سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
توصیه های حفاظتی وزارت اطلاعات
جمعه 92/4/21 ساعت 12:44 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

توصیه های حفاظتی وزارت اطلاعات هنگام استفاده از رایانه، اینترنت و تلفن

وزارت اطلاعات در تازه ترین توصیه های حفاظتی خود،شهروندان را هنگام استفاده از تلفن، رایانه و اینترنت دعوت به رعایت برخی کرد.

به گزارش مشرق، سایت وزارت اطلاعات در تازه ترین توصیه های حفاظتی خود، شهروندان را هنگام استفاده از تلفن، رایانه و اینترنت دعوت به رعایت برخی نکات به شرح زیر کرد:

 توصیه های حفاظتی در استفاده از تلفن:
1- هرگز تلفن همراه خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
سیم کارت تلفن همراه به‏ راحتی قابل کپی‌برداری بوده و دیگری به‏ راحتی می‏‌تواند از سیم‌کارت و هم‏چنین اطلاعات ذخیره شده در آن (‌شماره‏‌های ذخیره شده، ‌پیغام‏‌ها، قرارها و ... ) کپی‌برداری نماید.
از آ‌ن‏‌جا که اطلاعات ذخیره شده در دستگاه تلفن همراه، بخشی در حافظه دستگاه قرار می‏‌گیرد، باید همواره هنگام تعویض و فروش یا ‏‏‏‏تعمیر گوشی تلفن همراه، اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی را پاک نمایید.
2- هرگز از تلفن همراه افراد ناشناس برای برقراری ارتباط خود استفاده نکنید.
در بعضی مواقع ممکن است شما نیاز فوری به برقراری تماس تلفنی داشته ولی چون دستگاه تلفن خود را در اختیار نداشته یا امکان تماس با آن وجود ندارد، ممکن است از تلفن همراه دیگران استفاده کنید. از آن‌جا که شماره تماس در حافظه تلفن همراه او ثبت می‏‏‌گردد؛ لذا از تلفن‌های عمومی مخابرات استفاده کنید، یا از تلفن همراه افراد مطمئن، کسبه‌های ثابت و ... استفاده نموده و حتی‏‌المقدور پس از تماس، شماره را حذف نمایید.
3- هرگز به مکالمات تلفنی افراد ناشناس اعتماد نکنید.
یکی از سریع‏‌ترین و ارزان‏ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات تخلیه تلفنی است که برخی افراد با تقلید صدا، غصب عنوان مراکز دولتی و موجه، پوشش‌های شغلی مختلف و ترفندهای بسیار جالبی اقدام به کسب اطلاعات از دیگران می‏‏‌نمایند. مواظب باشید، حتی برخی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است فریب خورده و ناخواسته اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تماس گیرنده قرار ‏دهد.
4- هرگز منوی «بلوتوث» تلفن همراه را در حالت فعال قرار ندهید.
یکی از امکانات انتقال اطلاعات به‏ صورت بی‌سیم استفاده سیستم «بلوتوث» می‏‌باشد. گوشی‏‌های جدید تلفن همراه دارای این قابلیت بوده و از این طریق اطلاعات خود را مبادله می‏‏‌کنند. در صورت فعال بودن این قابلیت در تلفن همراه، افراد ناشناس تا فاصله 50 متری از شما می‏‌توانند از اطلاعات دستگاه تلفن همراه شما بهره‌برداری کرده یا ‏‏‏‏با ارسال ویروس گوشی شما را دچار مشکل کنند.
5- هرگز از تلفن‏‌های بی‌سیم در ارتباطات تلفنی استفاده نکنید.
فرکانس تلفن‏‌های بی‌سیمی اغلب توسط رادیو موج FM-SW-AM و کانال‏‌های تلویزیونی قابل دریافت می‏‌باشند؛ بنابراین، دیگران به ویژه همسایه‏‌ها ‏به‏ راحتی می‏‌توانند، مکالمات تلفنی شما را شنود کنند. به همین خاطر، هیچ‌گاه سعی در استفاده بی‌سیمی نداشته باشید. در صورت لزوم، مطالب سری و مهم خود را از این طریق رد و بدل نکنید.
6- هرگز شماره تلفن دوستان، آشنایان و همکاران خود را بر روی کاغذ باطله، روزنامه، پشت جعبه دستمال کاغذی و موارد مشابه یادداشت ننمائید.
بارها مشاهده می‌شود که افراد هنگام مکالمات تلفنی شماره تلفن دیگران را بر روی روزنامه نوشته، نسبت به آن بی‌توجه می‏‌باشند. این در حالی است که در صورت خارج شدن روزنامه‏‌های باطله، این‏‌گونه ‏‏‏‏اطلاعات نیز خارج می‏‌گردد.
 

 

توصیه‌های حفاظتی در استفاده از رایانه‌ها:

1- هرگز از رایانه خود به ویژه در محل کار، بدون رمز عبور (پسورد‌) استفاده نکنید.
همیشه برای رایانه خود رمز عبور تعیین کرده و آن را طوری تنظیم نمائید که در صورت عدم استفاده از آن به مدت (حداکثر) ‌پنج دقیقه از شما اسم عبور درخواست نماید. این کار مانعی برای دسترسی دیگران به رایانه شما خواهد بود و تا حدودی امنیت سیستم شما را افزایش می‏‌دهد.
2- هرگز از رمز عبور ساده و مشخص استفاده نکنید.
سعی کنید رمز عبورهای سیستم خود را پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی انتخاب کنید. انتخاب رمز عبور با کارکترهای زیاد، با حروف و اعداد، حروف کوچک و بزرگ و یا انتخاب آن به زبان دیگر، می‏‌تواند امنیت سیستم شما را افزایش دهد.
3- هرگز اطلاعات محرمانه خود را در فایل‏‌های آشکار و سهل الوصول قرار ندهید.
فایل‏‌های محرمانه خود را می‏‌توانید به‏ صورت پنهان و در زیر مجموعه فایل‏‌های سیستمی یا ‏‏‏‏زیر مجموعه سایر برنامه‏‌های نصبی سیستم قرار دهید تا به‏ راحتی در اختیار افراد بیگانه قرار نگیرد. در غیر این صورت، احتمال دسترسی راحت به این‏‌گونه ‏‏‏‏فایل‏‌ها همواره متصور است.
4- هرگز از کامپیوتری که دارای اطلاعات محرمانه و با اطلاعات خصوصی است، برای متصل شدن به اینترنت استفاده نکنید.
همیشه در هنگام متصل شدن به اینترنت خطر سرقت اطلاعات، ‌تخریب اطلاعات به‏ صورت جدی وجود داشته و در صورت بی‌تفاوتی به این مطلب خطرات جبران‌ناپذیری سیستم و اطلاعات شما را تهدید می‏‏‌کند.
5- هرگز کامپیوتر خود را که حاوی اطلاعات محرمانه یا ‏‏‏‏خصوصی است، جهت تعمیر به افراد متفرقه و ناشناس ندهید.
حتماً نسبت به تعمیرکار کامپیوتر خود اطمینان حاصل نموده و سعی کنید شخصاً هنگام تعمیر حضور داشته باشید.
6- هرگز قطعات آسیب دیده سیستم کامپیوتر خود را (مانند: ‌هارد، فلاپی، ‌سی دی ‌و ... ) دور نیاندازید.
حتما این‏‌گونه ‏‏‏‏لوازم از کار افتاده را منهدم کرده و امکان بهره‌برداری مجدد را از آن‏‌ها ‏بگیرید. اغلب کامپیوترهای مستعمل و از رده خارج شده دارای اطلاعات ارزشمندی است که در هنگام تعویض یا فروش بر اثر سهل‌انگاری در سیستم‏‌ها باقی مانده است. هم‏چنین امکان بازیافت اطلاعات از حافظه‏‌های پاک شده سیستم وجود داشته و صرف پاک کردن یا ‏‏‏‏فرمت کردن سیستم نمی‏‌توان از پاک شدن صددرصد آن‏‌ها ‏اطمینان داشت؛ بنابراین بعضی از افراد تصور می‏‌کنند با پاک کردن هاردهای مستعمل تمام اطلاعات آن‏‌ها ‏از بین رفته و می‏‌توانند آن‏‌ها ‏را دور ریخته یا ‏‏به فروش برسانند.
7- هرگز به تماس‏‌های تلفنی از طریق اینترنت اعتماد نداشته باشید.
امروز اغلب تلفن‌‏های خارج از کشور توسط تماس‏‌های تلفنی اینترنتی صورت می‏‌گیرد که کارت‏‌های خدماتی آن‏‌ها ‏در همه جا قابل دسترس می‏‌باشد. از آن‏‌جا که شرکت‏‌های خدمات اینترنت (‌آی- اس- پی) ‌و کشورهای سرویس دهنده (بک بن) توانایی استراق سمع تمامی مکالمات تلفنی را دارند، استفاده از این ارتباطات نیز ناامن و غیرمطمئن می‏‌باشد.
8- هرگز از مشخصات اصلی خود در محیط اینترنت استفاده نکنید.
در هنگام حضور افراد در خارج از کشور یکی از راه‏‌های به‏ دست آوردن اطلاعات از آن‏‌ها‏، مراجعه به فضای اینترنت می‏‌باشد. در صورتی که مشخصات شما در یک سایت یا ایمیل یا .... مشاهده گردد. اطلاعات با ارزشی نسبت به شما می‏‌تواند به‏ دست آید.
9- هرگز از کامپیوتر مخصوص اینترنت برای کارهای متفرقه استفاده ننمائید.
در نظر داشته باشید که مودم، ‌پرینتر، اسکنر و بعضی از اجزای داخلی کامپیوتر «آی- پی» پذیر بوده و می‏‌تواند اطلاعات خود را به آدرس برنامه‌ریزی شده از طریق اینترنت ارسال کنند؛ بنابراین ممکن است نامه‌ای ‏‏که تایپ کرده و پرینت گرفته‏‌اید و حتی از کامپیوتر خود را که پاک کرده‏‌اید، بعد از آن‏‌که به اینترنت متصل می‏‏‌شوید، ‌به آدرس برنامه‌ریزی شده ارسال گشته بدون آن‏‌که شما از آن مطلع گردید.
10- هرگز نسبت به محافظت و نگهداری نسخه ذخیره اطلاعات (backup ) بی‌تفاوت نباشید.
معمولاً به‏ خاطر محافظت از اطلاعات و پیش‏گیری از تخریب آن‏‌ها ‏اقدام به تهیه نسخه‏‌های ذخیره می‏‏‌نمایند. حفاظت و نگهداری این نسخه‏‌ها ‏حتی از اطلاعاتی که در سیستم‏‌ها نگهداری می‏‏‌شوند با اهمیت‏‌تر می‏‏‌باشد؛ زیرا این اطلاعات به‏ صورت آماده و بدون دردسر می‏‏‌باشند. سهل‌انگاری در نگهداری از این نسخه‏‌های ذخیره بعضاً معضلات جبران‌ناپذیری در بر خواهد داشت.
12- هرگز در مواقع غیرضروری سیستم خود را به شبکه اینترنت متصل ننمائید.
اغلب در ارتباطات لیزلاین و شبکه‏‌ای‏‏، ارتباط اینترنتی به‏ صورت پیوسته و شبانه‌روزی است. اما با توجه به تهدیداتی که از این طریق برای سیستم شما متصور است، در مواقعی که نیازی به ارتباط با اینترنت ندارید، ‌آن را قطع نمائید تا از گزند هکرها و جاسوسان اینترنتی و عوامل بیگانه در امان باشید. هکرها توانائی فعال‏‌سازی میکروفن و دوربین (‌وب کم) ‌شما را بدون توافق با شما را دارند؛ لذا با توجه به متصل بودن بی‏‌مورد و طولانی‌مدت سیستم شما به اینترنت این‏‌گونه ‏‏‏‏خطرات همواره متصور است.
13-هرگز نسبت به تهیه نسخه ذخیره از اطلاعات درون رایانه خود مسامحه نکنید.
رایانه‏‌ها ‏ابزار قابل اطمینانی نیستند و همواره احتمال صدمه دیدن آن‏‌ها ‏متصور است؛ لذا همیشه سعی کنید از اطلاعات داخل سیستم خود یک نسخه ذخیره داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه اختلالی اطلاعات شما در اختیارتان باشد.
14- هرگز به موارد شناخته نشده در اینترنت پاسخ ندهید.
ایمیل‏‌های ناشناخته یکی از موارد بوده که هرگز نباید آن‏‌ها ‏را گشود، زیرا در مواردی با گشودن ایمیل یا یک تصویر اینترنتی تروجانی از این طریق وارد سیستم شما گشته و مراحل کار جاسوسی و نفوذ به سیستم شما را آغاز می‏‏‌نماید یا ‏‏‏‏پنجره‏‌هایی که در خلال کار با اینترنت به‏ صورت ناخواسته ظاهر گشته یا ‏‏‏‏درخواست‏‌های اشتراک در سایت، شما را ترغیب به دادن نام کاربر و نام عبور می‏‏‌نماید که از این طریق اطلاعات مربوط به رمز عبور شما را در اختیار گرفته و از آن بهره‌برداری ‏‏کنند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

جنگ نامتقارن در خلیج فارس 1
چهارشنبه 92/4/19 ساعت 6:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کدام کشور برنده جنگ نامتقارن در خلیج فارس خواهد بود؟ + فیلم و تصاویر

در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، نیروهای متخاصم با واکنش سخت ایرانی‌ها روبرو خواهند شد. انتقام‌جویی ایران در دریا با استفاده از تاکتیک‌های جنگ نامتقارن و چریکی بسیار افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ فدراسیون دانشمندان آمریکا، FAS در گزارش سالانه خود در سال 2012 درباره قدرت نظامی ایران، از قدرت جنگ و نیروهای ویژه جنگ نامتقارن ایران اشاره کرده و می‌نویسد، این نیرو برای دفاع از خاک‌های سرزمینی ایران غیر قابل نفوذ است.




اما قبل از پرداختن به قدرت نیروی دریایی ایران در جنگ‌ نامتقارن، نگاهی به مشخصات جغرافیایی خلیج فارس و تنگه هرمز انداخته می‌شود.

چرا ایران تاکتیک جنگ نامتقارن را ترجیح می‌دهد؟

 

"خلیج فارس" در 24 تا 30 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 48 تا 56 درجه و 25 دقیقه طول شرقی از "نصف‌النهار گرینویچ" قرار دارد. "خلیج همیشه فارس" توسط "  تنگه هرمز"   به "  دریای عمان" و از طریق آن به "دریاهای آزاد" مرتبط است.    

طول مرز آبی ایران   با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود 1800 کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود 1400 کیلومتر و   طول خلیج فارس از   تنگه هرمز   تا آخرین نقطه پیشروی آن در جهت غرب در حدود 805 کیلومتر است.

عریض‌ترین بخش خلیج فارس 290  کیلومتر   است. عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس با عمق 93 متر در 15 کیلومتری   "تنب بزرگ"   و کم عمق‌ترین نقطه آن با عمقی بین 10 تا 30 متر در سمت غرب می‌باشد.


تنگه هرمز

"تنگه‌ هرمز  " آبراهی   است بین   "استان هرمزگان"   و  "استان مسندم" عمان که دریای عمان را به خلیج فارس متصل می‌کند. این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه 158 کیلومتر و عرض آن از "بندرعباس" تا راس شوریط درعمان بین 56 تا 180 کیلومتر است.


ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که نزدیکی جزیره "لارک"، در حدود 36 متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم به بیش از 100 متر می‌رسد. در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس 90 متر است. 

قوس تنگه هرمز، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌ است.

چه عواملی در برنامه‌ریزی "نیروهای دریایی ایران" و تمایل آن‌ها به "جنگ نامتقارن" در خلیج فارس تاثیرگذار است؟

جغرافیای ساحلی

در بالا به مقیاس‌های جغرافیایی خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره شد. یکی از عواملی که باعث می‌شود ایران بتواند در جنگ احتمالی خلیج فارس دست بالا را بگیرد همین موقعیت جغرافیایی تنگه هرمز و خلیج فارس است. برخی از مزیت‌های جغرافیایی این منطقه از این قرار است:‌

*وجود مناطق متعدد عملیاتی که زمان انتقال نیروهای ایرانی را کاهش داده و زمان واکنش به نیروهای دشمن را ممکن می‌سازد.

*عمق و حجم شبکه‌های جاده‌ای ساحلی که عملیات‌های تاکتیکی ایران و انعطاف‌پذیری نیروهای این کشور را افزایش می‌دهد.

