سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
مسافر فضائی ایران
چهارشنبه 91/11/11 ساعت 11:21 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 
تازه ترین دستاورد علمی ایران
مسافر فضایی سالم به زمین بازگشت

سرویس سیاسی-
ارسال موجود زنده توسط کاوشگر پیشگام به فضا و بازیابی موفق آن با واکنش آمریکا و ابراز نگرانی شدید این کشور مواجه شد.
دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، ارسال حیات به فضا و تحقیقات زیستی که در انحصار چند کشور معدود است را برای کشورمان به ارمغان آورند.
پروژه ارسال حیات به فضا که با مدیریت یکپارچه سیستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضایی ایران به مورد اجرا گذاشته شده، توسط سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پیش بینی شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجددا به زمین بازگشته و موجود زنده با موفقیت بازیابی شد.
کاوشگر پیشگام از چهار بخش شامل:
1-مجموعه موتور، متشکل از اجزای قفسه دم، بالک های پایدارساز، بلوک تنظیم ارتفاع، موتور و نازل؛
2-سکوی پرتاب برای پرتاب مجموعه؛
3-ایستگاه های زمینی برای برقراری ارتباط با کاوشگر و دریافت اطلاعات به صورت زمان واقعی؛
4-محموله که از اجزای کپسول زیستی سامانه خدمات (الکترونیک، مخابرات و پردازش)، جدایش سازه و جدایش بازیاب موجود زنده تشکیل شده است.
دسترسی به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری، ارسال موجود زنده (میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله متری ثبت داده های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پیشگام و بازیابی آن حاصل شد.
در تمامی مراحل پرتاب کاوشگر پیشگام، تصاویر موجود زنده داخل کپسول زیستی، علائم حیاتی موجود زنده شامل ضربان قلب و دیگر داده های حیاتی و محیطی از کاوشگر مخابره و در جعبه سیاه ثبت شد. این کاوشگر پس از اوجگیری تا ارتفاع 120 کیلومتری در بازگشت به زمین بازیابی و موجود زنده در شرایط مناسب و از کپسول خارج و عملیات ریکاوری بر روی آن انجام شد.
هدف؛ فرستادن انسان به فضا
در همین حال، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به پرتاب و بازیابی موفقیت آمیز کاوشگر «پیشگام» اظهار داشت: ارسال کاوشگر و بازیابی آن، گام نخست برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد که در این راستا خبرهای خوش دیگری در راه است.
وی ادامه داد: کاوشگر پیشگام در ارتفاع 360 هزار پایی ماموریت خود را بخوبی انجام داد.
وحیدی با اشاره به بازیابی موفقیت آمیز این کاوشگر اظهار داشت: این محموله با سرعت پیش بینی شده به همراه موجود زنده (میمون) سالم به زمین بازگشت.
وحیدی همچنین اعلام کرد پایگاه رصد فضایی بزودی افتتاح خواهد شد.
دلسوزی واشنگتن برای مسافر فضایی!
از سوی دیگر؛ پرتاب موفق کاوشگر پیشگام با واکنش و ابراز نگرانی شدید واشنگتن مواجه شد.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که اقدام ایران در ارسال یک میمون به فضا نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است که در آن تهران را از انجام فعالیت های مربوط به توسعه موشک های دوربرد باز می دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: :«این میمون را دیدم - تصاویری از این میمون کوچک بی چاره که آماده ارسال به فضا بود.»
نولاند ادامه داد که دلیل اصلی نگرانی های آمریکا توسعه تکنولوژی هایی است که قادر به اجرای عملیات هایی در فضا باشند.
او بیان کرد که همان طور که مشخص است هر سیستمی که بتواند چیزی را به فضا منتقل کند مستقیما به توسعه موشک های دوربرد متصل است و این نقض قطعنامه های شورای امنیت به شمار می رود که در آن توسعه این نوع موشک ها که بتواند سلاح هسته ای حمل کند، ممنوع است.
در عین حال وی که سعی داشت در اصل خبر تشکیک کند گفت؛ من نه پرتاب این میمون و نه هیچ پرتاب دیگری را تایید نمی کنم!
واکنش رسانه ها
پرتاب این کاوشگر بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. اغلب این رسانه های آمریکایی و انگلیسی در ابتدا سعی کردند در اصل خبر تشکیک کرده و صحت آن را زیر سوال ببرند.
رادیو فردا در گزارش خود مدعی شد؛ هنوز منبع مستقلی این خبر را تایید نکرده است. بی بی سی نیز در خبر خود همین خط را دنبال کرد.
برخی دیگر از رسانه های ضد انقلاب نیز در واکنش به این خبر سعی در بی اهمیت جلوه دادن آن داشته و اعلام کردند آمریکا چند دهه پیش موفق به چنین کاری شده و بر همین اساس این پرتاب موفقیت چشمگیری نیست!
برخی سایت های وابسته به ضد انقلاب نیز در واکنشی قابل تامل مدعی شدند در حالی که ایران با چالش های اقتصادی روبروست، اصلا چه لزومی دارد برای چنین پروژه هایی هزینه کند!
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی به قلم «ویلیام جی. برود» به این موضوع پرداخت. این روزنامه در گزارش خود با یک کارشناس ناسا، یک کارشناس موشکی و یک استاد نجوم از دانشگاه هاروارد گفت وگو کرده است.
نیویورک تایمز نیز ضمن دنبال کردن خطاهای خبری ذکر شده، کوشید پرتاب این کاوشگر را با مسائل هسته ای ایران پیوند دهد.
نیویورک تایمز از قول کارشناسان مدعی شد ایران در پس این فعالیت های صلح آمیز فضایی، به دنبال دستیابی به فناوری موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است و همه این تحرکات ناشیانه رسانه ای دشمن علیه «کاوشگر پیشگام» در حالی است که نتوانستند توانمندی علمی ایران در عرصه فناوری پیشرفته فضایی را انکار کنند و بلکه ناخواسته به این پیشرفت چشمگیر اعتراف کردند.

منبع: کیهان



برچسب‌ها: هوا فضا

دستگیری عوامل وابسته به انگلیس
چهارشنبه 91/11/11 ساعت 10:57 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
طی بیانیه‌ای از سوی وزارت اطلاعات اعلام شد
جزئیات دستگیری عوامل شبکه رسانه‌ای وابسته به انگلیس

خبرگزاری فارس نیوز: وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای به تشریح جزئیات دستگیری عوامل یک شبکه رسانه‌ای وابسته به انگلیس خبر داد.

