سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
دومین موجود زنده ایرانی در فضا
شنبه 92/6/16 ساعت 2:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

زمان ارسال‌دومین موجود زنده ایرانی به فضا

قائم مقام سازمان فضایی ایران از پرتاب دومین موجود زنده ایرانی به فضا با حامل سوخت مایع طی یک و نیم ماه آینده به دست متخصصان ایرانی خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  دکتر حمید فاضلی در حاشیه کارگاه کاربردهای فناوری فضایی در کاهش بلایای طبیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام همراه موجود زنده ( میمون از نژاد رزوئوس) طی سال گذشته با حامل سوخت جامد گفت: سازمان فضایی ایران در یک اقدام جدید با استفاده از حامل سوخت مایع که شتاب کمتری داشته و دارای سیستم هدایت و کنترل است که موجب بازیابی با دقت بالای موجود زنده خواهد شد طی یک و نیم ماه آینده موجود زنده دیگری را به فضا پرتاب خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان این موجود زنده را به سلامت در زمین بازیابی کرد.

قائم‌مقام سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های پرتاب ماهواره‌های سازمان فضایی ایران تا پایان سال گفت: ماهواره‌های تحقیقاتی تدبیر، شریف و ناهید در برنامه پرتاب سال جاری قرار دارد. البته، ماهواره‌های متعدد تحقیقاتی در دانشگاه‌ها در حال طراحی و ساخت است که چنانچه که دانشگاه‌ها به موقع این ماهواره‌ها را آماده پرتاب کند سازمان فضایی ایران آمادگی لازم را با کمک سازمان هوافضا که مدیریت حامل‌ها را بر عهده دارد جهت پرتاب این ماهواره‌ها دارد.

فاضلی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید اهمیت ویژه‌ای به مسائل فضایی داده است، گفت: تاکید مهندس ترکان، سرپرست سازمان فضایی نیز بر ادامه فعالیت‌ها با قدرت بیشتری نیز هست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که برنامه‌های فضایی با پویایی بیشتری در دولت تدبیر و امید ادامه یابد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

پرت شدن از هلی کوپتر
پنج شنبه 92/6/14 ساعت 2:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
کشوری شهیدی از تبار آزادمردان

ماجرای پرت شدن "شهید کشوری" از هلی‌کوپتر چه بود؟

شهید امیر سرتیپ خلبان احمد کشوری 18 آذر ماه 1359 در حالی که از مأموریتی بسیار دشوار پیروز باز می‌گشت، در منطقه میمک هدف حمله یک فروند میراژ عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.
به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، شهید کشوری در تیرماه 1332 در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. دوران دبستان و سه سال اول دبیرستان را به ترتیب در «کیاکلا» و «سر پل تالار» دو روستا از روستاهای محروم شمال و سال آخر را در دبیرستان (قنه) بابل گذراند.
 
دوران تحصیلش را به خاطر استعداد فوق العاده‌ای که داشت، به عنوان شاگردی ممتاز به پایان رساند. وی ضمن تحصیل، علاقه زیادی به رشته‌های ورزشی و هنری نشان می‌داد و در اغلب مسابقات رشته‌های هنری نیز شرکت می‌کرد. یک‌بار هم در رشته طراحی در ایران مقام اول را به دست آورد. در رشته کشتی نیز درخششی فراوان داشت.
 
در سال 1351 وارد هوانیروز ارتش شد. از همان آغاز جنگ داخلی خصوصا غائله کردستان چنان از خود کیاست و لیاقت و شجاعت نشان داد که وصف ناکردنی است؛ به همین خاطر باشگاه خبرنگاران برای حفظ یاد و خاطره آن شهید والامقام گوشه‌هایی از خاطرات این شهید را منتشر می‌کند.




هوش بالا

هوش و استعداد فراوان ایشان باعث می‌شد تا دوره‌های تعلیمات خلبانی بالگردهای «کبرا» و «جت رنجره» را با موفقیت به پایان برساند.

صوت دلنشین

حاصل صوت زیبای شهید کشوری و علاقه زیادش به مجالس مذهبی این شد که از دوران تحصیل، فعالیت‌های مذهبی خود را در مسجد و مدرسه آغاز کند.

صدای پر سوز و گدازش روح تازه‌ای به مجالس و مراسم می‌بخشید و شور خاصی در میان جوانان ایجاد می‌کرد.

گلاویز با استاد

دوران تحصیل‌مان با احمد در خارج از کشور بود.

روزی در حال تمرین پرواز توی هلی‌کوپتر نشسته بودیم. احمد سکاندار بود. استاد آمریکایی پروازمان، نگاهی به او کرد و گفت: اگر الان بخواهم تو را پرت کنم بیرون چه طور می‌خواهی از خودت دفاع کنی؟

احمد به قدری از نیروهای بیگانه و خلق و خوی ضد اسلامی آنان بدش می‌آمد که نگاهی به استاد کرد. وقتی لبخند شیطنت‌آمیز و تحقیر کننده استاد را دید. یقه او را گرفت و گفت: من باید تو را از این بالا پرت کنم پایین.

