سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
خمپاره وفا
یکشنبه 91/9/26 ساعت 2:8 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از یک سامانه مهم نبرد نامتقارن؛
روزگاری نچندان دور، سربازان ایرانی در جبهه های جنگ آرزوی داشتن چند قبضه خمپاره 60 با مهمات کافی را داشتند. اما امروز به لطف خدا و تلاش صنعتگران ایرانی، سامانه خمپاره اندازی در داخل ساخته شده است که مسلما باعث شادی دوستان و ترس دشمنان خواهد شد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، خمپاره را می توان به گونه ای توپخانه جیبی و همراه فرمانده واحد های پیاده نظام در خط مقدم به شمار آورد. از سالهای بسیار دور به این سو اکثر واحد های غیر پیاده تلاش خود را برای پشتیبانی از این واحد در میدان نبرد به عمل می آورند. علت این پشتیبانی این است که اولا پیاده نظام مهمترین و در عین حال ستون فقرات نیروی زمینی هر ارتشی را تشکیل می دهد و در همین حال در برابر حملات دشمن چه به شکل هوایی، توپخانه ای و یا چه زرهی آسیب پذیر است.

در ارتش های جهان معمولا از توپهای 105 میلی متری به صورت سازمانی برای پشتیبانی واحدهای پیاده استفاده می شود. در این میان برای مواقع اضطراری و زمانی که به هر دلیل واحد های پیاده به پشتیبانی توپخانه دسترسی ندارند از " خمپاره " برای ایجاد آتش پشتیبانی برای واحد های پیاده استفاده می شود.


توپ آمریکایی 105 میلی متری M2


در یک نگاه کلی خمپاره یک وسیله ساده و کارآمد است که از یک لوله فلزی تشکیل شده است که در انتهای آن یک سامانه فعال کننده به شکل سوزنی وجود دارد. زمانی که خدمه خمپاره گلوله را به درون لوله پرتاب می کنند این مکانیزم در انتهای لوله به پشت گلوله ضربه زده و آن را فعال می کند. واحدهای پیاده نظام به صورت معمول از خمپاره هایی با کالیبر 60، 81، 82 و 120 میلی متری استفاده می کنند که بردهای مختلفی را تا حدود 6 و یا 7 کیلومتر را پوشش می دهند.

در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز انواع این خمپاره در سازمان رزم نیروهای ایرانی وجود دارد. اولین گام مهم ایران برای ارتقاء واحد های خمپاره ای خود در سال 1389 برداشته شد که در طی آن سامانه خمپاره انداز " رزم " با کالیبر 120 میلی متر و بردی در حدود 16 کیلومتر رونمایی شد. در سامانه " رزم " با کمک سیستم های پشران کمکی که در انتهای گلوله نصب شده است برد سیستم به 16 کیلومتر رسیده است. این سامانه از آن تاریخ به این سو به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحویل شده است.


سامانه خمپاره انداز رزم با برد 16 کیلومتر


اما امسال در روز صنعت دفاعی از یک گونه جدید از خمپاره به نام " وفا " پرده برداری شد. این سامانه جدید دارای کالیبر 160 میلی متر بوده و یک گام جدید در افزایش توان رزم نیروهای مسلح ایران به حساب می آید. اما این که وفای ایرانی دقیقا دارای چه مزیتهایی بوده و می تواند چه تغییراتی در توانایی های ایران به وجود آورد مسئله ای است که در این مطلب به آن می پردازیم.


در یک ارتش منظم به صورت استاندارد معمولا از توپخانه کالیبر 105 میلی متر برای پشتیبانی از واحد های پیاده استفاده می شود.

در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران این وظیفه بر عهده توپ 105 میلی متری مدل " M2 " ساخت ایالات متحده آمریکا است. یک توپ قدیمی اما توانا که سابقه آن به جنگ دوم جهانی می رسد. نواخت تیر و دقت مناسب به همراه سادگی کارکرد از این توپ یک انتخاب ایده آل برای ارتش های جهان ساخته است.

اما در سالهای اخیر واژه جدیدی به ادبیات نظامی کشور ما وارد شده است و آن هم " نبرد نامتقارن " است. باید به سادگی و به دور از هر گونه توضیح اضافی گفت که توپی مثل M2 به هیچ عنوان مناسب استراتژی نبرد نامتقارن نیست. شاید برای شما این پرسش پیش آید که چرا؟ برای یافتن دلیل این توضیحات را مطالعه کنید.

توپ مورد نظر به صورت استاندارد دارای وزنی در حدود 2260 کیلو گرم است و به صورت استاندارد باید به وسیله یک کامیون کشیده شود. این کامیون همچنین حاوی نفرات، مهمات و لوازم جانبی توپ نیز خواهد بود. مشخص است یک کامیون در حالی که توپ به پشت آن وصل بوده و در مکانی نزدیک به خط مقدم در حال حرکت است یک هدف راحت برای بالگردها و یا جنگنده های دشمن خواهد بود.

مسئله بعدی نیروی انسانی مورد استفاده برای این توپ است. برای عملیاتی کردن این توپ و شلیک آن به صورت استاندارد به 8 نفر نیاز است. کافی است تا این توپها و نفرات را در تعداد بالا تصور کنید تا متوجه نفرات لازم فقط برای عملیاتی کردن این گونه از توپها شوید.

از نظر قدرت تخریب و برد نیز این توپ آن چنان نیرومند به حساب نمی آید. چیزی در حدود 2 کیلوگرم تی ان تی در یک گلوله 105 میلی متری وجود دارد که در برابر زره های پشیشرفته امروزی آنچنان کارا نخواهد بود. در زمینه برد نیز باید گفت که این توپ با بردی در حدود 11 کیلومتر در نگاه اول بردی مناسب دارد، اما فراموش نکند که این توپ عقب تر از خط یک به سر می برد و مقداری از توان خود را باید صرف رسیدن به خطوط خودی و گذر از آن کند. این یعنی این که امکان استفاده بهینه از برد 11 کیلومتری توپ وجود ندارد.


گلوله 120 میلی متری خمپاره انداز رزم


البته باید گفت که صنایع دفاعی ایران در سال 1389 با معرفی سامانه خمپاره انداز " رزم " بسیاری از مشکلات موجود در امر پشتیبانی را حل کرد. یک خمپاره 120 میلی متری که با یک خودروی تاکتیکی کوچک مثل کلاس " سفیر " قابل حمل است. این یعنی قابلیت بالای این سامانه برای تحرک و همچنین استتار که عواملی مهم و حیاتی در میدان نبرد نامتعارف به حساب می آیند.

در بحث خدمه نیز باید گفت که یک خمپاره به طور معمول از 4 نفر تا 6 نفر برای عملیات بهره می برد که در صورت لزوم می توان این عمل را با 2 نفر نیز به انجام رساند. این یعنی نفرات کمتر و در نتیجه صرفه جویی در منابع انسانی و مالی که خود نکات مهم دیگری در اداره جنگ به شمار می آیند.

در بحث برد نیز سامانه رزم توانست تا با استفاده از سامانه های پیشرانه کمکی و رساندن برد به 16 کیلومتر برد شلیک نیروهای پیاده ایران را افزایش دهد. در عین حال چون خمپاره سامانه ای است که در خط یک به کار می رود می توان از این برد 16 کیلومتری با بهره بیشتری استفاده کرد.

با این وجود سامانه " رزم " هنوز یک مشکل داشت و آن هم بحثی به نام قدرت آتش و تخریب است. گلوله 120 میلی متری این خمپاره در بهترین شرایط می تواند حاوی 3 کیلوگرم تی ان تی باشد که باید وجود توان تخریب مناسب آنچنان که باید و شاید پاسخ گویی بخشی از تهدیدات متصور برای یگان های پیاده ایران نبود.

در اینجا بود که سازمان صنایع دفاعی ایران با معرفی سامانه " وفا " در حقیقت یک ابر خمپاره را به نیروهای مسلح ایران تحویل داد. بر اساس تخمین های موجود این خمپاره انداز وزنی در حدود 300 تا 350 کیوگرم دارد که آن را به یک انتخاب سبک و ایده آل  برای خودروهای سبک تبدیل می کند.


خمپاره انداز وفا به همراه گلوله مخرب آن


در بحث برد نیز این خمپاره انداز از دو گونه گلوله استفاده می کند که اولین آنها گونه معمولی با بردی در حدود 9 کیلومتر است و گونه دوم که از پیشران راکتی کمک می کرد بردی در حدود 20 کیلومتر دارد. این بدین معنا است که برد این سامانه نسبت به خمپاره انداز " رزم " نیز 4 کیلومتر افزایش یافته است. اما این قدرت آتش و تخریب این سلاح است که آن را بسیار متفاوت می کند.

 این خمپاره می تواند در هر دقیقه 5 تا 8 گلوله را به سمت هدف شلیک کند. اما بر خلاف گلوله های 105 یا 120 میلی متری، گلوله های 160 میلی متری حاوی 10 تا 11 کیلوگرم تی ان تی هستند که می توانند برای هر هدفی یک کابوس واقعی باشند.


دکتر احمدی نژاد و سردار وحیدی در کنار ابر خمپاره ایرانی


این یعنی به نسب خمپاره های قبلی توان تخریبی حدودا 5 برابر افزایش یافته است. برای درک بهتر این قدرت تخریب بهتر است بدانید که عمده کشورهای دنیا امروزه از توپهای کالیبر 155 به عنوان بزرگترین توپ در سازمان رزم خود بهره می برند. با توجه به معرفی سیستم های حسگر لیزری در توپهای ایرانی می توان این انتطار را داشت که به زودی شاهد معرفی گلوله های هدایت شونده برای خمپاره ها باشیم که در آن صورت می توان به سامانه وفا لقب " ابر خمپاره ایرانی " برای قرن بیست و یکم را داد.

سایت مشرق



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

غلبه نظامی ایران
یکشنبه 91/9/26 ساعت 2:3 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از دستاورد جدید دفاعی کشور؛
ایران با بومی سازی بحث شبیه سازهای زیر سطحی گام بزرگی را درعرصه خودکفایی دفاعی برداشته است و توانسته است به عنوان هفتمین کشور دارای این فناوری در جهان شناخته شود. این شبیه ساز دارای 13 سناریوی آموزشی و 20 سناریوی کنترل صدمات است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، زیردریایی ها سالهاست که به عنوان یکی از سلاح های اصلی در نبردهای دریایی به ایفاء نقش مشغول هستند.از زیردریایی های کوچک مخصوص حمل نیروهای ویژه تا زیردریایی چند هزار تنی اتمی همگی دارای خدمه ای هستند که وظیفه هدایت و ناوبری شناور را بر عهده دارند.

مشخص است که این افراد به تمرین و مهارت بالایی برای هدایت زیردریایی خود احتیاج دارند. زیرا که یک نکته مشخص است و آن هم این که "در زیر دریا اولین اشتباه آخرین اشتباه است." هر کدام از مانورهای زیردریایی به مانند قوس به سمت پایین و یا صعود به سطح آب و یا عمق مخصوص پریسکوپ و یا انجام مانورهایی برای فرار از دست اژدرهای دشمن به مهارت خاصی نیاز دارد که برای رسیدن به آن به ساعتها تمرین نیاز است.

