آپلود عکس
تسلط سپاه بر ذخائر استراتژیک دنیا
جمعه 91/12/4 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرلشکر جعفری در بازدید از یگان‌های موشکی ندسا عنوان کرد
تسلط سپاه بر ذخائر استراتژیک دنیا/دشمن خط ارعاب و تهدید را کنار بگذارد

خبرگزاری فارس: فرمانده کل سپاه گفت: دشمنان ما برآوردها و الگوهای رفتاریشان را بر اساس واقعیت‌های موجود و قدرت جمهوری اسلامی ایران اصلاح کنند و خط ارعاب و تهدید را کنار بگذارند.

خبرگزاری فارس: تسلط سپاه بر ذخائر استراتژیک دنیا/دشمن خط ارعاب و تهدید را کنار بگذارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی بازدید از یگان های شناوری و موشکی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و دریای عمان، در جمع رزمندگان این یگان‌ها اظهار داشت: ما بر ذخائر استراتژیک دنیا مسلط هستیم و به عنوان حافظان این بخش از اقتصاد جهان، بر خلاف قدرت های فرامنطقه‌ای، به ثبات امنیتی این منطقه می‌اندیشیم.

وی با تأکید بر اینکه راهبر های دفاعی ما مقتدرانه، اما ثبات بخش هستند، تصریح کرد: قدرت دریایی ما در یک چشم انداز وسیع ژئوپلیتیک عمل می‌کند و بخشی از راهبرد دفاعی کشور است.

سرلشکر جعفری به دشمنان انقلاب و ملت ایران توصیه کرد که برآوردهایشان را اصلاح کنند و الگوهای رفتاریشان را بر اساس واقعیت های موجود و نهفته در ظرفیت های ملی جمهوری اسلامی ایران و شعاع نفوذ این قدرت تغییر داده و خط ارعاب و تهدید را کنار بگذارند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به ناکامی و شکست های پی در پی نظام سلطه درمقابله با جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به پتانسیل های بالفعل و بالقوه قدرت دفاعی و تهاجمی جمهوری اسلامی ایران به ویژه توان بازدارندگی راهبردی سپاه، نظام سلطه بایستی مسیر برخورد با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را بازنگری و در آن تجدید نظر کنند.

سرلشکر جعفری همچنین در جریان بازدید از قرارگاه های عملیاتی و اطلاعاتی مستقر در جنوب شرق کشور و دیدار با سران برخی طوائف منطقه، خاطرنشان کرد: مردمی کردن امنیت در این منطقه، به عنوان راهبرد موفق سپاه،با قدرت و تأمین تدریجی زیر ساخت های آن پیوسته است تا دشمنان را ناامید و ضریب امنیت این منطقه را به شدت افزایش دهد.

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

تشکیل اتاق فکر پدافند
پنج شنبه 91/12/3 ساعت 1:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار ظریف‌منش به باشگاه خبرنگاران خبر داد

تشکیل اتاق‌ فکر پدافند غیرعامل متشکل از اساتید و نخبگان 6 دانشگاه کشور

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) از تشکیل اتاق فکر پدافند غیرعامل متشکل از اساتید و نخبگان 6 دانشگاه مطرح کشور خبر داد.

سردار سرتیپ حسین ظریف‌منش در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه دانشگاه امام حسین(ع) براساس قطب‌های علمی تعریف شده برای رفع نیازمندی‌های کشور به صورت کانونی تلاش می‌کند، اظهار داشت: اخیرا در راستای کاهش نیازمندی‌های دفاعی و دستیابی به فناوری‌های جدید این حوزه، با 5 دانشگاه صنعتی شریف، علامه طباطبایی، تهران، علمی و صنعت و تربیت مدرس، تفاهم‌‌‌نامه‌ای برای تبادل اساتید، تربیت و آموزش، دستیابی به قطب‌های مشترک علمی و انجام پروژه‌های مشترک، امضاء کرده‌ایم.

وی از تشکیل اتاق فکر دانشگاهی پدافند غیرعامل با حضور اساتید و نخبگان مطرح دانشگاه‌های یادشده خبر داد و تصریح کرد: ایجاد اتاق فکر در حوزه پدافند غیرعامل، به عنوان یک نیاز جدی، اساسی و حیاتی کشور برای جبران عقب‌ماندگی در این حوزه و رسیدن به توان علمی بیشتر گامی بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) سپاه پاسداران با یادآوری روند رو به رشد و بسیجی‌وار حوزه دانش و فناوری در دهه گذشته در کشور، تاکید کرد: بی‌تردید‌، ایران در بسیاری از فناوری‌ها در جهان سرآمد است، اما در برخی عرصه‌ها نیز هنوز جای پیشرفت وجود دارد که در راستای خواست مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به دنبال پیدا کردن راه‌های میانبری برای پیشرفت هستیم و انشاء‌الله همانگونه که در دوران دفاع مقدس با کمترین پشتوانه در مقابل هم‌پیمانی استکبارگران جهانی افتخارآفرینی داشتیم، امروز هم با تکیه بر ایمان و اراده خود، به بالاترین قله‌های پیشرفت دست خواهیم یافت.

وی در پایان آینده کشور را در گرو پیشرفت علمی آن ارزیابی و خاطرنشان کرد: دانشگاه امام حسین(ع) دستاوردهای ارزنده تحقیقاتی در عرصه‌های مختلفی داشته که انشاء‌الله نتایج آنها را در موقع مناسب به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رساند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: پدافند غیرعامل

رزمایش پیامبر اعظم 8
پنج شنبه 91/12/3 ساعت 1:25 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار پاکپور در نشست خبری اعلام کرد

