سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
پایگاههای امریکائی در تیررس ایران
سه شنبه 92/2/10 ساعت 2:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق منتشر کرد؛

فهرست مهمترین پایگاه های آمریکا که در تیررس موشک های ایران قرار دارد + تصاویر

آمریکا در ترکیه، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، پاکستان و قرقیزستان پایگاه دارد و یا از پایگاه های این کشورها استفاده می کند. در این گزارش به بررسی فاصله پایگاه های مهم آمریکا به ویژه پایگاه های هوایی در اطراف ایران و توان موشکی کشورمان در تهدید این مکان ها می پردازیم .
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، چندی پیش و در پی بروز مجدد شایعه حمله به ایران از سوی دشمنان، فرماندهان نیروهای مسلح کشور خصوصاً فرماندهی کل قوا از پاسخ جدی و محکم به این حرکت و ضربه زدن به پایگاه های دشمن در منطقه صحبت نمودند.
در این گزارش به بررسی فاصله پایگاه های مهم آمریکا به ویژه پایگاه های هوایی در اطراف ایران و توان موشکی کشورمان در تهدید این مکان ها می پردازیم .
 آمریکا در ترکیه، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، پاکستان و قرقیزستان پایگاه دارد و یا از پایگاه های این کشورها استفاده می کند. هر چند که آمریکایی ها اعلام کرده اند پایگاه های خود در عربستان را تخلیه کرده اند و در حال خروج از عراق هستند اما زیرساخت های لازم برای پذیرش واحدهای ارتش آمریکا در این پایگاه ها باقی مانده، ضمن اینکه ارتش این کشورها نیز با استانداردهای آمریکایی تطبیق داده شده اند.
گستردگی پایگاه های آمریکا در اطراف ایران

در تبیین ویژگی های پاسخ کوبنده ایران توان موشکی سطح به سطح کشورمان را می توان به دو بخش راکت ها و موشک های بالستیک تقسیم نمود. راکت ها از نمونه های کوتاه برد با برد 8 تا 250 کیلومتر و موشک ها از کوتاه برد با 220 تا دوربرد با 2000 کیلومتر برد هستند و تفاوت اصلی راکت ها و موشک ها در وجود سامانه هدایت و کنترل در موشک ها است که باعث افزایش چشمگیر دقت آنها می شود. همچنین راکت با توجه به اینکه برای بردهای کوتاه ساخته شده ابعاد کوچکتری دارد و با استفاده از پیشران سوخت جامد، قابلیت واکنش سریع در مواقع لزوم را داشته و از نظر عمر انبارداری تا چند سال آماده شلیک است. موشک های کشورمان نیز شامل هر دو نوع پیشران سوخت جامد و مایع هستند.
در بین راکت های ساخته شده توسط متخصصان کشورمان نمونه های نازعات-10-اچ با بیشینه برد 130 کیلومتر، زلزال-3 با برد 200 و زلزال-3-بی  با برد 250 کیلومتر برای اصابت به پایگاه های دشمن در منطقه مناسب بوده و در بین موشک ها نیز همگی آنها یعنی گونه های مختلف فاتح-110، قیام، شهاب-2 و 3، قدر، عاشورا و سجیل-1 و 2 دورترین پایگاه های دشمن را مورد تهدید قرار می دهند.
برخی از موشک های میانبرد و دوربرد ایرانی

با توجه به اهمیت قدرت هوایی در راهبرد نظامی آمریکا و اتکای این کشور به توان هوایی خود و همچنین ارزش مالی تجهیزات هوایی و دشواری نسبی جایگزنی آنها توسط نیروی کاربر بیشتر به پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه اشاره می نماییم. همچنین توجه داریم که با از کار افتادن فرودگاه ها و هواپیماهای ترابری، توان دشمن برای پشتیبانی سریع از نیروهای خود در منطقه و حتی پذیرش جنگنده های پرواز کرده از بین خواهد رفت. بعلاوه با توجه به نزدیک نشدن این هواپیماها به محدوده آتش سامانه های پدافند هوایی کشورمان، از این نظر در امنیت قرار می گیرند و از اینرو باید روی زمین مورد حمله قرار بگیرند.
بیشترین پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای افغانستان و کویت قرار داشته و شامل پایگاه های هوایی و کمپ های استقرار نیروهای زمینی است. فواصلی که برای پایگاه های آمریکا در کشورهای منطقه ذکر می کنیم شامل کمترین فاصله از مرزها یا جزایر کشورمان است که به صورت مسافت مستقیم محاسبه شده و در صورت لزوم شلیک موشک از عمق کشور طبیعتاً برخی از سلاح های ذکر شده در هر مورد قابل استفاده نیستند. هر چند به نظر می رسد در پاسخ اولیه شلیک از عمق مد نظر قرار گیرد اما با این وجود همگی راکت های معرفی شده در مراحل بعدی پاسخ موشکی مورد توجه خواهند بود.
کشور کوچک کویت که بیشتر شبیه به یک پادگان بزرگ نظامی آمریکا است در بر دارنده دو پایگاه هوایی و 6 کمپ نیروهای ارتش این کشور است. پایگاه هوایی علی السالم با 115 کیلومتر فاصله از مرزهای کشورمان، به راحتی توسط تمامی راکت ها و موشک های نام برده در این گزارش قابل تهدید است. مجموعه آشیانه های این پایگاه در دو منطقه جنوب و شمال غربی و محوطه نگهداری هواپیماهای ترابری نیز در شرق آن قرار دارند. طول باندهای این پایگاه هوایی حدود 3000 متر بوده بنابراین ظرفیت پذیرش عمده هواپیماهای سبک و سنگین را دارد.
پایگاه هوایی علی السالم

دیگر فرودگاه نظامی کویت که برای آمریکایی ها آغوش باز کرده پایگاه هوایی احمد الجابر با 134 کیلومتر فاصله از ایران است و راکت های زلزال و انواع موشک های بالستیک کشور می توانند به آن برسند. این پایگاه عظیم با چهار مجموعه آشیانه مستحکم بتونی و تعداد زیادی آشیانه سایبانی و باندهایی با بیشینه طول 3000 متر قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای نظامی را دارد.
پایگاه هوایی احمد الجابر

به گزارش مشرق، کمپ های استقرار نیروهای ارتش آمریکا نیز بجز کمپ درمانی نیویورک شامل کمپ های Doha با 94 کیلومتر،  Buehringبا 104،  Spearheadبا 109، Patriot با 123 و arifjan با 126 کیلومتر فاصله از ایران هستند. همگی این مکان ها در تیرس همگی راکت ها و موشکهای سطح به سطح معرفی شده هستند و از این نظر کار نیروهای موشکی کشور ساده تر می شود.
در شرق کشورمان هر چند که دورترین منطقه در خاک افغانستان تنها در حدود 1220 کیلومتر از مرزها فاصله دارد اما چهار فرودگاه نظامی که بیشتر مورد استفاده نیروهای آمریکایی است در فواصلی بسیار کمتر این مقدار قرار دارند و در نتیجه تنوع موشک های قابل استفاده برای ایران بیشتر نیز می شود. پایگاه هوایی بگرام که محل استقرار عمده هواپیماهای ترابری و جنگنده های آمریکایی و سایر کشورها است در فاصله 730 و فرودگاه کابل در فاصله 732 کیلومتری مرز ایران قرار دارند. پایگاه بگرام با طول باند 3 کیلومتر پذیرای هواپیماهای ترابری سی-130هرکولس، سی-17گلوبمستر2، هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-10 و انواع بالگردها شده است. با توجه به استقرار این پایگاه ها در عمق متوسط، موشک های قیام با برد 800 کیلومتر، شهاب-3 با برد 1300 تا 1800، قدر، سجیل و عاشورا با برد 1800 تا 2000 کیلومتر توانایی اصابت به آنها را دارند.
پایگاه هوایی بگرام؛ سی-130 و ای-10 ها در تصویر مشخص هستند

از سایر پایگاه ها و فرودگاه های مهم افغانی ها می توان به فرودگاه قندهار در فاصله 387، شیندند در 124 و هرات در 122 کیلومتری مرز ایران اشاره کرد که اولی توسط موشک های شهاب2 و قیام و دو تای دیگر به راحتی توسط راکت های زلزال و موشک های بسیار دقیق فاتح-110 و  همچنین نمونه های دیگر قابل تهدید هستند.
پایگاه هوایی شیندند که محل استقرار پهپادهای شناسایی RQ-170 نیز هست

اما به راستی ابَرپایگاه(Super Base) آمریکایی ها در منطقه پایگاه هوایی العدید در قطر است. هر چند این کشور از روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران برخوردار است اما مواضع اخیر این کشور در قبال مسئله سوریه نشان داده است که همچنان آمریکا می تواند روی آن حساب باز کند.
نمای پایگاه هوایی العدید قطر

این پایگاه که تقریباً در مرکز کشور کوچک قطر واقع شده 278 کیلومتر با سواحل کشورمان فاصله داشته و کلکسیونی از انواع هواپیماهای آمریکایی در آن یافت می شود. هواپیماهای بمب افکن تقریباً پنهانکار(رادارگریز) بی-1بی، ترابری سی-17، سی-130، سوخت رسان های کی-سی-135 و کی-سی-10، هواپیماهای گشت دریایی اوریون و هواپیمای جاسوسی الکترونیکی جوینت استارز در این مکان مشاهده می شود و گزارش شده که جنگنده های اف-16 نیز در آن موجود هستند. این پایگاه در برد موشک های فاتح-110 و انواع موشک های میانبرد و دوربرد بالستیک کشور قرار دارد. محوطه باز این پایگاه که چند ده فروند از انواع هواپیماهای گرانقیمت و بزرگ نام برده در آن وجود دارد بهترین هدف برای سرجنگی خوشه ای موشک های بالستیک هستند و با توجه به گستردگی محوطه قطعاً بسیاری از این هواپیماها منهدم شده یا آسیب جدی خواهند دید.
هواپیماهای کی-سی-135، اوریون و بمب افکن بی-1 در این تصویر مشخص هستند