همان گونه که مشخص است برای آموزش دادن این خدمه شما بایستی آنها را در شرایطی مانند درون یک زیردریایی قرار بدهید تا این افراد بتوانند با شرایط موجود آشنا شده و در زمان عملیات های واقعی از عهده وظایف محوله بربیایند. یک روش برای آموزش خدمه زیرسطحی ها در زمان گذشته این بوده است که این افراد در زیردریایی های کوچکتر و ساده تر در کنار ملوانان و افسران با تجربه تر به دریا رفته و به تمرین تاکتیکهای مورد نظر می پرداختند. با توجه به طبیعت ناآرام دریا و همچنین هزینه های بالای این مسئله نیروهای دریایی در سرتاسر دنیا به این فکر افتادند که به دنبال ساخت شبیه سازهای زیردریایی بروند.

در جهان امروز کشورهای زیادی از شبیه سازهای دریایی استفاده می کنند اما به دلیل بالا بودن هزینه ها و همچنین تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در این سامانه ها کشورهای محدودی به این تکنولوژی دسترسی دارند.

در حال حاضر تعداد کشورهای های صاحب این فناوری به زحمت به تعداد کمتر از انگشتان دو دست می رسد. در کل کشورهای معدودی در جان هستند که توانایی ساخت زیردریایی و سیستم های مرتبط را دارند که عبارت اند از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و انگلستان.

البته کشوری مانند آلمان تنها در حوزه زیردریایی های دیزل الکتریک فعالیت داشته و به حوزه زیرسطحی های اتمی وارد نشده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز دیگر کشور این لیست است که البته در حال حاضر در ساخت زیردریایی های سبک مثل کلاس "غدیر" به خودکفایی رسیده است.

تعدادی از شرکتهایی که امروزه به عنوان پیشرو در این بخش شناخته می شوند عبارت اند از: L-3 از آمریکا، BAE شرکت دفاعی مشترک اروپایی که انگلستان سهام دار عمده آن است، Rheinmetall از آلمان،  Saab systemsاز سوئد و تالاس فرانسوی از جمله بازیگران اصلی  این حوزه هستند. روسیه و چین نیز در این حوزه به اندازه نیاز بومی خود حضور دارند اما پیمانکاران اصلی آنها شرکتهای دولتی هستند که آنچنان شناخته شده نیستند. در حقیقت بازار شبیه سازهای نظامی در حال حاضر در انحصار کمپانی های غربی قرار دارد.

در واقع جمهوری اسلامی ایران با بومی سازی بحث شبیه سازهای زیر سطحی گام بزرگی را درعرصه خودکفایی دفاعی برداشته است و توانسته است به عنوان هفتمین کشور دارای این فناوری در جهان شناخته شود. البته در این حوزه شرکتهای دیگری نیز از کشورهای دیگر حضور دارند، اما عمده آنها در تهیه نرم افزار و یا سخت افزارهای مورد نیاز خود به کمپانی های نام برده شده در بالا نیازمند هستند.

نباید از این مهم غفلت کرد که تمامی کشورهای بالا می توانند به راحتی نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری خود را از تمامی دنیا تامین کنند اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امکان خرید حتی یک پیچ را به راحتی از خارج کشور نداشته و متکی به توانمندی های داخلی خود هستند.

در کشور ما سابقه زیرسطحی آنچنان طولانی نبوده و تاریخچه آن به اوایل دهه 1370 شمسی بازمی گردد. در اوایل دهه 70 شمسی ایران 3 فروند زیردریایی کلاس "کیلو" را از کشور روسیه خریداری و به ایران وارد کرد. در ادامه این روند و با توجه به بحث تحریم های تسلیحاتی بر علیه کشور، متخصصان داخلی به طراحی و ساخت زیردریایی های سبک " غدیر " اقدام کردند.


زیردریایی های کلاس غدیر نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران


این زیردریایی ها به صورت اختصاصی برای محیط خاص خلیج فارس و تنگه هرمز طراحی شده است. خلیج فارس یکی از پهنه های آبی کم عمق در جهان به حساب می آید که عملیات زیرسطحی ها در آن بسیار مشکل است. امروزه ناوگان زیردریایی های غدیر ایران در حال افزایش بوده و بنا به آمار نزدیک به 20 فروند از این زیردریایی ها به خدمت نیروی دریایی ارتش ایران در آمده است.

این تعداد از زیردریایی به همراه احتمال افزایش تعداد آنها در آینده نزدیک خود به خود بحث آموزش و آماده سازی خدمه را به عنوان یک اولویت بسیار مهم مطرح می کند.

یکی از این دستاوردهای مهم نیروی دریایی ارتش طی سالهای اخیر، شبیه ساز زیردیایی "غدیر" بوده است. در این شبیه ساز که به صورت 100 درصد به به مانند فضای داخلی یک زیردریایی کلاس غدیر طراحی شده است خدمه می توانند با کلیه سامانه های موجود در زیردریایی آشنا شده و به تمرین شرایط گوناگون بپردازند.


فعالیت کاربران با شبیه ساز زیردریایی غدیر


از جمله مختصات قابل اشاره این سامانه مواردی همچون وجود پنل های کنترلی مخصوص استاد و دانشجو اشاره کرد. در این جا باید به این نکته مهم اشاره کرد که حوادث مختلفی ممکن است در طول یک ماموریت زیردریایی حتی در زمان صلح روی دهد.


شبیه ساز زیردریایی غدیر


برخوردهای ناگهانی با عوارض موجود در دریا، ایجاد اختلال در سیستم ها، آتش سوزی و یا نفوذ آب در داخل زیردریایی از جمله سناریوهای قابل فرضی است که ممکن است در یک زیردریایی رخ دهد. در این سامانه بومی امکان مواجه شدن با تمامی این شرایط و تمرین برای مقابله با آن وجود دارد.

از دیگر توانایی های موجود در این سامانه بحث ایجاد شرایط حرکتی و رفتاری زیردریایی در زیر آب است. در توضیح این مسئله باید گفت که زیردریایی به عنوان وسیله ای که به عمق دریا نفوذ می کند با فشار و جریانهای مختلف آبی در زیر سطح دریا رو به رو می شود. در این شرایط زیردریایی حرکات و رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهد که لازم است خدمه خود را با آنها تطبیق بدهند.


نمایی از داخل شبیه ساز زیردریایی کلاس غدیر


در تمرین های اولیه به احتمال زیاد خدمه تازه کار با مشکلاتی همچون تهوع و یا دریازدگی و حتی وحشت از محیط بسته رو به رو می شوند که با تمرین در این شبیه ساز می توان این مشکلات را حل کرد. فراموش نکنید که در صورتی که این مشکلات در صورت بروز در دریا می تواند بسیار خطرناک بوده و به مرگ پرسنل و یا حتی غرق شناور منجر شوند.

اما با استفاده از شبیه سازهای موجود می توان خدمه را به طور کامل از نظر جسمی، روحی و فنی برای عملیات در زیر سطح آماده کرد. بنا بر اعلام امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش قرار است که در روز 8 آذر امسال به صورت رسمی از این سامانه شبیه ساز پرده برداری شده و به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

* برخی ویژگی های مهم شبیه ساز زیردریایی غدیر

یک مقام مسئول در نیروهای مسلح کشورمان در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع و امنیت مشرق، رسیدن به این نقطه و عملیاتی شدن شبیه سازی با این کیفیت را ثمره همکاری دانشگاههای مهم کشور، نیروی دریایی ارتش و متخصصان شرکت ایزایران عنوان و اضافه کرد: این شبیه ساز زیردریایی دارای 13 سناریوی مختلف آموزشی و 20 سناریوی کنترل صدمات است که تعریف و پیاده سازی این سناریوها، نشانگر اشراف کامل متخصصان ایرانی بر عملکرد و طراحی و ساخت یک زیردریایی است.

به گفته وی، ارزیابی کارآموزان و صدور کارنامه برای آنها یکی دیگر از اقدامات مهم این شبیه ساز بومی است که نقش آموزشی آنرا کامل می کند و برای ارزیابی دقیق کارآموزان، این شبیه ساز دارای کنسول استاد با 4 صفحه نمایش در خارج از کابین با امکان نظارت بر داخل آن است.



بر اساس اطلاعات این مقام مسئول، شبیه سازی کلیه تابلوها، پنل ها، شیرها، گیج ها، تجهیزات ناوبری به صورت آنالوگ و گرافیکی و در مجموع شبیه سازی کلیه رفتارهای حرکتی زیرسطحی به خوبی توسط کارشناسان ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده و نمره قبولی را از بازرسان نهادهای ذی ربط دفاعی گرفته است.

وی یادآور شد: این شبیه ساز ایرانی دارای سیستم حرکتی سه درجه آزادی از نوع الکتریکی با قابلیت ایجاد چرخش 28 درجه است که کارب با حضور در داخل آن با حالتی کاملا مشابه زیردریایی های واقعی مواجه می شود و ضمن کاهش بسیار زیاد هزینه ها، آموزش نسل جدید رزمندگان ایرانی برای صیانت از مرزهای آبی کشور سرعت عمل بیشتری به خود می گیرد.

شاید تیتر این گزارش از نگاه برخی خوانندگان و کاربران غلو آمیز به نظر برسد اما وقتی نظر تحلیلگران و گزارش رسانه های غربی درباره اهمیت زیردریایی های غدیر در حفاظت از مرزها و منافع ایران و جلوگیری از هرگونه تعدی به مرزهای کشورمان را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که نقش این زیرسطحی ها از بسیاری دستاوردهای استراتژیک نظامی کشور کمتر نیست و کشورهای دارنده این فناوری حاضر بودند هر هزینه ای کنند تا نیروهای مسلح ایران به این فناوری دست نیابند.

سایت: مشرق



برچسب‌ها: نیروی دریائی

فلسفه وجودی سپاه
پنج شنبه 91/9/23 ساعت 10:19 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرلشکر جعفری در همایش فرماندهان و مدیران قرارگاه خاتم الانبیاء(ص):
دفاع و پاسداری از دستاوردهای انقلاب فلسفه وجودی سپاه است

خبرگزاری فارس: فرمانده کل سپاه پاسداران درباره فلسفه وجودی سپاه پاسداران، گفت: پاسداری و دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مهمترین ماموریت سپاه پاسداران است.

خبرگزاری فارس: دفاع و پاسداری از دستاوردهای انقلاب فلسفه وجودی سپاه است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سپاه، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهمین گردهمایی سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) ضمن بیان فلسفه وجودی سپاه پاسداران اظهار داشت: پاسداری و دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مهمترین ماموریت سپاه پاسداران است که این مهم در اصل 150 قانون اساسی برعهده سپاه گذاشته شده است.

