سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
اولین شلیک
یکشنبه 93/6/9 ساعت 11:31 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اولین شلیک موفق باور 373

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: پهپاد جاسوسی اسرائیل که یکی از بالاترین تکنولوژی های آنها بود، در ارتفاع 3هزار و 700 متری منهدم شد.
به گزارش مشرق، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: پهپاد جاسوسی اسرائیل که یکی از بالاترین تکنولوژی های آنها بود، در ارتفاع 3هزار و 700 متری منهدم شد.

وی با اشاره به هماهنگی ارتش و سپاه در این عملیات اظهار داشت: این پهپاد تنها با شلیک یک تیر موشک منهدم شد که اینها در صورت اشتباه می توانست حتی برای هواپیماهای کشوری که در این کریدور و کریدورهای اطراف در حال پرواز بودند، ایجاد خطر کند.

اسماعیلی تصریح کرد: ما اجازه دادیم تا این پهپاد به داخل بیاید و 43 دقیقه آن را رهگیری کردیم چون نمی خواستیم اتفاق ناگواری برای پرواز های کشوریمان بیفتد چراکه در روزهای اخیر بنا بر اعلام ایکائو، به دلیل امن بودن آسمان ایران، این پروازها به 3 برابر رسیده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: در طول مدتی که ما این پهپاد را رهگیری کرده بودم، خود آن متوجه نشده بود والا شاید تصمیم بر فرار می گرفت و یا خودش را منفجر می کرد. اما یگان پدافند هوایی مستقر در نطنز که نزدیک تر بود، توانست در یک اقدام بدون نقص و بدون اینکه مشکلی برای دیگر پروازها بوجود بیاید، آن را منهدم کند.

وی با تاکید بر اینکه ما از قبل اطلاعات این پهپاد را داشتیم حضور آن در دیگر کشورها را رصد کرده و برای مقابله با آن آماده بودیم، گفت: ما اجازه دادیم این پهپاد به منطقه مورد نظر برسد چون اگر لب مرز منهدم می شد، امکان داشت لاشه آن و اطلاعات دوربین آن گیر ما نیفتد.

اسماعیلی گفت: این پهپاد دارای دو دوربین «جلونگر» و «پهلونگر» بود که متناسب با اقدامات جاسوسی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: رادار بُرد بلند و استراتژیک «شهاب» در کشف و شناسایی این پهپاد نقش داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 80درصد این پهپاد بر اثر شلیک موشک از بین رفته است، تصریح کرد: تیم اطلاعات نیروهای مسلح 48 ساعت پس از سقوط این پهپاد توانستند اطلاعات خوبی از آن به دست بیاورند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود از اولین شلیک موفق موشک توسط سامانه باور 373 خبر داد و گفت: ما این سامانه یا سامانه پدافندی سوم خرداد را از برخی سامانه های برد بلند دیگر کشور ها بهتر می دانیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به بکارگیری نیروهای بسیج در حوزه پدافند هوایی گفت: در رزمایش اخیر، همین بسیجیان پدافند، پهپاد «پری پلن» را به پرواز در آورده و با کمک خود بسیجیان توانستیم آن را مورد هدف قرار دهیم. 
منبع: مشرق نیوز



شکار در ارتفاع بالا
شنبه 93/6/8 ساعت 11:52 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پدافند هوایی کامل‌تر شد/شکار در ارتفاع بالا با موشک «صیاد 3»

اولین تصویر از موشک جدید پدافند هوایی «صیاد3» منتشر شد.

 به گزارش مشرق، طی ماههای اخیر شاهد رونمایی و تولید انبوه موشک صیاد2 به عنوان یکی از جدیدترین سامانه‌های موشکی پدافند هوایی کشور بودیم؛ موشکی با سوخت جامد و برخورداری از «سامانه هدایت ترکیبی» و «امکان ردیابی خودکار و مستقل» که با مدل پاتریوت آمریکایی قابل مقایسه است.

پدافند هوایی کامل‌تر شد/شکار در ارتفاع بالا با موشک «صیاد 3»+تصویر
خط تولید موشک صیاد2


صرف نظر از برخی شباهت‎های ابعادی و عملکردی موشک صیاد-2 و پاتریوت و اینکه مأموریت هر دو سامانه در وهله اول دفاع از تأسیسات ثابت و راهبردی است، پرتابگر دو سامانه نیز شباهت بسیار زیادی به هم دارند.

پدافند هوایی کامل‌تر شد/شکار در ارتفاع بالا با موشک «صیاد 3»+تصویر
لانچرهای 4 فروندی موشک صیاد2


این پرتابگر شامل 4 محفظه مکعب مستطیلی است که به صورت 2*2 روی کامیون قرار گرفته است.

با بکارگیری موشک صیاد2 در سامانه موشکی برد بلند پدافند هوایی S200، این سامانه از توان مقابله با اهداف ارتفاع پست، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز و بالگرد نیز (بدون اینکه بخواهد از موشک های اصلی خود استفاده کند) برخوردار شد که این تلفیق در قالب پروژه «تلاش» شکل گرفت.

پدافند هوایی کامل‌تر شد/شکار در ارتفاع بالا با موشک «صیاد 3»+تصویر
سامانه آماده به شلیک موشک صیاد 2


از طرف دیگر با طراحی، ساخت و تست موشک جدید صیاد3 که بنا بر اطلاعات قبلی می تواند علیه اهداف با ارتفاع بالا و برد بلند استفاده شود، سیستم پدافند هوایی کشور در حوزه تهدیدات ارتفاع بالا نیز غنی تر شده و در کل، چرخه پدافندی را در سه رده ارتفاع پست، متوسط و بالا کامل شده است.

این موشک که به نظر می رشد بُردی در حدود 200 کیلومتر داشته باشد، در قالب پروژه «تلاش3» در روز 31 شهریور ماه (آغاز هفته دفاع مقدس) رونمایی خواهد شد.

پدافند هوایی کامل‌تر شد/شکار در ارتفاع بالا با موشک «صیاد 3»+تصویر
موشک صیاد 3


صیاد3 در روزهای اخیر، با موفقیت تستت شده است.

امیر فرزاد اسماعیلی نیز روز گذشته از اولین تست موشک سامانه باور 373 خبر داد و که به این ترتیب و  با توجه به نمایش سامانه راداری باور، باید منتظر عملیاتی شدن این سامانه پدافندی برد بلند در آینده نزدیک باشیم؛ اتفاقی که پدافند هوایی کشور را در هر 3 حوزه ارتفاع پست، متوسط و بالا، آماده مقابله با هرگونه تهدیدی خواهد کرد.

منبع: مشرق نیوز




ساخت پرنده های دوزیست ایرانی
شنبه 93/6/8 ساعت 12:20 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دستیابی ایران به فناوری ساخت پرنده های دوزیست

مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرنده دریایی شش نفره دوزیست از اتمام مراحل ساخت این پرنده خبر داد.
به گزارش مشرق،  مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست گفت: با ساخته شدن پرنده دریایی شش نفره دو زیست در این طرح، ایران به جمع کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و آلمان که دارای فناوری ساخت هواپیماهایی در این رده هستند پیوست هرچند کشورهایی مانند چین که محصولات مشابه تولید می کنند یز در این جمع حضور دارند.

چرا پرنده دریایی دو زیست تولید کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: ایران اسلامی کشوری است با مرزهای آبی و خاکی طولانی که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و ... نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آن ها پرنده ای دارای قابلیت نشست و برخواست از سطح آب است.

