سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
ظرفیت ایران
دوشنبه 93/2/8 ساعت 11:42 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی:

ایران ظرفیت محدود کردن تنفس قدرت‌های بزرگ را دارد/ اقتدار علمی راه مصون شدن از فشارهای دشمن

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه کشورهای دارای استعداد ایجاد تمدن در جهان دارای یک نظام فکری سیاسی مستقل با قابلیت نفوذ در ورای مرزهای جغرافیایی خودشان هستند، گفت: این کشورها می‌توانند مدل‌های توزیع قدرت را به هم بزنند و تنفس قدرت‌های بزرگ را محدود و یا حتی مسدود کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در پنجمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه جشنواره باقرالعلوم (ع) که در مسجد جامع بقیه الله اعظم در حال برگزاری است اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ برای کشورهایی که ظرفیت ساخت تمدن را در جهان دارند نسخه متفاوت می‌پیچند.  
 
وی افزود: کشورهای دارای استعداد ایجاد تمدن در جهان دارای یک نظام فکری سیاسی مستقل با قابلیت نفوذ در ورای مرزهای جغرافیایی خودشان هستند.
 
سردار سلامی تصریح کرد: این کشورها می‌توانند مدل‌های توزیع قدرت را به هم بزنند و صورت بندی سیاسی را متحول کرده و تنفس قدرت‌های بزرگ را محدود و یا حتی مسدود کنند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ایران دارای چنین ظرفیت و استعدادی است و جهان ایران را به عنوان یک منظومه تمدن می‌شناسد و این کشور در گذشته صاحب تمدنی جهانی بوده است.  
 
وی افزود: هنر بزرگ انقلاب فرهنگی ما این بود که قدرت تفکر استراتژیک را به عرصه تولید نقشه جامع پیشرفت کشورها بازگرداند.
 
سردار سلامی اظهار داشت: آن چه نظام سلطه مثل آمریکا برای کشورهایی مثل ایران تدارک دیده بودند و در آرزوی راهبردی خود ترسیم کرده بودند این بود که این گونه کشورها را به نقشه ژئوپولتیک خود اضافه کنند که با پیروزی انقلاب اسلامی نقشه آن‌ها شکست خورد.
 
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: اغلب دانشمندان جهان انسان‌های مذهبی بوده‌اند و نظم خاصی در جهان وجود دارد که باید به کشف علل و روابط آن پرداخت لذا هیچ چیزی تصادفی نیست تصادف یک مفهوم ذهنی است و ما وقتی علت‌ها را نمی‌شناسیم از تصادف صحبت می‌کنیم.
 
وی گفت: ما نیازمند این هستیم که در علم تکیه بر دین داشته باشیم و این به یک اندیشمند اسلامی این جرات را می‌دهد که از قوه وهم و خیال خود در راستای علم بهره بگیرد زیرا همه آسمان‌ها و زمین در تسخیر دین و خداوند متعال هستند.
 
سردار سلامی افزود: راه اصلی قدرتمند شدن و مصون شدن ما از فشارهای دشمن دستیابی به اقتدار علمی است هر گاه در تولید تفکر و علم از دشمن مستقل شدیم به استقلال واقعی رسیده‌ایم.
 
وی اظهار داشت: با تحقیقات و مجاهدت عالمانه و ایجاد فضای جهانی برای تحقیق و پژوهش می‌توانیم به آن چه که شایسته در شان ملت ایران است برسیم و باید میدان‌های علم و دانش را از انحصار دشمن خارج کرده و از آن‌ها سبقت بگیریم.
 
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به جوانان ما این امکان را می‌دهد که مشی تحقیق و نوآوری و خلاقیت را تمرین کنند تا ان شالله آینده را بسازند.  
 
وی خاطر نشان کرد: هر واقعیتی در بیرون بازتاب واقعیتی در درون است و هر ملتی آن گونه عمل می‌کند که می‌اندیشد و هر ملتی آنقدر بزرگ است که ذهنش بزرگ است.


منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

تکاوران کلاه سبز
یکشنبه 93/2/7 ساعت 2:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس

کلاه سبزها یا تکاوران دریایی در میان کوهستان‌ها، رودخانه‌های خروشان، جنگل‌ها و شنزارهای منجیل تربیت می‌شوند تا در دل موج‌های خروش آب‌های آزاد به کمین دزدان دریایی بنشینند. دزدانی که همگان فکر می‌کردند داستان آن‌ها به افسانه‌ها پیوسته است، راهزنانی با یک چشم. اما آن‌ها دوباره بادبان‌ها را برافراشتند و به کمین نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری نشستند؛ آنطور که «دریادار علیرضا بیاتی» فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل می‌گوید، کلاه‌سبزها در 40 سال گذشته همه نقشه‌های دزدان دریایی در خلیج عدن و دریای سرخ را نقش بر آب کرده‌اند.

به گزارش مشرق، آخرین عملیات کلاه‌سبزهای منجیل آزادسازی کشتی تجاری چینی در فروردین ماه سال گذشته بود، عملیاتی که به دستگیری 9 تن از دزدان دریایی منجر شد. مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل، نخستین آموزشگاهی است که در سال 1348 در کشور و با هدف تربیت نیروهای تفنگدار و تکاور برای عملیات‌های واکنش سریع تأسیس شد. گروهی از غواصان قدیمی نیروی دریایی معروف به آب‌بازان نخستین هسته تفنگداران دریایی منجیل را تشکیل دادند، آن‌ها نخستین گروه راهنما و مربی شدند که هر سال تفنگداران و تکاوران به یگان‌های عملیات نیروی دریایی ارتش تحویل می‌دادند.

 بیدارباش

ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد است. ارشد دسته با روشن کردن چراغ آسایشگاه و فریاد برپا، همه را بیدار میکند تا آماده ادای نماز صبح شوند.

پس از نماز و صرف صبحانه، تکاوران آموزشی که در طول دوره آنها را دانشآموز خطاب میکنند مشغول نظافت عمومی مثل نظافت آسایشگاه و محوطه بیرون آنجا میشوند و پس از پایان در میدان صبحگاه آماده میشوند تا مراسم را اجرا کنند.

هوا کمکم روشن شده و با سوت مربی، گروه 15 نفره تکاوران فعالیت خود را آغاز میکنند، آنها با 16 کیلومتر دویدن کار خود را شروع میکنند، وقتی بدنهایشان به خوبی گرم شد، نوبت به تمرین در میدان موانع است، محوطهای بسیار بزرگ که شامل برجهای راپل، ماکتهای شبیهسازی شده شناورهای کوچک و بزرگ، موانع پاندولی، سیمخاردار، حوضچههای آب، رودخانه خروشان و موانع طبیعی دیگر است که عبور موفقیتآمیز از هر یک از آنها نیاز به آمادگی جسمانی بسیار بالایی دارد.

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس


دریادار علیرضا بیاتی، فرمانده آموزشگاه تفنگداران دریایی منجیل میگوید: پس از گزینش و شروع آموزش مقدماتی که 6 ماه به طول میانجامد، از کسانی که در این دوره آموزشی میخواهند آموزشهای تکاوری را فرا بگیرند، تستهایی همچون، آموزش جسمانی، معاینات پزشکی، تست شنا و چند تست تخصصی دیگر گرفته میشود و در صورت قبولی وارد گروه تکاوری میشوند، تکاوری خود نیز یکی از تخصصهای تفنگداری است که به صورت شبانهروزی به داوطلبان آموزش داده میشود، دوره سختی که هر کسی توان گذراندن آن را ندارد و حداقل 6 ماه زمان میبرد.

