سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
جدیدترین پهپاد رزمی
سه شنبه 92/6/26 ساعت 12:19 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سردار فدوی: آمریکا از توان نیروی دریایی سپاه نگران است/ سردار حاجی زاده: جدیدترین پهپاد رزمی سپاه در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه اظهارداشت: کارهای امام راحل و امام خامنه‌ای و رهبری داهیانه‌شان ما را به جایی رسانده است که به اذعان دشمنان در شرایطی هستیم که فکر نظامی سخت علیه ایران را به خود راه نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضا و سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با حضور در گفتگوی ویژه خبری به تشریح توانمندی نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداختند.  
 
سردار علی فدوی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) و مصادف شدن این شب با شب فرمان تاریخی حضرت امام(ره) برای تشکیل سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی درباره مهمترین توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه در مواجهه با تهدیدات احتمالی گفت: امام راحل مصداق کامل این حدیث قدسی هستند که می‌فرماید:" بنده من! از من اطاعت کن تا تو را مثل خودم قرار دهم و قدرت کن فیکون دهم." که امام راحل در طول تاریخ انقلاب اسلامی مصداق کامل این حدیث بود.  
 
**دشمنان فکر اقدام سخت نظامی علیه ایران را به خود راه نمی‌دهند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: نفس قدسی امام خمینی(ره) باعث شد تا امروزه به حول و قوه الهی در انقلاب اسلامی که از 15 خرداد 42 شروع شده و تا سال 68 با حضور امام و بعد از آن با خلف صالح امام،‌ امام خامنه‌ای ادامه پیدا کرد و رهبری داهیانه ایشان ما را به جایی رساندند که به اذعان دشمنان ما در شرایطی هستیم که دشمنان حتی تفکر اقدام نظامی سخت علیه جمهوری اسلامی را اکنون به خود راه ندهند.  
 
وی تصریح کرد: این امر مهم به دست نیامده مگر به برکت خون شهدای سال‌های جنگ و سال‌های بعد از جنگ که اکنون نیز شهدای سپاه برای پاسداری ادامه دارد و مجاهدت‌هایی که بازماندگان شهدا انجام داده‌اند.  
 
سردار فدوی گفت: قبل از اینکه نیروی دریایی سپاه با ابعاد کامل خود در خلیج فارس وارد شود آمریکایی‌ها در سال 65 وارد این منطقه شدند و به لحاظ این تاثیرگذاری آمریکا در منطقه ما از همان اول با تهدیدی روبرو شدیم که این تهدید، تهدید نهایی انقلاب اسلامی بود.  
 
وی ادامه داد: در آن موقع سپاه تازه تشکیل شده بود و وقتی امام آمدند ما درگیر عملیات والفجر 8 بودیم و تا زمستان سال 65 وسط عملیات کربلای 5 مشغول موضوع زمینی بودیم و در انتهای عملیات کربلای 5 به علت دخالت آمریکا روبروی آنها قرار گرفتیم.  
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: در طول یک و نیم سال آخر جنگ 140 عملیات دریایی مقابله به مثل،‌ عملیات‌های موشکی و جنگ‌های مختلف رودرو بین ما و آمریکا که منجر به انهدام ناو آمریکایی شد بنیه‌ای را به وجود آورد تا این بنیه بتواند در طول سال‌های جنگ ما را به توانمندی برساند که آمریکاییان اذعان دارند در اثر روندی که نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس پیش گرفته می‌بایست استراتژی دریایی آمریکا عوض شود. استراتژی که بیش از 100 تا 200 سال استمرار داشته است. 

**آمریکا از توان نیروی دریایی سپاه نگران است

سردار فدوی بیان داشت: آمریکایی‌ها اذعان می‌کنند آن چیزی که نگران آن هستند چیزی است که در اختیار نیروی دریایی سپاه است به ترتیب توانمندی شناورهای تندرو، توانمندی مین‌هایی که نیروی سپاه دارد و توانمندی موشکی ساحل به دریا و البته این چیزی است که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند اما همه آن چیزی نیست که در نیروی سپاه موجود است.  
 
وی افزود: امروزه نیروی دریایی سپاه بر 5 پایه توان استوار است که اصلی‌ترین توان ما توان شناوری، توان موشکی ساحل به دریا، توان هوا دریا و توان پهباد و توان نیروهای تکاوری و جهادی است که نقش نیروهایی را بازی می‌کند که چه در آفند و چه در پدافند نیروهایی هستند که در زمین وارد عمل می‌شوند.  

سردار فدوی اضافه کرد: در جنگ 33 روزه حزب‌الله به نمایندگی از ایران و اسرائیل به نمایندگی از آمریکا می‌جنگید و در آن جنگ حزب‌الله اقداماتی صورت داد که دنیا را متحیر کرد اما همه می‌دانند توان حزب‌الله توانی است الگو گرفته از توان انقلاب اسلامی ایران که تاثیرگذاری اساسی دارد. 

**موضع انفعال آمریکایی‌ها
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در موضع انفعال هستند و نه در موضع  ابتکار عمل تصریح کرد: سال‌هاست در خلیج فارس علی رغم وجود آمریکایی‌ها در منطقه،‌ آنها چاره‌ای ندارند که در خلیج فارس نباشند و این مکالمات روزانه بین شناورهای ما و ناوهای آمریکایی‌ها وجود دارد؛‌حتی در یک مورد در این سال‌ها موضوعی را سراغ نداریم که میان ما و آمریکایی‌ها پیش‌ آمده باشد و تملک آمریکایی‌ها به دنبال نباشد.  
 
وی با اشاره به نیروی موثر انقلاب اسلامی در موفقیت‌های سپاه ادامه داد: به طور متوسط در 24 ساعت بیش از 100 فروند شناورهای ما در جای جای دریا وجود دارند و آمریکایی‌ها به هر طرف نگاه کنند نیروهای ما را مشاهده می‌کنند بنابراین در موضع انفعالی خود هر روز به عقب می‌روند.  
 
سردار فدوی تصریح کرد: پیش از این می‌توانستید ناوهای آمریکایی را نزدیک ‌آب‌های ایران مشاهده کنید اما امروزه برای دیدن ناوها باید به آب‌های سرزمینی کشورهای جنوب خلیج فارس نزدیک شوید و این به برکت روال و تعریف نویی است که انقلاب اسلامی باعث این تعریف نو از توان شده است.  
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان داشت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند در موضوع توان تعریفی از خود بکنند مسلما تعریف را برای خود کرده‌اند نه برای دیگران، نقطه شاخص تعریف برای سپاه پاسداران این است که در این توانمندی یک عاملی محیط است بر همه توانمندی‌ها و آن نقش پاسدار است،  چرا که پاسدار عاملی است که اگر نباشد بقیه عوامل توانایی ایفای نقش خود را ندارند.  
 
وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها متوجه این نقش سپاه پاسداران نمی‌شوند و به قول مقام معظم رهبری، آمریکایی‌ها آدم آن را ندارند مگر اینکه مسلمان شده،‌ شیعه  و پاسدار شوند. 

 **امنیت بزرگترین سرمایه ملت‌هاست

در ادامه برنامه سردار امیرعلی حاجی‌زاده ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام رضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توانمندی هوافضای پاسداران در مواجهه با تهدیدات احتمالی چه میزان است اظهار داشت: محصول کار سپاه پاسداران و نیروهای مسلح اصولا تولید امنیت است و اگر ملت ایران عملکرد ما را ارزیابی کنند باید به این توجه کنند که چه میزان توانسته‌ایم امنیت ایجاد کرده و آنرا پایدار نگه داریم.  
 
فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر ملتی امنیت است تصریح کرد: بررسی شرایط امروز نشان می‌دهد که ریشه امنیت توجه به تصمیمات و تدابیر به موقع امام راحل و مقام معظم رهبری بوده چرا که در ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل فرمان تشکیل سپاه را صادر کردند.  
 
وی اضافه کرد: با گذشت 11 ماه از پیروزی انقلاب یعنی در آذر 58 ما شاهد فرمان تشکیل بسیج هستیم و در سال‌های ابتدایی جنگ نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشکیل تیپ‌ها و لشکر‌ها،(پیاده، زرهی و توپخانه) برای قبول مسئولیت‌های جدید آماده می‌شود.
 
سردار حاجی‌زاده با اشاره به فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل سه نیرو، گفت:‌در شهریور 64 که امام راحل فرمان تشکیل سه نیرو را دادند سپاه با توجه به تهدیداتی که امام راحل با نگاه تیزبین آن زمان پیش‌بینی می‌کرد توسعه و ساماندهی یافت.  
 
فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران با بیان اینکه پس از جنگ تحمیلی در دوره مقام معظم رهبری ایشان فرمان تشکیل 5 نیرو را صادر می‌کنند اظهار داشت: معاونت‌ها تبدیل به نیروی قدس سپاه و مقاومت بسیج می‌شود و اگر بخواهیم ببینیم محصول کار سپاه در تشکیل این نیروها چه بوده، بایستی به پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی،‌جبهه‌ها و خط مقدم درگیر با عراق به سرکردگی استکبار جهانی آمریکا نگاه کنیم که در آن زمان دروازه ما اهواز بود و همان بسیجی‌ها که امام راحل گفتند از مرزها فراتر رفته‌اند امروزه شاهد آن هستیم که این جبهه‌ها به سواحل مدیترانه رفته و در ‌آنجا می‌جنگند.  
 
وی با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری امروزه ایران کشتی ثبات است، بیان داشت: اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر اقدامات سپاه پاسداران را بررسی کنیم باید به منطقه غرب آسیا که به تعبیری روی گسل جنگ و حوادث ناامن قرار دارند و ببینیم در حال حاضر کشورهایی چون افغانستان و پاکستان در اطراف ما وجود دارند که مملو از ناامنی است اما ایران ما به برکت خون شهدا و به فضل الهی کشوری با ثبات و امن است.
 
سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه تدابیر به موقع رهبری و امام باعث پایداری امنیت منطقه شده است تصریح کرد: دشمنان ما حتی جرات فکر کردن تجاوز به کشور ما را به خود راه نمی‌دهند و امروز با وجود ناامنی در عراق و انفجارهای زیاد در این کشور اگر فکر می‌کنیم دشمنان اراده‌ای ندارند که تهاجمی را علیه ما انجام دهند این‌طور نیست؛ دشمنی آنها با ما جدی است. 

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نگرانی آمریکا
شنبه 92/6/23 ساعت 10:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
هم اکنون در صورت وقوع بحران، نیروی دریایی آمریکا تنها یک گروه ضربت ناو هواپیمابر کاملا آماده و یک گروه تهاجمی در کشتی آبی خاکی ذخیره دارد. یک سال پیش آمریکا سه گروه ضربت و سه گروه تهاجمی داشت.

آمریکا نگران زیر سطحی های ایران

هم اکنون در صورت وقوع بحران، نیروی دریایی آمریکا تنها یک گروه ضربت ناو هواپیمابر کاملا آماده و یک گروه تهاجمی در کشتی آبی خاکی ذخیره دارد. یک سال پیش آمریکا سه گروه ضربت و سه گروه تهاجمی داشت.

به گزارش فرهنگ نیوز، فرمانده نیروهای زیر دریایی وزارت دفاع امریکا از رشد قابلیت های زیر دریایی کشورهایی چون چین، ایران و روسیه در مقابل کاهش بودجه نیروی دریایی آمریکا ابراز نگرانی کرد.

 دریادار " ریچارد بریکنریج" مدیر برنامه جنگ زیر دریایی آمریکا در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اشاره به کاهش 30 درصدی نیروهای زیردریایی آمریکا با تاکید بر اینکه هم اکنون ایالات متحده آمریکا در زمینه دریایی ابرقدرت جهان است، افزود؛ما بیست سال برترین نیروی دریایی جهان خواهیم بود و با ادامه روند فعلی در صورت عدم سرمایه گذاری تقویت نیروی دریایی کشورهایی چون چین ، ایران و روسیه برای نیروی دریایی ایالات متحده یک تهدید به شمار می شود.

وی افزود:" دشمنان ما در یک جا توقف نکرده اند و ما هم نمی توانیم همچنان پیشتازی خود را در زمینه نیروی زیر دریایی ادامه دهیم."

وی از موقعیت کنونی نیروهای زیر دریایی آمریکا به عنوان یک "گوهر گرانقیمت" یاد کرد که باید با حفظ و تداوم سرمایه گذاری و افزایش بودجه آن را همچنان حفظ کرد.

دریادار بریکنریج سپس گزارشی درباره پیشرفت های اخیر نیروهای زیر دریایی ایران و روسیه و چین ارایه داد.

گفتنی است پیشتر " جاناتان گرینرت" رئیس عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا نیز از تاثیرات ناشی از کاهش بودجه نظامی پنتاگون روی سطح استقرار ناوهای جنگی در خارج از این کشور ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بود که کاهش بودجه منجر به تحلیل رفتن سطح آمادگی نیروهای داخل آمریکا شده است.

بر اساس اعلام این فرمانده آمریکایی هم اکنون در صورت وقوع بحران، نیروی دریایی آمریکا تنها یک گروه ضربت ناو هواپیمابر کاملا آماده و یک گروه تهاجمی در کشتی آبی خاکی ذخیره دارد و این در حالیست که نیروی دریای آمریکا یک سال پیش، سه گروه ضربت و سه گروه تهاجمی داشت.
 
نیروی دریایی آمریکا مجبور شده است تا برنامه های آموزشی و برنامه های مربوط به حفظ و نگهداری تجهیزات خود را به دلیل کاهش هزینه ها با عنوان «مصادره» که از اول مارس سال جاری در پی عدم توافق بدهی کاخ سفید و کنگره و با هدف جبران کسری بودجه تریلیون دلاری واشنگتن اجرایی شده است، کاهش دهد.

در چارچوب این طرح تا کنون 10 کشتی نیروی دریایی در مقایسه با چند ماه گذشته کاهش داشته که این امر حاکی از تاثیرات مصادره است.

قانون کنترل بودجه 2011، به پنتاگون دستور داد تا بودجه پیش بینی شده خود را در طول یک دهه تا حدود 487 میلیارد دلار کاهش دهد. بر اساس این قانون، در صورت عدم توافق کنگره و کاخ سفید برای تصویب یک بسته جایگزین کاهش هزینه ها و درآمدها به منظور جبران کسری بودجه، دولت آمریکا با کاهش 500 میلیارد دلاری از بودجه خود در تمام سطوح روبرو خواهد شد.
هم اکنون  تعداد کلی کشتی های ناوگان نیروی دریایی آمریکا 286 فروند است.

منبع: فرهنگ نیوز




ایران عامل امنیت
شنبه 92/6/23 ساعت 1:9 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ایران عامل امنیت پایدار برای کل منطقه

اجرای استراتژی آمریکایی در جهان اسلام با آزادی عمل به منافقین، هیچ چیز نمی‌تواند مانع مقابله به‌مثل سوریه شود، ایران عامل امنیت پایدار برای کل منطقه است، آمریکا توان نظامی حمله زمینی برای اشغال سوریه را ندارد و... .

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:
  
شهید لشگری در هنگام اعدام چه دعایی کرد؟
 
دست و چشم مرا بستند و دو نگهبان در حالی‌که بازویم را گرفته بودند مرا پایین برده، سوار ماشین کردند. از چند خیابان و چهارراه و چاله‌ها و دست اندازهایی‌که در مسیر بود گذشتیم.
 
 
دشمنان با اسلام وهابی، بهایی و عربستانی کاری ندارند

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: دشمنان با اسلامی که وارد حوزه سیاست شود مشکل دارند.
 
افزایش ضریب امنیت در مناطق مرزی کشور

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با بیان اینکه طرح شهیدان "شوشتری" و "محمدزاده" در واگذاری و ایجاد امنیت پایدار در منطقه تأثیر بسزایی داشته است، گفت: به برکت تعامل خوب مردم و مسئولان نظامی، انتظامی و امنیتی، امروز استان سیستان و بلوچستان از امنیت بالایی در سطح کشور برخوردار شده است.

سرلشکر فیروز آبادی: "اعتدال" اصول را تغییر نمی‌دهد

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اعتدال، اصول را تغییر نمی‌دهد بلکه با ذوق و سلیقه، تاکتیک‌ها را با حکمت پیگیری می‌کند.

منافقین به تعداد کشتار هیروشیما و ناکازاکی در ایران و عراق جنایت کرده اند/ گمانه زنی ها درباره هلاکت رجوی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: منافقین به اندازه قتل عام های هسته ای هیروشیما و ناکازاکی از ایران و عراق کشته گرفته اند اما امریکا و غرب واکنشی نشان ندادند ولی امروز که 52 نفر جانی در سزای جنایاتشان در دادگاه مردمی کشته شده اند غرب آنر ا به عنوان فاجعه تلقی می کند.

آزادی میمک با فرماندهی "شهید کشوری" بزرگترین پیروزی ارتش شد

شهید امیر سرتیپ خلبان احمد کشوری 18 آذر ماه 1359 در حالی که از مأموریتی بسیار دشوار پیروز باز می‌گشت، در منطقه میمک هدف حمله یک فروند میراژ عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.

اجرای استراتژی آمریکایی در جهان اسلام با آزادی عمل به منافقین/گمانه‌زنی‌ها در مورد هلاکت رجوی

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در حالی که گروهک تروریستی منافقین را تا سال گذشته جزء گروه‌های تروریستی می‌شناختند اما با حذف این گروهک از گروه‌های تروریستی امروز به آنها میدان و آزادی عمل داده که بتواند در چارچوب استراتژی و اهداف آمریکایی‌ها در جهان اسلام با محوریت عراق عمل کند.

قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل در چارچوب قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) فعالیت می‌کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به افتتاح قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل گفت: این قرارگاه در چارچوب قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل "شهید زین‌الدین" افتتاح شد

قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل "شهید زین‌الدین" صبح امروز با حضور معاون ارکان امور مشترک نیروهای مسلح و مادر این شهید بزرگوار افتتاح شد.

صعود کوهنوردان نیروی زمینی به قلعه 4250 متری سیالان

با حضور سرلشگر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران کوهنوردان نیروی زمینی قلعه 4250 متری سیالان را فتح کردند.

ماجرای شلیک نکردن "شهید کشوری" به زن عراقی چه بود؟

شهید امیر سرتیپ خلبان احمد کشوری 18 آذر ماه 1359 در حالی که از مأموریتی بسیار دشوار پیروز باز می‌گشت، در منطقه میمک هدف حمله یک فروند میراژ عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.

"امیر جمشید فرقانی‌نیا" رئیس جدید سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح شد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر جمشید فرقانی‌نیا را بعنوان رئیس جدید سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح منصوب کرد.

"محمدنجار" مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در صنعت دانش و فناوری شد

با حکم سرلشکر فیروز‌آبادی، سردار مصطفی محمدنجار به عنوان مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور صنعت دانش و فناوری منصوب شد.

امروز دیگر کسی جرات تجاوز زمینی به ایران را ندارد

معاون ستادکل نیروهای مسلح گفت: اگر چند سال پیش نگران تهاجم زمینی و گوناگون دشمن به کشورمان بودیم، امروز اطمینان داریم کسی جرأت تجاوز نظامی علیه ایران را ندارد.