با استاد گلاویز شد. سرهنگ می‌گفت: استاد با زبان انگلیسی شروع کرد به التماس کردن. صورتش سرخ شده بود. از احمد خواستیم که یقه او را رها کند و مواظب باشد تا هلی‌کوپتر سقوط نکند و او هم قبول کرد.

وقتی به زمین نشستیم، استاد به قدری از جسارت احمد و جرات او یکه خورده بود که به همه ما گفت: بعد از این استاد شما احمد کشوری است.
(سرهنگ بابا جانی)




باتوم شیرین

با شیرودی برای براندازی رژیم شاه فعالیت می‌کرد. پایگاه شکاری خاطره‌های بسیاری از دلاوری این دو یار را دارد که چه گونه بی‌هیچ هراسی خطر را به جان می‌خریدند.

بارها تحت بازجویی ساواک قرار گرفت ولی هر بار از دست آنها فرار کرد. اتفاق می‌افتاد که در جریان تظاهرات کتک می‌خورد. می‌گفت: این باتومی که من خوردم، چون برای خدا بود، شیرین بود. من شادم از این که می‌توانم قدمی بردارم و این توفیقی است از طرف پروردگار.

مسلمان واقعی

در زمان تحصیل، فعالیت مذهبی زیادی داشت؛ با صدای پرسوزش به مجلس و مراسم مذهبی شور خاصی می‌بخشید. در ایامی نظیر عاشورا با مدیریت و جدیت بسیار، همواره مرثیه‌خوانی و اداره بخشی از مراسم را به عهده می‌گرفت.

در این برنامه‌ها، تمام سعی خود را برای نشان دادن چهره حقیقی اسلام و بیرون آوردن آن از قالب‌هایی که سردمداران زر و زور و اربابان از خدا بی‌خبر برای آن درست کرده بودند، به کار می‌برد.

معتقد بود انسان نباید یک مسلمان شناسنامه‌ای باشد. بلکه باید عامل به احکام اسلام باشد، و چون در این فکر بود که اسلام را از روی تحقیق و مطالعه بپذیرد، در دوران دبیرستان مطالعاتش را وسعت داد و تا هنگام اخذ دیپلم علاوه بر کتب مذهبی، کتاب‌های بسیاری درباره وضعیت سیاسی جهان مطالعه کرد و در سال آخر دبیرستان با دو تن از هم‌کلاسان خود، دست به فعالیت‌های سیاسی- مذهبی زد.

هم‌صدا با مردم

احمد قبل از انقلاب، در کرمانشاه بود و با دسته‌های مردم، راهپیمایی می‌کرد. به خلبانان دیگر می‌گفت: از پایگاه بیایید بیرون با مردم هم‌صدا شوید تا دردشان را بفهمید. ببینید چه می‌خواهند!

تعدادی از خلبان‌ها، تحت تاثیر او در تظاهرات، شرکت می‌کردند.(سرهنگ حمیدرضا آبی)




فعالیت سیاسی

با آغاز زمزمه‌های انقلاب در پایگاه هوانیروز کرمانشاه با شهید کشوری آشنا شدم و در این ایام با وی هم گردان بودم؛ احمد کشوری در گروهان یک بود و بنده در گروهان دو؛ به عنوان خلبان شکاری کبری فعالیت می‌کردم.

بعد از گذشت سال‌های زیادی به همراه پور مددکار، شهید شیرودی، شهید حمید سهیلیان، همافر بیگی‌ثانی و تعداد زیادی از دوستان، ما را دعوت کرد تا در منزل حاج آقا موسوی که نماینده امام خمینی(ره) در غرب کشور بود، تحت عنوان هیئت دور هم جمع شویم.

در این جلسات در مورد برخی از اعلامیه‌ها صحبت می‌کردیم و از ما می‌خواستند که اخباری را در خصوص آمریکایی‌ها به آن‌ها ارائه دهیم تا این که پس از چند سال فعالیت سیاسی- مذهبی، ساواک، بچه‌ها را از طریق ضد اطلاعات شناسایی کرد.(ایرج میرزایی)

جان بر کف

در زمان بختیار با چند تن از دوستانش طرح کودتایی را برای سرنگونی این عامل آمریکا ریختند و آن را نزد آیت‌الله پسندیده، برادر امام بردند.

قرار بر این شد که طرح به نظر امام خمینی(ره) برسد و در صورت موافقت ایشان اجرا گردد. اما خوش‌بختانه با هوشیاری امام و بی‌باکی امت، انقلاب اسلامی در 22 بهمن پیروز گردید و احتیاجی به این کار نشد.


ادامه خاطرات شهید امیر سرتیپ خلبان احمد کشوری در فواصل زمانی مشخص در سایت باشگاه خبرنگاران منتشر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: شهدا

فن آوریهای نوین
پنج شنبه 92/6/14 ساعت 2:37 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر موسوی:

نیروی دریایی با استفاده از فن‌آوری‌های نوین به اهدافش می‌رسد

جانشین فرمانده کل ارتش با بیان اینکه اولویت نیروی دریایی توسعه جغرافیای ماموریت در تمام حوزه‌های کاری است،گفت: نیروی دریایی می‌تواند به وسیله استفاده از فن‌آوری‌های نوین به اهداف خود دست یابد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران اعزامی به نوشهر، امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران عصر امروز چهارشنبه در همایش ملی فناوری های نوین دریایی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر گفت: امروز در هر جای کشور بین نیروهای مسلح قدم می گذاریم، در سواحل جنوب و دریای مکران و دیگر مناطق آثار و برکات دانشگاه نوشهر را می توان دید که در آینده افتخارات بیشتری از این دانشگاه را شاهد خواهیم بود. 
 
