سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
موشک های نقطه زن جنگنده های ایران
سه شنبه 93/2/16 ساعت 9:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جدیدترین دستاورد دفاعی نهاجا

تجهیز جنگنده‌های ایران به موشک‌های کروز نقطه‌زن با موتور جت +عکس

پیشران جت موجود در این موشک جدید ایرانی وظیفه حفظ این سرعت را به طور ثابت برای رسیدن به هدف بر عهده دارد که موجب اجرای سریعتر مأموریت در مقایسه با بمب‎های دورایستا با همین برد می‎شود. این بمب‎ها به دلیل عدم برخورداری از پیشران به مرور دچار افت سرعت می‎شوند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سلاح‎های دورایستا امروزه به یکی از مهمترین انواع سامانه‎های تهاجمی نیروهای هوایی دنیا تبدیل شده به طوری که کشورهای مختلفی اقدام به طراحی و ساخت بمب‎ها و موشک‎های دورایستا کرده اند. تمامی این سلاح‎ها در مراحل مختلف پرواز دارای قابلیت هدایت و کنترل هستند و حتی می‎توانند در صورت لزوم در میانه مسیر، هدف دیگری را برای حمله انتخاب کنند.

برخی از موشک‎های دورایستای هواپرتاب ساخته شده در دنیا با بهره‎گیری از برد بالای خود، از سمتی غیر جهت پرواز و راستای اولیه شلیک از هواپیما به هدف نزدیک شده و در واقع می‎توانند هدف را دور بزنند. تعدادی از این موشک‎های دورایستا که دارای بردهای بالا هستند در دسته موشک‎های کروز قرار می‎گیرند.

اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند بر خلاف تصور نادرستی که این واژه را صرفاً به وجود قابلیت هدایت در موشک نسبت می‎دهد.

اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند. موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند.

موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر 
موشک کروز ضد اهداف زمینی تاماهاوک

برخی از مهم‎ترین اجزاء مشترک همه این موشک‎ها شامل پیشران راکتی برای نمونه‎های برد کوتاه تا متوسط و موتور جت برای نمونه‎های دوربرد، سامانه هدایت درونی یا همان ناوبری اینرسی، خلبان خودکار، ارتفاع‎سنج (برای اندازه‎گیری ارتفاع از سطح و پرواز در نزدیکی آن) و جستجوگر هدف که عموماً از نوع راداری، تصویری یا حرارتی است.

برخی از موشک‎های جدید می‎توانند به صورت هوشمند اهداف را شناسایی کرده و برای اجرای بهتر مأموریت خود در هدفگیری نهایی تغییراتی اعمال نمایند. این قابلیت خصوصاً برای موشک‎های حامل ریزمهمات برای انهدام چندین هدف، بسیار مفید است.

برد بالا، هدایت دقیق و خودکار، عملکرد کروز

برد موشک‎های دورایستا و کروز هواپرتاب از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر را شامل می‎شود. مهمترین مزیت شلیک موشک از بردهای بالا در امان ماندن هواپیما از پدافند دشمن است.

در واقع این خود موشک است که باید از میان لایه‎های دفاع هوایی اطراف هدف به سوی آن ادامه مسیر دهد؛ در حالی که برای رها کردن بمب‎های سقوط آزاد و موشک‎های برد کوتاه قدیمی، هواپیمای بمباران کننده می‎بایست تا فاصله چند کیلومتری هدف، پیشروی می‎نمود که کاملاً در معرض آتش تمام انواع تسلیحات پدافندی از توپ‎های کالیبر پایین و موشک‎های دوش‎پرتاب تا موشک‎های بزرگ‎تر با بردهای بیشتر قرار می‎گرفت.

همچنین با استفاده از تسلیحات دورایستا امکان افزایش گستره نبرد با تعداد ثابتی هواپیمای رزمی ایجاد می‎شود. افزایش گستره نبرد به این معناست که مساحت محدوده تحت پوشش توسط یک هواپیمای جنگی با موشکی با برد مشخص در صورت استفاده از موشک با برد دو برابر، به چهار برابر افزایش خواهد یافت که بدین ترتیب با استفاده از همان تعداد جنگنده بمب‎افکن، امکان ضربه زدن به منطقه‎ای با مساحت چهار برابر ایجاد خواهد شد.

به علاوه، وجود برد بالا امکان حمله به یک هدف از جهات مختلف توسط یک هواپیما یا حمله به چند هدف در مناطقی با فواصل مختلف از آن را می‎دهد.

توانمندی «شلیک کن و فراموش کن» در سلاح‎های دورایستا که به معنی هدایت خودکار بمب یا موشک پس از شلیک است این امکان را به هواپیمای کاربر این نوع تسلیحات می‎دهد که پس از رها کردن سلاح، گردش کرده و به سوی مواضع خودی بازگردد و در نتیجه خطر فعالیت پدافند دشمن بر ضد خود را بطور کامل از بین برده و یا از خطر رهگیری و تعقیب شدن بوسیله جنگنده‎های نیروی مدافع، به میزان زیادی بکاهد.

از دیگر مزایای موشک‎های دورایستای هوشمند و دقیق، امکان تحقق ایده یک موشک برای یک هدف است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، در نبردهای هوایی گذشته برای انهدام اهداف، به تعداد زیادی بمب نیاز بود و این تعداد در اوائل دهه 1990 به یک تا دو بمب کاهش یافت. بدین ترتیب هواپیمایی که مثلاً شش بمب حمل می‎کند توان حمله به شش هدف را یافت که به معنی انهدام اهداف بیشتر در یک سورتی پرواز توسط یک جنگنده است که به کاهش بار کاری نیروی هوایی، امکان افزایش گستره نبرد (بسته به برد دورایستایی سلاح)، صرفه‎جویی در مصرف مهمات و دوام بیشتر نیروی عمل کننده در یک نبرد فرسایشی است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک کروز تاروس با قابلیت حمله به هدف از جهت مخالف سمت پرواز هواپیمای شلیک کننده

به گزارش مشرق، در زمینه دقت بمب‎ها و موشک‎های دقیق می‎توان گفت که این سلاح‎ها پس از طی مسافت‎های چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر امکان اصابت به هدف خود را با خطاهایی کمتر از 15 متر تا کمتر از 1.5 متر دارند.

این میزان دقت امکان انهدام حتی یک ساختمان در قلب یک شهر پر جمعیت را بدون وارد آمدن خسارت به اطراف یا انهدام ساختمان‎های مجاور فراهم کرده و به معنی توان هدف قرار دادن مراکز فرماندهی دشمن حتی در محیط‎های شهری است. همانطور که نتایج به کار گیری موشک‎های کروز و سایر مهمات هدایت شونده در جنگ‎های دو دهه اخیر تا حدودی این مطلب را نشان داده است.

حال با ترکیب این دقت بالا با هوشمند شدن و قابلیت هدایت خودکار پس از شلیک، یک هواپیمای رزمی امکان حمله به چندین هدف متمایز در یک بازه زمانی چند ثانیه‎ای را می‎یابد که جهش چشمگیری در تأثیرگذاری نیروی هوایی محسوب می‎شود.

