سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
چه کسانی بیشترین شانس را دارند؟
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 12:12 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نسخه مناسب چاپارسال به دوستان

چه کسانی بیشترین شانس را دارند؟
تولید ایرانی : رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران با اعلام برنامه انتخاب فضانورد ایرانی در آینده از تدوین نقشه راه تعلیم فضانورد در این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید ایرانی محمد ابراهیمی با بیان این که هنوز پروسه انتخاب فضانورد ایرانی برای اعزام به فضا طی سال های آینده، انجام نشده است، گفت: در این راستا مطالعات انتخاب فضانورد انجام شده و نقشه راه تعلیم فضانورد، تدوین و مذاکراتی هم با نهادهای مرتبط انجام شده است.

وی با تاکید بر این که برنامه انتخاب فضانورد ایرانی در آینده اعلام می‌شود، تصریح کرد: راحت‌ترین روش انتخاب فضانورد، استفاده از خلبانان است؛ اما ممکن است که بهترین گزینه نباشد و در این صورت فراخوان عمومی‌تری هم اعلام می‌کنیم که در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

ابراهیمی در خصوص ویژگی‌های یک فضانورد گفت: چنانچه خلبانی به عنوان نخستین فضانورد ایرانی انتخاب شود باید خلبان با تجربه هواپیمای جنگنده باشد چرا که این افراد شتاب و ارتعاشات زیادی را در طول پرواز تحمل کرده‌اند.

وی افزود: به طور کلی خلبان هم باید یک فرد علمی باشد تا بتواند آموزش‌ها را فرا بگیرد و هم از نظر فیزیک بدنی آمادگی تحمل شرایط سخت را داشته و نباید جثه بزرگی هم داشته باشد تا به راحتی در فضاپیما مستقر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه مهندسان و پزشکان بیشتر از سایر متخصصان، فضانورد شده‌اند، تصریح کرد: تاکنون انتخاب فضانورد از میان گزینه های خلبانان و یا سایر افراد قطعی نشده است اما اولویت با خلبانان بوده که آموزش‌هایی هم دیده‌اند.

وی با بیان اینکه ممکن است افراد عادی هم به عنوان فضانورد انتخاب شوند، گفت: معمولا افراد بالای 20 سال و زیر 50 سال فضانورد شده‌اند اما ما هنوز درخواستی را اعلام نکردیم ولی همزمان که تصمیم‌گیری‌ها نهایی شد الزاماتی هم اعلام خواهد شد که در این صورت افرادی که می‌توانند با شرایط اعلام شده خود را تطبیق دهند می‌توانند فضانورد شوند.

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران با اشاره به تدوین برنامه‌ی اعزام انسان به فضا در این پژوهشکده گفت: این برنامه به شورای عالی فضایی کشور ارایه شده است و بر اساس آن پروژه‌ی اعزام انسان به فضا در دو مرحله همراه با گام‌های مختلف طراحی شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس این برنامه، اعزام انسان به فضا در دو مرحله‌ی ارسال فضانورد به زیر مدار و مدار صورت می‌گیرد از تحقق مرحله‌ اول در آینده‌ نه چندان دور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم از سال 92 تا حداکثر پنج تا شش سال اولین فضانورد ایرانی به زیر مدار ارسال کنیم.

میمون فضانورد

ابراهیمی، اعزام فضانورد به مدار را کار بسیار پیچیده‌ای عنوان کرد و گفت: از جمله زیرساخت‌های لازم برای اعزام انسان به فضا داشتن پایگاه ملی پرتاب و ماهواره‌بر با قابلیت حمل ماهواره‌های چند تن وزن است. به هر حال، اگر در پنج سال اول بتوان زیرساخت‌های لازم را در کشور فراهم کرد، به راحتی می‌توان در پنج سال دوم، اولین فضانورد ایرانی را به مدار زمین ارسال کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی اعزام اولین فضانورد ایرانی به زیر مدار کره زمین است که امکانات آن تا اندازه‌ای در کشور وجود دارد که اولین گام این هدف نیز با پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام برداشته شده است.

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی تصریح کرد: برای اعزام فضانورد به مدار کره زمین گام‌های میانی مختلفی باید در کشور برداشته شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به ارسال سلول زنده به فضا از طریق ماهواره‌ها، ارسال اشیا به فضا و دستیابی به فناوری‌های کاهش سرعت در فضا اشاره کرد.

منبع: سایت  تولید ایرانی



برچسب‌ها: هوا فضا

گام بلند محققان ایرانی
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 12:7 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 بسم الله الرحمن الرحیم

گام بلند محققان ایرانی در ردیابی روند سلول درمانی سیروز کبدی
تولید ایرانی : محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب طرح تحقیقاتی مشترک بین مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌یی با استفاده از سلولهای بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری سیروزکبدی دریافت که از نشاندار‌سازی سلول‌های بنیادی با رادیوداروی ایندیوم اکساین و تصویر‌برداری سینتی‌گرافی می‌توان به عنوان یک روش بی خطر و کارآمد در ردیابی سلول‌های بنیادی پس از تزریق داخل وریدی استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید ایرانی علی غلامرضا‌نژاد، متخصص پزشکی هسته‌یی و رزیدنت رادیولوژی دانشگاه ییل آمریکا در خصوص طرح «استاندارد‌سازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی با رادیوداروی ایندیوم - اکساین (Oxine_In111) در ایران» که برگزیده گروه علوم بالینی داخلی هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است، اظهارکرد: مطالعات بسیار در حیوانات مختلف و انسان، نقش سودمند سلول‌های مزانشیمال بنیادی مغز استخوان را در درمان سیروز کبدی مورد تایید قرار داده‌اند، اما دانش اندکی در رابطه با اثر این سلول‌ها بعد از تزریق به بیماران سیروزی در دسترس است.

وی با بیان این‌که در این مطالعه توزیع زیستی سلول‌های بنیادی مزانشیمال بعد از تزریق محیطی در چهار بیمار سیروز پیشرفته کبدی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: این طرح سال 86 در قالب یک کار تحقیقاتی مشترک بین مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای و مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیماران مبتلا به سیروز کبدی آغاز شد.