یک تکاور آموزشهای آمادگی جسمانی، تیراندازی، غواصی، راپل و آموزش زبان انگلیسی میبیند، آنها باید توانایی بیدار ماندن برای یک عملیات 48 ساعته را داشته باشند، ضریب هوشی بالا برای طرح و اجرای نقشههای متفکرانه شرط لازم برای تکاور شدن است.

تکاوران یا همان کلاه سبزها در دوره نخست در صورت قبولی موفق به کسب تخصص SBS2  میشوند و در دوره بعدی که آشنایی با غواصی با عمق بسیار زیاد است با فراگرفتن آموزشهای زیرسطحی میتوانند تخصصی SBS1 را کسب کنند.

 مرحله تاب و توان

در این مرحله تکاوران داخل حفرههای پر از آب میشوند و با عبور از داخل آنها وارد حوضچههایی با عمق بیشتری میشوند و این مرحله سخت که نیاز به قدرت بالای هواگیری در زیر آب را دارد را باید پشت سر بگذارند. اجرای این تمرین در همه فصلهای سال صورت میگیرد.

ناخدا سوم حسینی مقدم که فرمانده آموزش تکاوران است، میگوید: «این تمرین در روزهای سرد و یخبندان زمستان نیز به اجرا درمیآید و تکاوران نیز باید با شکستن یخ حوضچه از آنجا خارج شوند و این مرحله را با موفقیت به پایان برسانند.»

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس


عبور از حوضچه پایان کار نیست، تکاوران آموزشی وقتی از حوضچه بیرون میآیند با لباس خیس و پوتین پر از آب به سوی موانع بعدی میدوند و دویدن در این حالت کار آسانی نیست!

 آرایش آبی

تکاوران خسته نشدهاند و به قول خودشان با توجه به این که خیس شدهاند ولی تازه گرم شده و هنوز به میانه راه نرسیدهاند، آنها باید از رودخانه خروشان عبور کنند و هنگامی که میخواهند از آنجا بگذرند، آرایش خاص نظامی بگیرند و دقایقی را در آن آب سرد سپری کنند و با استتار مخصوص از لابهلای گیاهانی که کنار رودخانه قرار دارند به نحوی که دشمن فرضی آنان را نبینند از آنجا بگذرند، این مرحله نیز سختیهای خاص خود را دارد زیرا آب با سرعت زیادی موانع خود را از مقابلش برمیدارد و تکاوران باید آنقدر قوی باشند که تسلیم جریان آب نشوند.

دریادار بیاتی درباره چگونگی تأسیس این مرکز در شهر منجیل و برگزاری این گونه آموزشها، میگوید: «منطقه منجیل موقعیت جغرافیایی ویژهای برای آموزش تکاوران کلاه سبز دارد، در این منطقه، کوهستان، رودخانه، جنگل، شنزار، موانع طبیعی خاص و باد را به صورت یک مجموعه شاهد هستیم و این عوامل محیطی کمک بسیار خوبی برای آماده شدن تکاوران دارد و یک داوطلب تکاوری با آموزشهایی که فرا میگیرد باید بتواند مأموریتهایش را در محیطهای آبی، کوهستان، جنگل، شنزار و... به خوبی به اجرا بگذارد.»

 شلیک به سیبلها از فراز تپه ها

تکاوران با عبور از تپههای پیش روی خود وارد منطقهای با پوشش گیاهی زیاد شبیه به یک جنگل میشوند و این مسیر را باید همچون مراحل پیش با دویدن بگذرانند، آنها تاحدودی خسته شدهاند و انرژیشان تحلیل رفته است، حالا آنان با دویدن چندکیلومتری باید در منطقهای که به آن رسیدهاند، با 12 فشنگی که در اختیار دارند به سوی سیبلهایی که پیش رو دارند شلیک کنند.

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که ضربان قلب تکاوران بالا رفته است، بنابراین تمرکز به روی هدفهایی که مقابلشان است کمی سخت میشود ولی به هر حال باید آنان یاد بگیرند با تمرکز بسیار بالا به سیبلها شلیک کنند و نمره بالایی بگیرند.

پس از پایان تیراندازی تکاوران دوباره همان مسیر را بازمیگردند و با طی مسافت چند کیلومتری به موقعیت ابتدایی شان برمیگردند.

تکاوران آموزشی به طور متوسط روزانه بین 16 تا 25 کیلومتر میدوند و بدین صورت آمادگی جسمانی را علاوه بر این که حفظ میکنند بلکه روز بعد باید آمادهتر از پیش باشند.

مربیان حرفهای نیروی دریایی در طول تمرین با یادآوری و آموزش نکات کلیدی تکاوران را راهنمایی و تا غروب خورشید با آنان تمرین میکنند.
در طول تابستان گرمای طاقتفرسا و در طول زمستان سرما و یخبندان آنان مشغول تمرین هستند و فعالیتهایشان به این تمرینها منتهی نمیشود.

 عملیات روانی شبانه

پس از خاموشی و شروع استراحت تکاوران، برنامه دیگری در حال شکلگیری است. شاید دقایقی بعد یا ساعاتی بعد یکی از مربیان آنان را از خواب بیدار کند و آموزشهای شبانه آغاز شوند.

عقربههای ساعت یک بامداد را نشان میدهد که دوباره چراغهای آسایشگاه روشن میشود و این بار آنان با صدای «برپای» مربی از خواب بیدار میشوند و از تختهایشان پایین میآیند، پس از آنکارد تختهای خود به صورت خبردار میایستند. مربی از آنان میخواهد درباره موضوعی که عنوان میکند تکاوران آموزشی نظر خود را بدهند و درباره آن به تبادل اطلاعات بپزدازند.

پرداختن به یک موضوع آن هم ساعت یک بامداد و با پشت سرگذاشتن یک روز سخت و پرکار بسیار مشکل است. این ماجرا بخشی از آموزش است، زیرا آنان باید بدانند در هر شرایطی باید قدرت تصمیمگیری و برخورد با هر اتفاقی را داشته باشند.

تکاوران معمولاً در هر شب چنین برنامه هایی را دارند و به قول معروف شبها خواب خوش ندارند و باید همیشه آماده باشند.فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل در رابطه با این گونه آموزشها عنوان میکند: «عملیات در دریا سختیهای خاص خود را دارد و تخصصهای ویژهای را میطلبد. یک تکاور باید آموزشهای سطحی، زیرسطحی و بالاسطحی را فرابگیرد و بتواند از زیر دریا، بالای دریا یا سطح دریا به دشمن حمله کند، پس باید در آمادگی صد درصد باشد.»

کسانی که وارد این حرفه میشوند در ابتدا میدانند این کار سخت و طاقتفرساست و با عشق و علاقه مثال زدنی این لباس را بر تن میکنند و سختی آموزشها را به جان میخرند تا تکاور شوند و به کشورشان خدمت کنند. تکاوری برای تفنگداران دریایی یک افتخار است و آموزشهایشان هرچقدر به انتهای دوره نزدیک میشوند سخت و سختتر میشود زیرا آنان در روزهای آخرین باید هر روز بین 20 تا 30 مایل یعنی 50 کیلومتر بدوند تا بتوانند در هر شرایطی موفق شوند.

 تمرینهای ویژه

تکاوران علاوه بر این که هرچند روز یک بار به تمرین تاب و توان میپردازند، تمرینهای دیگری نیز انجام میدهند مثل شبیهسازی شرایط رهایی شناورهای دزدیده شده.

آنان باید از یک صفحه آهنی به ارتفاع 7 متر بالا بروند و خود را به قسمت عرشه برسانند، در ابتدا هریک کولهپشتی همراه با همه ادوات جنگی به وزن 25 کیلوگرم و اسلحه را پس از تحویل گرفتن به خود میبندند و سپس با گرفتن طناب باید با دست خالی و در سریعترین زمان ممکن خود را به عرشه رسانده و دوباره از طناب پایین بیایند و اگر رکوردشان بیشتر از میانگین لازم باشد از ادامه دوره تکاوری بازمیمانند و باید در دوره عمومی یا دوره تفنگداران دریایی مشغول به آموزش شوند.