 

فرمانده کل سپاه با اشاره به تاثیر و ظهور فرهنگ مقاومت و الگوی ایستادگی انقلاب اسلامی و ملت ایران در پیروزی اخیر مردم غزه اظهار داشت: پس از 34 سال امروز موفقیت های انقلاب اسلامی در صدور اندیشه مقاومت و ایستادگی برابر زورگویان و مستکبران عالم به مردم آزاده جهان و تاثیر گذاری این موضوع را می توان در عرصه پیروزی اخیر مردم غزه در جنگ 8 روزه برابر رژیم صهیونیستی مشاهده کرد.

 

فرمانده کل سپاه با اشاره به برخی از عملکردهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) گفت: کارهای بسیار خوبی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) صورت گرفته است اما لزوم برخورداری از یک سازمان پویا، راضی نشدن به وضع موجود و حرکت به سوی وضعیت مطلوب است.

 

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بندهایی از منویات مقام معظم رهبری در ابلاغ سند راهبردی سازندگی برای سپاه اظهار داشت: انتظار رهبری از سپاه تبدیل شدن به سرمشق و الگویی تحسین برانگیز برای دیگر دستگاهها در عرصه سازندگی است.

 

وی خاطرنشان کرد: جامه عمل پوشاندن به منویات و انتظارات مقام معظم رهبری و تحمل سختی ها و مشقت های این مسیر از وظایف اصلی یک پاسدار انقلاب اسلامی است که قطعاً پاسداران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به این مهم عمل خواهند کرد.

 

سرلشکر جعفری با اشاره به اهمیت معنویت افزایی در سازمانها تصریح کرد: توجه به ابعاد معنوی و معنویت افزایی در تمامی مجموعه هایی که در معرض آسیب پذیری هستند باعث رشد، تعالی و ایجاد فرهنگ ازخودگذشتگی و ایثار در آن مجموعه می گردد.

 

وی ضمن تشریح لزوم معنویت افزائی در سپاه از دیدگاه رهبری افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری محور اصلی قدرت سپاه معنویت است و بدون توجه به معنویت نمی توان به ارزش های بالای سازمانی دست یابیم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) که رعایت ابعاد فنی، تخصصی، کیفی را در انجام پروژه ها مد نظر دارد باید بیش از گذشته انتظارات مقام معظم رهبری در بعد معنویت افزایی را محقق سازد.

 

فرمانده کل سپاه با اظهار امیدواری از کنار گذاردن آنچه از قبل در عرصه های مدیریتی به جامعه ما ورود پیدا کرده است، تاکید کرد: اسلامی کردن دستگاهها و سازمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شروع این مهم در سپاه از مهم ترین وظایف پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از انقلاب و اسلام است.

 

سردار جعفری با اشاره به پیام عاشورا افزود: الگوپذیری از قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و حرکت در این مسیر وظیفه اصلی هر انسان مومن و متعهد است که تطبیق این قیام در رفتار و منش سازمانی سپاه از اصول پاسداری در راه دفاع از انقلاب و اسلام است.

 

وی با تأکید بر این که برای اظهار دوستی و پذیرش ولایت واقعی امام حسین علیه السلام باید تلاش کنیم که در این مسیر گام برداریم، افزود: حادثه عظیم عاشورا یک الگوی بزرگ و بی نظیر الهی است که توسط خدای متعال طراحی و توسط سیدالشهدا (ع) اجرا شد، که مسلمانان و مومنین باید از این حادثه عظیم الگو پذیرند.

فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

بالگرد ملی
سه شنبه 91/9/21 ساعت 3:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در جزیره کیش صورت گرفت
رونمایی از 2مدل بالگرد ملی توسط وزیر دفاع

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع از دو مدل بالگرد ملی در کلاس‌های سبک و متوسط رونمایی کرد.

خبرگزاری فارس: رونمایی از 2مدل بالگرد ملی توسط وزیر دفاع

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، صبح امروز دو مدل بالگرد ملی کلاس سبک و متوسط و نیز یک فروند بالکرد بازسازی شده با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های هوایی ایران در جزیره کیش رونمایی شد.

بالگرد 214 اس تی با قابلیت حمل 20 نفر در بالگرد کلاس نیمه سنگین، یکی از این بالگردها بود که توسط متخصصان داخلی بازسازی کامل و به نام «شهریار» نامگذاری شده است.

همچنین بالگرد پنها1 با قابلیت حمل 14 نفر در کلاس متوسط و نیز بالگرد پنها2 با قابلیت حمل 8 نفر در کلاس سبک، دو مدل بالگرد ملی بودند که امروز رونمایی شدند.

این بالگردها علاوه بر ماموریت های پشتیبانی می توانند در برخی ماموریت های نظامی نیز مشارکت داشته باشند.

فارس نیوز

 



برچسب‌ها: بالگرد

رمزگشائی تمام اطلاعات
دوشنبه 91/9/20 ساعت 6:25 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشروح/سردار حاجی‌زاده در دانشکده هوافضای خواجه نصیر:
رمزگشایی تمام اطلاعات پهپاد«RQ170»/توان ساخت موشک‌هایی با برد بیش‌از 2000کیلومتر را داریم

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی هوافضای سپاه از رمزگشایی کامل پهپاد RQ170 خبر داد و گفت: با شکار این پهپاد، پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا در این زمینه در اختیار ایران است.

خبرگزاری فارس: رمزگشایی تمام اطلاعات پهپاد«RQ170»/توان ساخت موشک‌هایی با برد بیش‌از 2000کیلومتر را داریم
? گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر امروز در همایش «روز پیروزی» که توسط دانشکده هوا و فضای دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی برگزار شد، با اشاره به به دام اندختن پهپادهای آمریکایی و نیز استفاده از فناوری‌های آنها، به هواپیمای بدون سرنشین RQ170 اشاره کرد و گفت: این هواپیما که سال گذشته در شرق کشور به دام انداخته شد، یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی است که البته رادارگریزی، تنها ویژگی مهم آن نیست بلکه این هواپیمای پنهانکار در چندین بخش از فناوری‌های سطح بالا برخوردار است.

* ویژگی‌های منحصر به فرد پهپاد آمریکایی در اختیار ایران

حاجی‌زاده گفت: موتور این هواپیما و سیستم حرارتی آن به گونه‌ای است که اختلاف دما ایجاد نکرده و موجب می‌شود تا این هواپیما از دید رادارها دور بماند.

وی با اشاره به ارتباط این هواپیما با سامانه‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: در بخش صوت این هواپیما نیز از فناوری‌هایی استفاده شده که صدای این هواپیما با سنسورهای موجود قابل شنیدن نباشد و در رنگ آن نیز از فناوریی استفاده شده که وقتی این هواپیما مقداری فاصله می‌گیرد، نمی‌توان آن را دید.

وی خاطرنشان کرد: ابر سفیدی که پشت هواپیماها در موقع پرواز به وجود می‌آید در این پهپاد نیست و البته در سنسورهای جاسوسی آن نیز که فراطیفی عمل می‌کند از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده که می‌تواند از طریق بازتابش امواج، حتی جنس و فیزیک اجسام بر روی زمین را هم مشخص کند.

برای مثال، در این سیستم تشخیص حتی یک تانک در زیر تور استتار قابل شناسایی است و این سامانه می‌تواند جنس زمینو تاحدی عمق آب را هم برای انجام عملیات‌های آبی و خاکی شناسایی کند.

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه امروز ما تمامی سامانه‌ها و هاردهای این هواپیما را رمزگشایی و تمام اطلاعات آن را استخراج کرده‌ایم، اظهار داشت: هیچ چیزی از این هواپیما نیست که ما ندانیم و ما قدم به قدم می‌دانیم که این هواپیما کجاها رفته است.

* RQ170 هیچ ماموریت هسته‌ای در ایران نداشته است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، صهیونیست‌ها پیش اوباما رفته و از اینکه او نسبت به مسائل هسته‌ای ایران کم‌کار است انتقاد کرده بودند اما اوباما به آنها گفته بود مأموریت RQ170 در حقیقت جاسوسی هسته‌ای از ایران بوده و ما برای این کار چنین هزینه سنگینی هم داده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: امروز ما تمام اطلاعات هواپیما را استخراج کردیم و معلوم شد که این هواپیما هیچ مأموریت هسته‌ای در ایران نداشته است.

حاجی‌زاده افزود: اینها نشان‌دهنده آن است که موضوع هسته‌ای تنها یک بهانه در دست غربی‌ها است.

 

* RQ170 به سلامت به زمین نشست

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی به دام انداختن RQ170 گفت ما نمی‌توانیم برخی موضوعات را اعلام کنیم و آمریکایی‌ها هم حالا حالاها باید منتظر باشند تا این موضوع را بفهمند.

حاجی‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه گفته می‌شود بخش زیرین RQ170 از بین رفته است، گفت: این هواپیما آنقدر به لحاظ ضخامت نازک است که در افق به صورت یک خط دیده می‌شود که البته این یکی از ویژگی‌های رادارگریزی آن است.

حاجی‌زاده ادامه داد:‌این هواپیما در بخش زیرین، تنها چرخ‌های خود را دارد که البته چون این هواپیما در کویر به زمین نشانده شده چرخ‌های آن آسیب دیده اما بخش زیرین آن سالم است و این را خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

وی تصریح کرد: اجزا و سامانه‌های این هواپیما در هنگام مأموریت به صورت تلسکوپی از زیر آن بیرون آمده و بعد از انجام مأموریت مجدداً به داخل هواپیما جمع می‌شود.

وی گفت: در آینده اگر مسائل محرمانه و طبقه‌بندی وجود نداشت، شاید عکس‌های دیگری از این هواپیما و اجزای داخل آن را منتشر کنیم.

* پیشرفته‌ترین فناوری پهپادها در اختیار ایران است

وی با تأکید بر اینکه با شکار این هواپیما پیشرفته‌ترین فناوریهای پهپادی و شناسایی در اختیار ایران قرار گرفته است، گفت: اینکه ما تنها به بحث مهندسی معکوس بپردازیم، یک بحث ابتدایی است و ما تلاش می‌کنیم تا بهترین استفاده را از این فناوری‌ها داشته باشیم که البته بومی‌سازی بعضی از این فناوری‌ها ممکن است تا مدتها طول بکشد چرا که این سیستم‌ها در اختیار پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز قرار ندارد.

* پهپاد ایوب، ساخت ایران در سال 1381 است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با رد این موضوع که گفته می‌شود، پهپاد ایوب (پهپاد در اختیار حزب‌الله) با استفاده از فناوری‌ها و قطعات RQ170 ساخته شده گفت: پهپاد ایوب در سال 1381 در ایران ساخته شد و این نشان می‌دهد که ما در آن زمان نیز این فناوری‌ را داشته‌ایم.