*آب‌های نسبتاً محدود خلیج فارس که مانور نیروهای دریایی متخاصم را محدود کرده و ایران را قادر می‌سازد با "موشک‌های ساحلی" دوربردی که دارد اهداف خود را در دور دست نیز هدف قرار دهد.

پایگاه‌های نظامی، مناطق عملیاتی و مسیرها

در "خط ساحلی جنوب ایران"، حدود 10 بندر بزرگ و کوچک به علاوه بسیاری از روستاهای ماهیگیری و دریانوردی که همه آن‌ها موقعیت مکانی بسیاری مناسبی برای پنهان کردن جنگ‌افزارهای کوچک هستند.

نیروی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مناطق عملیاتی گسترده‌ای در این اماکن دارد، به علاوه نیروهای بومی منطقه نیز حمایت خود را از این نیروها اعلام کرده‌اند.

استتار

در جنگ‌های نامتقارن، افراد تلاش می‌کنند توسط دشمن شناسایی نشده و برای حمله از اقدامات استتاری و پنهانی بسیاری استفاده می‌کنند. شکل ساحلی خلیج فارس در مجاورت ایران از نوع طولی است که موازی با محور ارتفاعات مجاور است.

خط ساحلی خلیج فارس دارای برآمدگی‌هایی که به 2000 متر می‌رسند. برآمدگی‌های مرتفع، این امکان را به نیروهای ایرانی می‌دهد تا به راحتی بتوانند خود را استتار کنند.

به علاوه، شبکه جزایر، شاخابه‌ها و زیرساخت‌های حمایتی ساحلی امکان بسیار خوبی برای عملیات‌های شناسایی، عملیات‌های مین‌گذاری و حملات زنبوری می‌دهد.

بسیاری از قسمت‌های عمیق خلیج فارس در ایران قرار دارند. قسمت‌های کم عمق‌تر در قسمت‌های جنوبی قرار دارند که پر از جزایر مرجانی کوچک، چاه‌های نفت، سکوهای پمپاژ نفت و تپه‌های زیر آبی است که همگی آن‌ها ناوبری را مشکل کرده و ترافیک حمل و نقل دریایی را به سمت کانال‌های عمیق نزدیک جزایر و خطوط ساحلی ایران می‌فرستند. ایران می‌تواند از این مزیت با استفاده از کانال‌های عمیق و "مین‌گذاری در آب‌های عمیق" استفاده کند. گرچه مین‌گذاری سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد، اما مقابله با این تاکتیک بسیار مشکل است، زیرا زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود.

به گزارش "وال‌استریت‌ژورنال"،"جوناتان گرینرت" Greenert، در سال 2011 به همراه ناو هواپیمابر "USS" به خلیج فارس سفر کرد و تحلیلی نظامی از تنگه هرمز داشت.

این فرمانده آمریکایی اعتقاد دارد علی‌رغم تجهیزات نظامی سنگین ناو هواپیمابر، یک خطر بالقوه نیروی دریایی آمریکا را تهدید می‌کند؛ خطر چیزی نیست جز تاکتیک جنگ نامتقارن نیروی دریایی ایران.

براساس تحلیل‌های نظامی، در صورتی که آمریکا بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، با واکنش سخت ایرانی‌ها همراه خواهد بود. انتقام‌جویی ایران در دریا با استفاده از "تاکتیک‌های جنگ نامتقارن و چریکی" با تبحر بسیار بالایی که آن‌ها دارند، افزایش خواهد یافت.

تهدیدهایی مانند "مین‌های دریایی"، "حملات زنبوری قایق‌های تندرو" یا همان تجهیزات نامتقارن ایرانی مانند بمب‌های کنار جاده‌ای در افغانستان خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی هستند. به علاوه هزینه مین‌های دریایی و قایق‌های کوچک تندرو با هزینه‌ای که بر اثر غرق شدن یکی از ناوهای جنگی غول‌پیکر چند میلیارد دلاری به آمریکا می‌شود قابل مقایسه نیست.


پیدا کردن مین‌های دریایی ایران مثل بازی موش و گربه می‌ماند

به گفته یک مقام نظامی در خاورمیانه، ایرانی‌ها به خوبی کار خود را بلد هستند، آن‌ها همیشه از رویکرد نامتقارن به خوبی بهره برده‌اند و تجربه جنگ هشت ساله این کشور با عراق به خوبی این مساله را ثابت کرده است.

قبل از انقلاب اسلامی، ایران زرادخانه بزرگی از تجهیزات نظامی در دست داشت اما در دهه 80 به خاطر وقوع جنگ کاهش پیدا کرد. از همان زمان بود که ایران به فکر ابتکار در تجهیزات نظامی خود افتاد.

به گفته کارشناسان، یکی از تاکتیک‌های جنگ نامتقارن که توانایی ایران در برابر ناوهای آمریکایی خلیج فارس را افزایش می‌دهد، مین‌های دریایی این کشور است.

بر اساس تخمین‌ تحلیل‌های نظامی ایران بیش از 5 هزار مین دریایی در اختیار دارد. ایران انواع گوناگونی از مین‌های دریایی را در اختیار دارد؛ از مین‌هایی گرفته که در هنگام تماس منفجر می‌شوند تا مین‌های با فن‌آوری بالا و مین‌های بستر دریایی که می‌توانند سیگنال‌های آکوستیک ناوها را شناسایی کرده و زیر ناو منفجر شوند.

اسکات تراور؛ تحلیلگر مین‌های دریایی می‌گوید پیدا کردن مین‌های دریایی ایران مثل بازی موش و گربه برای نیروی دریایی آمریکا می‌ماند. مین‌های دریایی مانند مین‌های زمینی خطرناک هستند، به علاوه پیدا کردن آن‌ها نیز مشکل است.

البته آمریکایی‌ها قبلا طعم مین‌های ایرانی را چشیده‌اند.

14آوریل 1988، در جریان یکی از عملیات‌های اسکورت، ناو"USS Samuel B roberts"در حال اسکورت کشتی کویتی از مسیری در مرکز خلیج فارس بود که ناگهان متوجه می‌شود وارد یک منطقه‌ی مین‌گذاری شده است. ناو بسرعت تغییر مسیر میدهد تا از منطقه خارج شود، اما دیگر دیر شده بود. یک مین تماسی درست در زیر ناو منفجر می‌شود و یک حفره 25 فوتی (8 متر) در بدنه‌ی ناو ایجاد می‌کند.

کل موتورخانه‌ی ناو پر از آب شده و دو توربین گازی ناو از کار می‌افتند، صدمه به ساختار ناو در این حد معمولا به غرق ناو می‌انجامد، اما ملوانان موفق شدند ناو را نجات دهند، در نتیجه این اصابت مین، 10 نفر صدمه دیده و حدود صد میلیون دلار خسارت به ناو وارد شد.

اژدرهای ایرانی، رعب‌آورترین سلاح نامتقارن ایرانی

در میان جدیدترین تهدیدهای ایران اژدرهای ایرانی است که می‌توانند در دل ناوهای جنگب بنشینند و آن‌ها را زمین‌گیر کنند.کارشناسان نظامی نگران اژدرهایی هستند که از زیردریایی‌های کیلو، Yono  و غیره شلیک می‌شوند.

در سال‌های اخیر، ایران توانایی اژدرها خود را افزایش داده و خط تولیدی از حداقل دو نوع اژدر 533 و 324 میلی‌متری راه‌اندازی کرده است.

اژدرهای ایرانی TT-4، 53-56KE، تا 20 کیلومتر برد دارند.

بر طبق گزارش‌ها ایران اژدرهایی طراحی کرده است که ویژه هدف قرار دادن کشتی‌ها و زیردریایی‌های تنگه هرمز است....



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

جنگ نامتقارن در خلیج فارس 2
چهارشنبه 92/4/19 ساعت 6:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

قسمت دوم...

"اژدر حوت"،   موشک    اژدری   دارای پیشرانه   راکتی   سطح به دریا و زیر آبی تولید ایران است که نخستین بار در "رزمایش پیامبر اعظم(ص)" در بهار سال 1385 آزمایش شد. چنین موشکی قادر به سوراخ کردن بدنه اغلب کشتی‌های جنگی آمریکایی است و نیروی دریایی آمریکا راهکار دفاعی چندانی برای دفاع در مقابل چنین جنگ افزاری ندارند.