غلامرضا‌نژاد ادامه داد: فعالیت‌های مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال‌ها پیش به این شکل بود که سلول‌های بنیادی بیماران مبتلا به سیروز کبدی پس از پذیرش در این مرکز دریافت و تکثیر می‌شد؛ در نهایت با امید به این‌که سلول‌های بنیادی باعث ترمیم بافت کبدی از بین رفته بیماران شود، به آنها تزریق می‌شد.

رز‌یدنت رادیولوژی دانشگاه ییل آمریکا تصریح کرد: در اولین مرحله که من در طرح شرکت نداشتم، سلول‌های بنیادی پس از تکثیر از طریق آنژیوگرافی به بیماران تزریق می‌شد، اما این بیماران معمولا به دلیل این‌که سیروز کبدی پیشرفته‌ای دارند در برخی موارد تحمل آنژیوگرافی را نداشتند.

دانش آموخته پزشکی هسته‌یی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در این راستا به دنبال راه بهتر، امن‌تر و بی‌خطرتری برای تزریق سلول‌های بنیادی به عنوان تنها راه احتمالی درمان این بیماران در صورتی که کاندیدای پیوند کبدی برای آنها پیدا نشود بودیم که تزریق سلول‌های بنیادی در داخل ورید (رگ) پیشنهاد شد اما در این روش، معلوم نبود که پس از تزریق سلول‌های بنیادی از ورید، چند درصد سلول‌های تزریقی سالم به کبد می‌رسند تا بتواند باعث ترمیم بافت کبدی شوند.

وی با بیان این‌که پروژه وی و همکارانش، رد‌یابی سلول‌های بنیادی در بدن بیماران مبتلا به سیروز کبدی پس از تزریق سلول‌های بنیادی از مسیر داخل وریدی بود، تصریح کرد: انجام این کار تحقیقاتی برای اولین بار در دنیا در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت. البته برای بیمارانی که تحت درمان سلول‌های بنیادی برای سکته‌های قلبی بودند، کار تقریبا مشابه انجام شده بود اما این روش برای درمان بیماری سیروز کبدی صورت نگرفته بود.

رزیدنت رادیولوژی دانشگاه ییل آمریکا با بیان این‌که این کار تحقیقاتی بر روی چهار بیمار صورت گرفت، گفت: در این راستا برای اولین‌بار در ایران رادیو‌داروی «ایندیوم اکساین» پس از تایید مطالعات حیوانی و اطمینان از عدم وجود خطر ، بر روی انسان آزمایش شد که نتایج کاملا موفقیت‌آمیزی را به دنبال داشت بنابراین ابتدا سلول‌های بنیادی بیماران را دریافت و با این رادیو‌دارو نشان دار کردیم و پس از تزریق وریدی، به مدت 10 روز از بیماران تصویر‌برداری صورت گرفت و توزیع سلول‌های بنیادی در داخل بیماران تعیین شد.

دکتر غلامرضا‌نژاد تصریح کرد: نتایج نشان داد که درصد قابل توجهی از سلول‌های بنیادی توسط تزریق وریدی به کبد می‌رسند و بنابراین انتظار پاسخ مناسب به درمان را می‌توان از طریق تزریق داخل وریدی داشت از جمله مزایای این مسیر این است که عوارض آنژیوگرافی برای بیمارانی که مرحله‌ی نهایی بیماری را پشت سر می‌گذارند کاهش می یابد اما شاید منافع درمان نسبت به روش آنژیوگرافی کمترباشد چون درصد سلول‌هایی که از طریق ورید به کبد می‌رسند، مانند روش آنژیوگرافی نیست. بنابراین از نشاندار‌سازی سلول‌های بنیادی با رادیوداروی ایندیوم اکساین و تصویر‌برداری سینتی‌گرافی می‌توان به عنوان یک روش بی خطر و کارآمد در ردیابی سلول‌های بنیادی پس از تزریق داخل وریدی استفاده کرد.

رزیدنت رادیولوژی دانشگاه ییل آمریکا با بیان این‌که بهترین راه درمان بیماران مبتلا به سیروز کبدی پیوند کبد است به ایسنا گفت: این راه درمان از نظر تکنیکی شدنی است، اما دریافت‌کننده و اهدا‌کننده کبد به سختی پیدا می‌شود، بنابراین بیماران مدت‌ها در صف انتظار دریافت کبد می مانند که این زمان به چهار سال هم می‌رسد، اما معمولا بیماران تا شش ماه بیشتر فرصت پیوند ندارند. این در حالی است که از سلو‌ل‌های بنیادی به عنوان یک پل استفاده می‌شود، چرا که استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماران سیروز کبدی درمان قطعی را به همراه ندارد و تنها کبد بیماران در صف دریافت پیوند را در سطحی از عملکرد نگه می‌دارد تا بتواند درمان قطعی که همان پیوند است، دریافت کنند.

وی یکی از بهترین و پیش‌روترین مراکز جهان در استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری سیروز کبدی را مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی کرد و گفت: حتی از یکی از چهار بیمار مورد مطالعه، فرد ایرانی تباری بود که از کشور آمریکا برای درمان به ایران آمده بود.

به گفته وی نتایج این تحقیقات در جمله معتبر پزشکی هسته‌ای و زیست‌شناسی از انتشارات الزویر چاپ شده است.

دکتر غلامرضا نژاد در پایان از دکتر ملک زاده، رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت تامین هزینه های این طرح تشکر کرد.

 علی غلامرضانژاد متولد 1356 تهران، در سال 82 پزشکی عمومی خود را به پایان رسانده و پس از آن وارد دوره تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران شده و در سال 85 نیز نفراول بورد پزشکی هسته‌ای ایران شده است.

وی در این سال نفر اول جشنواره کتاب ایران و برنده جایزه انجمن چشم‌پزشکی آلمان، جایزه فدراسیون جهانی پزشکی هسته‌ای و نشان شایستگی انجمن کاردیولوژی هسته‌ای آمریکا شده است.

غلامرضانژاد در سال 88 وارد دوره پسادکتری رادیولوژی مداخله‌ای دانشگاه جان‌ هاپکنیز آمریکا شد و پس از 1.5 سال تحصیل در این دانشگاه معتبر در حال حاضر دوره رزیدنتی رادیولوژی دانشگاه ییل آمریکا را می گذراند.

از وی طی پنج سال اخیر 52 مقاله در مجلات علمی-پژوهشی خارجی به چاپ رسیده است.