ناخداسوم حسینی مقدم، فرمانده آموزش تکاوران دریایی در رابطه با آموزشهای دیگر میگوید: «تکاوران هر روز تحت آموزشهای خاصی همچون گذراندن موانع سبک، موانع سنگین، تاب و توان، بازوبست کردن قایق بادشونده Gmini به صورت تئوری و عملی و داخل سالن شناور یا سد قرار گیرند که هرکدام از این مراحل روشهای خاص خود را دارد.»

 راپل

تکاوران برای آماده شدن و تمرین حفظ تعادل و بالا و پایین آمدن از یک سازه برای اجرای عملیاتشان باید تمرینهای ویژهای را در دستور کارشان قرار دهند، یکی از این تمرینها راپل است.

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس


کلاهسبزهای آموزشی باید با استفاده از یک طناب چندمتری برای خود یک طنابچه درست کنند و بتوانند از سازههای بلند که ارتفاع 20 تا 30 متری دارند پایین بیایند یا این که از طریق کابلهایی که بین این دو سازه وجود دارد عبور و در بین راه تعادل خود را حفظ کنند و به سلامت به مقر دیگر وارد شوند. این تمرین اهمیت ویژهای در عملیاتهای واقعی تکاوران دارد.

 موانع سبک و سنگین

کلاه سبزها باید از زیر سیمخاردارها عبور کنند، این مرحله نیز سختی خاص خود را دارد، زیرا ارتفاع سیمخاردارها نسبت به سطح زمین بسیار کم است و آنان باید در کوتاهترین زمان از زیر آنها عبور کنند و به مانع بعدی که پاندولی است برسند.

تکاوران با همراه داشتن کولههای مخصوصی که وزن 25 کیلویی دارند و با همراه داشتن اسلحه ژ3 به موانع پاندولی و با عبور از آنها به طناب معلق میرسند که در ارتفاع 4متری از زمین قرار دارد. آنان باید از این طناب چندمتری بدون آن که آویزان شوند و با یک شگرد بسیار جالب عبور کنند.طی کردن و موفق شدن در هریک از مراحل بسیار مشکل و طاقتفرساست و نیاز به آمادگی جسمانی بالا و به کار انداختن فکر دارد.

 باز و بست کردن قایق بادشونده

یکی از مهمترین فعالیت تکاوران آشنایی با تجهیزات مورد استفاده در عملیاتهای شناسایی یا حمله است. آنان گذشته از فراگرفتن غواصی باید با راهاندازی قایق Gmini به صورت تئوری و عملی آشنا شوند.مربیان کارآزموده ابتدا طریقه استفاده از تجهیزاتی همچون راهاندازی قایق بادشونده را در کلاسهای ویژه به دانشآموزان آموزش میدهند سپس برای یادگیریهای عملی آنان را به داخل سالنهای مخصوص این کار میبرند در ادامه و در آموزش تکمیلی تکاوران باید باز و بست کردن قایق و استفاده از آن را در سد آبی به اجرا بگذارند.

 آموزش طراحی نقشه عملیاتی

تکاوران گذشته از این که آمادگی جسمانیشان بالا میرود در مهمترین بخش باید بتوانند منطقه عملیاتی خود را بخوبی شناسایی و سپس آن را در مقیاس بسیار کوچک طراحی کنند و آن را به همرزمانشان توضیح دهند.

در این بخش تکاوران باید پس از شناسایی منطقه عملیاتی با هر وسیلهای مثل قوطی، شیشه، گیاه، شاخه درخت و... بتوانند نقشه منطقه را روی زمین ترسیم کنند و در طراحی آن پستی و بلندیها، پوشش گیاهی، قبرستان و هرچیز دیگری که شاید هیچ ارزشی نداشته باشد رسم کنند، سپس نقشه را به افراد دیگر توضیح دهند و آنان را بخوبی توجیه کند.

دریادار بیاتی در تشریح سایر فعالیتهای آموزشی تکاوران میگوید: «برای آموزش کسانی که در راه رسیدن به کلاهسبز نیروی دریایی هستند آموزشهای تخصصی زیادی ارائه می شود به طور مثال از تجهیزات شبیهسازی شده استفاده میشود و هدف از این آموزشها به کارگیری آنان در سطوح مختلف فعالیتهای عملیاتی است.»

نیروی دریایی ارتش چگونه کلاه سبز تربیت می کند+عکس

دریادار علیرضا بیاتی ، فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی نداجا


به گفته او آموزشهای ما به روز است و پس از مدتی آموزشها و تجهیزات به روزرسانی میشود تا تکاوران همیشه در آمادگی کامل باشند و بتوانند در صورتی که دزدان دریایی یا دشمن به یک شناور تجاری یا نفتکش حمله کرد در سریعترین زمان آن را از چنگشان رها سازند.

دریادار بیاتی معتقد است اجرای هر مأموریتی نیاز به تاکتیکهای خاصی دارد و تکاوران با توجه به بهره هوشی بالایی که دارند و آموزشهایی که دیدهاند باید در هر شرایط تصمیم ویژهای بگیرند و موفق شوند.

او میگوید: «اجرای مأموریت در دریا شرایط ویژه و خاصی دارد و از 4 سال پیش تاکنون که با معضل فعالیت دزدان دریایی و حمله آنان به شناورهای تجاری و نفتکشها روبهرو هستیم تکاورانمان در همه مأموریتها موفق بودهاند و آخرین عملیات آنان آزادسازی کشتی تجاری چینی در فروردینماه سال گذشته بود که در این عملیات 9 تن از دزدان دریایی نیز دستگیر شدند.»

به گفته فرمانده مرکز آموزش تفنگداران دریایی همه عملیاتهای رهاسازی کشتیهای دزدیدهشده با موفقیت بوده و نیروی دریایی حملات دزدان در خلیج عدن و دریای سرخ را با شکست روبهرو ساخته است.

او میگوید: «هماکنون تعدادی از تکاورانی که سال گذشته از این آموزشگاه فارغ التحصیل شده اند برای مأموریت به آبهای آزاد در خلیج عدن اعزام شدهاند و مأموریتهایشان تا چند ماه به طول میانجامد. دوری از خانواده یکی از مشکلات آنان است که این عزیزان با تحمل آن به ایفای نقش خود میپردازند.»

دریادار بیاتی اضافه می کند: عشق به خدمت در رفتار و کردار سربازان وطن بویژه تکاوران به چشم میخورد، زیرا در عمل میبینیم آنان پس از بازگشت از مأموریت چندماهه و کمی استراحت دوباره خود را برای مأموریتهای طولانیمدت آماده میکنند و گاهی شاهدیم که فرزندانشان به دنیا آمدهاند ولی آنان روی دریا در حال انجام وظیفه هستند. 
منبع: مشرق نیوز




تجهیز سامانه پدافند
شنبه 93/2/6 ساعت 3:33 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز سامانه پدافندی S200 به موشک صیاد 3

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: موشک صیاد (3) با تلفیق با سامانه S200 توانمندی جدیدی را به این سامانه اضافه کرده است و با استفاده از این موشک می‌توان اهداف با ارتفاع متوسط را مورد اصابت قرار داد.

به گزارش حوزه دفاعی-امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلا‌ع‌رسانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، امیر شاهرخ شهرام معاون اجرایی این قرارگاه طی سخنانی اظهار داشت: مهمترین دستآورد قرارگاه پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس ایجاد روحیه خودباوری و استفاده از توان داخلی بود و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با تکیه بر این روحیه جهادی توانسته است به پیشرفت خوبی در حوزه کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام دست یابد.
 
معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد: امروز مهمترین جایگاهی که می‌توان برای ارتش، در مقایسه با ارتش‌های دیگر قائل شد، استقلال و توانایی در تامین نیازمندی های دفاعی است چرا که تمام نیازمندی‌های دفاعی کشور در حوزه فن‌آوری‌های پیشرفته بدون وابستگی به غرب تامین می شود و این مهم ممکن نبود مگر با رهبری منسجم و با بصیرت فرماندهی معظم کل قوا.
 
وی با اشاره به سامانه موشکی مرصاد که در رژه روز ارتش به نمایش درآمد، تصریح کرد: سامانه ارتفاع متوسط مرصاد یک سامانه کاملا بومی است که باموشک ساخت داخل شلمچه مجهز میشود و اهداف خود را سرنگون می‌کند و قرارگاه پدافند هوایی با همکاری صنایع هواوفضای وزارت دفاع موشک صیاد (2) را به این سامانه اضافه کرد که توانایی‌های کاملا جدیدی نسبت به موشک شلمچه خواهد داشت و همچنین موشک صیاد (3) با تلفیق با سامانه S200 توانمندی جدیدی را به این سامانه اضافه کرده است و با استفاده از این موشک همراه با سامانه S200 می‌توان اهداف با ارتفاع متوسط را مورد اصابت قرار داد.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران




موشک صیاد 3
شنبه 93/2/6 ساعت 3:31 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرتیپ اسماعیلی مطرح کرد

طراحی موشک صیاد3 برای سامانه موشکی S200/ جزئیات سامانه‌های کاوش جوی بالا

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) (ص) از طراحی موشک صیاد 3 برای سامانه پدافندی S200 خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) (ص) در حاشیه مراسم رژه 29 فروردین در جمع خبرنگاران گفت:‌امروز یکی از سامانه‌های که در مراسم رژه نشان داده شد سامانه کاوش جوّ بالا بود که آن را خبری نکرده بودیم.

امیراسماعیلی تصریح کرد: این سامانه رسیدن به هواشناسی نظامی است و ما را برای هدایت موشک‌هایمان به سمت اهداف و هدایت هواپیماهایمان به سمت نقاطی که مدنظر پدافند هوایی‌ است می‌برد. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: با این سامانه در نظر داشته‌ایم اخلاف‌ها و تأثیرات جوی را روی سامانه‌های پدافند هوایی بتوانیم اندازه‌گیری کنیم. 

وی افزود: بهره‌وری از سیستم هواشناسی کشوری این امکانات را به پدافند هوایی نمی‌داد و ما برای آنکه به این نقطه برسیم سیستم کاوش جوی بالا را برای خود طراحی کردیم که امروز با حداقل اختلافات این تضمین را می‌دهیم که سیستم‌های دفاع پدافند هوایی قلب دشمن و چشم دشمن را هدف می‌گیرد. 

امیراسماعلی اظهارداشت: سیستم‌هایی که امروز به آن رسیده‌ایم از 10 شهریور 92 تا امروز 29 فروردین 93 به آن دست یافته‌ایم. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش تصریح کرد: ما به مرکز عملیات منطقه‌ای تاکتیکی رسیده‌ایم و مراکز عملیاتی منطقه‌ای عموما دفنی است یعنی کارکنان پدافند هوایی باید در یک‌سری مراکز دفنی هدایت عملیات پدافند هوایی را به عهده بگیرند اما برای اینکه فرمانده صحنه نبرد غافل‌گیر نشوند ودر هر صحنه‌ای همه امکانات پدافند هوایی خودش را علیه تهاجمات هوایی احتمالی به کار بگیرد نیاز بود که بتواند متحرک شود تاکتیکی باشد و دشمن را وارد فضای جدیدی به نام ابهام فضای نبرد کند. 

وی گفت: امروز الحمدلله سامانه‌های تاکتیکی و متحرک برای پدافند هوایی رقم خورده است. 

امیراسماعیلی اظهار داشت: ما الحمدلله امروز علاوه بر آنکه سامانه موشکی سیستم سلاح صیاد2 با برد متوسط را با سیستم سلاح برد بالای S200 در سال گذشته تلفیق و تست کردیم و ریزپرنده را زدیم امروز سیستم سلاح صیاد3 را برای S200 طراحی کردیم که دارای برد و قدرت جنگ‌آوری بالاتر و سرعت بیشتر است. 

امیراسماعیلی اظهار داشت: علاوه بر آن از سامانه‌های مرصاد که با موشک شلمچه روانه می‌شد توانستیم به این برسیم که اصلا یک سیستم موشکی جدید بر روی سیستم مرصاد طراحی کنیم با بردی متفاوت یعنی دشمن اگر انتظار سیستم سلاح موشکی شلمچه را بر روی مرصاد دارد آنچنان غافلگیر خواهد شد که حتی حدسش را هم نخواهد زد. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش تصریح کرد: این موارد همه مدیون تلاش و صبر ملت عزیزمان و خصوصا جوانان قرارگاه پدافند هوایی و جوانان دانشگاهی است. 

وی افزود: بنده یک شرفیابی محضر فرمانده معظم کل قبا در هفته گذشته داشتم که الحمدلله ایشان هم کاملا به این موضوع علاوه  بر اینکه واقف بودن اشاره داشتند که هم در صحنه جنگ الکترونیک و هم صحنه استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها و صنایع دفاعی کشور باید قرارگاه پدافند هوایی به عنوان اولویت اول و خط مقدم دفاع از کشور همواره مدنظر قرار داشته باشد و این جوانان را به کار بگیرد تا درخدمت ملت باشند. 

امیراسماعیلی در پاسخ  به سوال خبرنگاران شبکه‌های خارجی درباره تهدیدات اسرائیل و آمریکا علیه ایران گفت: اسرائیل و آمریکا و دشمنانی که به خودشان اجازه می‌دهند به ملت بزرگ ایران چنگ و دندان نشان دهند ابتدا بروند مسائل سیاسی خودشان را یک کاسه کنند و حرف سیاسی‌شان یکی شود تا یکبار حرفی نزنند که ماه بعد آن را تغییر دهند. 

وی افزود: درعرصه نظامی که بعد از عرصه سیاسی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تمام قد ایستاده‌اند و من به شما تضمین می‌دهم که اجازه هیچ تعدی را به دشمن نمی‌دهند. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند در بحث مذاکرات هسته‌ای باید توان‌های دفاعی و موشکی ایران نیز مورد بحث قرار گیرد گفت: همین که در عرصه سیاسی بعضی کشوها شکست می‌خورند و به خودشان اجازه می‌دهند حرف‌های سیاسی خودشان را لحظه به لحظه تغییر دهند این نشان می‌دهد که بحث آنها فقط انرژی هسته‌ای نیست و مباحث بسیاری دارند که در این 35 سال از آن غافل بوده‌اند زیرا از ملت عزیز ما غافل بوده‌اند. 

وی افزود: بخش‌های پدافندی، موشکی، کشف و شناسایی، شنود الکترونیکی و گزینه‌های روی میز جمهوری اسلامی ایران که شهدا، جانبازان و ملت غیور ما هستند را دشمنان در نظر نگرفته‌اند. 

امیراسماعیلی خاطر نشان کرد: ما امیدواریم کشورهای دوست و برادر در سایه این دوستی و برادری و مودت و اخوت انشا‌ءالله یک فضای خوب و با آرامشی را شاهد باشند و در برابر دشمنانی که تهدید می‌کنند ما تمام قد ایستاده‌ایم. 