به گزارش کارشناسان نظامی، این اژدر برای نیروی دریایی آمریکا رعب‌آور خواهد بود،‌ قایق‌های کوچکی که به حوت مجهز هستند بسیار خطرناک خواهند بود چرا که به دلیل سرعت بسیار بالا، ناوهای دشمن توانایی هیچ واکنشی ندارند.

به گزارش "USATODAY، سرعت اژدر حوت، حدود سه تا 4 برابر اژدرهای معمولی است. گفته می‌شود ایران با استفاده از تکنولوژی معکوس، اژدر روسی شکوال را به‌گونه‌ای غیر قابل باور تغییر داده است.

پایگاه اینترنتی شکبه خبری   CNN نیز در گزارش خود با عنوان "ایران سریعترین اژدر جهان را آزمایش کرد" با اشاره به اینکه اژدر حوت سرعتی در حدود 223 مایل در ساعت (100 متر در ثانیه) دارد به نقل از "علی خداوی" "فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران" نوشت:

"هدف از طراحی این اژدر که یک کلاهک بسیار قدرتمند دارد تخریب زیر دریاییها و کشتی‌های جنگی بوده و حتی اگر سیستم‌های ردیابی کشتی‌های جنگی دشمن بتوانند این اژدر را شناسایی کنند به علت سرعت بسیار بالای آن نمی تواند از دست آن فرار کنند"  .

حملات گروهی قایق‌های تندروی ایرانی بلای جان ناوهای آمریکایی

ایران همچنین به داشتن صدها ناوگان ناوچه تندرو معروف است که می‌توانند هر چیزی اعم از مسلسل تا موشک‌های ضد ناو بزرگ را حمل کنند. در حالی که یک قایق تندرو به تنهایی نمی‌تواند تهدیدی برای یک ناو باشد اما گروهی از قایق‌های کوچک می‌تواند برای ناو تهدید بزرگی به حساب بیایند.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی Examiner ، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌ترسد که ایران از زیردریایی‌های کوچک خود در صورت وقوع جنگ در خلیج فارس استفاده کند. مارک فاکس معاون فرمانده نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: آن‌ها تعداد زیردریایی‌های خود را افزایش داده‌اند، تعداد قایق‌های تندروی ایران نیز افزایش یافته‌ است. به گفته وی ایران دارای قایق‌های انتحاری بسیاری است.
فاکس می‌افزاید: آمریکا برای مقابله با تجهیزات نظامی ایران با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و نباید توان نیروی نظامی ایران را دست کم گرفت.

10 سال پیش در زمان رامفسلد پنتاگون یک رزمایش کاملا محرمانه برای آزمایش سناریوی خلیج فارس انجام داد. ژنرال پائول ون ریپر فرماندهی "تیم قرمز"(نیروی فرضی ایرانی) را بر عهده داشت. ژنرال ون ریپر پیام‌های خود به خط مقدم را با پیام‌رسان موتور سیکلت فرستاد و ارتش آمریکا نتوانست پیغام‌ها را هک کند. او قایق‌های تندرویی را مجهز به موشک و مواد منفجره برای حمله گروهی به سمت ناوهای آمریکایی فرستاد. بعد از اینکه دود انتزاعی کنار رفت بیش از بسیاری از ناوهای آمریکایی به در خلیج فارس دفن شده بود.



بنا به گزارش EagelSpeak، تاکتیک‌های زنبوری نیروهای نظامی ایران این‌گونه است که 100 قایق تندرو به طور‌ هم‌زمان به یک هدف مانند ناوهای بزرگ یورش می‌برند. بنا به گفته کارشناسان نظامی غرب، بیش از 20 قایق تندرو از هر جهت به ناو دشمن حمله می‌کند که این کار سامانه دفاعی ناو را از کار می‌اندازد.

تاکتیک‌های حملات زنبوری نیروی دریایی ایران به نیروهای نظامی دشمن شوک وارد کرده و مانع تجدید قوای آن‌ها می‌شوند. تاکتیک حملات پراکنده شامل صدها قایق کوچک و سبک می‌شود که از پایگاه‌های متفاوتی حمله می‌کنند، سپس از جهت‌های مختلف به یک یا چندین هدف حمله‌ور می‌شوند. اما تاکتیک حملات زنبوری از یک سری قایق‌های تندروی موشک‌انداز و اژدرانداز استفاده می‌کنند که از مکان‌های مخفی و به‌طور پراکنده ناگهانی حمله خواهند کرد.

موشک‌های ساحل به دریای ایرانی

وزارت خارجه آمریکا تخمین می‌زند ایران بیش از 1000 موشک دوربرد و کوتاه‌برد در اختیار دارد که بردی معادل 90 تا 1200 مایل دارند.

موشک شهاب 3 دور بردترین موشک ایران است که گفته می‌شود تا سرزمین‌های اشغالی می‌تواند برود. اما موشک‌های کوتاه‌برد اسکاد ایرانی بر سکوهای متحرک سوار هستند که به دلیل قابلیت رادارگریزی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.


"جنگ 2006 لبنان و اسراییل" به ایرانی‌ها نشان داد که می‌توانند علیه دشمنی که از نیروی هوایی خوبی برخوردار است مقاومت کنند. نیروی سپاه پاسداران امیدوار است بتواند با تعداد زیادی از سامانه‌های دفاعی هوایی خود مانند "موشک‌های سطح به هوای میثاق 1 و 2" با برد 5 کیلومتر بتواند عمل کند.



نیروهای نظامی ایران به زرادخانه پیشرفته موشک‌های ضد ناو خود می‌بالد. در سال‌های اخیر ایران توانسته است موشک‌های بومی بسیاری تولید کند و موشک‌های دیگر کشورها را به خوبی اصلاح کرده است مانند "موشک ساحلی کرم ابریشم" که برد آن به 85 تا 100 کیلومتر می‌رسد.

ایران تعداد زیادی از نسخه موشک‌های HY-2 و SS-N-4 رعد را تولید کرده است.

سامانه موشکی رعد برای اولین بار در مانوری در اوایل سال 2007 آزمایش شد. این سامانه به رهیاب‌های فعال و مجهز بوده و کلاهک جنگی آن 500 کیلوگرم وزن دارد. این سامانه توانایی نابودی ناوهای بزرگ را نیز خواهد داشت.

موشک بعدی "موشک کروز ضد ناو نور" است. این موشک در پرتابگرهای متحرک در نواحی ساحلی ایران مانند قشم مستقر می‌شود. نور دارای دیتالینکی است که اطلاعات مسیر هدف را دریافت می‌کند.




ایرانی‌ها ناوگان "هلیکوپترهای Mi-171" را به موشک نور مجهز کرده است.

موشک‌های نصر 1 به طور بومی در ایران ساخته شده‌اند، دارای بردی معادل 35 کیلومتر و رهیاب‌های فعال هستند.

نصر1 موشک کروز بسیار دقیق و رادار گریز ساخت داخل ایران است، که قابلیت از بین بردن هدف‌های 3000 تنی مانند کشتی‌های جنگی را دارد.

موشک نصر-1 می‌تواند از پایگاه‌های ساحلی و هم از شناورهای جنگی پرتاب گردد، و مدلی از آن در حال اصلاح و تغییر است تا قابلیت شلیک از بالگردها و زیردریایی‌ها را داشته باشد. در دسامبر 2008، نیروی دریایی ایران با موفقیت موشک سطح به سطح نصر-1 را در طی رزمایش "وحدت 87" در آبهای خلیج فارس آزمایش کرد. در پی آزمایش موفقیت‌آمیز، در تاریخ 7 مارس 2010، وزیر دفاع ایران بهره‌برداری از خط تولید انبوه موشک نصر-1 را اعلام کرد.



زیردریایی کیلو، قاتل خاموش ایرانی


از مهم‌ترین تجهیزات پیشرفته ایرانی که در هنگام وقوع جنگ نامتقارن در منطقه خلیج فارس به کمک نیروهای این کشور می‌آید، زیردریایی‌های ایران است. یکی از پیشرفته‌ترین زیردریایی‌های ایران، زیردریایی کلاس "کیلو" است.

زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته‌ترین نمونه‌های کلاس دیزل الکتریک در دنیا است که نیروی دریایی آمریکا، لقب "حفره سیاه" را به آن داده است. توانمندی بیشتر این زیرسطحی در مقابله با زیردریایی‌های کلاس دلفین نیروی دریایی رژیم صهیونیستی است.