منبع: سایت تولید ایرانی



برچسب‌ها: علمی

حمله سایبری
سه شنبه 91/11/24 ساعت 1:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اسرائیل: حمله سایبری را ما شروع کردیم اما حالا ایران حرف اول را می زند (خبر ویژه)

 یک موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به اقتدار ایران در حوزه نبرد سایبری ابراز نگرانی کرد.
موسسه مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل آویو در پژوهشی که به جنگ های الکترونیکی و سایبری اختصاص دارد خاطرنشان می کند: بخش سایبری وزارت دفاع آمریکا قصد دارد تغییرات کلی ای در جنگ سایبری اعمال کند. به ویژه اطلاعاتی که از سوی برخی منابع رسمی و علنی مخابره شده نشان می دهد آمریکا نزدیک به 90درصد بودجه الکترونیکی خود را صرف دفاع از خود می کند در حالی که تنها 10درصد از این بودجه را به حملات الکترونیکی اختصاص داده است. مسأله ای که باعث تضعیف نیروی هجومی آمریکا شده است.
این گزارش یادآور شده است: مقام های آمریکایی خود می دانند که حملات الکترونیکی ای که به ایران انجام می دهند از سوی این کشور بی پاسخ نمی ماند و حتی در برخی مواقع بسیار قدرتمندتر از حملاتی است که خودشان انجام می دهند. مسأله ای که به اذعان مقام های آمریکایی باعث شده است تا ایران قدرتمندترین کشور در حوزه الکترونیک و جنگ سایبری باشد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از القدس العربی، چاپ لندن، این موسسه مطالعات صهیونیستی در ادامه گزارش می دهد: ایران پس از نخستین حمله سایبری به تأسیسات هسته ای اش به سرعت بر روی فضای سایبری خود کار کرد و اکنون به کشور قدرتمند جهان در جنگ سایبری تبدیل شده است.
موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل به کاخ سفید هشدار می دهد، حملات سایبری در آینده می توانند هزینه های بسیار سنگینی را متحمل ایالات متحده آمریکا کنند و اگر واشنگتن به این موضوع توجه نکند و مسأله گذشت زمان را جدی نگیرد متحمل حملات سایبری بسیار جدی ای خواهد شد که هزینه های ناشی از آن سرسام آور خواهند بود.
این موسسه در ادامه از ایالات متحده آمریکا می خواهد که توانایی های سایبری جمهوری اسلامی ایران را جدی بگیرد و مطالعاتی جدی بر روی قدرت میدانی و الکترونیکی آن انجام دهد.
موسسه مذکور به آمریکا و اسرائیل هشدار می دهد ایران همیشه آماده واکنش به هرگونه حمله سایبری است از این رو باید خود را آماده مواجهه با هرگونه حمله سایبری از سوی ایران کنند.
در این گزارش به نقل از یکی از مقام های عالی رتبه نیروی هوایی آمریکا آمده است: ایران پس از حمله سایبری به تأسیسات هسته ای اش در سال 2010توانسته است امکانات الکترونیک و سایبری خود را به شدت تقویت کند و به زودی به قدرتی بزرگ تبدیل خواهد شد.ایرانی ها اکنون از چنان قدرتی در فضای سایبری برخوردارند که برای آمریکایی ها به هیچ وجه قابل تصور نیست به گونه ای که می توان گفت در جنگ سایبری در سطح جهان در حال حاضر حرف اول را می زنند.  منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پیشرفت های چشمگیر ایران
سه شنبه 91/11/24 ساعت 1:20 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آسوشیتدپرس: نباید پیشرفت های چشمگیر ایران را دستکم گرفت 

پیشرفت های علمی ایران صرفا تبلیغات و نمایش نیست. ایران از قدرت قابل توجهی در زمینه پیشرفت های علمی و نظامی برخوردار شده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس تحلیل فوق را ضمن بررسی موفقیت های جدید ایران در حوزه های مختلف فنی مورد تأکید قرار داد. آسوشیتدپرس می نویسد به رغم برخی بزرگ نمایی ها، نباید توان علمی ایران را دست کم گرفت. آنها اخیرا از تولید هواپیماهای بدون سرنشین، ارسال موجود زنده به فضا و ساخت تونل هوای فوق صوت خبر دادند. هر یک از این رویدادها می تواند به مثابه مشتی به تحریم های غرب به حساب آید. پیام تهران این است که تحریم ها نمی تواند پیشرفت های فنی و علمی ما را متوقف کند.
به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات ایران تلاش کرده اند تحریم ها را به عنوان امتیازی غیرمستقیم که باعث نوآوری و خودکفایی صنعتی شده به تصویر بکشند. بخشی از اهداف وسیع تر ایران آن است که به عنوان قلب فناوری و استقلال سیاسی جهان اسلام شناخته شود، موضوعی که سال گذشته میلادی و با برعهده گرفتن ریاست جنبش غیرمتعهدها شکل پررنگ تری به خود گرفت.
به نوشته آسوشیتدپرس، تئودور کاراسیک کارشناس امنیتی موسسه «تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج» دبی، نادیده گرفتن دانش و فناوری رو به توسعه ایران را اشتباه دانست. ایران با ارسال ماهواره به مدار، برخی ویژگی های بنیادین تخصص های هوافضا را به نمایش گذاشته و برنامه موشکی قابل توجهی که بتواند اسرائیل و پایگاه های آمریکا را در منطقه هدف قرار دهد فراهم کرده است.
خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد: از رزمایش های اخیر ایران در نزدیکی تنگه هرمز، به عنوان شاهراه عبور یک پنجم از نفت خام مصرفی جهان، چنین بر می آید که قدرت دریایی جمهوری اسلامی نیز ظاهرا رو به افزایش است. از سال 2011 تاکنون ناوهای جنگی ایران 2بار به مدیترانه اعزام شده اند و همین پیام آشکاری به اسرائیل است مبنی بر این که نیروی نظامی ایران صرفا به مناطق اطراف محدود نمی شود.
کاراسیک گفت: آنچه که ایران به عنوان پیشرفت و دستاورد به نمایش می گذارد هر چند به منظور تغذیه افکار عمومی در رابطه با بومی بودن برنامه ایران و توانایی آن در حفاظت از کشور صورت می گیرد، اما، این صرفا یک نمایش نیست بلکه ایران از قدرت قابل توجه و چشمگیری برخوردار است.