بعد از این پایگاه باید به محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین اشاره کرد که تنها 200 کیلومتر از سواحل کشورمان فاصله داشته، چندین فروند ناوشکن و ناو آمریکایی با تجهیزات و تسلیحات در آن مستقر بوده و به همراه راکت های زلزال، تمامی موشک های کوتاه تا دوربرد کشور نیز توانایی اصابت به آن را دارند هرچند که با توجه به ماهیت هدف، استفاده از موشک به دلیل خطای بسیار کم مفیدتر است. نوع دریایی موشک فاتح-110 با نام خلیج فارس با برد 300 کیلومتر که به طور ویژه توانایی مورد اصابت قرار دادن کشتی ها را دارد نیز برای تهدید این پایگاه دریایی بسیار مناسب است. موشک کروز ضدکشتی قادر که به گفته وزیر محترم دفاع بردی بیش از 200 کیلومتر دارد نیز می تواند در صورت خروج کشتی های مستقر در این پایگاه دریایی و کمی فاصله گرفتن از پایگاه از چند منطقه از سواحل کشور شلیک شده و  آنها را مورد اصابت قرار دهد.
محل استقرار ناوگان آمریکا در بحرین

دیگر محل مهم مورد استفاده آمریکایی ها در بحرین پایگاه هوایی شیخ عیسی نیروی هوایی این کشور است که 238 کیلومتر دورتر از سواحل کشورمان بوده و علاوه بر تمامی موشک های بالستیک کشور، راکت زلزال-3بی نیز توانایی رسیدن به آن را دارد. هواپیماهای سی-17، پی-3اوریون و جنگنده اف-16 در این پایگاه که دو باند با طول نهایی نزدیک به 3800 متر دارد قابل مشاهده است. همچنین جنگنده های اف-18، هواپیماهای جنگ الکترونیک ئی-آ-6-بی پراولر نیز در مقاطعی در این پایگاه مستقر بوده اند.
نمایی از پایگاه هوایی شیخ عیسی؛ اف-18 و پراولرها در توقفگاه دیده می شوند

دیگر پایگاه بزرگ آمریکا در منطقه پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی است. این پایگاه بسیار بزرگ دارای دو باند اصلی با طول نهایی در حدود 4200 متر و دو خزشراه سرتاسری در کنار هر یک از آنها است. خزشراه راه های فرعی متعدد، 50 آشیانه سایه بانی و تعداد زیادی آشیانه بتنی در این محل یافت می شود که 253 کیلومتر از سواحل و 184 تا 225 کیلومتر از جزایر کشورمان در خلیج همیشه فارس فاصله دارد.
الظفره در امارات
 
وسعت تأسیسات این پایگاه که با پایگاه العدید قطر قابل مقایسه است این گمانه را بوجود می آورد که شاید آمریکایی ها به فکر روزی که نتوانند از قطر علیه ایران اجرای عملیات کنند بوده اند. این پایگاه توسط انواع موشک های بالستیک کشور قابل دستیابی بوده و هواپیماهای بزرگ سوخت رسان کی-سی-135 و آواکس ئی-3سنتری در آن اهداف بسیار ارزشمندی برای سلاح های ایرانی به حساب می آیند.
آواکس، سوخت رسان ها و آشیانه های سایبانی(سمت راست تصویر) در الظفره
24 آشیانه جنگنده در این تصویر از پایگاه اماراتی دیده می شود

پایگاه هوایی thumrait عمان به عنوان محلی که فعالیت های آمریکایی ها بیشتر در آن به چشم می خورد در 963 کیلومتری کشورمان واقع شده و تنها موشک های بالستیک دوربرد شهاب-3، قدر، عاشورا و سجیل توانایی اصابت به آن را دارند.
یکی دیگر از مراکزی که توسط آمریکایی ها و بیشتر برای امور ترابری و تجسسی مورد استفاده قرار می گیرد فرودگاه مناس در قرقیزستان است که 1344 کیلومتر با مرزهای کشور فاصله داشته و موشکهای شهاب-3 بهسازی شده، عاشورا، قدر و سجیل می توانند از خجالت دشمنانی که در در خانه دوست قدیمی جا گرفته اند درآیند.
سی-17ها و سوخت رسان های کی-سی-135 در مناس


اما در بین فهرست مراکز نظامی آمریکا در منطقه، پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و با پایگاه العدید قابل مقایسه است. هر چند که حضور طولانی مدت انواع پرنده های آمریکایی در این پایگاه در کشور ترکیه باید مایه شرمساری این کشور باشد اما گویا این محل در آینده نیز میزبان مزدوران حکومت مستکبر آمریکا، بمب افکن های دوربرد و بمب های اتمی آنها خواهد بود. این پایگاه در فاصله 875 کیلومتری از مرزهای ایران و در شمال غربی مرزهای سوریه قرار داشته و بزرگترین هواپیماهای زرادخانه نظامی آمریکا در آن مستقر هستند. این پایگاه توسط موشک های دوربرد ایرانی قابل تهدید است.
در بین پایگاه هایی که مورد استفاده آمریکایی ها هستند نام چند محل در پاکستان نیز به چشم می خورد که شامل دو پایگاه مهم شمسی در فاصله 199 کیلومتری و شهباز در فاصله 527 کیلومتری است. طبق مطالب موجود در رسانه های تخصصی نظامی، از پایگاه شمسی برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شود. هر چند حکومت پاکستان در حال حاضر روابط خوبی با ایران دارد اما عدم ثبات سیاسی در این کشور طی دو دهه اخیر قابل توجه بوده و ممکن است در شرایطی تهدیدهایی برای کشور نیز از این ناحیه پدید آید. پایگاه شمسی توسط مدل 3بی راکت زلزال و تمامی انواع موشک های بالستیک کشور قابل تهدید بوده و پایگاه شهباز نیز توسط موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد قابل اصابت است. البته در پی کشته شدن تعدادی از نظامیان پاکستانی توسط هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در پایگاه شمسی، پاکستان مخالفت خود را با ادامه دسترسی آمریکا به این پایگاه و تخلیه آن اعلام کرده که باید دید تا چه اندازه ممکن خواهد شد.
پس از اشغال کویت توسط عراق پایگاه های زیادی در عربستان در اختیار آمریکایی ها قرار گرفت ولی بعدها تخلیه شده و امروزه تنها صحبت هایی از حضور محدود برخی واحدهای هوایی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در 575 کیلومتری مرزهای ایران است و موشک های میانبرد و دوربرد ایران توانایی اصابت به این پایگاه را دارند.
هر چند سامانه های دفاع هوایی آمریکا در کشورهای مختلفی در منطقه مستقر شده اند اما شلیک موشک های دوربرد و بسیار دقیق ایرانی از عمق خاک کشور به عنوان پاسخ اولیه و همچنین سرعت بسیار بالای آنها در برخورد با هدف که بیش از 10 تا 12 برابر سرعت صوت عنوان شده کار دشمن را برای انهدام این موشک ها عملاً غیر ممکن می کند. هر چند که برخی اجزای خود این سامانه های پدافند هوایی می توانند بخشی از اهداف اولیه پاسخ موشکی کشورمان باشند.
همچنین شلیک همزمان و از چند جهت تعداد زیادی موشک و راکت نیز راه حل دیگری برای عبور راحت تر از حریم این سامانه ها است. علاوه بر این سامانه های موشکی هواپرتاب دورایستا و موشک های ضدرادار نیز در کشور برای سرکوب پدافند هوایی دشمن آماده اجرای عملیات بوده و کار موشک های بالستیک کشورمان را ساده تر می سازند.
بی شک رفتار جمهوری اسلامی ایران در 33 سال گذشته اثبات کننده صلح طلبی ما آن هم به طور پایدار است اما همانطور که فرماندهی معظم کل قوا تصریح فرمودند در صورت تجاوز بیگانگان، پاسخ ملت ایران کوبنده خواهد بود.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

کلاهک برانی شهاب
دوشنبه 92/2/9 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دستاوردی که کمتر مورد توجه قرار گرفت؛

کلاهک بارانی شهاب؛ تلفیقی مقتدرانه از رویش و ریزش

کلاهک های شهاب، بارانی شدند تا به هر میزان که نیاز شد بر متجاوز ببارند و رویش آنها از همان مکانهایی که فکرش را نمی کنند، به ریزش مداوم بر سر هر خصمی تبدیل می شود که فکر می کرد تحریم، پایان آسمانی شدن سجیل هاست.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رزمایش گسترده پیامبر اعظم (ص) 6 که به تازگی توسط سپاه پاسداران آغاز شده، در همین ابتدا بستر انتشار خبرهای مهمی از جمله بکارگیری نوع جدیدی از کلاهک برای موشک های بالستیک با نام کلاهک های بارانی بوده است    .
  
موشک های بالستیک از ابتدای ورود به کشور، نقش مهمی در راهبرد دفاعی ایران عزیز داشته اند؛ چه در زمان جنگ تحمیلی که به طور محدود در دسترس بودند و با شلیک به عمق خاک عراق، رژیم بعث را مجبور به عقب نشینی از برخی تاکتیک های خود کردند و چه در سال های پس از جنگ که در شرایط سخت ترین تحریم ها و تهدیدهای نظامی، شاه بیت شعر بلند بازدارندگی در عرصه دفاعی بوده اند.
  
این موشک ها راه پر فراز و نشیبی را از موشک های «شهاب1» تا موشک پیشرفته و افتخار آمیز «قیام» طی کرده و امروز از کمیت و کیفیت و تنوع گوناگونی برخوردار هستند. تنوع هم در زمینه برد، هم در بحث هدفگیری، هدایت و کنترل، در زمینه نوع سوخت و از همه مهمتر در آسیب زدن به هدف یعنی ویژگی و خصوصیات کلاهک(سرجنگی).
  

  
در اینجا با توجه به رزمایش اخیر، به معرفی اجمالی برخی شاخصه های نوع جدیدی از سرجنگی که برای موشک های بالستیک کشور توسعه داده شده و در نمونه ای از موشک مشهور شهاب3 عملیاتی شده می پردازیم    .
  
آنچه با عنوان « موشکی با کلاهک بارانی» نمایش داده شد به نظر می رسد کلاهکی دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است که با فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد    .
  
این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر ...
  
این محموله های انفجاری پس از اصابت کلاهک موشک به زمین به سمت بالا پرتاب شده و با قرار گرفتن در قوس نزولی تا فاصله چند ده تا چند صد متری از نقطه اصابت آن را تحت پوشش قرار می دهند. این مهمات فرعی البته تا حدودی قابلیت نفوذ نیز دارند و از اینرو برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند    .
  
