سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
زوارق طائرة
یکشنبه 91/12/13 ساعت 12:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وزیر الدفاع الایرانی:
ازاحة الستار قریبا عن زوارق طائرة ایرانیة قاذفة للصواریخ
اعلن وزیر الدفاع واسناد القوات المسلحة الایرانیة العمید احمد وحیدی بانه سیتم قریبا ازاحة الستار زوارق طائرة ایرانیة جدیدة قاذفة للصواریخ.

طهران (فارس)
واوضح وزیر الدفاع فی تصریح خاص ادلى به لمراسل وکالة انباء "فارس" الیوم السبت بان الزورق الطائر الجدید الذی سیزاح الستار عنه قریبا هجوم الطابع وله القدرة على اطلاق الصواریخ.
واشار العمید وحیدی الى القدرات الدفاعیة للجمهوریة الاسلامیة الایرانیة وقال، ان لنا منجزات ممتازة سنعلن عنها فی حینها.
کما اشار الى قدرات البلاد فی مجال الطائرات من دون التی تنطلق من قواعد فی البحر واضاف، ان جدول اعمال وزارة الدفاع یتضمن تطویر الطائرات من دون طیار التی تنطلق من البحر.
واکد العمید وحیدی بان القوة البحریة لجیش الجمهوریة الاسلامیة الایرانیة تمتلک الیوم طائرات من دون طیار بامکانها الانطلاق من على متن القطع البحریة والقیام بمهامها الموکلة بها.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: العربیة

شناورهای پرنده موشک انداز
شنبه 91/12/12 ساعت 1:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در گفت‌وگو با فارس:
شناورهای پرنده جدید «موشک‌انداز» خواهند بود/توسعه پهپادهای دریاپایه در دستور کار

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به شناور پرنده جدید ایران گفت: شناور پرنده موشک‌انداز ایران به زودی رونمایی می‌شود.

خبرگزاری فارس: شناورهای پرنده جدید «موشک‌انداز» خواهند بود/توسعه پهپادهای دریاپایه در دستور کار

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ ما دستاوردهای بسیار خوبی داریم که در زمان خود اعلام خواهند شد.

وحیدی در خصوص توانمندی‌های ایران در حوزه پهپادهای دریاپایه نیز با بیان اینکه ما الان هم به یک مفهوم پهپاد دریاپایه داریم، افزود: برنامه توسعه پهپادها و هواپیماهای دریاپایه در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد.

وحیدی تاکید کرد: امروز پهپادهایی در اختیار نیروی دریایی ارتش است، که می تواند از روی شناور پرواز کرده و به انجام ماموریت‌های محوله بپردازد.

وزیر دفاع همچنین در خصوص شناور پرنده‌ای که قرار است به زودی از سوی وزارت دفاع رونمایی شود، گفت: این شناور پرنده، شناوری با قابلیت تهاجمی و موشک‌انداز است.

منبع: فارس نیوز





رادارهای جدید ایران
جمعه 91/12/11 ساعت 9:46 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

مشرق منتشر می کند؛


اولین تصاویر از جدیدترین رادارهای ایران برای مقابله با جنگنده‌های رادارگریز+عکس




رادار مذکور که برای اولین بار به نمایش درآمده می تواند به صورت همزمان 120 هدف هوایی مختلف را کشف و رهگیری کند. از دیگر خصوصیات این رادار جدید که یک مزیت مهم برای آن به حساب می آید زمان کم برای استقرار و یا مهیا شدن آن برای حرکت است.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در چند هفته اخیر مستندی با عنوان "شکار طبس" از رسانه ملی پخش شده است که در طی آن ها اطلاعات جدیدی در خصوص شکار پهپاد شناسایی RQ-170 منتشر شده است. این مستند که به تاریخ 18 بهمن ماه امسال در برنامه "ثریا" از شبکه اول سیما پخش شد، برای اولین بار اولین فیلم های استخراج شده از "جانور قندهار" را منتشر کرده و به تمامی حرف و حدیث ها در مورد عدم توانایی ایرانی برای رمزگشایی از این میهمان ناخوانده آسمان ایران پایان داد.

اما در طول این مستند چند نکته بسیار جالب دیگر نیز از توانایی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده که به دلایل مختلف توسط کارشناسان و مدیران حاضر در این برنامه اشاره ای به آن نشد. می توان این سکوت و صرف پخش دو تصویر را به نوعی فرستادن کدهایی عملیاتی به دشمنان ایران دانست. اما این دو تصویر چه بودند و چه نکاتی را به همراه داشتند؟

در بخشی از این مستند تصویری از نمایشگر یکی از سیستم های شناسایی اپتیکی ایران به نمایش درآمد که بر اساس آن مشخص شده بود که جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 موفق به رهگیری یک فروند هواپیمای شناسایی RQ-170 شده است. در ابتدا باید این مسئله را طرح کنیم که به زبان ساده سامانه های الکترواپتیکال با استفاده از ترکیبی از داده های بصری و الکترونیکی، شیئی را کشف و رهگیری می کند.

این سیستم به عنوان مکمل در کنار سامانه های راداری برای کشف اهداف مختلف هوایی به کار می رود. نکته مهم در این جا این است که معمولا هواپیماهای شناسایی که به حریم هوایی یک کشور نفوذ می کنند سعی می کنند تا در بالاترین سقف پروازی ممکن حرکت کنند.

 



تصویر مربوط به رهگیری RQ-170 در سال 88 توسط رهگیرهای الکترواپتیکال


با این فرض و البته علم به این نکته که RQ-170 پیش از شکار برای نظامیان ایران ناشناخته نبوده است، می توان این فرضیه را مطرح کرد که سیستم های شناسایی اپتیک فعلی ایران توان رصد اجسام پرنده "پنهانکار" در ارتفاع 15 کیلومتری، یعنی بیشینه ارتفاع پروازی پهپاد مذبور را دارد. ذکر این نکته در این جا مهم است که پرنده کشف شده توسط سامانه های اپتیکی ایران یک پرنده کاملا پنهانکار است.