خبرگزاری فارس: جزئیات دستگیری عوامل شبکه رسانه‌ای وابسته به انگلیس

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات، در آستانه دهه مبارک فجر و با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب عظیم اسلامی، به استحضار ملت شریف و سرافراز ایران می‌رساند که این وزارتخانه در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های قانونی خویش در مبارزه با هرگونه نفوذ و دخالت بیگانگان و بدخواهان ملّت آزاده ایران اسلامی، موفق به کشف یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار گردید.

این شبکه که توسط سازمان عملیات روانی دولت انگلیس(موسوم به بی‌بی‌سی) با بهره‌برداری از تجارب مقطع فتنه 88 احداث و با همکاری چند دولت غربی اداره می‌شد، بدلیل چندلایه بودن، گستردگی، بهره‌برداری از ابزار و روش‌های خاص ارتباطی در ارسال اخبار و دریافت خطوط کاری از عوامل بیگانه، ماه‌ها تحت نظر و تعقیب سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار داشت تا سرانجام با تکمیل چرخه شناسایی عوامل داخلی، عوامل مستقر در خارج از کشور، گردآوری اطلاعات و فراهم نمودن مستندات قضایی لازم، مورد اقدام قانونی قرار گرفت. در این راستا مواردی را متذکر می‌گردد:

1-بدلیل حساسیت ویژه پرونده و ملاحظات متعدد اطلاعاتی، امنیتی و قضایی، اطلاعات گردآمده از ارتباط افراد بازداشت‌شده با شبکه عملیات روانی دولتی انگلیس، ‌کاملاً مستند و مستحکم بوده و حتی فارغ از اقاریر متهمان،‌ گویای نوع و ماهیت سازماندهی رسانه‌ای بیگانگان می‌باشد.

2-بدلیل تعدد عناصر مرتبط با این شبکه(در داخل و خارج کشور) و با توجه به تفاوت‌های موجود در نوع و سطح تماس عناصر مورد نظر با شبکه موصوف و اطلاعات ارائه‌شده و احتمالاً عدم آگاهی تعدادی از مرتبطین نسبت به منشأ خارجی شبکه، لذا ضمن استمرار تحقیقات در روزهای آینده، ممکن است تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه احضار یا بازداشت و عده‌ای از بازداشت‌شدگان قبلی، مرخص شوند. بنابراین اطمینان می‌دهد این روند تا تحقیق از آخرین فرد وابسته به این شبکه استمرار خواهد یافت و جنجال‌های رسانه‌ای ماشین جنگ روانی استکبار سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری وابسته به آن اردوگاه، و بیانیه‌های انبوه سازمان‌های متعدد جعلی و خلق‌الساعه، کمترین تأثیری بر اراده سربازان گمنام امام زمان(عج) و روند اقدامات جاری نخواهد گذاشت.

در پایان، ضمن تشکر صمیمانه از همکاری بی‌شائبه رسانه‌های مختلف در مراحل تحقیقات و جمع‌آوری‌های اطلاعاتی و با سپاس فراوان از مساعدت و همدلی‌های مرجع محترم قضایی، تأکید می‌گردد در اولین زمان مقتضی، اطلاعات مهمی پیرامون ابعاد مختلف این پرونده منتشر خواهد گردید.




برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

خطرناکترین احتمالات
چهارشنبه 91/11/11 ساعت 2:51 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
از امروز به مدت سه روز صورت می‌گیرد
آغاز رزمایش دریایی سپاه در خلیج فارس/ آمادگی سپاه برای مقابله با خطرناک‌ترین احتمالات

خبرگزاری فارس نیوز: رزمایش دریایی سپاه در منطقه سوم با نام فتح 91 آغاز شد.

خبرگزاری فارس: آغاز رزمایش دریایی سپاه در خلیج فارس/ آمادگی سپاه برای مقابله با خطرناک‌ترین احتمالات

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رزمایش منطقه‌ای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلانی با نام فتح 91 از امروز به مدت سه روز در منطقه سوم دریایی سپاه در خلیج فارس آغاز شد.

در این رزمایش، طرح‌های عملیاتی دفاعی براساس دکترین جنگ ناهمطراز و متناسب با زمان بحران و همچنین اقدامات لازم برای هماهنگی نیروها در محورهای مختلف اجرایی می شود.

به گزارش فارس، در این رزمایش همچنین ضمن انتقال تجربیات به نسل های جدید، تاکتیک های دریایی واحدهای شناوری، موشکی و تفنگداری نیروی دریایی سپاه مورد تست و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دریادار بختیاروند فرمانده منطقه سوم ندسا نیز در این باره با برشمردن ابعاد منطقه‌ای رزمایش بنا بر روش جاری در نیروی دریایی سپاه گفت: با تقسیم نیروها به دو بخش شرقی و غربی، قسمت‌های نخست رزمایش از امروز آغاز شده است.

فرمانده قرارگاه امام حسین(ره) همچنین با اشاره به توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سپاه بعد از جنگ بر اساس راهبرد دفاعی همه جانبه، خود را تقویت و مبنای طرحهای دفاعی را بر اساس بدبینانه ترین و خطرناک ترین احتمالات ممکن طراحی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات آفندی و پدافندی به شیوه ناهمطراز دریایی با بکارگیری یگان‌های شناوری، موشکی و تفنگداری به منظور تامین خطوط مواصلاتی و پدافندی با استمرار گشت دریایی همراه با عملیات‌ تفنگداران ویژه و پدافند هوایی نقطه ای از مقرها و تیم های خوداتکا در جهت آمادگی رزمی از دیگر برنامه‌های این رزمایش است.




برچسب‌ها: رزمایش

بتن ضد بمب ایران
سه شنبه 91/11/10 ساعت 3:20 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بسم الله الرحمن الرحیم