برگزاری رزمایش "پیامبر اعظم 8" در شرق کشور

فرمانده نیروی زمینی سپاه از برگزاری رزمایش گسترده این نیرو با نام "پیامبر اعظم 8" در منطقه شرق کشور خبر داد و گفت: تجهیزات جدیدی که وارد سازمان نیروی زمینی سپاه شده، اعم از تجهیزات جنگ الکترونیکی، مخابرات و تجهیزات انفرادی در این رزمایش به کار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار محمد پاکپور" در نشستی خبری که صبح امروز به منظور تشریح برنامه‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد، اظهار داشت: حفظ امنیت جنوب شرق و شمال غرب کشور در حیطه وظایف نیری زمینی سپاه پاسداران است که در دو بُعد دفاعی و امنیتی ماموریت دارند؛ لذا ما اقدامات عملیاتی و زیرساختی اساسی را در این مناطق انجام داده‌ایم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران افزود: از سال 88 که ماموریت اصلی حفظ امنیت غرب کشور به نیروی زمینی سپاه واگذار شد، اقداماتی زیرساختی انجام گرفته است. در حال حاضر از امنیت مطلوبی در شمال غرب کشور برخوردار هستیم و این اقدامات، امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

سردار پاکپور یادآور شد: در سال‌های قبل به خصوص در سال‌های 88 و 89 شاهد اقدامات تروریستی متعددی در جنوب شرق کشور بودیم که با واگذاری امنیت خود منطقه به مردم بومی و هدایت این امنیت توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امنیت قابل قبولی در این منطقه به وجود آمد و از حدود اواخر اسفند سال 90 و در ایام نوروز سال 91 تیم‌های تروریستی بسیاری در این مناطق ورود پیدا کرده بودند که در مرزهای جمهوری اسلامی یا منهدم شده یا دستگیر می‌شدند و نتوانستند اقدامات تروریستی خود را به اجرا بگذارند.

وی ادامه داد: در ابعاد دفاعی نیز در مناطق ماموریتی که در مرزهای جمهوری اسلامی به نیروی زمینی سپاه واگذار شده، هم مواضع زیادی را مطرح کردیم و هم طرح‌های مختلفی را ارائه دادیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه از برگزاری "رزمایش پیامبر اعظم 8" در مناطق شرقی کشور خبر داد و گفت: این رزمایش نیز دقیقا در امتداد همین اقدامات ماموریتی است و محل رزمایش در جنوب شرق کشور، در دو منطقه سیریز و سیرجان کرمان برگزار می‌شود.

سردار پاکپور افزود: یگان‌هایی که در این رزمایش شرکت می‌کنند بخشی از قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه هستند.

وی گفت: رزمایش در واقع از دیروز آغاز شده که ستون‌کشی خود را شروع کردیم و امروز استقرار کامل در منطقه رزمایش انجام شده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: مرحله نهایی رزمایش نیز از 5 تا 8 اسفند برگزار می‌شود و با توجه به این که همه این مراحل جزو رزمایش است و در حقیقت از دیروز آغاز شده، رزمایش یک هفته به طول می‌انجامد.

سردار پاکپور با اشاره به اهداف رزمایش پیامبر اعظم 8 گفت: تمرین دفاعی در زمینه‌هایی که مشابه مناطق دفاعی است و شبیه‌سازی شده یکی از اهداف این رزمایش است و نیز تعدادی از تجهیزات جدیدی که وارد سازمان نیروی زمینی سپاه شده، اعم از تجهیزات جنگ الکترونیکی، مخابرات و تجهیزات انفرادی در این رزمایش به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف رزمایش، ارزیابی رزم یگان‌هاست. نیروهای ما در طول سال در پادگان‌ها آموزش‌های تئوریک و عملی می‌بینند، اما برای ترکیب آن‌ها در این رزمایش‌ها این آموزش‌ها به کار گرفته می‌شوند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اهداف دیگر این رزمایش اظهار داشت: سازمان‌دهی دفاع مردمی برای ایجاد مقاومت‌هایی در طول سال از گردان‌های بسیجی امام حسین(ع) که به عنوان پایه اصلی رزمایش ما هستند، از دیگر اهداف رزمایش پیامبر اعظم 8 است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: رزمایش

موشک هوا به هوا و هوا به زمین ایران
پنج شنبه 91/12/3 ساعت 1:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در جمع خبرنگاران خبر داد

رونمایی از موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب‌های جدید

وزیر دفاع با اشاره به رونمایی از تجهیزات جدید نیروهای مسلح گفت:‌ در آینده نزدیک از موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین و بمب‌های جدیدی که از هواگردها پرتاب می‌شود رونمایی خواهیـــم کرد.

 به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم یادواره 447 شهید سازمان صنایع دفاع اظهار داشت: انشاء‌الله ‌در آینده نزدیک از موشک‌های هوا به هوا،هوا به زمین و بمب‌های جدیدی رونمایی می‌کنیم.  
 
وزیر دفاع ادامه داد: ویژگی‌ این بمب‌ها به این شکل است که از مدت اثربخشی بسیار بالاتری با مدت پرتاب بیشتر برخوردار است.
 
وی تصریح کرد: این بمب‌ها  از انواع هواگردهایی که مورد نظر بوده و طراحی شده پرتاب می‌شوند و می‌تواند تاثیر ارزشمندی در حوزه جنگ داشته باشد. 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

کشتی های هسته ای ایران
چهارشنبه 91/12/2 ساعت 1:5 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

"کشتی‌های هسته‌ای" ارمغان تحریم‌های نفتی ایران

موج جدید تحریم‌های نفتی ایران از سوی غربی‌ها بار دیگر کشورمان را در مسیر دستیابی به یک تکنولوژی برتر دیگر در ساخت کشتی‌ها و نفتکش‌ها با سوخت هسته‌ای قرار داده و جمهوری اسلامی ایران در چند قدمی دستیابی به این دستاورد شگرف است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران ، تقسیم‌بندی‌های مختلفی در مورد کشتی‌ها وجود دارد و در یک تقسیم‌بندی کشتی‌ها به دو دسته کشتی‌های نظامی و غیرنظامی(بازرگانی)تقسیم می‌شوند.

کشتی‌های بازرگانی نیز به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند: کشتی‌های حامل کالای عمومی(General Cargo Ships  )،کشتی‌های حامل کالای فله(Bulk Carrier Ships  ) و کشتی‌های مسافری(Passenger Ships  ). 