مجری طرح ادامه داد: ایده استفاده از چنین محصولی در تمام دنیا مسبوق به سابقه است و ده ها سال است که پرنده های اینچنین در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: اگر چه فناوری تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، در سال های اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای ابی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادر کرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین بار در کشور می تواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد.

ایده ای که منجر به تولید محصول شد

مجری این طرح کلان مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایده اولیه تولید این محصول را در کشور در سال 86 عنوان کرد و ابراز داشت: ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما از سال 86 و به انحای مختلف از سوی سازمان ها و نهادهای گوناگون مطرح شد اما، اولین بودجه ها در سال 89 به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای طرح، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد.

به گفته وی، در سال 91، پس از وقفه ای که ناشی از اعمال تحریم ها و نیز بروز
مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وقوع پیوست، ساخت نمونه پروازی از مهرماه 92 با اراده حمایتی مدیریت جدید در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید.

موانع فراروی اجرای طرح

مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست، به مشکلات فراروی اجرای این طرح اشاره و با بیان اینکه با مدیریت صورت گرفته این مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شد، افزود: نوسانات نرخ ارز، مشکل در تامین اقلام خرید خارج به دلیل تشدید تحریم ها و تورم در کشور و به تبع آن بالا رفتن هزینه های اجرای طرح از مهمترین مسایلی بود که گروه سازنده با آن رو به شد و علاوه بر این، نو بودن فناوری مورد استفاده و حتی عملیات این محصول در کشور نیز از دیگر چالش هایی بودند که در زمان طراحی و ساخت این پرده با آن رو به رو بودیم که با اعتماد به توان داخلی و حمایت مسئولان سر انجام موفق به گذر از این مشکلات شدیم.

حضور شرکت های دانش بنیان در اجرای طرح

وی با بیان اینکه در ساخت این پرنده دریایی از توان شرکت های دانش بنیان استفاده وسیعی صورت گرفته است گفت: به منظور نهایی کردن پروژه ساخت پرنده دریایی شش نفره دو زیست 39 هزار نفر ساعت روز معادل 310 هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.

کاربردهای پرنده دریایی دو زیست

به گفته مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست، این پرنده می تواند نسبت به حمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت هایی مانند شناسایی، عکسبرداری و... در محیط های آبی و خاکی، گشت های دریایی در راستای
مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله های نفت در دریاها و دریاچه ها ونیز جا به جایی غواصان به محل های ماموریت آنان، عملیات های امداد و نجات در محیط های آبی – خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه برداری از آب ها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفاده های شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی محصول ساخته شده ایرانی

وی با اشاره به اینکه اغلب قطعات مورد استفاده قرار گرفته شده در اجرای این طرح به صورت داخلی تامین شده است، اضافه کرد: به جز قطعات معروف به VENDOR LIEMS که توسط تمامی هواپیماسازها از شرکت های معتبر تخصصی خریداری می شود، مابقی قطعات در داخل کشور تولید و به کار گرفته شده اند.

وی به ویژگی های این پرنده ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی آن اشاره کرد و افزود: استفاده از مواد کامپوزیت پیشرفته که منجر به کاهش خوردگی در محیط های آبی و امکان استفاده در آب شور می شود، از مهمترین مزایای این پرنده در مقایسه با نمونه خارجی آن است.

به گفته وی، امکان تولید و ساخت محصول در داخل کشور در شرایط ویژه تحریمی از دیگر مهمترین مزیت های تولید آن در داخل کشور بوده است.  
منبع: مشرق نیوز



برد موشک کروز
شنبه 93/6/8 ساعت 12:12 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار دهقان:

برد موشک کروز قدیر 2برابر خواهد شد/ تست موشک صیاد3 در آینده نزدیک

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران به هرگونه تجاوز از هر نیروی بیگانه‌ای پاسخ کوبنده خواهد داد و هیچ ابایی از پاسخ به تجاوزها ندارد.
برد موشک کروز قدیر 2برابر خواهد شد/ تست موشک صیاد3 در آینده نزدیکبه گزارش مشرق،  سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، با اشاره به 2 هدف کلان وزارت دفاع اظهار داشت: ما باید در سازمان تلاش کنیم که قدرت طراحی و تولید را بالا ببریم و این کار با استفاده از ظرفیت ملی صورت می‌گیرد، همچنین باید اتکای خود را به خارج از مرزها کم کنیم و عمق ساخت و تولید خود را بالا ببریم.

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا بازدید از یک مرکز نظامی مانند پارچین در حیطه اختیارات آژانس انرژی اتمی است یا نه، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات 1+5 به نقاط حساسی رسیده و با وجود اینکه مسئولان ذی‌ربط سعی کردند تا اطلاعات لازم را به مردم بدهند، می‌دانیم آنچه غرب به بهانه‌های واهی تسلیحات اتمی، تحریم‌ها و قطعنامه‌های ظالمانه علیه ایران صادر می‌کند مبتنی بر واقعیت نیست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد:‌ یکی از مسائلی که ملت ما امروز باید به آن توجه کند این است که این موضوع یک بحث حیثیتی برای آنها شده و شورای امنیت و آژانس اتمی جز منافع غرب رسالت دیگری ندارد.

دهقان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای شفاف‌سازی طرح نظارت آژانس تمام فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و ناظرین آژانس در تمام مراکز حضور دارند لذا ایران فعالیتی را که از دید آژانس به دور باشد انجام نمی‌دهد و آژانس بارها از پارچین بازدید کرده که حتی در آخرین بار به آنها گفته شد هر نقطه‌ای در پارچین که مورد سؤال است را بگویید و بروید آن را ببینید که هیچ موردی نبود و یک بار هم خودشان اعلام کردند که این موضوع تمام شده است.

وی تأکید کرد: دلیلی برای حضور مجدد آنها در پارچین نمی‌بینیم اما حالا می‌بینیم با فشارهای اسرائیل و دشمنان ما آژانس حرکات نامعقولی انجام می‌دهد لذا آنچه گفته می‌شود هیچ مبنای ندارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص پهپاد اسرائیلی ساقط شده توسط سپاه نیز گفت:‌ با توجه به مکان ساقط شدن آن هدفش روشن است. هم اسرائیل و هم آمریکا هدفی را برای خود تعریف می‌کنند تا بگویند ما هر زمانی که اراده کردیم در فضای یک کشور حاضر می‌شویم که این کار هم برای جاسوسی است و این مورد هم در همین مسیر قابل تبیین است.

دهقان ادامه داد: ایران هر نوع تجاوز و از هر متجاوزی را در هر شرایطی پاسخ می‌دهد و متجاوزان حتماً پاسخ کوبنده و تمام کننده دریافت می‌کنند. این پیام جدی ایران است و برای اثبات این ادعا هم عمل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آن طور که اعلام شده این یک پهپاد هدایت‌پذیر اسرائیلی بود که همکاران ما در نیروهای هوافضای سپاه آن را ساقط کرده‌اند و حتماً قطعات باقیمانده آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و حتی اگر در کامپیوتر آن اطلاعاتی باشد به دست خواهد آمد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: وزارت دفاع و صنایع دفاعی در قالب 6 سازمان، 31 گروه و بیش از 130 صنعت فعالیت می‌کنند تا به سمت تولید قدرت بازدارندگی برویم و پاسخی تعیین‌کننده به هر متجاوز بدهیم.