هر زهری پادزهری دارد و پادزهر بمب‌های بتن‌شکن آمریکا،‌ «بتن‌های هوشمند» دانشمندان ایرانی است.
فارس/فروردین ماه سال جاری بود که لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد اگر قرار است حمله احتمالی به ایران صورت بگیرد، قبل از آن باید بمب‌های بتن شکن آمریکا (Massive Ordnance Penetrator) ارتقاء یابد. چهار ماه پس از این اظهارنظر، «مایکل دونلی»، معاون وزیر دفاع آمریکا در بخش نیروی هوایی مدعی شد واشنگتن بزرگترین بمب قدرتمندی را که توانایی نفوذ در عمق 60 متری زمین را دارد، ساخته است.
این بمب، بتن‌شکن (MOP) نام دارد که دارای وزن 13.5 تن، 6 متر طول و یک متر عرض است که هواپیماهای جنگی B-52 و B-2 قادر به حمل آن هستند. طبق برخی گزارش‌ها، پنتاگون 330 میلیون دلار برای تولید و تحویل بیش از 20 بمب بتن شکن هزینه کرده و حداکثر بار انفجاری هر یک از آنها 5 هزار و 300 پوند است.
همزمان با اعلام خبر ساخت این بمب، فرماندهان نظامی آمریکا علنا اعلام کردند هدف از تولید چنین سلاحی حمله به تاسیسات هسته‌ای بسیار مستحکم و مخفی کشورهای چون ایران و کره شمالی است. برخی مقامات وزارت دفاع آمریکا نیز گفته‌اند این بمب برای از کار انداختن تاسیسات هسته‌ای فردو طراحی شده است.
بتن هوشمند؛ پیشرفت جدید تلنولوژیک ایران
البته درباره توانمندی بمب‌‌های بتن‌شکن آمریکا برای تخریب تاسیسات اتمی ایران حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. نشریه «اکونومیست» با انتشار گزارشی به تشریح یکی از تردیدها پرداخته و نوشته: "آمریکایی‌ها نگرانند فردای صبحی که دودهای ناشی از حمله به تاسیسات ایران فرو می‌نشیند، مضحکه جهانی شوند"!
اشاره این هفته نامه انگلیسی به پیشرفت جدید ایران در زمینه ابداع نوع جدیدی از بتن تحت عنوان «بتن هوشمند یا ابر مقام» (UHPC) است که احتمال حمله نظامی به ایران و ضریب موفقیت آن را به شدت کاهش می‌دهد. بر اساس دانش تولید این نوع از بتن، ساختمان‌ها و تاسیساتی می‌توان ساخت که هیچ یک از بمب‌های موجود سنگر شکن و ضد بتن جهان نمی‌تواند، آنها را تخریب کند.
اکونومیست در ادامه نوشت: "تاکنون مقاوم‌ترین بتنی که ساخته شده Ductal نام دارد که توانایی تحمل بالاترین فشارها و شدیدترین انفجارها را داراست. نسل جدید بتنی که ایرانی‌ها ساخته‌اند با استفاده از تکنولوژی نانو، استفاده از اکسیدهای فلزی آهن، آلومینیوم، تیتانیوم و مس چنان مقاوم شده است که حداقل چهار برابر مشهورترین بتن مقاوم دنیا استقامت دارد."
این هفته نامه انگلیسی اضافه کرد: "طبق گزارش‌های پنتاگون، در دانشگاه ابوعلی سینا، فیبرهای پلیمری و پودر کوارتز به بتن اضافه کرده‌اند که ضربه گیری در برابر موج انفجار را چند برابر می‌کند. تحقیقات منتشر شده دانشگاه تهران نیز نشان داده کاربرد فیبرهای فولادی بتن را نشکن می‌کند و افزودن فقط کمی پلیمر این مقاومت را تا 7 برابر افزایش می‌دهد و بتن را سبک‌تر، نازک‌تر و مقاوم‌تر می‌کند. به این ترتیب اگر فقط بخشی از تکنیک‌های موجود در بتن ریزی تاسیسات نظامی و حساس ایران به کار رفته باشد در آن صورت حمله به تاسیسات پنهان شده در زیر این بتن‌ها عاقلانه به نظر نمی‌رسد."
طبق این گزارش، از آنجائیکه ایران کشور زلزله‌خیری است، مهندسان ایرانی برخی از محکم‌ترین و بادوام‌ترین مصالح ساختمانی دنیا را ساخته‌اند. این بتن‌ها به راحتی می‌توانند در برابر زمین‌ لرزه‌های کوچک و در صورت وقوع، در مقابل لرزش‌های مصنوعی زمین مانند ارتعاشات ناشی از بمباران مقاومت کنند.
دقیقا همین موضوع موجب تشویش مقامات آمریکایی شده چراکه آنها نگرانند بمب‌های بتن‌شکن نتوانند در سنگرهای عمیق ایران نفوذ کنند، به ویژه اینکه ایران به فناوری بتن هوشمند (UHPC) دست یافته و به باور آنها حتی احتمال دارد به‌روزرسانی بمب‌های بتن‌شکن نیز کافی نباشد.
توانایی مقاومت در برابر موشک
به نوشته این هفته نامه انگلیسی،‌ نتیجه مطالعه‌ای که دانشگاه تهران در سال 2008 منتشر شد، به توانایی بتن هوشمند برای مقاومت در برابر موشک‌های فلزی اشاره دارد. این مطالعه نشان می‌دهد بتنی که در ساختار خود حاوی نسبت بالای الیاف فولادی است، به بهترین نحو ممکن عمل می‌کند. نتیجه مطالعه دیگری که به سال 1995 باز می‌گردد، نشان می‌دهد اگرچه مقاومت فشاری بتن با اضافه کردن الیاف پلیمری تنها به میزان اندکی افزایش می‌یابد، اما مقاومت ضربه‌ای آن تا هفت برابر بهبود می‌یابد.
البته ایران تنها کشوری نیست که به دنبال فناوری بتن‌های مستحکم‌تر و کاربردهای گسترده آن است. چند سال قبل، محققان ام.آی.تی بر روی این موضوع مطالعه کرده‌اند که چطور تغییر شکل‌های نانو در بتن می‌تواند باعث بی‌ثبات شدن آن بشود. آنها همچنین آزمایش‌هایی را در خصوص استفاده از بخار سیلیس برای بهبود طرح اختلاط بتن انجام داده‌اند. همچنین مطالعه‌ای که بین سال‌های 2004 تا 2006 در استرالیا انجام شده، تایید کرده بتن هوشمند در مقابل انفجارهای ناشی از برخورد مستقیم نیز مقاومت می‌کند.
اکونومیست نوشت: "مهندسانی که بمب‌های سنگرشکن را طراحی کرده‌اند، بدون شک به این نکته توجه نکرده‌اند و از داده‌های سری خود برای طراحی بمب‌ها استفاده کرده‌اند. در طول جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، نیروی هوایی آمریکا دریافت بمب‌های سنگرشکن یک تنی آن نمی‌تواند در برخی از سنگرهای عراقی نفوذ کند. در نتیجه طراحان بمب دوباره مشغول کار شدند و پس از دو نسل بهبود نتایج، حاصل کار آنها بمب 13 تنی MOP است که می‌تواند تا 60 متر در بتن‌های معمولی نفوذ کند."
در پایان این مطلب آمده:‌ "با این وجود، حتی این بمب نیز در مقابل مواد محکم‌تر، کارایی کمتری دارد و در بتنی که تنها دو برابر استحکام بیشتری دارد، تنها 8 متر نفوذ می‌کند. بنابراین هیچ کس (حداقل آنهایی که به اطلاعات نظامی طبقه‌بندی شده دسترسی ندارند) نمی‌داند بمب MOP در مقابل بتن‌های فوق مستحکم ایرانی کارایی دارد یا خیر."
منبع: سایت نور آسمان


برچسب‌ها: بتن هوشمند

ایران و ارسال انسان به فضا
دوشنبه 91/11/9 ساعت 10:51 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی با اشاره به ماموریت موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام:
ایران در راه ارسال انسان به فضا است/موجود زنده سالم به زمین برگشت

خبرگزاری فارس نیوز: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ارسال کاوشگر «پیشگام» و بازیابی آن، گام نخست برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.