کیلو در واقع یکی از کم سرو صداترین زیر سطحی‌های دنیا است که این ویژگی به مدد عایق بندی صوتی کامل بدنه آن ممکن شده است که در کنار پوشش‌های جاذب امواج سونار، روی بدنه و استفاده از پروانه‌های هفت پره‌ای که صدای بسیار کمی تولید می‌کند، ‌شناسایی آن را بسیار سخت نموده به طوری که برخی منابع، احتمال شناسایی آن را نسبت به انواع هم کلاس، حدود یک چهارم برآورد کرده‌اند که موجب توانمندی بیشتر این زیرسطحی در مقابله با زیردریایی‌های کلاس دلفین نیروی دریایی رژیم صهیونیستی می‌شود.



زیردریایی کیلو دارای طول 70 تا 74 متر و وزن روی آب حدود 2300 تن، شش مقر 533 م.م. شلیک اژدر و 18 اژدر برد بلند با سامانه خودکار بارگذاری است. 24 مین دریایی نیز در واحد وجود دارد که دارای قابلیت برنامه ریزی و استقرار در اعماق مختلفی را دارند.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های غربی، زیردریایی کیلو همچنین به 8 فروند موشک پدافند هوایی کوتاه برد مجهز است که به افزایش توانمندی دفاع از خود برای این واحد می‌انجامد. زیردریایی‌های کلاس کیلو امکان حمل و شلیک موشک‌های کروز دریایی اس اس ان-27 را دارند که از محفظه اژدرها پرتاب می‌شود. این موشک دارای انواع ضد کشتی، ضد زیردریایی و نیز ضداهداف زمینی است.

تجهیزات نظامی دیگری نظیر زیردریایی غدیر، موشک‌ها و پرتابگر‌های بسیاری در اختیار نیروی نظامی ایران وجود دارد که در گزارش‌های بعدی به آن اشاره خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

اس200 متحرک
چهارشنبه 92/4/19 ساعت 2:31 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اس200 متحرک رونمایی می شود

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی از متحرک‌سازی سامانه موشکی S200 خبر داد و گفت که نمونه متحرک‌سازی شده این سامانه در رزمایش مدافعان آسمان ولایت5 رونمایی می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم،  امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، درخصوص تاکیدات فرماندهی کل قوا مبنی بر متحرک‌سازی سامانه S-200 و اقدامات پدافند هوایی ارتش در این زمینه اظهار داشت: اقدامات خیلی خوبی در این زمینه انجام شده است؛ علاوه بر سامانه S-200، قصد متحرک‌سازی همه سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی را داریم.

وی در این باره افزود: چه بسا در S-200 دیدید که علاوه بر افزایش حجم آتش، نقطه‌ای نیز اقدام کردیم که آن هم مثمر ثمر بود.

 امیر اسماعیلی 12 دی ماه سال گذشته در همایش بزرگداشت شهید ستاری فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش، طی سخنانی با اشاره به دیدار با فرمانده معظم کل قوا در 14 آبان ماه همان سال، گفته بود: حضرت آقا در این دیدار بر متحرک‌سازی سامانه موشکی اس200 تأکید کردند.

حالا با گذشت هفت ماه از آن سخنان، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در ادامه گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: متحرک‌سازی فقط محدود به سامانه S-200 نمی‌شود بلکه با متحرک‌سازی سامانه‌ها قصد داریم تا چابکی و چالاکی پدافند را بالا ببریم.

امیر اسماعیلی همچنین تاکید کرد: با توجه به متحرک‌سازی این سامانه، از نمونه متحرک‌ S-200 در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 رونمایی خواهیم کرد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

تست نوع جدیدی از موشکها و پهپادها
دوشنبه 92/4/17 ساعت 11:55 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شلیک موشک در رزمایش ارتش و سپاه

وزیر دفاع خبر داد:

رونمایی و تست نوع جدیدی از موشک‌ها و پهپادهای ساخت وزارت دفاع

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رونمایی ،تست و ارزیابی نوع جدیدی از موشک ها و پهپادها خبر داد و گفت: در سایر حوزه ها نیز دستاوردهایی داریم که به تدریج اعلام می کنیم.

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چهارمین جشنواره تحقیقات دفاعی، بر اهمیت حوزه علم و فناوری تاکید کرد و گفت: حوزه علم و فناوری، حوزه رقابت جدی برای برتری فرهنگ و اصول مکتب کشورها است.

وی با اشاره به اینکه امروز علم و فناوری، حوزه رقابت و تلاش برای تسلط اقتصادی و سیاسی است، افزود: این حوزه امروز به عنوان شاخص اصلی رقابت های جهانی شناخته می شود.

وزیر دفاع با بیان اینکه برای حرکت قوی و پرشتاب در این رقابت و رسیدن به نقطه لازم، وظایفی بر عهده داریم گفت:آنچه که امروز در وزارت دفاع جزو نیازهای ضروری محسوب می گردد ، توجه راهبردی است؛ به این معنا که کل محیط را در یک نگاه باید دید.

وحیدی در بخش دیگری از سخنانش بر توجه ویژه به موضوعات راهبردی تأکید کرد و خاطر نشان کرئ: امروز جمهوری اسلامی ایران دارای وزارتخانه ای است که فرهنگ سازمانی مبتنی بر تلاش، نوآوری،‌ خلاقیت، انجام کارهای بزرگ و شهادت طلبی را در سرلوحه کار خود دارد.

وی افزود: این وزارتخانه باید الهام بخش کشور ، مسلمانان و همه مستضعفان جهان و علاوه بر آن باید پیشگام حرکتهای خلاقانه علمی حتی در سطح دنیا باشد.

سردار وحیدی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از رونمایی، تست و ارزیابی نوع جدیدی از موشک‌ها و پهپادها خبر داد و گفت: در سایر حوزه‌ها نیز دستاوردهایی داریم که به تدریج اعلام می‌کنیم.

گفتنی است تشویق محققان و مدیران برتر تحقیقاتی ، تقدیر از نهادهای مجری تحقیقات ، معرفی پروژه های مهم و  اساسی و تقدیر شبکه های علمی وزارت دفاع از محورهای این جشنواره بود.

در این مراسم علاوه بر ارایه گزارشی از نظام نوآوری وزارت دفاع و نمایشگاه جانبی آن از 45 محقق برتر، نهاد نظام نوآوری برتر و همکار تحقیقاتی برتر وزارت دفاع نیز قدردانی شد.

منبع: تسنیم



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

عامل تغییر موازنه در خلیج فارس
دوشنبه 92/4/17 ساعت 2:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

"موشک بالستیک قدر" عامل تغییر موازنه در خلیج فارس + مشخصات فنی و تصاویر

قدر-110 موشک بالستیک با برد متوسط است که توسط ایران طراحی و ساخته شده است. برخی منابع به برد 2500 تا 3000 کیلومتری این موشک اشاره کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ موشک بالستیک(قاره‌پیما) از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور پس از انقلاب اسلامی بوده که باعث افزایش توان دفاعی کشور شده است.
 
مجهز بودن به فناوری ساخت موشک‌های بالستیک باعث از بین رفتن تهدیدات نظامی مستکبران بر علیه جمهوری اسلامی ایران شده به همین دلیل در این گزارش به ویژگی‌های منحصر به فرد این موشک می‌پردازیم.
 
موشک بالستیک یک ماشین تحویل موشک- مولد و شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است که علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
انواع گوناگون موشک‌های بالستیک معمولا بر حسب برد شلیک دسته‌بندی می‌شوند، البته شایان ذکر است نوعی از موشک‌های بالستیک قابلیت شلیک از زیردریایی‌ را دارند که این موشک‌ها SBLM  نام دارد.
 
مبحث پیشرانه که مشخص‌کننده برد موشک است مهم‌ترین مسئله در ساخت موشک‌های بالستیک به حساب می‌آید و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات که قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد.
 
لازم به یادآوری است اولین موشک بالستیک A-4 نام داشت که معمولا با نام موشک وی-2 (انتقام 2) شناخته می‌شود که بین سال‌های 1930 تا 1940 میلادی توسط آلمان نازی و زیرنظر ورنر فون براون ساخته شد. اولین پرتاب موفقیت‌آمیز وی-2 در 3 اکتبر 1942 بود و برای اولین بار در تاریخ 4 سپتامبر 1944 علیه انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم حدود 3000 موشک وی-2 پرتاب شده بود.

