سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
New Drone
یکشنبه 91/7/23 ساعت 10:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

Iran to Use New Drone for Air Defense, Bombing Missions

TEHRAN (FNA)- A senior Iranian military commander said that the country"s newly unveiled Haazem (Determination) drones are multi-purpose and multi-range vehicles with air-defense, reconnaissance and aerial bombardment capabilities.



Commander of Khatam ol-Anbia Air Defense Base Brigadier General Farzad Esmayeeli stressed that Iran"s defense industries enjoy a high capability in designing and producing Unmanned Aerial Vehicles (UAVs), and stated that Haazem is a drone designed and manufactured by Iranian air defense experts in three short, mid and long range models and for air defense missions.

He said that the drone can be used as a target for air defense systems and also for reconnaissance missions.


Esmayeeli said the UAV can also be equipped with missiles and used for aerial bombardments as well.


Last month, Iran announced that it has started using UAVs for its air defense units as part of its broader plans for strengthening the country"s air defense capability.


Speaking to reporters on the occasion of the National Day of Air Defense here in Tehran on September 3, Esmayeeli said Iran has equipped its air defense units with Haazem drones.

by: farsnews



برچسب‌ها: English

برادران ایرانی ایوب
یکشنبه 91/7/23 ساعت 10:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
با توجه به اینکه فعلا حزب الله لبنان، دست به انجام پروازهای شناسایی و اطلاعاتی زده، گزینه‌هایی همچون ابابیل و مهاجر، برای این هدف کفایت می‌کند اما می توان گمانه‌زنی هایی را نیز برای مجهز شدن حزب‌الله لبنان به پهپادهای دیگر ایرانی مثل سری "رعد" مطرح کرد که قابلیت‌های عملیاتی و رزمی دارند.
کد خبر: 58405
تاریخ انتشار: 23 مهر 1391 - 09:03

ما یک پهپاد شناسایی را در نزدیکی تاسیسات اتمی دیمونا رهگیری و منهدم کردیم." این جمله مسئولان ارتش رژیم صهیونیستی در هفته گذشته آغازگر جدیدترین مرحله از رویارویی رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان بود. مقامات نظامی اسراییلی به همراه این خبر، تصاویری کوتاه از رهگیری و منهدم کردن پهپاد مورد نظر را نیز به نمایش گذاشتند. از همان لحظه انتشار این خبر اولین سوال این بود: این پهپاد متعلق به کیست؟ بسیاری از کارشناسان از همان ابتدا تحلیل کردند که به احتمال زیاد تنها گروهی که شهامت این گونه زورآزمایی با رژیم صهونیستی را دارد حزب الله لبنان است.

این پیش بینی صحیح بود و سید حسن نصرالله، پنج شنبه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی در مورد این پهپاد و ریشه های آن سخنانی مهم را مطرح کرد. دبیر کل حزب الله لبنان در صحبتهای خود صراحتا اعلام کرد که پهپاد مورد نظر که در عمق سرزمین های اشغالی شناسایی شده متعلق به آنها بوده و نام آن به یاد شهید مشهور و متخصص حزب الله، «ایوب» نهاده شده است.

سیدحسن نصرالله اعلام کرد: "پرنده مورد نظر ساخت ایران بوده است و توسط جوانان لبنانی مونتاژ شده است." وی اعلام کرد این پهپاد گونه پیشرفته تر از پهپاد «مرصاد» است.

 

کدام پهپادهای ایرانی کاندیدای پرنده سال است

اگرچه اطلاعات دقیقی از سوی هیچ کدام از طرفین این اتفاق مهم اطلاعاتی- عملیاتی در مورد مشخصات این پهپاد منتشر نشده است، اما شواهد و برخی جزئیات اعلام شده، گمانه زنی هایی را در مورد پهپاد مورد استفاده حزب الله مطرح می کند.

بر اساس صحبتهای منتشر شده از دبیرکل حزب الله لبنان و همچنین نظرات تحلیلگران رسانه های نزدیک به حزب الله، پهپاد مورد نظر به مدت 3 ساعت مسیری در حدود 300 کیلومتر را طی کرده است که بر این اساس می توان سرعت معمول این پهپاد را در حدود 100 کیلومتر بر ساعت تخمین زد.

ابابیل؛ نماد مرگ بر سر ناوهای هواپیمابر آمریکا

پهپاد ابابیل از جمله پرنده های سبک و چابک ایران است که نمونه های جدید ان مجهز به سامانه 123(پایدار کننده خودکار) و GPS است. سامانه 123 که از طرح های نوین بخش مهندسی الکترواویونیک هسا است. این سامانه دارای قابلیت های متنوعی است از جمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه ای(در برد بلند و کوتاه)، برخاست خوکار و فرود نیمه خودکار، برنامه ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع نمودن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به صورت 17 کانال مجزا شامل کانال های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و چند کانال آزاد.

همچنین نصب دوربین فیلمبرداری و ارسال تصویر، پرواز تا ارتفاع 14000 پا(حدود 4200 متر)، امکان عملیاتی نمودن فلیر در 32 مرحله به طور جداگانه و پرتاب از روی پرتابگر نیوماتیک و راکتی از ویژگی های این نمونه است.


در سامانه های ابابیل نوع اس، وجود ارتباط داده ای از پهپاد به پایگاه و مشاهده آنها روی رایانه های ایستگاه زمینی، کمک فراوانی به خلبان می کند تا از وضعیت پرنده در هر لحظه آگاهی یابد. در صورت بروز هرگونه ایرادی در سامانه می توان ابابیل را از حالت GPS خارج نموده و توسط قطب نمای دیجیتال به هدایت هواپیما ادامه داد و در صورتی که برای قطب نما هم مسأله ای پیش آید خلبان کنترل هواپیما را به عهده گرفته و آن را به پایگاه بازمیگرداند.