امیر موسوی اضافه کرد: با ابلاغ نیروی دریایی به راهبردی، وضعیت تغییر کرد و در اهداف راهبردی کشور این تغییر ایجاد شد و توسعه جغرافیای ماموریت در تمام حوزه‌های کاری و ایجاد موازنه بین اهداف راهبردی در اولویت اول قرار گرفت.
 
جانشین فرمانده ارتش افزود:  نقش‌های نظامی، امدادی، صلح‌جویانه، پلیسی و دیپلماسی از نقش‌هایی است که باید نیروی دریایی ارتش آن را ایفا کند و در ماموریت جدید سوخت ارزان و تعیین موقعیت ناوبری در شرایط فعلی بسیار مهم است. ضمن آنکه در این راستا باید قدرت و بینش رانش و دقت و سرعت را نیز مورد اهمیت قرار داد.
 
امیر موسوی اظهارداشت: اگر سند امنیت ملی آمریکا را مورد توجه قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که هنوز نظریه آلفردماهان محوریت اصلی این سند را برعهده دارد، این سند به ‌آینده‌نگری نگاه می‌کند و آنچه من به آن تاکید دارم آینده نگری است.

وی  افزود: اگر نیروی دریایی راهبردی ماموریت خود را انجام دهد، به اهداف راهبردی دست پیدا می‌کند و باید از روندها، اقدامات و تصمیمات عبور کند تا به ماموریت خود دست پیدا کند.
 
امیر موسوی اظهار داشت: آینده افراد ، ملت ها و سازمان ها در واقع از تعامل و تقابل روندها، رویدادها و اقدامات و تصمیمات شکل می گیرد که نیروی دریایی با این مشخصات باید به اهداف راهبردی تعیین شده دست پیدا کند.
 
وی اضافه کرد: مدیریت آینده در حوزه دفاعی باید بتواند یک تصویر تقریبا کاملی از صحنه نبردهای آینده و هم‌چنین صنایع دفاعی آینده را ترسیم کند. شناخت فن‌آوری‌های آینده مهم است اما کافی نیست. زیرا ارزیابی و تحلیل تاثیر این فن‌آوری‌ها هم دارای تاثیر ویژه‌ای است. 

 
جانشین فرمانده  کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در عرصه دفاعی تحلیل اثرات نبردهای آینده مسئله مهمی است و نیروی دریایی باید توانایی شناسایی آن دسته از فناوری هایی که تولید می شود را داشته باشد.
 
وی در ادامه اظهارداشت: در این همایش باید چند موضوع را روشن کنیم؛ موضوع اول رویه در تفکر است. باید رویه را روشن کنیم. موضوع دوم عوامل موفقیت‌آفرین است و موضوع سوم این است که باید بخواهیم که آینده چگونه باشد.

 جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان با بیان این که مهم‌ترین عامل موفقیت در فرصت‌ها استفاده از فن‌آوری است، گفت: نیروی دریایی می‌تواند به وسیله استفاده از فن‌آوری‌های نوین به اهداف خود دست یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در پایان این همایش از تعدادی از فرهیختگان دانشگاه امام خمینی (ره) نوشهر تقدیر به عمل آمد.
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

رادار «عصر»
سه شنبه 92/6/12 ساعت 11:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نصب رادار «عصر» بر روی شناورهای نداجا

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش گفت: در حال حاضر رادار جدید آرایه فازی با برد بسیار بالا به نام «عصر» در حال تست است که به زودی بر روی یکی از ناوشکن‌های نیروی دریایی نصب می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  علی غلامزاده در حاشیه اولین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی با بیان اینکه "رادار «عصر» توسط سازمان جهاد خودکفایی ارتش در حال تولید است"، اظهار کرد: به زودی خبرهای خوشی درباره اژدرها موشک‌های سطح به سطح نیز اعلام می‌کنیم.

وی همچنین افزود: همچنین سال آینده ناوشکن رادارگریز «سهند» به بهره‌برداری اولیه می‌رسد.

غلامزاده در ادامه با بیان اینکه "حضور ناوچه‌ها و ناوهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی نشان‌دهنده اقتدار ایران است"، تاکید کرد: «جماران» نشان داد که ما دست بالایی در حوزه‌های ساخت ناوشکن داریم.

وی درباره دیگر دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش گفت: ما در موشک‌های موجود در دنیا تغییراتی داده‌ایم و آنها را بهینه کرده‌ایم و برد آنها را افزایش داده‌ایم و قدرت نقطه‌زنی آنها را بیشتر کرده‌ایم.

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش افزود: ناو‌های «لاوان» و «دماوند» نیز امسال رونمایی می‌شوند.

غلامزاده در پایان گفت: پروژه بهینه‌سازی سکان و سیستم کنترل زاویه پروانه ناوشکن‌ها نیز در نیروی دریایی انجام شده است.