  
موشک بالستیک چیست؟
 
موشک بالستیک موشکی است که بخش اعظم مسیر پروازی‌اش به صورت منحنی و به شکل توپ است که به آن حرکت بالستیک می‌گویند، البته کلمه بال (ball) هم به علت همین حرکت توپ مانند انتخاب شده است.

 کشورهای مختلف انواع موشک‌های بالستیک را برحسب برد به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنند، اما در این میان دو تقسیم‌بندی معروف در دو کشور اصلی صاحب این فناوری یعنی آمریکا و روسیه وجود دارد که اغلب کشورها از یکی از آنها استفاده می‌کنند.
 
 اجزای اصلی موشک‌های بالستیک عبارتند از:

1-موتور موشکی
2- مخزن سوخت
3- سامانه هدایت
4 -بخش بازگشتی به جو (کلاهک)
 
ویژگی موشک‌های بالستیک:
 
مسیر پرواز موشک‌های بالستیک پس از مرحله فاز فعال( مرحله‌ای که در آن موتورهای اصلی کار می‌کند) کاملا مشخص و معلوم و غیر‌قابل تغییر است مگر آنکه سر جنگی خود به صورت مستقل و یا آنکه هرگونه روش دیگری برای هدایت در مراحل نهایی مورد استفاده قرار گیرد.

در حملات شیمیایی و یا میکروبی، مسیر پرواز بالستیک از اثرگذاری حمله می‌کاهد چرا که سرعت موشک بالستیک هنگام فروافتادن بیش از آنی است که بتوان به صورت موثر عامل شیمیایی را بر روی منطقه  مورد‌ نظر پخش کند.

ضمن آنکه به علت سرعت بسیار زیاد، دقت موشک چندان مناسب نیست؛ علاوه بر اینها به علت سرعت بسیار زیاد و افزایش بسیار شدید دمای بخش بازگشتی کیفیت عامل میکروبی یا شیمیایی کاهش می‌یابد.
 
آزمایش‌های آمریکایی‌ها نشان داده است که کمتر از پنج درصد عوامل شیمیایی و میکروبی پس از پرواز کماکان موثر باقی می‌مانند و پس از رهاسازی بدون تجزیه حرارتی ناشی از گرمای پوسته کلاهک خوب عمل می‌کنند.

یکی از خواص موشک‌های بالستیک حفظ زاویه سمت خود در طی مسیر تا رسیدن به هدف است؛ سرعت بالای موشک‌‌های بالستیک تقریبا امکان انحراف سمت اولیه را از آن‌ها می‌گیرد، بنابراین دقت انتخاب زاویه سمت موشک در لحظه ابتدایی پرتاب بسیار مهم است، در غیر این صورت انتظار تاثیرگذاری چندانی نمی‌توان از موشک داشت.
 
مدت زمان پرواز موشک‌های بالستیک بسیار کم است به همین دلیل دفاع در مقابل این موشک‌ها همان گونه که در جنگ خلیج همیشه فارس 1991 بر همگان روشن شد، کماکان کار بسیار سختی است.
                       
 
انواع موشک‌های بالستیک:

موشک‌های بالستیک را می‌توان از نظر برد و یا کاربرد آنها دسته‌بندی کرد‌ که معمولاً آنها را بر اساس برد گروه‌بندی می‌کنند.

کشورهای مختلف از الگوهای متفاوتی برای دسته بندی موشک‌های بالستیک استفاده می‌کنند:

موشک جنگی بالستیک کوتاه برد ( Tactical ballistic missile)‏ با میزان برد 150 تا 300 کیلومتر
موشکهای بالستیک TBM  Tactical ballistic missile)‏ با میزان برد بین 300 تا 3?500 کیلومتر
موشک بالستیک کوتاه برد (SRBM) ( Short-range ballistic missile)‏ با برد کمتر از 1?000 کیلومتر
موشک بالستیک میانبرد (MRBM) ( Medium-range ballistic missile)‏ با میزان برد بین 1?000 تا 3?500 کیلومتر
موشک بالستیک بلند برد (IRBM) ( Intermediate-range ballistic missile)‏ با میزان برد 3?500 تا 5?500 کیلومتر
موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) ( Intercontinental ballistic missile)‏:با برد بیشتر از 5?000 کیلومتر

گفتنی است به‌دلیل محدودیت موشک‌های بالستیک در توانایی حمل بارهای سنگین، عمدتاً از موشک‌های بالستیک بلند برد و میان‌برد برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.
 
* موشک بالستیک ایران قدر

در این گزارش قصد داریم نگاهی کوتاه به موشک بالستیک ایرانی "قدر" داشته باشیم؛ به همین دلیل مشخصات این نوع موشک را بررسی می‌کنیم.
 
DF-15(با نام صادراتی:M-9 ;کد ناتو:CSS-6) موشکی است یک مرحله‌ای با سوخت جامد که در دسته موشک‌های بالستیک با برد کوتاه (SRBM) قرار دارد.

طراحی این موشک در سال 1985 آغاز شد و اولین پرواز آزمایشی خود را در سال 1987 انجام داد. این موشک برای اولین بار در نمایشگاه صنایع دفاعی که در سال 1988 در شهر بیاجنگ چین برگزار شد به نمایش درآمد.
 
M-9 می‌تواند کلاهکی اتمی 50 تا 320 کیلوتنی و یا کلاهک متعارف 320 کیلوگرمی را تا مسافت 600 کیلومتری (373 مایلی) حمل کند. مدل‌های قدیمی‌تر این موشک دقت خطایی بین 300 تا 600 متر را دارا بودند که در مدل‌های جدیدتر این دقت به 150 تا 500 متر رسیده است (مدل‌های بروز شده این موشک دارای دقت خطای 30 تا 40 متری هستند). علت دقت بالای این موشک استفاده از سیستم خلبان خودکار پیشرفته در کنار سیستم موقعیت یاب جهانی GPS است.

این موشک از موتوری تک مرحله‌ای با سوخت جامد سود می‌برد که سرعتی برابر با 6 ماخ را در فاز نهایی به این موشک می‌بخشد.
M-9 به‌وسیله لانچرهای متحرک خود قابلیت جابجایی سریع را دارا است که به این موشک امکان تغییر مکان سریع برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط دشمن و استفاده در شرایط بحرانی را می‌بخشد.
 

M-9 بردی دو برابر موشک اسکاد را داراست اما از کلاهک سبک‌تری سود می‌برد و خسارات کمتری را به هدف وارد می‌کند. سیستم هدایت خودکار و GPS مدرن این موشک امکان هدف‌گیری دقیق را برای نیروهای نظامی استفاده کننده فراهم می‌آورد.

M-9 در هدف گیری بسیار تواناست و با سیستم خلیان خودکار خود که توسط کامپیوتر دیجیتالی کنترل می‌شود استفاده از نیروی انسانی قبل از پرتاب را به حداقل رسانده است.

نسخه سوریه‌ای این موشک شباهت زیادی به مدل ایرانی دارد، اعتقاد بر این است که موشک‌های ایران و سوریه با کلاهک 320 کیلوگرمی توانایی رسیدن به برد 800 کیلومتر (497 مایل) را نیز دارا هستند.

جمهوری خلق چین تحت فشار آمریکا قرار داد فروش این موشک‌ها را کنسل کرد اما تکنولوژی این موشک‌ها به کشورهای ایران، پاکستان و مصر فروخته شده است.

مشخصات موشک بالستیک قدر

قدر-110 موشک بالستیک با برد متوسط است که توسط ایران طراحی و ساخته شده است. برخی منابع به برد 2500 تا 3000 کیلومتری این موشک اشاره کرده‌اند با این تفاسیر این موشک توان ضربه زدن به دورترین نقاط اروپا را داراست و بیش از 70 درصد آسیا را در تیررس توان موشکی ایران قرار می‌دهد.

ایران این موشک را نخستین بار در رژه نیروی‌های مسلح خود در هفته دفاع مقدس به نمایش جهانیان گذارد.

قدر-110 نسخه بهبود داده شده موشک معروف ایرانی شهاب 3 است. این موشک بر خلاف شهاب 3 از موتوری 2 مرحله‌ای بهره می‌جوید که توانایی رسیدن به بردی 2500 تا 3000 کیلومتر را برای آن فراهم می‌آورد. اعتقاد بر این است که موتور اول این موشک سوخت مایع و موتور دوم این موشک از سوخت جامد بهره می‌برد.