داده های ارسالی از پهپاد به پایگاه عبارتند از زاویه غلت(roll)، زوایه اوجگیری(pitch)، ارتفاع از سطح، دور موتور، وضعیت باتری، نمودار مسیر پرواز(trajectory)، طول و عرض جغرافیایی، فاصله از پایگاه، جهت، سرعت و موقعیت لحظه ای پرنده و سایر اطلاعات. با توجه به این داده ها می توان ابابیل را به مسافت های دور و خارج از دید فرستاد و سپس به پایگاه اولیه بازگرداند. به علاوه سامانه می تواند بدون دریافت هیچگونه اطلاعات هدایتی از ایستگاه زمینی تا مسافتی که سوخت موجود اجازه می دهد توسط GPS روی مسیر از پیش تعیین شده حرکت نماید و پس از بازگشت در محدوده قابل تعریف قبلی برای مثال 150 کیلومتر، دوباره شروع به گرفتن اطلاعات از ایستگاه نماید و همچنین قادر است تا جایی که سوخت موجود است حرکت نموده و در انتهای مسیر با چتر فرود آید و یا به هدف از پیش تعیین شده برخورد کند.

در عملیات پرواز بر فراز ناوهواپیمابر امریکا توسط ابابیل که بنابر اعلام فرماندهان نظامی حدود 30 دقیقه به طول انجامیده است، ابابیل با عبور از اطراف ناو اقدام به تصویر برداری نموده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18 هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده اقدام شد که در نهایت این هواپیما به سلامت در پایگاه خود بازیابی شد.

مهاجر؛ جدی‌ترین گزینه شناخته شده

با نگاهی به گزارشات کشورهای غربی در مورد توان رزمی حزب الله به نکاتی جالب برمی خوریم. آمریکایی ها معتقد هستند که قبل از سال 2004 میلادی، ایران پهپادهای سری مهاجر 4 را در اختیار حزب الله قرار داده است و به ادعای آنها، این پهپادها توانسته اند تا پروازهای موفقی را در سالهای 2004 و 2005 میلادی و همچنین در جریان جنگ 33 روزه در سال 2006 میلادی بر فراز سرزمین های اشغالی انجام دهد. 

باید گفت که پهپاد " مهاجر 4 " یک پرنده بی سرنشین با توان عملیاتی در مسافتی در حدود 150 کیلومتر است که با در اختیار داشتن اطلاعات فوق، می توان منطقا این گونه تصور کرد که رزمندگان حزب الله لبنان موفق شدند با ارتقاء پهپاد ایرانی گونه ای تکامل یافته تر از آن را با برد بیشتر به خدمت بگیرند.

هواپیمای مهاجر4 با حداکثر سرعت گشت زنی 180 کیلومتر بر ساعت دارای مداومت پروازی 5 تا 7 ساعت بوده(در برخی موارد 3-5 ساعت اعلام شده) و می تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند. بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می گیرد.


بیشینه سرعت مهاجر4 به حدود 200 کیلومتر بر ساعت رسیده سقف پرواز آن 15000 پا(حدود 4500 متر) عنوان شده است که نسبت به مهاجر 2 و 3 که تا 11هزار پا توان صعود داشتند حدود 36 درصد بهبود را بیان می کند بنابر این مهاجر4 محدوده وسیع تری را می تواند پوشش دهد.

جنس بدنه این پهپاد از مواد مرکب است که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب کاستن از سطح مقطع راداری آن نیز می شود. ارابه فرود این پرنده فاقد چرخ بوده و در واقع چیزی بین اسکید و ارابه فرود معمولی است که ضمن داشتن برخی مزایای نمونه چرخ دار، از وزن کمتری برخوردار است.

آنطور که به نظر می رسد از طرح موفق مهاجر4، نمونه های دیگری نیز ساخته شده که هدهد A/100 و شاهین از آن جمله اند. این نمونه ها تفاوتهایی نیز با نمونه پایه دارند. مثلاً هدهد A/100 حدود 10 سانتیمتر کشیده تر بوده و دهانه بال آن 5.33 متر است و بیشینه وزن پرتاب آن نیز 210 کیلوگرم اعلام شده که طبعاً تفاوت هایی در کارایی پرنده متناسب با نیازهای جدید به دنبال خواهد داشت.

هرچند برخی منابع، نام دیگر مهاجر را مرصاد اعلام کرده اند اما با توجه به نبود اطلاعات دقیق و مستند در این خصوص، نمی توان آنرا قطعی و صحیح طلقی کرد.

سر پیتون اسرائیلی هم به سنگ خورد

جالب اینجاست که اسراییلی ها خود نیز اعلام کرده اند که موشکهای پیتون شلیک شده از جنگنده های اف 16 اسراییلی در اولین تلاش ناموفق بوده اند و این دومین موشک بوده است که موفق به سرنگونی پهپاد مورد نظر شده است. این موشک هوا به هوا نیز از جمله سلاح های اسراییلی است که سازندگان آن تبلیغات بسیار سنگینی را برای آن در سطح جهان به راه انداخته اند و آن را یکی از چابکترین موشکهای های حال حاضر در جهان می دانند.

موشک پیتون 4 بر روی هواپیمای اف 16


موشک هوا به هوای پیتون ساخت صنایع دفاعی رژیم صهونیستی در حال حاضر به عنوان یکی از مانور پذیرترین موشکهای هوا به هوا در دنیا معرفی می شود. گونه 4 این موشک در اواخر جنگ سرد در پاسخ به موشک چابک روسی R-73 طراحی شده است.

حال چگونه است که این موشک پر ادعا نمی تواند در اولین شلیک، یک پهپاد کم سرعت با قابلیت مانور بسیار پایین را ساقط کند احتمالا از دیگر سوالاتی است که هیچ گاه برای آن پاسخی از طرف سازندگان دریافت نمی شود.