کشتی‌های نظامی نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که البته اغلب به آنها "ناو" گفته می‌شود.



 

ناو یک نوع کشتی جنگی بزرگ است که به صورت عمده از اواخر سده? نوزدهم تا پایان جنگ سرد کاربرد داشت.

همچنین از دیدگاه تاریخی، ناو به شناورهای کوچکی گفته می‌شد که می‌توانست بدون وابستگی به یک ناوگان ماموریت‌های خود را نظیر شبیخون زدن به کشتی‌های تجاری دشمن انجام دهد.

از سایر انواع کشتی‌ها می‌توان به کشتی‌های نفتکش اشاره کرد که مخصوص حمل نفت خام هستند و برای حمل مشتقات نفت خام مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید مورد استفاده قرار می گیرد.
 

نفتکش‌ها دارای ظرفیت‌های مختلف هستند که بزرگترین آنها با عنوان( VLCC ( Very Large Crude Carrier که بین 200 هزار تا 300 هزار تن و ( ULCC ( Ultra Large Crude Carrier بیش از 300 هزار تن ظرفیت دارند.

 

نفتکش‌ها مانند انواع دیگر کشتی‌ها مخزن‌های متعددی دارند که توسط پمپ‌های مخصوص تخلیه و بارگیری می‌شوند.

گفتنی است که کشور‌های آمریکا و روسی از جمله کشور‌های معدودی هستند که کشتی‌هایی با سوخت هسته‌ای دارند.

در ادامه این گزارش سعی بر آن است توانایی ایران در دستیابی به کشتی‌های نفتکش با سوخت هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار دهیم.

تقریبا ماه گذشته از مجلس شورای اسلامی خبری رسید مبنی بر اینکه کمیسیون صنایع مجلس طرحی را در دست تهیه دارد که اگر به صحن علنی مجلس آمده و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد، دولت مکلف می‌شود تا ضمن نوسازی تجهیزات کشتی‌های ایران، برای آنها سوخت نوین، یعنی سوخت هسته ای تامین کند.

انتشار خبر تهیه چنین طرحی با بازتاب بسیار زیادی در جهان مواجه شد، چرا که فعالیت‌های هسته‌ای ایران به یکی از چالش‌های اصلی ایران و غرب تبدیل شده است و تحریم‌هایی که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش علیه تهران اعمال می‌کنند، به همین خاطر است.

آنچه نظر غربی‌ها را به این خبر جلب کرد نه تاکید کمیسیون مجلس شورای اسلامی به نوآوری در ناوگان کشتیرانی ایران، بلکه ضرورت تامین سوخت هسته‌ای برای کشتی‌هایی است که در صورت تصویب این طرح، نوسازی می‌شوند.

میزان غنای سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای پیشرانه‌های هسته‌ای دریایی و بسته به نوع ناوگان و رآکتوری که در آن به کار رفته است، متفاوت خواهد بود.

محمد بیاتیان یکی از نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده بود که تحریم‌ها ایران را مجبور کرده است که از سوخت مختلف برای نفتکش‌ها و دیگر کشتی‌های بزرگ خود استفاده کند تا از نیاز کشتی‌ها به سوخت‌گیری در خلال یک سفر دریایی جلوگیری شود.


اما با گذشت سه هفته از این خبر، این بار مهرداد بذرپاش نماینده اصولگرای مجلس ، با اعلام خبر تدوین طرحی در مجلس برای طراحی و ساخت موتور کشتی و ناو با سوخت اتمی گفته بود: برای اینکه این فناوری و تکنولوژی را در حوزه موتور‌های کشتی‌ها داشته باشیم که بتوانند مسافت طولانی را بدون سوخت‌گیری مجدد طی کنند، باید از فناوری جدید سوختی بهره ببریم تا نفتکش‌ها نیز آسیب کمتری ببینند.

بذرپاش بیان کرده بود: در این صورت ناوها و کشتی‌ها نیازمند پهلو‌گیری مجدد نبوده و دیگر نیازی به درخواست سوخت از سایر کشورهایی که شاید به دلایل سیاسی امتناع کنند نیست.

منظور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از فناوری جدید، بی شک همان سوخت هسته ای است.

در پی اظهارات بذرپاش، ابوالقاسم جراره، دیگر عضو کمیسیون صنایع‌و‌معادن مجلس در پاسخ به سوالی که سوخت هسته‌ای برای به حرکت درآمدن کشتی نیازمند غنی‌سازی اورانیوم تا چند درصد است، گفته بود: قطعا این سوخت بالای 25 درصد است؛ یعنی چیزی حدود 50 و 60 درصد خواهد بود.

اما در این خصوص سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، روز شنبه هفته گذشته در شورای اداری خراسان شمالی تصریح کرده بود: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای دشمنان، ذره‌ای نرمش از خود نشان دهد، باید چرخه سوخت هسته‌ای را از حرکت بازدارد.

اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران به تولید سوخت 20 درصد(اورانیوم غنی شده 20 درصد) دست یافته است، اما اگر آنها بخواهند در برابر نظام ایران ایستادگی کنند، ما این رقم را به 56 درصد ارتقا می‌دهیم.


اگرچه تاکنون طرح «ساخت موتور کشتی و ناو با سوخت اتمی» به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است، اما فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی نیز اخیرا در گفتگو با خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد و به برخی جزئیات فنی این مساله پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه برگزاری مراسم سالگرد ترور شهید رضایی‌نژاد گفت: در این باره که نمایندگان مجلس صریحا طرح تامین سوخت هسته‌ای برای کشتی‌ها را ارائه کرده باشند، نشنیده‌ام. اما ذکر شده بود پیشرانه‌هایی را که بتوانند بدون نیاز به سوخت‌گیری در مسیرهای طولانی حرکت کنند، داشته باشیم و این بیشتر برای جلوگیری و مقابله با تحریم‌های آتی است که می‌‌خواهند مانع ناوگان دریایی ما شوند. یکی از مسائلی که می‌تواند تامین کننده سوخت این‌گونه پیشرانه‌ها باشد سوخت هسته‌ای است، یعنی رآکتورهای هسته‌ای به جای موتور در این پیشرانه‌‌ها قرار می‌گیرند.