خبرگزاری فارس: ایران در راه ارسال انسان به فضا است/موجود زنده سالم به زمین برگشت

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به پرتاب و بازیایی موفقیت آمیز کاوشگر «پیشگام» اظهار داشت: ارسال کاوشگر و بازیابی آن، گام نخست برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد که در این راستا خبرهای خبرهای خوش دیگری در راه است.

وی ادامه داد: کاوشگر پیشگام در ارتفاع 360 هزار پایی ماموریت خود را بخوبی انجام داد.

وحیدی با اشاره به بازیابی موفقیت آمیز این کاوشگر اظهار داشت: این محموله با سرعت پیش بینی شده به همراه موجود زنده(میمون) سالم به زمین بازگشت.

وحیدی همچنین اعلام کرد پایگاه رصد فضایی بزودی افتتاح خواهد شد.

به گزارش فارس، دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، ارسال حیات به فضا و تحقیقات زیستی که در انحصار چند کشور معدود است را برای کشورمان به ارمغان آوردند.

پروژه ارسال حیات به فضا که با مدیریت یکپارچه سیستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضایی ایران به مورد اجرا گذاشته شده، توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پیش‌بینی شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجدداً به زمین بازگشته و موجود زنده با موفقیت بازیابی گردید.

کاوشگر پیشگام از چهار بخش شامل:

1- مجموعه موتور، متشکل از اجزای قفسه دم، بالک‌های پایدارساز، بلوک تنظیم ارتفاع، موتور و نازل؛

2- سکوی پرتاب برای پرتاب مجموعه؛

3- ایستگاه های زمینی برای برقراری ارتباط با کاوشگر و دریافت اطلاعات به صورت زمان واقعی؛

4- محموله‌ که از اجزای کپسول زیستی سامانة خدمات (الکترونیک، مخابرات و پردازش)، جدایش سازه و جدایش بازیاب موجود زنده تشکیل شده است.

دسترسی به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری، ارسال موجود زنده (میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی‌سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله‌متری ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پیشگام و بازیابی آن حاصل گردید.

گفتنی است کاوشگرها بطور عمومی برای بررسی جو، داده‌برداری از لایه‌های میانی اتمسفر و بررسی لایه‌های مختلف آن؛ مطالعات مربوط به قطب مانند بررسی شفق قطب؛ مطالعات پرتوهای کیهانی مانند اشعه ایکس، ماوراء بنفش و مادون قرمز؛ زیست شناسی و پرتاب موجودات زنده کوچک و رشد سلول‌های بنیادی در فضا؛ ستاره‌شناسی، رصد خورشید، بررسی کسوف؛ مطالعه جاذبه ناچیز؛ بازیابی محموله؛ توسعه فناوری‌های فضایی مانند ورود به جو و جدایش؛ آزمایش تراشه‌ها و مدارات الکترونیکی فضایی؛ افزایش قابلیت اطمینان پرتاب‌های فضایی با انجام تست‌های مکرر بکار می‌روند.




برچسب‌ها: هوا فضا

دستاوردهای جدید موشکی
دوشنبه 91/11/9 ساعت 1:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جزایری خبر داد
رونمایی از دستاوردهای جدید موشکی/ دشمن را در دور دست هدف قرار می‌دهیم

خبرگزاری فارس نیوز: معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در روزهای آینده از جدیدترین دستاوردهای زرهی، موشکی و هوایی رونمایی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: رونمایی از دستاوردهای جدید موشکی/ دشمن را در دور دست هدف قرار می‌دهیم



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سید مسعود جزایری دبیر کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت دهه فجر، صبح امروز در نشستی خبری، با اشاره به برنامه های نیروهای مسلح در ایام دهه فجر گفت: در این روزها علاوه بر رونمایی از جدیدترین جنگنده ساخت داخل، دستاوردهای نوین موشکی نیز در بردهای مختلف به نمایش در می‌آید.

جزایری با بیان اینکه خبرهای خوش در حوزه فضایی نیز اعلام خواهد شد، گفت: در ایام دهه فجر همچنین از تانکها و خودروهای زرهی جدید نیز رونمایی می‌شود.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: امروز دشمن در نزدیکی و تیررس ما قرار دارد اما اگر اینطور هم نبود، ما توانمندی هایی داریم که به موقع خود اعلام خواهد شد و با این توانمندی ها می توانیم دشمن را در دوردست تعقیب کرده، به آن ضربه بزنیم و او را از اقدام خود پشیمان کنیم.

مشروح نشست خبری سردار جزایری متعاقبا منتشر خواهد شد.




برچسب‌ها: موشک

جابجائی قدرت به سمت ایران
دوشنبه 91/11/9 ساعت 12:16 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )


کارشناسان در بنیاد کارنگی مطرح کردند


جا به جایی قدرت در خاورمیانه ایران ، آمریکا را کنار زده است

در جلسه رونمایی از یک کتاب درباره روابط ایران و آمریکا در بنیاد کارنگی، نویسندگان کتاب به ارزیابی خود از اوضاع خاورمیانه پرداختند.
در این جلسه که در محل بنیاد کارنگی شعبه نیویورک برگزار شد فلینت لورت و هیلاری مان لورت به مناسبت رونمایی از کتاب خود تحت عنوان (سفر به تهران: چشم انداز تعامل آمریکا و ایران) مطالب قابل تأملی را برای حاضرین در جلسه که از بخش های مختلف حضور داشتند مطرح کردند. نویسندگان با اشاره به تحولات خاورمیانه گفتند: «آمریکا قدرت در حال افول در منطقه خاورمیانه است و ایران کشوری است که بیشترین بهره را از این روند افول قدرت آمریکا در منطقه برده است. مقایسه وضعیت فعلی دولت آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در منطقه در قیاس با ده سال قبل و حادثه یازدهم سپتامبر و نوع حکومت های فعلی منطقه و سیاست های آنها در قبال آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مؤید این امر است.
علیرغم اینکه اوباما در سال 2009 با درک مشکلات آمریکا در حوزه خاورمیانه و عدم کارآیی سیاست های این کشور در این منطقه اعلام کرد که سیاست جدیدی را در قبال خاورمیانه اتخاذ می نماید اما در عمل بعد از گذشت چند ماه بار دیگر سیاست های دولت های قبلی را در پیش گرفت. در سایه این سیاست ها دولت اوباما در حال حاضر در روند گفتگوهای صلح خاورمیانه در وضعیت دشواری قرار دارد. دولت اوباما در روند تهدید ایران از دولت بوش پیشی گرفته به گونه ای که هر نوع تعامل با ایران را به عنوان یک ضرورت استراتژیک برای آمریکا دشوار کرده است. در حال حاضر و در مقایسه با دوران جرج بوش توازن قوا به نفع جمهوری اسلامی ایران و به ضرر آمریکا به هم خورده است سیاست های اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و ثبات و نوع پیشرفت های داخل این کشور باعث جلب نظر کشورهای منطقه به سمت ایران شده است آنچه که باعث شده تا نفوذ ایران در منطقه بیشتر شود نه قدرت نظامی یا توسل به شیوه هایی چون تحریم بلکه این موضوع ناشی از قدرت نرم ایران است که برای غرب چندان قابل درک نیست.»
ایران سرنگون شدنی نیست
آنها با اشاره به قدرت نرم ایران و نفوذ آن در خاورمیانه افزودند؛ «ایران سالها از گروه هایی مثل حماس، حزب الله، گروه های شیعه در عراق و حتی اخوان المسلمین در مصر حمایت می کرد و امروزه نتایج این حمایت ها را می بیند. در حال حاضر این گروه ها و واسطه (انتخابات) برگزار شده در کشورهای منطقه در مصدر قدرت هستند. و به عبارتی با نفوذترین بازیگران منطقه خاورمیانه به شمار می آیند. به واسطه نوع سیاست های ایران و اتخاذ سیاست خارجی مستقل، جمهوری اسلامی ایران از مصر تا بحرین مورد اقبال مردم منطقه قرار گرفته و این در حالی است که حکومت های طرفدار آمریکا و غرب در طی سالها در این کشورها در رأس قدرت بودند. ایران نه به واسطه توسل به پهپاد یا تانک بلکه به واسطه نوع سیاست های نرم خود توانسته در منطقه خاورمیانه نفوذ قابل ملاحظه ای را کسب کند.
دولت آمریکا و سیاستگذاران این کشور به جای شناسایی قدرت و نفوذ ایران در منطقه همواره سعی کرده اند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک دولت غیرمشروع جلوه دهند که توسط مردم خود به زودی سرنگون خواهد شد. این سیاستی بوده که در طی سی سال گذشته و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پیگیری شده است آنچه که باعث شده تا این چند دهه سیستم حکومتی ایران برخلاف پیش بینی ها سرنگون نشود مدل و نوع حکومت داری در این کشور است که آمیخته ای از سیاست و موازین دینی و استقلال در سیاست خارجی است و این همان شیوه ای است که مورد اقبال اکثریت مردم در داخل ایران است.»
لزوم تغییر بنیادین
نویسندگان کتاب مذکور با انتقاد از سیاست های کاخ سفید در قبال ایران، افزودند: «بعد از تحولات خاورمیانه در سال 2011 نیز با تحلیل گران مذکور پیش بینی سرایت اعتراض ها در منطقه را به جمهوری اسلامی ایران داشتند از جمله در فوریه 2011 جرج سورس در سی.ان.ان پیش بینی کرد که تا یک سال بعد جمهوری اسلامی ایران دوام نخواهد داشت. آمریکا به خاطر منافع خود باید سیاستش را در قبال ایران به شکل بنیادی تغییر دهد. هیئت حاکمه آمریکا باید حکومت ایران را به عنوان یک نظم مشروع مورد شناسایی قرار دهند. مدل پیشنهادی ما رفتار و راهبرد نیکسون و هنری کیسینجر در قبال چین در دهه های گذشته است.»
کدام حقوق بشر؟!
لورت در پاسخ به سؤال یکی از معاندین ایرانی حاضر در این جلسه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: «ما در حالی ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم معرفی می کنیم که عربستان مهمترین متحد ما گروه های افراطی را مورد حمایت مالی قرار داده و آنها را به انواع سلاح ها تجهیز می کند. گروه های سلفی در کشورهای مختلف خاورمیانه و سایر مناطق دنیا فعالند و القاعده و طالبان بدون حمایت عربستان نمی توانستند دوام بیاورند. باید در این زمینه تأمل بیشتری داشته باشیم.»
راه اعتمادسازی
در ادامه جلسه، لورت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمریکا چه اقداماتی می تواند برای اعتمادسازی برای فراهم ساختن زمینه گفتگو با ایران انجام دهد اظهار داشت: آمریکا می تواند تأمین میلیونها دلار برای انجام عملیات های خرابکارانه را متوقف کند، روند کشتار دانشمندان ایرانی در خیابان های تهران را کنار بگذارد، انجام اقدامات خرابکارانه در حوزه های سایبری را متوقف کند و در خصوص سیاست حضور نظامی گسترده در منطقه خلیج فارس تجدیدنظر کند. وی افزود: بعد از اینکه آمریکا در مرحله اول بپذیرد که ایران یک دولت مستقل و با ثبات سیاسی است در مرحله بعد اوباما باید سفر به تهران را در دستور کار خود قرار دهد.
گفتنی است در این مراسم چندین تن از اساتید دانشگاه های آمریکا، برخی مقامات حاضر و سابق وزارت خارجه آمریکا و نماینده ای سیاسی از سازمان ملل حضور داشتند.

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

سامانه پدافند هوایی یا زهرا
یکشنبه 91/11/8 ساعت 2:55 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
با حضور سردار وحیدی
خط تولید سامانه پدافند هوایی برد کوتاه «یا زهرا (س)» افتتاح شد

خبرگزاری فارس: خط تولید سامانه سلاح پدافند هوایی یا زهرا(س) با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: خط تولید سامانه پدافند هوایی برد کوتاه «یا زهرا (س)» افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه افتتاح خط تولید سامانه سلاح پدافند هوایی یا زهرا (س)در جمع خبرنگاران گفت: امروز شاهد یکی دیگر از دستاوردهای درخشان فرزندان انقلاب در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع هستیم، طراحی و ساخت سامانه سلاح پدافند هوایی، حلقه خودکفایی در طراحی و تولید سامانه های پدافند هوایی برد کوتاه را در کشورمان تکمیل کرد.

وی افزود: این سلاح پدافندی قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیماها، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد.

وحیدی با بیان اینکه سامانه متحرک پدافند هوایی یا زهرا (س) قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را دارد، گفت: این سامانه قادر است در هر موقعیتی مستقر شود و به طور مؤثر مأموریت خود را انجام دهد.

وزیر دفاع افزود: قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آنها به طور همزمان، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملاً خودکار از دیگر ویژگی های این سامانه پدافندی است.