خصوصاً سرعت عمل نیروی هوایی به عنوان یک نیروی نظامی واکنش سریع با به کار گیری چنین سلاحی بالاتر می‎رود. بنابراین با تعداد کمتری پرواز، با تعداد کمتری جنگنده، به تعداد بیشتری هدف، در گستره‎ای وسیع‎تر، با احتمال اصابت بالا و بسیار دقیق (خطای در حد چند متر) می‎توان یورش برد.

همچنین موشک‎های کروز با توجه به امکان پرواز بین عوارض زمینی و در ارتفاع پائین برای در امان ماندن از دید رادارها و رسیدن به نزدیک هدف بدون دیده شدن توانمندی بالایی دارند که به کاهش چشمگیر احتمال منهدم شدن موشک توسط پدافند اطراف هدف منجر شده است خصوصاً در مأموریت‎های ضد کشتی که موشک در فاصله چند متری سطح آب در فاز نهایی پرواز می‎کند. در مقابل نیروی مدافع باید تمام مسیرهای ورود موشک‎های کروز را با سامانه‎های کشف و ردگیری و انهدام علیه این اهداف نسبتاً سریع پوشش دهد.

تلاش‎هایی از جنس جهاد

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) با بهره‎مندی از تجربه گران‎قیمت 8 سال جنگ تمام عیار در برابر نیروی هوایی ارتش بعث عراق که از آخرین اطلاعات، تسلیحات، آموزش‎ها و مشاوره‎های قدرت‎های بزرگ دنیا برخوردار بود با درک نیاز به افزایش برد دورایستایی تسلیحات هواپرتاب پس از فراغت از نبرد به توسعه توانمندی‎های خود در این زمینه پرداخت.

موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
بازدید شهید ستاری فرمانده فقید نهاجا از یکی از اولین موشک‎های دورایستای ساخت این نیرو


پخش کننده مهمات کوچک با نام کایت، که دستکم دو نسل از آن ساخته شده نمونه‎ای از این تلاش‎ها است که توسط معاونت جهاد خودکفایی نهاجا به ثمر رسیده. حرکت به سمت ساخت چند نسل از موشک‎های دقیق هدایت لیزری ستار با بردهای چند برابر بمب‎های هدایت لیزری در اختیار این نیرو نیز جلوه‎ای دیگر از این فعالیت‎ها است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
دو نسل از پخش کننده مهمات دورایستای کایت

اما در چند سال گذشته و با کمک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کار توسعه تسلیحات هواپایه دورایستا برای هواپیماهای رزمی کشور رونق بیشتری گرفت. نمونه‎ای از نتایج این دسته از پروژه‎ها، بمب‎های قاصد1و2 هستند. این بمب‎ها با برخورداری از سرجنگی سنگین به جرم 2000 هزار پوند معادل 907 کیلوگرم، بکارگیری حسگر اپتیکی در دماغه برای هدفگیری دقیق و بال‎هایی بزرگ ضمن رسیدن به خطای نزدیک به صفر در اصابت به هدف که در فیلم آزمایش این موشک نیز مشهود بود به بردهای 30 تا 50 کیلومتر دست می‎یابند.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
بمب هدایت اپتیکی و دقیق قاصد

همچنین در نقش ضد کشتی نیز پس اجرای پروژه قائم و آزمایش موشک های مختلف، امروزه جنگنده‎های نیروی هوایی ارتش و دستکم اف-4ئی فانتوم، قابلیت شلیک موشک‎های ضد کشتی نصر با برد بیش از 35 کیلومتر، نور با برد 120 و قادر با برد بیش از 220 کیلومتر را نیز پیدا کرده‎اند. البته این بردها مربوط به حالت شلیک از سطح است و با شلیک از هواپیما برد این موشک‎ها بیشتر خواهد بود.

این در حالی است که در زمان جنگ تحمیلی اجرای عملیات دقیق ضد کشتی تنها با موشک هوا به سطح ماوریک با برد نهایی کمتر از 25 کیلومتر (در بهترین شرایط) ممکن بود.

ظاهراً در آن سال‎ها به کار گیری موشک‎های «MIM-66 استاندارد» نیز در نقش ضد کشتی در کشورمان چندان رضایت بخش نبوده است. اما امروزه طیفی از موشک‎های پیشرفته، با قدرت تخریب بسیار بیشتر از موشک‎های فوق و با برد متوسط تا بلند ستون فقرات عملیات ضد کشتی و ضد اهداف ساحلی را بر عهده دارند.

نمونه‎ای دیگر از موشک‎های برد بلند، قاصد3 است که توسط نهاجا معرفی شد و در رژه‎های نیروهای مسلح به نمایش در آمد. بر خلاف قاصد1و2 این نمونه دارای یک پیشران راکتی بزرگ بوده که آن را به برد اعلام شده بیشتر از 120 کیلومتر می‎رساند.

موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک قاصد 3

قاصد3 نیز از یک حسگر اپتیکی به علاوه سامانه‎های کمکی دیگر برای هدفگیری اولیه پیش از پرتاب و قاعدتاً سامانه‎ای برای هدایت و ناوبری در مسیر طولانی پرواز برخوردار است.
 
جدیدترین کروز ایرانی

در رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بر خلاف سال‎های گذشته به جای موشک قاصد3 ، موشکی دیگر به نمایش درآمد که مشخصاتی همچون برد بالای 100 کیلومتر و عملکرد کروز برای آن اعلام شد. این موشک شباهت محسوسی به قاصد3 داشته اما به جای یک پیشران راکتی از یک موتور جت بهره‎مند است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک کروز هواپایه

پیکربندی این موشک نیز مشابه قاصد3 شامل 4 بال اصل در انتهای بدنه مجهز به سطوح کنترلی و 4 بالک کوچک پایدار کننده نزدیک دماغه است. بال‎ها و بالک‎های این موشک به شکل علامت ضربدر یا کراس قرار گرفته‎اند که از نظر دینامیک و کنترل پیچیدگی بیشتری نسبت به بالک‎های قرار گیرنده به شکل علامت بعلاوه یا پلاس (+) داشته اما کارامدی بهتری در شرایط مختلف دارند. ابعاد تخمینی این موشک شامل طول 5.3 متر، قطر بدنه اصلی 35 و دهانه بال 70 سانتیمتر است.

این موشک نیز مانند سری بمب‎ها و موشک قاصد، موشک زوبین با سرجنگی 750 پوندی (حدود 340 کیلوگرم) و بمب یا موشک قدر با سرجنگی 907 کیلوگرمی از حسگر اپتیکی (دوربین نصب شده در دماغه) برای هدفگیری در فاز نهایی برخوردار است.

با توجه به عملکرد کروز این سلاح هواپرتاب جدید و توضیحات ارائه شده در مقدمه این گزارش این موشک نیز باید سامانه ارتفاع‎سنج برای تنظیم ارتفاع در هنگام پرواز نزدیک سطح زمین و همچنین سامانه‎ای برای هدایت میانی داشته باشد.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر  موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
بمب هدایت اپتیکی قدر و موشک هدایت اپتیکی زوبین
 
 در واقع هر چند سامانه هدایت درونی موشک‎ها که از نوع هدایت اینرسیایی و مبتنی بر ژیروسکوپ و شتاب‎سنج است در مراحل اولیه پرواز کاملاً قابل اتکا است اما با گذشت زمان خطای ذاتی این سامانه انباشته شده و نیاز به رفع خطا با اتکا به منابع بیرونی است. بنا بر این موشک‎های برد بلند خصوصاً انواع کروز نیازمند سامانه‎های ناوبری کمکی هستند.