اصولا در طراحی پرنده های پنهانکار نه فقط بحث طراحی بدنه به صورت رادار گریز برای جذب یا منحرف کردن امواج راداری و بلکه بحثهایی در خصوص کاهش امواج حرارتی و الکترومغناطیسی نیز لحاظ می شود. پس با علم به این مسئله می توان این گونه انتظار داشت که جمهوری اسلامی ایران می تواند پرنده های متعارف نظامی و یا شناسایی را که مولفه های پنهانکاری بهره نبرده و یا به نسبت RQ-170 از نظر پنهانکاری در رتبه پایین تری هستند را در فواصل و ارتفاع های بیشتر کشف و رهگیری کند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که به دلیل کثرت سامانه های شناسایی الکترواپتیک ساخت داخل و سکوت معنادار فرماندهان در خصوص این تصویر نمی توان مدل خاصی از سامانه های شناسایی الکترواپتیکال داخلی را به عنوان کاشف اولیه "جانور قندهار" معرفی کرد.

اما تصویر دیگری که در این برنامه نمایش داده شد به نظر یکی از جدیدترین رادارهای اضافه شده به سازمان رزمی دفاع هوایی کشور است. رادار " Vostok " ساخت کشور بلاروس سامانه ای بود که برای لحظاتی تصاویری از آن پخش شد. باید گفت که این رادار برای اولین بار در سال 2007 میلادی به نمایش عمومی درآمده و به نوعی یکی از جدیدترین محصولات در حوزه راداری در جهان به حساب می آید.


تصویر منتشر شده از رادار Vostok در ایران


به طور کلی " Vostok " راداری در باند وی اچ اف است که برای شناسایی اشیاء پرنده با سطح مقطع راداری پایین و به نوعی پنهانکار طراحی شده است. کارشناسان دفاعی به نوعی این رادار ساخت بلاروس را نمونه ای از رادار روسی نبو می دانند که توسط صنایع راداری بلاروس به منظور رفع نیازها در این بخش ساخته شده است. البته بایستی اشاره کنیم که رادار روسی نبو نیز در به عنوان یک سامانه توانا با قابلیت شناخت اهداف پنهانکار در سازمان رزم دفاعی هوایی کشور وجود دارد.

این رادار با توجه به تجربیات به دست آمده از جنگ های اخیر به رهبری ناتو، ساخته شده و تاکید خاصی در ساخت آن بر بحث مقاومت در برابر جنگ الکترونیک شده است. این رادار می تواند در شرایط جمینگ سنگین نیز به فعالیت خود ادامه بده و بر اساس اعلام سازنده خود می تواند هدفی به مانند پرنده پنهانکار اف 117 با سطح مقطع راداری در حدود 0.5 متر مربع را در شرایط بدون امواج جنگ الکترونیک در فاصله 350 کیلومتری و در شرایط وجود امواج جنگ الکترونیک در فاصله 40 کیلومتری دارد.



رادار Vostok


" Vostok " می تواند به صورت همزمان 120 هدف هوایی مختلف را کشف و رهگیری کند. از دیگر خصوصیتهای این رادار جدید که نوعی یک مزیت بالا برای آن به حساب می آید بحث زمان کم مورد نیاز برای استقرار و یا مهیا شدن آن برای حرکت است.

این رادار می تواند ضرف مدت 6 دقیقه در محلی مستقر یا آماده انتقال از آن محل شود. این خصوصیت توان تحرک بالایی را برای این رادار به همراه می آورد که با کمک آن می تواند به سرعت از محلی به محل دیگر منتقل شده و هم شانس بقاء خود را در میدان نبرد بالا ببرد و هم با حضور ناگهانی در نقاط مختلف و در مدت زمان پایین به عنوان یک عامل غافلگیر کننده برای دشمنان به کار برود.

" Vostok " با توجه به نیازهای جنگهای شبکه محور امروزی طرحی شده و به راحتی توان وصل شدن با شبکه های گوناگون پدافند و مبادله اطلاعات با آنان را نیز دارد. این سامانه تنها دارای 3 کاربر بوده و در زمان آنتن های آن توان مقاومت در برابر بادهایی با سرعت 35 متر بر ثانیه را دارد.

از دیگر قابلیتهای رادار فوق این است که این امکان در این سامانه وجود دارد که با جمع آوری اطلاعاتی به مانند سطح مقطع راداری، نوع امواج رادار مورد استفاده در هدف در صورت وجود، حالت پروازی و سرعت به شناسایی نوع وسیله پرنده مورد نظر پرداخته و سپس با طبقه بندی کردن تهدیدات نوع پدافند مناسب برای مقابله با این تهدیدات را تعیین کند. می توان انتظار داشت که با ورود این سامانه به شبکه دفاع هوایی کشور ایران در کنار طیف وسیعی از سامانه های راداری ساخت داخل، به سطح مطمئن تری از دفاع هوایی خصوصا در برابر پرنده های پنهان کار برسد.

اما در بخشهای دیگری از این مستند که از رسانه ملی پخش شد تصاویری به نمایش درآمد که نشان از عملیاتی شدن دو رادار ایرانی می داد. بر اساس این تصاویر رادار ایرانی مطللع الفجر 2 و رادار ایرانی در گونه کیهانی نیز عملیاتی شده است. اما این رادارها چگونه رادارهایی هستند؟ در توضیح باید گفت رادار مطلع‌الفجر 2، یک رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی و هشدار زودهنگام در باند VHF است که می‌تواند به طور مستقل عمل کرده ویا به عنوان بخشی از یک سامانه پدافندی و البته جزئی از شبکه یکپارچه پدافند هوایی باشد.