وحیدی همچنین درخصوص تحویل دهی انبوه سامانه پدافند هوایی مرصاد به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) نیز گفت: سامانه موشکی زمین به هوا مرصاد یک سامانه پدافندی هوایی پیشرفته و کارآمد با برد متوسط است که قادر به انجام عملیات پدافندی علیه انواع هواپیماهای سریع، بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک کروز را دارد.

وی تاکید کرد: سامانه مرصاد در شب و روز قادر به انجام عملیات است و به گونه ای طراحی شده است که در محیط جنگ الکترونیک می تواند مأموریت خود را با موفقیت انجام دهد.

وحیدی گفت: این سامانه در رزمایش هوایی مدافعان آسمان ولایت 4 که در شرق کشور برگزار شد ، توانست اهداف هوایی را با موفقیت منهدم و کارنامه موفقی را ثبت کند.

وزیر دفاع در ادامه گفت: امروز صنعت دفاعی کشورمان از حیث تنوع تولیدات دفاعی جزء 5 کشور نخست دنیا به شمار می رود و تحریم های همه جانبه با توجه به این توانمندی، خللی در روند اقدامات و فعالیت های صنایع دفاعی کشورمان ایجاد نکرده است.




برچسب‌ها: پدافند هوائی

خون نیروی آمریکائی
شنبه 91/11/7 ساعت 7:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:
بسیاری از مؤسسات و کارشناسان غربی، "موشک‌های ناوشکن" نیروی دریایی ایران را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای نیروی دریایی آمریکا دانسته و اذعان دارند که این موشک‌های پیشرفته می‌توانند به راحتی ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه را غرق کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "مارک گافنی" Mark Gaffni، کارشناس آمریکایی، سال 2012 در گزارشی در پایگاه تحلیلی Rense، با اشاره به قدرت موشک‌های ناوشکن ایران می‌نویسد: در صورت حمله نظامی به ایران، خون نیروهای آمریکایی خلیج فارس را قرمز رنگ خواهد کرد.


موشک‌های ناوشکن، یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های دریایی و یکی از مهم‌ترین جنگ‌افزارها در جنگ‌های دریایی هستند. طبق شواهد و اسناد و اذعان بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان معتبر غربی، ایران دارای بسیاری از موشک‌های ناوشکن پیشرفته است که حتی می‌تواند بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس را فلج کرده و تهدیدی جدی برای کسانی خواهد بود که خیال تجاوز به مرزهای ایران را داشته باشند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت، در گزارشی در سال گذشته اذعان می‌کند که آمریکا از قابلیت‌های نظامی دریایی ایران وحشت دارد.

بنا بر این گزارش، متخصصان تخمین زده‌اند که ایران در حال تقویت قوای نظامی خود در خلیج فارس بوده است و در میان دیگر جنگ‌افزارها، موشک‌های ناوشکن و قایق‌های تندروی این کشور از همه کارآمدتر هستند.

به گزارش واشنگتن‌پست، سامانه‌های موشکی جدید ایران، این اعتماد به نفس را به فرماندهان این کشور می‌دهند که در صورت وقوع حمله نظامی، به سرعت ناوهای دشمن را نابود کرده و خسارات زیادی به ناوگان دریایی آمریکا وارد کنند.

بنا به این گزارش، پیشرفت‌های بزرگ ایران در موشک‌های ناوشکن نگرانی زیادی در میان مقامات نظامی آمریکا مبنی بر شکست ناوگان‌های این کشور در اولین ساعات جنگ احتمالی ایجاد کرده است. متخصصان حال و گذشته نظامی آمریکا عقیده دارند که افزایش خیره‌کننده موشک‌های کوتاه‌برد ایران که با تاکتیک‌های هجومی قایق‌های گشتی مسلح ترکیب می‌شود، می‌‌تواند توانایی دفاعی بسیاری از ناوهای مدرن آمریکا را فلج کند.

بر اساس تحقیقی که در آوریل سال گذشته انجام شد، توانایی ایران مبنی بر ایجاد خسارت بسیار شدید به ناوگان دریایی آمریکا بیشتر از توان این کشور در دهه گذشته است. این گزارش می‌افزاید که جنگ‌افزارهای ایران کشنده‌تر و بسیار دقیق‌تر از قبل عمل می‌کنند. قدرت فزاینده ایران در صنایع نظامی موشکی، متخصصان امر را به این فکر واداشته است که در استقرار ناوهای هواپیمابر و دیگر ناوهای جنگی گران‌قیمت تجدید نظر کنند.

کالج جنگ‌های دریایی آمریکا در سال 2009 گزارشی از افزایش توانایی ایران در اجرای کمین‌های دریای گسترده در تنگه هرمز ارائه داد. بنا بر این گزارش، اگر آمریکا قصد استقرار ناوهای خود را در صورت وقوع جنگ در تنگه هرمز داشته باشد، به نیروهای ایرانی فرصت بسیار مناسبی برای حمله می‌دهد که این امر منجر به نابودی اولین گروه از ناوهای نیروی دریایی آمریکا خواهد شد.


به گفته کارشناسان، بعد از انتشار این گزارش در سال 2009، ایران هم‌چنان به توانایی‌های دفاعی خود افزوده است. برخی از این پیشرفت‌ها در ماه‌های گذشته در مانورهای نظامی موفقیت‌آمیز مشخص شده است، مانورهایی مانند تمرین موشکی در رزمایش پیامبر اعظم هفت.

موشک بالستیک مافوق صوت خلیج فارس هیمنه دشمن را در هم خواهد شکست

موشک‌ ناوشکن بالستیک مافوق صوت "خلیج فارس" که در این رزمایش مورد آزمایش قرار گرفت، دارای سامانه هدایتی داخلی و کلاهک جنگی قدرتمند 1400 پوندی است.


"رابین تیمرمان" Rubin Temmerman   کارشناس نیروی دریایی آمریکا، موشک‌های خلیج فارس را یک عامل تغییر بازی در خلیج فارس اعلام کرده است. به گفته این کارشناس،‌ موشک بالستیک خلیج فارس، می‌تواند اهداف خود در 350 کیلومتری را نابود کند. مانند موشک کوتاه‌بردتر "فاتح "110 که خلیج فارس از بر مبنای آن طراحی شده است، از سوخت جامد استفاده می‌کند که ذخیره‌سازی آن آسان بوده و شناسایی موشک را قبل از پرتاب مشکل می‌کند. برخی از گزارشات حاکی از این موضوع است که این موشک از اطلاعات ردیابی شده توسط هواپیماهای شناسایی استفاده می‌کند تا اهدافی مانند ناوهای هواپیمابر را نابود کند.