معاون رئیس‌جمهور پیش از این گفته بود: ‌اگر لازم باشد و دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند و خواست مردم هم باشد،‌ ما مشکلی نداریم که بخواهیم دنبال چنین فناوری‌ و سیستمی برویم.

 

بر اساس گزارش‌های مستند منتشر شده از سوی مراجع علمی، تولید سوخت زیردریایی‌ها یا کشتی‌های هسته‌ای نیازمند غنی‌سازی اورانیوم با غنای 90 درصد است ولی با این وجود، متخصصان فنی در تهران می‌گویند برای همه اقسام زیردریایی هسته‌ای نیازی به سوخت 90 درصد نیست و سوخت 52 تا 57 درصد نیز کفایت می‌کند.

عباسی در پاسخ به اینکه سوخت هسته‌‌ای پیشرانه‌ها و زیردریایی‌ها با غنای بالا در حدود 90 درصد است، گفته بود: لزوما سوخت این پیشرانه‌ها بالای 20 درصد نیست راکتورهایی وجود دارد که با غنای 3/5 تا 5 در شناورهای دریایی استفاده شده‌اند اما این مقدار غنا راکتور را بزرگ می‌کند اما اگر منظور از سوخت هسته‌‌ای در زیردریایی‌ها باشد، برای طراحی موتورهایی که نخواهد تعمیر و یا باز شوند به اورانیوم بالا در این زیردریایی‌ها برای حرکت نیاز است.

در ادامه این گزارش می‌توان گفت آن چیزی که به نظر محتمل می‌رسد تولید سوخت برای زیردریایی‌ها و کشتی‌ها مستلزم بالاتر رفتن سطح غنی‌سازی از 20 درصد است اما توجه به این نکته بسیار مهم است که این امری کاملا صلح‌آمیز است و ایران طبق قوانین ان. پی. تی حق دارد اورانیوم را تا هر سطحی که لازم بداند برای مصارف صلح‌آمیز غنی‌سازی کند.

جدا از اینکه اعلام این خبر می‌تواند مستقیما پاسخی به تحریم‌های اخیر اروپا و آمریکا علیه ایران باشد، نشان‌دهنده آن است که ایران تصمیم گرفته روند پاسخ‌دهی فنی به تحریم‌های غرب را با قاطعیت پیگیری کند.

با توجه به اینکه متخصصان توانمند ایرانی در اوج تحریم‌های غرب موفق به ساخت ناوشکن جماران شده‌اند بنابراین ساخت کشتی‌های نفتکش با سوخت هسته‌ای نیز دور از دسترس نیز نیست.

البته شایان ذکر است که در هفته گذشته نیز خبری موفقیت‌آمیز مبنی بر اینکه ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوسته است به گوش رسید.

در این گزارش آمده است که با به آب‌اندازی نخستین کشتی افراماکس سفارش کشور ونزوئلا در جزیره صنعتی صدرای بوشهر، ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوست.

از این رو در پایان می‌توان گفت غربی‌ها مسئول تبعات اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران خواهد بود و قطعا گروه 5+1 که تا به امروز حتی حاضر به تمکین در برابر حق مسلم کشورمان در غنی‌سازی 20 درصد نیز نبوده است حال باید نظاره‌گر دست‌یابی کشورمان به سوخت با غنای مورد نیاز نفکش‌های هسته‌ای باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: انر‍ژی هسته ای

ناوشکن جماران - 3 ساله شد
چهارشنبه 91/12/2 ساعت 12:57 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران "جماران" که در 30 بهمن 1388 با حضور فرمانده معظم کل قوا به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست، به موشک‌های هدایت‌شونده دریابه‌دریا، دریابه‌هوا، اژدر انداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، ناوشکن جماران در 30 بهمن 1388 با فرمان رهبر معظم انقلاب، به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست.
 
این ناوشکن، نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت‌شونده دریابه‌دریا، دریابه‌هوا، اژدر انداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

جماران با طول 94 متر، ظرفیت 1420 تن و سرعت 30 گره دریایی (56 کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل 140 ملوان، حمل بالگرد و سوخت‌گیری آنها را دارد.

 


این ناوشکن با حضور در عرصه دریاهای آزاد، توانمندی ایران را حداقل در بین 35 کشور جهان حاضر در منطقه تنگه باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن به نمایش گذاشت.

ناوشکن جماران به4 لانچر موشک سطح به سطح نور با برد حدود 170 کیلومتر و سرجنگی 165 کیلوگرمی،4 لانچر برای موشک سطح به هوا فجر با برد 32 کیلومتر، دو پک سه تیوپه اژدرکوتاه برد 533 میلی‌متر با برد 30 کیلومتر، 4 قبضه موشک انداز دوش پرتاب میثاق 2 با برد حدود 6 کیلومتر و سرجنگی یک کیلوگرمی، یک قبضه توپ تمام اتوماتیک 76 میلی‌متر فجر 27 در سینه ناو با توانایی شلیک 85 گلوله در دقیقه(نواخت 120 گلوله در دقیقه) با حداکثر برد 17 کیلومتر و برد موثر 12 کیلومتر برای اهداف سطحی و 7 کیلومتر برای اهداف هوایی(ارتفاع 23000 پایی)، یک قبضه توپ 40میلی‌متر، هدایت راداری فتح 40 در پاشنه با نواخت 300 گلوله در دقیقه و بیشینه برد 12 کیلومتر برای پدافند هوایی،2 قبضه توپ 20میلی‌متر در دو طرف پل فرماندهی، دو قبضه مسلسل 12.7 میلی‌متر دوشکا در دو طرف مجهز است.

"امیر دریادار حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش‌، پیشتر در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود: در طراحی و ساخت ناوشکن جماران، حتی یک کارشناس خارجی حضور نداشته و ناوشکن جماران یک پروژه صد درصد بومی است.

لازم به ذکر است، در ساخت این ناوشکن بومی، علاوه بر کارخانجات نیروی دریایی ارتش، دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) نوشهر و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سهم به‌سزایی داشته‌اند.