در اینجا بایستی به برخی تفاوت های کلاهک بومی بارانی با کلاهک های خوشه ای اشاره کرد. کلاهک های خوشه ای از تعداد زیادی بمب کوچک تشکیل شده است که در کنار هم زیر یک پوشش جدا شونده قرار گرفته اند. پس از ورود موشک با چنین کلاهکی به قوس نزولی در پرواز، چه کلاهک از نوع جدا شونده از بدنه موشک باشد یا نباشد پس از رسیدن به ارتفاع مشخصی، پوشش جدا شده و بمب های کوچک (بمبچه) از یکدیگر جدا شده و با مسیر حرکتی دورشونده از هم و واگرا به سطح زمین می رسند که در نهایت موفق به پوشش دادن محوطه ای وسیع می شوند.
  
اما در کلاهک بارانی تا لحظه اصابت، بمب های کوچک در کنار هم قرار دارند. بنابراین بمچه ها در کلاهک خوشه ای پس از جدایی از کلاهک، دیگر قابل هدایت نیستند (مگر اینکه برای هر یک از آنها سامانه و سطوح  کنترلی تعبیه شود که منجر به افزایش ابعاد بمبچه و کاهش تعداد آنها می شود) اما در نمونه بارانی، کل مجموعه تا لحظه اصابت از هدایت برخوردار است و حتی اگر کلاهک نیز هدایت شونده نباشد(که احتمالاً همینطور است) خطای اصابت آن در مقایسه با بمبچه های کلاهک خوشه ای بسیار کمتر خواهد بود که در تصاویر و فیلم های انتشار یافته از رزمایش اخیر، دقت کلاهک در لحظه رسیدن به زمین و فاصله نقطه اصابت از هدف، خیره کننده و تحسین برانگیز بود    .
  
نکته دیگر، زاویه اصابت بمچه ها در این دو نوع کلاهک دارای مهمات فرعی است. در کلاهک خوشه ای، تمام بمبچه ها از بالا بر روی هدف فرود می آیند و زاویه هایی بین حدود 60 تا کمتر از 90 درجه برای آنها قابل تصور است در حالیکه در نوع بارانی، بمبچه ها پس از اصابت و جدایی از هم، با زاویه های کم از پایین(سطح زمین) شروع به حرکت کرده و آنهایی که در نقاط جلویی کلاهک و در واقع نزدیک تر به دماغه موشک قرار دارند با زاویه های تند(حاده) به اطراف پخش شده و بمبچه های نزدیک به انتهای کلاهک نیز با زاویه بیشتر وارد یک قوس صعودی شده و پس از طی نقطه اوج، با زاویه های بیشتر فرود می آیند.
  

                                               

بدین ترتیب بمبچه های کلاهک بارانی، هم با زوایای متفاوت و هم در شعاع متفاوتی از نقطه اصابت تأثیر می گذارند و توان مورد اصابت قرار دادن اهدافی که از بالا محافظت شده هستند را دارند. مثلاً یک آشیانه هواپیما که دارای سقف بتونی است، از طرفین باز بوده یا درب فلزی دارد که با اصابت این بمبچه ها آسیب پذیر است و یا یک ساختمان که این بمبچه ها با اصابت به محوطه روبروی آن امکان آسیب زدن به اتاق ها و طبقات مختلف را دارد در حالیکه چنین امکانی در کلاهک های خوشه ای ممکن نیست .
 
البته ناگفته نماند، کلاهک خوشه ای نیز مزایای خاص خود را دارد از جمله اینکه پس از جدا شد بمبچه ها، دیگر امکان هدف قرار دادن آنها عملاً به صفر می رسد در حالیکه یک کلاهک بزرگ و واحد پس از ورود به قوس نزولی همچنان قابل هدفگیری شدن است هرچند با درصد بسیار پایین. ضمن اینکه برای پرتاب بمبچه های کلاهک بارانی به اطراف پس از اصابت یا حتی در لحظه رسیدن به زمین، بایستی مکانیزم مربوطه تعبیه شود که مباحثی از جمله وزن و قابلیت اطمینان را به دنبال دارد.
 
اما در مجموع باید گفت توانایی های یک کلاهک بارانی برای آسیب رساندن و انهدام اهداف بخوصوصی کاملاً بر نوع خوشه ای برتری داشته و اضافه شدن آن به فهرست تسلیحات کشورمان، انعطاف پذیری یگانهای موشکی سپاه را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می دهد.
 
پیش از این نیز کلاهک های خوشه ای برای موشک های بالستیک کشور ساخته شده و در رزمایش ها مورد استفاده قرار گرفته بود که از قابلیت های آن سازگاری با موشک های مختلف کشور از جمله خانواده موشک های بلستیک میانبرد - دوربرد شهاب است.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: موشک

پیمودن محیط کره زمین
دوشنبه 92/2/9 ساعت 9:22 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری:

نیروی دریایی ارتش تاکنون 20 برابر محیط کره زمین را پیموده است

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به فعالیت‌های کنونی این نیرو و سفرهای بین‌المللی آن گفت: این برنامه، راهبردی نیروی دریایی است که در سواحل و دریاهای بین‌المللی حضور داشته باشد و ما تاکنون 20 برابر محیط کره زمین را دریانوردی کرده‌ایم.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش در اردوی فرهنگی- آموزشی معارف جنگ شهید صیاد شیرازی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در منطقه بندر امام خمینی (ره) نداجا گفت: اهداف عراق از حمله به ایران با کمک قدرت‌های غربی، دستیابی مناسب به مناطق نفت‌خیز خوزستان، رسیدن به خلیج فارس، کنترل کامل اروند رود و گسترش حوزه ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی عراق و از همه مهم‌تر جلوگیری از صادر شدن انقلاب اسلامی ایران بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به پشتیبانی‌های نیروی دریایی از نیروهای خودی در طول دوران جنگ تحمیلی، خطاب به دانشجویان اظهار داشت: نیروی دریایی در طول دوران جنگ تحمیلی، برای جلوگیری از کامل شدن حصر آبادان با پشتیبانی‌های خود به دیگر نیروهای نظامی کمک کرد و موجب شد عراق نتواند در عملیات‌هایش به موفقیت‌های زیادی دست یابد.

بر اساس گزارش روابط عمومی ارتش حمهوری اسلامی ایران؛ سیاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت دریا، خاطر نشان کرد: دریا مناسب‌ترین راه برای حمل و نقل بوده و تنها راهی است که با استفاده از آن به همه جای دنیا امکان سفر وجود دارد. ضمن این‌که بیش از 90 درصد صادرات و واردات کشور ما از طریق دریا انجام می‌شود که این امر، تأثیر دریا در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی، مهم‌ترین برنامه نیروی دریایی ارتش، پشتیبانی نفتکش‌های ایرانی بود که موجب می‌شد صادرات نفت کشورمان ادامه یابد و ما از این طریق توانستیم چرخه اقتصادی خود را چرخانده و از تحریم‌ها جلوگیری کنیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به پشتیبانی 10 هزار نفتکش در 150 عملیات نیروی دریایی در زمان جنگ گفت: از این طریق 300 میلیون تُن کالا جابه‌جا شد و در آن دوران تنها سه درصد از کشتی‌های ایرانی مورد اصابت گلوله‌های عراقی قرار گرفت و 2 درصد نیز از کشتی‌های پشتیبانی‌کننده غرق شدند که این آمار در طول هشت سال دفاع مقدس آمار موفقی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به فعالیت‌های کنونی نیروی تحت امر خود و سفرهای بین‌المللی آن اشاره و تصریح کرد: مثلث طلایی مالاکا، باب‌المندب و تنگه هرمز، مثلث مهمی است که بنا به توصیه رهبری، محل تمرکز نیروی دریایی است و همان‌طور که اشاره کردم 93‌ درصد واردات و صادرات ما از این مسیر انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به دریانوردی 25 ناوگروه و 25 هزار کیلومتر دریانوردی از سوی کارکنان نیروی دریایی ارتش گفت: این برنامه، راهبردی نیروی دریایی است که در سواحل و دریاهای بین‌المللی حضور داشته باشد و ما تاکنون 20 برابر محیط کره زمین را دریانوردی کرده‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

از شهاب تا سجیل
دوشنبه 92/2/9 ساعت 12:31 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نگاهی به بازوان پرقدرت نیروهای مسلح ایران؛

از شهاب 17 متری تا سجیل 23 هزار کیلویی؛ کدام موشک ها تا اسرائیل می روند؟

تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در همایش حمایت از انتفاضه فلسطین پیام های واضحی برای صهیونیست ها داشت. از جمله اشاره ایشان به عملکرد موشک های ایران در موقع لزوم که نشانگر جدی بودن ایران در دفاع همه جانبه از منافع خود و در صورت نیاز، سایر ملت های مظلوم است.

پس از سالهای جنگ تحمیلی با توجه به شرایط موجود منطقه و نتایج حملات موشکی به اسرائیل و فناوری های در دسترس، مسئولان دفاعی کشور اصلی ترین بخش از راهبرد دفاعی کشور در امر بازدارنگی را بر توسعه موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد استوار کرده اند. تلاش برای افزایش برد، دقت و همچنین تأثیر گذاری و تنوع سرجنگی این موشکها در این روند توسعه مشهود است.


نمایی از پایگاههای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

در این گزارش به معرفی مختصر موشک های میانبرد و دوربرد بالستیک کشور می پردازیم که توانایی رسیدن به محدوده غده سرطانی منطقه یعنی رژیم اشغالگر قدس را دارند.

پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله برد در حدود 1300 کیلومتر، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرده و کم کم آرامش از میان نظامیان و بعدها سیاسیون صهیونیست به آرزویی برآورده نشدنی تبدیل شد. زیرا ارائه نمونه های جدیدتر، دوربردتر و دقیق تر از خانواده موشکهای شهاب3 نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی داشت که نوید محصولات مخوف تری را در آینده می داد.