ارزیابی پنتاگون که در آوریل سال گذشته انجام شد و به امضای لئون پانتا هم رسید، نشان می‌دهد که توپخانه ایران در برگیرنده موشک‌های بالستیک با جستجوگرهایی می‌شود که آن‌‌ها را قادر می‌سازد به دنبال کشتی بروند.

ناوهای مدرن آمریکا به سامانه‌های دفاعی پیچیده‌ای مانند سامانه سپر موشکی مجهز هستند. اما ایران با تکنولوژی که به آن دست یافته است می‌تواند از چند جهت در یک زمان به سمت ناو حمله کرده و فن‌آوری آمریکا را خنثی کند.

در ادامه این گزارش مختصصان اذعان می‌کنند که شاید نیروهای آمریکایی، پس از ضربات اولیه ایران، نیروی خود را بازیابی کنند، اما در صورت نمایش کشتی‌های آتش گرفته آمریکایی در رسانه‌های بین‌المللی جنگ روانی به نفع ایران خواهد شد. آیزنستات Eisenstat  ؛ کارشناس آمریکایی در این زمینه می‌گوید، رویارویی با ارتش آمریکا ممکن است مشکل باشد، اما ایران با ضرباتی که به‌ خصوص در ابتدای نبرد به ناوگان دریایی یانکی‌ها وارد می‌کند به جهانیان نشان خواهد داد که در صورت سر به سر گذاشتن با ایران، دشمن هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد.


 

 


ناو‌های هواپیمابر آمریکا لقمه آسان موشک‌های مافوق صوت ناوشکن ایران

پایگاه تحلیلی Examiner  ، در گزارشی با عنوان "ناوهای هواپیمابر آمریکا نسبت به موشک‌های ناوشکن مافوق صوت ایران آسیب‌پذیر هستند" اذعان می‌کند که تمامی ناوهای هواپیمابر آمریکا نسبت به موشک‌های ناوشکن آسیب‌پذیر هستند. به علاوه، هزینه این ناوهای هواپیمابر بسیار گران است، به‌طوری که اگر بخواهیم سامانه‌های ضد موکشی در این ناوها مستقر کنیم میلیاردها دلار در بسیاری از موارد هزینه خواهد داشت. اما موشک ناوشکن مافوق صوت ایران در مقایسه با این ناوها بسیار ارزان‌تر و خطرناک‌تر است. با هزینه یک موشک ضدناو ""SunBurn   ایران مقایسه کنید، متوجه تهدیدی که نیروی دریایی آمریکا با آن مواجه خواهد شد را مشاهده می‌کنید. این موشک یک امتیاز غیرمتقارن دارد که آمریکا هنوز سعی می‌کند از آن سر دربیاورد.


موشک ناوشکن Sunburn/موشکی که می‌تواند آمریکا را در خلیج فارس زمین‌گیر کند

ایران یکی از پنج کشور جهان است که دارای موشک‌های ناوشکن بسیار پیشرفته Sunburn   است.

در سال‌های دور، برنامه‌ریزان اتحادیه جماهیر شوروی سابق تلاش کردند که از مسابقه تسلیحاتی برابر با آمریکا دست بکشند. زیرا شوروی نمی‌توانست با نیروی دریایی آمریکا و هزینه‌های گزاف این کشور مقابله کند. در عوض، روس‌ها از رویکرد جایگزینی استفاده کردند. آن‌ها به دنبال ضعف‌های خود رفتند و راهی ارزان‌قیمت برای این کاستی‌ها پیدا کردند. روس‌ها با موشک‌های ناوشکن مافوق صوت خود فناوری جدیدی را به دنیا عرضه کردند. یکی از آن‌ها "SS-N-22 Sunburn"   است که گفته می‌شود مرگ‌بارترین موشک جهان است.



ایران نیز یکی از کشورهایی است که به تکنولوژی موشک‌های sunburn   دست پیدا کرده است. برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که بزرگ‌ترین ناوهای نیروی دریایی آمریکا، از جمله، ناوهای هواپیمابر این کشور همگی در تیررس این موشک هستند.

موشک‌هایsunburn     تاکنون در جنگ مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. اینکه ایران چه تعدادی از این موشک‌ها را در اختیار دارد مشخص نیست. Sunburn  ، می‌توانند 750 پوند کلاهک جنگی با خود حمل کنند. برد آن‌ها حدود 100 مایل است. سرعت مافوق "سان‌برن" و میزان   بار جنگی آن انرژی جنبشی فوق‌العاده قوی به موشک می‌دهد که آثار تخریبی بسیار بالایی برای کشتی و خدمه آن خواهد داشت. تنها یکی از این موشک‌ها می‌تواند یک ناو بزرگ را غرق کند.




فرماندهان نیروی دریایی آمریکا  که در خلیج فارس حضور دارند با چالش بزرگی روبرو هستند

خلیج فارس، یک دریای بسیار بزرگ با یک مجرای خروجی تنگ است که سواحل شمالی آن دارای زمین‌های کوهستانی است که قابلیت تاکتیکی بسیار بالایی به نیروی دریایی ایران نسبت به کشتی‌های حاضر می‌دهد. ساحل شمالی خلیج فارس با سطح ناهموار خود اجازه پنهان کردن دفاع ساحلی و استفاده از جنگ‌افزارهایی مانند پرتاب‌گرهای موشکی متحرک می‌دهد که شناسایی آن‌ها را مشکل‌ساز می‌کند.


تنگه هرمز

بنا به این گزارش، نیروی دریایی آمریکا تا به حال با چیزی مانند سان‌برن برخورد نکرده است.

به گزارش پایگاه Businessinsider  ، هرگونه ادعایی که ایران توانایی بستن تنگه هرمز را نداشته تنها یا یک بلوف است. نه تنها ایران می‌تواند تنگه هرمز را برای مدتی طولانی ببندد، بلکه می‌تواند ناوگان پنجم دریایی آمریکا را به طور کامل فلج کند.

پایگاه تحلیلی Wariscrime  ، در گزارشی اذعان می‌کند که در صورت تمایل، ایران به راحتی تنگه هرمز را خواهد بست و موشک‌های مافوق صوت این کشور می‌توانند، ناوهای غول‌پیکر هواپیمابر آمریکایی را غرق کنند.

 

سان‌برن را می‌توان مرگ‌بارترین موشک‌های جهان دانست. ارتفاع این موشک ازسطح دریا 9 فوت بوده و سرعت آن چیزی بیش از 1500 مایل در ساعت است. می‌تواند به طور نامنظم بالا و پایین برود که به آن اجازه فرار از سامانه‌های دفاع موشکی را به راحتی می‌دهد. این موشک‌ها خوراک مکان‌هایی مانند خلیج فارس هستند که جنگ دریایی در فواصل کوتاه انجام می‌شود. سان‌برن، تطبیق‌پذیر بوده و استفاده از آن ساده است. می‌‌توان آن را از هرگونه پلت‌فرمی پرتاب کرد. برد آن حدود 100 مایل است.