دهقان افزود: ما در بحث تولید محصولات امروز از تکنولوژی جهانی فاصله گرفته‌ایم و عمده فناوری‌های ما در تولید سلاح و تجهیزات متکی به دانش داخلی است که سبب می‌شود دشمن اطلاع چندانی از توان ما نداشته باشد. ما بایستی به گونه‌ای عمل کنیم که مورد غافلگیری فناورانه دشمن قرار نگیریم و بلکه دشمن را غافلگیر کنیم.

وی اظهار داشت: ما در حدود 4 هزار و 900 قلم مواد اولیه در صنایع دفاعی داریم که بیش از 4 هزار قلم آن بومی شده و همچنین از 9 هزار و 500 فناوری برای تولید سلاح و جنگ‌افزار بیش از 6 هزار مورد آن کاملاً داخلی شده است. ما در حوزه مواد انفجاری و آتش‌زا کیفیت و قدرت انفجار را بالا می‌بریم و به سمت هوشمندسازی مهمات هم پیش رفته‌ایم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات حوزه صنایع دریایی گفت: ما در بخش زیردریایی‌های کلاس متوسط جزو معدود کشورهایی هستیم که توان طراحی و تولید این نوع زیردریایی‌ها با کارکردهای عملیاتی بالا اعم از حمل اژدر و دریانوردی طولانی‌مدت داریم که آخرین نمونه آن آزمایشات اولیه خود را طی می‌کند و به زودی رونمایی می‌شود.

دهقان تأکید کرد: زیردریایی‌های سبک را نیز تولید می‌کنیم که به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل می‌دهیم و در حوزه زیردریایی‌های سنگین هم به دنبال ساخت زیردریایی کلاس طارق هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر ناوشکن جماران که ساخته شد کار ساخت ناوشکن دماوند نیز تمام شده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود. ما همچنین قادریم قایق‌های تندروی موشک‌انداز، اژدرافکن و حمل‌کننده راکت و توپخانه را طراحی و تولید کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به رونمایی از 2 موشک کروز دریایی جدید قدیر و نصر بصیر گفت: این دو موشک تحویل نیروهای دریایی می‌شوند و در سال آینده موشک قدیر به مقتدر تبدیل خواهد شد که برد آن 2 برابر خواهد بود و در حوزه جنگ الکترونیک نیز بر روی این موشک‌ها کار شده است.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اینکه ما با نصب موشک‌های جدید بر روی جنگنده F4 برد موشکی آن را از چهار پنج کیلومتر به 200 کیلومتر رسانده‌ایم یک قابلیت راهبردی است ما موشک‌های مختلف زمین پایه را هوا پایه کرده و بر روی جنگنده‌ها و بالگردها نصب کرده‌ایم.

دهقان با بیان اینکه اقدامات هوافضای وزارت دفاع جنبه مؤثر بازدارندگی نیروهای مسلح ایران است، گفت: در حوزه موشک‌های زمین به زمین، سوخت جامد و مایع اقداماتی خوبی صورت گرفته و گام‌های بعدی سریع‌تر برداشته می‌شود.

وی افزود: ما در همه رنج‌های پرتابی هم موشک سوخت جامد و هم سوخت مایع داریم و به دنبال این هستیم که سکوهای پرتاب همه موشک‌های زمین به زمین‌مان را واحد کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: ما باید به این سمت برویم که آماده‌سازی پرتاپ موشک‌مان به 45 دقیقه و کم‌کم به نیم ساعت برسد و هرچه بردمان را افزایش بدهیم می‌توانیم در عمق بیشتری در کشور عمل کنیم.

دهقان با اشاره به توجه بر بحث دقت اصابت موشک گفت: موضوع دیگر دوره زمانی قابل اعتماد سوخت جامد و مایع موشک‌ها است که هرچه کوتاه‌تر باشد ما باید موشک‌های بیشتری در زمان کمتری تولید کنیم و اکنون ما در حوزه سوخت جامد و مایع مرز نگهداری را به 10 سال و بیشتر رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه در همه سطوح سیستم‌های پدافندی در بهترین وضعیت قرار داریم، گفت: ما موشک صیاد 2 که موشکی برد متوسط و ارتفاع بلند بود را تست کردیم و در آینده نزدیک موشک صیاد 3 که موشکی برد بلند و ارتفاع بلند است را تست خواهیم کرد که در این صورت همه سطوح هوایی ما را در برابر تهدیدات پوشش می‌دهند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با بیان اینکه در تعامل با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: ما با عراق، ‌آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و عمان سفر متقابل داشته‌ایم و با چین روابط خوبی برقرار کرده‌ایم و به دعوت دولت روسیه به آنجا سفر کرده و آبان‌ماه میزبان وزیر دفاع روسیه خواهیم بود ما زمینه‌های همکاری خوبی با روسیه و چین تعریف کرده‌‌آیم و با افریقا نیز تعامل داریم.  منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: موشکایران ابرقدر

کابوس ناوهای امریکا
شنبه 93/6/8 ساعت 12:9 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد +عکس

آخرین نمونه معرفی شده موشک نصر با نام «نصر بصیر» که نام آن اشاره به قابلیت رؤیت اهداف دارد، از جستجوگر الکترواپتیکی و احتمالاً از نوع تصویری فروسرخ (IIR) برای هدفگیری در فاز نهایی پرواز استفاده می کند که جستجوگر تصویری حرارتی در شب و شرایط نامساعد نیز با درصدی کاهش برد، توان عملیات دارد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ایجاد قدرت دریایی قدرتمند برای جمهوری اسلامی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بر پایه تجربیات ارزشمند آن از اولویت بالایی برخوردار بوده است. 

با مشاهده عملکرد موشک‎هایی همچون هارپون در اختیار نیروی دریایی ارتش ایران، موشک فرانسوی اگزوست در اختیار عراق و نیز استفاده از موشک کرم ابریشم توسط هر دو طرف، سرمایه‎گذاری قابل توجهی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای طراحی، ساخت و تولید موشک‎های ضد کشتی با بردهای متنوع خصوصاً انواع کروز که قابلیت شلیک از سه دسته اصلی پرتابگرها یعنی شناورها، هواگردها و سکوهای زمینی را داشته باشند، صورت گرفت.

اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها، پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند. اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند.

موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و حتی زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند. برد نمونه‎های مختلف ساخته شده این نوع موشک‎ها از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر است. برخی از مهم‎ترین اجزاء مشترک همه این موشک‎ها شامل پیشران راکتی برای نمونه‎های برد کوتاه تا متوسط و موتور جت برای نمونه‎های دوربرد، خلبان خودکار، ارتفاع‎سنج (برای اندازه‎گیری ارتفاع از سطح آب و پرواز در نزدیکی آن) و جستجوگر هدف که عموماً از نوع راداری، تصویری یا حرارتی است.

انواع موشک‌های کروز دریایی ساخت ایران شامل گونه‌های کوتاه برد کوثر و ظفر، میانبرد نصر، دوربرد نور، قادر، قدیر و رعد است که موشک قدیر به همراه نمونه‌ای جدید از موشک نصر به مناسبت سالروز صنعت دفاعی با حضور ریاست جمهور رونمایی شدند.

موشک نصر بصیر

موشک کروز ضد کشتی نصر در زمره سلاح‎هایی با برد کوتاه تا متوسط قرار می‎گیرد. اصلی‎ترین تفاوت این موشک با کوثر و ظفر، میزان بالای سرجنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد نموده. موشک 350 کیلوگرمی نصر-1 با برد دستکم 35 کیلومتر حاوی یک سرجنگی نیمه زرهی 130 کیلوگرمی است.
 