با شروع بخش میانی پرواز موشک باید از سامانه‎های مختلفی برای هدایت در مسیر صحیح به سمت هدف استفاده کند از جمله سامانه تشخیص عوارض زمینی و مقایسه آن با نقشه‎های ذخیره شده از قبل. نوع دیگر از سامانه‎های هدایت میانی، سامانه‎های مکانیابی جهانی هستند.

بدیهی است در زمان جنگ نه تنها نمی‎توان به سامانه‎های GPS (متعلق به آمریکا) و گالیله (متعلق به اروپا) اتکا کرد بلکه سامانه‎های مکانیابی جهانی گلوناس روسیه و سامانه در دست توسعه توسط چین نیز تحت تأثیر شرایط مختلف ممکن است از دسترس خارج شوند. از این رو کشورمان برای بهره‎گیری از مزیت ناوبری ماهواره‎ای در حال توسعه منظومه ماهواره‎های موقعیت‎یابی است.

در حال حاضر نیز سامانه ناوبری ملی بر مبنای ایستگاه‎های زمینی در دست توسعه است. پایه فناوری آن به طور کامل در کشور در قالب سامانه ملی هدی کاربردی شده که تا برد 300 کیلومتر به کاهش خطا و تأخیر سامانه GPS پرداخته و خطای آن را در این برد به کمتر از 30 متر کاهش می‎دهد.

همچنین سابقه فناورانه کشورمان در سایر موشک‎های تولید شده نشان می‎دهد توانمندی بومی ساخت سامانه‎های ناوبری دقیق برای موشک‎های دوربرد در ایران موجود است.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
موشک کروز هواپایه

هر چند با توجه به مقایسه ابعاد موشک کروز رونمایی شده با نمونه‎های همرده داخلی و خارجی به طور محسوسی برد بیشتر از 100 کیلومتر قابل تخمین است اما در صورت فقدان چنین سامانه‎هایی برای هدایت میانی در موشک کروز نهاجا، احتمالاً در محدوده برد اعلام شده اثر بخشی خواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه یکی از مأموریت‎های قاصد3 درگیری با شناورهای دشمن اعلام شده بود، این موشک نیز با اتکا به سامانه هدفگیری اپتیکی در مأموریت‎های دریایی شامل انهدام شناورها و تأسیسات ساحلی و اهداف نزدیک به دریا کاملاً مفید خواهد بود. پیش از این نیز اعلام شده بود که نهاجا در حوزه دریایی موفق شده با دستیابی به موشک‎های مشابه کروز که به تولید رسیده اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد.

به گزارش مشرق، سامانه هدایت اپتیکی موجود در این موشک و نمونه‎های مشابه به طور کلی شامل یک دوربین مستقر در دماغه و حسگرهای تعیین زاویه بدنه نسبت به راستای دوربین و سپس تطبیق موشک با زاویه مورد نظر برای اصابت به هدف توسط اعمال نیروی سطوح کنترلی و سامانه‎های پردازشگر است.

هر یک از کارهای قفل روی هدف و هدایت موشک تا برخورد به آن با توجه به فناوری‎های مورد استفاده می‎تواند توسط انسان و یا به طور خودکار اجرا شود. این سامانه امکان تعقیب هدف را نیز به صورت خودکار فراهم کرده و امکان خروج از موقعیت شلیک را به هواپیما می‎دهد.

لازم به ذکر است سامانه هدفگیری اپتیکی در قیاس با رادارهای فعال و رادارهای تصویرساز محدودیت هایی دارد اما بسیار ارزانتر بوده و در بسیاری از شرایط جوی معمولی اثربخشی کافی دارد از این رو می‎توان از بمب‎ها و موشک‎های مجهز به این سامانه برای شرایط عادی و بردهای نچندان بلند به طور مؤثری بهره گرفت و موشک‎های گران‎قیمتر راداری را برای سایر مأموریت‎ها در نظر گرفت.

با مقایسه موشک کروز نمایش داده شده با نمونه‎های مشابه، در نظر داشتن حدود وزنی و ابعاد بال‎های آن و سایر پارامترهایی که توضیح آن مد نظر این گزارش نیست، می‎توان سرعت پیمایشی بیش از 0.6 ماخ را برای آن تخمین زد.

پیشران جت موجود در این موشک وظیفه حفظ این سرعت را به طور ثابت برای رسیدن به هدف بر عهده دارد که موجب اجرای سریعتر مأموریت در مقایسه با بمب‎های دورایستا با همین برد می‎شود. این بمب‎ها به دلیل عدم برخورداری از پیشران به  مرور دچار افت سرعت می‎شوند.
 
موشک کروز برد بالای 100 کیلومتر
ورودی هوای موتور جت موشک کروز هواپایه در زیر بدنه آن

برد بالای 100 کیلومتری این موشک که دستکم دو برابر بمب‎های قاصد است افزایش شعاع پوشش منطقه برای ضربه زدن توسط هواپیمای حامل می‎شود. همانطور که پیش‎تر اشاره داشتیم، با بهره‎گیری از این موشک و قاصد3 برای پوشش یک منطقه با عرض چند صد کیلومتر‌ حداقل به 50 درصد هواپیمای عمل کننده کمتر نیاز است که باعث ایجاد ظرفیت برای اجرای مأموریت‎های بیشتر در یک زمان می‎گردد.

برد بالای 100 کیلومتر عملاً موشک کروز جدید را به یک سلاح دورایستای تمام عیار تبدیل نموده که روند طی شده در سال‎های اخیر تلاش مجموعه متخصصان دفاعی کشور را برای رسیدن به بردهای بالاتر در این رده از تسلیحات در عین حفظ دقت و هوشمندی سلاح را نشان می‎دهد.

در یک عملیات دوربرد نفوذ به خاک دشمن، برد بالای این موشک تهدید از جانب نیروی دفاعی دشمن را به میزان چشمگیری کاهش می‎دهد زیرا اساسا ‌با شلیک این موشک از فواصل دور و کاهش میزان نفوذ در فضای دشمن، هواپیمای عمل کننده از تیررس پدافند در امان می‎ماند و این تاکتیک حمله،‌ ریسک عملیات‎های ضربتی را حتی به دور از پوشش هوایی خودی به کمترین میزان می‎رساند.

از سوی دیگر دقت بسیار بالا و نزدیک به صفر، هوشمندی در تعقیب هدف و هدایت تمام خودکار، احتمال اصابت و انهدام هدف را نیز به بیشینه رسانده و در مجموع باعث افزایش تأثیرگذاری قدرت هوایی کشور می‎گردد.

بنابراین موشک کروز جدید به معنای واقعی یک سلاح دورایستا و نقطه زن محسوب می‎شود که نقش مؤثری در افزایش کارایی نیروی هوایی در عملیات‎های خود دارد.

انهدام یک هدف با یک بمب امروزه توسط مجموعه بمب‎ها و موشک‎های جدیدی که عملیاتی شده‎اند میسر شده و بضاعت کمّی نیروی هوایی با افزایش کیفی معجزه‎آسای تسلیحات به تثبیت قدرت هوایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه کمک شایانی کرده است.