منبع: باشگاه خبرنگاران




تمرینات دریایی و موشکی
شنبه 93/2/6 ساعت 1:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار فدوی در گفتگوی اختصاصی:

ماکت ناوهواپیمابر برای تمرینات دریایی و موشکی سپاه ساخته شده است

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: قرار است پس از تکمیل ماکت ناوهواپیمابر، علاوه بر نیروی دریایی سپاه، یگانهای نداجا، نهاجا و نیروی هوافضای سپاه تمرینات مورد اصابت قراردادن ناو را انجام دهند و در صورت بروز جنگ نیز روی ناو واقعی این اقدام صورت می گیرد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی اختصاصی با اشاره به تحلیل ها و گمانه زنی هایی که درباره ساخت ماکت یک ناوهواپیمابر در جنوب کشور توسط رسانه های غربی منتشر شده است، تاکید کرد: جای شگفتی دارد که مراکز تحقیقاتی کشورهایی که داعیه و توهم رهبری دنیا دارند و دهها سال است فعالیت می کنند، اقدام به انتشار تحلیل ها و اخباری می کنند که هیچ پایه و اساسی ندارد.

وی تاکید کرد: بیان موضوعاتی مانند طراحی و ساخت این ماکت بزرگ برای استفاده در یک فیلم سینمایی و مانند اینها نیز بی معنی است.

ماکت ناوهواپیمابر برای تمرینات دریایی و موشکی سپاه ساخته شده است

فرمانده نیروی دریایی سپاه با یادآوری اینکه آمریکا مدتهای طولانی است دشمنی خود با انقلاب را علنی کرده و ابعاد دشمنی آنها نیز مشخص است، تاکید کرد: تجلی دشمنی آمریکا نیز توان نظامی است. توان نظامی آمریکا "دریاپایه" است و چون سرزمین اصلی آنها بسیار دور است، توان نظامی خود را بر پشت این ناوها حمل می کند که شامل انواع هواپیماها، تفنگداران و غیره است.

به گزارش مشرق، این فرمانده عالی رتبه نیروهای مسلح با بیان اینکه طبیعی است نیروهای مسلح ایران نیز در برابر این توانمندی، قابلیت های خود را افزایش بدهند، تصریح کرد: یکی از این قابلیت ها، تمرینات مداوم و اصولی است و با توجه به اینکه ابعاد این ماکت به مقیاس یک ناو هواپیمابر نزدیک است از سوی قرارگاه خاتم دستور داده شد این ماکت ساخته شود.

ماکت ناوهواپیمابر برای تمرینات دریایی و موشکی سپاه ساخته شده است

به گزارش مشرق، فرمانده نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: قرار است پس از تکمیل ماکت ناوهواپیمابر، علاوه بر نیروی دریایی سپاه، یگانهای نداجا، نهاجا و نیروی هوافضای سپاه تمرینات مورد اصابت قراردادن ناو را انجام دهند و در صورت بروز جنگ نیز روی ناو واقعی این اقدام صورت می گیرد.

سردار فدوی با تاکید بر این نکته که در رزمایش های قبلی، اهداف نزدیک به ابعاد شناورهای فریگت و رزمناو مورد حمله قرار می گرفتند و به آنها شلیک می شد، افزود: این ماکت ناو هواپیمابر هم یکی از اهداف خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید نقاط ضعف و قوت دشمن و نقاط ضعف خودمان را کاملا بشناسیم و بر آن اشراف داشته باشیم، افزود: ما بسیار بیشتر از دشمنان تمرین می کنیم و رزمایش داریم.
منبع: مشرق نیوز



قدیمی ترین تانک ایرانی
پنج شنبه 93/2/4 ساعت 3:29 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بازگشت مقتدرانه قدیمی‌ترین تانک ایرانی پس از 60 سال +عکس

با توجه به وجود زیر ساختهای مورد نظر برای تعمیر و نگهداری تانک ام 47 در داخل کشور و همچنین تولید برجک و سامانه های جدید در نزاجا، دیگر هیچ نیازی به قطعات وارد شده از خارج وجود نداشته و می توان با استفاده از توان داخلی، این تانک پیشرفته را برای رفع نیازهای امروز کشور در اختیار داشت.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، در روز 31 فرودین ماه سال 1393 ، از پنج دستاورد جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که یکی از آنها تانک "سبلان" بود. سبلان برای همه ایرانیان یادآور سومین قله مرتفع ایران واقع در استان اردبیل در شمال غرب کشور است که اقتدار و عظمتش همواره در یاد ایرانیان خواهد ماند. اما این که سبلان دقیقا چه تانکی بوده و چگونه به اینجا رسیده است را باید در ادامه بخوانید.

تانک سبلان در حقیقت یک ارتقاء سنگین بر روی تانکهای قدیمی ام 47 پاتن است که اوایل دهه 1950 میلادی در زمان رژیم طاغوت از آمریکا خریداری شد. بر اساس اطلاعات منابع خارجی، ایران در حال حاضر چیزی نزدیک به 160 دستگاه از این تانکها را در اختیار دارد.

تانک سبلان +عکس ( آماده نیست)
تانک آمریکایی M47

ام 47 تانکی میان وزن بود که در سالهای اوایل جنگ سرد به منظور مقابله سیل پایان ناپذیر تانکهای روسی که در نقاط مختلف از جمله منطقه آلمان در حال رشد بودند ساخته شد. این تانک در حدود 48 تن وزن داشته و با یک قبضه توپ 90 میلی متری مسلح شده بود.

عمده "ام 47 " های ایرانی در زمان جنگ در خدمت لشکر 81 زرهی کرمانشاه بوده و در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند. اما این تانک مشخصا در قرن بیست و یکم با شرایط اولیه خود حرفی برای گفتن نداشت و یا باید برای اوراق شدن استفاده و یا این که فکری برای تغییر اساسی در آن داده می شد.

سال گذشته و در جریان رونمایی از نمونه جدید تانک ذوالفقار و تانک صمصام، امیر پوردستان فرمانده نزاجا از برجک جدید ساخت جهاد خودکفایی نزاجا خبر داد و اعلام کرد که در فروردین 1393 از این تانک جدید رونمایی خواهد شد. نزاجا به وعده خود عمل کرد و در آخرین روز از فرودین ماه از تانک سبلان رونمایی شد.

امیر پوردستان همچنین سال گذشته اعلام کرده بود که سبلان یک بروز رسانی بر روی تانک ام 47 است و با این اوصاف، در نگاه اول برجک مورد نظر به عنوان مشخص ترین تغییر در سبلان به چشم می آید.

بازگشت مقتدرانه قدیمی‌ترین تانک ایرانی پس از 60 سال +عکس
تانک سبلان در سمت چپ - به تغییرات در توپ و برجک دقت کنید

برجک مورد نظر در کناره های توپ و بخش های کناری برجک، شباهت خاصی به نمونه مورد استفاده در تانک ذوالفقار دارد. این موضوع نشان از افزایش بقاء پذیری و فاکتور حفاظت در این تانک دارد. همچنین دو عدد سامانه نارنجک انداز مخصوص پرتاب نارنجکهای دود زا نیز بر روی دو طرف این برجک نصب شده است که می تواند در مواقع خطر از آن برای پخش دود بهره برد. همچنین بر روی چرخ های تانک نیز یک پوشش حفاظتی افزوده شده است.

نکته بعدی که شاید یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات پروژه سبلان باشد، تغییر سلاح اصلی تانک ام 47 یعنی توپ 90 میلی متری به توپ 105 میلی متری است. چند نکته در مورد این تغییر وجود دارد که بایستی به ترتیب به آن پرداخت .

