماده برای مقابله با نبردهای هوایی و هرگونه تهدید موشکی قرار داده است.

منبع: مشرق نیوز



دستگیری تروریست ها
سه شنبه 93/1/19 ساعت 11:43 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دستگیری یک تیم تروریستی توسط سپاه

روابط عمومی کل سپاه از شناسایی و دستگیری یک تیم تروریستی وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه در خوزستان خبر داد.

به گزارش مشرق، در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر اقدام سرویس های جاسوسی وابسته به بیگانگان مبنی بر سازماندهی و اعزام یک تیم عملیاتی برای اقدامات تروریستی و خرابکارانه در ایران، با الطاف و عنایات الهی و عملیات پیچیده اطلاعاتی و شناسایی، رصد و کنترل اعضای تیم مذکور در خارج از مرزها، پس از ورود آنان به کشور در روزهای آغاز سال جدید، نیروهای اطلاعاتی سپاه ولی عصر(عج) استان خوزستان در عملیاتی سریع آنها غافلگیر و دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش تروریستها در چار چوب یک پروژه عملیات روانی با هدف بمب‌گذاری و خرابکاری در برخی اماکن و مقرهای حساس، شناسایی، ترور و ایجاد فضای رعب و وحشت و ناامنی در جامعه، تحت چتر حمایتی سرویس های جاسوسی دشمنان ملت ایران وارد کشور شده بودند.

این گزارش محموله‌های آماده انفجار، بمب‌های چسبان و کنار جاده‌ای، تلفن همراه و سامانه‌های ارتباطی مجهز به رمزنگاری در فضای مجازی و اینترنت را از جمله تجهیزات به دست آمده از دستگیر شدگان ذکر کرده است.

بازداشت شدگان در اظهارات اولیه خود به ارتباط و سازماندهی هسته تروریستی توسط سرویس‌های جاسوسی تحت حمایت دشمنان فرا منطقه‌ای اعتراف کرده‌اند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

موشک 200کیلومتری
دوشنبه 93/1/18 ساعت 12:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز شناورهای سپاه به موشکهای 200 کیلومتری

شناورهای تندروی سپاه با استفاده از موشک 200 کیلومتری «قادر» می‌توانند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کنند.
به گزارش مشرق،  بی‌شک شناورهای تندرو نیروی دریایی سپاه با بکارگیری موشک‌های کروز با بردهای مختلف، یکی از مهمترین عوامل بازدارنده ایران در خلیج فارس و آبهای جنوبی کشور محسوب می‌شوند.

در همین راستا سردار دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه  در ابن باره گفت: موشک های کروز «قادر» نیز برروی شناورهای تندوری ندسا نصب و بکارگیری شده است.

بنا بر آنچه در روز رونمایی از موشک قادر اعلام شد، این موشک کروز دریایی با برد بیش از 200 کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.

پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی ارتش و سپاه به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیروها به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

این موشک با توجه به قابلیت‌های بالایی که دارد چندی پیش نیز بر روی جنگنده‌های ارتش نصب شد و نشان داد که «قادر» قادر است از ساحل، جنگنده و شناور شلیک شود.

به گفته دریادار تنگسیری بالگردهای MIL17 سپاه نیز هم اکنون به موشک‌های کروز 120 کیلومتری «نور» و بالگردهای کوچک 206 نیز به موشکهای کروز برد کوتاه «نصر» مجهز شده‌اند.

منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: موشکنیروی دریائی

رزمایش مشترک
دوشنبه 93/1/18 ساعت 12:50 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آغاز رزمایش مشترک ایران و عمان

همزمان با آغاز رزمایش مشترک ناو گروه امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران در آبهای دریای عمان، یازدهمین اجلاس کمیته نظامی مشترک ایران و عمان در مسقط با حضور فرماندهان ارشد نظامی آغاز بکار کرد.