مشرق نیوز




کپسول یک تنی ایران
یکشنبه 93/2/14 ساعت 11:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اعزام کپسول یک تنی ایران به فضا

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی از برنامه ایران برای اعزام نسل جدید کاوشگرها در ابعاد و وزن و شکل هندسی متفاوت خبر داد و گفت: امسال کاوشگری با حامل حدود یک تن وزن و در ارتفاع بالاتری نسبت به پرتاب قبلی به فضا فرستاده خواهد شد.
به گزارش مشرق،  دکتر محمد ابراهیمی اظهار داشت: پژوهشکده سامانه های فضانوردی یک برنامه کاری مشخص دارد و قرار است در دو مرحله به صورت زیرمداری و بعد با تکمیل تکنولوژی ها به صورت مداری، حیات را به فضا بفرستد و در نهایت در قالب اعزام نخستین فضانورد ایران به فضا اقدام کند.

وی با بیان اینکه در سال 93 اعزام نسل جدید کاوشگرها را در برنامه داریم، گفت: این نسل جدید کاوشگر قرار است با شکلی جدید و مشابه فضاپیمای استاندارد طراحی و به فضا پرتاب شود یعنی از حالت کپسول استوانه ای شکل به یک کپسول با شکل متعارف فضایی تبدیل شود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه این سیستم در وهله اول ویژگی های نهایی یک کپسول استاندارد را نخواهد داشت، ادامه داد: برای رسیدن به این فناوری زمان زیادی لازم است و باید این کار در گام های مختلفی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق اعزام حیات به فضا دو فرآیند را طی خواهیم کرد، گفت: در مرحله اول باید جسمی را به نقطه اوج 150 تا 200 کیلومتر زیر مدار بفرستیم که این جسم بازیابی شود و در فرآیند دوم باید جسم به ارتفاع بالای 250 کیلومتر ارسال شود و دور زمین بچرخد که هر یک از این دو هدف یک نوع حامل نیاز دارد تا انرژی لازم را برای حرکت این جسم فراهم کند.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی با بیان اینکه در وهله اول برای ماموریت زیرمداری حامل لازم را داریم، گفت: برای ماموریت بالای مداری و در وزن بیش از 300 کیلوگرم حاملی هنوز در کشور تولید نشده که این را در برنامه زمانبندی 5 ساله خواهیم داشت.

وی با اشار ه به برنامه ارسال کاوشگر در سال جاری، تصریح کرد: قرار است کاوشگری با وزن یک تن برای ارسال زیر مداری به فضا پرتاب شود. در داخل این کاوشگر دو بخش اصلی فضاپیما و حامل فضایی وجود دارد که ممکن است با موتور سوخت مایع امتحان شود. از نظر ابعاد و وزن و شکل هندسی این کاوشگر متفاوت از آنچه بوده که تاکنون به فضا ارسال شده است.

ابراهیمی افزود: برای اجرای این برنامه حداقل فناوری های مورد نیاز شامل سازه، جدایش، بازیابی و صدور فرامین لازم مدنظر قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی با بیان اینکه فناوری فضایی قبلی باید کاملا توسعه پیدا کند تا در این پروژه مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سیستم جدایشی که در سال گذشته داشتیم برای یک قطر کوچک حدود 60 سانتیمتری بود اما امسال قطری بالای یک و نیم متر را امتحان می کنیم در همین حال بازیابی قبلی برای حدود 300 کیلوگرم و ارتفاع 120 کیلومتری بود که در سال جاری جسم حدود یک تن و در ارتفاع بسیار بالاتری شروع به سقوط خواهد کرد و سرعت بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال اعزام یک موجود زنده پیچیده مانند میمون را در برنامه نداریم، تاکید کرد: چرا که این پروژه اولین پرتاب ما خواهد بود و در اولین پرتاب یک خانواده موجود زنده پیچیده استفاده نخواهد شد. بر این اساس در برنامه به همراه بردن رده های سلولی و گیاه و شاید یک موش صحرایی را امتحان کنیم چرا که ریسک این ماموریت در بار نخست بالا است.

ابراهیمی گفت: در عین حال یک آدمک در داخل این حامل با وزنی نزدیک به یک انسان کم وزن که روی آن تعدادی ویژگی حرکتی جسم ثبت می شود دیده شده است.

به گفته وی این پروژه امسال و در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.


منبع: مشرق نیوز




نجات نفتکش
یکشنبه 93/2/14 ساعت 11:25 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
قدرت‌نمایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نجات نفتکش هندی از چنگ دزدان دریایی

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از نجات یک فروند نفتکش هندی توسط ناوگروه نیروی دریایی ارتش در دریای سرخ خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی-امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، دریاداردوم جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: یک فروند نفتکش هندی به نام "jok  lok"در دریای سرخ به سمت کانال سوئز در حرکت بوده است که مورد حمله 7 فروند قایق تندرو دزدان دریایی قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: با اعلام درخواست کمک از نفتکش مذکور، ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام سرعت به سمت مورد نظر حرکت می‌کند.
 
دریاداردوم جره اذعان داشت: ناوگروه ارتش با حضور به موقع با دزدان دریایی درگیر می‌شود و آنان را متواری می‌کند.
 
وی تصریح کرد: در این حمله خوشبختانه آسیبی چندانی به نفتکش وارد نشده و نفتکش هندی به صوب مقصد عزیمت نمود که کاپیتان نفتکش در تماس بیسمی از ناوگروه ایران تقدیر و تشکر کرد.
 
گفتنی است؛ ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "الوند" و ناو پشتیبانی رزمی "بوشهر" است که در چند روز آینده در بندر سودان پهلو خواهد گرفت.


باشگاه خبرنگاران




انسداد مرزهای شرقی
شنبه 93/2/13 ساعت 2:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سپاه در حال انسداد مرزهای شرقی است

رئیس کمیته امنیت مجلس گفت: در جریان بازدید از مرزهای شرقی نیز از نزدیک مشاهده کردیم که نیروهای سپاه با تمام توان ماموریت محوله یعنی انسداد مرزهای شرقی کشور را انجام می‌دهند.
به گزارش مشرق،  محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر کمیته‌ای از این کمیسیون به سیستان و بلوچستان به منظور بررسی وضعیت مرزهای شرقی، گفت: گزارش این سفر در جلسه فردای کمیسیون ارائه و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص وقوع قصور در حادثه گروگان‌گیری مرزبانان، تصریح کرد: اینکه قصوری رخ داده و یا خیر، مد نظر بوده و هست و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد؛ البته باید ببینیم وضعیت گروهبان دانایی‌فر به کجا می‌رسد.

رئیس کمیته اعزامی کمیسیون امنیت به سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت و اطلاعات از دانایی‌فر، خاطرنشان کرد: اطلاعات در این زمینه ضدونقیض است و نمی‌توان در این باره نظری داد.

محسنی‌ثانی با اشاره به در اختیار گرفتن 300 کیلومتر از مرزهای شرقی توسط سپاه پاسداران گفت: نیروهای سپاه کار است و الحمدلله خوب کار می‌کند.

وی افزود: در جریان بازدید از مرزهای شرقی نیز از نزدیک مشاهده کردیم که سپاه پاسداران با تمام توان نسبت به انسداد مرزها اقدام می‌کند.