توپ 105 میلی متری موجود بر روی سبلان شباهت خاصی به گونه مورد استفاده بر روی تانک های ام 60 ایرانی و همچنین گونه ارتقاء یافته صمصام دارد. در حقیقت می توان این گونه نتیجه گیری کرد که این دو تانک ایرانی از یک توپ مشترک بهره می برند. این توپ در حقیقت مدل L7 ساخت انگلستان می باشد که به نوعی مشهورترین توپ 105 میلی متری، خصوصا در جهان غرب به شمار می آید. آمریکایی ها حتی از این توپ در مدل اولیه تانک آبرامز نیز بهره بردند.

تانک سبلان +عکس ( آماده نیست)
تانک صمصام - به شباهت توپ با "سبلان" دقت کنید

با استفاده از این توپ امکان استفاده از طیف وسیعی از مهمات های ضد زره و شدید الانفجار برای تانک "سبلان" به وجود می آید که اصولا توپ 90 میلی متری فاقد این توانایی می باشد. بحث دیگر این است که با استفاده از توپ 105 میلی متری مورد نظر یک گونه شبیه سازی بین تانک سبلان و تانکهای صمصام ایران شکل می گیرد و هر دو تانک از یک نوع توپ و مشخصا یک نوع مهمات بهره می برند. این امر پشتیبانی در زمان جنگ را از واحدهای استفاده کننده از هر دو تانک را راحت تر و البته ارزان تر می کند.

البته این مسئله در بخش آموزش نیز به کاهش زیرساختهای مورد نظر و در نتیجه صرفه جویی در هزینه می شود. بر اساس اعلام فرمانده نیروی زمینی هزینه آماده سازی یک تانک ام 47 ، یک سوم یک تانک تی 72 می باشد که تایید دیگری برای به صرفه بودن تولید این تانک می باشد.

اما نگاهی دقیق تر به برجک تانک سبلان نکته دیگری را نیز برای ما مشخص می کند و آن هم نصب سامانه پریسکوپ توپچی بر روی برجک این تانک است که کمک می کند تا کاربر مورد نظر به راحتی به کنترل محیط اطراف پرداخته و به هدف یابی بپردازد. می توان این گونه نتیجه گرفت که مسئولین نزاجا سامانه هدف یابی و پریسکوپ مخصوص توپچی مشترکی را برای هر سه تانک صمصام، ذوالفقار و سبلان در نظر گرفته اند تا به نوعی استاندارد سازی را در تانکهای ایرانی به انجام برسانند.

تانک سبلان +عکس ( آماده نیست)
پریسکوپ تانک ذوالفقار 3- پریسکوپ تانک سبلان - پریسکوپ صمصام

البته ذکر این نکته نیز مهم است که با توجه به وجود زیر ساختهای مورد نظر برای تعمیر و نگهداری تانک ام 47 در داخل کشور و همچنین تولید برجک و سامانه های جدید به صورت بومی هیچ نیازمندی به کشورها و یا قطعات وارد شده از خارج وجود نداشته و می توان با استفاده از توان داخلی و بدون هیچ کمکی از خارج از کشور تانکی پیشرفته برای نیازهای امروز کشور را در اختیار داشت.

در بخش موتور نیز به نظر می رسد با توجه به این نکته که سیستم پیشرانه این تانک سالها بدون مشکلی برای تانک مورد نظر کار کرده و می تواند سرعتی تا 60 کیلومتر بر ساعت را برای این تانک به ارمغان آورد و مسئولین نیز اشاره ای به تغییر در سیستم پیشرانه تانک سبلان نداشتند، می توان این گونه نتیجه گرفت که پیشران تانک مورد نظر همچنان به مانند تانک ام 47 یک دستگاه موتور بنزینی با توان 810 اسب بخار است که البته توان کامل سرویس و نگهداری از آن نیز در داخل کشور وجود دارد.

در پایان ذکر این نکته مهم به نظر می رسد که تانک سبلان در ابتدای راه قرار دارد و در طول سالهای آینده می تواند با شرکت در آزمایش های گوناگون و همچنین استفاده از فناوری های دیگر موجود در این بخش در کشور به سطح بالاتری از توان رزمی رسیده و سپس به تولید انبوه برسد.

نزاجا به عنوان کاربر اصلی تانک در نیروهای مسلح کشورمان، علی رغم تمامی تحریم ها و مشکلاتی که در طول دوران پس از پیروزی انقلاب متحمل شده است، هنوز هم حرف های بسیاری در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مدرن دفاعی داشته است و حالا "ذوالفقار" به دستان نیروی زمینی، آماده نشان دادن عظمت سبلان به دشمنان این مرز و بوم هستند.
منبع: مشرق نیوز



دستاوردهای جدید ارتش
چهارشنبه 93/2/3 ساعت 11:30 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

در مورد 5 دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش چه می‌دانید؟

سلاح 6 لول نواخت بالای کالیبر 50 محرم، پروژه زره کامپوزیتی هوشمند تانک سبلان ایران، توپ 155 م م خودکششی هویزه و خودروی تاکتیکی فوق سنگین 10*10 ذوالجناح جدیدترین دستاوردهای نزاجاست که از سوی امیر سرتیپ پوردستان رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سی و یکم فروردین ماه مشخصات 5  دستاورد نظامی جدید نیروی زمینی ارتش توسط امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" رونمایی شد که به شرح ذیل است:

1- سلاح شش لول نواخت بالا ( گتلینگ گان ) کالیبر 50 محرم:

محصول پروژه تحقیقاتی محرم پس از دو سال کار مداوم طراحی و ساخته شد.

سلاح‌های نواخت بالا نیازمند سامانه طراحی ویژه و زیرساخت مناسب صنعتی می‌باشند و همین موارد باعث شده که تولید چنین سلاح‌هایی درانحصار و اختیار کشورهای انگشت شماری در جهان قرار گیرد.

نزاجا با استفاده از دانش رسوب یافته و تجارب ناشی از طراحی و ساخت سلاح نواخت بالای شش لول 7.62 م م اخگر که 4سال پیش رونمایی شد و هم اکنون تعدادی از آنها تولید و به واحد‌های نزاجا واگذار شده و همچنین تجارب به دست آمده در فرآیند طراحی و ساخت سلاح 14.5 م م تک تیرانداز شاهر نسبت به طراحی و ساخت این سلاح اقدام نمود.

نمونه‌های ساخته شده کلیه مراحل تست وارزیابی را باموفقیت پشت سرگذاشته اند. این سلاح نمونه داخلی نداشته وتمام فرایند طراحی وتدوین دانش فنی ساخت آن در نزاجا انجام شده است.

نواخت این سلاح دو هزار تا دو هزار و پانصد تیر در دقیقه بوده و قابلیت به کار گیری درزمین هوا و دریا را دارد.

این تیربار می‌تواندبر روی ادوات زمینی، ( تانک، خودرو، نفربر) بالگرد و  هواپیما‌های بدون سرنشین، ناوها و ناوچه‌ها نصب شود.

این سلاح پس از طی تست‌های دوام واخذ استاندارد دفاعی به مرحله تولید خواهد رسید. درحال حاضر نزاجا تنها دارنده دانش فنی سلاح‌های نواخت بالا در سطح منطقه است.

2- پروژه زره کامپوزیتی هوشمند:

سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمین ارتش طراحی و ساخت تانک ذوالفقار به عنوان مولفه اثر گذار در حوزه رزم زمینی را در کارنامه خود دارد و برای خلق تجهیزات متناسب با حوزه نبرد آینده به منظور تکمیل شایستگی‌های کلیدی خود درحوزه زرهی، دستیابی به فناوری های نوین و اثربخش را محور اصلی پروژه های تحقیقاتی خود قرار داده است.

علی رغم اینکه سطح وقوع تحقیقات نیرو‌ها در تحقیقات کاربردی و توسعه‌ایی است به منظور پر نمودن خلاء فناوری موجود در حوزه ورقهای مقاوم زره پروژه‌ای با هدف کسب دانش فنی تولید یک ورق محافظ زرهی مقاوم وارزان با قابلیت تولید انبوه بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان صنعتی را تعریف و اجرا نمود.