منبع: مشرق نیوز




جدیدترین دستاورد پدافند
سه شنبه 92/6/12 ساعت 11:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رونمایی از جدیدترین دستاورد پدافند

با حضور فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح جدیدترین سامانه بومی مخابراتی برد بلند پدافند هوایی رونمایی شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در مراسم رونمایی از دستاوردهای ارتباطی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء که با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه برگزار شد، سامانه ارتباطی «تروپو اسکتر» به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین لایه‌های ارتباطی رونمایی شد.

این فناوری در حال حاضر تنها در اختیار چند کشور پیشرفته جهان قرار دارد ولی در کشور ما به دست متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به بهر‌ه‌برداری عملیاتی رسیده است.

به گزارش ایسنا، این سامانه با ارسال اطلاعات به جو زمین توسط یک فرستنده و انعکاس این اطلاعات از جو، بوسیله یک گیرنده این اطلاعات را دریافت می‌کند و به عنوان یکی از لایه‌های ارتباطی پدافند مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای یک سامانه رمزکننده اطلاعات است.

سامانه «راصد 32» دیگر دستاورد قرارگاه پدافند هوایی است که به دیده‌بانان قرارگاه این امکان را می‌دهد که پس از رویت هر شیء، با استفاده از این سامانه و تنها با فشردن یک کلید، اطلاعات دقیق پرنده را با سرعت بالا و بدون خطا به مرکز کنترل منطقه‌ای پدافند ارسال کند و دیگر نیازی نیست دیده‌بان از طریق بیسیم اطلاعات را در اختیار مرکز کنترل قرار دهد.

منبع: مشرق نیوز




القوات البحریة لجیش الجمهوریة الاسلامیة
سه شنبه 92/6/12 ساعت 2:3 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

فی مؤتمر صحفی...

قائد سلاح البحر : سفننا الحربیة مجهزة بطائرات دون طیار وسنستفید منها فی خلیج عدن بالوقت المناسب

اکد قائد القوات البحریة لجیش الجمهوریة الاسلامیة الإیرانیة الامیرال حبیب الله سیاری الیوم الاحد فی تصریحه للصحافیین ، ان سفننا الحربیة مجهزة بطائرات دون طیار ، و فی حال اقتضى الأمر سنستفید منها فی خلیج عدن .

و أفاد مراسل القسم السیاسی بوکالة " تسنیم " الدولیة للأنباء أن الامیرال سیاری أعلن ذلک فی المؤتمر الصحفی الذی عقده الیوم لدی اشارته الی الاوضاع الجاریة فی سوریا . و فند هذا المسؤول العسکری ما قیل عن ارسال الجمهوریة الاسلامیة الایرانیة قافلة عسکریة بحریة الی البحر الابیض المتوسط لهذا الغرض مشددا علی أن ایران تشرف علی المناطق التابعة لها فی بحر الخزر بشکل تام . وبشأن الانجازات التی حققها سلاح البحر فی الجیش أکد قائد هذا السلاح للصحفیین أنه سیتم فی وقت لاحق تدشین مدمرة " لاوان "  التی اعیدت صیانتها.

تسنیم



برچسب‌ها: العربیة

عرصه تنگ شده
سه شنبه 92/6/12 ساعت 1:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری در همایش فناوری‌های نوین دریایی:

عرصه بر قدرت‌های دریایی بزرگ تنگ شده است/ تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مرکز ثقل دریایی جهان از سایر مناطق دریایی به منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام منتقل شده و قدرت‌های نوظهور دریایی مانند هند، چین و ایران عرصه را برای قدرت‌های دریایی بزرگ که پیش‌تر یکه‌تاز آب‌های آزاد جهان بودند تنگ کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران اعزامی به نوشهر، "امیر دریادار حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اولین روز از "همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی گفت: سواحلی که جمهوری اسلامی ایران را بدون واسطه به آب‌های اقیانوس هند، سومین اقیانوس بزرگ جهان متصل می‌کند و بیش از هر بخش دیگر از مرزهای دریایی کشور امکان بهره‌گیری از فرصت دریایی بودن را فراهم آورده است، یعنی دروازه‌ای طلایی که به لطف خداوند متعال رو به فرصت‌های استثنایی گشوده شده و امکان تجارت با 36 کشور همسایه اقیانوس هند که به تنهایی قریب به یک سوم ظرفیت جهان را در خود جای داده است.
 
وی اضافه کرد: بهره‌برداری از منابع سرشار آبزیان دریایی، انرژی‌های نو، منابع بستر و زیر بستر دریایی، توسعه صنعت گردشگری و ارائه خدمات دریایی، حمل و نقل دریایی کالا و ترانزیت آن از طریق فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب، ایجاد اشتغال و توسعه سواحل و بنادر کشور، ارتباط با سایر کشورهای جهان و سایر ظرفیت‌های موجود که با بهره‌گیری از طریق دریا فعال خواهد شد، در صورت تخصیص صحیح به امر تولید، افزایش مرز امکان تولید کشور را به همراه خواهد داشت و این به معنی رفاه بیشتر و رشد قابل ملاحظه تولید ناخالص ملی برای ملت شریف ایران و به ویژه ساکنان "سواحل مکران" است.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در این زمینه توجه به تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص سواحل مکران حائز اهمیت است؛ سواحل مکران به واقع همان نعمتی است که در دوران تحت استثمار قبل از انقلاب اسلامی از آن محروم بودیم. بدیهی است علاوه بر نقش راهبردی سواحل مکران، نقش و اهمیت دریای خزر در منطقه به لحاظ موقعیت ژئواستراتژیک و منابع طبیعی و زیرزمینی به خصوص مخازن عظیم نفت و گاز بر کسی پوشیده نیست؛ عرصه‌ای که امروز صحنه تقابل کشورهای شرق و غرب شده است.
 