منبع: کیهان



دانش ایرانی
سه شنبه 91/11/24 ساعت 1:18 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ژنرال آمریکایی: با دانش ایران نمی توان جنگید 

آمریکا نمی تواند با ایران بجنگد زیرا سرمایه های فکری این کشور را نمی توان با بمباران تاسیسات هسته ای نابود کرد.
این مطلب را ژنرال جیمز کارترایت معاون سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا عنوان کرد. وی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن، از «مشکلات موجود در برنامه ریزی برای حمله نظامی به نیروگاه های هسته ای ایران» یاد کرد و گفت: بزرگترین مشکل پیش رو ناتوانی هر حمله نظامی از تخریب «سرمایه های فکری» ایران است که این کشور در طول تحقیقات هسته ای خود به دست آورده است.
به باور این ژنرال بازنشسته، حمله به ایران توسعه برنامه هسته ای این کشور را به تاخیر خواهد انداخت، ولی امکان این را نخواهد داشت که ایران را از ادامه فعالیت های غنی سازی اورانیوم باز دارد.
وی تصریح می کند: «شما نمی توانید تمامی سرمایه های فکری را بکشید و برای موفقیت یک حمله نظامی، ایران باید ده ها سال اشغال شود. این هدفی بسیار غیرواقعی است، اگر ما می خواهیم کسی را مجبور کنیم که دانش آموخته خود را فراموش کند.»

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

موشک های ایران و سپر موشکی امریکا
شنبه 91/11/21 ساعت 3:1 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش محرمانه پنتاگون فاش کرد
سپر موشکی آمریکا در اروپا در برابر موشک‌های ایران ناکارآمد است

خبرگزاری فارس نیوز: نتایج یک مطالعه در وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان و رومانی علیرغم تحمیل میلیاردها دلار هزینه به آمریکا در برابر موشک‌های ایرانی کارایی لازم را ندارد.

خبرگزاری فارس: سپر موشکی آمریکا در اروپا در برابر موشک‌های ایران ناکارآمد است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، مطالعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که سیستم سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا که با هدف حمایت از آمریکا در برابر موشک‌های ایران مستقر می‌شود دارای نواقص زیادی است.

براساس این گزارش، مقامات نظامی آمریکا می‌گویند که قصد دارند این مشکلات و نواقص را رفع کنند اما راه حل رسیدن به آن بسیار مشکل است. یک راه حل آن رفع نواقص فنی است و دیگری انتقال موشک‌های رهگیر که قرار است در لهستان و احتمالا رومانی مستقر شوند به کشتی‌های جنگی در دریای شمال است که از نظر دیپلماتیک همانند وقوع یک انفجار است.

آسوشیتدپرس نوشت: مطالعات اخیر مشکلات این طرح را برجسته کرده است و باعث برو انتقاداتی در چندین جبهه مختلف شده است. جمهوری‌خواهان معتقدند که این طرح بسیار عجولانه و برای دلجویی کردن از روسیه در برابر طرح قبلی ارائه شده است. اما خود روس‌ها نیز از آن انتقاد می‌کنند و معتقدند که این طرح برای مقابله با موشک‌های روسیه است.

این گزارش می‌افزاید؛ در حالیکه ارتش با کاهش بودجه شدید روبرو است این مطالعات ممکن است کنگره را قانع کند از هزینه کردن میلیاردها دلار برای سیستمی که نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد صرفنظر کند.

مطالعات محرمانه توسط «اداره مسئولیت دولت آمریکا» انجام شده و قرار است به بازوی حسابرسی و تحقیقاتی کنگره ارائه شود. خلاصه‌ای از این مطالعات که غیرمحرمانه است در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است.

قرار است این گزارش محرمانه توسط چندین دپارتمان دفاعی و نظامی نیز بررسی شود و سپس تصمیم نهایی گرفته شود.

ناتو به رهبری آمریکا با هدف آنچه که آنها مقابله با موشک‌های ایران خوانده اند قصد دارند در کشورهای اروپایی مانند لهستان و رومانی سپر موشکی رهگیر مستقر کنند.




برچسب‌ها: موشک

اذعان رسانههای خارجی
جمعه 91/11/20 ساعت 12:34 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
/بازتاب پخش تصاویری از هواپیمای جاسوسی آمریکا/
اذعان رسانه‌های خارجی به توانایی ایران در رمزگشایی آرکیو 170

خبرگزاری فارس نیوز: برخی از رسانه‌های خارجی اذعان کرده‌اند که ایران توانسته است به اطلاعات پهپاد فوق پیشرفته آرکیو 170 دست پیدا کند.

خبرگزاری فارس: اذعان رسانه‌های خارجی به توانایی ایران در رمزگشایی آرکیو 170

به گزارش فارس، پخش فیلم مستند شکست طبس از سیمای جمهوری اسلامی ایران، واکنش رسانه‌های بین‌المللی را در پی داشته که بعضا همراه با بهت و بعضا همراه با انکار بوده است.

بنابراین گزارش، «جان رید»، نویسنده مشهور فارین پالیسی در گزارشی اذعان کرده که ابتدا نسبت به واقعیت این ویدئو تردید داشته اما با دقت در ویدئوی مزبور به‌شدت از تردیدهایش کاسته شده است. وی دلایلی را نیز در این خصوص ارائه کرده که بسیار فنی هستند.

نویسنده این نشریه معتبر آمریکایی اذعان کرده که ایران به اطلاعاتی از پهپاد دست پیدا کرده است که آمریکایی‌ها می‌گفتند دست یافتن به آنها بسیار سخت است.

با این حال، سی‌ان‌ان به مستند مزبور با نگاه تردیدآمیز نگریسته و گفته است که نمی‌تواند صحت فیلم پخش شده را به‌طور مستقل تایید نماید. سی‌ان‌ان همچنین گفته است که نتوانسته از نظر کارشناسان پنتاگون در این خصوص مطلع شود.

راشاتودی نیز تصریح کرده است که ایران شواهدی ارائه کرده که نشان می‌دهند توانسته است اطلاعات آرکیو 170 را رمزگشایی کند.

بزینس اینسایدر نیز به این نکته اشاره کرده که ایران در رمزگشایی آر کیو 170 موفق عمل کرده است.