با استفاده از فناوری‌های نوین در ترکیب کامپوزیت‌های مرکب و تلفیق آن با مایع هوشمند stf ( که ترکیبات آن منحصر به فرد بوده و در هیچ مرجعی مشابه آن یافت نشده است) مبتنی بر فناوری نانو،‌زره کامپوزیتی هوشمند مقاوم درمقابل گلوله‌های کالیبر 50 هسته فولاد ضد رزه طراحی و ساخته و به صورت عملیاتی با موفقیت کامل آزمایش شده است.

ترکیب استفاده شده از فناوری‌های نوظهور شامل stf ، فناوری نانو و عامل دار کردن نانو مواد با گروه های عاملی ، ترکیبات خاص پلی اتیلن، روزین والیاف، سرامیک و رسیدن به محصول با قابلیت بسیاربرتر از زره‌های مشابه فلزی با فولاد تحریمی آرموکس آلیاژی برابر استاندارد‌های بین المللی ناتو( stanag 4569) که این فناوری در دنیا مورد توجه و درحال رشد می‌باشد.

فناوری ها مربوط به طراحی زره‌های کامپوزیتی و هوشمندی آن با استفاده از زره مایع ( stf) با ترکیبات خاص خود شامل نانو لوله‌های کربنی عامل دار شده و غیره ) برای اولین بار در ایران در این پروژه به کار رفته . stf به کار رفته در این پروژه موجب هوشمندی سازی محصول در خصوص عکس العمل در مقابل ضربات ناگهانی و با سرعت بالا مانند  گلوله های کالیبر 50 از فاصله سی متری شده است.

این زره ترکیبی ضمن مقاومت به نفوذ برابر با زره فولادی آرموکس آلیاژی دارای 76درصد وزن آن می‌باشد.

محصول این طرح می‌تواند درکلیه سامانه‌های نیروهای مسلح شامل خودرو‌های کامپوزیتی ضد گلوله، سنگرهای ضد گلوله ،طراحی شیلترهای خاص، پیشانی‌های جنگی خاص، تقویت زره‌های موجود، طراحی زره مستقل، سیستم های ترکیبی با پلی اوریا و... که نیازمند افزایش مقاومت به نفوذ است مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد این محصول به گونه‌ای است که زمانی که یک گلوله به زره هوشمند اصابت کند زره مایع هوشمند تزریق شده دراین زره تبدیل به ماده‌ای سخت می شود و مقاومت آن به گونه‌ای افزایش می‌یابد که از نفوذ گلوله جلوگیری می‌کند.

تمام این واکنش درکمتر از یک هزارم ثانیه روی می‌دهد.

این افزایش ویسکوزیته درگذار stf از مایع به  جامد در حین ضربه اتفاق می‌افتد از حرکت  گلوله در الیاف جلوگیری کرده واتلاف انرژی را بیشتر می‌کند از طرف دیگر شبه جامد شدن stf جذب انرژی در حین ضربه را ممکن می‌سازد.

دیگر مزیت بزرگ اشباع شده از stfمحافظت در برابر سلاح‌های سرد مانند چاقو و به طور کلی سوراخ شدگی sffخلل بین رشته‌های الیاف را پر کرده وآرایش الیاف را حفظ می کند که باعث افزایش استقامت رشته الیاف می‌شود.

محصول طرح در جشنواره سلمان فارسی در حوزه فناوری محور مقام دوم جشنواره را در کل نیروهای مسلح دریافت کرده و از طرف ستاد کل نیروهای مسلح از پروژه تقدیر شده است.

درحال حاضر نزاجا تنها دارنده دانش فنی ساخت زره کامپوزیتی هوشمند در کشور بوده و به گفته امیرسرتییپ پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در آینده محصولات متنوعی در این خصوص ارائه خواهد شد.

3- تانک سبلان ایران:

به فضل الهی نیروی زمین ارتش جمهوری ارتش جمهوری اسلامی ایران دارنده دانش فنی طراحی و ساخت تانک به صورت کاملاً بومی در سطح منطقه بوده واین موضوع به دفعات اثبات شده است.

عمردهی به تجهیزات یکی از فرامین فرماندهی معظم کل قوا است. نزاجا این عمر دهی را با مولفه‌های دیگری همچون ارتقا، عمردهی بانگاه به آینده، اثر بخشی بالا در میدان رزم،‌رقابت پذیری بسیار بالا از نظر اقتصادی و انطباق به الگوی عملیاتی همراه کرده است.

بر اساس تجارب و دانش به دست آمده ناشی از طراحی، ساخت وتولید تانک ذوالفقار ایران و تانک صمصام ایران، تانک سبلان ایران با طراحی و ساخت برجک جدید ، نصب توپ 105 م م،‌ نصب سامانه کنترل آتش پیش رفته و آخرین نسل سامانه‌های مخابراتی بی سیم وارتباط داخلی، می‌تواند نیاز حوزه زرهی نزاجا را در ده سال آینده تامین کند.

هزینه تولید این تانک 1.3 هزینه تانک t72 برآورد شده که با مولفه‌های دقت، سرعت،‌استحکام و عمر تعمیراتی بالاتر به نسبت آن تانک می‌باشد.

این تانک به گونه ای طراحی و ساخته شده است که کاملاً منطبق با زیرساختهای آمادی ،‌آموزشی و تعمیراتی موجود نزاجا بوده و هیچ نیازی به سرمایه گذاری مجدد ندارد.

پس تولید در زیرساخت کارخانجات شهید فرخ نیای نزاجا قابل اجراست. ساخت این تانک کاملاً بومی بوده و هیچ نیازی به خردی خارج ندارد و کلیه قطعات به دست صنعتگران داخلی اعم از دفاعی و صنعتی کشور ساخته می‌شود.

4- توپ 155 م م خودکششی هویزه:

با استفاده از بدنه انهدامی هویتزرهای 155 موجود که مقررشده بوده به منظور استفاده در موزه دفاع مقدس از آنهااستفاده شود و همچنین اجرای نهضت فراگیر قطعه سازی در مورد زیر مجموعه‌های اصلی این سلاح همانند مقر ام 127 ، عاید ، دافع، سامانه‌های حرکت در برد و سمت، کل سامانه وایرینگ و دسته کابلها و سوکتها ، قطعه سازی گسترده با آلومینوم‌های آلیاژی فشرده و با 2500 نفرساعت کار به ازای هر عراده ، توپ 155 مم خ – ک که با نام هویزه ( یادآور جانفشانی‌های یگان‌های توپخانه نزاجا در عملیات‌های خبیر و بدر ) نامیده شده است جهت استفاده عملیاتی در صورت صدور مجوز بعد از این مراسم به یگانهای توپخانه نزاجا واگذار خواهد شد.

انجام این پروژه نزاجا را قادر میکند که درصورت نیاز راساً نسبت به تولید این سلاح اقدام کند.

5 – خودروی تاکتیکی فوق سنگین 10 * 10 ذوالجناح:

بر اساس اعلام نیاز اعلام شده به نیروی زمینی و با توجه به زیرساختها مناسب و تجارب ذی قیمت در حوزه خودررو های فوق سنگین تاکتیکی، نسبت به طراحی و ساخت خودروی ذوالاجناح توسط گروه تحقیقاتی خودروی سازمان تحقیقات و خودکفایی نزاجا اقدام شد.

این خودرو دارای 5 محور( 10 چرخ) فعال است که دو محور اول ودوم و محور پنجم فرمان پذیر می‌باشد.

طراحی این خودرو براساس تطابق کامل با کلیه شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران انجام شده است.