2 کروز دریایی جدید ایران
نمونه هواپرتاب موشک نصر در کنار جنگنده بمب‎افکن اف-4ئی

به گزارش مشرق، موشک ضد کشتی و کروز نصر-1 پس از قرار گرفتن در خط تولید، به فهرست تسلیحات شناورهای تندرو اضافه شد که برد دورایستایی بهتری به آنها در مقابله با ناوهای دشمن می‎دهد. انواع شناورهای تندرو ایرانی از جمله ذوالفقار نیز به این موشک هدایت راداری و قدرتمند مجهز شده‎اند. 

2 کروز دریایی جدید ایران
شلیک موشک نصر هدایت راداری از شناور تندرو ذوالفقار

موشک نصر دارای سکوهای ساحلی خوداتکا نیز بوده که با استقرار روی کامیون از تحرک مناسبی برخوردار شده‎اند. نمونه هواپرتاب این موشک کروز هم به تولید رسیده که روی هواپیماهای جنگنده نظیر اف-4 فانتوم نیروی هوایی ارتش نصب می‎شود. به علاوه در بازدید رئیس جمهور از نیروی دریایی سپاه در بندرعباس نیز یک بالگرد بل206 مجهز به یک موشک نصر در زیر بدنه به نمایش در آمد.
 
2 کروز دریایی جدید ایران
شلیک موشک کروز ضد کشتی نصر از پرتابگر ساحلی

این بالگرد می‎تواند به سرعت پیمایشی (کروز) بالاتر از 200 کیلومتر بر ساعت برسد که سرعت اولیه قابل توجهی به موشک می‎دهد. همچنین توان رسیدن به ارتفاع پروازی بیش از 3500 متر نیز در کنار سرعت اولیه‎ای که بالگرد به موشک می‎دهد برد نصر را در صورت شلیک از بالگرد به طور محسوسی افزایش خواهد داد.

بدیهی است پرتاب این موشک از هواپیماهای جنگنده از ارتفاع‎ها و سرعت‎های بیشتر باز هم به افزایش برد دورایستایی موشک منجر خواهد شد. 

2 کروز دریایی جدید ایران
موشک نصر زیر بدنه بالگرد بل206

به گزارش مشرق، آخرین نمونه معرفی شده موشک نصر با نام «نصر بصیر» که اشاره به قابلیت رؤیت اهداف نیز دارد از جستجوگر الکترواپتیکی و احتمالاً از نوع تصویری فروسرخ (IIR) برای هدفگیری در فاز نهایی پرواز استفاده شده است. 

این جستجوگر در زمره گونه‌های غیرفعال یا passive قرار می‌گیرد که بدون ایجاد هرگونه انتشاری اقدام به شناسایی و قفل روی اهداف می‌نماید. 
 

2 کروز دریایی جدید ایران
موشک نصر بصیر

بدین ترتیب هوشیاری شناورهای دشمن در مورد شلیک موشک به سمت آنها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. شناسایی اولیه موقعیت شناورهای دشمن نیز می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت گیرد از جمله رادارهای دوربرد ساحلی، پهپادهای شناسایی یا توسط رادار شناورهایی در خارج از منطقه شلیک موشک.

جستجوگر تصویری فروسرخ (IIR) قابلیت ردگیری اهداف شناوری را از تمام زوایا داشته، از مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به اخلال (جمینگ) و فریب برخوردار بوده و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد. همچنین برخلاف جستجوگرهای اپتیکی مرئی که تنها در روز و شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت فعالیت دارند جستجوگر تصویری حرارتی در شب و شرایط نامساعد با درصدی کاهش برد، توان عملیات دارد.

جدیدترین حسگرهای فروسرخ تصویری قابلیت تشخیص در محدوده‌های متنوع امواج فروسرخ را دارند و در نتیجه به این دلیل و نیز افزایش هوشمندی پردازشگرهای دیجیتال، امکان مقابله با آنها بسیار دشوار شده است.

بسیاری از حسگرهای جدید تصویری فروسرخ در محدوده طول موج متوسط فروسرخ (MWIR) یا بلند فروسرخ (LWIR) کار می‌کنند تا تابش فروسرخ اجسام را به راحتی از نور مرئی تشخیص دهند. از این فناوری در سامانه‌های مختلفی با مأموریت‌های شناسایی، ردگیری اهداف، سامانه‌های کنترل آتش و حسگر موشک‌ها استفاده می‌شود.

2 کروز دریایی جدید ایران
تصویر فروسرخ از یک هدف دریایی در فاصله 4 کیلومتری

به نظر می‌رسد پنجره جستجوگر موشک نصر بصیر، دارای پوشش منیزیم فلوراید است که اثرات مهمی در تشخیص محدوده مطلوب امواج فروسرخ دارد. این ماده با حذف برخی از باندهای امواج فروسرخ، فقط فرکانسهایی از امواج فروسرخ را عبور می دهد که مربوط به مواد سازنده به کار رفته در تجهیزات هدف بوده و اثرات محیطی پس زمینه و اثرات حرارتی روی پنجره جستجوگر را نیز تا حد زیادی حذف می کند. 

2 کروز دریایی جدید ایران
سر جستجوگر موشک نصر بصیر

همچنین خواص مکانیکی طلق یا شیشه پنجره جستجوگر با بهره‌گیری از این ماده بهبود می‌یابد که در صورت تشکیل امواج شوک در جلوی موشک در سرعت‌های شلیک مادون صوت بالا (High Subsonic) اهمیت بیشتری می‌یابد. به علاوه با بهره‌گیری از این ماده، مقاومت در برابر اثرات اصطکاکی و سایشی قطرات آب نیز بهبود یافته که ارزش بالایی برای موشک‌های کروز دریایی که در نزدیک سطح آب پرواز می کنند.

موشک قدیر

برای اولین بار در مهرماه سال 91 رئیس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع خبر از ساخت موشک کروز قدیر در آینده‌ای نزدیک داد. پس از آن در فروردین ماه سال جاری فرمانده نیروی دریایی ارتش از بکار گیری این موشک هم در ناوشکن‌های نداجا و هم در پرتابگرهای ساحلی این نیرو خبر داد. 

امیر سیاری تفاوت کروز قدیر با موشک‌های قبلی این نیرو نظیر نور و قادر را در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان کرده بود.

به گزارش مشرق، موشک ضد کشتی و کروز نور از اولین نمونه‎های این نوع موشک‎ها بود که در سال‎های دهه 1370 به خدمت نیروهای مسلح کشورمان در آمد. موشک نور با طول 6.38 متر که 1.24 متر آن مربوط به موتور راکتی اولیه است، 715 کیلوگرم جرم داشته که 175 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی نفوذگر نیمه زرهی موجود در آن است. 

برد این موشک 120 کیلومتر بوده و می‎تواند با سرعت نزدیک به 0.9 ماخ پرواز کند. 

2 کروز دریایی جدید ایران
شلیک موشک نور از ناوشکن البرز

ناوچه‎های رده تندر و سینا، ناوهای رده بایندر و ناوشکن (ناو محافظ) رده الوند و جماران، هواناوهای BH-7، بالگردهای میل-17/171 و هواپیماهای جنگنده مانند اف-4 فانتوم از جمله تجهیزات نیروهای دریایی سپاه و ارتش و نیروی هوایی ارتش هستند که این موشک را به کار می‎برند.