به گزارش مشرق، این دور از اجلاس کمیته دوستی نظامی مشترک دو کشور از طرف ایران به ریاست امیر سرتیپ ستاد «مصطفی سلامی»، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و از طرف عمان نیز سرتیپ ستاد «راشد بن سیف الشیدی» معاون عملیات و برنامه ریزی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح سلطانی و با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح دو کشور در باشگاه نظامی «الشفق» برگزار می‌شود.

در این اجلاس آخرین روند فعالیت‌های مشترک و همکاری‌های نظامی دو کشور که در گذشته به توافق رسیده بود مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای توافقات جدید و ارتقای آن گفت‌وگو خواهد شد.

دو طرف همچنین در این نشست، موضوعات مندرج در برنامه کاری را که شامل تقویت همکاری‌های دوجانبه با موضوعات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، همچنین امور مرزبانی و دریابانی مورد بررسی قرار داده و ابراز امیدواری کردند تا با توسعه مناسبات دوجانبه شاهد تحکیم روابط در زمینه همکاری‌های نظامی ایران و عمان باشند.

همچنین پشتیبانی از ناوگروه‌های ایرانی که نیاز به حمایت بنادر عمان دارند، رزمایش‌های مشترک به ویژه رزمایش‌های امداد و نجات و زمینه‌سازی رزمایش‌ها در سطح بالاتر، حضور تیم‌های نیروهای مسلح دو کشور برای بازدید از نیروهای یکدیگر بخشی از گفت‌وگوهای دوجانبه کمیته نظامی مشترک ایران و عمان به شمار می‌رود.

در همین حال، ناو گروه امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران که از جمعه گذشته در بندر سلطان قابوس مسقط حضور دارد به همراه ناوهای امدادی نیروهای مسلح سلطنت عمان، چهارمین رزمایش مشترک امداد و نجات نیروی دریایی دو کشور را در آبهای عمومی سلطان نشین عمان آغاز کرده‌اند.

در این رزمایش 2 روزه، ناوگروه جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن الوند، ناو موشک انداز شمشیر، ناو لجستیکی بوشهر و بالگرد AB212 از نیروی دریایی ارتش و یدک کش سفیر 3 از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور دارند.

«ناخدایکم عبدالهی» فرمانده ناوگروه امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به همجواری دو کشور ایران و عمان با تنگه هرمز، خاطرنشان کرد: همجواری کشورهای ایران و عمان با تنگه استراتژیک هرمز، عبور کشتی‌های بسیار از این منطقه و تهدید‌هایی که برای این کشتی‌ها وجود دارد نقش مؤثر و اصلی این دو کشور را در ایجاد امنیت منطقه پر رنگ می‌کند.

بر اساس معاهده سال 1389 بین نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و عمان، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی هر ساله در یکی از دو کشور برگزار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش: امنیت منطقه با رزمایش مشترک ایران و عمان افزایش می‌یابد

پیشتر امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک بین دو کشور ایران و عمان گفته بود: این رزمایش با عنوان رزمایش تجسس و نجات در منطقه دریای عمان برگزار می‌شود و توانمندی جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان را برای امنیت تجسس و نجات در منطقه افزایش می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اگر اتفاقی در منطقه دریایی مربوط به جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان بیفتد، مسئولیت آن به عهده این دو کشور است، خاطر نشان کرد: برای انجام این مسئولیت دو کشور نیاز به هماهنگی و همکاری بیشتر دارند و این رزمایش برای ارتقای توانمندی‌های دو کشور مفید است.
منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

تغییر رفتار دشمن
یکشنبه 93/1/17 ساعت 12:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تغییر رفتار دشمن درپی رزمایشهای پدافند

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: پس از انجام رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 5 و رزمایش های مصباح الهدی شاهد تغییر رفتار دشمنان در منطقه بودیم.

به گزارش مشرق، اولین صبحگاه مشترک قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در سال 93 با حضور امیر علیرضا صباحی‌فرد جانشین فرماندهی این قرارگاه برگزار شد.