برادران بزرگتر ایرانی در راهند؟

با توجه به اینکه فعلا حزب الله لبنان، دست به انجام پروازهای شناسایی و اطلاعاتی زده است، گزینه هایی همچون ابابیل و مهاجر، برای این هدف کفایت می کند اما می توان گمانه زنی هایی را نیز برای مجهز شدن حزب الله لبنان به پهپادهای ایرانی دیگر مثل سری "رعد" مطرح کرد. این "پهپاد" به عنوان عضوی از خانواده صاعقه توانایی حمل یک سرجنگی 10 کیلوگرمی در مسافتی در حدود 100 کیلومتر را دارد.

مسلما اشخاصی که توانسته اند پهپاد پیشرفته تر مهاجر را ارتقاء داده و برد عملیاتی آن را افزایش دهند می توانند این پرنده بی سرنشین کوچک را نیز ارتقاء داده و از آن سفیری مرگبار در فواصل دورتر برای اشغالگران صهیونیست بسازند.


البته نکته قابل توجه دیگر این است که پهپادهای مورد اشاره در این بخش عمدتا در حدود یک دهه قبل ساخته شده اند و مسلما پهپادهای نوین ایرانی گونه هایی بسیار پیشرفته تر، سریعتر و با قابلیت حمل محموله های سنگین تر هستند و در صورتی که جمهوری اسلامی ایران این نیاز را احساس کند، می تواند به راحتی حزب الله لبنان را با پهپادهای جت سری شاهد و یا کرار و همچنین پهپاد پیشرفته "شاهد 129" مجهز کند که سرعت حرکت انها بسیار زیاد و قدرت مانور فوق العاده ای دارند.

شنیدن نام ایران به عنوان سازنده این پهپاد تاریخی که ابهت و هیبت نظامی و رسانه ای سامانه دفاعی صهیونیست ها را در هم شکست، اگرچه از زبان سیدحسن نصرالله شیرین و غرورآفرین بود، اما به نظر می رسد جای خالی توضیحات رسمی و تکمیلی مسئولان دفاعی کشورمان به عنوان سازندگان این هواگردها هنوز خالی است.

منبع: سایت صد خبر




خـــــــــــــط قرمز
یکشنبه 91/7/23 ساعت 9:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
فارین پالیسی:
اسرائیلی‌ها از سال 1996 تهدیدات خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کردند و هر بار خطوط قرمز جدیدی ترسیم کرده‌اند؛ خطوط قرمز بی‌تاثیری که اسرائیل اجبارا تنها عبور ایران از آنها را به نظاره نشسته‌ است.

کد خبر: 58653
تاریخ انتشار: 23 مهر 1391 - 15:43

 

به گزارش فارس پایگاه آمریکایی «فارین پالیسی» با انتشار یادداشتی به قلم «گراهام آلیسون»، به موضوع خط قرمز اسرائیل برای ایران پرداخته است. آلیسون در این یادداشت که مشروح آن در ادامه می‌آید، ترسیم خط قرمز برای ایران را امری تکراری دانسته که پیش از این هم بارها انجام شده و اکنون اعتبار خود را از دست داده است. وی به همین جهت یادداشت خود را با تیتر «خط قرمزی روی شن» منتشر کرده است:

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تلاش کرده است تا خط قرمزی روشن و غیرمبهم ترسیم کند تا از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند. او ماه گذشته از تریبون برنامه صبح یکشنبه تلویزیون برای تاختن به سیاست آمریکا و تاکید بر اینکه «باراک اوباما» باید ایران را متوقف کند، استفاده کرد و گفت: «شما باید همین حالا این خط قرمز را برای آن‌ها تعیین کنید». او همچنین با اشاره ضمنی به خودداری دولت اوباما از تعیین خط قرمز برای ایران گفت: «کسانی در جامعه بین‌الملل که از تعیین خط قرمز برای ایران خودداری می‌کنند، هیچ حق اخلاقی برای نشان دادن چراغ قرمز به اسرائیل ندارند». او سپس در مجمع عمومی سازمان ملل تصویری کارتونی از یک بمب را بالا گرفت و با یک ماژیک روی آن خط قرمزی ترسیم کرد و عنوان کرد که نباید به ایران اجازه داده شود آنقدر ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی‌شده داشته باشد که این ذخیره (با غنی‌سازی بیشتر) برای ساخت اولین بمب هسته‌ای‌اش کافی باشد. بنا بر آنچه که آژانس بین‌المللی اتمی گزارش کرده، ایران در صورت ادامه مسیر فعلی، تا 6 ماه دیگر به این نقطه خواهد رسید.

ناامیدی نتایناهو زمانی که در مورد چالش ایران صحبت می‌کند، برگرفته از این است که وی می‌داند اسرائیل و آمریکا هر دو در مسیری بوده‌اند که همواره خطوط قرمزی ترسیم کرده‌ و عنوان کرده‌اند که ایران اجازه عبور از این خط را ندارد، اما عبور ایران از این خط را نظاره کرده‌اند، و سپس عقب‌نشینی کرده‌ و حدی دیگر را به عنوان «خط قرمز واقعی» در مسیر دستیابی به بمب هسته‌ای تعیین کرده‌اند.

او در سخنرانی سال 1996 خود در کنگره آمریکا، زمانی که اولین دوره نخست‌وزیری خود را می‌گذراند دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را دارای پیامدهایی مصیبت‌بار «نه فقط برای اسرائیل، و نه فقط برای خاورمیانه، بلکه برای تمام بشریت»، دانسته بود. وی در آن زمان گفت که ضرب‌الاجل نهایی برای جلوگیری از این امر، «بسیار در حال نزدیک شدن» است. اسرائیل برخورداری ایران از یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی را «غیرقابل قبول» خوانده بوده و زمانی هم که این نیروگاه عملیاتی شد، وزیر خارجه اسرائیل آن را «کاملا غیرقابل قبول» دانست.