سوریه آتش را با آتش پاسخ می‌دهد/ هیچ چیز نمی‌تواند مانع مقابله به‌مثل سوریه شود

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قرائن نشان می‌دهد سوریه در راستای حفظ امنیت ملی چنانچه مورد حمله آمریکا قرار گیرد منافع آمریکا و هم پیمانانش را مورد حمله قرار خواهد داد.

آمادگی نیروی هوایی ارتش برای آموزش خلبانان کشورهای منطقه

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه هیچگونه کمبودی در امر آموزش خلبان در داخل کشور نداریم، گفت: تمام زیرساخت‌های لازم برای ارائه آموزش خلبانی به دیگر کشورهای منطقه در نیروی هوایی وجود دارد.

پدافند هیچ زمان استراحتی ندارد/ اگر قرارگاه را به یک نیرو مختص بدانیم مطمئنا ضربه خواهیم خورد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الاانبیا(ص) با بیان اینکه برای پدافند هیچ زمان استراحتی وجود ندارد، گفت: پدافند هوایی امروز برادر سایر نیروهاست و جدا از پیکره نیروهای مسلح و ارتش نیست و ما اگر قرارگاه را به یک نیرو مختص بدانیم مطمئنا ضربه خواهیم خورد.

نخستین تمرین تاکتیکی بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران

صبح امروز با حضور جمعی از مقامات عالی‌رتبه نظامی، نخستین تمرین تاکتیکی بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه تلوی تهران برگزار شد.


آمریکایی‌ها در قضیه سوریه عاقلانه فکر کنند/دفاع از یک کشور اسلامی بر همه مسلمین واجب است/در زمینه تولید فن‌آوری دفاعی بی نظیر هستیم

سردار دهقان گفت: آمریکا توان نظامی جهت اشغال سوریه را ندارد و به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی این کشور را تهدید به حمله نظامی می‌کند.

" احمد کشوری" چگونه به شهادت رسید؟

شهید امیر سرتیپ خلبان احمد کشوری 18 آذر ماه 1359 در حالی که از مأموریتی بسیار دشوار پیروز باز می‌گشت، در منطقه میمک هدف حمله یک فروند میراژ عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.

ایران عامل امنیت پایدار برای کل منطقه است/ آمریکایی‌ها به دنبال معکوس‌سازی روند بیداری اسلامی هستند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده است از توسعه دامنه خشونت جنگ و ناامنی و بحران که در نهایت فاصله آن فقر، عقب‌ماندگی و آوارگی کشورها و ملت‌های مسلمان است، جلوگیری کند.

آمریکا توان نظامی حمله زمینی برای اشغال سوریه را ندارد/ توانمندی بی‌نظیر موشکی ایران

وزیر دفاع گفت: امروز آمریکا توان نظامی حمله زمینی برای اشغال سوریه و یا سقوط نظام سیاسی این کشور را ندارد.

آمریکا غیر قابل اعتماد است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: ضرورت دارد جریان‌های سیاسی اسلام‌گرا بر این نکته اساسی واقف باشند که آمریکا غیر قابل اعتماد است و هرگز نقش بی طرف را در تحولات ایفا نمی‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

رزمایش
پنج شنبه 92/6/21 ساعت 3:22 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تصاویر/مرحله پایانی رزمایش صحرایی ارتش

مرحله پایانی رزمایش صحرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق کشور روز چهارشنبه برگزار شد.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: رزمایش

هواپیمای فوق سبک
پنج شنبه 92/6/21 ساعت 3:21 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

عکس/پرواز هواپیماهای فوق سبک بسیج

تمرین پروازی فورمیشن هواپیماهای فوق سبک بسیج در آستانه افتتاح فرودگاه افلاک
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: بسیج

بی نظیر هستیم
چهارشنبه 92/6/20 ساعت 12:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سردار دهقان: در ساخت انواع موشک‌های بالستیک در منطقه بی‌نظیر هستیم


سردار دهقان تاکید کرد: ما در طراحی و ساخت انواع موشک‌های بالستیک، سطحی و ضدزیرسطحی همچنین موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا در منطقه بی‌نظیر هستیم.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اوضاع منطقه خصوصا سوریه گفت: آمریکایی‌ها پس از سقوط امپراتوری بریتانیای کبیر در نیم قرن گذشته، تلاش مستمری برای اعمال یک هژمونی و یا تسلط سیاسی، نظامی و اقتصادی بر گستره جهان داشته‌اند.
وی منطقه خاورمیانه‌ را یکی از نقاط مهم برای تضمین این هژمونی دانست و تصریح کرد: سلطه آمریکا در منطقه با هدف تأمین امنیت اسرائیل و تأمین تداوم جریان امن انرژی از منطقه به سایر کشورها دنبال می‌شود و این امری است که از سالیان گذشته مدنظر آمریکایی‌ها بوده است.
سردار دهقان تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که توان جریان محور مقاومت را تحلیل دهند به گونه‌ای که قادر به پیشبرد اهداف خود در منطقه به معنای جلوگیری از تجاوزگری و سوداجویی آمریکا و اسرائیل نباشند و آن را از بین ببرند.
وی درخصوص تلاش آمریکا برای حمله نظامی به سوریه نیز گفت: آمریکایی‌ها تلاش بسیاری کردند تا قطعنامه‌ای را از شورای امنیت با اجماع‌سازی بین کشورهای عربی منطقه و کشورهای اروپایی بگیرند تا فضایی را فراهم کنند که بتوانند وارد عرصه اینچنینی شوند که تاکنون اقدام برای آنان میسر نبوده است.
وزیر دفاع در پاسخ به این پرسش که چرا سرنوشت سوریه برای ایران اینقدر مهم است، گفت: به علت محور مقاومت و قضیه فلسطین که یک قضیه اسلامی است و امام راحل نیز این را می‌فرمودند.
وی به نقش سوریه در محور مقاومت اشاره کرد و افزود: سوریه در زمان حال و گذشته یکی از کشورهایی بوده که همواره خود را در سنگر مقاومت و مقابل رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت فلسطین قرار داده و در این میدان حضور داشته است.
سردار دهقان درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس حمایت ایران به دلیل حضور سوریه در محور مقاومت است، اظهار کرد: ما اساسا به دلیل محور مقاومت و قضیه فلسطین با سوریه همراهی می‌کنیم و دلیل دیگری هم ندارد.
وزیر دفاع درپاسخ به این سوال که واکنش محور مقاومت در صورت حمله آمریکا به سوریه چه خواهد بود، گفت: هر واکنشی در قبال یک کنش اتفاق می‌افتد و باید دید اقدام نظامی در سوریه با چه ابعاد، هدف و منظوری صورت می‌گیرد که به طور طبیعی نظام سوریه و کشورهای حامی آن متناسب با آن، واکنش نشان خواهند داد.
وی درخصوص رتبه کشورمان در موضوعات فناوری فضایی گفت: ما در جهان جزو 10 کشور دارای این فناوری هستیم که البته تمام این دانش با اتکا به توان داخلی به دست آمده و توانمندی خود را در حوزه فضایی و پرتاب و ساخت ماهواره‌ها ثابت کرده‌ایم و می‌توانیم هر زمان که لازم باشد این پرتاب را انجام دهیم.
سردار دهقان در حوزه توانمندی موشکی نیز گفت: ما در طراحی و ساخت انواع موشک‌های بالستیک، سطحی و ضد زیرسطحی همچنین موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا در منطقه بی‌نظیر هستیم و کسی توانمندی ما را ندارد.
وی با بیان اینکه ما برای ساخت موشک با هر برد، هیچ محدودیتی نداریم، ادامه داد: البته نگاه ما یک نگاه تهاجمی نیست و آنچه می‌سازیم براساس دکترین دفاعی است تا اگر کسی فکر حماقت‌آمیز تجاوز به ایران به سرش زد بتوانیم پاسخ آن را بدهیم.
وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص موضوع قرارداد S300 با روسیه نیز گفت: برای من سوال است که چطور یک ابرقدرت سابق و یک قدرت جهانی، قرارداد حقوقی منعقد شده بین‌المللی را اجرا نمی‌کند.
دهقان ادامه داد: ما قراردادی بستیم و تعهدات خود را هم نسبت به آن انجام دادیم اما روسها به بهانه قطعنامه 1929 شورای امنیت آن را اجرا نمی‌کنند در حالی که این قطعنامه شامل حال قراردادهای قبل از آن نمی‌شود.
وی گفت: ما نیرو فرستادیم و آموزش دیدند، در داخل سازمان و یگان ایجاد کردیم، آیا اینها قابل دیدن نیست؟ بهانه‌های روسها هیچ جنبه حقوقی ندارد و در عرف جهانی نیز قابل قبول نیست.
وزیر دفاع به روسها توصیه کرد که خود را باور کنند و خیلی به دنبال آمریکا نباشند و در عین حال گفت: آنها قراردادی بستند، بیایند و آن را اجرایی کنند.
دهقان درخصوص وضعیت ساخت زیردریایی فاتح نیز گفت: کار ساخت این زیردریایی تمام شده و آماده به آب‌اندازی است و برای رونمایی آن نیز منتظر فرصت مناسب هستیم.

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

شکار پژاک توسط تک تیرانداز
سه شنبه 92/6/19 ساعت 2:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شکار پژاک توسط تک‌تیراندازهای سپاه

فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب گفت: در این عملیات با جانفشانى و شجاعت نیروهای صابرین که ناشى از ایمانشان بود، ما روى قله‌هاى عزت قرار گرفتیم و دشمن به دره هاى ذلت رفت.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، اواخر خردادماه سال 90 بود که نیروی زمینی سپاه دست به یک سلسله عملیات برای برقراری امنیت در منطقه شمالغرب زد.