 

 
از وی‍ژگی‌های این ناوشکن‌ می‌توان ‌به ‌سامانه‌های ناوبری، سامانه برق، مخابرات‌ اضطراری، سامانه ‌هوای فشرده و کنترل، سامانه خنک‌کاری موتور، سامانه ساعت مرکزی، سامانه‌های چف و فلیر، سونارهای زیر سطحی و اکوساندر، سامانه‌های الکترواپتیکال، سامانه‌کامل هواشناسی، سامانه‌کنترل آتش، سامانه هماهنگ‌کننده، سامانه قطب‌نمای مغناطیسی، جایروی مغناطیسی، عمق‌سنج و سرعت‌سنج، سامانه‌آب شیرین‌کن، سامانه‌هدایت خودکار، سامانه ضد حریق، سامانه امداد و نجات، سامانه جامع رِد اند گارد، سامانه‌متعادل‌کننده، سامانه‌ مخابرات و شبکه کامپیوتر داخلی، سامانه‌های مخابراتی هوایی، سامانه‌های هشدار و خطر سراسری، سطحی و زیرسطحی و سامانه َردنگار، سامانه‌های راداری تاکتیکی، سامانه‌های جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک، نیروگاه 550 کیلوواتی، سامانه دفاع در برابر حمله‌های "ش‌م‌ه"(شیمیایی-میکروبی-هسته‌ای)، درب‌های نفوذناپذیر، دوش‌های ضد آلودگی ش‌م‌ه برای رفع آلودگی احتمالی نفرات و تیم‌های سنجش آلودگی عوامل شیمیایی مجهز به لاکرهای کنترل صدمه‌های احتمالی به ناوشکن، توانایی سوخت‌رسانی به بالگرد برروی پَد ویژه اشاره کرد.

جماران از جمله یگان‌های شناور نظامی با قابلیت بالا است که توانایی هدف قرار دادن همزمان چندین هدف متحرک هوایی، دریایی، زیرسطحی و اهداف دشمن در خشکی را دارا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

موشک بالستیک ایران و شکست استراتژی امریکا
چهارشنبه 91/12/2 ساعت 12:47 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در همایش توسعه سواحل مکران:

استقرار موشک‌های بالستیک و کروز ایران به شکست استراتژی آمریکا انجامید

وزیر دفاع گفت: وقتی موشک‌های بالستیک و کروز ما در ساحل مستقر است و می‌تواند ناوهای آمریکایی را هدف قرار دهد، یعنی استراتژی آمریکایی‌ها در ابتدا با شکست مواجه شده است.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار احمد وحیدی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه علوم دریانوردی چابهار برگزار شد، گفت: وقتی به دریا و تحولات آینده توجه می‌کنیم و همچنین بررسی ملاحظات استراتژیک و حتی ادبیات آمریکا به این نکته می‌رسیم که قدرت آینده، قدرت آسیاست و آمریکا حداکثر یک قدرت در میان قدرت‌های آینده خواهد بود و نه به عنوان ابرقدرت حاکم.

بر اساس گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ وی با بیان اینکه این تغییر قدرت، خیلی هم دور نیست، اظهار داشت: در این موضوع کشورهایی رقم‌زننده اصلی این اتفاق محسوب می‌شوند که به عنوان کشورهای دریایی آُسیا مطرح هستند.

وزیر دفاع تاکید کرد: شاهد یک تحول قدرتی در دنیا خواهیم بود که الان هم آثار آن را می‌بینیم و خود غربی‌ها هم آن را قریب‌الوقوع می‌دانند و نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

وی با بیان اینکه این موضوع، تغییرات سریع و گسترده ژئوپلیتیک را به همراه خواهد داشت، گفت: در این تغییرات سریع ژئوپلیتیکی سواحل مکران هم صاحب نقش است.

وزیر دفاع ادامه داد: اقیانوس هند محل عمده تجارت آینده دنیا خواهد بود و البته ممکن است محل منازعاتی بشود.

وحیدی خاطرنشان کرد: ساحل مکران را باید از نگاه ژئوپلیتیکی مورد بررسی قرار داد و به تاثیری که می‌تواند در آینده تحولات منطقه اقیانوس هند و آسیا داشته باشد توجه کنیم. پیش‌بینی می‌شود قدرت‌های آینده قدرت‌های شبکه‌ای خواهند بود یعنی مجموعه‌ای از ائتلاف‌های دنیا که در این‌صورت برای اینکه ایران هم در این عرصه حضور خواهد داشت سواحل مکران نقش ویژه‌ای دارند.

وی افزود: برای رسیدن به افق‌های چشم‌انداز 1404 باید توجه ویژه‌ای به سواحل مکران شود. این سواحل منطقه مهمی در شکل‌گیری ائتلاف‌های شبکه‌ای در آینده خواهد بود.

وحیدی با بیان اینکه متاسفانه پیش از این نگاه خوبی به شرق و جنوب شرق کشور نبوده، گفت: کشورهای شرقی ایران ارتباط و توجه بسیار خوبی با ایران دارند که توجه به این منطقه با انبساط قدرت و ظرفیت می‌توانیم خودمان را برای مدیریت تحولات آینده آماده کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد: اگر هرگونه بی‌ثباتی در این منطقه و منطقه جنوبی و جنوب غرب آسیا پیش بیاید،‌ آنگاه ایران با اتکا به یک ساحل آماده و گسترده و توانمندی‌های زیرساختی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای آسیای میانه به دلیل محدودیت‌های دسترسی به دریا به شدت علاقمندند از این فرصت سواحل گسترده درباره انرژی و انتقال آن و تجارت استفاده کنند و همچنین کشورهای دیگری نیز هستند که حاضرند از طریق این سواحل خود را به آسیای میانه وصل کنند. نظام همکاری‌های منطقه‌ای بر اساس همین واقعیت‌های صحنه شکل می‌گیرد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این منطقه بر افول قدرت اقتصادی غرب و ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی و قدرت‌های سیاسی می‌تواند نقش آفرینی خوبی داشته باشد.