دریادار سیاری تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر بر اساس حقوق برابر یعنی بر مبنای 20 درصد از سطح و بستر دریای خزر است که امروز در اجرای تدابیر ابلاغی تحت نظارت و کنترل دقیق نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
 
وی اظهار داشت: در دنیای امروز شاهد تغییرات تاریخ‌ساز و شگرفی هستیم که بخش قابل توجهی از آن در منطقه اقیانوس هند شکل گرفته و یا در قلب محیطی که دائماً در حال شکل گرفتن است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه رقابت ژئوپلتیکی در این منطقه منحصر به فرد این ظرفیت را داراست تا آثار تعیین کننده‌ای در نظام جهانی داشته باشد، افزود: تجدید حیات اقتصادی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در اقیانوس هند، تمرکز بر علایق ژئوپلتیکی مشترک و تقویت محیط همکاری با بهره‌گیری از بسترهای مشترک یعنی ظرفیت‌های موجود در اقیانوس هند این امکان را برای کشورهای منطقه اقیانوس هند به ویژه بازیگران قدرتمند آن مانند جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد کرد تا با وجود حضور نامطلوب عناصر استکبار جهانی، آینده آن را آن گونه ترسیم کنند تا نظام آینده جهان صرفاً اهداف مستکبران را نشانه نرود.
 
دریادار سیاری گفت: مرکز ثقل دریایی جهان از سایر مناطق دریایی به منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام جابجا شده و در حال حاضر نیز شاهد ظهور قدرت‌های دریایی جدیدی مانند هند، چین و ایران در این منطقه هستیم که به سرعت ظرفیت‌های آزاد را مورد بهره‌برداری قرار داده و عرصه را برای قدرت‌های دریایی بزرگ که پیش‌تر یکه‌تاز آب‌های آزاد جهان بودند تنگ کرده‌اند و اکنون تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند را شاهد هستیم.

وی با اشاره به موقعیت‌های ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک ایران گفت: به نتیجه رسیدن همه بحث‌ها و ارتباط با موقعیت ایران مستلزم داشتن نیروی دریایی روزآمد است که در این راستا نیروی دریایی درخواست دارد موارد ذیل مورد توجه جدی قرار گیرد «1- تصمیم‌گیری و پشتیبانی و پیگیری توسعه زیرساخت‌های عمومی سواحل مکران برابر طرح‌های دولت، 2- تصمیم‌گیری و پشتیبانی و پیگیری ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز نیروی دریایی راهبردی در سواحل مکران برابر طرح‌های مصوب یعنی "طرح ولایت"، 3- تصمیم گیری و پشتیبانی و پیگیری ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز نیروی دریایی راهبردی در سواحل خزر و به ویژه شرق خزر برابر طرح ولایت، 4- تصمیم‌گیری و پشتیبانی و پیگیری ارتقای توان ناوگان موجود نیروی دریایی ارتش جهت استمرار انجام مأموریت در منطقه مدار 10 درجه شمالی_ شمال اقیانوس هند و 20 درصد حوزه دریای خزر، 5- تصمیم‌گیری و پشتیبانی و پیگیری ساخت یگان‌های زیرسطحی و سطحی برابر طرح‌های مصوب جهت جایگزینی شناورهای موجود، 6- تصمیم‌گیری و پشتیبانی و پیگیری توسعه روابط با کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دریای سرخ، مدیترانه، جنوب شرق آسیا و خزر به منظور بازدید ناوگروه‌های نیروی دریایی و همکاری‌های دوطرفه».

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

اخطار پدافند هوایی به هواپیمای جاسوسی
دوشنبه 92/6/11 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جدیدترین جزئیات اخطار پدافند هوایی به هواپیمای جاسوسی باسرنشین آمریکایی

هواپیمای آمریکایی U2 که بارها مورد به روزرسانی قرار گرفته، از معدود هواپیماهایی است که به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارد، بیش از 50 سال است که در نیروهای هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

خبرگزاری فارس: جدیدترین جزئیات اخطار پدافند هوایی به هواپیمای جاسوسی باسرنشین آمریکایی

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- آخرین روزهای اسفند 91 بود که امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از اخطار به هواپیمای رادارگریز آمریکایی U2 خبر داد و گفت: این هواپیمای جاسوسی که فکر نمی‌کرد در دام راداری ایران بیفتد، پس از اخطار، از نزدیکی به مرزهای ایران خودداری کرد.

* تغییر رفتار در هواپیماهای U2 پس از اخطار ایران

حالا چند ماه پس از انتشار این خبر، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به جزئیات بیشتری از این این اخطار پرداخت که سخنان وی نشان می‌دهد اخطار پدافند هوایی ایران به یک فروند هواپیمای U2 محدود نشده و چندین بار و در مناطق مختلف این اتفاق افتاده است.