ایران در سال 2005 میلادی طراحی موتور جدیدی با سوخت جامد را به پایان رساند و بنابر منابع  نامعتبر احتمالا از این موتور در طراحی گروهی از موشک‌ها از جمله Ghadr-110,Ghadr-110A,Ghadr-101 مورد استفاده قرار گرفته است.

البته برخی از وجود دو نسخه از موشک قدر نام برده‌اند که نسخه دوم آن با نام Ghadr-110 A  نام‌گذاری شده و از موتوری سه مرحله‌ای سود می‌برد. از دیگر تفاوت‌های این نسخه و نسخه A این موشک می‌توان به طول 19 الی 20+ متری این موشک نسبت به طول 17.5 متری نوع اول اشاره کرد.

منابع غربی طبق سیاست خود موشک قدر را به یک موشک چینی با نام M-18 ارتباط داده و قدر-110 را نوع ارتقا داده شده این موشک چینی معرفی کرده و اعلام داشته موشک‌های شاهین پاکستان هم در زمره ی این گروه از موشک‌ها قرار می‌گیرند.






موشک قدر-110 قابلیت مانور  بهتری را نسبت به شهاب 3 دارا است و زمان آماده‌سازی آن برای شلیک نسبت به نسخه‌های اولیه شهاب 3 پایین‌تر بوده و در حدود 30 دقیقه می‌باشد، در حالی که در نسخه‌های اولیه شهاب این زمان بالغ بر چندین ساعت بود. سر جنگی این موشک ماسوره انفجاری، ضربتی و مجاورتی است و به صورت عمود پرواز شلیک می‌شود.

بسیاری از منابع غربی ساخت این موشک را تلاش مخفیانه ایران برای تولید شهاب 4 و دستیابی به موشک‌هایی با برد بلندتر عنوان ساختند، اما ایران این اطلاعات را بارها تکذیب و عنوان کرده است که برنامه‌ای برای تولید موشک‌هایی برای برد بیشتر از 2000 کیلومتر را ندارد.

این موشک به همت متخصصان داخلی و در صنایع موشکی شهید همت طراحی و تولید شده است.

 اعتراف به قدرت موشکی ایران از زبان کارشناس آمریکایی
 
"رابین تیمرمان" Rubin Temmerman کارشناس نیروی دریایی آمریکا، موشک‌های خلیج فارس را یک عامل تغییر بازی در خلیج فارس اعلام کرده است. به گفته این کارشناس، موشک بالستیک خلیج فارس، می‌تواند اهداف خود در 350 کیلومتری را نابود کند. مانند موشک کوتاه‌بردتر «فاتح» 110 که خلیج فارس از بر مبنای آن طراحی شده است، از سوخت جامد استفاده می‌کند که ذخیره‌سازی آن آسان بوده و شناسایی موشک را قبل از پرتاب مشکل می‌کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از این موضوع است که این موشک از اطلاعات ردیابی شده توسط هواپیماهای شناسایی استفاده می‌کند تا اهدافی مانند ناوهای هواپیمابر را نابود کند.

ارزیابی پنتاگون که در آوریل سال گذشته انجام شد و به امضای "لئون پانتا" هم رسید، نشان می‌دهد که توپخانه ایران در برگیرنده موشک‌های بالستیک با جستجوگرهایی می‌شود که آن‌ها را قادر می‌سازد به دنبال کشتی بروند.

ناوهای مدرن آمریکا به سامانه‌های دفاعی پیچیده‌ای مانند سامانه سپر موشکی مجهز هستند، اما ایران با تکنولوژی که به آن دست یافته است می‌تواند از چند جهت در یک زمان به سمت ناو حمله کرده و فناوری آمریکا را خنثی کند.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

دانشجویان افسری
دوشنبه 92/4/17 ساعت 1:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تصاویر/آموزش‌ نظامی دانشجویان افسری

آموزش‌های نظامی دانشجویان دانشگاه افسری نزاجا در کوهستان


برچسب‌ها: تصاویر

رزمایش مشترک
دوشنبه 92/4/17 ساعت 1:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ایران و روسیه به دنبال رزمایش مشترک

فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه در سن پترزبورگ درباره همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای به ویژه امنیت آبراه‌های مشترک و بین المللی رایزنی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در دیدار امیر دریادار حبیب‌الله سیاری و آدمیرال ویکتور چیرکوف که در حاشیه برگزاری نمایشگاه دریایی (IMDS 2013) انجام شد، دو طرف بر همکاری‌های مشترک در زمینه تأمین امنیت دریای خزر با شرکت کشورهای همسایه این دریا، برگزاری رزمایش‌های مشترک، بازدید ناوهای دو کشور از بنادر یکدیگر و همکاری‌های آموزشی و فنی تاکید کردند.

دریادار سیاری علاوه بر رایزنی با فرمانده نیروی دریایی روسیه، با دیگر همتایان خود از کشورهای آلمان، یونان، لهستان، پاکستان، امارات و کویت ملاقات و درباره مسایل دریایی و همکاری در خصوص تأمین امنیت آبراههای بین المللی و مبارزه با دزدان دریایی و تروریسم نیز دیدار و گفتگو کرد.

بنا بر این گزارش، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی عالی رتبه به دعوت وزیر تجارت و صنایع فدراسیون روسیه برای بازدید از نمایشگاه دریایی 2013 به سن پترزبورگ روسیه سفر کرده است.

نشست با رسانه های روسیه و تشریح توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه موفقیت‌های این نیرو در برقراری امنیت در آبراههای بین المللی، مقابله با دزدان دریایی و ترریسم و همچنین بازدید اخیر ناوگروه نیروی دریایی ایران از آستراخان روسیه از دیگر برنامه‌های دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در سفر به روسیه است.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

پروژه ایران برای اعزام انسان به فضا
دوشنبه 92/4/17 ساعت 1:51 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

4 پروژه ایران برای اعزام انسان به فضا

پژوهشگاه فضایی ایران 4 پروژه مهم فضایی را در دستور کار قرار داده و در حال ساخت تجهیزات خاص فضانوردی به‌منظور ارسال اولین انسان ایرانی به فضا است.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، در دنیای امروز که کشورها قابلیت‌ها و دانش‌های خود را به رخ یکدیگر کشیده حتی گاهی اوقات مجبور می‌شوند به‌خاطر اینکه علوم در سیطره همان چند کشور دارنده باقی بماند، دست به تحریم کشورهایی بزنند که در جهت دستیابی به فناوری‌های نوین گام بر‌می‌دارند، داشتن دانش‌ها و "علوم خاص" می‌تواند یک مزیت بزرگ و شاید تعیین کننده در تعریف معادله قدرت و جایگاه آن کشور باشد.

در این میان، علوم فضایی از جایگاه خاص‌تری نسبت به علوم دیگر برخوردارند چرا که داشتن علم فضایی یک موضوع است و ساخت و دستیابی به تجهیزات بُعد مهم‌ و دیگر این عرصه است.

تا بامداد 15 بهمن ماه سال 1387 (3 فوریه 2009 میلادی) فقط 8 کشور مطرح جهان، دارنده تجهیزات و البته علوم فضایی بودند اما از 15 بهمن سال 87، ایران به جمع این 8 کشور پیوسته تا باشگاه فضایی جهان، 9 عضو داشته باشد.

در آن سال، ماهواره امید با پخش فایل صوتی پیام محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری به فضا رفت و پس از اینکه حدود 3 ماه در مدار زمین قرار داشت، به زمین بازگشت.

* مشخصات فنی اولین ماهواره بومی ایران

- نوع ماهواره: مخابراتی
- ابعاد کلی سازه در حالت بسته: 38 در 38 در 38 سانتیمتر مکعب
- وزن: 27 کیلوگرم
- کنترل حرارت: غیرفعال
- باند فرکانس: UHF

* ساختار ایستگاه‌های زمینی

- ایستگاه‌های رنجینگ (4 ایستگاه)
- ایستگاه‌های تله‌متری و تله‌کامند (3 ایستگاه)
- ایستگاه کنترل مرکزی

** 5 سال بعد

با گذشت حدود 5 سال از پرتاب اولین ماهواره بومی ساخت ایران، حالا جمهوری اسلامی ایران در سال 92، تجربیات فراوانی در عرصه فضایی دارد. ساخت انواع ماهواره‌برها از جمله سیمرغ‌"ها و پرتاب ماهواره‌های متعددی از جمله مصباح 1 و 2، سینا1، طلوع، رصد و نوید علم و صنعت به فضا، کشوری موفق در عرصه فضایی محسوب می‌شود.