وزیر دفاع تاکید کرد: اینکه ایران قدرت منطقه‌ای است متکی بر مناطق ژئوپلیتیکی حساس است که ایران می‌تواند قدرت نفوذ و تاثیرگذاری خود را فرامنطقه‌ای کند. کما اینکه این کار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران باید سواحل گسترده مکران را سامان دهد، گفت: آب‌های این دریا مشرف به خلیج فارس و تنگه هرمز است و سواحل مکران به لحاظ نظامی عمق استراتژیک خلیج فارس حساب می‌شود. زمانی که قدرت نظامی ما با اقتدار با سواحل مکران حاضر باشد، هیچ قدرتی جرات نمی‌کند در خلیج فارس آتش افروزی کند. سواحل مکران تامین کننده واقعی امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است.

وحیدی خاطرنشان کرد:هنگامیکه پایگاه‌های جدید نیروی دریایی در سواحل مکران ایجاد شد، خیلی در خارج از کشور مورد اهتمام قرار گرفت و این به دلیل نقش استراتژیک این سواحل است حتی یکی از مقامات قضایی گفته بود امروز قدرت دریایی ایران از قدرت اتمی آن خطرناک‌تر است.

وی تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش با حضور قدرتمندانه در سواحل مکران می‌تواند دشمن را آنچنان از سواحل دور کند که آنها نتوانند استراتژیک‌شان را عملی کنند. وقتی دفاع ساحلی با موشک‌های ساحل به دریای ما عمق دریا را مورد هدف‌گیری و اصابت قرار می‌دهند، یعنی استراتژیک دشمن شکست خورده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها چندین سال به دنبال ساخت ناوشکنی بودند که آن را متناسب با آب‌های جنوب و باتوجه به توانمندی‌های ایران ساختند و اعلام کردند که می‌توانند تا عمق 560 کیلومتری را هدف قرار دهند اما وقتی موشک‌های بالستیک و کروز ما در ساحل مستقر است و می‌تواند دورتر از این فاصله را هدف قرار دهند، نشان می‌دهد استراتژیک آمریکایی‌ها در ابتدا با شکست مواجه شده است.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: افزایش قدرت دریایی به توسعه قدرت فن‌آورانه می‌انجامد ما به آب‌های عمیقی دسترسی داریم که می‌توان انواع فناور‌ی‌های لازم را توسعه دهیم.

وحیدی با اشاره به اهمیت سواحل مکران گفت: این منطقه زمینه فعالیت‌های اقتصادی خوبی دارد که باید به آن توجه کرد و البته برنامه‌های زیادی مدنظر است که یکی از آنها ایجاد قطب سوم پتروشیمی در منطقه چابهار است.

وی همچنین اعلام کرد: برنامه‌های بسیار خوبی برای توسعه منطقه از جمله احداث پل، جاده، آبرسانی،‌آموزش و بهداشتی در دست اقدام است.

وزیر دفاع با اشاره به حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه همایش توسعه ملی سواحل مکران اظهار داشت:این نشان دهنده توجه ویژه دولت به توسعه منطقه چابهار است.
وحیدی در پایان با اشاره به دستاوردهای وزارت دفاع در بخش دریا گفت: وزارت دفاع 400 فناوری کلیدی در حوزه دریا دارد که نشان از توجه به دریا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

زیردریائی جدید و دستاوردهای نوین راداری
چهارشنبه 91/12/2 ساعت 12:42 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در جمع خبرنگاران خبر داد

رونمایی از زیردریایی جدید و دستاوردهای نوین راداری

وزیر دفاع از رونمایی زیردریایی جدید و دستاوردهای نوین راداری در ماه‌های آتی خبر داد و با اشاره به شهادت سردار شاطری گفت: تروریسم در عرصه‌های مختلف چه تروریسم پهپادی و چه غیر آن از سوی آمریکا و مزدوران آن دیده می‌شود.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار احمد وحیدی" در حاشیه همایش سراسری فناوری سیستم‌های راداری، در جمع خبرنگاران رادار را دستاوردی مهم دانست و با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم، تحولی در سیستم‌های راداری  ایجاد شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز پیشرفت‌های مهمی در سیستم‌های رادار هم در حوزه نظامی و هم غیرنظامی داشته است.

وزیر دفاع افزود: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم در حوزه استراتژی‌های دفاعی و هم در مصارف غیرنظامی، پیشرفت‌های خوبی را در حوزه رادار با فرکانس‌ها و طول بردهای مختلف داشته و رادارهای پیشرفته‌ای را که توانمندی‌های ارزشمندی را نشان می‌دهد تولید کرده است.

سردار وحیدی با اشاره به مصارف سیستم‌های راداری در حوزه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و کنترل آتش تصریح کرد: همایش امروز، گام‌های آینده را در این حوزه نشان می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران در این حوزه مهم نیز مانند سایر حوزه‌ها موفق بوده و اهداف خود را محقق می‌کند.

وی درباره رونمایی از دستاوردهای جدید در حوزه دفاعی گفت: هم در حوزه رادار و هم در حوزه سایر محصولات دفاعی، دستاوردهای جدیدی ان‌شالله در ماه‌های آینده رونمایی خواهد شد؛ از جمله این که ناوشکن جماران 2 پیشرفته به آب‌اندازی می‌شود.

وزیر دفاع ادامه داد: همچنین شناور پرنده با تعریف جدید و به شکل تهاجمی و نیز زیردریایی جدید ما در ماه‌های آینده رونمایی خواهد شد.

سردار وحیدی در ادامه با اشاره به شهادت "سردار شاطری" اظهار داشت: تروریست‌ها در همه جا حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران همواره قربانی تروریست‌ها بوده است.

وی افزود: تروریست‌ها به عنوان مشکل جامعه جهانی بوده و متاسفانه مورد حمایت نظام سلطه قرار دارند و به رغم برخی ادعاهای مبارزه با تروریسم از سوی غرب، تروریسم در عرصه‌های مختلف چه تروریسم پهپادی و چه غیر آن از سوی آمریکا و مزدوران آن دیده می‌شود.