این خودرو چند منظوره قابلیت عبور از رودخانه تا عمق 1.5متر حداکثر ظرفیت بار، 30تن، حمل محموله با طول 10.5متر ، حداکثر شیب روی 35 درصد ، حداکثرشیب روی طولی 20درصد، وزن خالص 21 تن و سامانه تعلیق مستقل می‌باشد.

قابلیت هر گونه تغییر دیگری برای کاربری های مد نظر و انجام تغییر در طراحی ‌های آن وجود دارد.

قابلیت تولید این خودرو با امکانات موجود در کشور به صورت تکرار پذیر و بدون نیاز به سرمایه گزاری صنعتی در نزاجا قابل انجام است.


منبع: باشگاه خبرنگاران




به روز شدن مستمر
چهارشنبه 93/2/3 ساعت 12:1 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

به روز شدن مستمر سامانه های نزاجا

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش، قله فناوری رزم زمینی را در سه حوزه تحرک، حفاظت و آتش عنوان کرد و گفت: مهندسان توانمند این سازمان بطور مستمر در حال به روز کردن سامانه ها و تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروی زمینی ارتش هستند.
به گزارش مشرق، امیر «سیدمسعود رضا زواره ای» افزود: این سازمان براساس تدابیر ابلاغی، به صورت کاملا دانش بنیان در حال حرکت است و مسیر و محور این حرکت منطبق بر مولف ها و نیازهای اثرگذار در رزم آینده احصاء شده است.

وی گفت: وقتی مهندسان تحقیقات و جهاد خودکفایی «ابزار محور» حرکت کنند، بطور حتم دچار غافلگیری خواهند شد، اما اگر این نیروها «دانش بنیان» حرکت کنند، دست آنها همیشه پر است و می توانند براساس فضای آینده که یک فضای عدم قطعیت است، محصولات مختلف را ساخته و تولید کنند.

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ادامه داد: مسیر سربازان ولایت این سازمان وابسته به نیروی زمینی ارتش، اکنون یک مسیر مبتنی بر دانش است و هرچه مطالبات عملیاتی تغییر یابد، این دانش همانند خمیر تغییر شکل خواهد داد.

امیر زواره ای افزود: نیروی زمینی ارتش در حوزه زرهی دارایی یک توانمندی 50 ساله است که این امر باعث شده که یک دانش بسیار غنی نیز در حوزه دانش تصیحی و هم دانش ضمنی شکل پیدا کند و آینده حوزه زرهی را شکل بدهد.

به گفته وی، امروزه دیگر حوزه زرهی، تانک نیست، تانک اکنون سمبل به روز حوزه زرهی است، اما در آینده ممکن است دانش حوزه زرهی و حوزه سلاح های تاکتیکی، تسلیحات دیگری را تولید و به نمایش بگذارد.

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش افزود: در حوزه تولید سلاح، فرمانده کل قوا در یکم خرداد سال 1390 فرمودند، ابتکار در وادی تولید سلاح، یک کار اساسی برای نظام جمهوری اسلامی و برای کشور است.

امیر زواره ای گفت: نیروی زمینی ارتش که بیش از 50 سال از تجهیزات غربی و شرقی استفاده می کرد، امروز به توانمندی طراحی، ساخت و بهینه سازی انواع تجهیزات مورد نیاز خود دست یافته است.

وی یادآور شد: سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با گذشت 27 سال از تاسیس، اکنون توانسته در زمینه طراحی، ساخت و بهینه سازی تجهیزات مورد نیاز این نیرو، گام های ارزنده ای بردارد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

سپاه و ارتش
سه شنبه 93/2/2 ساعت 11:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رزمایش مشترک سپاه و ارتش در سال جاری

فرمانده کل ارتش از برگزاری رزمایش‌های مشترک با مدیریت مشترک ارتش و سپاه در سال جاری خبر داد.
به گزارش مشرق،  سرلشکر عطا الله صالحی فرمانده کل ارتش از برگزاری رزمایش‌های مشترک با مدیریت مشترک ارتش و سپاه در سال جاری خبر داد و گفت: ما در طول سال جاری برنا‌‌مه‌های رزمایشی مختلفی را خواهیم داشت که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری رزمایش‌های مشترک است.

**رزمایش‌های امسال متنوع و پیشرفته‌تر خواهد بود

وی افزود: رزمایش‌های امسال متنوع‌تر و پیشرفته‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود. در رزمایش‌هایی که ارتشی خواهند بود، برادران سپاه حضور خواهند داشت و در رزمایش‌هایی که سپاه خواهد داشت نیز از برادران ارتش حضور خواهند داشت.

فرمانده کل ارتش در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری رزمایش مشترک رسانه‌ای خواهد شد یا خیر؟ گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و فعلا در مرحله مقدماتی و برنامه‌‌ریزی این کار هستیم.

سرلشکر صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طرف‌های مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات 5+1 خواستار کاهش برد موشک‌های ایرانی و همچنین عدم برگزاری رزمایش‌های موشکی شده‌اند، نظر شما در این باره چیست، پاسخ داد: هیچ کشوری درباره اقتدار دفاعی و توان بازدارندگی خود معامله نمی‌کند، تیم مذاکره کننده هسته‌ای آگاه به همه امور و مسائل هستند.

** رزمایش‌ها هیچگاه محدود نشده و نخواهد شد

وی همچنین تصریح کرد: رزمایش‌های ما هیچگاه محدود نشده و نخواهد شد و همان‌گونه که تاکنون بدون وابسته به قدرت‌های خارجی توان دفاعی و بازدارندگی خود را افزایش داده‌ایم، من بعد نیز با اتکا به توانمندی‌های داخلی خود تجهیزات جدیدی را خواهیم ساخت.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

بالن های مرزبانی
دوشنبه 93/2/1 ساعت 12:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پایش مرز با بالن‌های مرزبانی + عکس

بالن از تجهیزات جدید مرزبانی است که در آینده نزدیک با استفاده از آن امکان پایش هوایی مرزها فراهم خواهد شد.
به گزارش مشرق، مرزبانی ناجا با استفاده از بالن مرزهای کشور را رصد خواهد کرد و در صورتیکه اجرای آزمایشی آن با موفقیت انجام شود استفاده از این وسیله در مرزهای کشور گسترش خواهد یافت.

سردار حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی کشور ، درباره این بالن‌ها می‌گوید: با استفاده از این بالن‌ها امکان رصد آنلاین و لحظه به لحظه مرز از ارتفاع بالا فراهم خواهد شد و از این طریق می‌توان پشت موانع و ثپه‌ها را نیز رصد کرد.

ذوالفقاری همچنین هزینه تمام شده برای هریک از بالن‌ها را بیش از 200 میلیون تومان ارزیابی کرد و گفت: از دیگر مزایای این بالن ها این است که امکان جابجایی و انتقال آنان و همچنین تنظیم ارتفاعشان وجود دارد که با این قابلیت دیگر نیازی به نصب ثابت بالن در نقاط مختلف نخواهد بود و از این وسیله قابل حمل در عملیات‌ها و شرایط مورد نیاز می توان استفاده کرد.

پایش مرز با بالن‌های مرزبانی + عکس

فرمانده مرزبانی ناجا ، همچنین این بالن‌ها را ساخت متخصصان داخل کشور دانست و افزود: دوربین‌های نصب شده به روی این بالن‌ها قابلیت دید در شب داشته و نیز امکان شناسایی و تعقیب یک سوژه را نیز دارد.

پایش مرز با بالن‌های مرزبانی + عکس

به گفته سردار ذوالفقاری ، مزیت‌ها و امکانات دیگری نیز در این بالن‌ها پیش‌بینی شده است.

منبع: مشرق نیوز




<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 105
بازدید دیروز: 650
کل بازدیدها: 1326842