اگرچه سابقه جهاد برای برقراری امنیت در مناطق کردنشین در انقلاب اسلامی به ماه‌های اول پیروزی انقلاب بر می‌گردد اما این بار با وجود گذشت بیش از سه دهه از آن سال‌ها، یک بار دیگر پاسداران انقلاب باید خون خود را برای امنیت هموطنان کُرد می‌دادند.

فتح قله‌های امنیت در شمالغرب البته به راحتی نبود چراکه گروهک‌های ضدانقلاب با حمایت‌های همه جانبه اطلاعاتی و حتی لجستیکی غرب (به سردمداری آمریکا) این بار با تمام توان آمده بودند تا خاک بخشی از ایران را به توبره بکشند.

این عملیات‌ها که در نیمه اول سال 90 انجام شد، تا اواخر شهریور به طول انجامید تا نهایتا با تقدیم ده‌ها شهید و جانباز در این عملیاتها، بار دیگر امنیت به منطقه بازگشت و گروهک‌های ضدانقلاب مجبور به ترک خاک ایران شدند.



در دومین سالگرد این عملیات در نظر دارد تا طی سلسله مطالبی تحت عنوان «فتح قله‌های امنیت» به بررسی جنبه‌های مختلف و اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد امنیت در این مناطق شمالغرب بپردازد؛ امنیتی که نه با زور اسلحه، بلکه با رویکرد بکارگیری توان مردم منطقه و سازندگی و آبادانی مناطق، بومی شده است.

یگان ویژه نیروی زمینی سپاه که یگان «صابرین» نامیده می شود ازجمله یگانهایی است که عضویت در آن نیازمند پشت سر گذاشتن مراحلی دشواری است که از عهده کمتر کسی بر می‌آید و در واقع هرآنچه از سختی یگان‌های ویژه در فیلم‌ها دیده‌اید در صابرین عینیت می‌یابد.

یگانی که می‌توان آن را هم‌رده یگانهای ویژه در ارتش‌های مجهز دنیا دانست اما با یک وجه تماتیز مهم و آن هم روحیه ایمان و شهادت طلبی که نظیری در ارتش های دنیا ندارد. صابرین با شهدایی که در شمالغرب فدای امنیت کشور کرد، کارنامه درخشانی که از خود به جای گذاشت.

آنچه در ادامه آمده است گفتگو با سردار مرتضی میریان فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب و جانشین فعلی معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه است که به بررسی نقش این یگان در برخورد با پژاک پرداخته است.

*****


سردار میریان در ابتدا با اشاره به نامگذاری یگان صابرین گفت: نام صابرین برگرفته از آیه 65 سوره انفال است که خداوند در این آیه یک مقایسه کمى کرده و توان صابرین را در برابر دشمن، یک به 10 مشخص مى‌کند، البته خداوند در اینجا قید مى‌کند به شرطى که ایمانشان قوى باشد.

وی افزود: در نیروى صابرین هم مهمترین مشخصه ایمان و اعتقاد است. دو مشخصه مهم دیگر براى این نیرو نظر گرفته شده است، یعنى یک نیروى صابرین، فردى 3 بعدى است. بعد دوم و سوم، علم و تخصص و دیگر توان بالاى جسمى است. همه اینها از آموزهاى دینى گرفته شده و در آیین‌نامه صابرین هم آورده شده است.

* بسیج امکانات و فدراسیون‌های کشور برای تشکیل صابرین

جانشین معاون عملیات نیروی زمینی سپاه ادامه داد: وقتی قرار بود یک نیروى ویژه تشکیل شود، آموزش‌هایش هم باید خاص و متناسب با تعریف نیرو باشد. در ابتدا یک بحثى بود که این آموزش در خارج از کشور صورت بگیرد یا داخل و آیا داخل توان چنین آموزشهایى را دارد یا ندارد؟ در آن زمان جلسات مکررى در آموزش نیروى زمینى در این خصوص برگزار شد. نهایتاً بحث بر این شد که شاید ما به تنهایى توان آموزش کامل را نداشته باشیم اما با بسیج امکانات کشور مثل فدراسیونهاى مختلف مى‌توانیم به هدفمان برسیم.

میریان تصریح کرد: ما در طول دوره یکم و دوم از 300 مربى استفاده کردیم که بخش زیادى از آن بیرون از سپاه بود. فدراسیونهاى کوهنوردى، صخره نوردى، رزمى، تیراندازى و خیلى فدراسیون‌هاى دیگر را آوردیم پاى کار و از مربیان آنها استفاده کردیم. یعنى تمام کشور را بسیج کرده و پاى کار آوردیم تا امروز با گذشت قریب به 12 سال از تشکیل صابرین، مربیان متخصص خودمان را داشته باشیم.

* داوطلب و شهادت‌طلب بودن اولین ویژگی‌های صابرین

وی در خصوص نحوه انتخاب نیروهاى اولیه صابرین، گفت: فراخوان دادیم و شرط اولیه هم این بود که داوطلبین، نیروى رسمى سپاه باشند. در اولین مرحله تعدادى داوطلب شدند. افراد باید دو ویژگى مى‌داشتند تا وارد مراحل بعدى شوند، اول داوطلب بودن و دوم شهادت طلب بودن.

فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب اظهار داشت: اولین تستى که گرفتیم این بود که 54 کیلومتر راهپیمایى مداوم و با تجهیزات داشتیم که چند نفر ریزش کردند. انواع و اقسام تست‌ها را از این افراد گرفتیم، از تستهاى بدنى تا روانى و هوش. بحث هوش و آمادگى ذهنى فاکتور خیلى مهمى است. نیروهاى ویژه در شرایط سخت قرار مى گیرند و خودشان باید تصمیم بگیرند، طرح ریزى کنند و عملیات انجام دهند. لذا باید از هوش بالایى برخوردار باشند. همچنین صعودهاى بالاى 4000 متر، حدود 300 کیلومتر جنگل نوردى، 500 کیلومتر کویرنوردى و بالاى 1200 متر صخره نوردى از دیگر آزمایش‌هاى ما بود.

* تکاور، نیروى مخصوص و نیروى ویژه؛ سه سطح صابرین

میریان با بیان اینکه سطوح تکاور، نیروى مخصوص و نیروى ویژه براى صابرین تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در هنگام تشکیل صابرین، متون و اطلاعات مربوط به 11 نیروى ویژه در دنیا ترجمه و مطالعه شد بخصوص نیروهاى ویژه انگلیس که حدود 400 سال قدمت دارد و تقریباً پایه و الگوى همه نیروهاى ویژه در دنیاست و اغلب کشورها از آن الگو گرفته‌اند. ما هم از تجارب دیگران حتى اگر دشمن باشد نگذشتیم.



جانشین معاون عملیات نیروی زمینی سپاه افزود: ما زیربنا و پشتوانه‌اى بسیار قوى داریم که بسیارى از آن آموزه‌هاى قرآنى است و سیره اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) که مى‌تواند بسیار کارساز باشد. بنیادى‌ترین بحثهاى ما و ویژگى عمده ما یعنى ایمان، علم و تخصص و توان جسمى برگرفته از قرآن است.

* جنگ شمالغرب، جنگ اراده‌ها بود

فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب تاکید کرد: در نبرد اخیر در شمالغرب هم همین بود. اگر اراده نیروها قوى نبود، شکست مى‌خوردیم. این اراده ما را پیروز کرد. در حقیقت جنگ، جنگ اراده‌ها بود. اساس صابرین هم همین است. یعنى اگر ما آن صبر و تحمل و استقامت را داشته باشیم، پیروز هستیم. اگر اراده ضعیف باشد با دو شکست به اصطلاح جزئى کار ما تمام است. لذا این نکته خیلى مهم است که اراده قوى پیروز کننده جنگ است.

* تک تیراندازها نقش تاثیرگذاری در عملیات شمالغرب داشتند

وی با اشاره به نقش تک‌تیراندازها در عملیات شمالغرب، تصریح کرد: تک تیراندازها نقش تاثیرگذاری داشتند و باید روى تک تیرانداز حساب ویژه‌اى باز کرد. گاهى یک تیر ممکن است ورق جنگ را برگرداند. در دوران دفاع مقدس، تلفاتى که دشمن با تک‌تیراندازش از ما مى‌گرفت با تانکش نمى‌توانست بگیرد. در این عملیات تک‌تیراندازهایمان با استفاده از تجارب و تجهیزات خوبى که داشتند تلفات بالایى از دشمن گرفتند.

میریان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از گذشته در غرب کشور دو گروه عمده داشتیم یکى گروه دموکرات و یکى کومله، که گروه دموکرات 70 سال قدمت دارد. این گروه‌ها همیشه آلت دست بیگانه بودند. یک روزى شوروى، یک روز آمریکا و انگلیس و سایر قدرت‌هاى خارجى دیگر و هیچوقت هم دستاوردى نداشته‌اند و وقتى آن بیگانگان به اهداف خود رسیده‌اند بر سر اینها معامله کرده‌اند.



وی ادامه داد: تنها کارى که اینها کرده‌اند این بوده که مزاحمت‌ها و دردسرهایى براى حکومت مرکزى ایجاد کرده و تعدادى کشته روى دست حکومت و خودشان گذاشته‌اند. همچنین خسارت‌هایى به مردم منطقه وارد کرده و باعث عدم پیشرفت و عمران منطقه غرب شده‌اند.

فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب گفت: این دو گروه حدود 25 سال با جمهورى اسلامى معارضه کردند و چیزى هم به دست نیاوردند جز ضربه زدن به منطقه. جمهورى اسلامى به همه استانها نگاه یکسانى داشت اما این گروه‌ها با جنایت‌هاى خود مانع تحقق این نگاه بودند. افرادى که براى خدمت و آبادانى به این مناطق مى‌رفتند با تهدید و شکنجه و کشته شدن روبرو مى‌شدند و به این وسیله پتانسیل‌هاى زیادى از دست رفت.

میریان افزود: با فشارى که از طرف مردم به اینها آمد، فهمیدند باید اسلحه را کنار بگذارند و این راه به جایى نمى‌رسد. امروز می بینیم که در مناطق مرزى و روستایى کردستان به برکت امنیتى که بوجود آمد، عمران و آبادانى بسیار خوبى برقرار است.

* حدود سال 80 مسئولین متوجه عضوگیری پ.ک.ک در ایران شدند

جانشین معاون عملیات نیروی زمینی سپاه با اشاره به شکل‌گیری گروه پ.ک.ک، اظهار داشت: حدود 35 سال پیش در ترکیه یک گروه کردى به نام پ.ک.ک شکل گرفت که در مبارزه و تقابل با نظامیان این کشور بود چون نظامیان ترکیه با تفکر آتاتورکى، ظلم زیادى مى‌کردند. در ترکیه 9 استان کردنشین و 25 میلیون کرد وجود دارد. اینها با ما مشکل خاصى نداشتند و ما هم دشمنى با اینها نداشتیم. تا اینکه در حدود سال 80، مسئولین متوجه شدند اینها در حال عضوگیرى و نفوذ در ایران هستند و دارند تبدیل به یک تهدید مى شوند.

فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب خاطرنشان کرد: به هرحال در اوایل دهه 80 پ.ک.ک چهار شاخه را براى ترکیه، عراق، سوریه و ایران تشکیل داد که شاخه ایرانش «پژاک» نام گرفت. البته اینجا باید بگویم که پژاک و پ.ک.ک هیچ فصل ممیزى ندارند و ما هیچ تفاوتى در ابعاد مختلف میان این دو ندیدیم. چه در تجهیزات، چه آموزش‌ها، مقرها و سایر موارد.

* استفاده از جاذبه‌های جنسی برای جذب در پژاک

میریان در خصوص شیوه‌هاى جذب نیروى این گروه‌ها، گفت: جوانان روحیه هیجانى دارند و این گروه‌هاى مسلح و معاند از این منظر مى‌توانند جذابیت‌هایى داشته باشند. نکته دیگر استفاده از جاذبه‌هاى جنسى است چون دختران را هم جذب مى‌کنند. عمده دخترانى که جذب این گروه مى‌شوند، کسانى هستند که با خانواده‌هاى خود مشکلاتى دارند و از خانه فرار مى‌کنند، مثل ازدواج هاى اجبارى.


وی ادامه داد: موضوع دیگر سوءاستفاده از مشکلات اقتصادى مردم منطقه و معضل بیکارى است. مبالغى که عمدتاً از طریق قاچاق و حامیان خارجى خود مثل آمریکا و رژیم اسرائیل کسب مى‌کنند، به اعضاى خود مى‌پردازند. ارمنستان هم که با ترکیه اختلافات عمیقى دارد از اینها حمایت مى‌کند.

جانشین معاون عملیات نیروی زمینی سپاه با اشاره به نسبت و ارتباط این گروه‌ها با آمریکا، اظهار داشت: رویکرد آمریکا حدوداً از سال 80، تغییراتى کرد و آنها بعد از مطالعاتى که داشتند به این نتیجه رسیدند که باید تهدید اسلام را جایگزین تهدید کمونیسم کنند و بزرگترین اشتباه تاریخى خود را مرتکب شدند چون تهدید خداپرستى را جایگزین تهدید بى‌خدایى کردند.

* 11 سپتامبر بهانه‌ای در راستای ابرقدرت شدن آمریکا بود

میریان تاکید کرد: پس باید بهانه‌اى براى اقدام علیه این تهدید فرضى درست مى‌کردند. وزیر دفاع آمریکا دو سه سال پیش از 11 سپتامبر مى‌گوید ما باید در آمریکا ضربه‌اى بخوریم تا این ضربه بهانه لشگرکشى ما به خاورمیانه شود. 70 نفر از استراتژیست‌ها و متفکرین آمریکا نامه‌اى براى بوش پدر مى‌نویسند و مى گویند بعد از فروپاشى شوروى تا 10 سال دنیا گیج است. این یک فرصت تاریخى براى آمریکاست و باید میخ خودش را به عنوان ابرقدرت دنیا بکوبد و اگر نکوبد این فرصت براى همیشه از بین مى‌رود و ما دیگر نمى‌توانیم ابرقدرت باشیم.

وی افزود: بر همین اساس مى‌بینیم که ماجراى 11 سپتامبر اتفاق مى‌افتد. اگر نگوییم خودشان این حرکت را کردند اما به آن کمک کردند. آمریکایى‌ها یک خصوصیتى که دارند این است که مى‌گویند جلوى هیچ کارى را نگیرید و بگذارید اتفاق بیافتد. سعى کنید موضعى بگیرید که از هر اتفاقى بیشترین بهره را ببرید.

* «کیک 200 میلیون دلارى» اعراب برای آمریکا

جانشین معاون عملیات نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: در ماجراى حمله عراق به کویت، پیش از حمله، وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد اگر بین دو کشور عربى جنگى باشد موضع ما بى‌طرفى است، در حالیکه داشتند طراحى‌هاى جنگى مى‌کردند. اسم این جنگ را هم گذاشتند «کیک 200 میلیون دلارى» چون پول جنگ را از حکام عرب گرفتند و تمام تجهیزات جنگى خود را با پول اعراب نوسازى کردند. آمریکایى ها با چنین تفکر و رویکردى وارد منطقه شدند و نیاز به مزدورانى هم داشتند. امثال ریگى و پژاک را مى‌توان سرباز بى‌جیره و مواجب آمریکا دانست. روى اینها سرمایه گذارى کردند و مشغول تقویت اینها شدند.

* هرلحظه باید آماده و گوش به زنگ باشیم

فرمانده یگان ویژه صابرین در عملیات شمالغرب با بیان اینکه برخى‌ها شاید فکر کنند اینها چهارتا قاچاقچى ساده هستند، گفت: حضرت آقا عبارتى دارند به این مضمون که اگر شما در سنگرهایتان خوابید، دلیلى ندارد دشمنتان هم خواب باشد. او بیدار است و کار خودش را مى کند. ما هرگز نباید دشمنمان را دست کم بگیریم. هرچند بزرگنمایى هم درست نیست و نمى‌کنیم. الان هم همینطور است و نباید فکر کنیم چون پیروز شدیم، دیگر همه چیز تمام شد. هرلحظه باید آماده و گوش به زنگ باشیم.

میریان با اشاره به بخشی از اقدامات در عملیات شمالغرب، اظهار داشت: در ابتدای کار، اقدامات اولیه از جمله شناسایى و طرح‌ریزى در منطقه شمالغرب آغاز شد. جاده سازى و مهندسى که شروع شد، حساسیت آنها هم زیاد شد و درگیر شدند و مزاحمت‌هایى را براى کار مهندسى آغاز کردند.

* کاشت 14 مین در یک جاده توسط پژاک

وی خاطرنشان کرد: ما در خاک خودمان مشغول کار عمرانى بودیم و به نوعى آنها بودند که با ایجاد مزاحمت جنگ را شروع کردند. بعضاً تا 14 مین در یک جاده مى گذاشتند که تقریباً تمام مین‌هاى آنها کشف شد. مثلاً ما شروع کردیم به جاده زدن در بورالان که براى آنها بسیار گران آمد و به شدت با ما درگیر شدند و 10 تا 20 کشته در این قضیه دادند تا جلوگیرى کنند که البته موفق هم نشدند و ما کار خودمان را کردیم.

جانشین معاون عملیات نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه دشمن به دو چیز اعتراف کرد؛ نخست اینکه شما به هر جایى حمله مى‌کنید آنجا را مى‌گیرید و دوم هم اینکه ما توانایى پس گرفتن این مناطق را از شما نداریم، گفت: مثلاً با قوى‌ترین نیروهایشان حمله کردند براى گرفتن قله حاج ابراهیم و 17 کشته هم دادند اما موفق نشدند. در یک جمع بندى مى توان گفت با جانفشانى و شجاعت نیروها که ناشى از ایمانشان بود، ما روى قله‌هاى عزت قرار گرفتیم و دشمن به دره هاى ذلت رفت.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ناشناخته ترین راکت اندازهای ایرانی
یکشنبه 92/6/17 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از یک دستاورد جدید دفاعی

آرش و رعد؛ ناشناخته‌ترین راکت‌اندازهای ایرانی +تصاویر

نحوه چینش لوله‎ها در راکت‎اند‎از ‎ایرانی "رعد" مشابه راکت‎های ضدزیردریایی موجود در بیشتر شناورهای رزمی ‎است. به نظر می‎رسد مزیت عمده آن امکان پوشش ناحیه‎ای دایروی حول نقطه هدف باشد که برای انهدام اهداف زمینی که دارای نقطه تمرکز هستند، مفید است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - استفاده از سامانه‎های راکتی برای مأموریت‎های سطح به سطح سابقه‎ای چند صد ساله دارد و ریشه آن به کشور چین بازمی‎گردد. بعدها هندی‎هانیز در نبرد با استعمار انگلستان تجربیات موفقی از کاربرد چنین سلاحی کسب کردند.اما به واقع با ساخت راکت‎اند‎ازهای جدید و تثبیت جایگاه آنها در یگان‎های توپخانه‎ای در جنگ جهانی دوم این سلاح‎ها به پای ثابت جنگ‎ها تا کنون تبدیل شده‎اند‎.