امیر صباحی فرد در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت سال جدید و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: سال 93 که سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بود و با توجه به تحریم های ظالمانه ای که بر علیه مردم ما انجام شده بود با رهنمودهای مقام معظم رهبری با صبر و استقامت مردم و نیروهای مسلح و به یاری خداوند با موفقیت به اتمام رسید.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سیاست های اقتصاد مقاومتی را در 22 بند به سران قوا ابلاغ کردند که نیروهای مسلح و قرارگاه پدافند هوایی برنامه های خود را بر این اساس تنظیم و به مورد اجرا خواهند گذاشت و امیدواریم امسال با استفاده از تدابیر فرمانده معظم کل قوا اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و در مسیر پیشرفت گام برداریم.

صباحی فرد در پایان افزود: در سال 92 کارکنان پدافند اقدامات بسیار شایسته ای انجام دادند و دستاوردهای بسیار مهمی در عرصه دفاع هوایی حاصل شد که از آن جمله انجام رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 5 و رزمایش های مصباح الهدی بود که پس از انجام این رزمایش ها شاهد تغییر رفتار دشمنان در منطقه بودیم.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

برنامه های تحول گرا
شنبه 93/1/16 ساعت 1:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

وزارت دفاع به دنبال برنامه های تحول گرا

وزیر دفاع گفت: در پایان سال با حضور در سازمان ها و معاونت های مختلف به بررسی و مرور فعالیت های انجام شده در مجموعه وزارت دفاع پرداختیم و یک برنامه مشخص مبتنی بر شاخص های تحول‌گرا را تبیین کردیم که انشاالله در سال جدید بر اساس آن به پیش خواهیم رفت.

به گزارش مشرق، به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح امروز (شنبه) در جمع کارکنان ستاد وزارت دفاع، طی سخنانی گفت: مقام معظم رهبری با در نظر گرفتن وضعیت پیش رو و آرمان های نظام، امسال را  به این شعار پرمعنا و پرظرفیت مزین کرده‌اند و در راستای تحقق این شعار ارزشمند،  نیاز است هر اقدامی که انجام می‌شود، نسبتش با تمامی ابعاد این شعار مشخص و تبیین  شود.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه برنامه ها و سیاست های وزارت دفاع با شعار «اقتصاد، فرهنگ، در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی» منطبق است، افزود: در سنجش میزان عملکرد حوزه های مختلف وزارت دفاع در پایان سال، این الگو، شاخص بسیار مهمی تلقی خواهد شد که قطعا ما را در رسیدن به موفقیت های بیشتر یاری می‌کند.

دهقان سال گذشته را سال بسیار خوبی برای مجموعه وزارت دفاع دانست و تصریح کرد: در پایان سال با حضور در سازمان ها و معاونت های مختلف به  بررسی و مرور فعالیت های انجام شده در مجموعه وزارت دفاع پرداختیم و یک برنامه مشخص مبتنی بر شاخص های تحول‌گرا را تبیین کردیم که انشاالله در سال جدید بر اساس آن به پیش خواهیم رفت.

دهقان در پایان با آرزوی توفیق و سلامتی برای آحاد ملت ایران در سال جدید  اظهار امیدواری کرد: وزارت دفاع بتواند در انجام وظایف و رسالت‌های بزرگی که برای دفاع از انقلاب اسلامی و مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی و دفع تهدیدات بر عهده دارد، گام های بلند و استوارتری را بردارد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نیروی هوایی ارتش
پنج شنبه 93/1/14 ساعت 9:55 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیاتهای جنگ تحمیلی نقش موثر داشت/ پایگاه دزفول 50 شهید خلبان تقدیم انقلاب کرده است

پایگاه چهارم شکاری دزفول با نام شهید وحدتی نوروز امسال همچون سالهای گذشته میزبان هزاران نفر از مردم کشورمان بود که برای آشنایی با دستاوردها و تلاش های رزمندگان نیروی هوایی ارتش به این پایگاه آمده بودند.