شایان ذکر است، بخشی از تصاویر ویژه هواپیمای پیشرفته و جاسوسی بدون سرنشین آمریکای که پس از تجاوز به خاک ایران با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی به زمین نشانده شده بود، شب گذشته از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.




برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

سرعت 3000 متر در ثانیه
پنج شنبه 91/11/19 ساعت 11:50 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
 
موشک "خلیج فارس" با سرعت 3 هزار متر در ثانیه و برد 300 کیلومتر دارای یک کلاهک 650 کیلوگرمی، تجسم نابودی ناوهای دشمن است و با بهره‌گیری از پیشران سوخت جامد و سامانه‌های هدف‌گیری و هدایت پیشرفته، در مدت کمتر از چند دقیقه آماده‌ی پرتاب شده و با سرعت 3 ماخ در مدت کوتاهی با زاویه‌ی زیاد‌(بیش از 45 درجه نسبت به افق) و از بالا به کشتی دشمن اصابت می‌کند.


به گزارش خبرنگار دفاعی _ امنیتی باشگاه خبرنگاران، "خلیج فارس" یک موشک بالستیک ضد کشتی با سوخت جامد تک مرحله‌ای مافوق صوت با برد 300 کیلومتر است که بر اساس موشک فاتح 110 طراحی و ساخته شده است. این موشک با یک کلاهک انفجاری 650 کیلوگرمی تجهیز شده که از ترکیبی از سیستم‌های هدایت بهره می‌برد که از رهگیری آن جلوگیری می‌کند.

این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.
  

در 18 بهمن 89 برای نخستین بار بود که سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک نشست خبری از تولید انبوه جدیدترین موشک بالستیک و هوشمند سپاه ضد اهداف دریایی خبر داد که دشمن در ردگیری و خنثی کردن این موشک فاقد توانایی لازم است.


موشک هوشمند و بالستیک "خلیج فارس‌" همان موشکی بود که سردار جعفری خبر از تولید انبوه آن داد که یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیرصوت و به صورت کروز عمل می‌کردند اما موشک "خلیج فارس " با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

موشک "خلیج فارس‌" به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می‌کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت؛ سوخت موشک "خلیج فارس‌" جامد است.  

گفتنی است این موشک برای نخستین بار در رزمایش دریایی پیامبر اعظم3 در سال 87 و آخرین بار آن 2 هفته پیش ( 14 تیر 91) در رزمایش پیامبر اعظم (ص ) 7 آزمایش شد و به اعتقاد کارشناسان تنها 2 فروند از  این موشکها برای نابودی ناو  هواپیمابر  کافی  هستند. 

لازم به ذکر است که در رزمایش پیامبر اعظم 6، تعداد 9 فروند از این موشکها به صورت همزمان از روی لانچرهای سه‌تایی شلیک شدند که البته از آن به عنوان شاهکار شهید تهرانی مقدم نیز یاد می‌شود ‌.



با انعکاس خبر تولید این موشک در رسانه‌های مختلف جهان، نگرانی‌های غربی‌ها و به خصوص آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از خودکفایی ایران در ساخت موشک‌های ضد ناو هواپیمابر دو چندان شد‌.

لازم به ذکر است که سیستم‌های ضد موشکهای ناوهای هواپیمابر آمریکا  اعم از فالانکس mk-4   و sea   اسپارو و... برای زدن موشک‌هایی مانند سانبرن که با سرعت حدود 400 متر در ثانیه حرکت می‌کنند با مشکل جدی روبه‌رو هستند چه برسد موشکی با سرعت معادل 3 هزار متر در ثانیه آنهم موشکی که با تبعیت از الگوریتم بالستیک به هدف برخورد می‌کند و نه خط مستقیم.

بهطور خلاصه، این نکات را می‌توان به عنوان موارد مهم در تحلیل عملکرد موشک خلیج فارس بیان کرد: 

   ـ موشکهای کروز مانند "نور"، تنها 160 کیلوگرم سرجنگی دارند اما کلاهک خلیج فارس معادل 7 بمب معمولی مارک 82 یا 3 بمب مارک 83 خرج انفجاری در خود جای داده است.

انفجار یک بمب معمولی 3 حالت برخورد،  شوک و موج و نیز اثر حرارتی بوجود می‌آورد و تفاوت عمده بین موشک و بمب، در برخورد  با سرعت بالا در موشک‌ها است لذا  با سرعت برخورد بالایی که موشک خلیج فارس دارد پیش‌بینی می‌شود به مقدار نامعلومی بسته به نوع فیوز و طراحی سرجنگی در سطح عرشه ناو نفوذ کند.

البته نفوذ در عرشه ناو بسته به تکنولوژی و طراحی کلاهک خلیج فارس دارد که در گونه‌های مجهز به کلاهک بارانی برخلاف گونه‌های معمولی و سنگر‌شکن انفجار در سطح توزیع می‌شود‌.

ذکر این نکته نیز ضروری است که اثر حرارتی انفجار یک بمب 450 کیلویی قادر به ذوب فولاد زرهی با قطر بیش از 5 سانت پیش از نفوذ است. ( بدنه ناوهای هواپیمابر از استیل استراکچر و سطوح آن با آلومینیوم پوشیده شده است).



در حالت عمومی قدرت انفجاری ناشی از برخورد چنین بمبی حدود 1.2 تا 8 متر در عمق زمین نفوذ می‌کند و دایره‌ای به قطر 7 تا 18 متر بوجود میاورد.

کلاهک بارانی نیز می‌تواند تا 3 هزار قطعه انفجاری با سرعت متغییر بین 600 تا 2 هزار متر بر ثانیه به اطراف خود پرتاب کند که شوک ناشی از انفجار با سرعت متغییر از 500 تا 800 متر بر ثانیه از محدوده انفجار به بیرون خارج می‌شود و جریانی برابر با 1.8 تا 2.5 برابر صوت بوجود می‌آورد‌.

موج انفجار تولید شده در نوع بارانی به تنهایی قادر است سطح کل ناو را از هر جسم متحرکی تخلیه کند‌‌.


با داشتن چنین پیش فرض‌هایی، این نکته را نیز باید به وضعیت پیش از انفجار افزود‌ که در عرشه هر ناو هواپیمابر تعدادی هواپیمای آماده به پرواز لود شده با بمب و موشک و سوخت کامل وجود دارند. همچنین بر روی عرشه این ناوها تجهیزات بسیار حساس مدیریت پرواز و کنترل فرود و برخاست مثل کاتابولت وجود دارد که بدون آنها عملا ناو توانایی خود را از دست میدهد و با یک قایق معمولی غیر نظامی برابری خواهد کرد‌!