موشک شهاب3
شهاب3 در ادامه روند توسعه موشک های شهاب-1 و 2 و با رویکرد اعمال تغییرات طراحی در سامانه های مختلف بوجود آمد. شباهت های زیادی از نظر فن آوری بین شهاب 2 و 3 وجود دارد، اما شهاب3 پیشرفته تر بوده و از نظر الکترونیک با فن آوری جدید و رایانه هدایتی پیشرفته از نظر سخت افزار و نرم افزار در ساخت آن استفاده شده است. برد این موشک بیش از 1300 کیلومتر عنوان شد که به معنای توانایی رسیدن به سرزمین های اشغالی فلسطین در صورت شلیک از نواحی غربی کشور بود.

نمونه های مختلفی از شهاب3 تولید شده و به خدمت نیروهای مسلح کشور وارد شد که از نظر برد و زیرسامانه ها ارتقاء یافته اند اما همگی یک مرحله ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند. کلاهک آخرین نمونه های شهاب3 از نوع جدا شونده است که پس از رسیدن به قوس نزولی در ارتفاع مناسب از بدنه موشک جدا شده و به سمت هدف ادامه مسیر داده و باعث ناتوانی دشمن در انهدام آن می شود.

همچنین انواع مختلف کلاهک از جمله کلاهک بارانی روی این موشک قابل بکارگیری است. طول این نمونه ها حدود 16.5 تا 17 متر بوده و برد آنها تا 1800 کیلومتر در نمونه های نهایی عنوان شده است. جرم کلاهک آنها نیز تا 1000 کیلوگرم برآورد شده است. با توجه به اینکه کمترین فاصله از نواحی غربی ایران تا دورترین نقطه در سرزمین های اشغالی به 1200 کیلومتر نمی رسد خانواده شهاب3 تهدیدی کاملاً جدی برای هر متجاوز و دشمن محسوب می شود.

عاشورا
این موشک بر اساس موشک شهاب3 ساخته شده و از نوع سوخت مایع و دوربرد است. شکل ظاهری کلاهک این موشک مانند آخرین نمونه های شهاب سه دارای کاهش قطر در قسمت های بالاتر است. در این موشک از زیرسامانه های بومی استفاده شده و قابلیت حمل چند نوع سر جنگی از ویژگی های این موشک است. منابع داخلی برد این موشک را 2000 کیلومتر عنوان کرده اند هر چند که کارشناسان خارجی 25 تا 50 درصد برد بیشتری را برای آن متصور هستند. با توجه به نزدیک بودن ابعاد این موشک و شهاب3، استفاده از سامانه های پرتاب قبلی برای بکارگیری آن مقدور است. این برد برای هدف قرار دادن دورترین نقطه در فلسطین اشغالی از نیمه شرقی هم کشور کافی است.

قدر
موشک قدر1 که در سال 1386 معرفی شده در ادامه توسعه موشک های دوربرد سوخت مایع شهاب به تولید رسید و در واقع یکی از نمونه های خانواده شهاب محسوب می شود. برد این موشک تک مرحله ای در حدود 2000 کیلومتر عنوان شده و از ویژگی های آن زمان کوتاه تر آماده سازی آن در مقایسه با موشک های قبلی است. بدین تریب سرعت واکنش این موشک بالاتر است. نمونه هایی از این موشک مجهز به کلاهک خوشه ای نیز معرفی شده که کلاهک این موشک ها نیز از نوع جدا شوند است. نوع قدرF طولی برابر با 15.86 متر و بردی در حدود 1950 کیلومتر و هدایت اینرسیایی دارد.

سجیل
موشک سجیل نیز مانند قدر و عاشورا در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.

این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است.

برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است. این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دم روشن می شود. با اینکار بخشی از جرم بدنه که خالی شده و باز اضافه محسوب می شود از موشک جدا شده و به افزایش برد کمک می کند.

سجیل جزو موشکهای از مجموعه موشک های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه های دفاع هوایی موجود ناممکن کرده است. این نکته نشانگر پیشرفت فناوری موشکی کشور در رسیدن به چنین دستاورد مهمی است. همچنین فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده علاوه بر ویژگی های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای این موشک به دنبال دارد.

موشک 23623 کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود 17.57 متر، 1.25 متر قطرو سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان 835 ثانیه(13 دقیقه و 55 ثاینه) به بیشینه برد خود می رسد. سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

سامانه هدایت موشک های بالستیکی که به آنها اشاره داشتیم از نوع کنترل بردار رانش است که با استفاده از تیغه هایی در خروجی پیشران موشک اقدام به تغییر جهت گازهای خروجی از موشک کرده و جهت موشک را تصحیح می نمایند. این سامانه بسیار بهتر از سامانه های متکی به سطوح کنترلی بالک عمل کرده و یکی از عوامل دقت بالای موشکهای ایرانی، بهینه سازی این سامانه در کشور است.

موشک های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده می توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

با توجه به تعداد زیاد این سیلوها پس از رسیدن زمان تخلیه هر موشک، تعداد زیادی موشک دیگر در سایر سیلوها وجود دارند که آماده پرتاب هستند. بدین ترتیب از موشک های سوخت مایع کشور نیز می توان برای پاسخ اولیه به اقدام دشمن استفاده نمود.


تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد. نگاهی به اثرات روانی اصابت چند موشک غیر دقیق عراقی به اسرائیل و افزودن اثر دقت و قدرت تخریب بالای موشک های ایرانی ضربات سهمگین شهاب ها و سجیل ها را بر پیکر رژیم اشغالگر قدس را قطعی می گرداند.

اگرچه با روند پیش رو و انقلاب های صورت گرفته در منطقه، دیگر نمی توان کوچکترین امیدی به وجود این رژیم اشغالگر تا سالهای متمادی را داشت اما این موشک های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه محکمی برای بازدارندگی و نابودی هر متجاوز است.

منبع: مشرق نیوز



موشک های ایرانی و دشمن
دوشنبه 92/2/9 ساعت 12:20 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

موشک های ایران با کدام کلاهک به سراغ دشمن می روند + عکس

متخصصان کشورمان با بهره گیری از طرح های موجود و اجرای محاسباتی که با استفاده از اَبَررایانه، ماه ها به طول می انجامد، اقدام به بهسازی طرح کلاهک موشک های کشورمان کرده اند که قدرت و تاثیر موشک های ایرانی را با افزایشی چشمگیر مواجه می کند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، موشک های نظامی ساخته شده اند تا مواد منفجره را به محل هدف برسانند و پس از اصابت، با انفجار حاصله آن را از بین ببرند. این محموله در بخشی از موشک که اصطلاحاً به آن سر جنگی(کلاهک جنگیWarhead-) گفته می شود قرار می گیرد.

در موشک های بالستیک قدیمی و برخی از موشک های بالستیک فعلی، سر جنگی ثابت است یعنی موشک در مرحله نهایی حرکت، به همراه کل بدنه خود به سمت زمین می آید. در حالی که در موشک های جدید، سرجنگی جدا شونده است بدین معنی که بخش مربوط به محموله انفجاری پس از مرحله اوجگیری از موشک جدا شده و به سمت زمین حرکت می کند.

خانواده موشک های بالستیک ایرانی که بیشترین تعداد آنها را نمونه های گوناگون شهاب تشکیل می دهند از انواع این سرجنگی ها بهره مند هستند که هر یک مربوط به عملیات خاصی است. از اینرو در این گزارش بیشتر به بررسی کلاهک های جنگی موشک های بالستیک از نسل شهاب می پردازیم.

این کلاهک ها صرف نظر از ثابت یا جدا شونده بودن، دستکم از سه منظر قابل بررسی و مقایسه هستند: وجود قابلیت هدایت، خصوصیات شکلی و نوع محموله جنگی.

در صورت جدا شونده نبودن، وجود قابلیت هدایت و تصحیح مسیر برای کلاهک بستگی به خود موشک دارد. عمده موشک های بالستیک با استفاده از سامانه کنترل بردار رانش راهبری(کنترل) می شوند بنابراین پس از اتمام سوخت و خاموش شدن پیشران، قابل هدایت و راهبری نیستند.

سرجنگی های جدا شونده نیز معمولاً ‌فاقد هدایت هستند و از اینرو به صورت ذاتاً‌ پایدار طراحی می شوند تا پس از ورود مجدد به جو و ایجاد نیروهای آیرودینامیکی بر اثر حرکت روی بدنه به سمت زمین جهت گرفته و به مختصات انتهایی مسیر حرکت خود برسند. برخی از کشورها نظیر هند برای ساخت کلاهک هایی که در قوس نزولی مسیر پرواز قابل  هدایت باشند تلاش کرده اند.

از آنچه در ظاهر پیداست، می توان نتیجه گرفت سرجنگی های موشک های بالستیک ایرانی از نسل شهاب و نمونه های توسعه یافته از روی آن از نوع هدایت شونده با سطح آیرودینامیکی نیستند و در صورتی که از موتورهای راکتی کوچک واکنشی به عنوان راه حل معمول در پرتابه های خارج از جو(یا سایر راه های ممکن)  در آنها استفاده نشده باشد این کلاهک ها پس از خاموش شدن پیشران موشک و طبعاً پس از جدایی از بدنه موشک قابل تصحیح مسیر نیستند.

تنها موشک بالستیک کوتاه برد فاتح-110 با توجه به بهره مندی از بالک های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری است. برخی از نمونه های فاتح به نظر می رسد دارای سرجنگی جدا شوند باشند هر چند که برای موشکی در این رده، چنین چیزی مرسوم نیست.


موشک کوتاه برد فاتح-110

از نظر ظاهری، اولین انواع سرجنگی های شهاب، مخروطی ساده بودند که بعدها با دو نوع دیگر، تنوع یافتند. نوعی که در اینجا آن را «سه مخروطی» می نامیم با دو بخش مخروطی که اولی زاویه بیشتری دارد شروع شده و به واسطه یک حجم استوانه ای با طول قابل توجه به بخش مخروطی سوم می رسد. این ترکیب به نظر می رسد امروزه معمول ترین ترکیب هندسه ظاهری کلاهک های جنگی موشک های بالستیک کشور است زیرا علاوه بر خانواده شهاب، در موشک های قیام و سجیل-1 و 2 و عاشورا و قدر-1 و قدرF نیز دیده می شود.

نوع دیگر که آن را «دومخروطی» می نامیم، با یک حجم مخروطی از دماغه شروع شده و به واسطه یک حجم استوانه ای کوتاه به بخش مخروطی انتهایی می رسد.