فرماندهان، خلبانان و پرسنل این پایگاه نیز در خلال بازدید کاروانهای راهیان نور از این پایگاه و تجهیزات آن، ضمن تشریح دستاوردهای نهاجا، نقش نیروی هوایی و پایگاه چهارم را در دوران دفاع مقدس و پس از آن تشریح می کردند. همکاری و مساعدت مسئولان این پایگاه برای سهولت فعالیت های خبری اهالی رسانه نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

سرتیپ دوم خلبان سید حمید رضا آشنا فرمانده پایگاه شکاری شهید وحدتی نیز در خلال یکی از روزهای برگزاری این نمایشگاه، در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع و امنیت مشرق، به بیان توضیحاتی در خصوص نقش این پایگاه در دوران دفاع مقدس و پس از آن پرداخت.

لطفا در ابتدا تاریخچه ای از فعالیتهای پایگاه چهارم شکاری و نقش آن در دوران دفاع مقدس بیان بفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم. سال نو را خدمت هموطنان عزیز تبریک می گویم. پایگاه چهارم شکاری از اواسط دهه 1320 شمسی به عنوان یک پادگان شروع به فعالیت کرده و ساخت پایگاه هوایی از 1336 آغاز و از ابتدای دهه 40 شمسی به نیروی هوایی ارتش تحویل شده است.

شاید بتوان پایگاه شکاری وحدتی را نگین پایگاه های هوایی کشور در طول سالهای دفاع مقدس دانست و اگر وجود این پایگاه نبود سرنوشت جنگ به گونه ای دیگر رقم می خورد.

در طول سالهای دفاع مقدس این پایگاه با تقدیم 50 بیش از شهید خلبان و 450 شهید، اسیر و جانباز از پرسنل فنی و سایر کارکنان نقش مهمی در دفاع از کشور داشت و یکی از عملیاتهای مهمی که این پایگاه در آن نقش داشت ، عملیات معروف به 140 فروندی بود.

این پایگاه در این عملیات و در طول دیگر سالهای دفاع مقدس به دلیل برد محدود هواپیماهای اف 5 حمله به اهداف دشمن در فواصل نزدیک و همچنین پشتیبانی نزدیک از یگان های عمل کننده در مرز را بر عهده داشت. بایستی اضافه کنم که نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیاتهای زمان دفاع مقدس نقش موثر داشته است و هر عملیاتی که در مناطق جنوبی کشور بوده است پایگاه وحدتی در آن نقش فعال داشته است.

وظیفه فعلی پایگاه هوایی وحدتی در چه مواردی خلاصه می شود؟

وظیفه اصلی این پایگاه از سالهای قبل تا به امروز پشتیبانی نزدیک یا همان "Close Air Support" از یگان های سطحی زمینی و دریایی عمل کننده در منطقه بوده است. در عین حال این پایگاه در تمامی رزمایش ها نیز شرکت فعال دارد.

نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیاتهای جنگ تحمیلی نقش موثر داشت/ پایگاه دزفول 50 شهید خلبان تقدیم انقلاب کرده است

فلسفه و علت برگزاری بخشی از نمایشگاه راهیان نور در این پایگاه چیست؟

این پایگاه در مسیر زائران راهیان نور بوده و به عنوان نگین پایگاه های نیروی هوایی ارتش در عملیاتهای مهمی شرکت داشته و شهدای زیادی را به انقلاب تقدیم کرده است لذا مناسب است مردم عزیز کشورمان آشنایی بیشتری با تلاش های صورت گرفته توسط نهاجا در آن ایام و دستاوردهای فعلی نیروی هوایی داشته باشند که این نمایشگاه بخش کوچکی از این اقدامات است.

به عنوان فرمانده یکی از مهمترین پایگاههای نهاجا، ایام تعطیلات نوروز را چگونه می گذرانید؟

با توجه به میزبانی پایگاه چهارم وحدتی از اردوهای راهیان نور، ما در این پایگاه از صبح تا عصرگاه به مانند روزهای عادی خدمت و چه بسا بیشتر، در حال پذیرایی از زائران و انجام وظیفه هستیم و در صورتی که زمانی باقی بماند، آن را در کنار خانواده خواهیم گذراند.