وزیر دفاع تصریح کرد: به شهادت رساندن سردار شاطری نیز یکی دیگر از انواع تروریسم بوده و آن‌ها سردار بزرگی که به مستضعفین و محرومین خدمت می‌کرد را به شهادت رساندند. قبلا نیز افراد خدوم به ملت‌ها که در دل مردم جای داشتند مغضوب نظام سلطه و رژیم غاصب صهیونیستی بوده‌اند، که البته ما شهادت این مردان بزرگ و سرداران رشید افتخار می‌کنیم.

سردار وحیدی همچنین در همایش امروز با اشاره به پیشرفت‌های راداری جمهوری اسلامی ایران، از تولید رادارهای کشف ماهواره در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تولید رادارهای ما در آینده به برد بالای 1000 کیلومتر می‌رسد که بر اساس کشف ماهواره‌ها و همچنین سایر دستاوردها خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران




رادار کشف ماهواره ایران
چهارشنبه 91/12/2 ساعت 12:34 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در همایش سیستم‌های راداری اعلام کرد

تولید رادارهای کشف ماهواره در آینده نزدیک

وزیر دفاع با اشاره به پیشرفت‌های راداری جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید رادارهای ما در آینده به برد بالای 1000 کیلومتر می‌رسد که بر اساس کشف ماهواره‌ها و همچنین سایر دستاوردها خواهد بود.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار احمد وحیدی" در همایش سراسری فناوری سیستم‌های راداری که صبح امروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آن‌چه که امروزه در فضای بین‌المللی و جهانی با آن مواجه هستیم نقطه مابین استراتژی‌ها و روند حوادث است.

وی افزود: روندها آن چیزی است که در متن طبیعت حرکت سیاسی و اجتماعی کشورها و مردم در جریان است که از آن به نام پروسه نام می‌برند و پروژه‌هایی که تلاش می‌کنند این روندها را آن‌گونه که مورد خاص قدرت‌های بزرگ است شکل دهند در برابر آن، استراتژی‌ها و راهبردهایی طراحی کرده‌اند.

وزیر دفاع تصریح کرد: آن‌چه در روندها می‌بینیم ضعف رو به رشد نظام سلطه حاکم بر جهان است، زیرا قدرت آن زمان می‌تواند پایدار باشد که نظام اقناع‌سازی آن به خوبی کار کند و به وسیله آن یک اجماع منطبق با آن اقناع ایجاد کند، لذا برای این کار باید یک تسلط گفتمانی وجود داشته باشد که اگر این‌ها را نداشت باید از راه‌های دیگر برای حفظ خود تلاش کند.

وی تصریح کرد: امروزه نظام سلطه در همه این شاخصه‌ها دچار مشکل است، یعنی نازایی غرب در تولید گفتمان‌های مورد قبول، کاملا آشکار شده، بنابراین وقتی نمی‌توانند گفتمان‌سازی کنند، اقناع‌سازی اتفاق نمی‌افتد.

سردار وحیدی با بیان اینکه نظام سلطه غرب در این حوزه به شدت دچار مشکل است، گفت: اجماع‌سازی منطبق با آن اقناع‌سازی نیز دچار خلل جدی است و از این ناحیه، شاهد تَرک برداشتن نظام سلطه هستیم؛ این ترک‌های ایجاد شده به شکست نهایی این روندهای موجود می‌انجامد که نشانه‌های آن نیز در نوع رفتار و سیاست‌های آمریکا و غرب دیده می‌شود.

وزیر دفاع اظهار داشت: این اتفاق به دلیل شکست‌های پی در پی نظام سلطه در تحقق اهداف خود بوده، زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند الگوی دموکراسی خاص خود را در عراق پیاده کنند، اما شکست خوردند؛ آنها می‌خواستند نوسازی سیاسی را از طریق حاکمان و دولت‌ها پیاده کنند که در آن نیز شکست خوردند و بیداری اسلامی این سیاست‌ها را به هم ریخت، زیرا نوسازی از طریق ملت‌ها صورت می‌گیرد.

وزیر دفاع تصریح کرد: نظام سلطح به دنبال این بود که جهانی‌سازی را به عنوان یک حرف مسلط در دنیا پیاده کند، اما امروز کمتر حرفی از این قضیه است. این نظام می‌خواست بگوید لیبرال‌دموکراسی غرب، نهایت آمال و آرزوی بشر است، اما امروز به شدت درگیر مشکلات خود است.

سردار وحیدی ادامه داد: آنها می‌خواستند مشکل اسرائیل را حل کنند، اما "کیسینجر" گفته بوده که تا 20 تا 25 ماه آینده دیگر اسرائیل وجود نخواهد داشت و مقامات اطلاعاتی اسرائیل نیز همین مطلب را تایید کرده و اعلام کردند نسبت به آینده این رژیم احساس خطر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام سلطه برای مهار نفوذ جمهوری اسلامی، همه تلاش خود را به کار گرفت، گفت: اما خود آنها مجبور به اعتراف شدند که هر جا پا می گذارند نفوذ ایران را می‌بینند، لذا این شکست‌های پی در پی نشان داد سیاست‌های آنان قابلیت تحقق نداشته و آنها دچار افول رو به رشد هستند. پیش‌بینی خود آنها این است که در سال 2030 آمریکا دیگر قدرت برتر دنیا نخواهد بود؛ این اعتراف رده‌های بالا و مراجع بررسی‌کننده و سیاست‌مداران بزرگ آمریکایی است که گفته‌اند دهه‌های آینده متعلق به غرب نخواهد بود، بلکه متعلق به آسیاست.

وزیر دفاع گفت: امروز بخشی از اتفاقات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا این است که وقتی خود اسرائیلی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها مشکوک هستند، آمریکایی‌ها نیز اگر عقل داشته باشند نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد رژیم صهیونیستی قرار دهند و دعواهایی که ناشی از اختلاف میان منافع این رژیم جعلی و آمریکایی‌ها است را شاهد و ناظر هستیم.