مطلع الفجر-2 در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی های دفاعی

در مطلع الفجر-2 نیز مانند نسل قبلی تمامی اجزای سامانه بر روی یک تریلر نصب شده است. تغذیه رادار می‌تواند توسط دو دیزل ژنراتور نصب شده بر آن یا توسط برق شهر انجام شود. مدت زمان لازم برای آماده به کار کردن رادار توسط سه خدمه آن، کمتر از دو ساعت است. با توجه به تحرک بالای این رادار و مدت زمان مناسب راه اندازی با توجه به رده عملیاتی آن که رادارهایی بزرگ و دوربرد است قابلیت تغییر موضع تاکتیکی این رادار نیز قابل توجه بوده و برای ایجاد پوشش بهتر در نقاط مورد نظر می تواند جابجا شود.

در روش پردازش کوهرنت یا منسجم(Coherent) که در مطلع الفجر-2 از آن استفاده شده تمامی سیگنال های ارسالی با مشخصات یکسان از نظر فاز فرستاده می شوند و از اثرات تصادفی آنها پیشگیری می شود در حالی که در روش غیرکوهرنت یا نامنسجم سیگنال های ارسالی دارای اختلاف فاز هستند. از نتایج به کارگیری چنین روشی، توانایی تشخیص کوچکترین اختلافات سرعت اهداف است که ناشی از اختلافات سیگنال های بازگشتی است که در هنگام ارسال هیچ اختلافی(درواقع اختلاف فاز) با هم نداشتند. همچنین تداخل کمتر و مزایای سیگنالی بهتری در این روش نسبت به روش نامنسجم دارد.




تصویری از رادار مطلع الفجر 2 در مستند شکار طبس


در این رادار با 2 کانال مستقل به صورت همزمان و با استفاده از همه ظرفیت،قابلیت ردیابی و آشکارسازی فرکانس ها فراهم شده است که به این ترتیب با جایگزینی یک کانال در صورت ایجاد اشکال در فرستنده، گیرنده ویا مسیر آنتن کانال دیگر، پایداری عملکردی و قابلیت اعتماد بالایی در زمینه شناسایی و ردگیری اهداف هوایی ایجاد شده است.

استفاده از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نظیر نیمه هادی ها باعث افزایش مدت زمان قابل کارکرد و کاهش احتمال بروز خرابی در این رادار شده و میزان زمان مورد نیاز برای تعویض و تعمیر قطعات آن را نیز کاهش داده است. مطلع الفجر-2 که عملکردی سه بعدی دارد از برد مناسب، از قابلیت اندازه گیری زاویه، جهت، سرعت و ارتفاع اهداف پروازی به روش مقایسه سیگنال بین 2 کانال مستقل موجود در رادار برخوردار است.

تجهیزات فرستنده و گیرنده در این نسل از رادارهای مطلع الفجر به طور کامل بومی سازی شده و به مرحله تولید انبوه رسیده است.

با توجه به تصاویر منتشر شده از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در تابستان سال جاری به نظر می رسد بارز ترین تفاوت ظاهری مطلع الفجر-2 با نسل پیش از خود در بکارگیی تعداد بسیار بیشتر آنتن است. مطلع الفجر-1 تنها از 12 آنتن در دو ردیف روی هم که به صورت متقارن در دو طرف پایه استوانه ای نگهدارنده چیده شده اند استفاده می کند در حالی در که در نسل جدید آن از 32 آنتن در دو طبقه به فاصله حدود 2 متر و در هر طبقه دو ردیف استفاده شده است.

در هر ردیف 8 آنتن به طور متقارن حول استوانه نگهدارنده قرار گرفته اند. بنابراین ارتفاع نهایی آنتن ها از سطح زمین باید به حدود 10 متر رسیده باشد که در افزایش پوشش دهی ارتفاعات پایین تر بی تأثیر نیست.


نمونه ای خارجی از رادارهای ماوراء افق


این رادار قابل استفاده در تمام شرایط آب و هوایی و یک رادار مدرن با پردازش کوهرنت و با اجزای تماماً بهره مند از نیمه هادی ها است که می‌تواند اهداف هوایی را تا برد 480 کیلومتر و همچنین اهداف با سطح مقطع پایین را آشکارسازی و ردگیری کند.

با استفاده از این رادار دوربرد که 60 درصد افزایش در برد نسبت به نسل قبلی داشته است مساحت بسیار بیشتری از کشور با هر دستگاه از آن تحت پوشش قرار می گیرد. به عنوان مثال تمام آسمان خلیج همیشه فارس تنها با یک رادار مطلع الفجر-2 که به عنوان مثال در جنوب غربی استان فارس مستقر باشد از شرق تنگه هرمز و سواحل کشور کوچک امارات تا سواحل کشور کوچک تر کویت و در جنوب نیز تمام مساحت کشورهای بحرین و قطر تحت پوشش قرار گرفته و ده ها هدف مختلف را با دقت بالا کشف و ردیابی می کند.


رونمایی از رادار کیهانی




نمونه رادار کیهانی ایران که در مستند شکار طبس به نمایش درآمد


اما دستاورد دیگر در حوزه راداری که در این مستند به نوعی به آن اشاره شد، بحث رادارهای کیهانی است. هر چه اهداف هوایی در فاصله بیشتری از رادار باشند، باید ارتفاع پروازی آنها نیز برای دیده شدن توسط رادار بیشتر باشد. مشکل اصلی در کشف اهدافی که در ارتفاع پائین پرواز می کنند انحنای سطح زمین است. مسیر حرکت امواج الکترومغناطیس رادار، مستقیم است در حالیکه سطح زمین انحنا دارد و امواج در اغلب محدوده های فرکانسی با ادامه دادن به مسیر مستقیم خود، از سطح زمین فاصله می گیرند.