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که موشک «خلیج فارس» همانگونه که فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته است می‌تواند معادلاتی که تا به حال دشمنروی آن حساب باز کرده بود  را تغییر دهد

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

جغرافیای دوردست امنیت آمریکا در اختیار ایران است
پنج شنبه 91/11/19 ساعت 11:43 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی:

جغرافیای دوردست امنیت آمریکا در اختیار ایران است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما جغرافیای دوردست امنیت آمریکا را در اختیار خود قرار داده‌ایم، انقلاب ما مصر را از چنگال آمریکا خارج کرد و بحرین را آوردگاه یک انقلاب اسلامی دیگر قرار داد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار حسین سلامی" در مراسمی که به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین سالروز عملیات و الفجر 8 برگزار شد، در جمع پاسداران سپاه امام رضا(ع)، با یادآوری دستاوردهای ماندگار عملیات والفجر 8 اظهار کرد: به زیبایی می‌توان امدادهای الهی و نصرت خداوند را در عملیات والفجر8 مشاهده کرد.

وی برافراشته شدن پرچم مبارک گنبد حرم حضرت امام رضا(ع) را بر روی مسجد فاو، تیر خلاصی به امید جبهه استکبار دانست و افزود: وجود رهبری‌های پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های شهدا و ایثارگران، امروزه ما را در اوج عزت قرار داده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، ایران قبل از 22 بهمن 57 و بعد از آن را مقایسه کرد و گفت: حقیقتا انقلاب اسلامی تفسیر زمینی آیةالکرسی بود که ما را از وادی ظلمات به نور هدایت کرد.

سلامی انقلاب اسلامی را نقطه نزول برکات از آسمان به زمین برشمرد و افزود: ما در شرایطی زندگی می‌کردیم که در زیر سلطه یهود و نصارا بودیم، حضور بیش از 40 هزار مستشار آمریکایی نشانه سلطه یهود و نصاری بر شئون یک جامعه شیعی بود.

وی شاه را مجری دقیق و سرسپرده کامل آمریکا در اجرای سیاست‌های آنان در دفن کردن هویت دینی این مردم توصیف کرد و گفت: شاه هر تصمیمی را که برای او دیکته شده بود، اجرا می‌کرد.

سلامی در ادامه گفت: همه مردم باید شاکر این شکوه، اقتدار بی‌بدیل و این ارتفاع دست نایافتنی که به برکت انقلاب اسلامی به ما هدیه شده است، باشند.

وی از حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک انسان کامل، اهل عبادت و تهجد، صاحب مقام محمود یاد کرد و گفت: اگر نبود اتصال آن مرد خدا به منشا احدیت، هرگز ما قادر به برابری با تمام قدرت‌های بزرگ عالم نبودیم.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما جغرافیای دوردست امنیت آمریکا را در اختیار خود قرار داده‌ایم، انقلاب ما مصر را از چنگال آمریکا خارج کرد و بحرین را آوردگاه یک انقلاب اسلامی دیگر قرار داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

RQ170 همه چیز را لو داد
پنج شنبه 91/11/19 ساعت 3:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش فارس از آنچه در برنامه ثریا گذشت
RQ170 همه چیز را لو داد/خانواده پهپادهای ایرانی در یک نگاه

به گزارش فارس نیوز: برنامه تلویزیونی ثریا شب گذشته با حضور کارشناسان مختلف پیرامون دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور(پهپاد) پخش شد.

خبرگزاری فارس: RQ170 همه چیز را لو داد/خانواده پهپادهای ایرانی در یک نگاه

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونی ثریا شب گذشته پیرامون دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور(پهپاد) پخش شد.

در این برنامه تاریخچه تولید و استفاده از پهپادها در ایران مطرح و گزارش‌هایی از نحوه شکل‌گیری و شروع روند تولید پهپادها منتشر شد. همچنین در بخشی از این برنامه متخصصان امر تولید پهپاد به بیان موضوعاتی در این راستا به خصوص نقش پهپادها در دوران دفاع مقدس پرداختند.

* رونمایی از خط تولید اسکن ایگل در کشور

همچنین برای اولین بار تصاویر خط تولید پهپاد اسکن ایگل که توسط متخصصین کشورمان راه‌اندازی شده بود، منتشر شد.

خط تولید پهپاد اسکن ایگل در ایران

اسکن ایگل یکی از پهپادهای شناسایی آمریکایی است که چند نمونه از آن در گذشته توسط نیروهای مسلح کشورمان به دام افتاده اند.

* اسلامی: رونمایی از جدیدترین پهپاد برد بلند ایرانی در سوم خرداد 92

میهمان اصلی این برنامه محمد اسلامی معاون تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که در خصوص توانمندی‌های ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین مطالبی ارائه کرد.  

اسلامی جایگاه ایران را در این حوزه در میان کشورهای جهان بسیار بالا دانست و گفت: ما امروز در کشور بیش از 20 نوع پهپاد تولید می‌کنیم که این پهپادها در سه حوزه برد و ارتفاع بلند، متوسط و کوتاه تعریف می شوند.

وی خاطرنشان کرد: پهپادهای برد بلند، پهپادهای استراتژیک و راهبردی هستند. پهپادهای متوسط بیشتر وظیفه مراقبت و دیده‌بانی با مداومت پروازی بالا دارند و پهپادهای با برد کوتاه که دامنه گسترده‌ای از مصرف را شامل می‌شوند برای امور مختلف مثلا آموزش، شرکت در رزمایش‌ها و نیز به همراه دسته‌های رزمنده‌ای که می‌باید به صورت مستمر در یک منطقه عملیات کنند به کار می رود که این پهپادهای برد کوتاه معمولا حداکثر 200 کیلومتر برد دارند که به لحاظ مصرف و تولید جزو فراوانترین پهپادها در حوزه‌های آفندی، پدافندی و شناسایی هستند.

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: در حوزه پهپادهای برد متوسط نیز معمولا نسبت به برد کوتاه محدودترند و بیشتر به منظور امور شناسایی با مداومت پروازی بالا (حداقل 12 ساعت) به کار گرفته می‌شوند که می‌توان به نوع پیشرفته خانواده پهپادهای مهاجر در این حوزه اشاره کرد.