همچنین مجموعه‎های پرتابگرهای متحرک ساحلی که هر یک برخوردار از رادار، واحد فرماندهی و کنترل و چندین پرتابگر هستند دیگر سامانه کاربر موشک نور محسوب می‎شوند. این سامانه‎ها که به صورت خوداتکاء عمل می‎کنند نقش مهمی در دفاع ساحلی در برابر واحدهای شناور دشمن دارند که البته سامانه‎های مستقر شده در مناطق مختلف قابلیت شبکه شدن با هم را نیز دارند.
 
2 کروز دریایی جدید ایران
موشک کروز ضد کشتی نور

موشک نور برای پرتاب از شناورها یا سکوهای ساحلی با یک موتور راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جدا شدن این پیشران، با موتور توربوجت که ورودی هوای آن زیر بدنه و بین دو بال پائینی قرار دارد به مسیر خود ادامه می‎دهد. 

در فواصل نزدیک هدف، موشک ارتفاع خود را به چند متری سطح آب می‎رساند تا کار شناسایی و درگیری دشمن با آن سخت شده و موشک به بخشی از هدف که نزدیک آب است اصابت کند که سبب ایجاد بیشترین آسیب در هدف شده و احتمال غرق شدن آن را افزایش می‎دهد.

موشک قادر نیز نمونه‎ای جدید از موشک نور است که برد آن افزایش یافته. قادر با بهره‎مندی از ساختار و طراحی مشابه و حتی ابعاد نزدیک به نور دستکم 220 کیلومتر برد دارد. 

در واقع به نظر می‎رسد متخصصان صنعت موشکی کشور برای تولید موشک قادر از نظر فیزیکی تنها کمی طول موشک نور را افزایش داده باشند. همانطور که در تصویر زیر پیداست، قطر و بال‎های دو موشک نیز مشابه هم هستند و این مشابهت بالای دو موشک قیمت تمام شده موشک جدید را به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهد. 

2 کروز دریایی جدید ایران
موشک ضد کشتی قادر در کنار نور

از توانمندی‎های اعلام شده برای موشک قادر باید به سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه‎ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده‎سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدف‎های شناور اشاره کرد. 

2 کروز دریایی جدید ایران
شلیک موشک کروز قادر از پرتابگر ساحلی

موشک قادر در یکی از آزمایش‌های خود با سرجنگی که تنها یک ششم سرجنگی واقعی موفق به هدف قرار دادن یک هدف واقعی با طول 63 متر شد که در اثر اصابت این موشک کشتی مذکور غرق گردید که نشان دهنده قدرت بالای سرجنگی به کار رفته است. بنابراین پیداست با سرجنگی با قدرت 6 برابر قادر قادر به غرق کردن کشتی‌های بسیار بزرگتر دشمن است.

به گزارش مشرق، موشک قادر نیز مانند نور از سکوهای متحرک ساحلی، ناوچه‎ها و ناوشکن‎ها، هواپیماهای جنگنده و بالگرد میل-17/171 پرتاب می‎شود. پرتابگرهای جعبه‎ای موشک قادر که برای پرتاب آن از سطح به کار می‎رود نیز مشابهت بالایی با نمونه‎های مورد استفاده برای موشک نور دارد که این نیز دلیل دیگری برای طی شدن یک سیر منطقی در توسعه موشک‎های کروز دریایی کشور است. 

2 کروز دریایی جدید ایران
موشک قادر نصب شده زیر بال هواپیمای اف-4ئی نیروی هوایی ارتش

با توجه به پرواز این موشک‎ها در ارتفاع بسیار پایین، رادار کشتی‎ها به طور مستقل از رادارهای هواپایه و در بهترین حالت با در نظر نگرفتن سطح مقطع راداری کم موشک‎های نور و قادر از حدود 30 کیلومتری (با توجه به انحنای کره زمین) امکان رؤیت آنها را خواهد داشت و در این صورت با توجه به سرعت این موشک‎ها که بین 0.8 تا 0.9 ماخ (277 تا 312 متر بر ثانیه در سطح دریا در دمای 25 درجه سانتیگراد) است، دشمن تنها حدود 96 تا 108 ثانیه زمان برای واکنش خواهد داشت.

لازم به ذکر است نیروی دریایی آمریکا احتمال اصابت نمونه‎های مشابه خارجی از این موشک‎ها را در اواسط دهه 1990 در حدود 85 درصد برآورد نموده بود. این در حالی است که امروزه هر چند سامانه‎های کشف و هدفگیری و تسلیحات دفاعی ناوها پیشرفت نموده اما موشک‎ها نیز با بهره‎گیری از فناوری‎های جدید کاهش سطح مقطع راداری و نیز سامانه‎های پیشرفته راداری همچنان برگ‎های برنده خود را برای مغلوب کردن سامانه‎های دفاع موشکی دشمن خصوصاً در صورت شلیک پرتعداد به سمت یک کشتی حفظ نموده‎اند.

در آخرین گام، متخصصان صنعت موشکی کشور با افزایش بیش از پیش برد موشک‌های کروز از خانواده نور اقدام به طراحی و ساخت موشکی دیگر با کمترین تغییرات در ساختار و رسیدن به برد و قابلیت عملیاتی بیشتر نموده‌اند.
 
2 کروز دریایی جدید ایران
موشک کروز ضد کشتی قدیر

موشک قدیر نسل جدید از کروزهای دریایی ایران است که به برد 300 کیلومتر می‌رسد. این موشک نیز از طراحی ظاهری مشابه موشک‌های نور و قادر بهره می‌برد. با توجه به عدم تغییر محسوس در ابعاد موشک ممکن است علاوه افزایش حجم سوخت داخلی با بهسازی موتور برای کاهش مصرف سوخت یا کاهش وزن اجزاء میزان 36 درصدی افزایش برد نسبت به قادر تأمین شده باشد. 

2 کروز دریایی جدید ایران
اصابت موشک قدیر به هدف فرضی با دقت بسیار بالا

این عدم تفاوت چندان زیاد قدیر با نسل‌های قبلی خود امکان استفاده از پرتابگرهای موجود دریایی و زمینی را ایجاد می‌نماید. پیرامون پرتابگرهای ساحلی این موشک‌های کروز می‌توان گفت عملکرد مستقل و خوداتکاء این سامانه‌ها به معنی عدم وابستگی به سامانه‌های اصلی شناسایی در یک نبرد ناهمطراز خواهد بود. در واقع، یکی از مزایای استقرار رادار بر روی خودروی پرتابگر توان فعالیت مستقل سامانه، در شناسایی اهداف است. 

در یک هجوم گسترده که سامانه‌های شناسایی شده خودی، توسط دشمن مورد حمله قرار گرفته و حتی ممکن است در بدترین شرایط فرضی، ارتباط عادی واحدهای موشکی با فرماندهی مربوطه به طور مقطعی دچار اشکالاتی گردد عملکرد مستقل سامانه، پیش‌بینی هوشمندانه‌ای برای پیشگیری از کاهش توان رزمی خودی در پاسخگویی به واحدهای دشمن است.

پراکنده شدن توان شناسایی دشمن و پخش شدن قوای دشمن در شناسایی و انهدام پرتابگرهای متعدد پرتاب که در عوارض طبیعی مناطق جنوبی کشور استتار شده و در مواقع لزوم وارد عرصه خواهند شد، از دیگر فواید استفاده از این پرتابگرهای جدید هستند. 