این آخرین باری نبود که مقامات و سیاستمداران اسرائیل برای ایران «نقطه بی‌بازگشت» تعیین کردند، بلکه آن‌ها تنها به سمت حد نهایی بعدی حرکت کردند. این محدوده نهایی برای «آریل شارون» نخست‌وزیر اسرائیل در سال 2004، دستیابی ایران به توانایی عملیاتی کردن یک مجتمع غنی‌سازی بود. زمانی که ایران به دستیابی به این توانایی نزدیک شد، «شائول موفاز» وزیر جنگ وقت اسرائیل نقطه نهایی را نه توانایی غنی‌سازی، بلکه خود «غنی‌سازی اورانیوم» معرفی کرد. وقتی هم که ایران شروع به غنی‌سازی کرد، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت اسرائیل در سال 2006 اعلام کرد تعداد آبشارهای غنی‌سازی ایران نباید از میزان محدودی فراتر رود، و به این ترتیب او هم خط جدیدی ترسیم کرد.

* خط قرمزهای بازنشسته اسرائیلی‌ها

الگو روشن است: به محض اینکه ایران از هر خط قرمز عبور کرد، اسرائیل به خط بعدی عقب‌نشینی کرده و سپس دکمه تکرار را فشار داده است. از تبدیل فرآوری اورانیوم، تا تولید اورانیوم با غنای پایین (غنای کمتر از 5درصد) قابل استفاده برای سوخت نیروگاه‌های غیرنظامی، تا ذخیره‌ای از اورانیوم با غنای پائین کافی (پس از غنی‌سازی بیشتر) برای ساخت یک بمب اتمی، تا ذخیره کافی برای ساخت نیم دوجین بمب، تا غنی‌سازی بیشتر از 5درصد تا اورانیوم با غنای متوسط 20درصد، تا فعالیت سانتریفیوژهایی که در تاسیسات فردو در عمق زمین غنی‌سازی 20درصد انجام می‌دهند، تا دستیابی به توان نامحدود ساخت سلاح هسته‌ای، هشدارهای اسرائیل هر بار بلندتر شده، اما هیچ‌گونه اثرگذاری نداشته است.

اکثر ناظران نتوانسته‌اند این خط داستانی را تشخیص دهند. اما این نخست‌وزیر آن را فهمیده. زمانی که نتانیاهو در سال 2009 به دفتر کارش بازگشت، «اوزی آراد» مشاور امنیت داخلی وی، رهبران اسرائیل را متهم کرد که از وظایف خود قصور کرده‌اند و نتوانسته‌اند از حرکت ایران از آنچه که اسرائیلی‌ها قبلا آن را «نقطه هسته‌ای بی‌بازگشت... تعریف می‌کردند... به نقطه‌ای که در آن ایران قادر است تمام المان‌های لازم برای ایجاد شکافت هسته‌ای را بدون نیاز به خارجی‌ها تولید کند»، جلوگیری کنند. همانطور که «آراد» به وضوح این را تشخیص داد: «ایران حالا آنجاست».

خوانندگان این متن، با مرور این مطلب به یاد داستان کودکانه چوپان دروغگو می‌اندازد. بدون شک، صف این هشدارهای پشت سر هم، اعتبار اسرائیل را تحلیل برده است.

آلیسون پس از این مقاله اشاره می‌کند که با وجود این، نباید تهدید ایران را از یاد برد و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای انجام گیرد.

نتانیاهو در حالی اخیرا در مجمع عمومی خط قرمزی برای ایران ترسیم کرده است که در هفته گذشته ائتلاف جنگ‌طلب وی و «ایهود باراک» وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی از هم فروپاشید، به نحوی که نتانیاهو مجبور شده است انتخابات زودهنگام اعلام کند.

 

منبع: سایت صد خبر

 



برچسب‌ها: انر‍ژی هسته ای

مواد منفجره
یکشنبه 91/7/23 ساعت 9:37 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
با حضور وزیر دفاع صورت گرفت/
سردار وحیدی در مراسم افتتاح جدیدترین خطوط تولیدی وزارت دفاع گفت: افتتاح این خطوط تولیدی، نماد برجسته دیگری از تحریم‌شکنی، خودباوری و خوداتکایی در فناوری‌های پیشرفته و پیچیده صنایع دفاعی است که دشمنان را دچار حیرت و سردرگمی می‌کند.
کد خبر: 58488
تاریخ انتشار: 23 مهر 1391 - 10:45

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ در دویست و نهمین روز از سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خط تولید پوکه سلولوئیدی،خط تولید ماده انفجاری پتن، توسعه و افزایش ظرفیت مواد منفجره امولسیونی، کارخانه تولید مواد قرص نیترو دارو، کارخانه تولید دنیتراسیون شیشه‌ای،واحد تولید آندهای نئوپرون با پوشش پلاتینی، کارخانه گندله سازی خاک فسفات واحد اسید فسفریک و واحد تولید میکرو بالن پلمیری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


سردار وحیدی در مراسم افتتاح این خطوط تولیدی در جمع خبرنگاران گفت: خودکفایی در تولید مواد اصلی مورد نیاز کارخانجات و مراکز تولیدی صنایع دفاعی یکی از راهبردهای کلیدی وزارت دفاع به شمار می‌رود. بخصوص در شرایطی که دشمنان پیشرفت و تعالی ملت ایران با اعمال فشار و تحریم می‌خواهند روند توسعه و تولید را متوقف کنند، خطوطی که امروز ما شاهد افتتاح و افزایش ظرفیت ‌آنها بودیم در همین راستا شکل گرفته و به بهر‌ه‌برداری رسیده است.

وزیر دفاع، افتتاح خط تولید پوکه سلولوئیدی را گامی بلند در ارتقاء فناوری در حوزه تولید مواد ذکر کرد و گفت: پوکه سلولوئیدی برای خرج پرتاب در خمپاره‌های 60 ، 81 ، 120 و 160 میلیمتری و ورق‌های سلولوئیدی در صنایع راکتی کاربرد دارد.