 کمیته‌ای متشکل از محمدرضا محسنی‌ثانی، سیدباقر حسینی و مهدی دواتگری روز 2 اردیبهشت به استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند تا وضعیت مرزهای شرقی کشور و قصورهای احتمالی درخصوص گروگان‌گیری مرزبانان کشورمان توسط اشرار را بررسی کنند.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

میمون فضایی ایران
شنبه 93/2/13 ساعت 2:6 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

"فرگام"؛ 5 ماه پس از بازگشت+عکس

دومین میمون فضایی ایران پس از حدود 5 ماه از بازگشت موفقیت آمیز از سفر فضایی، از سلامت کامل جسمانی برخوردار است و در شرایط عادی به زندگی طبیعی خود ادامه می دهد.
به گزارش مشرق،  دکتر محمد ابراهیمی رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی وضعیت میمون فضانورد ایران را مطلوب و ایده ال ارزیابی کرد و گفت: هر دو میمون فضانورد کشور - آفتاب و فرگام - که با دو کاوشگر پیشگام و پژوهش به فضا پرتاب شدهد در شرایط خوب و ایده آلی به سر می برند.

وی با بیان اینکه در حال مذاکره برای تغییر مکان نگهداری این میمون ها هستیم افزود: هم اکنون این میمون ها در مکانی که روی داروها کار می کنند نگهداری می شوند و از این بابت شرایط مناسبی برای بازدید از آنها فراهم نیست براین اساس قصد داریم دو میمون فضانورد را در خارج از تهران مستقر کنیم که بازدید از آنها برای عموم به ویژه مدارس راحت تر صورت گیرد.

ابراهیمی در مورد به کارگیری مجدد این دو موجود زنده برای اعزام به فضا و یا پروژه های تحقیقاتی گفت: دیگر کار خاصی با این میمون ها نداریم و معمولا در دنیا هم مرسوم نیست که بیش از یک بار موجود زنده به فضا اعزام شود، اما از این میمون ها برای کارهای ترویجی و ترغیب کودکان و نوجوانان به بحث فضا استفاده خواهد شد.



فرگام از لحاظ شرایط روحی و جسمی در شرایط ایده آل قرار دارد و نتایج معاینه روزانه آن توسط تیم های نگهداری حاکی از سلامت کامل جسمانی سیستم قلبی عروقی، تنفس و سیستم عضلانی این میمون فضانورد است.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

پروژه موشکی جدید
جمعه 93/2/12 ساعت 10:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

طراحی پروژه موشکی جدید توسط ارتش

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طراحی پروژه موشکی جدید در این سازمان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم امسال یا سال آینده موشک جدیدی را به توان دفاعی کشورمان اضافه کنیم.
به گزارش مشرق، امیر سید مسعودرضا زواره‌ای رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طراحی پروژه موشکی جدید در این سازمان خبر داد و گفت: ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم امسال یا سال آینده موشک جدیدی را به توان دفاعی کشورمان اضافه کنیم.

وی بدون اشاره به جزئیات این پروژه موشکی، افزود: مطمئناً دستارودهای جدید موشکی خواهیم داشت و وقتی ما به دانش ساخت موشک دست می‌یابیم، معنایش این است که هم می‌توانیم موشک زمین به زمین و هم موشک ضدتانک و هم انواع دیگرموشک‌ها را بسازیم.

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: وقتی حرکت بر اساس دانش باشد، دست‌یابی به دستاوردهای ارزشمند کار آسانی می‌شود.

پیشتر امیر حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، از مسلح شدن این نیرو به موشکی خاص با سوخت جامد و با برد بیش از 300 کیلومتر خبر داده بود.

منبع: مشرق نیوز




از هویزه تا رخش
پنج شنبه 93/2/11 ساعت 3:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس

در کشورمان ایران با اتکاء به تجربه گران‎بهای 8 سال نبرد تمام عیار به علاوه سال‎ها مبارزه در مناطق شهری در مقابله با گروهک‎های جدایی طلب مسلح و نیز دستاوردهای مهم علمی و فنی سال‎های پس از جنگ، چندین نوع نفربر زرهی چرخدار یا شنی‎دار تولید شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، انتقال سریع و مطمئن سربازان در محیط نبرد، نیاز مهمی بود که به خلق نفربرهای زرهی منجر شد. این وسائل با برخورداری از پوشش‎های مقاوم نسبت به گلوله‎های مختلف و ترکش‎های ناشی از انفجار و در برخی نمونه‎ها با برخورداری از سلاح‎های سبک و نیمه سنگین سربازان را به مناطق جلویی لبه نبرد منتقل می نمایند.

در کشورمان ایران با اتکاء به تجربه گران‎بهای 8 سال نبرد تمام عیار به علاوه  سال‎ها مبارزه با در مناطق شهری در مقابله با گروهک‎های جدایی طلب مسلح و نیز دستاوردهای مهم علمی و فنی سال‎های پس از جنگ چندین نوع نفربر زرهی چرخدار یا شنی‎دار تولید شده است.

نفربر زرهی رخش

از مشخصه‎های مهم این خودروی 4*4 سرعت بالا در جاده و تحرک عالی در خارج جاده است. ظرفیت این خودروی زرهی 10 نفر شامل 2 خدمه و 8 سرباز است. یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری روی برجک دارای زره برای محافظت از نفر شلیک کننده بر روی آن مستقر شده است و می‎توان سلاح‎های دیگری نیز روی این نفربر زرهی به کار گرفت.

نفرات درون خودرو می‎توانند از 10 روزنه تعبیه شده محیط اطراف را زیر نظر داشته باشنده و در صورت نیاز به بیرون شلیک کنند. سوار و پیاده شدن در این نفربر نیز از طریق یک درب در عقب و دو درب در طرفین آن با سرعت بالایی انجام می‎شود. همچنین این خودرو نسبت به محیط‎های شیمیایی، میکروبی و هسته‎ای مقاوم‎سازی شده و سامانه تهویه هوا نیز در آن وجود دارد.
 

آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس


این خودرو به لایه‎ای از پوشش سرامیک-کامپوزیت مجهز است که آن را در برابر گلوله‎های 12.7 تا 14.5 میلیمتری کاملاً مقاوم می‎نماید. همچنین مولد دود خودروی رخش نیز برای مخفی کردن آن در میدان رزم مورد استفاده قرار می‎گیرد.

این خودروی زرهی در حالت رزمی 7500 کیلوگرم جرم (وزن) داشته و بیشترین جرم طراحی آن نیز 9000 کیلوگرم است. طول، عرض و ارتفاع (تا سقف بدنه) این خودرو به ترتیب حدود 6.06، 2.4 و 2.43 متر است. موتور دیزلی 4 سیلندر آن با بیشترین توان 155 اسب بخار، رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت روی جاده را برای آن مقدور نموده است.

طلائیه

نفربر زرهی و چرخدار طلائیه از یک تیربار 14.5 میلیمتری مستقر در برجک متحرک استفاده کرده و قابلیت حمل دستکم 8 سرباز را دارد. انواع سامانه‎های مخابراتی بومی در آن به کار گرفته شده تا این خودروی چابک برای ایفای صحیح نقش خود، ارتباط دائمی و امنی با واحد فرماندهی داشته باشد. این خودرو با وجود برخورداری از زره قوی  سرعت بالاتری نسبت به بسیاری از نفربرهای دیگر دارد.