اسلامی همچنین افزود: ما در لایه سوم یعنی پهپادهای استراتژیک و برد بلند نیز دستاوردهای خوبی داشتیم که توانستیم به طراحی و تولید موتور جت برسیم که این موتور بر روی پهپاد بمب‌افکن کرار نیز نصب شد و در آینده امیدواریم بتوانیم از پهپادهای جدید استراتژیک با سطح پرواز 30هزار پا و مداومت پرواز 24 ساعت رونمایی کنیم که این پهپادها ماموریت‌های گسترده‌ای دارند.

وی خاطر نشان کرد: ان‌شاالله در سوم خرداد سال آینده از جدیدترین پهپاد برد بلند کشور که تکنولوژی بالایی نیز دارد رونمایی خواهد شد.

معاون وزیر دفاع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به، به دام‌انداختن پهپاد پیشرفته آمریکایی RQ170  توسط نیروهای مسلح در سال گذشته گفت: این هواپیما حاوی آخرین تکنولوژی آمریکایی‌ها در این حوزه است و چون بهترین محیط عملیاتی برای آمریکایی‌ها منطقه ماست، آنها سعی می‌کنند در این منطقه از بهترین تجهیزات خود استفاده کنند.

اسلامی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما نیز با استفاده از سامانه‌های مدرن تمام کشور را به صورت کامل رصد کرده و همه اقدامات آنها را زیر نظر داشتند که از جمله همین هواپیما بود و متخصصین ما نسبت به آن آگاه بودند.

وی در خصوص اینکه این هواپیما سقوط کرده و یا به زمین نشسته گفت: اگر این هواپیما سقوط می کرد به دلیل ضربه خوردن به زمین متلاشی می شد و از بین می‌رفت اما اینکه نیروهای ما توانسته‌اند این هواپیما را در یک محیط بیابانی به زمین بنشانند کار بسیار بزرگی بود.

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه این پهپاد از بزرگترین دستاوردهای آمریکایی‌ها بهره می‌برد و فقط یک محصول علمی ساده نیست، خاطرنشان کرد: صنعت دفاعی ما نیز به لحاظ طراحی و ساخت تجهیزات همواره در ردیف‌های دهم تا اول دنیا قرار دارد و به عقیده بنده در حوزه پهپادها نیز ما جزو پنج کشور اول جهان هستیم.

اسلامی با اشاره به انتقال تکنولوژی پهپاد ایوب به حزب‌الله لبنان گفت: با عمق استراتژیکی که ایران دارد تجهیزات و دستاوردهای ما برای آنها هم قابل استفاده است.

وی تاکید کرد: امروز پهپادهای ایرانی خواهان‌های گوناگونی دارد و آن را به کشورهای مختلف انتقال داده‌ایم و در آنجا کارخانه و ظرفیت تولید ایجاد و محصولاتی صادر کرده‌ایم. بازار کار بسیار بزرگی پیش روی ماست.

* پاریاب: خودکفایی دفاعی مهمترین مولفه استقلال کشور

در بخش دیگری از این برنامه حمزه پاریاب کارشناس رسانه حوزه دفاعی با اشاره به مولفه‌های استقلال کشور گفت: استقلال در حوزه دفاعی یکی از مهمترین مولفه‌های استقلال در جمهوری اسلامی است که ما می توانیم در حوزه دفاعی به خوبی آن را نشان دهیم.

وی افزود: مقایسه الان با زمان قبل از انقلاب به خوبی نشان دهنده این موضوع است. ما در آن زمان تنها می‌توانستیم سری ساده فشنگ را بسازیم و نه حتی خود اسلحه را؛ درحالیکه امروز بعد از انقلاب و با پشت سر گذاشتن هشت سال جنگ تحمیلی و البته بدون هیچ گونه ارتباط با کشورهای خارجی، دستاوردهای بسیار بزرگی داریم.

پاریاب تاکید کرد: مطالعه ساده اظهارات کارشناسان و مقالات خارجی و حتی واکنش مردم منطقه نشان دهنده پیشرفت ما در حوزه دفاعی است. به عنوان مثال در لبنان که طوایف مختلفی وجود دارد جوانان بسیجی لبنانی دستاوردهای ایران را پیرینت گرفته و در تابلوهای مساجد قرار می دهند و واکنش مردم نسبت به این دستاوردها با خوشحالی همراه است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ممکن است در حوزه رسانه به خوبی در این عرصه فعالیت نکرده باشیم، گفت: ولی با این حال عمق باور به استقلال و توانمندی‌های دفاعی در بین مردم ما از بسیاری حوزه‌های دیگر عمیق‌تر است.

پاریاب در ادامه تصریح کرد: همه کشورها از پهپادها در حوزه‌های مختلف به دلیل کاهش در هزینه‌ها استفاده می‌کنند اما متاسفانه اغلب کشورهای غربی از این علوم بیشتر استفاده نظامی می‌کنند تا صلح‌آمیز.

وی با اشاره به پهپاد بمب‌افکن کرار اظهار داشت: بعد از رونمایی از این پهپاد بسیاری از تحلیل‌گران خارجی عنوان کردند این پهپاد می تواند پایه‌ای برای ساخت موشکهای کروز در ایران تلقی شود و به لحاظ برد، سرعت و ارتفاع می‌تواند توانمندی ما را در ساخت موشک‌های کروز زمینی ارتقا دهد.

این فعال رسانه‌ای همچنین با اشاره به شکار پهپاد اسکن ایگل گفت: متخصصین ما علاوه بر مهندسی معکوس، ارتقاهای خوبی نیز در این پهپاد ایجاد کرده‌اند و در خط تولید قرار گرفته و کمک زیادی به افزایش توان نیروهای مسلح ما کرده است.

پاریاب با اشاره به نقش ریزپهپادها در امر دفاعی تصریح کرد: اشغالگرانی که در اطراف مرزهای ما هستند برای مدیریت صحنه نبرد از ریزپهپادها استفاده می کنند که پهپاد زنبور سیاه که اخیرا عملیاتی شده نیز از این دسته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طراحی و ساخت جنگنده بومی قاهر، اظهار داشت: طراحی جنگنده قاهر در دنیا نمونه ندارد و این نبوده که متخصصان ما نمونه‌های خارجی را ببینند و آن را با تغییراتی بسازند این یک نمونه کاملا بومی و مطابق با توانمندی ماست.