سردار وحیدی، ماندگاری بالای محصول، سهولت کاربری، کاهش قیمت تمام شده را از مزایای راه‌اندازی این خط تولیدی ذکر کرد.

وزیر دفاع در خصوص راه‌اندازی واحد تولیدی پتن نیز گفت: پتن به عنوان یکی از مواد پرانرژی پایه‌ای، ماده اصلی محصولات انفجاری ناریه از قبیل فیتیله انفجاری، چاشنی‌ها و انواع بوسترهای پنتولیتی محسوب می‌شود.

وی افزود: این واحد تولیدی از ویژگی‌هایی نظیر دستیابی به دانش فنی و فناوری تولید پتن به روش پیوسته، افزایش ظرفیت تولید نسبت به خط ناپیوسته، کاهش قیمت تمام شده، افزایش ایمنی در تولید، حمل و نقل و مصرف آن برخوردار است.

سردار وحیدی همچنین پیرامون توسعه و افزایش تولید مواد منفجره امولسیونی گفت: سازمان صنایع دفاع بعنوان تنها تولیدکننده مواد منفجره امولسیونی بمنظور تأمین نیاز معدن‌کاران و وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی، با توجه به برنامه پیش‌بینی شده، منطبق بر سند چشم‌انداز بیست ساله کشور اقدام به افزایش ظرفیت از 8 هزار تن در سال به 14 هزار تن کرد.

وزیر دفاع، کاهش قیمت تمام شده، افزایش تنوع محصول، ارتقاء ایمنی فرایند تولید و امکان صادرات این محصول با توجه به نیاز بازار خارجی را از مزایای این اقدام برشمرد.

سردار وحیدی با قدردانی از متخصصان افتخار‌آفرین سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع که در راستای تحقق فرامین فرمانده معظم کل قوا در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در افزایش تولید، ثروت و سرمایه ملی تلاش می‌کنند، تصریح کرد: افتتاح این خطوط تولیدی، نماد برجسته دیگری از تحریم‌شکنی، خودباوری و خوداتکایی در فناوری‌های پیشرفته و پیچیده صنایع دفاعی است که شرایط را برای تولید بی‌وقفه صنایع دفاعی به منظور تأمین نیازهای دفاعی کشور فراهم و دشمنان را دچار حیرت و سردرگمی می‌کند.

 

منبع: سایت صد خبر



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ساخت ایران
یکشنبه 91/7/23 ساعت 9:32 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در نتایج تحقیقات تلویزیون رژیم صهیونیستی مشخص شد:
تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد، هواپیمای حزب الله لبنان که اخیرا در اراضی اشغالی آن را هدف قرار داده، تصاویر ویدیویی را به صورت زنده منتقل می‌کرد.
کد خبر: 58438
تاریخ انتشار: 23 مهر 1391 - 09:36
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کانال 2 رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تحقیقات در خصوص هواپیمای بدون خلبان "ایوب" که هفته قبل در جنوب کرانه باختری سرنگون شد نشان می‌دهد که این هواپیما ساخت ایران بود.

این شبکه گزارش داد، این نوع هواپیماها به فناوری خاصی مجهز است که هنگام عملیات شناسایی می‌تواند تصاویر ویدیویی را به صورت زنده منتقل کند.

"سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان پنج شنبه گذشته، مسئولیت نفوذ هواپیمای شناسایی به اراضی اشغالی را برعهده گرفته و تأکید کرد: این هواپیما که در مسیر مشخصی پرواز کرد، ایرانی بود و نه روس؛ و جوانان حزب الله آن را مونتاژ کردند.

سید حسن نصرالله نفوذ هواپیمای مقاومت لبنان به اراضی اشغالی را عملیاتی منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: مقاومت لبنان هواپیمای شناسایی پیشرفته‌ای را از داخل اراضی لبنان به سوی دریا فرستاد؛ این هواپیما پس از پرواز صدها کیلومتر بر فراز دریا از جنوب فلسطین وارد اراضی اشغالی شد، و قبل از شناسایی شدن از سوی نیروی هوایی دشمن، بر فراز بسیاری از پایگاه‌های مهم این رژیم از جمله تأسیسات اتمی "دیمونا" پرواز کرد.

 

منبع: سایت صد خبر




المیزان التجاری
یکشنبه 91/7/23 ساعت 1:25 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ایران تحقق فائضاً فی المیزان التجاری مع 90 دولة

أوضحت مصلحة الجمارک الایرانیة أن المیزان التجاری فی البلاد (دون حساب النفط والغاز والخدمات) شهد فائضاً مع 90 دولة فیما سجل عجزاً فی التبادل التجاری مع 88 دولة .

طهران (فارس) 14 اکتوبر 2012
وبلغت صادرات السلع والبضائع غیر النفطیة خلال الاشهر الستة الاولى‌ من العام الایرانی الجاری (بدأ فی 20 اذار/ مارس الماضی)، 12,604 ملیون یورو، فیما استوردت الجمهوریة الاسلامیة الایرانیة حوالی 20,764 ملیون یورو من البضائع خلال الفترة ذاتها.
وحسب بیانات مصلحة الجمارک الایرانیة فأن قیمة الواردات تساوی حوالی 62 بالمائة من حجم التبادل التجاری الخارجی، بینما تقدر هذه النسبة خلال الفترة المشابهة من العام الماضی بـ 65 بالمائة.

 

منبع: فارس نیوز



صحیفة بریطانیة
یکشنبه 91/7/23 ساعت 1:20 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

صحیفة بریطانیة: طائرة "ایوب" تمکنت من بث صور لمناطق المناورات الامریکیة الاسرائیلیة

ذکرت صحیفة الصندای تایمز البریطانیة ان طائرة حزب الله من دون طیار التی اخترقت اجواء فلسطین المحتلة الاسبوع الماضی استطاعت تصویر مواقع عسکریة سریة اسرائیلیة ونقلت هذه الصور الى مرکز القیادة الذی تحکم بالطائرة.