پنجره‎ها و منافذ کوچک برای استفاده توسط سربازان جهت مشاهده و شلیک به اطراف تعبیه شده و با توجه به محل ورود و خروج نفرات از پشت آن حفاظت مناسبی برای سربازان بوجود می‎آید. موتور این نفربر در جلوی آن نصب شده است که فضای بازتری را برای سربازان و تجهیزات محمول بوجود می‎آورد.
 

آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس


محل استقرار راننده در سمت چپ و جلوترین بخش خودرو است که با استفاده از یک شیشه بزرگ دید مستقیم وسیعی برای او ایجاد شده و یک دریچه نیز بالای محل استقرار راننده قرار دارد که برای خروج اضطراری او مفید خواهد بود. در کنار راننده و پشت او تجهیزات ارتباطی و ناوبری نصب شده است و ممکن است این ادوات و سلاح هر یک توسط نفر جداگانه‎ای کاربری شود.

این خودروی زرهی نیز قاعدتاً باید دارای قابلیت تحرک برای هر 4 چرخ یا اصطلاحاً 4*4 باشد و وزن آن در حدود 8 تا 10 تن قابل تخمین است. تیربار نصب شده در این نفربر در یک برجک محافظت شده با قابلیت چرخش کامل در صفحه افقی مستقر شده و ممکن است در نمونه فعلی یا نسل‎های بعدی به صورت کنترل از راه دور عمل نماید.

هویزه

نفر شنی‎دار زرهی هویزه با توجه به محیط‎های صحرایی وسیله مناسبی جهت انتقال سریع نفرات به نقاط نزدیک دشمن است که با ابعاد کوچک و چابکی و توان مانور بالای خود پشتیبانی مناسبی از واحدهای عمل کننده فراهم می‎کند.
 

آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس


در این نفربر محل خروج نفرات از انتها بوده ضمن اینکه دریچه‎هایی نیز روی سقف و روزنه‎هایی برای تیراندازی در طرفین آن مشاهده می‎شود. همچنین به نظر می‎رسد موتور این خودروی زرهی در جلو و سمت راست آن مستقر شده باشد. در این خودرو نیز دریچه ای بالای سر راننده قرار داده شده است.

نفربر زرهی براق

نفربر زرهی براق یک خودروی شنی‎دار و دوزیست بوده که حفاظت زرهی مناسب، تحرک بالا و توانایی عبور از موانع و مسیرهای ناهموار با سرعت بالا و امکان اجرای مانورهای سنگین حرکتی از مشخصات کیفی آن است.

ضخامت زره آن در نواحی مختلف از 5 تا 19 میلیمتر بوده و کفشک‎های لاستیکی موجود در شنی آن کشش مناسبی را ایجاد می‎نمایند. نفربر براق به سامانه‎های ارتباطی و ناوبری با برد دستکم 40 کیلومتر مجهز است. این خودرو 10 نفر سرباز به علاوه راننده و تیرانداز حمل می‎کند.

موتور دیزل 330 اسب بخاری و 8 سیلندر این نفربر 13 تنی که با هوا خنک شده و به توربوشارژر مجهز است با توجه به نسبت رانش به وزن 25.4 آن را به سرعت 65.5 کیلومتر بر ساعت می‎رساند. بیشترین برد این خودرو روی زمین 625 کیلومتر است.
 

آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس


براق می‎تواند از موانعی تا ارتفاع 0.7 متر و از شیب 30 درجه و شیب جانبی 25 درجه عبور کند. سلاح اصلی این نفربر یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری دشکا با نواخت تیر آن 600 گلوله بر دقیقه است. برجک این نفربر ضمن برخورداری از حفاظت زرهی توانایی چرخش کامل در صفحه افقی و تا 78 درجه در صفحه عمودی را دارد. این نفربر به سامانه تولید کننده دود غلیظ برای پنهان شدن در میدان نبرد مجهز است.

نفربر BMP-2

نسل اول این نفربر روسی در جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار گرفت. در نسل دوم به جای توپ 73 میلیمتری در برجک این نفربر یک قبضه توپ 30 میلیمتری 2A42 نصب شده که از دو نوع مهمات معمولی و نفوذگر استفاده کرده، قابلیت انتخاب نرخ شلیک 200-300 ویا 500 شلیک بر دقیقه را داشته و قدرت نفوذ مهمات آن بین 15 تا 25 میلیمتر در زره است. برد مؤثر این توپ قدرتمند 1500 متر در برابر اهداف زرهی، 2500 متر در برابر اهداف زمینی عادی و 3000 متر در برابر اهداف هوایی بوده و قابلیت شلیک در حال حرکت را دارد.

این خودروی زرهی نیز شنی‎دار بوده و ضمن برخورداری از تحرک مناسب، نفرات خود را در برابر عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‎ای نیز محافظت می کند. این نفربر می‎تواند با موشک ضدزره نصب شده بر برجک خود با تانک‎ها و بالگردهای دشمن نیز درگیر شود. همچنین یک قبضه تیربار سبک 7.62 میلیمتری نیز با توپ مستقر در برجک هم محور شده است.

این خودروی زرهی نیز دوزیست بوده یعنی علاوه بر زمین قابلیت حرکت در آب را نیز داشته و از تجهیزات ناوبری و رادیویی بهره‎مند است و علاوه بر نارنجک‎های دودزا از سامانه تولید دود نیز برای ایجاد اختفاء در محیط نبرد برخوردار است. ظرفیت این نفربر 10 نفر شامل 3 خدمه و 7 سرباز است.
 

آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس


پیشرانه دیزلی 8 سیلندر نفربر BMP-2 با توان 300 اسب بخار این خودروی 14 تنی را به سرعت 65.7 کیلومتر بر ساعت می رساند. این نفربر قابلیت عبور از موانعی با ارتفاع 70 سانتیمتر، شیب 35 درجه و شیب جانبی 25 درجه را داشته و به برد 550 تا 600 کیلومتر می‎رسد.

نمونه‎هایی از این نفربرها به تولید انبوه رسیده و به طور گسترده در یگان‎های عملیاتی مورد استفاده قرار می‎گیرد. همچنین نفربر براق در انواع مختلفی ساخته شده که در آینده به آن پرداخته خواهد شد. همچنین نیروهای مسلح کشورمان سایر نفربرهای موجود در خدمت را نیز مورد بهسازی قرار داده و از آنها برای حمل تسلیحات پدافند هوایی نیز استفاده می شود. این نفربرهای ساخت داخل یا بهسازی شده بخش مهمی از توان زرهی رزمندگان کشورمان را شکل داده‎اند.

منبع: مشرق نیوز




آمادگی موشکی سپاه
چهارشنبه 93/2/10 ساعت 6:47 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
فرمانده کل سپاه پاسداران:

آمادگی موشکی سپاه مطلوب است/ به دنبال پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب هستیم

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سپاه به دنبال پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب اسلامی است گفت: از نظر آمادگی نظامی و امنیتی خصوصا توان موشکی در وضعیت بسیار خوبی هستیم.
آمادگی موشکی سپاه مطلوب است/  به دنبال پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب هستیمبه گزارش مشرق، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر امروز در جمع شورای فرماندهان سپاه عاشورا اظهار کرد: هویت و موجودیت سپاه به شادابی، تحرک، انقلابی بودن و ولایت‌مداری و دفاع از حالت پیش‌روندگی انقلاب است و به همین منظور بایستی به عنوان موتور محرکه انقلاب اسلامی عمل کند.