وی تصریح کرد: حالا که آمریکا دچار این مشکلات بوده، ناچار است با پروژه‌هایی این پروسه را کنترل کند، لذا امروز تأسی به توانمندی‌های نظامی مورد توجه واقع شده و طبیعتا در این زمینه ارعاب به جای اقناع می‌نشیند؛ زیرا نمی‌توانند از طریق ارتباطات قابل تعریف مورد قبول کشورها آنها را با خود همسو کنند و لذا ناچارند در قالب شبکه‌های زور و تهدیدکننده این کار را انجام دهند.

سردار وحیدی با اشاره به بخش‌هایی که شبکه راداری جهانی توسط نظام سلطه کنترل می‌شد، گفت: از جنگ ستارگان ریگان در دهه 1980 و موضوعی که امروزه اوباما برای کنترل سیستم‌های راداری و کنترل مناطق مختلف جهان مطرح می‌کند و روش‌هایی که امروزه ناچارند بکار گیرند، نگاه به سیستم‌های راداری وجود داشته است؛ لذا در اروپا، جنوب شرقی آسیا، خلیج فارس، ترکیه و رژیم صهیونیستی، این شبکه راداری گسترده را ایجاد کردند تا کنترل خود را از این طریق به دست بیاورد.

وی افزود: وقتی این کنترل به این ترتیب حاکم شد، پس از آن ارعاب می‌کند. تحریم‌ها نیز به همین ترتیب ایجاد شد، زیرا کشورها زیر بار نمی‌رفتند، اما آمریکا آنها را تهدید کرد که مجازات علیه شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران مراوده داشته باشند را اعمال می‌کند. البته رعبی که از ناحیه جریان باطل ایجاد می‌شود ماندنی نیست، اما این نشان از واقعیتی بزرگ‌تر دارد که آنها قدرت اجماع‌سازی و اقناع‌سازی را از دست داده‌اند.

سردار وحیدی تصریح کرد: این نشانه پیروزی انقلاب اسلامی و بشارتی برای همه مومنین و انقلابیون و طرفداران انقلاب اسلامی در همه جهان است و نشان‌دهنده این است که ما نمی‌توانیم هیچ بخشی از فعالیت‌های دشمن را نادیده بگیریم، لذا باید فعالیت خود را در این حوزه‌ها متمرکز و قدرتمند کنیم.

وزیر دفاع در ادامه با بیان اینکه موضوع رادار، موضوع مهمی است، گفت: امروز دفاع هوشمند بدون رادار، کمتر قابل تصور است و ما نمی‌توانیم راجع به مقابله اطلاعاتی،  جنگ شبکه‌ای و الکترونیک صحبت کنیم، اما به رادار توجهی نداشته باشیم.

وی افزود: امروز مفهوم راداری به معنای عام آن در همه حوزه‌های جنگ و دفاع از جمله پدافند هوایی، پدافند دریایی، پدافند زمینی و در حوزه‌های تهاجمی دقت یک موشک راجع به هدف  دقت راداری حوزه‌های موشکی و هوایی دقت جنگنده و کنترل آتش و .... بخش مهمی دارد.

سردار وحیدی اظهار داشت: وقتی راجع به ارتش رباتیک و یا ماهواره‌ها صحبت می‌کنیم، رادار حوزه بسیار گسترده‌ای دارد که در همه حوزه‌ها باید کار گسترده‌ای انجام دهیم. همین راداری که آمریکایی‌ها در ترکیه و یا سرزمین‌های اشغالی فلسطین نصب کرده‌اند و در جنوب خلیج فارس نیز 4 عدد از آن را آورده‌اند طبق ادعاهایشان می‌تواند یک توپ فوتبال را در برد 1400 کیلومتر و در فاصله‌های کوچک 80 تا 100 هدف را به طور همزمان مورد اصابت قرار دهد؛ البته این جزو ادعاهای آنهاست و معلوم نیست که درست باشد، اما ما باید در هر حوزه راداری به تراز بالایی برسیم که هم از نظر نظامی و هم بُعد فناورانه بسیار مهم است.

وی افزود: ما رادارهایی با دقت‌های بالا در سیستم‌های موشکی می‌خواهیم؛ لذا در این حوزه باید بسیار کار کنیم، زیرا قبل از انقلاب در این حوزه کاری صورت نگرفت و در سال‌های بعد از انقلاب نیز تا همین چند سال گذشته، کاری صورت نگرفت و دچار عقب‌ماندگی بودیم، اما در این چند سال اخیر به جهش خوبی در زمینه رادارهای مختلف در باند S داشته‌ایم و به باند X هم می‌رسیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: رادارهای موج میلیمتری و رادارهای نوع پارس و ... دستاوردهای امروز ماست و نیز رادارهای 500 تا 700 کیلومتر برد را در حال تولید داشته و در آینده نیز تولید خودمان را به بالای 1000 کیلومتر برد خواهیم رساند. ضمن اینکه رادارهای تولید شده بر اساس کشف ماهواره‌ها و در کنترل آتش و سیستم‌های اپتیکی بوده که دستاوردهای خوبی در آنها داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما همچنان به جهش‌های بیشتری نیازمندیم که با توجه به حرکت جهانی، چند موضوع اساسی در حوزه دفاع و برای سیاست دفاعی خودمان مدنظر داریم که باید در قالب ادامه یک حرکت قوی و رو به جلو در قالب یک خانواده بزرگ شکل گیرد.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: بهترین کار در حوزه راداری در شرکت‌های دانش بنیان در همین سیستم‌های راداری و یا "سیکر" که آن هم از مفاهیم راداری است، شکل گرفته که حاصل تلاش دانشجویان و ارتباط حوزه صنعت است.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع کاملا آمادگی دارد به عنوان متولی این تولیدات، این حرکت بزرگ را با توجه به برنامه‌های مهم در پیش رو، سامان دهد و به لحاظ فناوری‌ها و در حوزه پردازش کار و موضوعات به روز و لازم، تصویر مناسبی ارائه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




<   <<   6   7      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 117
کل بازدیدها: 1329752