ارزش این سلاح ها وقتی بیشتر آشکار می‎شود که توجه داشته باشیم یک وسیله هوایی تعداد محدودی راکت را به دلیل محدودیت‎های وزن در هر پرواز می‎تواند حمل کند، برای شلیک آن باید هدف را در دید مستقیم(LOS) قرار دهد و به تنهایی نمی‎تواند در مدت کوتاهی منطقه وسیعی را پوشش دهد در حالی که یک راکت‎اند‎از زمینی به طور معمول محوطه‎های چند ده تا چند صد هزار متر مربعی را پوشش می‎دهد. شلیک حجم انبوهی راکت در یک مدت کوتاه به یک منطقه تخریب فیزیکی و روانی زیادی‎ ایجاد کرده و با تحت فشار گذاشتن دشمن مقدمات یک حمله زمینی مؤثر را‎ ایجاد می‎کند.

در کشورمان راکت‎های فجر-1 تا 5 با بردهای 8.5 تا 75 کیلومتر و فجر-5 دو مرحله‎ای با برد 190 کیلومتر ساخته شده‎اند‎ که یکی از پرکاربردترین نمونه‎های آنها با کالیبر 122 میلیمتر با نام‎های آرش-1 تا 4(و بعضاً فجر-2)شناخته می‎شوند.

در سال‎های اخیر چند نمونه راکت‎اند‎از جدید سطح به سطح در کشور به نمایش گذاشته شده که یکی از آنها بر مبنای همین راکت 122 میلیمتری و دو نمونه بر مبنای راکت‎های 70 میلیمتری(2.75‎اینچی) است که از قضا ‎این دو نمونه نیز آرش نام دارند.‎این راکت 70 میلیمتری در نقش هوا به سطح توسط بالگردهای کبرا و جنگنده‎های اف-4 فانتوم و اف-5 تایگر کشورمان نیز مورد استفاده قرار می‎گیرد و مؤثر بودن خود را در برابر تجهیزات زمینی به خوبی در جنگ 8 ساله تحمیلی نشان داده است.

 
راکت‎انداز آرش


 

پرتابگر زمینی راکت‎های 70 میلیمتری متشکل از 6 پرتابگر مورد استفاده در بالگرد کبرا


سابقه کاربرد‎این راکت که در ابتدا در دهه 1940 برای عملیات هوا به هوا طراحی شده و بعدها در نقش هوا به سطح به شهرت رسید در عملیات سطح به سطح به چند دهه پیش باز می‎گردد.‎این راکت که با بالک‎های مدور باز شونده از دور بدنه پایدار می‎شود به برد 7هزار تا 12هزار متر رسیده و دارای سرجنگی‎های مختلف 4.5 تا 7.7 کیلوگرمی‎با جرم نهایی 14.6 کیلوگرم برای کل راکت است. امروزه با افزودن یک سامانه هدفگیری و هدایت و بالک باز شونده در نزدیکی دماغه‎این راکت‎ها با هزینه‎اند‎کی در هر دو مأموریت هوا به سطح و سطح به سطح به موشک تبدیل می‎شوند.

به دلیل قطر کم ‎این راکت‎ها و نیز طول آنها که بین 1.7 تا 2 متر در نمونه‎های مختلف است، پرتابگرهای آن نیز نسبتاً کوچک بوده و کاربری آن را توسعه می‎دهند. در تصویر زیر نمونه‎ای از پرتابگرهای خارجی که‎این راکت را شلیک می‎کنند نشان داده شده که می‎تواند محوطه‎ای به وسعت 200هزار متر مربع را در زمان کمتر از 12 ثانیه با 36 راکت خود پوشش دهد.

 
پرتابگر 36 فروندی راکت‎های 70 میلیمتری


در‎ایران نیز چند سالی است یک پرتابگر مستقر روی نفربر سبک صیاد برای کاربرد‎این راکت در نقش سطح به سطح توسعه یافته است.‎این سامانه در واقع ترکیب دو پرتابگر با شکل مکعب مستطیل است که هر یک حاوی 23 فروند راکت و در مجموع 46 راکت است.
 


راکت‎انداز آرش مستقر بر نفربر صیاد


در سال گذشته نیز نمونه‎ای از آن که روی کامیون نصب شده و تفاوت‎هایی با نمونه قبلی داشت، به معرض نمایش درآمد. ‎این سامانه نیز دارای دو پرتابگر 23 فروندی بوده اما دارای یک دوربین هم محور با راستای طولی است که قاعدتاً برای هدفگیری اهداف هوایی استفاده می‎شود. بنا بر‎این به نظر می‎رسد‎این سامانه کابردهای دفاع هوایی نیز داشته باشد. نمونه‎های خارجی‎ این سلاح نیز برای درگیری با اهداف هوایی کم سرعت مانند بالگردها مورد استفاده قرار می‎گیرد.
 


نمونه جدید راکت‎انداز آرش مستقر روی کامیون


راکت‎اند‎از رعد که برای اولین بار در بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در سال 1390 مشاهده شد و سال گذشته برای اولین بار در رژه نیروهای مسلح در معرض دید عموم قرار گرفت نیز دیگر دستاورد جدید متخصصان دفاعی کشورمان است. ‎این سامانه متشکل از 8 پرتابگر تک لوله‎ای 122 میلیمتری است که به صورت دایروی چیده شده‎اند‎. در واقع می‎توان اصلی‎ترین تفاوت آن را با پرتابگرهای قبلی در همین آرایش جدید لوله‎های پرتاب که آن را اولین راکت‎اند‎از بومی ‎با چینش مدور لوله‎ها کرده و البته عدم استقرار‎ این سلاح روی یک خودرو و استفاده به صورت کششی دانست.

 

راکت‎انداز کششی رعد


راکت‎های 122 میلیمتری ساخت ‎ایران دارای جرم‎هایی از 45 تا 67 کیلوگرم، بردهای 18 تا 21.5 کیلومتر و سرعت‎هایی از 710 تا 1050 متر بر ثانیه هستند. بررسی اطلاعات نمونه‎های مشابه ساخت خارج نشان می‎دهد که‎ این راکت قابلیت اوجگیری تا ارتفاع 7500 متر را نیز دارد که در‎این زمان سرعت پرتابه در حدود 200 متر بر ثانیه است.

نمونه مذکور پیشران خود را در زمان کمتر از 1.7 ثانیه به اتمام می‎رساند که تا تنها 400 متر(با زاویه شلیک 50 درجه) اوج گرفته است بنا بر‎این در بخش عمده مسیر خود اثری از دود ناشی از پیشران نخواهد داشت. این راکت‎ها نیز با بالک‎های مدور باز شونده از دور بدنه و البته چرخش راکت حول محور طولی خود پایدار می‎شوند.

 
نمونه‎ای از راکت‎های 122 میلیمتری ساخت ایران


همچنین بررسی استفاده از فیوزهای اصلاح مسیر و حتی به کارگیری سامانه‎های هدفگیری و بالک باز شونده برای هدایت نیز روی نمونه‎های خارجی‎ این نوع راکت دیده شده است که نشان دهنده توان بالقوه بالای‎ این سلاح برای مأموریت‎های جدید از جمله درگیری با اهداف هوایی کم سرعت است.

نحوه چینش لوله‎ها در راکت‎اند‎از ‎ایرانی "رعد" مشابه راکت‎های ضدزیردریایی موجود در بیشتر شناورهای رزمی ‎است. به نظر می‎رسد مزیت عمده آن امکان پوشش ناحیه‎ای دایروی حول نقطه هدف باشد که برای انهدام اهداف زمینی که دارای نقطه تمرکز هستند مفید باشد. همچنین برای درگیری با اهداف هوایی کم سرعت نیز شلیک راکت‎ها به نحوی که پیرامون هدف را کاملاً پوشش دهد احتمال فرار را برای آن کاهش می‎دهد.
 


راکت‎انداز رعد


یادآوری‎این نکته خالی از لطف نیست که چندین سال پیش هم یک سامانه ضد بالگرد با نام رعد که از ترکیب دو پرتابگر 4 لوله‎ای تشکیل شده بود معرفی و در یکی از رزمایش‎ها نمایش داده شد که سلاح شلیک شده از‎این سامانه و لوله‎های پرتاب آن نیز مشابه راکت‎های 122 میلیمتری بود.

پس از آن دیگر اطلاعاتی از سامانه فوق منتشر نشد اما با رونمایی از سامانه رعد و اعلام قابلیت آن در درگیری با بالگردها به نظر می‎رسد‎این سامانه نسل جدیدی از نمونه مذکور باشد که بر مبنای پژوهش‎های بیشتر و طراحی نوین شکل گرفته است.

 
سامانه ضد بالگرد رعد


به گزارش مشرق، با وجود سرعت بالای راکت‎های 122 میلیمتری و حجم آتش بالا باز هم نمی‎توان به برخورد راکت‎ها به هدف اطمینان کامل داشت همانطور که سلاح‎های راکتی هوا به هوا و سطح به هوا در گذشته هم احتمال اصابت بالایی نداشته‎اند‎ بنا بر‎این با توجه به قیمت بسیار پائین ‎این راکت‎ها با تجهیز آنها به فیوزهای مجاورتی می‎توان اثر گذاری سرجنگی حدود 22 کیلوگرمی ‎این راکت‎های 65 کیلوگرمی ‎روی هدف را به میزان چشمگیری افزایش داد.

همانطور که امروزه در سلاح‎های پدافند هوایی توپخانه‎ای با کالیبر متوسط و بالا هم با نصب فیوزهای مجاورتی روی گلوله‎ها احتمال اثرگذاری روی هدف را تا چندین برابر افزایش داده‎اند‎.