وی با بیان اینکه تمرکز به ابعاد ایمانی و دقت در امور تنها راه انقلابی ماندن است افزود: معنی پاسداری غیر محافظه‌کارانه از انقلاب همین است و اگر ما درست به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم بسیاری از موانع از سر راه انقلاب برداشته می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز سختی کار به‌مراتب بالاتر و بیشتر از دوران دفاع مقدس است چرا که امروز برای حضور در میدان مبارزه با تهاجمات فرهنگی به درجه خلوص بیشتری نسبت به گذشته نیاز داریم و دیروز سطح تهاجمات دشمن خاک و موقعیت جغرافیایی بود اما امروزه، ایمان، باورو اعتقادات مردم است.

وی همچنین با اشاره به ماموریت خطیر سپاه‌های استانی در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: زنده نگه‌داشتن گفتمان انقلاب اسلامی، ارتباط دلی با مجموعه و همچنین پرهیز از ماندن در فعالیت‌های بروکراتیک و گرفتاری‌های سازمانی باعث پویایی و عمل انقلابی سپاه در عرصه‌های مختلف خواهد بود.

سردار جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمادگی و توان نظامی سپاه گفت: از نظر آمادگی نظامی و امنیتی خصوصا توان موشکی در وضعیت بسیار خوبی هستیم اما ویژگی بارز سپاه به آمادگی اعتقادی است و این عامل برتری سپاه در بین ارتش‌های دنیاست.


منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

موشک های بالستیک
سه شنبه 93/2/9 ساعت 1:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پای موشک‌های بالستیک به سازمان رزم ارتش باز شد+عکس

در تحولی مهم و همزمان با تغییرات گسترده در ساختار یگانهای نیروی زمینی ارتش در طرح موسوم به "ثامن"، یگانهای رزمی این نیرو از این پس مجهز به موشکهای بالستیک خواهند شد که این تحول مهم، گامی موثر جهت هم افزایی بیشتر یگانها سپاه و ارتش در مقابله با هر متجازی محسوب می شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، همانطور که در دوران دفاع مقدس شاهد همکاری و همدلی یگانهای زمینی، هوایی و دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از میهن اسلامی و دفع دشمن بعثی بودیم، در سالهای پس از دفاع مقدس و خصوصا در یک دهه اخیر و ایجاد شرایط جدید و خاص امنیتی در منطقه نیز شاهد یک همکاری مشترک در عین تقسیم کار بین ارتش و سپاه پاسداران بوده ایم.

نمونه مهم این همکاری و تقسیم وظائف را می توان در حضور نیروهای مسلح در پهنه های آبی خلیج فارس، دریای عمان، دریای مازندران و حضور فراساحلی بوده ایم که بخشی از این فعالیتها به نیروی دریایی ارتش و بخشی دیگر به نیروی دریایی سپاه واگذار شده است. در حوزه نیروهای هوایی نیز بحث رزم های هوا به هوا به نیروی هوایی ارتش و توان موشکی استراتژیک کشور به نیروی هوافضای سپاه واگذار شده است اما هر دوی این نیروها سامانه های مدرن پدافندی در اختیار دارند.

در حوزه موشکها تاکنون تعدادی از موشکهای کوتاه برد یا در عوان مصطلح آن راکت های ساخت داخل مثل سری شاهین، زلزال و نازعات به نیروی زمینی ارتش تحویل داده شده بود که تا به امروز هم در یگان های توپخانه ای نزاجا به عنوان دست بلند توپخانه ای این نیرو وارد عمل می شود.

اما تا به امروز موشکهای هدایت شونده بالستیک کوتاه برد جایی در سازمان رزم نزاجا نداشتند اما به نظر می رسد این راهبرد گذشته، در حال تغییر است و با سخنان چندی پیش امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش مخص شد که نزاجا به موشکهای فاتح 110 مجهز شده و به دنبال افزایش برد این موشکها نیز هست.

نراجا و موشک فاتح 110 (آماده نیست)
موشک فاتح 110

باید گفت این اقدام پیشرفتی پرش گونه در توان دفاعی و قدرت مقابله نزاجا به حساب می آید.

موشک فاتح 110 اصولا یک موشک بالستیک کوتاه برد است و تجهیز نزاجا با آن تداخلی در ماموریت های سپاه و ارتش ایجاد نخواد کرد. فاتح 110 دارای نکات مثبتی است که می توان از جمله آنها به دقت بالا، متحرک بودن و استفاده از سوخت جامد اشاره کرد.

مهمترین نکته در مورد موشک فاتح 110 بحث دقت مثال زدنی آن است که بارها و بارها در رزمایش ها و تمرین های گوناگون به نمایش درآمده و شکی در دقت بالا و توان نقطه زنی این موشک وجود ندارد. پیش از این نزاجا از سامانه هایی مثل راکتهای نازعات و یا زلزال بهره می برد که به طبع از دقت پایین تری به نسبت فاتح 110 برخوردار بوده و عمدتا برای آتش باری و حمله به اهدافی در اندازه بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

اما اضافه شدن موشک فاتح 110 به زرادخانه نزاجا این نیرو را قادر می سازد تا به صورت نقطه ای به اهدافی در فاصله 300 کیلومتری حمله کرده و با دقت بالا آنها را منهدم کند. اهدافی مثل سنگرها و مراکز کنترل و فرماندهی، نقاط تجمع دشمن و یا انبارهای سوخت یا مهمات دشمن در منطقه نزدیک به خط مقدم از جمله اهدافی هستند که به راحتی و با یک شلیک به وسیله فاتح 110 نابود خواهند شد.

بحث بعد، مسئله استفاده از سوخت جامد در این موشک است که هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین زمان مورد نیاز برای پرتاب را بسیار کاهش می دهد. این کاهش زمان پرتاب به همراه تحرک بالای سامانه پرتاب موشک فاتح 110 آن را به یک انتخاب ایده آل برای نبردهای ناهمطراز بدل می کند.

موشک فاتح 110 در عین حال می تواند با افزایش برد که در بر اساس اعلام فرمانده نزاجا در دستور کار این نیرو قرار دارد و همچنین استفاده از سرهای جنگی هدایت شونده به عنوان نابودگر سامانه های دفاع موشکی موجود در اطراف کشور نیز به کار رود. اندیشکده آمریکایی CSIS در جدیدترین گزارش خود از توان موشکی ایران درباره موشک فاتح 110 و گونه ضد کشتی آن یعنی موشک "خلیج فارس" اینگونه می گوید:

" متاسفانه اطلاعات کافی درباره دقت و تعداد عملیاتی این موشک وجود ندارد. به نظر می رسد که تولید این سامانه از سال 2004 میلادی آغاز شده و تاکنون صدها فروند از آنها تولید شده است. این موشک تا به امروز تحت دو برنامه ارتقاء اصلی قرار گرفته است و به نظر مدلهای جدیدتر از سرجنگی سنگین تر، برد بیشتر و همچنین یک سامانه هدایت اینرسیایی بهره می برند.

نراجا و موشک فاتح 110 (آماده نیست)
موشک خلیج فارس



اگر ایران بتواند موشکی با سامانه هدف گیری و دقت بالا را تولید کند نیروهای دریایی آمریکا با تهدید بزرگی رو به رو خواهند شد. حتی ایران می تواند با استفاده از این موشکها و شلیک همزمان تعدادی از آنها، به سامانه های دفاع ضد موشکی زمین پایه نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد."