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه رادارهای اسرائیل توان شناسایی این پهپاد را نداشتند گفت:‌ حزب‌الله از نوع انتخاب مسیر و هدف و زمان اعلام آن اهداف دیگری را دنبال می‌کرد و می‌دانست که این هواپیما با این روند شناسایی خواهد شد اما آنها اهداف دیگری را دنبال می‌کردند که به آن نیز دست پیدا کردند.

* تولید پهپادهای از نوع اسکن ایگل در داخل کشور

حاجی‌زاده در خصوص به دام انداختن پهپاد اسکن‌ایگل که اخیراً اخبار به دام انداختن آن منتشر شده گفت: پهپادهای از این نوع و یا از مدل دیگری به نام شدو (سایه) از آمریکایی‌ها در اختیار ما قرار داشته که برخی به علت نقص فنی سقوط کرده‌اند و برخی نیز توسط پدافند ما به دام افتادند که این پهپاد اسکن‌ایگل نیز در میان آنها بوده و امروز تعداد زیادی از این هواپیما نیز در داخل تولید شده است و به دام انداختن آن چیز جدیدی به ما اضافه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به خوبی از توان ما مطلع هستند اظهار داشت: وقتی پهپاد آنها بر روی خلیج فارس مورد هجوم جنگنده‌های ما قرار گرفت، آمریکایی‌ها از یک موضع پایین اعلام کردند که این هواپیما سامانه‌های موشکی بر رویش نصب نبوده است. 

* فرهنگ عاشورایی؛ عامل شکست اسراییل در غزه

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نتایج به وجود آمده از جنگ هشت روزه غزه گفت:‌ در سال 1967 همه کشورهای عربی تصمیم به جنگ با اسرائیل گرفتند که در این جنگ شکست خوردند اما در جنگ هشت روزه غزه فلسطینی‌ها با امکاناتی محدود کاری کردند که اسرائیل مجبور شد تمام شروط آنها را بپذیرد و البته اگرچه همه بر روی کمک‌های فیزیکی ایران تکیه کردند اما آنچه باعث شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ شد، راکت‌ها نبودند بلکه فرهنگ عاشورایی بود که امروز بر رزمندگان فلسطینی حاکم شده و در پیام آقای هنیه نیز به آن اشاره شد.

* بمب اتم ملت ایران مسیر سالار شهیدان است

حاجی‌زاده با بیان اینکه بمب اتم ملت ایران مسیر سالار شهیدان است،‌گفت: دشمن از بمب‌ها و موشک‌های ما هراس ندارد بلکه هراس آنها از فرهنگ عاشورایی است که ملت ما به دیگران منتقل کرده است.

* استقرار پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه جنگ روانی است

حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مسائل سوریه گفت: هرچند اوضاع در این کشور پیچیده شده اما آنچه مسلم است آمریکایی‌ها نمی‌توانند سناریوی لیبی را در این کشور پیاده کنند چرا که در آنجا قذافی و تعداد معدودی از نیروهایش در یک طرف بودند و مردم لیبی و ناتو در طرف دیگر اما در سوریه مردم از دولت خود حمایت می‌کنند و تروریست‌ها نیز با این کشتارهایی که انجام می‌دهند نمی‌توانند در این کشور حاکم شوند همانطور که منافین با ترورهای بیشمارشان نتوانستند بر ایران مسلط شوند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه سوریه ظرفیت ایجاد جنگ تمام‌عیار در آن را ندارد به استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه اشاره کرد و آن را یک عملیات روانی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع دانست و گفت: اگر اینها مقدمه‌ای برای اقدام زمینی علیه سوریه باشد، آمریکایی‌ها باید بدانند که در باتلاق فرو خواهند رفت. ما هم هرگونه پشتیبانی معنوی، فکری و سیاسی که وظیفه‌مان باشد در قبال سوریه انجام می‌دهیم.

* هیچ همکاری با چین و روسیه در زمینه پهپادها نداریم

حاجی‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ایران با کشورهایی نظیر چین و روسیه در به دام انداختن پهبادهای آمریکا مشارکت داشته است، ضمن تکذیب این موضوع خاطرنشان کرد: هیچ کشوری این توانمندی‌ها را به ما نداده و اگر آنها این توانمندی‌ها را داشتند خودشان از آن استفاده می‌کردند چرا که آمریکا در همه جای دنیا جاسوسی می‌کند.

وی افزود: اگرچه شاید از طرف برخی کشورها درخواستی مبنی بر مشارکت در استفاده از فناوری این پهپادها به دولت یا وزارت خارجه شده باشد اما ما هیچگونه همکاری چه در زمینه به دام انداختن و چه بهره‌بری از پهپادها با هیچ کشوری نداشته‌ایم. 

* تولید انبوه و متنوع موشک‌های دوربرد در ایران

حاجی‌زاده در خصوص سامانه موشکی S300 نیز گفت: این قرارداد ملقا شده و جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری آن است اما به عرصه موشکی با اقداماتی که افرادی مانند شهید طهرانی‌مقدم انجام داد امروز ما از راکت‌های ابتدایی مثل نازعات و زلزال به موشک‌های دوربرد سجیل و شهاب 3 رسیده‌ایم که امروز تعداد بیشماری از آنها با تنوع مختلف در کشور تولید می‌شود.

* توان ساخت موشک‌های با برد بیش‌از 2000 کیلومتر را داریم

حاجی‌زاده ادامه داد: ما احتیاجی به موشک‌های با برد بیش از 2000کیلومتر نداریم چرا که اهداف ما یا در منطقه است و هدف دوردستمان نیز رژیم صهیونیستی است. اگرچه فناوری ساخت موشک با برد بیش از 2000کیلومتر را داریم (همانطور که ماهواره در مدار زمین قرار دادیم) اما نیازی به آن احساس نمی‌کنیم.

* توان موشکی حزب‌الله صدها برابر فلسطینیان است

وی در خصوص راکت‌های فجر 5 نیز گفت: این راکت‌ها در نیروی زمینی ما به کار گرفته می‌شود که یک نوع آن بردی در حدود 75کیلومتر دارد اما آنچه مسلم است امکانات در اختیار حزب‌الله لبنان به لحاظ فناوری و پیچیدگی و توانمندی صدها برابر آن چیزی است که امروز در اختیار فلسطینیان است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه متأسفانه به علت محدویت غزه نتوانستیم کمک زیادی به آنها بکنیم، گفت: اما وضعیت در حزب‌الله لبنان و به طریق اولی در ایران بسیار متفاوت‌تر است.

* ارتش و سپاه دو بازوی توانمند نظام

حاجی‌زاده سپاه و ارتش را دو بازوی قدرتمند نظام عنوان کرد و گفت: هرکدام از این نیروها وظایف خاصی دارند که نمی‌توان از هیچکدام آنها چشم‌پوشی کرد.

وی تدابیر و تصمیمات رهبر معظم انقلاب در خصوص مباحث نظامی را حکیمانه توصیف کرد و گفت: شاید افراد زیادی از فرماندهی ایشان و نیروهای مسلح خبر نداشته باشند چرا که این موضوعات محرمانه است اما همینقدر باید گفت که هدایت ایشان کشور را به جایگاهی رسانده که کسی جرأت جسارت به ایران را ندارد.

* ماجرای تهدید رسمی ایران به جنگ در زمان بوش

حاجی‌زاده افزود: در زمان بوش هر روز به انحای مختلف به ما پیغام می‌دادند و تهدید می‌کردند و حتی یکبار از طرف یکی از کشورهای بزرگ به صورت رسمی پیام دادند و برای جنگ تاریخ تعیین کردند که برخی مسئولین هم نگران شدند اما کسی که هیچ نگرانی در او ایجاد نشد فرمانده معظم کل قوا بود که با تدبیر تهدیدات را خنثی کردند.

حاجی‌زاده گفت: اگر این تدابیر نبود ما در جنگ‌های منطقه پایمان باز می‌شد برای مثال آمریکایی‌ها قصد داشتند کاری کنند که ما با طالبان در افغانستان درگیر شویم و به نوعی به نیابت از ناتو با آنها بجنگیم که اما رهبر معظم انقلاب با تدابیر خود جلوی این توطئه را گرفتند.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه به دنبال کشورگشایی نیستیم گفت: به همین خاطر نیاز به ایجاد پایگاه‌های نظامی در دنیا نداریم و آنچه که در فلسطین و حزب‌الله است متعلق به اسلام و ملت‌های خودشان است و اگر قرار بود این پایگاه‌ها کسی را نجات دهد وضع شوروی به این روز نمی‌افتاد. ما به جای ایجاد پایگاه، حرف‌هایی داریم که برد لازم را در جهان دارد.

* تاکید بر استفاده نیروهای مسلح از ظرفیت دانشگاهها

حاجی‌زاده در پایان با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها در نیروهای مسلح گفت: اگرچه شاید برخی سوءمدیریت‌ها نیز باشد اما اراده ما بر استفاده از این ظرفیت‌ها است و تجربه نشان داده هرجا که توانسته‌ایم، دستاوردهای بسیار بالایی نصیب نیروهای مسلح کشورمان شده است.

 

فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پیشرفت سریع ایران
یکشنبه 91/9/19 ساعت 10:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
جزایری در گفت‌وگو با العالم مطرح کرد
پیشرفت سریع ایران در ساخت انواع پهپاد/آغاز دوره زوال قدرت‌های پوشالی

خبرگزاری فارس: معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان اهمیت و ابعاد شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: پیشرفت سریع ایران در ساخت انواع پهپاد/آغاز دوره زوال قدرت‌های پوشالی

به گزارش فارس، «سردار سید مسعود جزایری» معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با العالم، ضمن اشاره به سردرگمی آمریکایی ها در مواجهه با قدرت دفاعی و پدافندی ایران، تصریح کرد: مدتی از شکار پهپاد جدید آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می گذرد و نکته قابل توجه این است که ایران از دو منظر، یکی به لحاظ قدرت دفاعی و دیگری از مباحث علمی و فناوری در وضعیت خوبی قرار دارد. از طرفی قادریم دشمن و هر هواپیمایی که بخواهد وارد مرزهای ایران شود شناسایی و رصد کنیم. گاهی اخطار می دهیم که وارد منطقه ما شده اند و مطابق با قوانین بین المللی باید خارج شوند. از لحاظ علمی هم دانشمندان ما در مرحله ای هستند که می توانند فناوری های مخلتفی را در امور مخلتف مخصوصا امور دفاعی و نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی کشور از خود بروز دهند. ما در گذشته آرکیو 170 را داشتیم و امروز پهپادهای دیگر آمریکا در دام پدافندی ایران گرفتار می شوند. به نظرم آمریکایی ها باید متوجه باشند که ما  توان لازم برای اقدامات پدافندی را دارا هستیم و توصیه می کنیم برای خود و دیگران بی جهت ایجاد زحمت نکنند.