البته امیدها برای اصابت مستقیم پرتابه به هدف چندان هم کمرنگ نیست زیرا راهکار دیگری در سامانه‎های پدافندی توپخانه‎ای منجر به افزایش چند ده درصدی احتمال اصابت به هدف شده و آن هم استفاده از سامانه‎های هدفگیری راداری یا اپتیکی و حرارتی و به کارگرفتن سامانه کنترل آتش جدید برای اجرای دقیق‎ترین هدفگیری متناسب با دینامیک حرکتی هدف است.

به عنوان مثال می‎توان به بهسازی توپ‎های متحرک و چهار لوله روسی ZSU-23اشاره کرد که با کمک سامانه‎های جدید علاوه بر‎ایجاد امکان درگیری مؤثر با اهداف مانور دهنده، احتمال اصابت آن نیز از 7 تا 12 درصد به 30 تا 60 درصد یعنی حدود 5 برابر افزایش در مقادیر بیشینه رسیده است.

بنا بر‎این با استفاده از سامانه‎های آشکارساز راداری، اپتیکی، حرارتی و سامانه کنترل آتش برای محاسبه بهترین پارامترهای شلیک می‎توان انتظار کارایی مناسبی از راکت‎های رعد و آرش علیه اهداف هوایی مانند بالگردها داشت.

خصوصاً که اعلام ساخت فیوزهای مجاورتی (که با رسیدن پرتابه به نزدیکی هدف سرجنگی آن را منفجر می‎کنند) نیز در‎ ایران طراحی و ساخت نمونه‎ای از آنها را برای راکت‎های مورد استفاده در رعد و آرش را محتمل می‎سازد که در ‎اینصورت تأثیر ‎این دو سلاح را در عملیات دفاع هوایی بیش از پیش می‎کند همانطور که نسل‎های جدید ادوات توپخانه‎ای پدافند هوایی نیز به فیوزهای مجاورتی مجهز شده‎اند‎.

وجود‎این دو سلاح در ساختار نیروهای زمینی و گسترش آن در خطوط مقدم رزمی‎ایجاد پوشش دفاع هوایی برای ‎این نیروها را بیشتر کرده و باید توجه داشت ‎این راکت‎ها دارای قیمت تمام شده بسیار پائینی هستند که حتی شلیک 10 فروند از آنها نیز با قیمت یک موشک دوش پرتاب سطح به هوا برابری نمی‎کند از‎این رو با توجه به برد و سرعت مناسب‎این راکت‎ها که با کمک سامانه کنترل آتش و هدفگیری دقیق بر مبنای پیش‎بینی دینامیک هدف و حجم آتش بالا سلاحی مناسب و مؤثر برای درگیری با اهدافی مانند بالگرد که سرعت بیشینه آنها در حدود کمتر از 120 متر بر ثانیه است ‎ایجاد می‎شود.

بنا بر‎این با کمک ‎این دو نوع راکت‎اند‎از جدید ضمن ‎ایجاد قابلیت‎های تهاجمی ‎سطح به سطح بیشتر، امکان درگیری سریع واحدهای زمینی برای دفاع از خود در برابر هجوم بالگردهای دشمن فراهم می‎شود و در عین حال، اثر تخریبی فراوانی نیز بر ادوات و روحیه متجاوزان احتمالی دارد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

ناشناختهترین راکتاندازهای ایرانی
یکشنبه 92/6/17 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از یک دستاورد جدید دفاعی

آرش و رعد؛ ناشناخته‌ترین راکت‌اندازهای ایرانی +تصاویر

نحوه چینش لوله‎ها در راکت‎اند‎از ‎ایرانی "رعد" مشابه راکت‎های ضدزیردریایی موجود در بیشتر شناورهای رزمی ‎است. به نظر می‎رسد مزیت عمده آن امکان پوشش ناحیه‎ای دایروی حول نقطه هدف باشد که برای انهدام اهداف زمینی که دارای نقطه تمرکز هستند، مفید است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - استفاده از سامانه‎های راکتی برای مأموریت‎های سطح به سطح سابقه‎ای چند صد ساله دارد و ریشه آن به کشور چین بازمی‎گردد. بعدها هندی‎هانیز در نبرد با استعمار انگلستان تجربیات موفقی از کاربرد چنین سلاحی کسب کردند.اما به واقع با ساخت راکت‎اند‎ازهای جدید و تثبیت جایگاه آنها در یگان‎های توپخانه‎ای در جنگ جهانی دوم این سلاح‎ها به پای ثابت جنگ‎ها تا کنون تبدیل شده‎اند‎.

ارزش این سلاح ها وقتی بیشتر آشکار می‎شود که توجه داشته باشیم یک وسیله هوایی تعداد محدودی راکت را به دلیل محدودیت‎های وزن در هر پرواز می‎تواند حمل کند، برای شلیک آن باید هدف را در دید مستقیم(LOS) قرار دهد و به تنهایی نمی‎تواند در مدت کوتاهی منطقه وسیعی را پوشش دهد در حالی که یک راکت‎اند‎از زمینی به طور معمول محوطه‎های چند ده تا چند صد هزار متر مربعی را پوشش می‎دهد. شلیک حجم انبوهی راکت در یک مدت کوتاه به یک منطقه تخریب فیزیکی و روانی زیادی‎ ایجاد کرده و با تحت فشار گذاشتن دشمن مقدمات یک حمله زمینی مؤثر را‎ ایجاد می‎کند.

در کشورمان راکت‎های فجر-1 تا 5 با بردهای 8.5 تا 75 کیلومتر و فجر-5 دو مرحله‎ای با برد 190 کیلومتر ساخته شده‎اند‎ که یکی از پرکاربردترین نمونه‎های آنها با کالیبر 122 میلیمتر با نام‎های آرش-1 تا 4(و بعضاً فجر-2)شناخته می‎شوند.

در سال‎های اخیر چند نمونه راکت‎اند‎از جدید سطح به سطح در کشور به نمایش گذاشته شده که یکی از آنها بر مبنای همین راکت 122 میلیمتری و دو نمونه بر مبنای راکت‎های 70 میلیمتری(2.75‎اینچی) است که از قضا ‎این دو نمونه نیز آرش نام دارند.‎این راکت 70 میلیمتری در نقش هوا به سطح توسط بالگردهای کبرا و جنگنده‎های اف-4 فانتوم و اف-5 تایگر کشورمان نیز مورد استفاده قرار می‎گیرد و مؤثر بودن خود را در برابر تجهیزات زمینی به خوبی در جنگ 8 ساله تحمیلی نشان داده است.

 
راکت‎انداز آرش


 

پرتابگر زمینی راکت‎های 70 میلیمتری متشکل از 6 پرتابگر مورد استفاده در بالگرد کبرا


سابقه کاربرد‎این راکت که در ابتدا در دهه 1940 برای عملیات هوا به هوا طراحی شده و بعدها در نقش هوا به سطح به شهرت رسید در عملیات سطح به سطح به چند دهه پیش باز می‎گردد.‎این راکت که با بالک‎های مدور باز شونده از دور بدنه پایدار می‎شود به برد 7هزار تا 12هزار متر رسیده و دارای سرجنگی‎های مختلف 4.5 تا 7.7 کیلوگرمی‎با جرم نهایی 14.6 کیلوگرم برای کل راکت است. امروزه با افزودن یک سامانه هدفگیری و هدایت و بالک باز شونده در نزدیکی دماغه‎این راکت‎ها با هزینه‎اند‎کی در هر دو مأموریت هوا به سطح و سطح به سطح به موشک تبدیل می‎شوند.

به دلیل قطر کم ‎این راکت‎ها و نیز طول آنها که بین 1.7 تا 2 متر در نمونه‎های مختلف است، پرتابگرهای آن نیز نسبتاً کوچک بوده و کاربری آن را توسعه می‎دهند. در تصویر زیر نمونه‎ای از پرتابگرهای خارجی که‎این راکت را شلیک می‎کنند نشان داده شده که می‎تواند محوطه‎ای به وسعت 200هزار متر مربع را در زمان کمتر از 12 ثانیه با 36 راکت خود پوشش دهد.

 
پرتابگر 36 فروندی راکت‎های 70 میلیمتری


در‎ایران نیز چند سالی است یک پرتابگر مستقر روی نفربر سبک صیاد برای کاربرد‎این راکت در نقش سطح به سطح توسعه یافته است.‎این سامانه در واقع ترکیب دو پرتابگر با شکل مکعب مستطیل است که هر یک حاوی 23 فروند راکت و در مجموع 46 راکت است.
 


راکت‎انداز آرش مستقر بر نفربر صیاد


در سال گذشته نیز نمونه‎ای از آن که روی کامیون نصب شده و تفاوت‎هایی با نمونه قبلی داشت، به معرض نمایش درآمد. ‎این سامانه نیز دارای دو پرتابگر 23 فروندی بوده اما دارای یک دوربین هم محور با راستای طولی است که قاعدتاً برای هدفگیری اهداف هوایی استفاده می‎شود. بنا بر‎این به نظر می‎رسد‎این سامانه کابردهای دفاع هوایی نیز داشته باشد. نمونه‎های خارجی‎ این سلاح نیز برای درگیری با اهداف هوایی کم سرعت مانند بالگردها مورد استفاده قرار می‎گیرد.
 


نمونه جدید راکت‎انداز آرش مستقر روی کامیون


راکت‎اند‎از رعد که برای اولین بار در بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در سال 1390 مشاهده شد و سال گذشته برای اولین بار در رژه نیروهای مسلح در معرض دید عموم قرار گرفت نیز دیگر دستاورد جدید متخصصان دفاعی کشورمان است. ‎این سامانه متشکل از 8 پرتابگر تک لوله‎ای 122 میلیمتری است که به صورت دایروی چیده شده‎اند‎. در واقع می‎توان اصلی‎ترین تفاوت آن را با پرتابگرهای قبلی در همین آرایش جدید لوله‎های پرتاب که آن را اولین راکت‎اند‎از بومی ‎با چینش مدور لوله‎ها کرده و البته عدم استقرار‎ این سلاح روی یک خودرو و استفاده به صورت کششی دانست.