موشک Sunburn که از ساحل شلیک شده می‌تواند حفره‌ای به بزرگی یک اتاق در یک ثانیه ایجاد کند.




 


روزنامه USAtoday     ، نیز در گزارشی اذعان کرده است که موشک‌های ناوشکن ایران تهدید بزرگی برای نیروهای آمریکایی در منطقه به حساب می‌آیند. موشک‌های بالستیک دوربرد ایران می‌توانند سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در خلیج فارس را زمین‌گیر کنند. قایق‌های تهاجم سریع ایران با حمله‌های زنبوری جنگ‌افزارهای پیشرفته خود می‌توانند ناوهای آمریکایی را غرق کنند.

"هامر" Hamer  ، کارشناس امور نظامی خلیج فارس در این زمینه می‌گوید: موشک‌های کروز ایران می‌توانند به ناوهای آمریکایی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس و منطقه بحرین شلیک شوند. ناو و پایگاه‌های آمریکایی سامانه‌های دفاع موشکی دارند، اما ایران قادر است چند موشک را به طور هم‌زمان به یک هدف شلیک کند که در این صورت کاری از دست این پدافندها بر نمی‌آید.

 

اژدرهای فوق‌العاده سریع هوت hoot  ، دارای موشک‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را از زیردریایی شلیک کرد که تا 200 گره دریایی حرکت می‌کنند. این جنگ‌افزارها از تمامی اژدرهای آمریکایی سریع‌تر هستند. به عقیده هامر، در حالی که ناو می‌تواند از دست اژدرهای قدیمی فرار کند، اما امکان فرار از اژدرهای راکت‌دار محال است.

 


وب‌سایت Missilethreat ، نیز در گزارشی نیروهای نظامی ایران را پیشرفته‌ترین نیروها در خاورمیانه معرفی کرده است. در گزارشی که پنتاگون سال گذشته به کنگره آمریکا ارائه کرد نشان می‌دهد در حال افزایش قدرت تخریب موشک‌های کوتاه‌برد خود است. بنابراین گزارش، ایران تا سال 2015 به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دست پیدا خواهد کرد.

مارک گافنی Mark Gaffni در مقاله‌ای در سال 2004 می‌نویسد، ناوهای آمریکایی هم‌اکنون در تیر‌رس موشک‌های سان‌برن هستند که توسط نیروی دریایی ایران در ساحل شمالی خلیج فارس مستقر خواهند شد. به گفته این کارشناس، تمام ناوهای آمریکایی در معرض خطر و آسیب‌پذیر هستند. وی اذعان می‌کند، زمانی که ایران دام خود را در خلیج فارس پهن کند، تمام منطقه تبدیل به کشتارگاه نیروهای متخاصم خواهد شد.




برچسب‌ها: موشک

قرارگاه جنگ نرم
جمعه 91/11/6 ساعت 8:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جزایری خبر داد
تشکیل قرارگاه جنگ نرم در ستاد کل نیروهای مسلح

خبرگزاری فارس: معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح از تشکیل ستاد تبلیغات دفاعی کشور و قرارگاه جنگ نرم در ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد.

خبرگزاری فارس: تشکیل قرارگاه جنگ نرم در ستاد کل نیروهای مسلح



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ارتش، در مراسم تقدیر از رسانه ملی و قرارگاه رسانه ای رزمایش دریایی ولایت 91 نداجا که به همت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از رسانه هایی که پیام جمهوری اسلامی را منتشر می کنند، گفت: حقیقتا رسانه ملی در همه این موارد در راس کار قرار دارد و وظیفه خطیری از باب شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی کنونی کشور دارد.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد تبلیغات دفاعی در ستادکل نیروهای مسلح، گفت: خوشبختانه ستاد تبلیغات دفاعی با استحکام بیشتر و تعریف جدید راه‌اندازی شد که این ستاد مربوط به کل کشور بوده و فقط مربوط به نیروهای مسلح نیست و در شرایط حساس جنگ نرم و حتی جنگ سخت به ما کمک می‌کند تا مدل رفتار رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را مشخص کنیم.

وی همچنین گفت: خوشبختانه با ابلاغ فرماندهی کل قوا اخیرا قرارگاه جنگ نرم هم راه اندازی شده تا در عرصه کشوری و لشکری بتوانیم مصاف تعریف شده تری با دشمنان جمهوری اسلامی داشته باشیم.

جزایری تصریح کرد: ما اخیرا اتاق فکر فیلم و سینما را هم راه‌اندازی کرده‌ایم که اشراف احاطه‌گونه‌ای به ما در عرصه سینما می‌دهد و برای قرارگاه جنگ نرم بسیار مفید است و بخشی از آن که مربوط به نیروهای مسلح بوده و قرار است سند بالا دستی فیلم و سینمای نیروهای مسلح را مشخص ‌کند و در عرصه فیلم، سینما و سریال و یا شهرک‌های سینمایی چگونه عمل کردن ما را معین ‌کند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: شرایط جنگ نرم و عملیات روانی که روزبروز پیچیده‌تر می‌شود و موجب می‌شود به این نکته توجه داشته باشیم دشمن دست و پا بسته نیست بلکه قدرت، سابقه، تجربه، امکانات زیادی دارد و هزاران اتاق فکر علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است، لذا در این شرایط چگونگی حضور نیروهای مسلح در رسانه‌ حتما باید تعریف شده باشد.

وی با ذکر یک مثال گفت: گاهی رسانه‌های دشمن از نیروهای مسلح ایران چهره‌ای خشن و بسیار پرقدرت برای تبلیغ و ترویج ایران‌هراسی نشان می‌دهند که این کار با اهداف خاصی صورت می‌گیرد و از طرف دیگر گاهی نیروهای مسلح ما را یک نیروی ضعیف، نحیف و کم اثر که گویا با حمله معمولی از پا در‌می‌آید به تصویر می کشند، اما خصلت‌های عملیات روانی، این برخورد دوگانه و چندگانه با یک پروژه را ایجاب کرده است.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با اشاره به اینکه مجموعه نیروهای مسلح این واقعیت‌ها را شناخته‌اند و درک درستی نسبت به آنها دارند، گفت: رسانه ملی به این نکات اهتمام دارد و امیدواریم همکاری‌های بیشتر خود را با صدا و سیما داشته و ان‌شاءالله پیام‌رسان صدیق و صادقی برای انقلاب اسلامی باشیم.




برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<   <<   6   7      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 188
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327476