علت تناقض در اظهارات آمریکا

سردار جزایری در ادامه و در پاسخ به پرسشی پیرامون علل تناقض گویی مقامات آمریکایی پس از انتشار این خبر گفت: آمریکا سه مشکل عمده دارد و به همین دلیل گاهی مواضعش دچار تناقض می شود، یکی مشکلاتی است که حزب حاکم با سایر احزاب ذی نفوذ دارد و به تعبیر بهتر در مسائل داخلی، هیات حاکمه با مشکل روبروست و تشریح این مشکلات نیاز به بحث مستقل دارد. مشکل دیگر که موجب تناقض گویی آنها می شود، سیاست خارجی آمریکاست از یک طرف با دوستان و هم پیمانان خود و از طرف دیگر با اوضاع منطقه به خصوص غرب آسیا دارای مشکلات، تناقضات و ناهنجاریهایی  است. مشکل سوم اختلاف نظر بین سیاسیون و نظامی های آمریکاست. به همین دلیل گاهی مشاهده می کنیم در هیات حاکمه آمریکا تناقضاتی بروز می کند. اما مبدا پرواز مشخص است و خودشان هم اعتراف کردند که پهپاد شکار شده، آمریکایی بوده است.

نکته مهمی که باید بگویم این است که ما به لحاظ علمی و فناوری از مرحله این گونه پهپاد ها عبور کرده ایم البته مساله پهپاد قبلی حایز اهمیت بود و خوشبختان دانشمندان ما توانستند استفاده های قابل توجهی از آن داشته باشند اما در مورد هواپیماها و پهپادهایی در کلاس اسکن ایگل، از این مرحله عبور کرده ایم. البته بدیهی است که هر محصول و فراورده ای قابل استفاده است و ما استفاده لازم را از آن خواهیم داشت.

خروج بیگانگان، لازم? امنیت منطقه

جزایری در ادامه تصریح کرد: این گونه کشفیات توسط مدافعین ایران خود به نوعی بیانگر متجاوز بودن آمریکایی هاست ما بارها اعلام کرده ایم منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و غرب اسیا مناطقی که پیرامون همسایه های ماست در صورتی روی آرامش و امنیت پایدار را به خود خواهد دید که آمریکاییها و کلیه نیروهای متجاوز از این منطقه خارج شوند.متاسفانه ما به کرات شاهد تجاوز گری آمریکاییها در عرصه های زمین دریا چه در سطح شناورها و چه در زیر سطح و چه از طریق زمین ویا در فضا هستیم. این گونه اعلا م های آمریکایی حاکی از خوی زیاده خواهی و تجاوز گری آمریکایی هاست به نظرم بایستی همه کشورهای منطقه دست به دست هم بدهند و  با وحدت، نیروی بیگانه را از منطقه خارج  کنند.اگر همه کشورهای منطقه تصمیم بگیرند  آمریکا قادر نخواهد بود این تجاوزات را ادامه دهد در عین حال ما تلاش می کنیم  از مرزهای خود حراست کنیم و امیدواریم این خوی شیطانی آمریکاییها کنار گذاشته شود و اجازه دهد مردم منطقه و ملت ها و کشورها در امنیت به سر ببرند.

پیشرفت سریع ایران در ساخت انواع پهپاد

سردار جزایری با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف فناوری و نظامی گفت: به لحاظ دانش خوشبختانه در حد متوسط به بالا هستیم و شما آمار جهانی در مورد ایران را ببینید. ایران به لحاظ دانش دارای سرعت بسیار بالایی است، به خصوص در تجهیزات دفاعی در زمینه دانش این تجهیزات در مرحله خوبی هستیم. همین مساله به ما کمک کرده که تجهیزات متناسب با شرایط و اوضاع امروز جهان را برای خود تامین کنیم. در مورد هواپیماها و پهپادها همه نیروهای ما و همه سازمان های نیروهای مسلح ایران به این سلاح مجهز هستند در کلاس های مختلف و نوع دفاع. بخش های زمینی دریایی و هوایی ما از این سلاح استفاده می کنند و ما فکر می کنیم هرچقدر توان دفاعی ایران و قدرت ما در این زمینه ارتقا یابد به امر بازدارندگی کمک می کند. متاسفانه روحیه حاکمان آمریکایی به گونه ای است که چنانچه در برابرشان قدرت قابل ملاحظه ای نباشد، دست به زیاده خواهی می زنند، لذا ما چاره ای نداریم جز این که قدرت دفاعی خود را بالا ببریم. به نظر می رسد این امر هم به نفع ایران و هم مجموعه کشورهای همسایه و برادران ما چه در بخش عربی و چه غیر عربی منطقه است. این امر باعث بازدارندگی شیطنت های آمریکا می شود و ما امیدواریم سرعت دانش آماده سازی تجهیزات نظامی هرروز بالاتر رود و فکر می کنیم یکی از راههای تامین امنیت و آرامش در منطقه این است که ایران قدرت تام بازدارندگی در برابر کشورهایی مثل آمریکا را پید اکند. ادعای عربستان سعودی در مورد پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز مناطق ساحلی آنها نیز نادرست است و چنین برنامه ای در دکترین و رفتار نظامی ما جایی ندارد. لذا منتظریم که عربستان سعودی قرائن و شواهد منطقی خود را ارائه کند.

ابعاد و آثار شکست رژیم صهیونیستی در غزه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به شکست صهیونیست ها در حمله به غزه اشاره و تصریح کرد: با این شکست، دو اتفاق بزرگ در منطقه شکل گرفت؛ یکی برملا شدن دروغ بزرگ اسراییل مبنی بر قدرتمند بودن و قدرت مطلق منطقه بودن، چرا که جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه و جنگ اخیر غزه بیانگر شکست های فاحش رژیم صهیونیستی و ضعف مفرط نظامی این رژیم است، به نظر من بعد از شکست اخیر در غزه اسراییلی های غاصب قادر نخواهند بود از طریق تبلیغات و عملیات روانی این دروغ بزرگ را بیش از این ترویج کنند.

دوم، خودباوری در میان مردم منطقه به ویژه در جریان مقاومت است، اتفاق بزرگی که در سال های اخیر در منطقه رخ داده است، حداقل در شصت سال گذشته بی نظیر بوده است. پیروزی حزب الله پیروزی بسیار بزرگی بود، پیروزی جنگ 22 روزه مبارزین فلسطینی در غزه در تاریخ بی نظیر است، و اتفاق نادری که اخیرا افتاد و صهیونیستها بیش از یک هفته نتوانستند به جنگ تمام عیاری که آغاز کرده بودند، ادامه دهند، اینها واقعیت های بزرگی است. از یک طرف بسیار امیدوارکننده و خوشحال کننده است، آن هم نه فقط برای مردم منطقه بلکه برای همه آزادگان جهان. ما  شور و شعف و خوشحالی را در بسیاری از راهپیمایی هایی که در اقصی نقاط جهان بعد از پیروزی حماس و جهاد اسلامی در غزه رخ داد، مشاهده کردیم.

خودباوری آزادگان و ناامیدی تجاوزگران

جزایری در ادامه تاکید کرد: خودباوری بی نظیری در میان همه نهضتهای آزادیبخش، ملتها، مبارزین بعد از شکست اسراییلی ها در غزه به وجود آمده است. به نظر من این یک رویداد غیرمترقبه برای استکبار است، از این به بعد اسراییلی ها، در جناح شکست خورده هستند و مقاومت در اقصی نقاط جهان، (به خصوص مقاومت منطقه، مقاومت فلسطینی ها و حزب الله لبنان)، حرف اول را در معادلات سیاسی خواهد زد. این یک اتفاق و رویداد خارق العاده بود، و مردم و هم دولتها بایستی از این اتفاق و رویداد درس و عبرت بگیرند، اگر عبرتهای لازم را از این رویداد داشته باشیم می توانیم در برابر جبهه استکبار صف آرایی مناسبی داشته باشیم. طبل توخالی اسراییلیها پاره شده است، بخش سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی جامعه اسراییل غاصب ترک برداشته است، به نظر من این ترکها ترمیم بردار نیست،  به تعبیر بسیاری از عقلا و کارشناسان عالیرتبه  بایستی با صدای بلند بگوییم که دوران، دوران زوال امپراطوری هایی مانند آمریکا، و قدرتهای خشنی مانند رژیم صهیونیستی است. به تعبیر دیگر، بایستی اعلام کنیم صدای شکستن جامعه غاصب اسراییل در سرزمین های فلسطینی به وضوح شنیده می شود، و دیر نیست زمانی که این رژیم به نابودی کامل برسد.             

  اعلام حمایت آشکار ایران از مقاومت فلسطین

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص "پیام" های اعلام حمایت تسلیحاتی ایران از مقاومت فلسطین اظهار داشت: موضوع فلسطین فقط متعلق به مسلمانان نیست حتی صرفا به منطقه نیز تعلق ندارد، بلکه مربوط به بشریت است، جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به همه مظلومان در هر نقطه جهان اگر بتواند کمک خواهد نمود، و خوشبختانه ما این کار را در حد توان خود انجام دادیم، درباره برادرانمان در سرزمینهای اشغالی فلسطین بارها اعلام کردیم که ما هر کمکی که بتوانیم نسبت به مردم مظلوم فلسطین و مقاومت منطقه انجام خواهیم داد، نکته حائز اهمیت درباره فلسطین آن است که خوشبختانه گروه های مبارز فلسطین از مراحل اولیه تجهیزاتی و دفاعی عبور کرده اند، به عبارت دیگر هم اکنون مقاومت منطقه در حدی از توانمندی تجهیزاتی، علمی و فناوری دست پیدا کرده که خود قادر به تولید و تجهیز خود است و عرصه های دفاعی قابل توجه و سامانه های متناسب با حمله را برای خود ایجاد کند. لذا از این حیث باید بگوییم خوشبختانه مقاومت منطقه مرحله اولیه تجهیز را پشت سر گذاشته، به مسائل علمی و فناوری دست پیدا کرده و البته جمهوری اسلامی ایران در این عرصه در هر بخشی از مقاومت که ضروری باشد کمکهای لازم را ارائه خواهد نمود.

ناتوانی مطلق صهیونیست ها در حمله به ایران

جزایری در ادامه افزود: با توجه به واقعیتهای نظامی منطقه نه تنها رژیم صهیونیستی قادر به تهاجم نظامی به جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر چنین اشتباه و خطایی از این رژیم سر زند مساوی با نابودی کیان این رژیم غاصب است؛ بلکه آمریکا نیز با همه توانش در شرایط امروز قادر به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. کارشناسان عالی رتبه سیاسی و نظامی جهان به خوبی قادر به درک این سخن هستند، بسیاری از منافع آمریکا در تیررس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است، اصولا ایران دارای یک پشتوانه استراتژیک در سراسر جهان است که خود مانع بزرگی برای هر واحد سیاسی و  کشوری است که قصد اقدام خصمانه و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که آمریکایی ها و صهیونیست ها قادر نیستند اقدام نظامی علیه ایران انجام دهند، البته باید ما اذعان داشته باشیم که بخش قابل توجهی از رسانه ها در اختیار صهیونیست ها و آمریکایی هاست، آنها از طریق عملیات روانی و تبلیغات دروغین تلاش می کنند خود را در همه عرصه ها غالب؛ و کشور مقابل و حریف را مغلوب جلوه دهند، لذا وانمود می کنند جمهوری اسلامی ایران هر لحظه در معرض یک اقدام و تهدید نظامی قرار دارد تا به این وسیله افکار عمومی را در جهت مورد نظرشان هدایت کرده و ایران را در افکار عمومی و رسانه ها یک کشور ضعیف نشان دهند، لذا آنچه مطرح می شود بایستی در راستای عملیات روانی به آن توجه کرد و به دور از واقعیت های صحنه امروز کشور ما و کشورهای مقابل است.

انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در برابر تهدید به حمله

سردار جزایری با انتقاد از سازمان ملل و شورای امنیت به سبب سکوت در برابر تهدید یک کشور عضو این سازمان، گفت: رژیم ها و کشورهایی هستند که صراحتا اعلام می کنند که می خواهند به کشور دیگری حمله نظامی کنند، این سوال از جوامع بین المللی و شورای امنیت و سازمان ملل متحد مطرح است که چرا در برابر چنین اعلام های صریحی مبنی بر تجاوز یک کشور به کشور دیگر عضو سازمان ملل سکوت می کنند، این سوال بزرگ ما از مجامع بین المللی و مدافع حقوق بشر و سازمان های مردم نهاد، فرهیختگان، نخبگان، دانشجویان و اساتید و جامعه جهانی است؛ چرا علیه آمریکا و صهیونیستها با وجود صراحت کلامی مبنی بر حمله نظامی به ایران، سکوت می کنند؟ زمان شکستن این سکوت، به خصوص توسط اندیشمندان، دانشمندان و فرهیختگان جهانی فرارسیده است. ما سازمان های ضد جنگ بسیاری در اقصی نقاط جهان داریم که باید به آمریکایی ها و صهیونیست ها به خاطر تهدید به اقدام نظامی علیه ایران اعتراض کنند. در عین حال من معتقدم با وجودی که این تهدیدها یک اقدام تبلیغاتی و عملیات روانی  است، اما این توقع به جایی است که بپرسیم: چرا جامعه جهانی در برابر این خوی تجاوزگری سکوت کرده است؟

آمریکا و موشک قاره پیمای ایران

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به گزارش اخیر کنگر? آمریکا مبنی بر عدم انجام آزمایش موشک قاره پیما از سوی ایران در دو سال آینده، اظهار داشت:

اختلاف نظر در سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره جمهوری اسلامی ایران زیاد است، ما بی توجه به اظهار نظر آمریکایی ها به راه خود ادامه می دهیم. راه ما از مسیر علم، فناوری و دانش می گذرد. ما یک کشور مستقل هستیم، سیاست ها و منویات خاص خود را داریم و تلاش می کنیم در عرصه های مختلف از جمله در عرصه های دفاعی به بازدارندگی دست پیدا کنیم، بنابراین برای ما اهمیت ندارد که آمریکاییها چه برداشتی نسبت به دستیابی ما به علوم و تبدیل آن به تجهیزات دفاعی و نظامی داشته باشد. ما به سرعت در حال پیمودن این مسیر هستیم و در عین حال آمریکایی ها گاهی با توجه به برخی رزمایش هایی که انجام می دهیم، به بعضی از توانمندی های ما پی می برند، و در آینده نیز برخی توانمندی های جدید جمهوری اسلامی ایران در عرصه های دفاعی را مشاهده خواهند کرد.

فارس نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

قالبیت های ایران
شنبه 91/9/18 ساعت 7:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
قابلیت‌های ایران در حوزه پهپاد بین‌المللی است
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تصریح کرد: قابلیت‌های کشورمان در حوزه پهپاد در حد قابلیت‌های بین‌المللی است و ما به دنبال توسعه آن هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر منطقی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران، گفت: در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را در چهار نوع عرضه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: برای اولین بار در این نمایشگاه "فن‌بازار" عرضه خواهد شد و در خصوص توانمندی قطعه‌سازی نیز اعلام می‌کنیم که می‌توانیم با کمک سازمان هواپیمایی بخش عمده قطعات هواپیمایی خود را تأمین کنیم.

منطقی با اشاره به اینکه بخش سوم توامندی بر روی بخشی از محصولات است و محور چهارم موضوع خدمات هواپیمایی است گفت: ما در بازسازی، ارتقاء و اورهال هواپیماها به نقاط خوبی رسیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه ما از طریق این نمایشگاه‌ها می‌توانیم بخشی از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را داشته باشیم گفت: در این نمایشگاه یک بخش رونمایی شرکت‌های خصوصی و بخش دیگر رونمایی‌های سازمان صنایع هواپیمایی است که یکی از آنها فن‌بازار است و حوزه دیگر زیرمجموعه اساسی هواپیماهاست.

وی در ادامه افزود: همچنین در حوزه رونمایی محصولات از چند بالگرد و هواپیمای تجاری رونمایی خواهد شد که در این نمایشگاه دو مدل بالگرد نیمه سنگین و متوسط به نمایش گذاشته می‌شود که قابلیت پشتیبانی نظامی و حوزه‌های دیگر را دارد.

منطقی تصریح کرد:ما پیش‌بینی کرده‌ایم که چند قرارداد با برخی کشورهای خارجی در این نمایشگاه در سطح مشارکت انعقاد کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع  با اشاره به اینکه ما در ساخت هواپیماهای دو و چهارنفره به قله رسیده‌ایم، اظهار داشت: در این نمایشگاه هواپیمای شش نفره و دو نوع هواپیمای آب‌نشین و خاک‌نشین نیز ارائه خواهد شد که در سال آینده عرضه می‌شود.

وی  خاطرنشان کرد: هواپیمای 52 نفره ساخت کشورمان نیز وارد ناوگان شده و پروازهای بین‌المللی‌اش را آغاز کرده است و طبق برنامه ده تا دوازده فروند از آن را تولید خواهیم کرد که جایگزین هواپیماهای آنتونوف خواهد شد، ‌انبوه‌ سازی این هواپیما آغاز شده و مشتریان داخلی و خارجی خاص خود را دارد.

منطقی همچنین از آغازطراحی بالگردی خبر داد که در آینده به تولید خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تصریح کرد: در این نمایشگاه با توجه به محرمانه بودن اطلاعات پهپادهای نظامی، پهپادهای غیر دفاعی در حوزه‌های تجاری پشتیبانی و نظارتی عرضه خواهد شد. قابلیت‌های کشورمان در حوزه پهپاد در حد قابلیت‌های بین‌المللی است و ما به دنبال توسعه آن هستیم.

منطقی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه سطح خودمان را از قطعه‌سازی به ساخت سامانه‌ها ارتقاء می‌دهیم گفت: ما در حوزه ریزسامانه‌های ناوبری و بخش موتور بسیار توانمند هستیم که در نمایشگاه آن را عرضه خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار داشت: ما به دنبال کلید زدن پروژه هواپیمایی در سطح کشورهای اسلامی هستیم و در این راستا سعی کرده‌ایم مهمانانی داشته باشیم و در صورت انجام این پروژه ایران محور اصلی آن خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری مهر



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

قدرت فزاینده ایران
جمعه 91/9/17 ساعت 11:32 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رئیس مرکز پژوهش های راهبردی مصر:
قدرت فزاینده ایران معادله جدیدی در منطقه ایجاد خواهد کرد

رئیس مرکز پژوهش های راهبردی مصر با تاکید بر اینکه شکار پهپاد آمریکایی بار دیگر ابهت این کشور را در هم شکست، گفت: قدرت فزاینده ایران و ایستادگی این کشور در برابر سیاست های خصمانه آمریکا در خاورمیانه، معادله جدیدی در این منطقه ایجاد خواهد کرد.
«امیل امین»، موفقیت جمهوری اسلامی ایران در شکار دومین پهپاد جاسوسی آمریکا را دستاوردی راهبردی برای کشورمان دانست و افزود: شکار این پهپاد جاسوسی، اعتبار آمریکا را زیر سوال برد.
وی اظهار داشت: شکار یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا به نام اسکن ایگل در آب های عمومی خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه جمهوری اسلامی ایران دستاوردی راهبردی و بیانگر آن است که ایران، برنامه هسته ای و قدرت نظامی این کشور از دغدغه های کاخ سفید است و همواره سعی دارد این کشور را کنترل کند.
این تحلیلگر مصری افزود: گرفتار کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا نشان می دهد که ایران از قدرت نظامی قابل توجهی به ویژه در زمینه دفاع هوایی برخوردار است.
رئیس مرکز تحقیقات مصر گفت: ایران همزمان توان دفاعی و تهاجمی خود را تقویت می کند و فرستادن هواپیمای بدون سرنشین «ایوب» به حریم هوایی اراضی اشغالی بیانگر قدرت بالای تهاجمی ایران است.
وی درباره تکذیب این خبر از طرف آمریکا اظهار داشت: این نخستین بار نیست که آمریکا چنین عملیاتی را تکذیب می کند اما واقعیت این است که اعتبار آمریکا با این دستاورد ایران زیر سوال رفته است.
امین افزود: افسران اطلاعاتی آمریکا در چند روز گذشته اذعان کرده اند که دولت واشنگتن فعالیت جاسوسی زمینی، دریایی و هوایی خود را علیه ایران گسترش داده است.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی مصر که با العالم گفت وگو می کرد، آمریکا را به نقض حاکمیت ایران متهم کرد و افزود: آمریکا به حریم هوایی کشوری مستقل و دارای حاکمیت کامل که فقط به حفاظت از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود می پردازد، تجاوز کرده است.
امیل امین در پایان خاطرنشان کرد که قدرت فزاینده ایران و ایستادگی این کشور در برابر سیاست های خصمانه آمریکا در خاورمیانه، معادله جدیدی در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

اعتراف
جمعه 91/9/17 ساعت 11:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سرانجام پس از یک هفته انکار پنتاگون اعتراف کرد
پهپاد شکار شده آمریکایی است