تأثیر این انحنا از حدود 30 کیلومتری شروع می شود و اجسام در فواصل دورتر از این محدوده، رفته رفته در نقطه کور رادار قرار می گیرند. به عبارت ساده تر اجسام دورتر از 40 کیلومتر نمی توانند درخط دید مستقیم رادارهای مستقر بر روی زمین که ارتفاع آنتن رادار آنها متعارف است قرار گیرند. به عنوان مثال برای دیدن یک هدف سطحی در فاصله چند صد کیلومتری باید رادار را چند هزار متر بالا برد که در عمل محدودیت های زیادی بوجود می آید.

یکی از راه های کشف و تشخیص اهداف سطحی در فاصله دور استفاده از رادارهای افق نگر تا OTH است که در دو نوع آسمانی و سطحی هستند. در رادارهای افق نگر آسمانی امواج اچ-اف(فرکانس پائین و طول موج بالا) را به لایه یونوسفر جو که از ارتفاع 85 کیلومتر تا 600 کیلومتری است می تابانند. با برخورد امواج به این لایه که منجر به شکست و بازگشت آنها به سمت زمین می شود محدوده های دور و وسیعی قابل پوشش است. این نوع رادارها برای نظارت بر مناطق دور دست از 500 تا 4000 کیلومتر و بالاتر در مساحت های بسیار بزرگ مناسب هستند.

این رادارها دارای شبکه ای از آنتن های فرستنده و گیرنده بوده و به دلیل ماهیت شبکه ای و گسترش سامانه های خود قابلیت حمل و نقل و جابجایی بالایی ندارند. هزینه تمام شده رادارهای افق نگر آسمانی بسیار زیاد بوده و معمولاً در سطح پروژه های ملی کشورها تعریف می شوند. کاربرد غیرنظامی این رادارها در اموری از جمله اقیانوس شناسی وکنترل ترافیک دریایی و کاربرد نظامی آن ها در بخش هشدار اولیه سامانه های دفاع موشکی بالستیک و کروز است. این نوع رادارها برای فواصل زیر 500 کیلومتر مناسب نبوده و سابقه چندانی از آنها در این فاصله به چشم نمی خورد.

رادارهای افق نگر سطحی که در باند فرکانسی اچ-اف عمل می کنند و به اچ-اف-اس-دبلیو-آر معروفند برای تشخیص اهداف سطحی تا فاصله 500 کیلومتر مناسب هستند. در این سامانه امواج اچ-اف با استفاده از چند خاصیت فیزیکی به جای خط مستقیم، مسیر منحنی زمین را طی کرده و بازمی گردند.

این نوع رادارها در مقایسه با رادار افق نگر آسمانی از شبکه و محدوده پیاده سازی کوچک تری برخوردارند. این نوع رادارها کاربردهای بسیار وسیع غیرنظامی دارند لذا دسترسی به قطعات و تجهیزات آن آسان تر به نظر می رسد. همچنین سوابق این نوع رادار در کشورهای زیادی وجود دارد. امروزه این نوع از رادارهای افق نگر سامانه های مناسبی برای بخش هشدار اولیه تهدیدهای کروز هستند.

رادارهای افق نگر معمولاً به لحاظ سخت افزاری پیچیدگی کمتری نسبت به رادارهای فرکانس بالاتر دارند اما به لحاظ نرم افزاری و پردازش بسیار پیچیده هستند. دقت اندازه گیری این رادارها به اندازه رادارهای دیگر نیست و استفاده از آنها تنها در بخش هشدار اولیه مطرح است. بیشتر این رادارها قابلیت حمل و نقل پائینی دارند و معمولاً به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرند.

کشوری که از رادار افق نگر استفاده می کند در واقع قادر است تحرکات کشورهای منطقه پیرامون خود را بر روی خاک آن ها مورد پایش لحظه ای قرار دهد.

نمونه هایی از این نوع رادارها در کشورمان در حال توسعه است که از آن با نام «رادار کیهانی» یاد می شود. طبق مصاحبه های فرماندهان نیروهای مسلح این رادارها حداقل در دو برد مختلف در حال آماده سازی هستند که دوربردترین نوع آنها بیش از 3000 کیلومتر را پوشش می دهد. اقدامات زیر ساختی و مکان‌یابی این رادارها صورت گرفته و برخی از آزمایش های میدانی نمونه اولیه آن در سال گذشته به انجام رسیده است.

همچنین براساس مکان‌یابی و طرح های عملیاتی، تعداد کافی از این سامانه در محل‌های عملیاتی مستقر و بنابراین بیش از یک مجموعه از این رادارها به خدمت گرفته خواهد شد. همچنین اعلام شده با استفاده ترکیبی از این رادار و سامانه های دیگر دقت مکانیابی اهداف به میزان بسیار بالایی بهبود یافته و در نتیجه ردگیری اهداف نیز تحقق می یابد.

با استفاده کشور از چنین سامانه ای امکان بکارگیری اصل غافلگیری در تهاجم احتمالی به کشورمان به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد و برخاستن دسته های هواپیماهای جنگنده از فرودگاه ها یا ناو هواپیمابر، شکیل موشک های کروز و پرواز هواپیماهای بمب افکن قابل ردگیری خواهد بود به خصوص این نکته را باید در نظر داشت که بیشترین برد موشک های کروز دشمن کمتر از برد رادار کیهانی ایرانی است و با توجه به سرعت این موشک ها فرصتی برای تصمیم گیری و حتی نقل و انتقال برخی از سامانه های پدافندی بدست می دهد.

همچنین باید توجه داشت در بخش کشف زودهنگام تهدیدات هوایی(و نه ردگیری دقیق برای هدایت آتش) رادارهای کیهانی می توانند تا حدود زیادی خلأ نبود راداهای هواپایه هشدار زودهنگام(آواکس) را پر کنند.