امکان تغییر مکان به دلیل استقرار مجموعه، بر ‌روی خودرو و خروج سریع از مکان پرتاب پس از شلیک موشک نیز به افزایش بقاپذیری رزمی سامانه می‌افزاید.

2 کروز دریایی جدید ایران
پرتابگر ساحلی موشک‌های کروز دریایی؛ مجهز به رادار

به گزارش مشرق، امکان حمله به چندین هدف متفاوت از یک سایت و یا یک مجموعه هدف (ناوگروه دشمن) از چند جهت کاملاً متفاوت با موشک‌های برد بلند، نقش مؤثری در موفقیت نیروهای دفاعی کشور در نبرد ناهمطراز احتمالی دارد.

با گسترش واحدهای پرتاب در گستره وسیع سواحل جنوب، دشمن نیاز به صرف توان بسیار بالایی در جنگ الکترونیک دارد و از تمرکز توان آن، روی یک یا چند مجموعه پرتاب در نواحی محدود، که تأثیر بسزایی در مختل کردن فعالیت سامانه‌های خودی دارد جلوگیری می‌شود.

وجود سامانه کنترل فرماندهی در مجموعه فوق نیز امکان هماهنگی بین چندین پرتابگر در یک سایت پرتعداد، به منظور تطبیق و تمایز اهداف شناسایی شده و تخصیص اهداف به پرتابگرها و یا حتی هماهنگی بین واحدهای خود اتکا در مواقع لازم فراهم می‌کند.
 
2 کروز دریایی جدید ایران
ساختار یکسان قدیر با قادر و نور

افزایش برد موشک‌های کروز دریایی از خانواده نور به 300 کیلومتر منجر به کاهش تعداد سامانه خوداتکاء زمینی برای پوشش سواحل 1500 کیلومتری جنوب کشور شده و نیز همپوشانی بیشتر سامانه‌ها را در صورت بکارگیری تعداد بالا برای درگیری با دشمن از چند جهت ایجاد می‌نماید. 

لازم به ذکر است موشک‌های کروز رعد با برد 350 کیلومتر نیز توسط وزارت دفاع کشورمان در حدود یک دهه قبل ساخته شده اما به دلیل ابعاد بزرگ، این موشک از پرتابگرهای تک فروندی روی شاسی زرهی شلیک می‌شود که بدیهی است مزیت‌های پرتابگرهای چند فروندی و کامیونی موشک‌های نور و قادر و قدیر را ندارد.

2 کروز دریایی جدید ایران
تصویری مثالی از میزان منطقه تحت پوشش با هر پرتابگر موشک قدیر

افزایش منطقه خطر برای دشمن در اطراف شناورهای حامل موشک قدیر و نیز سواحل، امکان تغییر مسیر موشک و حمله از سمت پیش‌بینی نشده به دشمن به واسطه برد بالا (در صورت برخورداری از سامانه‌های هدایت و ناوبری لازم) و امکان شلیک موشک توسط پرتابگر زمینی از فواصل دور از ساحل برای سخت تر شدن شناسایی واحدهای پرتاب توسط دشمن از دیگر مزیت‌های افزایش برد موشک‌های کروز ضد کشتی به برد 300 کیلومتر است.

با احتساب دو موشک قدیر و نصر بصیر، خانواده موشک‌های کروز دریایی ساخت ایران دارای 8 عضو می شود که هر یک با پوشش رده‌های مختلف نیازهای عملیاتی، نقش مهم خود را در دفاع از سواحل و انهدام شناورهای دشمن ایفا می کنند.

این موشک‌ها با شلیک از حامل‌های مختلف شناوری، هوایی و ساحلی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در زمینه هدفگیری، هدایت و کنترل با دقت بالا به اهداف خود اصابت می‌کنند.  منبع: مشرق نیوز



ویژگی موشک های جدید ایران
دوشنبه 93/6/3 ساعت 11:13 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ویژگی‌ موشک‌های "قدیر" و "نصر بصیر"، پهپادهای "کرار4" و "مهاجر4"

با رونمایی از دو موشک کروز جدید، خانواده کروزهای دریایی و بومی ایران، "8 عضوی" شد؛ قبلاً موشک‌های قادر، نور، نصر1، ظفر، کوثر و یاعلی رونمایی شده بود.

به گزارش حوزهدفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران چهارمحصول جدید در حوزه‌های موشکی، هوایی و نقشه‌برداری که با حضور رئیس‌جمهور و وزیر دفاع رونمایی شد، شامل پهپاد رهگیر کرار4، موشک قدیر، موشک کروز دریایی نصر بصیر و پهپاد فوتوگرامتری مهاجر 4 (سامانه نقشه‌برداری هوایی) است.

" قدیر"، دقیق‌تر و منهدم کننده‌تر از " نور" و " قادر"
 
قدیر نسل جدیدی از موشک کروز جمهوری اسلامی است که با برد 300 کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند و می‌تواند از روی شناورهای مختلف و ساحل شلیک شود.
 
مزیت عملیاتی برجسته این موشک امکان پرتاب آن از روی سامانه‌های موشکی قبلی است که انعطاف و توان عملیاتی نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.
 
با توجه به اینکه موشک قدیر امروز رونمایی شد اما اواخر فروردین‌ماه امسال فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ناوهای رزمی نیروی دریایی ارتش به موشک کروز دریایی «قدیر» مجهز شدند و این موشک به 2 صورت سطح به سطح (از روی شناورها) و نیز ساحل به دریا در یگان رزم نیروی دریایی ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تفاوت کروز «قدیر» با موشک‌های نظیر «نور» و «قادر» در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان شده است.

امروز با رونمایی از موشک کروز قدیر، در واقع نسل سوم موشک‌های کروز ایران رونمایی شد. این موشک بیشترین برد را در میان کروزهای دریایی ایران داشته و در صدر لیست کروزهای ایرانی تکیه زده است.
 
این موشک، همچون دیگر اعضای خانواده موشک‌های کروز ایرانی قادر است از لانچرهای ساحلی و شناوری به سوی اهداف شلیک شود.
 
دستاورد دفاعی "قدیر"، دستان بلند مدافعان حریم دریایی جمهوری اسلامی ایران است که در سازمان صنایع هوا - فضا وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.


"نصر بصیر"؛ کروزی جستجوگر

 
این موشک کروز دریایی علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی با داشتن سر جستجوگر بدون انتشار به ویژگی عملیات در سکوت و هوشمندی مجهز شده است که می‌تواند در ارتقاء توان دریایی نیروهای مسلح مؤثر باشد.
 
این دستاورد جدید که حاصل کار دانشمندان و صنعتگران سازمان صنایع هوا - فضا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است، بر توان دفاع دریایی نیروهای مسلح پرافتخار جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید.

با رونمایی از این دو موشک کروز جدید، خانواده کروزهای دریایی و بومی ایران، "8 عضوی" شد؛ قبلاً موشک‌های قادر، نور، نصر1، ظفر، کوثر و یاعلی رونمایی شده بود.


پهپاد "کرار 4"
رهگیر پرنده‌های متجاوز

کرار، رهگیر نسل جدید پهپادهای جت جمهوری اسلامی ایران است که در سازمان هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

پهپاد " کرار 4" مأموریت رهگیری هوایی پرنده‌های متجاوز را بر عهده دارد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن پهپاد رهگیر " کرار 4"، قابلیت‌های عملیاتی متنوع‌تری را برای پدافند هوایی در ارتفاع بالا و دفاع از حریم هوایی کشور خواهند داشت.