لندن (الصاندی تایمز) 14 أکتوبر 2012
واشارت الصحیفة فی تقریر لها نقلا عن مسؤولین امنیین فی الکیان الإسرائیلی قولهم ان الطائرة تمکنت من تصویر مطارات عسکریة اسرائیلیة ومناطق المناورات الامریکیة الاسرائیلیة وربما استطاعت تصویر مفاعل دیمونا النووی الاسرائیلی.
وبحسب التقریر فقد تمکنت الطائرات المرسلة من قبل حزب الله من تصویر مطارات سلاح الجو ومناطق التحضیر للمناورات المشترکة بین جیش الکیان الإسرائیلی والجیش الأمریکی.
کما وذکر تقریر الصحیفة البریطانیة الذی نشر الأحد ان الطائرة بدون طیار التی انطلقت من لبنان إلى "إسرائیل" الأسبوع الماضی، واعتراضها من قبل سلاح الجو کانت مجهزة بافضل الوسائل العسکریة للتصویر الجوی القادر على تنفیذ عملیات تصویر سری لقواعد جیش الاحتلال الإسرائیلی.
ووفقا للصحیفة فانه تقریر نشر فی المملکة المتحدة، یبقى من غیر الواضح الى ای مدى خطورة الصور التی التقطتها الطائرة من المناطق المحیطة بمفاعل دیمونا.
وکان الامین العام لحزب الله السید حسن نصر الله قد اعلن قبل ایام مسؤولیة حزبه عن ارسال الطائرة بدون طیار مشیرا الى انها التقطت صورا حساسة للکثیر من المواقع الاسرائیلیة، مؤکدا حق المقاومة فی ارسال طائرات إستطلاع طالما استمرت "اسرائیل" فی ارسال طائرات لاختراق الاجواء اللبنانیة.
واکد السید حسن نصر الله ان لدیه المزید من المفاجات خلال الاسابیع المقبلة بهذا الشان.

 

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: العربیة

جدیدترین پهباد
یکشنبه 91/7/23 ساعت 12:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در گفتگوی فارس با امیر اسماعیلی اعلام شد
«حازم»؛ جدیدترین پهپاد پدافندی ایران با قابلیت بمباران هوایی

خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با تشریح جزئیات جدیدترین پهپاد پدافندی کشور گفت: این پهپاد با قابیلت پرواز برد بلند می‌تواند برای بمباران اهداف نیز بکار گرفته شود.

خبرگزاری فارس: «حازم»؛ جدیدترین پهپاد پدافندی ایران با قابلیت بمباران هوایی

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به توانمندی‌های روزافزون صنعت دفاعی در طراحی و ساخت پهپاد (پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور) از بکارگیری جدیدترین پهپاد پدافندی کشور با نام «حازم» در ماموریت‌های متناسب پدافند هوایی خبر داد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ادامه داد: پهپاد «حازم» در 3 مدل برد کوتاه، متوسط و بلند به صورت یک لایه پنهانی برای قرارگاه پدافند هوایی توسط مجموعه قرب قرارگاه و متخصصین پدافند هوایی، طراحی شد.

وی تاکید کرد: از این پهپاد هم در بحث هدف، هم شناسایی و اگر نیاز باشد به عنوان محمول هوایی استفاده می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: این به معنی آن است که «حازم» هم می‌تواند به عنوان هدف برای سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی ما قرار بگیرد و هم می‌توانیم در ماموریت‌های شناسایی از آن بهره ببریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص نحوه انجام ماموریت این پهپاد نیز اظهار داشت: معمولا ما روی پهپاد «حازم» موشک نصب نمی‌کنیم، اما اگر نیاز باشد محموله‌های انفجاری بر روی آن نصب خواهیم کرد.

به گزارش فارس، «حازم» به معنای استفاده از خواب و غفلت دشمن برای حمله به آنها است.

این در حالیست که امروزه پهپادهای ایرانی با آمادگی کامل در رصد مناطق مختلفی مانند حوزه خلیج فارس، تمامی تحرکات دشمن در منطقه را زیر نظر دارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس نیوز




پهباد ایرانی حزب الله
یکشنبه 91/7/23 ساعت 12:35 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

حزب الله با پهپاد ایرانی مصونیت اسرائیل را در هم شکست (خبر ویژه)