منبع: سایت نور آسمان




نگرانی آمریکا
جمعه 91/12/11 ساعت 5:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نگرانی آمریکا از حضور ایران در اقیانوس آرام 

تقویت حضور ایران در اقیانوس آرام موجب نگرانی واشنگتن شده است.
روزنامه الشرق الاوسط با انتشار این خبر نوشت: در حالی که تحرکات نظامی ایران در آب های آزاد بین المللی رو به گسترش است، مقامات پنتاگون نگرانی خود را از ادامه بن بست سیاسی در خصوص بودجه دفاعی و تاثیر آن در مناطق بحرانی در جهان اظهار کردند.
الشرق الاوسط افزود: فرماندهان نظامی از اینکه گسترش بحران بتواند جلوی قدرت آمریکا را در دفاع و نشان دادن واکنش در قبال تهدیدها و استفاده از قدرت یا به کارگیری آن در آسیا و دیگر مناطق جهان بگیرد، نگران هستند.
جاناتان گرینرت رئیس عملیات دریایی آمریکا به اعضای کنگره این کشور نسبت به ناتوان بودن نیروهای آمریکایی در واکنش سریع در مقابله با هرگونه بحران هشدار داد.
وی گفت: کاهش بودجه ما را مجبور به لغو آموزش ها و تمرینات دریایی و حفاظت از هواپیماها و جلوگیری از طرح استقرار نیروها کرده است. 

منبع: کیهان نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

رزمایش موفق
پنج شنبه 91/12/10 ساعت 8:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سرلشکر فیروز‌آبادی در همایش اهدای جایزه ملی شهید رهنمون:
رزمایش زمینی سپاه موفق بود و به همه اهداف خود دست یافت

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رزمایش اخیر نیروی زمینی سپاه را موفق ارزیابی کرد و گفت: این رزمایش به همه اهداف خود دست پیدا کرد.

خبرگزاری فارس: رزمایش زمینی سپاه موفق بود و به همه اهداف خود دست یافت

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر سیدحسن فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، عصر امروز در همایش اولین جایزه ملی شهید رهنمون که در محل شهادت وی برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به نقش جامعه پزشکی کشور در ایام انقلاب و جنگ تحمیلی اظهار داشت: جامعه پزشکی در دوران مبارزه برای سرنگونی استبداد و دور کردن استعمار از کشور فعال بود که نمونه آن شهید دکتر لباف است.

فیروز‌آبادی همچنین به فعالیت‌های پزشکان کشور در جریان زلزله طبس در پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: زمانی که بردن نام امام خمینی(ره) 10 سال زندان داشت، پزشکان کشور با محوریت شهید رهنمون ذیل نام حضرت امام(ره)، اردوگاهی تشکیل داده و به کمک زلزله زدگان شتافتند.

وی تصریح کرد: نسل امروز جامعه پزشکی ایران باید به گذشته خود افتخار کند؛ چرا که در درون این جامعه، جوشش‌های انقلابی و ایثارگرانه مشهود بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، خدمات جامعه پزشکی در دفاع مقدس را کاری بسیار بزرگ دانست و گفت: به فرمایش مرحوم آیت‌الله مشکینی، اگر تمام عمر برای این توفیقات سجده کنیم، کم است.

فیروزآبادی همچنین به اقدامات جامعه پزشکی در کمک رسانی به محرومان در سراسر دنیا اشاره کرد و افزود: جامعه پزشکی از دستان بلند انقلاب در دفاع از مستضعفین جهان غافل نماند و شربت شفابخش خود را نصیب محرومانی در کشورهایی نظیر لبنان، بوسنی، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای مسلمان دیگر کرد.

وی همچنین گفت که هر سال، حجاج بیت‌الله الحرام از حضور مجاهدانه جامعه پزشکی در مراسم حج بهره‌مند شده و از آن به نیکی یاد می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ جهاد و ایثار در جامعه پزشکی همچنان پر نشاط و زنده به پیش رفته و ابعاد شخصیتی شهدای این عرصه به مردم معرفی شود.

سرلشکر فیروزآبادی تصریح کرد: تجارب دفاع مقدس که در ارتقای جامعه پزشکی موثر بوده، همچنان جای کار دارد و دانشمندان ما باید در حوزه پزشکی پیشبرنده تدابیر حضرت آقا در تولید علم و جنبش نرم‌افزاری باشند.

وی ضمن تقدیر از سپاه و بسیج برای ایجاد جایزه ملی شهید رهنمون گفت: وقتی گزارش این جایزه به عرض مقام معظم رهبری رسید، ایشان فرمودند «کار خوبی است، انجام دهند»؛ این یعنی سفارش عملی نایب امام زمان (عج) که انشاءلله برکات معنوی به همراه خواهد داشت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این مراسم نیز با حضور در جمع خبرنگاران به رزمایش اخیر نیروی زمینی سپاه با نام پیامبر اعظم 8 اشاره کرد و گفت: این رزمایش رزمایش خوب و موفقی بود که به همه اهداف خود دست پیدا کرد.

گفتنی است؛ همایش نخستین جایزه ملی شهید رهنمون عصر امروز پنجشنبه در بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء(ص) واقع در محل شهادت دکتر محمدعلی رهنمون در منطقه جفیر، سه راهی فتح، برگزار شد.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

سنگین ترین رزمایش
چهارشنبه 91/12/9 ساعت 2:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با فارس:
پیامبر اعظم(ص)8 یکی از سنگین‌ترین رزمایش‌های سپاه بود/تاثیرات حضور نداجا در اقیانوس آرام

خبرگزاری فارس: امیر سلامی گفت: رزمایش زمینی سپاه با نام پیامبر اعظم(ص) 8 یکی از سنگین‌ترین رزمایش‌ها بود که با نظم، دقت و اثرگذاری بالا به اجرا در آمد.