اسماعیلی در مورد زمان وقوع این رخداد گفت: یک مورد در رزمایش ولایت 89 در منطقه عمومی جاسک این اتفاق افتاد که به دو فروند هواپیمای U2 اخطار داده شد و از آن زمان به بعد تا سال 90 تقریباً یک تغییر محسوس در رفتار این نوع هواپیماها ایجاد شد.

وی گفته است: آن ها فکرش را نمی‌کردند که این هواپیما کشف شود. بعد تغییراتی در تکنولوژی این هواپیما دادند و در سال 91 باز پرواز این هواپیماها شروع شد و در منطقه جنوب شرق درسواحل دریای عمان درخارج از مرزهای ما، قصد نزدیکی داشتند، به آن ها اخطار داده شد، مجدداً از مرزها دور شدند، تقریباً یک کار روزانه، ما با این دست هواپیماها درمنطقه خود داریم؛ اعم از U2 که با سرنشین هست یا بدون سرنشین‌ها.

* «خانم اژدهایی» که برای جاسوسی تربیت شده بود

به گزارش فارس، هواپیمای «لاکهید U2» که به «خانم اژدها» هم گفته می‌شود، یک هواپیمای شناسایی با ارتفاع پرواز بالاست. این نوع هواپیماها در حال حاضر تحت فرماندهی نیروی هوایی آمریکا فعالیت می‌کنند، اما پیش از آن یکی از مهمترین ابزارهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) به شمار می‌رفت.

 

این هواپیما با تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای که روی آن نصب شده، قادر است در ارتفاع بسیار بالا (70هزار پا)، در تمام شرایط آب و هوایی به صورت 24 ساعته به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد.

U2 علاوه بر استفاده‌های نظامی و جاسوسی برای تحقیقات ارتباطی و تنظیمات ماهواره‌ای نیز به کار گرفته می‌شود.

نمونه‌های اولیه این هواپیمای شناسایی در دوران جنگ سرد به کار گرفته شد. «لاکهید U2» در آن زمان ساعت‌های متمادی در آسمان شوروی، جمهوری چین، ویتنام شمالی و کوبا پرواز داشته به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته است.

این هواپیما که بارها مورد به روزرسانی شده، از معدود هواپیماهایی است که به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارد، بیش از 50 سال است که در نیروهای هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. نیروی هوایی آمریکا از «U2» در نبرد عراق، افغانستان و همچنین برای پشتیبانی نیروهای ناتو استفاده کرده است.

مدل‌های اولیه «یو‌ 2» زمانی در پروازهای خود در آسمان شوروی شناسایی شدند. از آن زمان بود که آمریکا به فکر ایجاد تغییراتی در این پرنده افتاد که نهایتا منجر به تولید مدل TR-1 از این هواپیما شد که قابلیت‌های ضدراداری فوق‌العاده‌ای به آن بخشید.

این هواپیما تک‌سرنشین از لحاظ موتوری هم تغییرات گسترده‌ای داشته و به مرور موتور بسیار پرقدرت F118 جنرال الکتریک جایگزین موتورهای J57 Pratt & Whitney شده که در نمونه‌های اولیه روی این هواپیما نصب بود.

ارتفاع پرواز این هواپیما به حدی بالاست که خلبان آن باید از لباس‌های فضانوردی استفاده کند. این لباس‌های علاوه بر تأمین اکسیژن برای خلبان، از وی در برابر خطر از دست رفتن فشار هوای کابین خلبان در ارتفاع بالا محافظت می‌کند. ارتفاع بالای پرواز امکان ردیابی این هواپیما را بیش از پش دشوار می‌کند.

این هواپیما از چندین حسگر مختلف برای شناسایی بهره می‌برد. این حسگرها در نقاط مختلف هواپیما از جمله دماغه، پشت کابین خلبان، بال‌ها و بدنه هواپیما نصب شده‌اند. «U2» قادر است به صورت همزمان به جمع‌آوری سیگنال، تصویربرداری و نمونه‌برداری از هوا بپردازد. حسگرهای تصویربرداری این هواپیما قادر به ثبت عکس و فیلم، تصاویر الکترو اپتیک و عکس‌برداری راداری هستند. «U2» قادر است هم از داده‌های در خط دید و هم از داده‌های فراتر از خط دید بهره‌گیری کند.

اما یکی از ویژه‌ترین تجیهزاتی که روی مدل‌های جدید این هواپیما نصب شده، دوربین‌های بیرون از کابین ساخت شرکت «سونی» است. این دوربین جهت جایگزینی تصاویر دیجیتال به جای تصاویر صرفا در بازه دید است، که در زیر هواپیما نصب شده از آن برای برداشتن تصاویری بسیار دقیق از زمین به خصوص در حین فرود، استفاده می‌شود.