در حالی که پرواز پهپاد تجسسی حزب الله در عمق آسمان فلسطین اشغالی موجب وحشت در محافل صهیونیستی شده، تحلیل گران مسلمان منطقه با افتخار از این توانمندی یاد می کنند. در عین حال هر دو طیف اتفاق نظر دارند که حزب الله ضربه استراتژیک دیگری به اسرائیل زده است.
پایگاه صهیونیستی اسرائیل دیفنس درباره تأسیسات و ذخایر گازی این رژیم ابراز نگرانی کرد و نوشت: بعد از حادثه اخیر، تأسیسات گازی اسرائیل در دریای مدیترانه امنیت ندارد. پرواز هواپیمای حزب الله مساله حفاظت از تاسیسات گازی اسرائیل را در دریای مدیترانه به موضوعی بسیار مهم و فوری تبدیل کرده چرا که ورود این هواپیما نشان دهنده رویکردهای هجومی جدید حزب الله است.
در همین حال منابع ارتش رژیم صهیونیستی گزارش دادند که به دلیل مشکوک شدن دستگاه های امنیتی فرودگاه «بن گوریون» به پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان فلسطین اشغالی، پرواز هواپیماها برای مدتی متوقف شد.
منابع صهیونیستی با اشاره به اینکه مدت هاست فعالیت فرودگاه های اسرائیل به دلایل امنیتی متوقف نشده بود خاطر نشان کردند: ورود چند روز پیش یک هواپیمای بدون سرنشین، سبب آماده باش و تشدید اقدامات امنیتی در نیروی هوایی ارتش اسرائیل شده است.
در همین حال روزنامه هاآرتص با اشاره به پیشرفت حزب الله در زمینه به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین و نقش ویرانگر آن علیه امنیت اسرائیل نوشت: پهپادهای جدید حزب الله از نوع هواپیماهای ابابیل که در جنگ 33 روزه علیه اسرائیل به کار گرفته شده نیست. پهپاد جدید از برخی اهداف در داخل اسرائیل فیلم و عکس تهیه کرده و علاوه بر این، سیستم دفاعی اسرائیل را تست کرده و در عین حال قدرت حزب الله را تا جایی که ممکن بوده، تقویت کرده است.
رادیو اسرائیل نیز در گزارشی عنوان کرد: بالاخره معلوم شد حزب الله این هواپیما را فرستاده و ایران پشت ماجراست. حزب الله این هواپیما را تا 50 کیلومتری آسمان اسرائیل فرستاد.
این رادیو به نقل از نشریه تله پولیس گفت: اسرائیل و آمریکا دارای جدیدترین سیستم تولید هواپیماهای بدون سرنشین در جهان هستند اما تجاوز حزب الله به حریم هوایی اسرائیل رنگ دیگری به مناقشه های منطقه داد. حزب الله تاکنون از ایران راکت می گرفت اما اکنون مشخص شده همکاری ایران با این گروه خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور می شد.
برخی منابع صهیونیستی می گویند حزب الله دارای دست کم 70 هزار فروند موشک است که می تواند تمام نقاط حساس این رژیم در فلسطین اشغالی را آماج حمله قرار دهد.
در همین حال هشام جابر ژنرال بازنشسته لبنانی و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه، عملیات غافلگیرانه حزب الله را در هم شکستن مصونیت اسرائیل توصیف کرد و گفت: نفوذ پهپاد حزب الله حامل این پیام است که رژیم اسرائیل دیگر هیچ مصونیتی ندارد.
وی در مصاحبه با پرس تی وی گفت: پرواز پهپاد حزب الله پیرامون نیروگاه هسته ای دیمونا برای رژیم تل آویو بسیار خطرناک بود. این هواپیما می توانست مواد منفجره با خود حمل کند. سوال این است که چرا نیروهای آمریکا و اسرائیل در مدیترانه نتوانسته اند این هواپیما را شناسایی کنند.»
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز قدرت نمایی حزب الله را مایه مباهات امت اسلامی و عربی توصیف کرد. القدس العربی نوشت: این عملیات از هر حیث کم نظیر بود. چه اینکه این اولین بار پس از 60 سال است که یک هواپیمای عربی- اسلامی به فضای اسرائیل رخنه می کند.
روزنامه مذکور خاطر نشان کرد: این نفوذ بزرگ قبل از هر چیز و به صورتی که ما دیدیم بدون شک باید یک عقل خیره کننده ای پشت آن باشد که این همه باعث نگرانی اسرائیلی ها شده است و پس از این نیز موجبات نگرانی آنها را فراهم خواهد کرد لابد غافلگیریهای دیگری هم در راه باشد که به خاطر اینکه جزو اسرار استراتژیک حزب الله است ما نمی دانیم. چه بسا در آینده نزدیک، باز هم اسرائیلی ها غافلگیر شوند همانند موشک هایی که در جنگ 33روزه چون باران در عمق اسرائیل اصابت کرد و آنان غافلگیر شدند و یا همانند جنگ سال 2006 م زمانی که افتخار صنعت نظامی اسرائیل یعنی تانک مرکاوا یکی پس از دیگری منهدم شدند.
نویسنده این تحلیل می افزاید: این هواپیما هر چه باشد علاوه بر اینکه افتخار لبنانی ها است مایه مباهات و فخر تمامی اعراب و مسلمانان نیز است. زیرا نه تنها پرده از توانمندی آنان در دستیابی به دنیای فن آوری نظامی برداشت که برتری آنان را بر صنعت تقلیدی اسرائیل ثابت کرد. القدس العربی یاد آور شد: سیدحسن نصرالله در اثنای جنگ 33 روزه بشارت داد که هم اینک یک ناو جنگی اسرائیلی در سواحل لبنان با موشک پیشرفته لبنانی منهدم می شود. او گفت: به دریا نگاه کنید الان موشک به ناو اصابت خواهد کرد و همان گونه هم شد. ما همواره آرزو کرده بودیم که یک کشور عربی خصوصا آن کشورهایی که میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات آمریکایی و اروپایی هزینه می کنند یکی از این هواپیماها را می ساختند. آنگاه با ارسال آن به سوی اسرائیل به او پیام می دادند که جهان عرب هنوز قدس را فراموش نکرده است و هرگز اشغالگری مسجدالاقصی را نمی پذیرد. اما متاسفانه این آرزو هیچگاه محقق نشد. تا اینکه این هواپیما با اختراع اندیشه ایرانی آمد.
 

منبع: کیهان




موازنه قدرت
یکشنبه 91/7/23 ساعت 12:13 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