 

راکت‎انداز کششی رعد


راکت‎های 122 میلیمتری ساخت ‎ایران دارای جرم‎هایی از 45 تا 67 کیلوگرم، بردهای 18 تا 21.5 کیلومتر و سرعت‎هایی از 710 تا 1050 متر بر ثانیه هستند. بررسی اطلاعات نمونه‎های مشابه ساخت خارج نشان می‎دهد که‎ این راکت قابلیت اوجگیری تا ارتفاع 7500 متر را نیز دارد که در‎این زمان سرعت پرتابه در حدود 200 متر بر ثانیه است.

نمونه مذکور پیشران خود را در زمان کمتر از 1.7 ثانیه به اتمام می‎رساند که تا تنها 400 متر(با زاویه شلیک 50 درجه) اوج گرفته است بنا بر‎این در بخش عمده مسیر خود اثری از دود ناشی از پیشران نخواهد داشت. این راکت‎ها نیز با بالک‎های مدور باز شونده از دور بدنه و البته چرخش راکت حول محور طولی خود پایدار می‎شوند.

 
نمونه‎ای از راکت‎های 122 میلیمتری ساخت ایران


همچنین بررسی استفاده از فیوزهای اصلاح مسیر و حتی به کارگیری سامانه‎های هدفگیری و بالک باز شونده برای هدایت نیز روی نمونه‎های خارجی‎ این نوع راکت دیده شده است که نشان دهنده توان بالقوه بالای‎ این سلاح برای مأموریت‎های جدید از جمله درگیری با اهداف هوایی کم سرعت است.

نحوه چینش لوله‎ها در راکت‎اند‎از ‎ایرانی "رعد" مشابه راکت‎های ضدزیردریایی موجود در بیشتر شناورهای رزمی ‎است. به نظر می‎رسد مزیت عمده آن امکان پوشش ناحیه‎ای دایروی حول نقطه هدف باشد که برای انهدام اهداف زمینی که دارای نقطه تمرکز هستند مفید باشد. همچنین برای درگیری با اهداف هوایی کم سرعت نیز شلیک راکت‎ها به نحوی که پیرامون هدف را کاملاً پوشش دهد احتمال فرار را برای آن کاهش می‎دهد.
 


راکت‎انداز رعد


یادآوری‎این نکته خالی از لطف نیست که چندین سال پیش هم یک سامانه ضد بالگرد با نام رعد که از ترکیب دو پرتابگر 4 لوله‎ای تشکیل شده بود معرفی و در یکی از رزمایش‎ها نمایش داده شد که سلاح شلیک شده از‎این سامانه و لوله‎های پرتاب آن نیز مشابه راکت‎های 122 میلیمتری بود.

پس از آن دیگر اطلاعاتی از سامانه فوق منتشر نشد اما با رونمایی از سامانه رعد و اعلام قابلیت آن در درگیری با بالگردها به نظر می‎رسد‎این سامانه نسل جدیدی از نمونه مذکور باشد که بر مبنای پژوهش‎های بیشتر و طراحی نوین شکل گرفته است.

 
سامانه ضد بالگرد رعد


به گزارش مشرق، با وجود سرعت بالای راکت‎های 122 میلیمتری و حجم آتش بالا باز هم نمی‎توان به برخورد راکت‎ها به هدف اطمینان کامل داشت همانطور که سلاح‎های راکتی هوا به هوا و سطح به هوا در گذشته هم احتمال اصابت بالایی نداشته‎اند‎ بنا بر‎این با توجه به قیمت بسیار پائین ‎این راکت‎ها با تجهیز آنها به فیوزهای مجاورتی می‎توان اثر گذاری سرجنگی حدود 22 کیلوگرمی ‎این راکت‎های 65 کیلوگرمی ‎روی هدف را به میزان چشمگیری افزایش داد.

همانطور که امروزه در سلاح‎های پدافند هوایی توپخانه‎ای با کالیبر متوسط و بالا هم با نصب فیوزهای مجاورتی روی گلوله‎ها احتمال اثرگذاری روی هدف را تا چندین برابر افزایش داده‎اند‎.

البته امیدها برای اصابت مستقیم پرتابه به هدف چندان هم کمرنگ نیست زیرا راهکار دیگری در سامانه‎های پدافندی توپخانه‎ای منجر به افزایش چند ده درصدی احتمال اصابت به هدف شده و آن هم استفاده از سامانه‎های هدفگیری راداری یا اپتیکی و حرارتی و به کارگرفتن سامانه کنترل آتش جدید برای اجرای دقیق‎ترین هدفگیری متناسب با دینامیک حرکتی هدف است.

به عنوان مثال می‎توان به بهسازی توپ‎های متحرک و چهار لوله روسی ZSU-23اشاره کرد که با کمک سامانه‎های جدید علاوه بر‎ایجاد امکان درگیری مؤثر با اهداف مانور دهنده، احتمال اصابت آن نیز از 7 تا 12 درصد به 30 تا 60 درصد یعنی حدود 5 برابر افزایش در مقادیر بیشینه رسیده است.

بنا بر‎این با استفاده از سامانه‎های آشکارساز راداری، اپتیکی، حرارتی و سامانه کنترل آتش برای محاسبه بهترین پارامترهای شلیک می‎توان انتظار کارایی مناسبی از راکت‎های رعد و آرش علیه اهداف هوایی مانند بالگردها داشت.

خصوصاً که اعلام ساخت فیوزهای مجاورتی (که با رسیدن پرتابه به نزدیکی هدف سرجنگی آن را منفجر می‎کنند) نیز در‎ ایران طراحی و ساخت نمونه‎ای از آنها را برای راکت‎های مورد استفاده در رعد و آرش را محتمل می‎سازد که در ‎اینصورت تأثیر ‎این دو سلاح را در عملیات دفاع هوایی بیش از پیش می‎کند همانطور که نسل‎های جدید ادوات توپخانه‎ای پدافند هوایی نیز به فیوزهای مجاورتی مجهز شده‎اند‎.

وجود‎این دو سلاح در ساختار نیروهای زمینی و گسترش آن در خطوط مقدم رزمی‎ایجاد پوشش دفاع هوایی برای ‎این نیروها را بیشتر کرده و باید توجه داشت ‎این راکت‎ها دارای قیمت تمام شده بسیار پائینی هستند که حتی شلیک 10 فروند از آنها نیز با قیمت یک موشک دوش پرتاب سطح به هوا برابری نمی‎کند از‎این رو با توجه به برد و سرعت مناسب‎این راکت‎ها که با کمک سامانه کنترل آتش و هدفگیری دقیق بر مبنای پیش‎بینی دینامیک هدف و حجم آتش بالا سلاحی مناسب و مؤثر برای درگیری با اهدافی مانند بالگرد که سرعت بیشینه آنها در حدود کمتر از 120 متر بر ثانیه است ‎ایجاد می‎شود.

بنا بر‎این با کمک ‎این دو نوع راکت‎اند‎از جدید ضمن ‎ایجاد قابلیت‎های تهاجمی ‎سطح به سطح بیشتر، امکان درگیری سریع واحدهای زمینی برای دفاع از خود در برابر هجوم بالگردهای دشمن فراهم می‎شود و در عین حال، اثر تخریبی فراوانی نیز بر ادوات و روحیه متجاوزان احتمالی دارد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

پهپادهای مدرن شناسایی و رزمی
یکشنبه 92/6/17 ساعت 12:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار پاکپور به فارس خبر داد
تجهیز نیروی زمینی سپاه به پهپادهای مدرن شناسایی و رزمی در مرزها

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: ‌این نیرو امروز به پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین در حوزه‌های شناسایی و تک (رزمی) مجهز شده است.

خبرگزاری فارس: تجهیز نیروی زمینی سپاه به پهپادهای مدرن شناسایی و رزمی در مرزها

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالگرد عملیات این نیرو برای برقراری امنیت پایدار در منطقه شمال غرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت:‌یکی از اقدامات مهم ما در شمالغرب، اقدامات مهندسی در مناطقی مانند کترال، پانه‌سر، شیخان، حاجیان و غیره بود چراکه برخی از این مناطق حتی از داشتن یک جاده ساده نیز محروم بودند.

پاکپور با اشاره به استقرار نیروی زمینی سپاه در این مناطق مرزی اظهار داشت: امنیت مرزها اساسی‌ترین مسائل راهبردی ما بود که این موضوع در شمالغرب از سال 90 در دستور کار قرار گرفت که به دنبال آن خلأ‌های مرزی در این مناطق پر شد و پاسگاه‌های مراقبت و دیده‌بانی را در این مناطق احداث کردیم.

وی با بیان اینکه امکان دارد در آن سوی مرزها هنوز پایگاه‌های گروهک‌های ضد انقلاب باشد، گفت: امروز این منطقه در امنیت بسر می‌برد که البته باید نقش مردم بومی آن را نیز در نظر داشته باشیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه در این مناطق عده‌ای از بهترین و مخلص‌ترین نیروهای ما به شهادت رسیدند، مناطق شمالغرب را میعادگاه شهیدان دانست و گفت: این امنیت به برکت فداکاری و ایثار همین شهدا بدست آمده است.

پاکپور در پایان در خصوص استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته از جمله هواپیماهای بدون سرنشین برای مراقبت از مرزها، گفت: امروز نیروی زمینی سپاه به پیشرفته‌ترین پهپادهای شناسایی و تک (رزمی) مجهز شده است.

منبع: فارس نیوز




<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 1325746