آنچه ورود فاتح 110 را به نیروی زمینی مهمتر و قابل تامل تر می سازد، سخنان اخیر امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش است که از تجهیز این نیرو به موشکی خاص با برد بالای 300 کیلومتر خبر داده و گفته است: این موشک هم‌اکنون در اختیار نیروی زمینی است و از قدرت تخریب بالا و جابه‌جایی سریع برخوردار است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرده است که این موشک با سوخت جامد کار می‌کند و در واقع یک موشک نقطه‌زن است که هدف مورد نظر را لاک کرده و تا آخرین لحظه، هدف را جهت نابودی دنبال می‌کند.

چنین مشخصه هایی که به ویژگی های موشک فاتح 110 بسیار نزدیک است، باعث خواهد شد این احتمال بیش از پیش تقویت شود که متخصصان نیروی زمینی ارتش با کمک دیگر صنایع دفاعی کشورمان موفق به ساخت نمونه ای از موشک فاتح 110 با اصلاحات و تغییرات مورد نیاز ارتش شده اند و اکنون اولین نوع از موشک های بالستیک ایرانی با موفقیت در اختیار یگانهای نزاجا قرار گرفته است.

اما ورود موشکهای بالستیک به یگانهای نزاجا، متوقف به فاتح 110 و نمونه های شبیه به آن نیست بلکه  جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در دیگر مصاحبه اخیر خود تصریح کرده است که موشک‌های جدیدی در نزاجا آزمایش شده اند که از نظر بُرد و کیفیت، در کلاسی بالاتر از موشک‌های نازعات هستند و در رنج «برد متوسط » تعریف می‌شوند.

شهاب 2؛ درخشش موشکهای ایرانی در آسمان

بر اساس تعاریف و دسته بندی های مورد نظر نیروهای مسلح کشورمان، موشکهایی چون شهاب 2 و قیام را می توان در برد متوسط تعریف و دسته بندی کرد.

تلاش متخصصان کشورمان در دهه های گذشته و توسعه بومی از شهاب-1 ، منجر به تولید موشک سوخت مایع یک مرحله ای شهاب-2 شد که ضمن افزایش درصد بومی سازی اجزای سازنده، بهسازی هایی نیز در زمینه های مختلف خصوصاً برد داشت. این موشک از نظر ابعاد تفاوتی با شهاب-1 نداشته ولی با رسیدن به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری در حدود 67 درصد برد بیشتری دارد.

پای موشکهای بالستیک

موشک های سوخت مایع، اکسید کننده و سوخت مورد نیاز را در داخل مخازنی در درون خود حمل می کنند و با پمپ کردن آنها به محفظه احتراق و سوزاندن مخلوط حاصل، انرژی لازم برای حرکت موشک فراهم می شود.

بدنه این موشک فولادی بوده و سامانه هدایت از نوع اینرسی است. این موشک برای رسیدن به بیشترین برد خود 422 ثانیه زمان نیاز دارد که سرعت متوسط افقی 1185 متر بر ثانیه را نشان می دهد. این موشک در طی مسیر خود برای اصابت به بیشترین برد به ارتفاع 126 کیلومتری سطح زمین می رسد و پس از آن به سمت هدف سرازیر می شود.

قیام؛ ترکیب تجربه و فناوری های نو

آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک های بالستیک سوخت مایع ایرانی قیام-1 نام دارد که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل 25 سال تلاش کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند. میزان سرجنگی و قطر این موشک با شهاب 2 یکسان است و تنها با کمی افزایش طول و 100 کیلوگرم افزایش جرم(1.65 درصد بیشتر) به 300 کیلومتر برد بیشتر(60 درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع 126 کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد.

ویژگی استثنایی این موشک که در نمونه دیگر تا کنون دیده نشده عدم اتکا به بالک های انتهای بدنه برای ایجاد پایداری در طی پرواز است. این کار مزیت هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری آن را نیز ساده تر می کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک دارد.

پای موشکهای بالستیک

همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری های پیشرفته و سامانه های تمام دیجیتال در بخش های الکترونیکی آن استفاده شده و روش های جدید کاهش تلاطم سوخت در مخازن موشک که به کاهش خطا منجر می شود نیز از مواردیست که به کار گرفته شدن آن در موشک قیام محتمل است.

در هر حال اضافه شدن این موشک به سازمان رزم نزاجا خبری خوب و در عین حال قدمی بلند در افزایش توان رزمی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید و اگر تا دیروز، سامانه های رصد و مراقبت دشمنان فرامنطقه ای باید مراقب جابجایی های برق آسا، اختفا و ارتقاء یگانهای سپاه پاسداران در بحث موشکی بود، از این پس رزمندگان ارتش نیز با موشک های بالستیک خود توان هم افزایی و برادری نیروهای مسلح را در نابودی دشمن به خوبی نشان خواهند داد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

موشک های نقطه زن نزاجا
دوشنبه 93/2/8 ساعت 10:34 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش خبر داد

تجهیز نزاجا به موشک‌های نقطه‌زن 300 کیلومتری

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از تجهیز این نیرو به موشکی خاص با سوخت جامد و با برد بیش از 300 کیلومتر خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی-امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ امیر "کیومرث حیدری" جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، از تجهیز این نیرو به موشکی خاص با برد بالای 300 کیلومتر خبر داد و گفت: هنوز نامی برای این موشک انتخاب نشده و ان‌ شاالله امیر فرماندهی امیر پوردستان به صورت مبسوط‌تر در خصوص جزئیات و نام آن صحبت خواهد کرد.
 
وی در خصوص ویژگی‌های این موشک جدید گفت: این موشک هم‌اکنون در اختیار نیروی‌زمینی است و از قدرت تخریب بالا و جابه‌جایی سریع برخوردار است.
 
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: این موشک با سوخت جامد کار می‌کند و در واقع یک موشک نقطه‌زن است که هدف مورد نظر را لاک کرده و تا آخرین لحظه، هدف را جهت نابودی دنبال می‌کند.
 
امیر حیدری اضافه کرد: این موشک براساس مأموریت‌های پیش‌روی نیروی زمینی ارتش و با همکاری متخصصان نزاجا طراحی و ساخته شده است.
 
وی افزود: تعدادی موشک‌ جدید طراحی شده‌ است تا در نیروی زمینی ارتش ساخته شود، تولید آزمایشی این موشک‌ها شروع و چند نمونه از آن نیز تست شده است.
 
 وی اذعان کرد: مراحل تکمیلی ساخت این موشک ها باید طی شود تا بتوان آن را به طور رسمی  یک موشک تعریف و معرفی کرد که تمامی این مراحل در نزاجا در حال برسی و انجام است.
 
سرتیپ حیدری تشریح کرد: موشک‌های جدید، از لحاظ بُرد و کیفیت، در کلاسی بالاتر از موشک "نازعات" هستند و با "برد متوسط " تعریف شده‌اند.
 
 جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: با توکل به خدا موشک‌های جدید نزاجا با همکاری نیروی هوافضای سپاه در قالب یک خانواده موشکی به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران




<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 221
بازدید دیروز: 650
کل بازدیدها: 1326958