امیر اگر در پایان صحبت خاصی با مخاطبان مشرق دارید بفرمایید

می خواهم خدمت ملت عزیز ایران عرض کنم که رهبری عزیز، امسال را به عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند و ما نظامیان سراسر کشور انشالله سعی داریم، به نوبه خود با مدیریت جهادی و عزم ملی سعی در ارتقاء اقتصاد و فرهنگ مملکت داشته باشیم و این نمایشگاه نیز یکی از مصادیق فرهنگی برای آشنایی ملت عزیزمان با تلاشهای فرزندان خویش در نیروی هوایی است.
منبع: مشرق نیوز



طی کردن مسیر 500 ساله
پنج شنبه 93/1/14 ساعت 9:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار قاسم سلیمانی:

انقلاب در 35 سال مسیر 500 ساله را طی کرد/ با اتکا به مردم قادر به انجام هر کاری هستیم

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: انقلاب اسلامی در 35 سال گذشته مسیری 500 ساله را طی کرد و توانست جهان اسلام را متحول کند.
به گزارش مشرق، ظهر امروز ‌با حضور فرمانده سپاه قدس، استاندار کرمان و خانواده معظم شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم یاد‌واره 500 شهید شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مسجد جامع بم برگزار شد.

سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در این مراسم با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا (ص) اظهار داشت: با توجه به ایجاد سه شهرستان جدید، منطقه شرق استان کرمان رشد و توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هیچ افتخاری در این عالم با‌لاتر از شهادت نیست، ابراز داشت: شهدای دفاع مقدس همچون حضرت امام خمینی (ره) از شخصیت بسیار تأثیرگذاری برخوردار بوده‌اند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه جنگ صدها شخصیت تأثیر‌گذار را در خود تربیت کرده است، افزود: جنگ به مدرسه بزرگ انسان‌سازی در کشور ما تبدیل شد.

وی ،جنگ را مکمل انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: شهدا زنده ابدی تاریخ هستند و جنگ یک مدرسه بزرگ عشق، اخلاق، اخلاص و عرفان بود.

فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: امام خمینی (ره) واژه «ما می‌توانیم» را در انقلاب تکثیر کرد و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند انجام دهد.

سردار سلیمانی گفت: دشمن گمان کرده ایران مانند افغانستان و پاکستان است، اما غافل از اینکه این کشور با اتکا به اراده مردم قادر به انجام هر کاری است که دشمنان را نابود کند.

وی با اشاره به عزم و اراده پولادین ملت ایران در برابر دشمنان تصریح کرد: دشمن از این غافل است که این کشور با اتکا به اراده مردمی قادر به انجام هر کاری است.

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه شهدای دفاع مقدس مانند حضرت امام خمینی (ره) از شخصیت تاثیرگذاری برخوردار بوده‌اند، خاطرنشان کرد: امام راحل مانند خورشیدی درخشان در دل رزمندگان تأثیرگذار بوده و صدها شخصیت تاثیرگذار را تربیت کرده است.

سردار سلیمانی با اشاره به نامگذاری سال فرهنگ و اقتصاد گفت: استاندار کرمان به عنوان یک شخصیت توانمند می‌تواند تاکیدات مقام معظم رهبری را محقق کند.

وی به نامگذاری لقب دارالصابرین به بم توسط مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد: امروز بم دارالشاکرین ایران هم هست و شرق استان کرمان با تقدیم 500 شهید و هزاران جانباز و رزمنده نشان داده‌اند که شایسته این لقب عظیم هستند.

فرمانده سپاه قدس، تاسوعا و عاشورای حسینی مردم بم را موجب افتخار استان کرمان دانست و خاطرنشان کرد: اکنون بم بزرگترین پرچمدار عزای حسینی است.

وی از قدس به عنوان نخستین قبله مسلمین یاد کرد و ابراز داشت: امام راحل مسیر تاریخ را تغییر داد و اسلام را از مسیر قهقرایی دور کرد.

 سلیمانی اظهار داشت: دو مسئله تأثیر اساسی طی تاریخ داشته است، یکی حرکت‌ها و دیگری شخصیت‌ها که حرکت‌های فکری طی تاریخ به وجود آمده و شخصیت‌هایی را در خود داشته که تأثیرگذار بودند.