انواع شکل ظاهری سرجنگی از سمت راست، دو مخروطی، سه مخروطی و مخروطی ساده

تحلیل های کارشناسان خارجی در باره این سه نوع طرح کلاهک بسیار جالب است. آنها با استفاده از نرم افزار های تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی(CFD) و مکانیک پروازی، با فرض یک توزیع جرم همگن در داخل کلاهک که از نوک دماغه شروع شده و تا طول های مختلفی نزدیک به انتهای آن ادامه یابد شبیه سازی هایی را اجرا کرده و به این نتیجه رسیده اند که نوع سه مخروطی از دو نوع دیگر ضریب نیروی مقاوم(درگ) کمتری دارد؛ نوع دو مخروطی از دو نوع دیگر پایداری بیشتری دارد و بیشترین حجم محموله در شرایط ثابت در این نوع قابل انباشتن است. البته خواص دو نمونه جدیدتر به هم نزدیک تر است تا به نمونه قدیمی تر از سرهای جنگی موشک های شهاب.



سه نوع کلاهک روی سه نسل از موشک شهاب

هر چند در این تحلیل ها از فرضیات ساده کننده هم استفاده شده است اما با توجه به یکسان گرفتن عوامل تأثیرگذار مختلف برای هر سه نوع، می توان به این نتایج توجه و اعتماد نسبی کرد.

می دانیم سرجنگی موشک های دوربرد از جو خارج شده و پس از طی بخش قابل توجهی از مسیر خود در خارج از آن مجدداً به جو بازگشته و به سوی هدف سرازیر می شوند. در این شرایط و با توجه به نبود هدایت، کلاهک پایدارتر مناسب تر است پس منطقی خواهد بود که در نسل های جدید شهاب، قیام و سجیل خبری از نوع مخروطی ساده نباشد. خصوصاً با توجه به کم بودن ضریب نیروی مقاوم این طرح کلاهک، رسیدن موشک سجیل به سرعت تا 12 ماخ(بیش از 4000 متر بر ثانیه) در هنگام اصابت به هدف ممکن شده است.


موشک دوربرد سجیل با کلاهک سه مخروطی

همچنین برای رسیدن به بردهای بالاتر یا بهینه شدن خواص موشک می شود می توان مقداری از جرم سرجنگی کم کرد. شاید از اینرو باشد که سر جنگی موشک قیام حدود 750 کیلوگرم است.


موشک میانبرد قیام-1

بنابراین متخصصان کشورمان با بهره گیری از طرح های موجود و اجرای محاسباتی که با استفاده از اَبَررایانه، ماه ها به طول می انجامد، اقدام به بهسازی طرح کلاهک موشک های کشورمان کرده اند.


موشک دوربرد قدرF

از طرفی این سؤال مطرح می شود که چرا نوع سه مخروطی تنها در یک نسل از خانواده شهاب بکار رفته است؟ یک پاسخ منطقی می تواند مأموریت خاص این نمونه از موشک شهاب باشد. در واقع همیشه لازم نیست یک سرجنگی بسیار سنگین حمل شود و برای انهدام برخی اهداف، چنین کلاهکی مطلوب است. با نگاهی به انواع محموله های جنگی کلاهک ها این موضوع روشن تر می شود.

از نظر ماهیت عملکردی سر جنگی، دسته بندی از نظر منفرد یا غیر منفرد بودن آن صورت می گیرد.
کلاهک منفرد، نوع معمول و پایه کلاهک هر موشکی است. این سرجنگی بسته به مأموریت تعریف شده برای آن می تواند انفجاری شدید، ترکشزا، آتشزا و ... باشد که در موشک های بالستیک عموماً از نوع انفجاری شدید است.

جرم سرجنگی منفرد نسل های اول موشک شهاب-3 که در کلاهک مخروطی ساده جا داده شده اند از نوع انفجاری شدید بالغ بر 1000 کیلوگرم تی-ان-تی است که محوطه ای به شعاع بیش از 1500 متر را به طور کامل تحت تأثیر قرار می دهد.

نوع دیگر، کلاهک «چندگانه» یا «مجتمع» است که در واقع از کنار هم قرار گرفتن تعدادی کلاهک کوچکتر حاصل شده است و پس از جدا شدن کلاهک اصلی از موشک و در زمان مطلوب، این کلاهک های کوچک از سرجنگی اصلی جدا شده و با فاصله گرفته از هم به نقاط مختلفی برخورد می کنند. به طور معمول کلاهک های مجتمع، از سه تا 14 کلاهک کوچکتر تشکیل می شوند.

سرجنگی «خوشه ای» را می توان نوعی از کلاهک ها مجتمع دانست که از تعداد زیادی بمبچه(بمبلت) تشکیل شده اند. این نوع سرجنگی برای پوشش دادن یک منطقه نسبتاً وسیع که اهدافی با مقاومت کم در آن پراکنده شده اند مناسب است. البته بمبچه های سرجنگی خوشه ای موشک های بالستیک با بمب های خوشه ای معمولی که از هواپیماها رها می شوند ممکن است تفاوت های ابعادی داشته باشند. برخی منابع خارجی تعداد بمبچه های این سرجنگی را 1400 عدد اعلام کرده اند.

نوع دیگری از سرجنگی های موشک های ایران، «بارانی» نامیده شده است. این کلاهک نیز از تعداد زیادی بمبچه تشکیل شده اما فرایند عملکرد آن با خوشه ای متفاوت است به طوریکه پس از رسیدن به سطح زمین این مهمات به صورت شعاعی به اطراف پراکنده می شوند. در گزارش «کلاهک بارانی شهاب؛ تلفیقی مقتدرانه از رویش و ریزش» این نوع کلاهک را معرفی کرده بودیم.

گفتنی است کلاهک تعدادی از موشک های شهاب در رزمایش اخیر پیامبر اعظم که به سمت پایگاه هوایی شبیه سازی شده دشمن شلیک شدند از نوع خوشه ای یا بارانی بوده است. این دو نوع، بهترین سرجنگی برای انهدام هدف هایی مانند هواپیما که برخی در سطح یک فرودگاه پراکنده شده و برخی زیر آشیانه ها قرار دارند به شمار می رود.

در پایان باید گفت بهبود موشک های بالستیک کشور تنها منحصر به افزایش برد از 300 کیلومتر در شهاب-1 به 2000 کیلومتر در قدر و عاشورا و ... و بهبود دقت نبوده است بلکه بهینه سازی خصوصیات عملکردی و عملیاتی با تغییرات اجزای مختلف نیز در دستور کار بوده مثلاً استفاده از سوخت جامد، آن هم دو مرحله ای در موشک دوربرد و سریع سجیل که خواب را از چشم صهیونیست ها ربوده، حذف بالک در موشک میانبرد قیام-1 که تنها با وجود یک سامانه کنترلی فوق مدرن ممکن شده و آن را به کاندیدای مناسبی برای توسعه یک نمونه زیردریایی پرتاب تبدیل کرده و همچنین انواع کلاهک های مختلف که هریک برای طیفی از مأموریت ها کارایی بهینه دارند از دیگر جلوه های رشد و بالندگی در صنعت موشک های بالستیک ایران است که بخش زیادی از بازدارندگی تسلیحاتی کشور پس از جنگ تحمیلی مدیون این موشک ها است.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: موشک

دستاوردهای جدید موشکی
دوشنبه 92/2/9 ساعت 12:6 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر عزتی در جمع خبرنگاران خبر داد

رونمایی دستاوردهای جدید موشکی و فضایی در نیمه نخست امسال

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع گفت: از دستاوردهای جدیدی در حوزه هوافضا، هوایی و موشکی به مناسبت سوم خرداد و سالروز صنعت دفاعی رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر "نصرالله عزتی" معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع، صبح امروز در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارتش عمان که به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هتل ارم برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: دستاوردهای جدیدی در حوزه‌های هوافضا، فضایی و موشکی داریم که در نیمه اول سال جاری رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: تعدادی از این دستاوردها در روز سوم خرداد (سالروز آزادی خرمشهر) و تعدادی دیگر نیز در روز صنعت دفاعی رونمایی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

پهپاد ایران بر فراز حیفا
شنبه 92/2/7 ساعت 10:34 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نگرانی روزافزون صهیونیستها از قدرت ایران:

پرواز پهپاد بر فراز "حیفا" کار ایران بود!

مقامات مسئول رژیم صهیونیستی در ادعایی ایران را به عنوان هدایت کننده پهپاد بر فراز منطقه حیفا برشمردند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه یدیعوت آحارانوت رژیم صهیونیستی در تازه ترین شماره خود به نقل از مقامات مسئول این رژیم نوشت انتظار می رود ایران هدایت کننده پهپادی باشد که روز پنج شنبه گذشته وارد فضای منطقه "حیفا" شده واین اقدام ضرورتا کار حزب الله نیست.


در ادامه این مطلب همچنین این افراد مدعی می شوند ایران مسئول فناوری وتولید هواپیماهای بدون سرنشین حزب الله است.

لازم به ذکر است پنج شنبه هفته گذشته یک "پهپاد" با ورود به فضای سرزمین های اشغالی به مدت هشت دقیقه در آسمان منطقه "حیفا" به پرواز پرداخت و پس از آن از سوی ارتش رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران



تهدید تجهیزات و امکانات آمریکا از سوی ایران
شنبه 92/2/7 ساعت 10:31 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار فدوی:

تمام امکانات و تجهیزات آمریکایی‌ها در دریا از سوی ما تهدید می‌شود

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: اگر اسلام دست ما را نمی‌بست و به ما اجازه می‌داد، سلسله اقداماتی می‌شد که حتی فکر و جرأت تحریم نفتی را هم از تخیل دشمن محو می‌کرد، ولی معلوم نیست که این نجابت و خویشتن‌داری ما همیشگی باشد و به فکر مقابله از راه‌های مشروع نباشیم. امروز تمام امکانات و تجهیزات آمریکایی‌ها در دریا از سوی ما مورد تهدید است، ولی بنای ما بر فشار و آزار نبوده است.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار دریادار "علی فدوی" فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم خاکسپاری دو شهید گمنام در بندر لنگه گفت: پیامبر عظیم‌الشأن ما به برکت رحمة‌للعالمین بودنش تا قیام قیامت نسبت به امت خود نظر خاص دارند. حضور شهدا در جامعه ما جاری است؛ آنان با دلدادگی به خدا و شجاعت در جهاد و شهادت سند محکمی برای ملت، دوستان، گذشتگان و آیندگان خود شدند و بی‌تردید این سند محکم دلیل و پشتیبان قطعی برای همه کسانی است که در پرتو نورانیت شهدا قرار گرفته باشند.