پهپاد فوتوگرامتری "مهاجر 4" با نقشه‌برداری هوایی
 
نقشه‌برداری هوایی با پهپاد قابلیت برجسته‌ای است که توسط محققان و صنعتگران سازمان‌های جغرافیایی و صنایع هوایی وزارت دفاع و با مشارکت فرهیختگان دانشگاهی به منصه ظهور رسیده است.

پهپاد فتوگرامتری "مهاجر 4"، قادر است نقشه‌های هوایی را با کاربری نظامی و غیرنظامی در اختیار کاربران قرار دهد.

"مهاجر 4"، پهپاد پیشرفته و مطمئنی است که برای نخستین‌بار توانمندی‌های خود را در نقشه‌برداری هوایی در خدمت دفاع و توسعه ملی کشور قرار می‌دهد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران




شکار پهپاد صهیونیست ها توسط ایران
یکشنبه 93/6/2 ساعت 10:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
 

جزئیات شکار پهپاد پیشرفته رژیم اسرائیل توسط سپاه

روابط عمومی ‌کل سپاه ازسرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد.
به گزارش مشرق، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

براساس این اطلاعیه، هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته‌ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

این اطلاعیه افزوده است: این اقدام شیطنت‌آمیز باردیگر خوی ماجراجویی رژیم صهیونیستی را آشکارتر و برگ سیاه دیگری به پرونده سراسر جنایت و خباثت این رژیم جعلی و جنگ طلب افزود.

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای دفاع از ملت شریف و سرزمین اسلامی ایران از آمادگی همه جانبه و قاطع برخوردار بوده و حق هر گونه واکنش و مقابله به مثل را برای خود محفوظ می داند.

سخنگوی سپاه: این پهباد از پیشرفته ترین پهپادهای جاسوسی اسرائیل است

در همین حال، سردار شریف سخنگوی سپاه پاسداران به خبرنگار «انتخاب» گفت: پهپاد ساقط شده یکی از پیشرفته ترین پهپادهای جاسوسی اسرائیل است.

وی با بیان اینکه کشف و انهدام پهپادهای جاسوسی اقدام سختی است افزود: اطلاعات تکمیلی و دقیق تر در مورد هواپیمای ساقط شده بزودی توسط فرماندهان هوافضای سپاه اعلام می شود.

سخنگوی سپاه همچنین تصریح کرد: بخش‌هایی از پهباد ساقط شده سالم است و قابلیت رمزگشایی آن وجود دارد.

سردار رمضان شریف در گفتگو با «نسیم» افزود: جزئیات سرنگونی پهباد رژیم صهیونیستی از محل شناسایی، رهگیری و محل پرواز تا ساقط شدن آن فردا توسط سردار حاجی‌زاده اعلام خواهد شد.


هادی محمدی: پهپاد اسرائیل از عرشه ناو آمریکا در دریای سرخ برخاسته و از طریق یک کشور عربی وارد ایران شده است

?"هادی محمدی" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه درباره حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز تأسیسات هسته‌ای نطنز گفت: پهپاد پیشرفته جاسوسی رژیم صهیونیستی از روی عرشه یک ناو آمریکایی در دریای سرخ برخاسته و از طریق فضای یک کشور عربی وارد ایران شده است.

به گزارش مشرق، وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "المیادین"، با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در عملیات ارسال این پهپاد اسرائیلی به فضای ایران نقش داشته‌اند، افزود: فناوری آمریکایی در این عملیات به یاری صهیونیست‌ها آمد و آمریکا از طریق ماهواره‌های خود به این عملیات پهپادی کمک کرد.

محمدی با بیان اینکه بقایای این پهپاد، جزئیات اطلاعاتی بیشتری از مأموریت آن را فاش خواهد ساخت، تصریح کرد: ایران در قبال هر یک از طرف‌هایی که در عملیات ارسال این پهپاد اسرائیلی نقش داشته‌اند موضع خاص خود را خواهد داشت.

وی افزود: برخی از کشورهای منطقه تعامل خوبی با جمهوری اسلامی ایران ندارند و این کشورها باید بدانند که ایران حق پاسخ دارد.


شکار پهباد اسرائیلی در صدر اخبار رسانه‌های دنیا

 این خبر بلافاصله پس از انتشار در صدر رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت.

به گزارش تسنیم سایت خبری اسرائیلی "دبکا فایل" در خبر کوتاهی اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران از سرنگونی یک پهپاد بر فراز سایت هسته‌ای نظنز در مرکز ایران خبر داده است.

شبکه خبری راشاتودی روسیه نیز این خبر را پوشش داد و نوشت که این پهپاد جاسوسی توسط سپاه ایران سرنگون شده است.

شبکه خبری العربیه نیز در خبری فوری اعلام کرد که ایران اعلام کرده یک پهپاد را بر فراز یکی از سایت‌های هسته‌ای خود سرنگون کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت که ایران اعلام کرد که پهپادی را که تلاش داشته به محدوده یک سایت هسته‌ای نفوذ کند را سرنگون کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که ایران یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز یک سایت هسته‌ای سرنگون کرده است.

شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که یگان‌های دفاع هوایی سپاه پاسداران ایران هواپیمای جاسوسی اسرائیلی را پس از رهگیری با شلیک موشک سرنگون کرد.

خبرنگار الجزیره نیز خبر داد که سپاه پاسداران ایران هواپیمای جاسوسی اسرائیل را بر فراز سایت نطنز سرنگون کرده است.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر درباره سرنگونی پهپاد اسرائیلی بر فراز نطنز خودداری کرد 

به گزارش تسنیم، در حالی که رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به طور گسترده‌ای خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی اسرائیل پیش از ورود به سایت هسته‌ای نطنز را منتشر کرده بودند اما روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در خبری نوشت که ارتش اسرائیل از هر گونه اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرده و اعلام کرد که درباره گزارش‌های خارجی هیچگونه اظهارنظری نمی‌کند.


هاآرتص: پهپاد ساقط شده احتمالا از نوع «هرون» بوده است 

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز یکشنبه در واکنش به انتشار هدف قرار گرفتن یک فروند پهپاد رژیم‌صهیونیستی در آسمان ایران، نوشت در صورتی که این خبر تائید شود، پهپاد ساقط شده احتمالا از نوع «هرون» یا «هرون تی‌پی» بوده است.

جزئیات شکار پهپاد پیشرفته رژیم اسرائیل توسط سپاه

به گزارش فارس، هاآرتص گزارش داده است که مقامات این رژیم‌ تاکنون از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

پهپاد مورد اشاره روزنامه «هاآرتص» از جمله پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی به شمار می‌آید. «هرون تی‌پی» که «ایتان» نیز خوانده می‌شود، قادر است به مدت 70 ساعت در ارتفاع بیش از 45 هزار پا پرواز کند. برد عملیاتی این پهپاد نیز بیش از 7000 کیلومتر اعلام شده است.

این پهپاد به طول مداومت پروازی معروف است و در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع هواپیماهای تجاری پرواز می‌کند. پهپاد «هرون تی‌پی» قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی را نیز دارد و مجهز به سامانه‌های تیک‌آف و فرود خودکار است.