وی عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) تأثیر اساسی و زیربنایی در فکر، اندیشه و اداره بشر داشته‌اند و در این زمینه جریان‌ها، حرکت‌ها و شخصیت‌های منفی نیز وجود داشتند.

فرمانده نیروی قدس سپاه تصریح کرد: امام خمینی (ره) یکی از شخصیت‌هایی است که با خلق انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی (ص) را در جامعه پیاده کرد و خیلی‌ها مثل امام راحل مسیر تاریخ را تغییر دادند و امام ما کسی بود که کشور را از مسیر قهقرایی بیرون کشید.

سلیمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای عمیقی دارد که بدون این دستاوردها ناقص است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ما در 35 سال گذشته مسیری 500 ساله را طی کرد و توانست جهان اسلام را متحول کند.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

علت حضور اوباما
چهارشنبه 93/1/13 ساعت 10:29 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

علت حضور اوباما در منطقه از دید وزیردفاع

سردار حسین دهقان گفت: حضور اوباما در منطقه به این معناست که به آنها اطمینان بدهد که از آنها پشتیبانی خواهد کرد و از آنها بخواهد که پشتیبانی خودرا از تروریست های سوریه ادامه دهند.
به گزارش مشرق، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگویی در تبیین ابعاد نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری گفت: امیدواریم امسال که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، ملت ما بتواند گام های بلندی را در پیشرفت و تعالی خود در همه ابعاد بردارد و قدم های بلند گذشته را تکمیل کند و ملت ما شاهد بهره مندی هرچه بیشتر از امنیت و آرامش باشند.

** امروز در شرایط عالی قرار داریم

وی درخصوص  روند توسعه توانمندی‌های نظامی هوشمند و اقدامات وزارت دفاع تصریح کرد: کشور ما با یک حرکت جهادی که از دوران دفاع مقدس در مجموعه صنایع کشور به خصوص صنایع دفاعی شکل گرفت، روندی را پشت سر گذاشته است که امروز در شرایط عالی قرار داریم به این معنا که هم ساختارها و تجهیزات و آمایش مناسبی را در حوزه تولید اقلام دفاعی مورد نیاز داریم و هم از توان علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و دانشی درخور توجهی در مجموعه حوزه دفاع کشور بهره‌مند هستیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: حرکتی که آغاز شد همواره ما را به سمت بالا بردن توان دفاعی- تسهیلاتی پیش برد تا بتوانیم دسترسی مان را به دشمن بیشتر کنیم و مناطق تهدیدزای خودمان را هدف قرار دهیم، بر روی برد سیستم‌های سلاحی متمرکز شویم و بر روی دقت اصابت آنها کار کنیم.

سردار دهقان با اشاره به اینکه  نگهداری و پشتیبانی و قابلیت تحرک تسهیلات دفاعی را باید مورد توجه قرار دهیم، افزود: علاوه بر نگهداری و پشتیبانی باید به ماندگاری آنها بپردازیم، به این معنا که هرچه بیشتر بتوانیم زمان‌های موردنیاز برای انجام دوره‌های تعمیراتی مختلف را طولانی‌تر کنیم تا واحدهای عملیاتی ما با اطمینان خاطر بیشتر آمادگی لازم را برای پاسخگویی به تهدیدات احتمالی داشته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر سیستم های تسلیحاتی ما هوشمند نباشد نمی‌توانیم دقت لازم در هدف‌گیری‌هایمان و انهدام اهدافمان داشته باشیم.

وزیر دفاع در خصوص تعریف توانمندی‌های نظامی هوشمند گفت: توانمندی نظامی هوشمند به این معناست که  ما هرچه بیشتر بتوانیم سیستم‌های تسلیحاتی خود را متکی به سیستم‌های هدایت و کنترل درونی کنیم که در عین حال این سیستم‌ها امن باشد تا بتوانیم تهاجم‌های جنگ الکترونیک و سایر ابزاری که دشمن به کار می‌گیرد  را خنثی کنیم یا  مسیرشان را منحرف کنیم؛ هوشمند به این معنا که سیستم تسلیحات بتواند موقعیت خود و دشمن را به گونه‌ای تنظیم کند که احتمال  اصابت را به درصد بسیار بالا برساند.