پاریاب در پایان سخنانش تاکید کرد: اینکه کشوری با سی سال تحریم و به تنهایی جنگنده نسل 5 بسازد، نشان دهنده اعتماد به نفسی است که از دفاع مقدس و اشراف به علوم و آشنایی با دفاع هوایی حاصل شده است. ساخت این جنگنده نشان می دهد متخصصین ما به مهندسی معکوس و نگاه به دستاوردهای کشورهای دیگر اکتفا نکرده‌اند.

* از مهاجر تا کرار

در برنامه شب گذشته ثریا همچنین برخی پیشکسوتان و متخصصان حوزه پهپادی به بررسی انواع پهپادهای ایرانی و روند تولید آنها بخصوص در ایام دفاع مقدس پرداختند که از جمله این پهپادها، پهپاد مهاجر بود که به یاد شهید علی اصغر مهاجر از شهدای فعال در این حوزه نامگذاری شده بود.

بررسی انواع پهپادهای ساخته شده در ایران از جمله تلاش، مهاجر، صاعقه، ابابیل، کرار، شاهد و... از دیگر موضوعات این برنامه بود.

* آموزش نیروهای لبنانی در ایران

یکی از کارشناسان برنامه با اشاره به عملکرد پهپاد ایوب در نفوذ به سرزمین های اشغالی و نیز غافلگیر شدن سامانه های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی، به آموزش نیروهای حزب الله در سالهای گذشته در ایران اشاره کرد و گفت: برای اولین بار بود که سالهای قبل، چند نفر از بچه های لبنانی را برای آموزش در حوزه پهپاد به ایران آوردند و کار آموزش آنها شروع شد تا اینکه امروز به جایگاهی رسیدم که پهپادی مثل پهپاد ایوب می تواند چنین عملکردی داشته باشئد و خط بطلانی بکشد بر سیستم گنبد آهنین اسراییل.

* ناوهای هواپیمابر آمریکا زیر دید پهپادهای سپاه

همچنین در این برنامه تصاویر هوایی ناوهای هواپیمابر آمریکایی در منطقه که توسط پهپادهای شناسایی سپاه فیلمبرداری شده است به نمایش در آمد که از جمله ویژگی های این تصاویر وضوح بالای آن و نیز رعایت اصل غافلگیری در مواجه با یگان های شناوری فرامنطقه ای بود.

پخش مستند «شکار طبس» با موضوع نحوه شکار و رمزگشایی پهپاد جاسوسی RQ170 نیز از دیگر بخش های مهم برنامه ثریا بود که طی آن علاوه بر ناگفته هایی از نحوه به دام انداختن این پرنده پیشرفته جاسوسی، برای اولین بار تصاویر رمزگشایی شده از حافظه RQ170 به نمایش در آمد که این تصاویر در پایگاه آمریکاییها در قندهار ضبط شده بود.

* آماده‌باش کامل پایگاه‌های موشکی سپاه بعد از شکار دیده‌بان آمریکایی

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه ذر این مستند با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی RQ170  آمریکا (معروف به دیده بان) توسط سپاه در سال گذشته، گفت: در آن زمان عده‌ای اعتقاد داشتند که به هر حال آمریکایی‌ها هلی‌برن می‌کنند و نیرو و کوماندو پیاده می‌کنند و آن را منهدم خواهند کرد.

وی افزود: عده‌ای هم معتقد بودند آمریکایی‌ها حمله هوایی صورت می‌دهند و این هواپیما را با بمباران از بین ببرند ولی جمع‌بندی ما این بود که آنها هلی‌برن نمی‌کنند و نیروهایشان را به دام ما نمی‌فرستند.

حاجی‌زاده تاکید کرد: چون اگر این نیروها با تمهیداتی که فکر شده بود می‌آمدند و گرفتار می‌شدند مشکل آمریکایی‌ها بزرگتر از مشکل اول می‌شد. لذا احتمال اینکه بیایند و بمباران کنند را رد نمی‌کردیم.

نحوه انتقال پهپاد شکار شده RQ170 پس از جدا کردن بالها

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: البته در حدود 10 الی 15 درصد احتمال بود این اتفاق بیفتد به همین دلیل به همه پایگاه‌های موشکی و یگان‌ها آماده باش داده بودیم که اگر آنها حرکتی کردند ما بلافاصله پایگاه‌های آنها را موشک‌باران کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به رمزگشایی اطلاعات هواپیمای جاسوسی RQ170 گفت: پس از رمزگشایی حافظه‌های این هواپیما متوجه شدیم این هواپیما در کشورهای اطراف ایران پروازهای زیاد داشته و خیلی از درگیری‌های پاکستان را هدایت کرده است.

حاجی‌زاده ادامه داد:‌هر روز که جلوتر می‌رفتیم متوجه می‌شدیم آمریکایی‌ها چه چیز بزرگی را از دست داده‌اند. فناوری‌های موجود در این هواپیماها خیلی به هواپیماهای پیشرفته مانند B2 که کاملا رادار گریز و بمب‌افکن هستند و همچنین جنگنده F35 شباهت دارد.

وی با اشاره به محل نگهداری این هواپیما در افغانستان اظهار داشت: RQ170 در پایگاهی در حدود 420 کیلومتری مرزهای شرقی ما و در داخل افغانستان بود که البته هواپیماهای دیگری از جمله هواپیماهای سری MQ که هم در کار شناسایی و مراقبت استفاده می‌شوند، در آنجا سازماندهی شده‌اند. عمده بمباران‌هایی که آمریکایی‌ها علیه افغانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌دهند توسط هواپیماهایی است که از این پایگاه بلند می‌شوند.

در این مستند همچنین برای اولین بار نشان داده شد که پاسداران انقلاب اسلامی از چه روش هایی برای انتقال پهپاد RQ170 استفاده کرده اند.





* ایران جزو ده کشور اول دنیا

نظرسنجی برنامه شب گذشته ثریا نیز به جایگاه ایران در حوزه پهپادها در جهان اشاره داشت که قاطبه شرکت کنندگان و نیز کارشناسان حاضر در برنامه، جایگاه ایران را بین ده کشور اول دنیا عنوان کردند.





<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 128
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327416