جزئیات شکار پهپاد پیشرفته رژیم اسرائیل توسط سپاه

مدل پیشین این پهپاد نیز «هرون» یا «ماکاتز» نام دارد که قادر است حداکثر 52 ساعت در ارتفاع 35 هزار پایی پرواز کند. حداکثر سرعت این پهپاد نیز بیش از 200 کیلومتر در ساعت است.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، مقامات نظامی اسرائیل پیشتر، این دو مدل پهپاد را برای انجام عملیات‌های جاسوسی در ایران و دیگر کشورها، مناسب توصیف کرده‌اند. 
منبع: مشرق نیوز



اقتدار نظامی پشتوانه سیاسیون دولت
یکشنبه 93/6/2 ساعت 1:35 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر سرتیپ عزتی در جمع خبرنگاران تشریح کرد

جزئیات هواپیمای جت آموزشی بومی/ اقتدار نظامی پشتوانه سیاسیون و دولت در عرصه بین‌المللی است

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع با اشاره به اینکه اقتدار دفاعی امروز کشور محصول سال‌ها تلاش بی‌وقفه به خصوص بعد از جنگ تحمیلی است گفت: هواپیمای جت آموزشی که تا پایان امسال رونمایی می‌شود کاملا بومی بوده و پیش از این از هواپیماهای F5 دو کابینه که نسل سوم هواپیماها بود برای آموزش استفاده می‌شد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیرسرتیپ "نصرالله عزتی" معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع در حاشیه مراسم هفتم درگذشت مرحوم حاج سید عبدالمطلب یاسینی پدر شهید امیر سرلشکر خلبان سید علیرضا یاسینی، بسیجی شهید سید رضا یاسینی و جانباز سرافراز سید عباس یاسینی که در مسجد آل محمد(ص) تهران پارس برگزار شد، اظهار داشت: اقتدار دفاعی امروز کشور محصول سال‌ها تلاش بی‌وقفه به خصوص بعد از جنگ تحمیلی است که امروز ما را به این سطح از توانمندی دفاعی رسانده است.

 
وی افزود: تلاش پژوهشگران صنایع دفاعی کشور بسیار موثر بوده و در سال 86 که رهبر معظم انقلاب از وزارت دفاع بازدید طولانی داشتند کارکنان این وزارتخانه را مورد تشویق قرار دادند و طبق درخواستی که از ایشان شد روز 31 مرداد ماه را به عنوان روز صنعت دفاعی نامگذاری کردند.
 
امیر عزتی درباره برنامه رونمایی از چندین دستاورد وزارت دفاع که فردا با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد، گفت: در این برنامه از 5 الی 6 دستاورد دفاعی رونمایی خواهد شد.
 
وی افزود: اقتدار نظامی می‌تواند پشتوانه مناسبی برای سیاسیون کشور باشد.
 
معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع تصریح کرد: همانگونه که قدرت نظامی و دفاعی می تواند برای دولت در صحنه بین‌المللی ایجاد قدرت پرستیژ کند در عرصه اقتصادی نیز می‌تواند موثر باشد.
 
امیر عزتی با اشاره به اینکه هواپیمای جت آموزشی تا پایان سال رونمایی می شود اظهار داشت: همه مراحل ساخت این جت آموزشی بومی بوده و از سوی متخصصین داخلی برای پاسخ به نیازهای آموزشی ساخته شده است.
 
وی افزود: پیش از این از هواپیمای F5 دو کابینه که نسل سوم هواپیماها بود برای آموزش استفاده می‌شد.
 
معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع گفت: پیش از انقلاب اسلامی خلبانان ما به آمریکا می‌رفتند و آموزش می‌گرفتند اما بعد از انقلاب اسلامی بحث آموزشی در کشور جدی‌تر شد.
 
وی با اشاره به اقتدار نظامی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: همیشه قدرت نظامی پشتوانه سیاست‌مداران انقلاب بوده و یکی از مولفه‌های قدرت ملی، قدرت نظامی است که اقتدار ملی را رغم می‌زند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران




زیردریایی های 500 تنی
یکشنبه 93/6/2 ساعت 1:29 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار دهقان:

موشک‌های کروز به برد 300 کیلومتر رسیده‌اند/ گام ایران برای ساخت زیردریایی‌های 500 تنی

وزیر دفاع گفت: امروز موشک‌های کروز ما به برد 300 کیلومتر دست یافته‌اند تا بتوانیم در تمامی حوزه‌ها درصحنه دریایی توانمند باشیم.

به گزارش  به نقل از حوزهدفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید صنعت دفاعی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: امروز جهان در نظم خاصی به سر نمی‌برد و بازیگران سیاسی تلاش دارند تا بیشترین نفع را به خود اختصاص دهند و بیشترین سهم از آن کسانی است که قدرت برتر و نفوذ بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در طول 35 سال گذشته به جایگاه رفیعی رسیده و امروز یک قدرت تاثیرگذار در منطقه و جهان است به‌طوری‌که هیچ معادله قدرتی در منطقه بدون حضور ایران امکان شکل‌گیری ندارد.

وی با اشاره به بیش از 1000 محصول دفاعی صنعت دفاعی گفت: امروز 470 محصول در قالب زیرساخت‌ها و سیستم‌های کامل در نمایشگاه در معرض دید رئیس‌جمهور قرار گرفت.

دهقان به موضوع توانمندی ایران در موشک‌های زمین به زمین اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه در رنج‌های مختلف چه سوخت جامد و چه سوخت مایع توانمندی زیادی داریم به دنبال افزایش برد، قدرت تخریب و دقت و زمان نگهداری محصولات و نیز کاهش زمان پرتاب هستیم که به جز در دقت موشک‌های برد بلند، بقیه حاصل‌شده است.

وی نیروهای مسلح را در حوزه دریایی توانمند توصیف کرد و افزود: ما قادریم زیردریایی‌هایی با توناژ 500 تن را از مبنا طراحی کنیم به سمت سیستم‌های رانش جدید می‌رویم تا نویزها کمتر شود و ماندگاری بیشتری در آب داشته باشیم.

وی در خصوص صنعت هوایی نیز با اشاره به اینکه ما به دنبال عمردهی ناوگان عظیم هوایی خود هستیم، خاطرنشان کرد: در این حوزه با نیروهای مسلح همکاری نزدیک داریم و به طور مثال در هواپیماهای f4 سیستم دفاع، عمردهی و سیستم‌های اویونیک را توانسته‌ایم با طراحی مفهومی گرفته‌شده از سامانه‌های مشابه طراحی و اجرا کنیم.

حوزه پهپاد موضوع دیگری بود که وزیر دفاع به آن اشاره کرد و افزود: در این حوزه 3 مبحث سقف پرواز، مداومت پرواز و مقابله با جنگ الکترونیک تعریف‌شده است که ما در دو مورد اول مشکلی نداریم و ان‌شاءالله به دنبال برطرف کردن موضوعات برطرف کردن مقابله با جنگ الکترونیک هستیم.
وی با اشاره به اقدامات وزارت دفاع در حوزه‌های دیگر مثل نفت و گاز و پتروشیمی و ارتباطات گفت: ما در حوزه زیرساخت‌ها کارهای خوبی کردیم و آماده همکاری بیشتری هستیم.

دهقان به موضوع دیپلماسی فعال دفاعی اشاره کرد و افزود: امروز تعداد کشورهایی که به ایران می‌آیند و یا ما به آنجا می‌رویم افزایش‌یافته تا بتوانیم هم در مناسبات و هم در تبادلات دفاعی با یکدیگر همکاری داشته باشیم. 

منبع: باشگاه خبرنگاران




<      1   2   3   4      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 70
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327358