 

این هواپیما تا پیش از آنکه در اختیار نیروی هوایی و دریای آمریکا قرار گیرد، در اختیار سازمان سیا بود. سازمان سیا از این هواپیما از در قالب پروژه «خانم اژدها» استفاده می‌کرد. این پروژه سری بود و خلبان‌های نیروی هوایی آمریکا برای آنکه بتوانند خلبانی این هواپیما را بر عهده بگیرند، باید از سمت خود استعفا داده و به عنوان یک شهروند عادی در سیا استخدام می‌شدند. هر هواپیما هم یک شماره سریال منحصر به فرد داشت که در اسناد سیا با آن شماره به آن اشاره می‌شد.

از این هواپیما در عملیات حمله ناتو به لیبی هم استفاده شد. در مجموعه حملات ناتو به لیبی این هواپیما وظیفه حراست اطلاعاتی از منطقه «پرواز ممنوع» را بر عهده داشت.

«U2» پس از 50 سال فعالیت در خط اول ناوگان شناسایی نیروی هوایی آمریکا قرار بود سال 2012 بازنشسته شود، اما قابلیت‌های این هواپیما و نبود جایگزین مناسبی برای پر کردن خلا ناشی از بازنشستگی ناوگان «یو‌-2»‌ها پنتاگون را به بازنگری در این تصمیم و تمدید دوره فعالیت آن تا سال 2014 واداشت.

* با کسی شوخی نداریم

فرمانده پدافند هوایی می‌افزاید: هواپیمای پنهان کار U2 طوری طراحی شده که اصلاً نباید دیده بشود، باید به مرزهای یک کشور نزدیک شود و عکسبرداری کرده و اطلاعات جمع آوری کند، اما ما هواپیمای پیشرفته پنهان کار U2 آمریکایی را قبل از نزدیک شدن به مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران کشف می کنیم و به آن اخطار می دهیم و از همه مهم تر این که خلبان این هواپیما تمکین می کند و به اخطار ما پاسخ می دهد و از مرزهای ما دور می شود. چون برابر قوانین بین المللی هوانوردی، درصورتیکه تمکین نکند، مورد اصابت قرار می گیرد و منهدم می شود، ما با کسی تعارف نداریم.

* سامانه هایی که هرگز خاموش نمی شوند

اسماعیلی درخصوص لزوم صیانت از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند خود دستاوردهای زیادی داشته که مرهون تلاش و خود باوری همه اقشار ملت است و در بخش نظامی هم وظایف نیروهای مسلح حفظ و حراست از باورها ودستاوردهای ملی و مذهبی ماست.

وی ادامه داد: در این زمینه، پدافند هوایی که خط مقدم و جبهه اصلی و اول در بحث دفاع درمقابل حملات موشکی و هواپیماهای دوربرد استراتژیک و نیز هواپیماهای بدون سرنشین است، باید بتواند با طیف وسیعی از تهدیدات فراروی ایران مقابله کند.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: در کنار نیروی انسانی، باید سیستم ها و تکنولوژی داشته باشیم که در هیچ ساعتی از شبانه روز مجاز به خاموش کردن آنها نیستیم و نباید دچار اختلال شوند. پس به سامانه های راداری، موشکی و شنود الکترونیکی نیازمند بودیم که در این زمینه به دستاوردهای خوبی هم رسیدیم.

وی همچنین در گفتگو با العالم تصریح کرد: برآورد و ارزیابی ما از سیستم نظامی و سامانه‌های دفاعی‌مان این طور است که از آمادگی بالایی برخورداریم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما سامانه های دفاعی را فقط در اطراف مناطق حساس و هسته ای نچیدیم، بلکه به دنبال این بودیم که از دوردست و شروع مرزهای جغرافیایی و از عمق تهدید دشمن را کشف کنیم تا زمان مناسب را برای اقدام و خنثی کردن تهدید داشته باشیم. تهدیدات در بحث فضا و هوا از سرعت و دقت بالا برخوردار است.

* تهدیدات نوین و راهکار دفاع در برابر آنها

وی درباره امکانات و قدرت های دفاعی ایران برای مقابله با انواع تهدیدات گفت: تهدیدات نظامی امروز در دنیا عبارتند از: پهپادها، پهپادهای با سرعت بالا، با قابلیت ارتفاع بیشتر و همچنین موشک های کروز یا موشک های بالستیک و حتی هواپیماهای استراتژیک برد بلند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: ما از خاک خودمان دفاع می کنیم، بنابراین هدف و برنامه داریم، نقاط ضعف کشور خودمان را می شناسیم، جای جای معابر ورودی و نفوذی را می شناسیم و درآن جا کمین گذاشتیم، چشمان بیدار پدافند هوایی کمین گاهی است برای غافلگیری دشمنانی که چشم طمع به این آب و خاک می‌دوزند.

* رادار شهاب و رادار کیهانی 2500 کیلومتری

اسماعیلی درخصوص دستیابی به سامانه‌های جدید راداری نیز اظهار داشت: برای نمونه، رادار شهاب از قابلیت کشف اهداف پنهان‌کار برخوردار است. راداری دیگر طراحی کرده‌ایم که ان شاء الله تا پایان امسال آن را نصب خواهیم کرد. این رادار، راداری کیهانی با برد بیش از 2500 کیلومتر، است وفناوری آن را تنها دو یا سه کشور بزرگ و صاحب فن آوری جهان در اختیار دارند.