مؤسسه آمریکایی بروکینگز:
پهپاد ایرانی موازنه قدرت را درمنطقه برهم زد

بازتاب گسترده نفوذ یک فروند پهپاد ساخت جمهوری اسلامی ایران به عمق خاک سرزمین های اشغالی توسط حزب الله لبنان و نگرانی و وحشت مقامات رژیم صهیونیستی از این توانمندی مقاومت، در رسانه های خارجی همچنان ادامه دارد.
اندیشکده «بروکینگز» در گزارشی به قلم «جان ویلاسنور» درباره مختصات و ویژگی این پهپاد ایرانی نوشت: اخبار وسیعی درباره انهدام پهپادی منتشر شده است که در 6 اکتبر وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود و این نشان می دهد که، در این شرایط سخت، چگونه این هواپیما می تواند فرضیه های پیشین درباره میزان توانایی ایران در خاورمیانه را باطل کند. این برای اسرائیل بسیار خطرناک است. پهپاد از روی مدیترانه وارد حریم هوایی اسرائیل شد و قبل از اینکه در جنوب هربون ساقط شود، در مسیری از غرب به شرق و از روی مناطق مسکونی و پایگاه های نظامی در نجو در حال پرواز بود. در ویدئویی که توسط نیروی دفاعی اسرائیل منتشر شده است موشکی را می بینیم که از یک جت جنگنده پرتاب و به هواپیمای متجاوز اصابت می کند. مقامات اسرائیلی معتقدند که این پهپاد احتمالاً در یک مأموریت تجسسی با هدف پایگاه هسته ای «دیمونا» بوده است. ویدئو نشان می دهد که این هواپیما در ارتفاع بالا پرواز کرده و این استفاده از موشک هوا به هوا را امکان پذیر می کرده است. علاوه بر این، با مشاهده تصاویر ویدئویی قبل از برخورد و مقایسه اندازه آن با اندازه موشک پرتاب شده می توان نتیجه گرفت که این هواپیما نسبتاً کوچک بوده است.
در ادامه این مطلب آمده است، حادثه 6 اکتبر به شکل غیرقابل انکاری نشان می دهد نیرویی در منطقه وجود دارد که توانایی فراهم کردن یا ارتقاء یک پهپاد و استفاده از آن برای نفوذ به حریم هوایی اسرائیل را دارد. بنابراین از آنجا که در حال حاضر کل اسرائیل در تیررس پهپاد ایرانی هست که از جنوب لبنان اعزام می شوند، این روند تکنولوژیکی این پتانسیل را دارد که آرایش نیروها را در منطقه به کل دگرگون کند.
بروکینگز در پایان این گزارش آورده است: از دید کلی تر، این رویداد بر جهانی شدن تکنولوژی پهپاد دلالت دارد. هواپیماهای بدون خلبان به مانند نوع خلبان دار آن، لیست بلند بالایی از کاربردهای غیرنظامی بسیار مفید را شامل می شوند. مانند هواپیماهای خلبان دار، هواپیماهای بدون خلبان استفاده های نظامی هم دارند، از جمله آن عملیات تجسسی در تأسیسات حساس کشورهای دیگر را می توان برشمرد. ارتش اسرائیل برای دهه ها از هواپیماهای عکسبرداری بدون خلبان استفاده کرده است از جمله در سال 1982 در جنگ لبنان. اسرائیل اکنون خود را در معرض پایش دوربین های دیگران می بیند.
روزنامه آمریکایی مک کلاچی هم در تحلیلی در این باره نوشت، حضور پهپاد ایرانی مونتاژ شده توسط حزب الله لبنان در نزدیکی مرکز هسته ای دیمونای اسرائیل نشانگر آن است که ایران می تواند به هر حمله اسرائیل به همان شکل پاسخ دهد.
براساس این گزارش، «مشخص نیست که ایران بخواهد به دیمونا در پاسخ به حمله اسرائیل حمله کند یا نه اما حداقل، حضور یک پهپاد ایرانی در نزدیکی تأسیسات هسته ای دیمونا می تواند طعنه ای بدین معنا باشد که هرکاری اسرائیل ممکن است انجام دهد، ایران نیز قابلیت پاسخ محکم به آن را دارد.»
مک کلاچی در ادامه به نقل از یک مقام صهیونیست افزود: این پهپاد دارای تمام ویژگی های لازم بوده و به همین خاطر منجر به نگرانی مقامات تل آویو شده است.
شبکه المنار هم در گزارشی اعلام کرد: مقاومت اسلامی برخی از اطلاعات را درباره عملیات ویژه ایوب براساس صلاحدیدش اعلام می کند که پرسش های روانی، نظامی و فنی بزرگی را از خود بر جای گذارد که شاید دشمن در آینده ای نزدیک نتواند به آنها پاسخ دهد. المنار افزود: اطلاعات در اختیار، نشان می دهد این پهپاد بیش از سیصد کیلومتر به مدت سه ساعت پرواز کرده و به عبارت دیگر توانسته است به حریم های هوایی و عملیاتی نیروی هوایی دشمن نفوذ کند. اطلاعات نشان می دهد این نفوذ بین ساعت های نه تا ده بامداد بوده است.
توانایی پرواز در همه این مدت و نفوذ به سامانه های دشمن، پرسش هایی را درباره حجم این هواپیما، سامانه های هدایت و کنترل، موتورهای رانشی، دستگاههای ویژه آن، تجهیزات تصویربرداری، ارسال و ایجاد پارازیت و گمراه کردن دشمن مطرح کرده است. براساس این گزارش، کارشناسان می گویند این هواپیما می تواند با دقت بالایی تصویربرداری کند.
المنار در ادامه به نقل از عباس فنیش، گزارشگر خود اعلام کرد ما از یک هواپیمای کوچک صحبت نمی کنیم بلکه از هواپیمایی صحبت می کنیم که می تواند دهها کیلوگرم تجهیزات حمل کند و این چیزی است که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز به آن اشاره کرد و گفت هواپیمای مرصاد خواهر کوچک هواپیمای ایوب است. اگر به این ویژگیها از مسیر پرواز بر فراز سرزمین های اشغالی تا ردیابی اهداف نظامی، امنیتی، راهبردی و حیاتی اقتصادی و نفتی افزوده شود بیانگر این مطالب است که کنترل بر مسیر هواپیمای ایوب و علاوه بر آن گمراه سازی و ایجاد پارازیت نشانگر برتری و احاطه اطلاعاتی هوایی مقاومت اسلامی است. همچنین عبور این هواپیما از موانع دفاعی و رادارهای زمینی و دریایی و هوایی بیانگر توانایی بالای هواپیمای ایوب برای دستیابی به اطلاعات دقیق است و در کنار همه اینها هواپیمای ایوب اهدافش را با دقت بسیار بالایی صرف نظر از حجم این اهداف شناسایی کرده است.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 335
کل بازدیدها: 1325482