سردار فدوی با اشاره به این که اگر حق و باطل مقابل هم قرار بگیرند همواره حق در مرتبه بالاتر و پیروزی قرار می‌گیرد تصریح کرد: دلیل محکم این برتری که می‌توان به آن استناد کرد سند محکم و دائمی است که شهید پای آن را مهر زده است و هر گاه پای سندی، این مهر بخورد، دیگر نمی‌توان خدشه ای بر آن وارد کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: شهدای ما چه آن‌هایی که در همان دوران دفاع مقدس بعد از شهادت پیکر پاکشان در آغوش خانواده‌شان قرار گرفت و چه شهدایی که در مناطق جنگی و عملیاتی با شرایطی که پیش آمد بعد از سالیان متمادی؛ رجعت کردند، با برگشت خود شوری را به وجود می‌آورند که در هنگام مشایعت آنان در زمان جنگ بوجود می‌آمد.

وی مقام شهدا را مقامی عظیم دانست و گفت: خوشا به حال مردمی که از فیض برکت وجود شهدا برخوردار شدند؛ شاید غفلت ما بود که به این دیری در شهر بندر لنگه میزبان شهدا باشیم. پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) می‌فرمایند «هیچ مقامی به مقام شهید نمی‌رسد و خصلت‌هایی را برای شهید یاد کردند که هیچ کس به این افتخار نائل نمی‌شود.».

وی افزود: بر اساس آیات و روایات وقتی بر سر مزار شهدا حاضر می‌شویم، باور داشته باشیم که زنده‌اند و مثل اینکه به دیدار برادر و یا پدر و دوستان خود می‌رویم. خداوند متعال فرموده «شهدا زنده هستند و پیامبر اسلام (ص) نیز تأکید می‌کند «وقتی بر سر مرقد شهدا می‌روید، به مثابه مردگان با آن‌ها برخورد نکنید، بلکه آنان مثل کسی هستند که در برابر شما به زنده‌ترین وجه قرار گرفته‌اند».

وی به حضور دو شهید گمنام در بندر لنگه اشاره کرد و اظهار داشت: این دو شهید که در یک عملیات استراتژیک در منطقه فاو به شهادت رسیده‌اند جوانان زیر بیست سالی هستند که در فاو حماسه آفریدند. ما برای شناسایی و انجام عملیات والفجر 8 بیش از سه هزار عبور اطلاعاتی از اروند انجام دادیم که این میزان تردد به محدوده دشمن در مخیله هیچ یک از ارتش‌های دنیا نمی‌گنجد؛ اقداماتی که نتیجه آن طرح و اجرای عملیاتی مانند عملیات والفجر 8 بود.

دریادار فدوی رشادت‌های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس را شجاعتی عظیم دانست و اظهار داشت: رزمندگان ما با رشادت خود از رودخانه ای با عرض 1.5 کیلومتر با جریان آب شدید و جزر و مد خاص عبور کردند؛ میدان موانع و خاکریز دشمن را پشت سر گذاشته و در سحر شب اول عملیات در کنار خور عبدالله کنار کشور کویت بودند و هیچ‌کس باور نمی‌کرد که ظرف این مدت کوتاه تمام شبه جزیره فاو در اختیار رزمندگان ما قرار بگیرد. ما کنار کارخانه نمک در مسیر جاده‌ام القصر بودیم و این عظمت را همین شهدا آفریدند همان‌هایی که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کردید به حسب ظاهر و حسب دنیا نشانه ای از شجاعت نمی‌دیدی ولی وقتی پای ظهور و بروز آمادگی به میان می‌آمد، هیچ کس به پای آن‌ها نمی‌رسید. این عملیات تأثیر اساسی بر جنگ گذاشت.

وی ادامه داد: از آزادسازی خرمشهر در سال 61 تا عملیات والفجر 8، وضعیت عملیات‌ها تغییر کرد. آمریکایی‌ها خودشان مستقیماً وارد جنگ با ما شدند و وقتی رزمندگان ما وارد خلیج فارس شدند همان شرایطی را به دست آوردند که در شلمچه و فاو به دست آمده بود؛ البته این دفعه نه روبروی عراقی‌ها بلکه روبروی آمریکایی‌ها؛ ناو و بالگرد آمریکا در این رویارویی منهدم شد و آن‌ها منفعلانه به زدن سکوی های نفتی، نفت‌کش‌ها و هواپیماهای مسافربری ما روی آوردند.

دریادار فدوی به حضور دنیای استکبار در مقابل رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در دوران جنگ رزمندگان اسلام به برکت انقلاب و خون شهدا، خودشان را به خدای متعال وصل کرده بودند در چنین شرایطی نه‌تنها آمریکا، که اگر تمام ابرقدرت‌ها و مستکبران از ابتدای تاریخ تاکنون هم در مقابل قدرتی قرار بگیرند که به قدرت لایزال الهی متصل شده باشند، اصلاً به حساب نمی‌آیند.

وی افزود: البته اگر از لحاظ ظاهری و دنیایی به ثروت و امکانات دو طرف این ماجرا نگاه کنیم، امکان و ابزار مادی یک طرف این تقابل اصلاً قابل قیاس با دیگری نبوده و نیست، چرا که فقط بودجه نظامی آمریکا از درآمد هشت سال فروش نفت ما بیشتر است، ولی از منظر دیگر، در محاسبات کسی که به قدرت خداوند تکیه دارد قدرت‌های دنیایی اصلاً به حساب نمی‌آیند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: خصومت دامنه‌دار دنیای استکبار در طول این سال‌ها به لطف و عنایت خدا و برکات خون شهدا و استمرار راه اولیاء الهی، نه تنها ما را تضعیف نکرد، بلکه در همین شرایط به سطحی از رشد و توانمندی دست پیدا کرده‌ایم که قابل قیاس با هیچ کدام از کشورهای مشابه خودمان که با هیچ تهدید و تحریمی مواجه نبوده‌اند، نیستیم بلکه در همه ابعاد به مراتب از آن‌ها جلوتر هستیم.

وی رشد، پیشرفت و استحکام فعلی را مدیون عنایات خدا و برکت خون شهدا دانست و تاکید کرد: در محضر این شهدا به شما عرض می‌کنم، بر اساس دستور خدا و آیه "واعدولهم مااستطعتم من قوه" که بر سینه یکایک پاسداران نقش بسته است، حتی یک روز هم برای اینکه استطاعت خود را بالا ببریم کم نگذاشته و نمی‌گذاریم و به دلیل پیگیری همین دستورالعمل، دشمنان از پیشرفت‌های ما انگشت به دهان مانده و این را پنهان نمی‌کنند که با همه این کاستی‌ها ما چطور در این نقطه از رشد و پیشرفت و استحکام قرار داریم و این فقط به عنایت خداوند بوده و ما هم باید پای این انقلاب و امانتی که شهدا داده‌اند بایستیم اگر این طور شد آن‌ها حتی جرأت آن که فکر حمله به ما را هم به مخیله خود خطور دهند، پیدا نخواهند کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: یکی از مقامات ارشد سیاست خارجی آمریکا در سال جاری میلادی طی سخنانی در سوئیس، صراحتاً اعلام کرد که ما 34 سال است که منتظر رویارویی با یک دولت در ایران هستیم، ولی همچنان ما با یک انقلاب مواجه هستیم و اگر این گونه باشد هیچ آمریکایی فکر تهدید را هم نمی‌کند و این اثر خون شهیدان است و اثر پیروی از رهبری الهی است و خوشا به حال آن‌هایی که به حسب ظاهر در بین ما نیستند اما عین وجودند و خوشا به حال خانواده های شهدا که بر اساس انقلاب پایدارند.

دریادار فدوی به مقابله همه‌جانبه و رویارویی با دشمنان در صورت ادامه آنان به شرارت‌هایشان اشاره کرد و گفت: مخاطراتی که بین ما و جبهه استکباری دشمن، طی سال‌های اخیر به اوج خود رسید، اگر اسلام دست ما را نمی‌بست و به ما اجازه می‌داد، سلسله اقداماتی می‌شد که حتی فکر و جرأت تحریم نفتی را هم از تخیل دشمن محو می‌کرد ولی معلوم نیست که این نجابت و خویشتن‌داری ما همیشگی باشد و به فکر مقابله از راه های مشروع نباشیم. امروز تمام امکانات و تجهیزات آمریکایی‌ها در دریا از سوی ما مورد تهدید است ولی بنای ما بر فشار و آزار نبوده است.

وی تصریح کرد: ما در عزم دشمن برای متوقف کردن روند رو به رشد انقلاب اسلامی تردید نداریم. ما معتقدیم که مواجهه ما با دشمن یک مواجهه جدی است چرا که با جبهه ای مواجه هستیم که از بروز هیچ حقد و خصومت و نیرنگ و توطئه ای علیه ما فروگذار نکرده است. صحنه دشمنی الزاماً صحنه کشت و کشتار نظامی نیست، تحریم، جنگ نرم و سایر ابعادی که دشمن برای مقابله با استقلال طلبی و عزتمندی ملت ایران اعمال کرده است، نماد روشنی از رفتار کینه‌توزانه دشمن است.

دریادار فدوی افزود: ما به این باور رسیده‌ایم که اقدامات دشمن معادل و معنایی جز کینه ورزی ندارد و از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست. درک ما از اقدامات دشمن این است که اقدام و عملکرد آنان در قبال انقلاب اسلامی نه توهم دشمنی و توطئه که عین دشمنی و توطئه است و لذا ما بر این اساس، احراز آمادگی‌های لازم برای مقابله با حجم دشمنی دشمنان در هر مقیاسی که باشد را حق خود و یک ضرورت می‌دانیم و غفلت از این اصل را لحظه ای جایز نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما باید از مسئله تحریم به ویژه در حوزه نفت و انرژی استفاده کنیم و وابستگی اقتصاد مان را که بخشی از آن بر مبنای فروش نفت است را کاهش داده و حتی به جایی برسیم که فروش نفت را قطع کنیم.