سردار دهقان در پاسخ به این پرسش که جایگاه ما در منطقه از لحاظ دفاعی چگونه است، تأکید کرد: نسبت به کشورهای منطقه از توانمندی‌های بالایی برخوردار هستیم. همچنین در سطح جهانی در کنار کشورهای بزرگی که صاحبان صنایع نظامی هستند، از قابلیت علمی و تکنولوژیک برخورداریم، یا نزدیک به آنها هستیم.

** از نظر دفاعی و اقتدار دفاعی به بازدارندگی رسیده‌ایم

وی همچنین گفت: امروز ملت ما از نقطه نظر دفاعی و اقتدار دفاعی خود به بازدارندگی رسیده، به این معنا که دشمنان ما جرأت حمله به ما یا اقدام علیه ما را ندارند و می‌دانند پاسخی که دریافت خواهند کرد پاسخ پشیمان کننده‌ای خواهد بود.

وزیر دفاع افزود: در حوزه توانمندی نظامی هوشمند موقعیت ما در مقابل رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که آنها قادر نیستند روی سیستم نظامی ما عملیاتی انجام دهند.

** به هر تهدیدی در هر سطحی پاسخ می‌دهیم

سردار دهقان اضافه کرد: ما تهدیدی علیه هیچ کشوری نیستیم اما هر تهدیدی را در هر سطحی که باشد می‌توانیم به حول و قوه الهی با تکیه به ایمان مردم و مجموعه امکانات دفاعی که داریم  پاسخگو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که ما با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی مواجه هستیم این است که آمریکایی‌ها به دلیل منافعی که در منطقه دارند، همواره تلاش می‌کنند ایران را به عنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه القا کنند و به نوعی ایران هراسی را در ذهنیت دولتمردان کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس گرم نگه دارند. اما آنها خود می‌دانند که به لحاظ تاریخی هیچ‌گاه کشور ما حمله‌ای را به کشورهای خلیج فارس نداشته اما هر تجاوزی که به این کشور شده، ملت با حضور خود آنها را خنثی کرده و آخرین آن هم جنگ تحمیلی هشت ساله بوده که ملت ما توانست دشمنان را ناکام بگذارد تا نتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند و همان تجربه گذشته هم یک عامل بازدارنده‌ای شد برای آتیه پیش روی کشور ما.

وزیر دفاع افزود: آنها برای تأمین منافع خود در منطقه حضور خود را با یک تهدید ذهنی القایی به کشورهای منطقه توجیه می‌کنند و بار حضور خود را بر روی دوش آنها سوار می‌کنند اما ما همواره این پیام را داده‌ایم و ملت‌های همسایه ما هم بر این باور هستند که ایران برای آنها تهدیدی نیست. ایران عامل صلح و ثبات و پیوستگی و آرامش است و این در همه سیاست‌ها و راهبردهای ما جایگاه ویژه و خاصی دارد.

سردار دهقان در پاسخ به این سوال که عامل اصلی گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکا در حاشیه خلیج فارس چیست، خاطرنشان کرد: حیات اقتصادی همه کشورهای صنعتی به انرژی و سوخت‌های فسیلی متکی است، می‌دانید که حجم عظیمی از منابع سوخت‌های فسیلی در این منطقه است و روزانه میلیون‌ها بشکه نفت از این منطقه به سمت کشورهای بزرگ منتقل می‌شود. غربی‌ها برای اینکه این مسیر همواره باز باشد و این انتقال صورت بگیرد، حضور خود را هر روز در منطقه پررنگ‌تر می کنند، به این بهانه که ما تهدیدی هستیم برای کشورها  اما برای منافع خود که منافع بلندمدتی هم بوده است آنها با این منطق همواره این حضور را تثبیت کرده‌اند و حضور دارند و تأمین امنیت انتقال انرژی از منطقه، عامل حضور آنهاست.