خبرگزاری فارس: پیامبر اعظم(ص)8 یکی از سنگین‌ترین رزمایش‌های سپاه بود/تاثیرات حضور نداجا در اقیانوس آرام

امیر مصطفی سلامی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه با نام پیامبر اعظم (ص) 8، انجام رزمایش ها را برای حفظ آمادگی یگانها درجهت مقابله با دشمن در زمان تهدید دانست و گفت: رزمایش اخیر سپاه یکی از عمده رزمایش هایی بود که بر اساس سناریوی هجوم زمینی دشمن به برخی نقاط کشور طراحی شد.

سلامی با بیان اینکه در این رزمایش، نیروی زمینی سپاه توانست با ایجاد مواضع و طرح های دفاعی و نیز استفاده درست و بی نقص از آتش ها، یک دفاع همه جانبه را به نمایش بگذارد، تصریح کرد: یکی از نقاط برجسته و مهم این رزمایش، استفاده درست و حساب شده از زمین و استحکامات آن بود که این استحکامات دقیقا در راستای تاکتیک یگانها آرایش داده شده بود.

وی همچنین با موفق ارزیابی کردن رزمایش زمینی پیامبر اعظم (ص) 8، اظهار داشت: این رزمایش یکی از سنگین ترین رزمایش ها بود که با نظم، دقت و اثرگذاری بالا به اجرا در آمد.

* حضور در اقیانوس آرام، نقطه عطفی در نیروی دریایی ارتش

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در این گفتگو در خصوص اعزام ناوگان دریایی ارتش برای اولین بار به اقیانوس آرام و انجام ماموریت در فاصله 20 هزار کیلومتری، این اقدام را یک نقطه عطف و نقطه قوت برای نیروی دریایی راهبردی ارتش دانست و افزود: انجام ماوریت ناوگروهها در آبهای آزاد و بین المللی، علاوه بر اینکه تجربیات گرانبهایی را به همراه خواهد داشت، موجب اطمینان از آمادگی و  قدرت شناورهای ما خواهد شد و از این لحاظ بسیار موثر است.

سلامی با بیان اینکه ما همواره تجهیزاتمان را بر اساس ماموریت یگانها تامین می کنیم، تاکید کرد: حضور در آبهای آزاد و بین المللی و انجام ماموریت در فواصل دور، نیازمند تجهیزات متناسب و آمادگی کامل یگانهاست که این موضوعات به خوبی در نیروهای ما تامین شده است.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

پیشروی ایران
چهارشنبه 91/12/9 ساعت 4:1 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

واشنگتن پست: خاورمیانه صحنه عقب نشینی آمریکا و پیشروی ایران است 

«همه منطقه خاورمیانه از الگوی یکسانی پیروی می کند؛ هر جا که آمریکا آن را ترک می کند، نیروهای معارض با محوریت ایران وارد می شوند».
روزنامه واشنگتن پست این تحلیل را منتشر کرد و نوشت: شکی وجود ندارد که متحدان اسمی ما در منطقه از جمله مصر با ایران به ملاطفت رفتار می کنند و سران ایران تهدیدهای آمریکا را چندان جدی نمی گیرند. با نگاهی به خاورمیانه متوجه می شویم که همه منطقه از الگوی یکسانی پیروی می کند. هر جا که آمریکا آن را ترک می کند یا با اغماض به آن می نگرد، نیروهای ضد آمریکایی به سرعت رشد می کنند و نفوذ ایران در آن منطقه افزایش می یابد.
این روزنامه با تأکید بر «عقب نشینی آمریکا و پیشروی ایران» می نویسد: هرچند تمرکز رسانه ها اخیراً بیشتر متوجه خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده، اما عدم توانایی رئیس جمهور آمریکا یا حداقل عدم علاقه او برای سر و سامان دادن به وضعیت عراق و رسیدن به یک وضعیت پایدار و خارج کردن ارتش از خاک این کشور موضوعی بسیار مهمتر و پیچیده تر است.
ایران مسئول اکثر حمله هایی است که در سالهای آخر جنگ به نیروهای آمریکایی در عراق می شود. گروهی شیعه که در آن سالها جای پای خود را در عراق به عنوان یک حزب سیاسی باز می کرد، حزبی که روزنه نفوذ ایران در امور عراق می شد. در ماه های اخیر گروه های معارض به سرعت نفوذ و حضور خود را در سراسر عراق گسترش داده اند. آنها هدف اصلی خود را خارج کردن ارتش آمریکا از خاک کشور قرار داده و برای نیل به این هدف حملاتی هم به هدف های آمریکایی کرده اند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: در اینجا هم مانند لبنان خطر اصلی دولت تحت نفوذ ایران است.
رئیس اصلی یکی از این گروه ها به تازگی از تبعید! از ایران برگشته، و حالا این گروه مشغول بازگشایی دفاتر سیاسی، مدارس مذهبی، آموزش نیروهای داوطلب، و گسترش شبکه های حمایتی از زنان بی سرپرست و کودکان یتیم هستند. یعنی همان روندی که حزب الله در لبنان طی کرد. نتیجه چنین حرکتی معلوم است، شکست سیاسی آمریکا تنها چند سال پس از پیروزی نظامی و پرداخت آن همه هزینه های سنگین برای این نبرد.
واشنگتن پست می افزاید: اوباما بر این اعتقاد است که چون ما بار سفر از عراق را بسته ایم این تنش ها در همین جا متوقف می شوند این باور فقط می تواند به دو صورت تعبیر شود؛ اول اینکه آمریکا منشأ تنش ها در منطقه است، دوم اینکه تنش ها فقط در صورتی به آمریکا مربوط می شود که نیروهایش در کشوری حضور داشته باشند. در حالی که اگر ما از چند ساله ریاست جمهوری اوباما چیزی یاد گرفته باشیم آن مهم این است که عدم حضور آمریکا در منطقه منجر به افزایش تنش و همچنین پررنگ شدن نفوذ خطرناک ترین قدرتهای منطقه از جمله ایران می شود.


منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

مات شدن دشمنان
چهارشنبه 91/12/9 ساعت 4:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

وزارت اطلاعات بار دیگر دشمنان انقلاب را مات کرد

مستند «مثلث» پیرامون مصاحبه با محمود زمانی به عنوان بخش مهمی از پروژه های سیاسی- امنیتی و اطلاعاتی غرب و نقطه ثقل سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دوشنبه شب از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.
این بار پس از پخش مستندهای «الماسی برای فریب» و «هدیه برگشتی» محمود زمانی در مستند «مثلث» گفت: دقیقا من وسط یک مثلثی بودم که 3 راس داشت و همزمان عنصر مورد اعتماد3 گروه بودم، سرویس های اطلاعاتی غرب شامل آمریکا و انگلیس، اپوزیسیون و ضدانقلاب خارج کشور و همچنین جریان داخلی مربوط به فتنه 88 و سران این جریان.
محمود زمانی آنچنان با اپوزیسیون خارج از کشور ارتباط داشت که امیرحسین جهانشاهی از لیدرهای ضد انقلاب در شاخه وابسته به رژیم صهیونیستی از او به عنوان مشاوری امین یاد کرده است.
زمانی درباره نحوه ورود خود به حیات خلوت ضد انقلاب نیز می گوید: به خاطر سوابق کاری خانوادگی در زمینه نفت، نمایندگی چندین شرکت نفتی در زمینه تجهیزات و حفاری نفت را برعهده داشتم و با شرکت های فرانسوی و انگلیسی در زمینه تولیدات تجهیزات نفت کار می کردم.
زمانی از طریق فردی به نام فواد نونو با علیرضا نوری زاده یکی از عناصر ضد انقلاب و وابسته به سرویس های اطلاعاتی غرب ارتباط برقرار کرد، و به سرعت با جذب وی اجازه حضور در جلسات ضد انقلاب را پیدا می کند.
ارتباط نزدیک محمود زمانی با مهدی کروبی از سران فتنه، وی را به نقطه امید ضد انقلاب بدل می کند، وی در این زمینه می گوید: در قضایای سال 88 من به عنوان رابط آقای کروبی و آقای اردشیر امیرارجمند به عنوان نماینده آقای موسوی به عنوان رابط با خارج از کشور و اپوزیسیون خارج از کشور در ارتباط بودیم؛ من در داخل مرتب با آقای کروبی ملاقات می کردم و نظرات اپوزیسیون خارج از کشور را به وی منتقل می کردم و همچنین نظرات کروبی رو به اونها؛ ملاقات های من با آقای کروبی کاملا در یک فضای خصوصی برگزار می شد و ایشون اجازه نمی داد که کس دیگه ای در جلسات ما حضور داشته باشد و مطالبی داشتیم که باید با هم چک می کردیم و من نظرات ایشون رو به خارج منتقل می کردم.
در ادامه محمود زمانی از طریق نوری زاده با امیرحسین جهانشاهی نیز ارتباط برقرار می کند، جهانشاهی نیز پس از انجام تست های امنیتی خود زمانی را وارد تیم نزدیکان خود می کند و او را در جریان طرح محرمانه دولت در تبعید قرار می دهد.
از طریق جهانشاهی، زمانی منشور 12صفحه ای دولت به اصطلاح در تبعید را دریافت کرده و آن را در اختیار مهدی کروبی از سران فتنه قرار می دهد.
جهانشاهی با اعتماد مطلقی که به زمانی پیدا می کند او را در جریان استرس و اضطراب خود از قرار گرفتن در تور امنیتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار می دهد.
در ادامه این ارتباطات کروبی از زمانی درخواست می کند تا هزینه های مربوط به دفترش را تامین کند، زمانی نیز این درخواست کروبی را با جهانشاهی در میان می گذارد و جهانشاهی نیز به زمانی می گوید: اگر آقای کروبی شخصا کسی را معرفی کند من حاضر به هرگونه پشتیبانی و پرداخت مالی هستم.
در ادامه ارتباطات زمانی گسترش می یابد و در جریان سناریوی ضد انقلاب برای 22خرداد90 که قرار بود با دعوت فتنه گران تظاهرات و آشوب های خیابانی ایجاد و ادامه یابد او با سیستم های جاسوسی آمریکا و انگلیس نیز نزدیک شده و ارتباط برقرار می کند.
زمانی در طول 2 سال در بیش از 15 جلسه مشترک با رامین عسگرد و خانم کالین مسئول میز ایران در دوبی حضور پیدا می کند، این دو در واقع افسران اطلاعاتی سیا بودند.
محمود زمانی حتی با آلن امیر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا که از افسران ارشد سازمان سیا بود ارتباط برقرار کرده و در جلساتی که وی حضور دارد شرکت می کند.
ارتباط زمانی با ضلع سوم مثلث یعنی ستاد داخلی فتنه باعث می شود تا او به یکی از سرپل های ارتباطی میان داخل و خارج تبدیل شود و درخواست های داخلی به خارج منتقل می شود.
زمانی در این زمینه می گوید: کروبی به عنوان یکی از لیدرهای مخالفان ایران در نامه 22فوریه خود از ما برای برگزاری یک رفراندوم ملی بدون دخالت شورای نگهبان کمک خواست.
در این ارتباط گیری ها سفارت انگلیس در تهران هم نقش مکمل ایفا می کند.
با همه تمهیدات صورت گرفته عملیات های پیچیده نفوذ و استفاده بهنگام از حفره های اطلاعاتی توسط دستگاه امنیتی کشورمان باعث می شود که نه تنها دشمن ملت مبهوت و سرخورده شود بلکه این توطئه های بزرگ در نطفه خفه می شود و میاندار و یکی از بازیگران اصلی این مثلث در تهران گوشه هایی از این واقعیات را رونمایی می کند.
اما ارتباط هایی که بعد از پخش این مستند انکار خواهد شد تا چند روز پیش هم ادامه داشته و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دستگاه امنیتی کشور قرار داده است.
براساس گزارش باشگاه خبرنگاران، در نهایت باید گفت این روایت که چگونه زمانی از مثلث خارج می شود و روی این صندلی قرار می گیرد، داستان مفصلی دارد اما این واقعیت که نفر بعدی که در این اتاق و روی این مبلمان خواهد نشست و پروژه های دیگر ضدانقلاب را روی دایره خواهد ریخت واقعیتی است که باید از لفظ «قریب الوقوع» برای آن استفاده کرد.
گفتنی است در واکنش به این مستند سایت منتسب به مهدی کروبی منفعلانه و شتابزده خواستار محاکمه خیانتکاران شد!
این سایت که با هزینه های مالی غرب و از خارج از کشور اداره می شود درخواست جالبی را مطرح کرد و از مسئولان خواست تا برای اثبات مطالب عنوان شده در مستند مثلث، دادگاهی عمومی برگزار شود تا خیانتکاران به سزای اعمال خودشان برسند.