دریادار فدوی با اشاره به این که یکی از شروط اساسی رسیدن به سعادت و عبور سلامت از پل صراط، امانتداری است اظهار داشت: چه امانتی بالاتر و ارزشمندتر از انقلاب اسلامی و امانتی که شهدا به ما سپرده است که باید این امانت را به خوبی پاسداری کنیم و به وعده های خدا و عنایتی که شهدا به ما دارند، باور داشته باشیم، وعده خداوند قطعی است و شهدا کمک می‌کنند و سند قطعیت این وعده‌ها، حفظ و دوام انقلاب اسلامی علیرغم همه توطئه‌ها و کینه ورزی‌های گوناگون دشمنان است.

دریادار فدوی در پایان این مراسم گفت: امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است باید تحریم‌ها و تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و به ویژه با حضور حداکثری در انتخابات آینده حماسه‌آفرینی کنیم؛ ما تا وقتی پای انقلاب بایستیم ، پاسدار خون و ادامه دهنده راه امام شهدا و شهدا باشیم و تکیه و اتصال خود را به خداوند حفظ و تقویت کنیم به نتایج خوب و ارزشمندی دست پیدا خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

دو هواپیمای جدید
جمعه 92/2/6 ساعت 3:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در کمیسیون امنیت ملی مجلس:
طراحی و ساخت دو هواپیمای جدید/موشک‌های ایران «نقطه‌زن» شده‌اند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از طراحی و ساخت دو هواپیمای جدید خبر داد و تأکید کرد که موشک‌های ایران «نقطه‌زن» شده‌اند.

خبرگزاری فارس: طراحی و ساخت دو هواپیمای جدید/موشک‌های ایران «نقطه‌زن» شده‌اند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز (سه‌شنبه) اعضای کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز کمیسیون با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکیل شد تا به سؤال مشترک آقایان فتح‌الله حسینی نماینده قصر شیرین، احمد شوهانی نماینده ایلام و سیدسعید حیدری‌طیب نماینده کرمانشاه مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شاهد آسیب دیدن و خسارات جسمی در زمینه مین هستیم، دلیل پایان کار مین‌زدایی در مناطق عملیاتی غرب کشور چه بوده است.

وی افزود: سردار وحیدی در پاسخ به سؤال نمایندگان گفت که همایشی که در کرمانشاه برگزار شد با هدف تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازانی بود که موفق به انجام مرحله اول پاکسازی مناطق عملیاتی شده‌اند و این به معنای انجام همه مراحل پاکسازی و پاکسازی همه مناطق بوده و نیست و تیم‌های پاکسازی‌کننده در منطقه خواهد ماند و مابقی مراحل و مناطق و یا مناطقی که در آینده شناسایی خواهند شد را پاکسازی خواهند کرد.

نقوی تصریح کرد: پس از توضیحات وزیر، سؤال‌کنندگان درخواست داشتند که وزیر و مسئولان مربوطه به استان کرمانشاه کنند و ضمن دلجویی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان و مردم، با بررسی منطقه، اقدامات لازم برای پاکسازی مراحل بعدی را در دستور کار تیم‌ها قرار دهند.

«در ادامه جلسه سردار وحیدی با اشاره به فراز و فرودهای تاکتیک‌ها و استراتژی‌های دفاعی کشورهای منطقه گفت که جمهوری اسلامی ایران باید خودش را همیشه آماده دفاع نگهدارد برای دستیابی به آمادگی کامل و به روز باید در حوزه دفاعی خیلی تلاش کنیم، وزیر دفاع تأکید کرد که امروز با افتخار می‌گویم که حوزه دفاعی کشور به بلوغ خود رسیده است و راه سخت بلوغ را با سیاست خودکفایی و استقلال صنعت دفاعی کشور طی کرده‌ایم.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه، وزیر دفاع به فهرست قابل تقدیر دستاوردها و برنامه‌های حوزه دفاعی کشور اشاره کرد؛ وی گفت که امروز صنعت موشکی هم موشک‌های بالستیک و هم کروز جمهوری اسلامی از جهت دقت و برد مسافت به رتبه‌های عالی دست یافته‌اند، طوری که امروز موشک‌های جمهوری اسلامی «نقطه‌زن» شده‌اند، همچنین کروزهای دریایی نیز در اوج دقت و سرعت قرار دارند به طوری که قادر به دفاع و تأمین امنیت کامل دریایی جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: سردار وحیدی با اشاره به پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزه شناورها، زیردریایی‌ها و شناورهای پرنده گفت که در این حوزه نیز از ظرفیت‌های پیشرفته و قابل قبول برخورداریم؛ وزیر دفاع در ادامه به دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه بالگردها، هواپیماها و پهپادها اشاره کرد و گفت که پس از رونمایی هواپیمای قاهر، دو نوع هواپیمای دیگر را در دست طراحی و ساخت داریم. همچنین موفقیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه پهپادها به قدری بوده که داوطلبان بسیاری در کشورهای دیگر پیدا کرده است. وزیر دفاع گفت که البته از انواع سلاح‌های دفاعی زمینی نیز غافل نبوده‌ایم.

 

منبع: فارس نیوز




ایران قطب مهم شبیه سازهای نظامی
چهارشنبه 92/2/4 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از یک توانایی ناشناخته دفاعی کشور؛

ایران قطب مهم شبیه سازهای نظامی در جهان + تصاویر

دانش های مختلفی نظیر دینامیک و کنترل، واقعیت مجازی، برق الکترونیک و کنترل، ساخت و تولید، طراحی صنعتی، هوانوردی و خلبانی و ... باید به صورت هماهنگ و دقیق برای مراحل طراحی معادلات پروازی، نرم افزارها، طراحی و نصب و راه اندازی سامانه تصویری و سامانه های حرکتی مورد استفاده قرار گیرند تا یک شبیه ساز کامل ساخته شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شبیه‌ساز یا سیمولاتور (SIMULATOR) امروزه به عنوان یکی از محصولات فناوری «واقعیت مجازی یا Virtual Realty» خدمت شایانی به برنامه های آموزشی برای کاربری بهتر وسائل هوایی، زمینی و دریایی و حتی امور پزشکی کرده است.

شاید پرهزینه و پرمخاطره ترین نوع آموزش، آموزش های خلبانی باشد. هواگردها (هواپیما، بالگرد و ...) عموماً وسائل بسیار گرانقیمتی هستند و هم کاربران نظامی و هم غیرنظامی تا حد امکان تمایلی به صرف هزینه های بسیار زیاد آموزش ندارند که عمدتاً ناشی از مصرف قطعات و سوخت است. همچنین تمامی ساعاتی که هواگرد درگیر برنامه آموزش است از دسترس کاربری های عملیاتی دور است. از اینرو ابتدا خلبانان را با هواپیماهای ساده تر آموزش داده سپس وی را با هواپیمای مدنظر روی زمین آشنا کرده و در نهایت به پرواز با آن هواپیما مبادرت می نمایند.

با ساخت سامانه های شبیه ساز که از نظر تجهیزات و فضای داخلی و عملکرد دینامیکی مشابه هواپیمای اصلی بودند گام مهمی برای رفع مشکلات پیش گفته برداشته و به مرور این وسیله به جزء جدائی ناپذیر آموزش ها تبدیل شد.

به کمک این سامانه ها می توان تمامی حالاتی که احتمال بروز آنها کم یا زیاد است را برای خلبان مشابه سازی کرد نظیر رویارویی با وضعیت های اضطراری مانند خاموش شدن موتور، قطع برق هواپیما، آتش سوزی در بخش های مختلف، باز نشدن ارابه فرود یا شکستن آن و ترکیدن لاستیک روی باند و ... یا قرار دادن خلبان در موقعیت های مختلف راهکنشی(تاکتیکی) نظیر نبردهای هوا به هوا، تهدید از جانب انواع ادوات پدافند هوایی، پروازهای جمعی با سایر هواپیماها، اجرای عملیات هوا به سطح و ...

بالاترین رده شبیه سازها از نظر هوشمندی، شبیه سازهای «فضای رزم» هستند که در آنها علاوه بر شرایط محیطی، نیروهای خودی و طرف مقابل نیز در فضای مجازی ایجاد شده ویا از طریق دستگاه شبیه ساز دیگری به همین فضای مجازی مرتبط شده و به صورت گروهی تمرین می کنند.

یک نمونه شبیه ساز هواپیمای اف-4

اما برای دستیابی به تمامی این مزایا باید مرحله دشوار طراحی و ساخت شبیه ساز پشت سر گذاشته شود.

شبیه سازها با توجه به سطح فناوری مورد استفاده دارای انواع ساده تا پیچیده هستند که قیمت نمونه های کامل و پیشرفته آنها که دارای 6 درجه آزادی حرکتی رو به جلو-عقب، چپ-راست، بالا-پایین و سه دوران حول محورهای طولی، عرضی و عمودی هستند و امکان مشابه سازی تمامی حرکت هایی که در پرواز اتفاق می افتد حتی سقوط هواپیما را داشته و ویژگی های گرافیکی بالایی را نیز دارند عمدتاً با خود هواپیما برابری کرده و بعضاً گران تر نیز است اما مزیت های فراوان شبیه سازها و دوره عمر بالای آنها باعث می شود برای بکارگیری در امور آموزشی به صرفه باشند.

کاهش استهلاک و مصرف قطعات و هزینه های تعمیرات، کاهش مدت درگیر بودن هواپیمای واقعی برای فعالیت های آموزشی و در نتیجه در دسترس بودن برای امور عملیاتی و کاهش سوانح آموزشی، کاهش سوانح ناشی از مشابه سازی شرایط اضطراری در پروازهای هواپیماهای آموزشی، بالا نگهداشتن توانایی ها و حفظ مهارت خلبانان در طول زمان، مسلط شدن بر ادوات داخل کابین و کارکرد آنها، افزایش سرعت واکنش خلبانان در مواجهه با شرایط حساس و سانحه که عمدتاً تنها چند ثانیه به طول می انجامد از دیگر مزایای بکارگیری شبیه سازها هستند.