** آمریکایی‌ها در برنامه کلان خود در سوریه، عراق و عربستان گرفتار شده‌اند

وی درخصوص سفر یک روزه اوباما  به عربستان نیز گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند پشتیبانی خود را از عوامل خود در منطقه اعلام کنند. امروز آمریکایی‌ها در برنامه کلان خود در سوریه، عراق و عربستان گرفتار شده‌اند. کشورهای منطقه مثل عربستان خود را درگیر این مسئله و بحران کرده‌اند و با توجه به اینکه شرایط داخلی سوریه به نفع دولت قانونی آنجا رقم می‌خورد و عوامل کشورهایی که پشتیبانی کننده آنها هستند، در موضع ضعف قرار دارند،  مسیر پشتیبانی آنها شاید با بعضی  از تردیدها مواجه شده است، بنابراین حضور اوباما به این معناست که به آنها اطمینان بدهد که از آنها پشتیبانی خواهد کرد و از  آنها بخواهد که پشتیبانی خودرا از تروریست های سوریه ادامه دهند.

** آمریکا برنامه بلند مدتی برای نوع حاکمیت در عربستان دارد

"البته آنها(آمریکایی‌ها) برنامه بلندمدت‌تری هم در منطقه دارند، بویژه در نوع حاکمیت عربستان؛ می‌شود اینطور فکر کرد که بحث مذاکرات هسته‌ای که بین ما و 5+1 هست، آن هم می‌تواند جزو موضوعاتی باشد که بین مسئولان عربستانی و اوباما مطرح می شود تا گزارشی به آنها داده شود که این روند چگونه است و به آنها اطمینان بدهند که هوای آنها را هم دارد.

وزیر دفاع درخصوص اختلافات بین آمریکا و عربستان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها بعد از شعاری که بوش پسر داد-  دال بر خاورمیانه بزرگ یا جدید- دنبال آن بودند که بین امنیت و دموکراسی آشتی برقرار کنند. آن زمان تلاش کردند رژیم های پوسیده شاهنشاهی را به یک نوعی با نظام‌های ظاهرا دموکراتیک جایگزین کنند. نظام های سیاسی باید انعکاس دهنده اراده و خواست‌های ملت‌شان باشند و آمریکایی‌ها هم برای تداوم تأمین منافع خود دنبال این هستند که اجازه ندهند یک فضای تشنج زا یا پرتنش بین دولت‌ها و ملت‌هایی که در آن کشورها منافعی دارند، به وجود بیاید. لذا تلاش می کنند در فضای سیاسی آنجا اقدامات انجام دهند که تداوم ثبات و امنیت  از یک طرف و ظاهری از یک فضای دموکراتیک را ایجاد کنند.

سردار دهقان درخصوص فن آوری‌های نظامی وزارت دفاع در سال جدید گفت: از زمانی که این مسئولیت را برعهده گرفتم، در چارچوب سیاست‌ها و تدابیری که قبلا از سوی مقام معظم رهبری در حوزه دفاع داشتیم ، مروری داشتیم بر گذشته و برنامه چهارساله‌ای را تهیه کردیم که در قالب این برنامه‌ها بتوانیم وابستگی خود را به مواد اولیه‌ای که باید از بیرون تهیه کنیم، بومی کنیم و از طرفی بتوانیم نیازهای تسلیحاتی نیروهای مسلح را در بالاترین سطوح کیفی ارتقا دهیم.

** در حوزه دفاع بیش از 15  هزار فن آوری مورد نیاز داریم

وی در پایان اظهار داشت: در حوزه دفاع بیش از 15  هزار فن آوری مورد نیاز داریم. حد زیادی را در اختیار داریم و آنچه را که نیاز داریم دست پیدا کنیم، در برنامه داریم. بحث کیفی سازی محصولات را نیز داریم. پاسخگویی به تهدیدات احتمالی که ممکن است در آینده رخ بدهد را در برنامه داریم و امسال و در سه سال آینده تلاش خواهیم کرد به تمام اهداف تعیین شده برسیم.

منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 258
کل بازدیدها: 1325181