منبع: کیهان



برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

رزمایش مشترک
سه شنبه 91/12/8 ساعت 8:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سرلشکر باقری خبر داد
برگزاری رزمایش مشترک ارتش و سپاه در سال 92

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح از برگزاری رزمایش مشترک ارتش و سپاه در سال آینده خبر داد.
سردار سرلشگر پاسدار «محمد حسین باقری» روز دوشنبه در حاشیه رزمایش «پیامبر اعظم8» نیروی زمینی سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران گفت: این رزمایش مشترک سال آینده (1392) و پس از انجام مقدمات لازم برگزار خواهد شد.
سرلشگر باقری با بیان این که رزمایش های نیروهای مسلح ما پاسخگوی بدترین حالت ها در نبردهای مختلف از جمله جنگ های ناهمتراز است، اظهار داشت: دشمنان اگر خیال خام و قصد تعرضی داشته باشند باید بدانند که نیروهای مسلح ما در بهترین شرایط آمادگی قرار دارند.
وی با اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) 8 در منطقه عمومی کرمان، افزود: رزمایش های نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با عالی ترین سطح تاکتیکی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته و بومی برگزار می شود، نشان دهنده این آمادگی است. سرلشگر باقری خاطرنشان کرد: نمایندگانی از پدافند هوایی، نیروی هوایی، نیروی زمینی و امرایی از ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از رزمایش پیامبر اعظم 8 در منطقه حضور دارند.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: رزمایش

حضور در تنگه مالاکا
سه شنبه 91/12/8 ساعت 8:45 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی
حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در تنگه مالاکا

فرمانده نیروی دریایی ارتش از حضور ناوگروه بیست و چهارم این نیرو در تنگه مالاکا خبر داد و گفت: حضور در این تنگه که از مهمترین شاهراه های جهان است برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.
امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری پیرامون ماموریت ناوگروه 24 این نیرو، اظهار داشت: به منظور اجرایی شدن تدابیر رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور در آب های آزاد، نیروی دریایی اعلام می کند که گام دیگری در این راستا برداشته است.
وی افزود: در سال های گذشته در جهت اجرای این مهم به شمال اقیانوس هند، کانال سوئز و دریای مدیترانه رفتیم و در سال جاری ناوگروه 24 به سمت جنوب شرق آسیا حرکت کرد.
سیاری ادامه داد: اهمیت شمال اقیانوس هند در ابعاد مختلف بخصوص بعد تجاری برای همه کشورها به ویژه ایران حائز اهمیت است. زیرا تمام صادرات ما از دریای جنوب از این منطقه عبور می کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: مثلث تنگه هرمز، تنگه باب المندب و تنگه مالاکا بسیار حائز اهمیت است و درصد بالایی از تجارت دنیا در این مثلث انجام می شود. از این رو برقراری امنیت در این مثلث برای اقتصاد کشور بسیار بااهمیت است.
وی افزود: تنگه مالاکا یکی از مهمترین گذرگاه های دریایی جهان شناخته می شود و از مهمترین بندرهای آن می توان به بندر بلاوان در اندونزی و بندرهای ملاکا و پنانگ در مالزی اشاره کرد.
نزدیک به یک چهارم از محموله های نفت خام دنیا از این تنگه عبور می کنند که پس از تنگه هرمز مهمترین شاهراه حمل و نقل دریایی نفت در دنیا به شمار می رود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه این ناوگروه در انتهای تنگه مالاکا وجود دارد اشاره کرد: روز سه شنبه ناوگروه بیست و چهارم از تنگه مالاکا خارج می شود و مسیرش را به سمت شمال ادامه می دهد و وارد اقیانوس آرام می شود.
سیاری همچنین گفت: این ناوگروه در بندر ژان چیانگ چین و بندر کلمبو سریلانکا پهلو خواهد گرفت و پیام دوستی ملت ایران را به کشورهای چین و سریلانکا اعلام می کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه طول مسیر رفت و برگشت این ناوگروه 20 هزار کیلومتر است تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر نیز به منظور پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی همراه این ناوگروه هستند.
سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا در تنگه مالاکا تهدیدی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ گفت: در تنگه مالاکا در گذشته دزدی های دریایی وجود داشته است، اما اکنون در این تنگه امنیت تامین شده است.
به گزارش خبرگزاری ها، فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤال دیگری درباره تاریخ بازگشت این ناوگروه به کشور، اظهار داشت: این ناوگروه پس از 15 فروردین سال آینده به کشور برمی گردد و ناوگروه بیست و پنج جایگزین آن می شود.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: نیروی دریائی

<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 229
کل بازدیدها: 1327541