بعلاوه پروازهای بازآموزی خلبانان که باید هر چند ماه یکبار باشد می تواند توسط شبیه ساز و با تکرار انواع شرایط اضطراری که در مدت پروازها توسط خلبان تجربه نشده به تعداد دفعات مورد نیاز اجرا شود، عملکرد وی در طی تمرین با شبیه ساز ضبط شده و مورد تحلیل قرار گیرد.

به طور کلی شبیه ساز وسیله ای پیچیده و گرانقیمت از نظر هزینه های طراحی و تولید است اما این وسائل حتی تا 30 سال قابلیت استفاده دارند و البته هزینه هر ساعت کار با شبیه ساز بسیار کمتر از هزینه یک ساعت آموزش با هواپیمای واقعی است.

دانش های مختلفی نظیر دینامیک و کنترل، واقعیت مجازی، برق الکترونیک و کنترل، ساخت و تولید، طراحی صنعتی، هوانوردی و خلبانی و ... باید به صورت هماهنگ و دقیق برای مراحل طراحی معادلات پروازی، نرم افزارها، طراحی و نصب و راه اندازی سامانه تصویری و سامانه های حرکتی مورد استفاده قرار گیرند تا یک شبیه ساز کامل ساخته شود.

امروزه در کشور تحریم شده ما ایران بیش از 10 نمونه شبیه ساز انواع هواپیماهای جنگنده و چند نوع بالگرد ساخته شده و در پایگاه های مختلفی مشغول ارائه خدمات است. این شبیه سازها شامل انواع مختلف ثابت و تمام متحرک و حتی نوع 6 درجه آزادی بوده ولی با قیمت های بسیار کمتر از آنچه برای تهیه آنها از خارج باید پرداخت می شد ساخته شده اند. البته برای مصارف زمینی و دریایی و زیردریایی نیز شبیه سازهایی ساخته شده که مورد بحث این گزارش نیست.

در شبیه سازهای ثابت، محل قرار گیری انسان، ساکن بوده و تصاویری که برای او به نمایش در می آیند مطابق شرایطی که قصد مشابه سازی ان وجود دارد به حرکت در می آیند. در شبیه سازهای متحرک، کابین به وسیله جَک ها و بازوها به حرکت در می آید و بدین ترتیب شرایط پروازی بسیار بهتر برای آموزش گیرنده ایجاد می شود به طوریکه انسان پس از لحظاتی فراموش می کند که روی زمین است. طراحی و ساخت شبیه سازهای ثابت مشکلات و سختی کمتری نسبت به شبیه سازهای متحرک و گرانقیمت متحرک داشته و هزینه دوره عمر کمتری نیز برای تعمیرات و ارتقاء دارد.

این شبیه سازها از کابین پرواز واقعی، کنترل فرامین و ارتباط آن با رایانه و سروو موتورهای بازخوردهای نیرویی به دست و پای خلبان، سامانه های تصویری، رایانه و نرم افزارهای کنترلی و سامانه های نمایش و مدیریت آموزش برای استاد خلبان تشکیل شده اند.

علاوه بر مسائل آشنایی خلبان با محل قرارگیری ادوات در کابین و ویژگی های دینامیک پرواز آن هواگرد خاص، در این شبیه سازها کارهای عملیاتی نیز تمرین شده و ضمن ایجاد محیط ایمن و امن برای آموزش، آمادگی خلبانان با صرف هزینه بسیار کمتری حفظ و ضمن افزایش مهارت خلبانان با کمترین خطر، صدها میلیون دلار نیز صرفه جویی ارزی می شود.

علاوه بر ساخت شبیه ساز هواپیماهای غیرنظامی، شبیه ساز جنگنده ها نظیر اف-14، اف-4، میگ-29، سوخو-24، اف-7، هواپیماهای ترابری نظیر سی-130، آنتونف74، بوئینگ707، برخی هواپیماهای آموزشی و همچنین بالگردهای مختلفی نظیر بل-206، 214، کبری و میل171 توسط نیروی هوایی ارتش، هوانیروز، بخش های تحقیقاتی سپاه و با همکاری وزارت دفاع و سایر مراکز علمی داخلی تولید شده و در خدمت یگان های مربوطه قرار داده شده اند. همیچنین برای رساندن شبیه سازهای بومی به سطح بالای فناوری و افزودن قابلیت های فضای رزم نیز تلاش های جدی شده و در مراحل توسعه داده شده است.
 

با فناوری بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی این شبیه سازهای ارزشمند با هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه خارجی ساخته شده اند.

به عنوان مثال خرید شبیه ساز برای جنگنده اف-4 فانتوم به 10 میلیون دلار اعتبار نیاز داشته که با ساخت داخلی آن برای نمونه اول یک میلیارد تومان یعنی حدود 10 درصد و برای نمونه بعدی حدود 3 درصد رقم مذکور هزینه شده است. جنگنده اف-4 که زمانی پرتعدادترین هواپیمای رزمی نهاجا بوده و هم اکنون نیز به احتمال زیاد است و انواع مأموریت های هوا به هوا و هوا به سطح کوتاه و دوربرد با طیفی از تسلیحات جدید و قدیمی که بعضاً گرانقیمت نیز هستند بر عهده خلبانان توانمند آن گذاشته می شود به دلیل همین حجم بالای پروازها شاید بیشترین نیاز را به شبیه ساز داشته باشد.

از اینرو هم اکنون حداقل دو دستگاه از این شبیه سازهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند که نمونه اول در پایگاه نهم شکاری بندرعباس و نمونه دوم در پایگاه ششم شکاری بوشهر عملیاتی شده است.

شبیه ساز ایرانی از نوع متحرک مربوط به جنگنده اف-4 فانتوم

همچنین شبیه ساز متحرک هواپیمای جنگنده اف-7 نیز که علاوه بر نمونه تک نفره، خود دارای نمونه دو نفره آموزشی بوده و بخشی از پروازهای آموزشی در نیروی هوایی ارتش بر عهده آن است در مدت کمتر از یک سال ساخته شده است. برای تأمین این شبیه ساز توسط شرکت های خارجی 22 میلیارد تومان درخواست شده بود که نهاجا با صرف 2 میلیارد یعنی 9 درصد آن مبلغ موفق به ساخت این وسیله ارزشمند شد.

بخش کنترل مربوط به استاد خلبان

شبیه ساز جنگنده رهگیر و مهم نیروی هوایی ارتش یعنی اف-14 تامکت که پیش از انقلاب خریده شده بود نیز توسط متخصصان داخلی بازسازی و بهسازی شده و با استفاده از فناوری های روز دارای قابلیت های بالاتری شده است. خصوصاً به‌سازی و توسعه شبیه ساز کابین عقب این هواپیما نیز مد نظر بوده است. خلبانانی که برای پرواز با تامکت، این هواپیمای بسیار ارزشمند آماده می شوند با توجه به حساسیت مأموریت های رهگیری و سرعت بالای وقایع در درگیری های هوایی ویا نیاز به پرواز طولانی گشت زنی از شبیه سازها استفاده فراوانی می برند.

همچنین با توجه به ایجاد برخی قابلیت های هوا به سطح در اف-14 چنین عملیاتی هایی را نیز می توانند به دفعات مورد نیاز تمرین نمایند. میزان هزینه هر ساعت پرواز جنگنده در ایران بین 4هزار تا 6 هزار دلار تخمین زده می شود که با استفاده از شبیه سازها برای عمده کارهای آموزشی و حتی بخشی از تمرینات تاکتیکی صرفه جویی مالی قابل توجهی نیز ممکن می شود که البته مهمتر از آن باقی ماندن عمر این جنگنده ها برای پروازهای عملیاتی است. 
 
هواپیمای ترابری سی-130 که بخش عمده کار ترابری هوایی در نیروی هوایی ارتش بر عهده آن است و پروازهای آموزشی زیادی نیز با آن انجام شده و البته سوانح زیادی نیز در کارنامه خود ثبت کرده است، امروزه علاوه بر بهسازی دارای شبیه ساز نیز شده است. این شبیه ساز از نوع ثابت بوده ولی سامانه های داخلی آن تغییر یافته و به نظر متناسب با نمونه ارتقاء یافته است.

شبیه ساز سی-130 هرکولس
 
تمامی نمایشگرهای بکار رفته در آن از نوع MFD یا نمایشگرهای چندمنظوره، رنگی و قاعدتاً از نوع لمسی هستند. با توجه به درگیر شدن چندین نفر در هر پرواز سی-130، مسائل استهلاک آن و مدت زمان زمینگیر بودن آن در هر دوره تعمیراتی، شبیه ساز این هواپیما ارزش بسیار بالایی داشته و به بهبود فرآیندهای عملیاتی این پرنده کمک شایانی می کند.

داخل شبیه ساز سی-130
 
بالگرد کبرا به عنوان تنها بالگرد مختص عملیات رزمی و برخورداری از سلاح های مختلف نقش بی بدیلی در نیروهای مسلح کشور داشته و ساعات زیادی برای امور آموزشی خلبانان آن صرف می شود. به همین دلیل ساخت شبیه ساز این بالگرد از نوع ثابت ولی با قابلیت شلیک سلاح به انجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شبیه ساز بالگرد رزمی کبرا
 
تصویر زیر نیز مربوط به شبیه ساز تمام متحرک بالگرد ترابری سنگین سی-اچ-47 شینوک است. این بالگرد با قابلیت حمل تعداد زیادی سرباز مسلح ویا چندین تن بار از ابزارهای مهم پشتیبانی هوایی در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که شبیه ساز آن توسط متخصصان داخلی توسعه یافته و برای آموزش های کامل تر و بهتر به خلبانان شجاع آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شبیه ساز بالگرد شینوک
 

فناوری پیچیده طراحی، ساخت، آزمایش و ارزیابی، تولید و بکارگیری گسترده شبیه سازها به عنوان ابزار بسیار مهم در حفظ و افزایش مهارت نیروهای نظامی، امروز در کشورمان بومی شده و ضمن بهسازی شبیه سازهای قبلی و فعلی برای انواع تجهیزات جدید به خصوص هواپیماها شبیه سازهای مختلف ثابت و متحرک توسط مراکز تحقیقاتی و صنایع داخلی ساخته شده و در حال استفاده است. این قابلیت ها در کنار ابتکارات استفاده شده توسط نیروهای مسلح کشورمان در این عرصه باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان قطب مهم ساخت شبیه ساز در دنیا محسوب شود.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: شبیه ساز

<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 183
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327471