* سامانه شنود الکترونیکی صیاد 40، افتخار ملی

وی گفت: شنود الکترونیکی، یعنی بتوانیم دشمن را کشف کنیم و دشمن نتواند ما را کشف کند. اتفاقی که برای هواپیماهای یو2 آمریکایی افتاد این بود که آن ها نمی دانستند کدام سامانه در حال اخطار دادن به آنها است. سامانه شنود صیاد40 افتخاری برای کشور است. این سامانه، حداقل در منطقه خاورمیانه، کم نظیر است و می تواند هر نوع پرنده ای را اگر رادار یا رادیوی آن روشن باشد، کشف کند، بدون این که خود کشف شود.

* سامانه راداری جدید آرایه فازی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ممکن است در فضای بحران، هواپیما یا پرنده ای به ما حمله و ما را تهدید کند، اما هم رادیو و هم رادارش خاموش باشد و در سکوت کامل رادیویی حمله خود را انجام دهد. پدافند هوایی برای چنین وضعیتی نیز برنامه ای اندیشیده است. ما راداری در کشور داریم به نام رادار بی صدا. این رادار پسیو آرایه فازی است. یعنی از اعوجاج حرکت هواپیماها و پرنده ها در آسمان، آن ها را کشف و شناسایی می کند. سمت، سرعت و ارتفاع آن را برای ما مشخص می کند. بحمد الله این رادار، امسال رونمایی شده است.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: پدافند هوایی

نشان از پیروزی ایران
دوشنبه 92/6/11 ساعت 12:30 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کانال 10 رژیم صهیونیستی: صحبت‌های اوباما نشان از پیروزی ایران بود

رسانه‌های صهیونیست در گزارش‌های خود از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا تاکید کردند که این سخنان نشان از ضعف در موضع‌گیری وی و پیروزی برای ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در تحلیلی درباره سخنرانی شب گذشته باراک اوباما درباره حمله به سوریه تاکید کرد که این سخنرانی نشان از پیروزی بازدارندگی ایران در منطقه خاورمیانه است.

کانال یک رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد که مردم سوریه و منطقه خاورمیانه صحبت‌های اوباما را نشان از ضعف وی توصیف می‌کنند.

اوباما در سخنرانی شب گذشته خود گفت: تصمیم گرفتیم علیه سوریه دست به اقدام نظامی بزنیم... با این حال اجرای این تصمیم به زمان وابسته نیست و می‌تواند فردا، هفته آینده یا ماه آینده انجام شود.

اوباما همچنین گفت از کنگره خواهد خواست تا در مورد اقدام نظامی علیه سوریه تصمیم‌گیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نسل چهارم فناوری دفاعی
دوشنبه 92/6/11 ساعت 12:25 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار بکایی خبر داد

وارد نسل چهارم فناوری دفاعی شده‌ایم/درخواست نیروهای مسلح برای تولید سلاح‌های جدید

جانشین وزیر دفاع از درخواست نیروهای مسلح برای تولید سلاح‌های جدید خبر داد و گفت: وارد نسل چهارم فناوری دفاعی شده‌ایم.

به گزراش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار مجید بکایی جانشین وزیر دفاع در ‌مراسم ‌تودیع و معارفه معاون سرمایه انسانی وزارت دفاع ‌با بیان اینکه وزارت دفاع حساس‌ترین نهاد کشور و نیروی انسانی‌‌‌ بزرگترین سرمایه آن است‌، گفت‌: ‌با مدیریت سردار میر‌احمدی ‌هماهنگی مناسب و دقیقی در حوزه نیروی انسانی میان سازمان‌های تابعه و ستاد وزارت به وجود آمد‌.

وی ایجاد برنامه و روش جهت رسیدگی دائمی به خانواده معظم شهدا‌، جانبازان و ایثارگران، نظام مند کردن اداره کل گزینش وزارت دفاع به صورت یکپارچه، ‌پیاده‌سازی خدمات کشوری و اجرای عدالت اداری را از مهم‌ترین اقدامات معاون سابق سرمایه انسانی ‌نام برد و افزود:‌  برهمین اساس سردار وحیدی‌ وزیر سابق دفاع سردار میراحمدی را کاندیدای دریافت نشان خدمت کرد‌ که با توجه به تغییر دولت امکان آن فراهم نشد، اما امیدواریم که خداوند متعال این نشان خدمت را به نحو شایسته به ایشان عطا کند‌.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به ورود کشور به نسل چهارم فناوری دفاعی و درخواست نیروهای مسلح برای تولید سلاح‌های نظامی جدید اظهار داشت: ‌نظام نوآوری دفاعی در وزارت دفاع با تلاش سردار میر‌احمدی آغاز گردید ‌تا از ‌‌نیروی انسانی متناسب با نیازهای دفاعی در وزارت دفاع تامین شود‌.

سردار ‌بکایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن معرفی امیر منصور شهلایی‌، با اشاره به سابقه هشت ساله وی در مسئولیت معاون سرمایه انسانی ارتش جمهوری اسلامی و حضور در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش‌‌ گفت‌: امیر شهلایی دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک‌، دانشیار و دارای تألیفات متعدد بوده و امیدواریم که رویکرد وزارت دفاع در حوزه نیروی انسانی ‌‌با شتابی بیشتر ادامه پیدا کند‌.

منبع: باشگاه خبرنگاران




<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 65
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 1325781