چندین ماهواره هم در صف ارسال به فضا هستند؛ "فجر" شاید شاخص‌ترین این ماهواره‌ها باشد؛ ماهواره فجر دارای حضیض 250 کیلومتر و اوج 400 کیلومتر است. این ماهواره قادر است که به‌مدت یک سال و نیم در فضا باقی مانده و به "تهیه و ارسال تصاویر" با قابلیت تفکیک 1000 تا 500 متر به ایستگاه‌های زمینی اقدام کند.

ماهواره ملی فجر یک ماهواره صددرصد ایرانی است و از قابلیت‌ها، توانایی‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌تری در مقایسه با ماهواره‌های قبلی ایران برخوردار است. در این ماهواره از زیرسامانه پیش‌رانش گاز سرد برای انتقال مداری استفاده می‌شود و علاوه بر این زیرسامانه، ماهواره فجر از "رانشگر پالس پلاسمایی" که یک رانشگر الکتریکی است، به‌عنوان محموله فرعی بهره‌گیری می‌کند. این رانشگر جدید باعث دوران ماهواره حول مرکز جرم خود خواهد شد.

** ارسال موجود زنده به فضا

در بهمن ماه سال گذشته بود که صدا و سیما فیلم ارسال و بازگشت موفقیت آمیز اولین فضانورد ایرانی به فضا را پخش کرد. آن‌طور که حمید فاضلی رئیس سازمان فضایی ایران در همان روزها اعلام کرد، "آفتاب" نام نخستین موجود زنده‌ ایرانی بود که راهی فضا شد و زنده و با موفقیت به زمین بازگشت.

بازگشت موفق این موجود زنده که میمونی از نژاد میمون‌های "رزوس" بود، باعث شد که سازمان فضایی کشور رسماً اعلام کند که آماده سازی شرایط برای اعزام انسان به فضا در یک دوره 10ساله را در دستور کار قرار داده است.

در همه آزمایشات فضایی و پیش‌زمینه سازی برای اعزام انسان به فضا، کشورها ابتدا به ارسال موجودات زنده به فضا اقدام کرده و در صورت موفقیت پروژه، در گام‌های بعدی انسان به فضا ارسال کرده‌اند.

** 4 پروژه بزرگ فضایی برای اعزام انسان به فضا

برای فرستادن انسان به فضا علاوه بر نیاز به تجهیزات فنی ماهواره‌ای و مخابراتی، نیاز به تجهیزات خاص فضانوردی نیز هست. تغذیه، لباس مخصوص، سیستم‌های خاص فضانورد و چندین و چند ابزار و تجهیزات دیگر نیاز است تا یک انسان به فضا رفته و با موفقیت مأموریت خود را انجام داده به زمین بازگردد.

در همین زمینه، پژوهشگاه فضایی ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تأمین کننده نیازهای فضایی ایران، اقدام به تولید چند نیاز مهم فضانوردانی که قرار است در آینده از ایران به فضا بروند، کرده است.

پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران،‌ هم‌اکنون در حال تحقیق و اجرای 4 پروژه مهم فضایی است. این پژوهشکده در 4 حوزه محول‌شده از سوی پژوهشگاه فضایی ایران شامل حسگرهای فضایی، لباس فضانورد، سیستم غذایی فضانورد و سیستم ذخیره‌سازی انرژی، پروژه‌هایی را در دست اجرا و بررسی دارد که از جمله آنها تولید باتری با کاربردهای خاص، تجهیزات لباس فضانورد، غذای فضانورد و طراحی و ساخت حسگرهای فضایی مختلف به‌منظور کنترل وضعیت و سنجش از دور است.

این 4 پروژه میان پروژه‌های این پژوهشگاه به‌دلیل ارتباط مستقیم آنها با جسم فضانورد، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

1- سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی الکتریکی در سامانه‌های فضایی به‌منظور تأمین توان الکتریکی اجزای متفاوت آن نظیر کنترل ناوبری هدایت، حسگرها، ارتباطات، کنترل وضعیت و مدیریت حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل دسته‌بندی باتری‌های اولیه و ثانویه، ابرخازن‌ها، پیل‌های سوختی شارژپذیر، فلایویل‌ها و سوپر مغناطیس‌ها است.

2- حسگرها و سیستم کنترل علت اصلی عملکرد صحیح سیستم کنترل وضعیت ماهواره است. حسگرهای خورشید افق زمین، ستاره ژیروسکوپ‌ها و ...، حسگرهایی هستند که به‌عنوان مرجعی برای تعیین موقعیت در ماهواره‌ها و فضاپیماها برای ثابت نگه داشتن وضعیت ماهواره در یک حالت مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- لباس فضایی مجموعه‌ای از فناوری بالا و متشکل از پوشش، تجهیزات مکانیکی (مفاصل، لولاها و ...) و تجهیزات الکترونیکی است که فضانورد را قادر می‌سازد تا بتواند در محیطی متفاوت‌ با محیط زندگی فعالیت کند. طراحی و ساخت این لباس‌ها نیز هم‌اکنون در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد.

4- سیستم غذایی فضانورد بسته به سفرهای کوتاه (کمتر از 15 روز) و سفرهای بلندمدت (بیشتر از 15 روز) برنامه‌ریزی می‌شود. در این سیستم غذایی منوی غذای اصلی، غذای اضطراری و غذا برای فعالیت‌های فوق‌العاده به‌همراه مکمل‌ها و نوشیدنی‌های غنی‌شده وجود دارد.

با پایان کار طراحی و ساخت این 4 پروژه بزرگ فضایی، جمهوری اسلامی یک قدم بلند برای ارسال فضانورد به فضا برمی‌دارد، قدمی که شاید بتوانند زودتر از 10 سالی که پیش‌بینی شده است، اولین انسان فضانورد ایرانی را به فضا ببرد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

طراحی بالهای هواپیما ایرانی
جمعه 92/4/14 ساعت 2:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پایان طراحی بال‌های هواپیما ایرانی تا پایان سال

رییس پارک علم و فناوری فارس از پایان یافتن مرحله طراحی مهندسی بال های پروژه ملی هواپیمای 150 نفره تا پایان امسال خبر داد.

به گزار مشرق به نقل از ایسنا، دکتر سیداحمد فاضل‌زاده گفت: پروژه‌ی هواپیمای مسافربری 150 نفره، یکی از طرح‌های کلان ملی است. این طرح با همکاری دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه دستیابی به دانش طراحی، ساخت، تعمیرات و در مجموع بومی‌سازی صنعت این نوع هواپیما در کشور است.

به گفته فاضل‌زاده، به دلیل تخصص متخصصان در شیراز در زمینه بال هواپیما، طراحی و ساخت بالهای این هواپیما به پارک علم و فناوری فارس محول شده است. تیم طراحی بال متشکل از 30 نفر از متخصصان زبده پارک علم و فناوری فارس است.

رییس پارک علم و فناوری فارس خاطرنشان کرد: این طرح از سال گذشته آغاز و مرحله طراحی مفهومی بال‌ها تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

فاضل زاده در بخش دیگری از گفت‌وگو در خصوص پارک علم و فناوری فارس اظهار کرد: در حال حاضر 210 شرکت در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پتروشیمی، کشاورزی، منابع طبیعی و فناوری در این پارک فعالیت دارند.

وی افزود: پارک علم و فناوری فارس در مهر ماه سال 93 میزبان کنفرانس سه روزه پارک‌های علم و فناوری آسیا است. این کنفرانس هر سال به همت انجمن پارک‌های آسیا برگزار می‌شود.

به گفته وی، هدف از برگزاری این کنفرانس،‌ برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه سخنرانی‌های تخصصی و تبادل اطلاعات، فناوری‌های جدید و دستاوردها بین پارک‌های علم و فناوری آسیا است.

فاضل‌زاده در پایان در خصوص حمایت از پارک‌های علم و فناوری تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری باید تحت حمایتی ملی از لحاظ بودجه قرار گیرند. بودجه‌ای که در حال حاضر به پارک‌ها داده می‌شود، دو تا سه درصد بودجه کل وزارت علوم است که پاسخگوی ظرفیت فناوری کشور نیست.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 279
بازدید دیروز: 650
کل بازدیدها: 1327016