 چندین روز پس از انتشار خبر شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، بالاخره مقامات آمریکایی مجبور شدند اعتراف کنند که پهپاد شکار شده آمریکایی است.
سه شنبه هفته گذشته بود که دریادار فدوی-فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- خبر داد یک پهپاد آمریکایی که وارد حریم هوایی کشورمان شده بوده ، در تور یگان های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز همان روز تصاویری از این پهپاد شکار شده به نام «اسکن ایگل» منتشر کرد. این خبر بلافاصله در صدر اخبار جهان قرار گرفت و مقامات آمریکایی را مجبور به واکنش کرد. اولین واکنش مربوط به ارتش آمریکا بود.
ساعاتی بعد از این گزارش، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین گفت که نیروی دریایی آمریکا تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچیک از این هواپیماها از جمله هواپیماهای نوع اسکن ایگل که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است.
در واکنشی جداگانه، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم گفت هیچ گونه شواهدی در دست نیست که ادعای ایران در مورد سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را تایید کند.
شاید آنچه آمریکایی ها را در تکذیب این خبر مصرتر می کرد، آن بود که سال گذشته در همین روز پهپاد «آر کیو 170» آنها در شرق ایران شکار شده بود. آمریکایی ها در مورد شکار این پهپاد ابتدا سیاست انکار را در پیش گرفتند و پس از آن مجبور به اعتراف شدند اما ادعا کردند «آر کیو 170» - که مجهز به آخرین تکنولوژی هوافضاست و چند فروند بیشتر از آن ساخته نشده- به طور تصادفی به دست ایران افتاده و آنها نمی توانند استفاده ای از آن کنند! ادعاهای آمریکایی ها با اسنادی که به مرور توسط ایران منتشر شد، یکی یکی رنگ باخت و شکار دومین پهپاد در سالگرد آن، تیر خلاص را به آمریکایی ها شلیک کرد.
انکارهای مقامات آمریکایی درباره شکار «اسکن ایگل» باعث شد سپاه رسماً واکنش نشان دهد و به آمریکایی ها توصیه کند پهپادهای خود را دقیق تر بشمارند!
سردار رمضان شریف مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران با بیان این که، «آمریکایی هادر قضیه شکار آرکیو 170 هم این گونه صحبت ها یی را مطرح کردند ولی بعدها گفتند که این مساله قابل بررسی است» اظهار کرد: فرماندهان نیروی دریایی آن ها امروز نیز اعلام کرده اند که این موضوع صحت ندارد، ولی بلافاصله یک مقام دیگر آمریکایی گفته که تلویزیون ایران تصاویر این پهپاد را پخش کرده است؛ این مساله برای ما دارای مفهوم است.
او با بیان این که »کسانی که علم این گونه اقدامات را می دانند، با اهمیت این موضوع آشنا هستند«، تصریح کرد: توانمندی ما بیش تر از این حرف هاست و مطمئن هستم که در آینده نزدیک، دیر یا زود خودشان این شکار را تأیید خواهند کرد.
مسوول روابط عمومی کل سپاه خاطرنشان کرد: به فرمانده آمریکایی توصیه می کنم که یک بار دیگر پهپادهایش را به طور دقیق شمارش کند. او خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد اطلاعات جدیدتری از این شکار اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به این که «این اقدام سپاه عظمت برای انقلاب و خفت و خواری برای آمریکایی ها به همراه دارد»، تأکید کرد: «چشم عقاب» برای آن ها خیلی مهم بود و برای همین دل شان نمی خواهد که در این غائله بازنده باشند.
سردار شریف در پایان خاطرنشان کرد: آن ها ما را خوب می شناسند، این موضوع آن چنان محکم است که اگر نیاز باشد چیزی را رو می کنیم که آن ها آبروی شان برود، لذا دوباره توصیه می کنم که فرمانده آمریکایی پهپادهایش را به دقت شمارش کند.
شبکه آمریکایی سی ان ان نیز در گزارشی مفصل به این ماجرا پرداخت و ظهور پهپادها را نقطه عطفی در جنگ ها عنوان کرد. به گزارش سی ان ان پهپادها به طور عملیاتی در دو جنگ عراق و افغانستان بکار گرفته شدند و اپراتورها، در خاک آمریکا و از فاصله چند هزار کیلومتری آنها را کنترل می کنند.
سی ان ان در گزارش خود افزود با توجه به این موضوع که امروزه ارتش امریکا به طور قابل ملاحظه ای در عملیات های نظامی خود به پهپادها وابسته است، توان ایران در مقابله با پهپادهای آمریکایی، برای واشنگتن بسیار نگران کننده است. به گزارش سی ان ان؛ «آنچه سبب نگرانی بیشتر می شود این است که ایران می تواند پهپاد کشوری دیگر (آمریکا) را به زمین بنشاند.»
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا نیز طی گزارشی از دفتر خاورمیانه خود در بیت المقدس گفت: ایران تصاویر پرنده ای را نشان می دهد که مدعی است پهپاد «ا سکن ایگل» ساخت شرکت بوئینگ آمریکا بوده که اخیراً به دست نیروهای ایرانی افتاده است. خبرنگار این شبکه افزود: ایران تاریخچه و سابقه ی ادعاهای تسخیر پهپادهای آمریکایی دارد که متعاقباً ثابت شده، ادعای ایران، صحیح بوده است. البته وزارت دفاع آمریکا به هیچ وجه، وقت خود را تلف نکرد و بلافاصله اعلام کرد هیچیک از پهپادهای آمریکایی در خاورمیانه مفقود نشده است. همین وزارتخانه در بیانیه خود تصریح کرد: تمامی عملیات ما در خلیج فارس، محدود به آب های آزاد و حریم هوایی بین المللی است. لذا اکنون این سؤال مطرح می شود که چگونه این پهپاد ممکن است به دست ایرانیان افتاده باشد؟
فاکس نیوز در ادامه برای پاسخ به این سوال مدعی شد؛ این امکان وجود دارد که ایرانیان این پهپاد را مدت ها قبل از آب دریا گرفته باشند!
شبکه ان بی سی آمریکا نیز در گزارشی مستقیم از تهران به بررسی این موضوع پرداخت. خبرنگار شبکه »ان بی سی« در تهران گفت، آمریکا دفعه قبل نیز شکار پهپاد آمریکایی توسط ایران را انکار کرده بود، اما سرانجام پس از اذعان به این مسئله، از ایران خواست آن را به آمریکا برگرداند.
جک جیکوبز، سرهنگ بازنشسته آمریکایی و تحلیلگر سیاسی و نظامی شبکه ان بی سی نیز در این رابطه گفت، این احتمال وجود دارد که آنان (ایرانیان) مانند دفعه قبل، یک فروند پهپاد آمریکایی را واقعاً در اختیار گرفته باشند.
سرهنگ جک جیکوبز در خاتمه افزود، اگر من نیز دولت آمریکا بودم، این مسئله را انکار می کردم. وی تأکید کرد، اولین کاری که شما انجام می دهید، انکار است. البته راه دیگری نیز وجود دارد که معمولاً مقامات اسرائیلی انجام می دهند و آن این است که اینگونه خبرها را نه تأیید و نه تکذیب می کنند ... مگر این که کس دیگری (ایران) بتواند ثابت کند که آن (پهپاد) را در اختیار دارد.
گزارشگر این شبکه نیز از تهران گفت؛ باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا آمریکا اینبار نیز به این مسئله اذعان خواهد کرد یا نه؟
و بالاخره روز گذشته وزارت دفاع آمریکا بار این اعتراف را بر دوش کشید. سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که به نظر می رسد پهپادی که ایران شکار کرده یک پهپاد اسکن ایگل ساخت آمریکا باشد.
جورج لیتل که سعی داشت موضوع را کم اهمیت جلوه دهد مدعی شد این یک پهپاد پیشرفته نیست و اطلاعات چندانی به ایران نمی دهد.
موضوع مهمی که سخنگوی پنتاگون عامدانه نسبت به آن تجاهل کرد آن بود که بزرگی و کوچکی شکار مهم نیست (هر چند سال گذشته ایران بزرگ ترین شکار را در دام انداخته بود) بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ایران به توانایی شکار پرنده های بدون سرنشین امریکایی دست یافته است.
موضوعی که کارشناس روس به درستی به آن اشاره کرد. «ورونیکا کراشنینیکووا» مدیرعامل انستیتو ابتکارات وتحقیقات سیاست خارجی روسیه بااشاره به بی سابقه بودن شکار پهپادهای جاسوسی در جهان و اهمیت فراوان اقدام ایران دراین زمینه گفت: شکار پهپاد «اسکن ایگل» آمریکا عصر جدیدی را درجنگ های الکترونیکی و جاسوسی هوایی جهان آغاز کرده است.
کراشنینیکووا در گفت و گو با ایرنا در مسکو افزود: ایران با این اقدام، توانمندی دفاعی و پتانسیل بالای صنایع نظامی خود را به جهان نشان داد و این حقیقت نشان می دهد که بخش عمده این صنایع هنوز برای جهان ناشناخته مانده است.
وی افزود: ایران توانست دو پهپاد پیشرفته آمریکا را در یک سال شکار و بدون صدمه در اختیار گیرد و این پیروزی بزرگی می باشد که تا کنون نصیب هیچ ارتشی در جهان نشده است.
«کراشنینیکووا« یادآوری کرد: در دوره شوروی سابق واحدهای پدافند هوایی این کشور یک پرنده جاسوسی آمریکا را سرنگون کردند و دولتمردان شوروی تا مدتها از این رویداد بهره برداری سیاسی کردند.
وی اضافه کرد: اما ایران دو پرنده جاسوسی را به طور سالم در اختیار گرفت و فناوریهای پیشرفته پهپاد «آر.کیو-170» را رمزگشایی کرد و در حال حاضر هم دانشمندان این کشور به بررسی پرنده «اسکن ایگل» مشغول هستند.
یک روزنامه لبنانی نیز در این باره نوشت: به دنبال موفقیت ایران در شکار هواپیماهای پیشرفته پهپاد آمریکایی، مقامات کاخ سفید از نزدیک شدن به آسمان ایران ناامید شدند.
روزنامه لبنانی «البناء» با اشاره به شکار پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حین نقض حریم هوایی کشورمان نوشت: این اقدام موفقیتی مهم بوده و ابعاد گوناگونی در سطوح نظامی و علمی دارد.
این روزنامه نوشت: آمریکا عملیات های شناسایی مختلفی با استفاده از این هواپیماها در افغانستان، عراق و بسیاری از دیگر نقاط جهان و منطقه انجام می دهد.
پلیتیکا، روزنامه پرتیراژ صربستان نیز در گزارشی تحت عنوان یک پهپاد دیگر آمریکا به دست ایران افتاد، نوشت: پنتاگون قدرت سایبری ایران را دست کم گرفته است.
روزنامه پلیتیکا با ارائه گزارشی از موفقیت های یک سال گذشته ایران در مقابله با پهپادهای متجاوز آمریکایی، به نقل از خبرنگار خود در واشنگتن افزود: ایرانی ها موفقیت خود را در به دام انداختن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که از حریم هوایی این کشور جاسوسی می کرد، ستودند.

کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

همچنان در صدر اخبار
جمعه 91/9/17 ساعت 12:5 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شکار دومین پهپاد آمریکایی همچنان در صدر اخبار
فن آوری هوافضای ایران بار دیگر آمریکا را غافلگیر کرد

بازتابهای خبر شکار دومین پهپاد آمریکایی در فضای ایران همچنان ادامه داردو کارشناسان معتقدند کاخ سفید دچار شوک ناشی از این ماجرا شده است.
در حالی که 48 ساعت از انتشار خبر شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران می گذرد، منابع آمریکایی حاضر به تأیید این خبر نیستند. البته آنها اصل خبر را هم تکذیب نمی کنند و تنها مدعی هستند، پهپاد مذکور مال آنها نیست!
کارشناسان سیاسی- نظامی معتقدند این انکار ناشی از شوک این شکست بزرگ است و به زودی آمریکایی ها مجبور به اعتراف خواهند شد.
با دقت بشمارید!
سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مقامات نظامی آمریکا مبنی بر اینکه پهپاد شکار شده آمریکا در ایران متعلق به ما نیست، گفت: آمریکایی ها در قضیه شکار آرکیو 170هم اینگونه صحبت هایی را مطرح کردند ولی بعدها گفتند که این مسئله قابل بررسی است.
وی افزود: فرماندهان نیروی دریایی آنها امروز نیز اعلام کرده اند که این موضوع صحت ندارد، ولی بلافاصله یک مقام دیگر آمریکایی گفته که تلویزیون ایران تصاویر این پهپاد را پخش کرده است؛ این مسئله برای ما دارای مفهوم است.
مسئول روابط عمومی کل سپاه با بیان اینکه کسانی که علم اینگونه اقدامات را می دانند، با اهمیت این موضوع آشنا هستند، تصریح کرد: توانمندی ما بیشتر از این حرفهاست و مطمئن هستم که در آینده نزدیک، دیر یا زود خودشان این شکار را تایید خواهند کرد.
سردار شریف درباره اینکه گفته می شود که این پهپاد در ماه های اخیر شکار شده است نیز تأکید کرد: ما گفته ایم که این اتفاق در منطقه خلیج فارس رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: به فرمانده آمریکایی توصیه می کنم که یکبار دیگر پهپادهایش را به طور دقیق شمارش کند.
به گزارش تسنیم مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران اضافه کرد: اگر نیاز باشد اطلاعات جدیدتری از این شکار اعلام خواهیم کرد.
سردار شریف با اشاره به اینکه این اقدام سپاه عظمت برای انقلاب و خفت و خواری برای آمریکایی ها به همراه دارد، تأکید کرد: «چشم عقاب» برای آنها خیلی مهم بود و برای همین دلشان نمی خواهد که در این قائله بازنده باشند.
وی در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: آنها ما را خوب می شناسند، این موضوع آنچنان محکم است که اگر نیاز باشد چیزی را رو می کنیم که آنها آبرویشان برود لذا دوباره توصیه می کنم که فرمانده آمریکایی پهپادهایش را به دقت شمارش کند.
تنگنای شدید اطلاعاتی آمریکا
«فیصل عبدالساتر» کارشناس مسائل سیاسی در بیروت نیز در این مورد اظهار داشت: ما دلیل اصلی عدم اعتراف آمریکا به شکار این پهپاد آمریکایی را نمی دانیم، اما مدنظر داشته باشید که واشنگتن در مورد شکار پهپاد قبلی از سوی ایران نیز با تأخیر و افشای اسناد آن از سوی ایران مجبور به اعتراف شد.
وی افزود: من معتقدم این مسئله از لحاظ روانی، آمریکایی ها را دچار مشکل کرده است و آنها نمی خواهند به این سرعت به دومین شکست نظامی اطلاعاتی خود از ایران در بخش هوافضا اعتراف کنند. اما در هر صورت تصاویر منتشر شده بهترین دلیل و مدرک برای شکار دومین پهپاد آمریکایی هستند و آنها خواسته یا ناخواسته به این مسئله اعتراف خواهند کرد.
عبدالساتر تأکید کرد: به اعتقاد من آمریکایی ها در روز آینده پس از افزایش پیامدها و بازتاب های شکار پهپاد اسکن ایگل، مجبور به تأیید رسمی آن می شوند که این مسئله بار دیگر توانمندی اطلاعاتی ایران برای نفوذ به سیستم های پیشرفته آمریکایی را نشان می دهد.
«طلال عتریسی» از کارشناسان ارشد مسائل خاورمیانه نیز به مهر گفت: من معتقدم که ایالات متحده آمریکا در یک تنگنای شدید اطلاعاتی پس از شکار این پهپاد قرار گرفته است که تأیید آن را برای آنها مشکل کرده است.
وی افزود: البته من پیش بینی می کنم که آنها پس از مدت کوتاهی به شکار این پهپاد اذعان کنند چون این رخداد موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. در نهایت آمریکایی ها ناچار به تأیید شکار دومین پهپادشان از سوی ایران هستند.
شوک آژانس های امنیتی
شبکه تلویزیونی العربیه هم در گزارشی درباره اقدام پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در شکار یک پهپاد دیگر آمریکا در خلیج فارس پرداخت.
«مصطفی العانی» مدیر بخش مطالعات امنیتی مرکز تحقیقات خلیج فارس در ادامه این برنامه حضور یافت و گفت: برای شناخت واقعیت در میان تکذیب ها باید دانست که این هواپیما به شکل منجنیق پرتاب می شود و سپس در مدار قرار می گیرد و هیچ امکاناتی برای فرود ندارد.
وی افزود: پس این امکان وجود ندارد که این هواپیما به طور احتیاطی وادار به فرود شود.
العانی گفت که آمریکا فعالیت خود را با افزایش پروازهای شناسایی پهپادها و ماهواره ها در ارتفاع بالای 5 هزار پایی ایران افزایش داده است و اطلاعات بدست آمده از این طریق با روش های سنتی متفاوت است.
مجری العربیه در ادامه این برنامه انیمیشنی از شکار سال گذشته واحد جنگ الکترونیک ایران منتشر کرد و ابراز داشت که ایران با ایجاد اختلال در ناوبری این هواپیما و قطع ارتباط آن با آمریکا توانست این هواپیما را به زمین بنشاند.
العربیه تصریح کرد که ماهواره ها به طور دائم با هواپیماهای بدون سرنشین در ارتباط هستند و بنابر اعلام یک منبع اروپایی آژانس های امنیتی از این نقشه شوکه شده اند.
به گزارش فارس، نشریه پاکستانی «اکسپرس تربیون» نیز در گزارشی تصریح کرد در حالی که جهان سرگرم فن آوری هسته ای ایران است، این کشور در حال توسعه نوعی فن آوری دیگر است که احتمالاً محل نگرانی آمریکایی هاست.
بنابر این گزارش، «اگر پای ایران وسط بیاید، ایالات متحده دست کم در درازمدت تنها صاحب فن آوری پیشرفته تولید هواپیمای بدون سرنشین نخواهد بود.» بنابر گفته یک مقام ارشد ایرانی، تهران امیدوار است که پس از شکار پهپاد آمریکایی فن آوری آن را به دست آورده و توسعه دهد.
نادر مختاری روزنامه نگار و مفسر در لندن گفت: این پهپاد به جدیدترین فناوری ها مجهز است و دائماً نیز روزآمد می شود.
یکی از فناوری های نصب شده روی این پهپادها، تجهیزات راداری بسیار کوچک و در عین حال بسیار قدرتمند و حساس است که نانوسا نام دارد که سال دو هزار و نه نصب شده است.
اگر این سامانه راداری روی پهپادی که ایران شکار کرده است، وجود داشته باشد اهمیت این رخداد را دوچندان می کند زیرا فناوری این رادار فقط در انحصار آمریکاست و فناوری آن بسیار پیشرفته است.
گزارش ان بی سی
شبکه تلویزیونی «ان بی سی» آمریکا نیز در گزارشی به شکار دومین پهپاد آمریکایی پرداخت.
خبرنگار ان بی سی از تهران گزارش داد؛ آخرین تصاویر تلویزیونی ایران نشان می دهد که دو تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران، در حال بررسی این پهپاد هستند که به نظر می آید پهپاد اسکن ایگل آمریکایی که آنان آن را پایین آورده اند، باشد.
«ان بی سی» تأکید کرد، هرچند آمریکا تسخیر این پهپاد توسط ایران را انکار کرده، این مسئله دقیقاً به همین نحو در سال گذشته نیز رخ داده بود. ایران در آن زمان با ایجاد اخلال در سامانه الکترونیکی یک فروند پهپاد آمریکایی آن را به زمین نشاند و در اختیار گرفت. اما آمریکا ابتدا این مسئله را به کلی انکار کرد. متعاقباً ایران تصاویر این پهپاد را نشان داد و آمریکا ضمن اذعان به این موضوع، از ایران خواست آن را به آمریکا مسترد کند.
جک جیکوبز، سرهنگ بازنشسته آمریکایی و تحلیلگر سیاسی و نظامی شبکه «ان بی سی» نیز در این رابطه گفت، این احتمال وجود دارد که آنان (ایرانیان) مانند دفعه قبل، یک فروند پهپاد آمریکایی را واقعاً در اختیار گرفته باشند.
سرهنگ جک جیکوبز در خاتمه افزود: اگر من نیز دولت آمریکا بودم، این مسئله را انکار می کردم. وی تأکید کرد، اولین کاری که شما انجام می دهید، انکار است.
دستاورد بزرگ
العمید محمد عباس کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم در این مورد گفت: «این نخستین دستاورد ایران در شکار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نیست و نشان دهنده دستیابی ایران به فناوری پیشرفته برای کنترل انواع پهپادها و آمادگی آن برای جنگ های الکترونیکی است.
اگر سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین یک دستاورد بزرگ است پس درباره کنترل آن چه چیزی باید بگوییم سرنگونی یک هواپیما به موشک نیاز دارد اما به دست گرفتن کنترل آن به یک سیستم پیشرفته و پیچیده الکترونیکی نیاز دارد تا بتواند ارتباط بین پایگاه آمریکایی و پهپاد را قطع کند و خود کنترل آن را به دست گیرد.
در واقع برای کنترل یک پهپاد باید به سیستم الکترونیکی آن نفوذ کرد کاری که ایران در خصوص دو پهپاد آمریکایی انجام داده و بسیار موفق عمل کرده است.
این مهم کار آسانی نیست به خصوص این که متعلق به آمریکا باشد.
ایران اکنون به فناوری پیشرفته ای در زمینه جنگ های الکترونیکی دست یافته است.
پهپاد ایوب که جنبش حزب الله به فلسطین اشغالی فرستاد بسیار پیشرفته نبود ولی اسرائیل نتوانست آن راشکار کند بلکه مجبور شد در هوا آن را منفجر کند در حالی که ایران پهپاد آمریکایی را سالم شکار کرد.»
عباسی در ادامه افزود این که گفته می شود آمریکا هزاران فروند از این پهپادها را در اختیار دارد و شکار تعدادی از آن ها مهم نیست سخنی گزاف است و من معتقدم این اقدام ایران دستاورد معنوی بزرگی دارد زیرا تهران این نوع از هواپیماها را سرنگون نمی کند بلکه کنترل آنها را به دست می گیرد که این امر به یک فناوری پیشرفته و پیچیده نیاز دارد و ایران این فناوری را کسب کرده است و کشوری که می تواند یک پهپاد را شکار کند بدون تردید پهپادهای دیگر نیز در تیررس آن خواهد بود.

کیهان




<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 319
بازدید دیروز: 650
کل بازدیدها: 1327056