سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تانک سبلان
دوشنبه 91/11/16 ساعت 1:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
پوردستان در جمع خبرنگاران خبر داد

رونمایی از تانک جدید "سبلان" در 29 فروردین سال 93/ متجاوزان زیر شِنی تانک‌های ایرانی لِه می‌شوند

فرمانده نیروی زمینی ارتش از رونمایی تانک "سبلان" در 29 فروردین سال 93 خبر داد و گفت: کسی جرأت تجاوز به مرزهای ایران را ندارد و اگر اینچنین شود زیر شِنی تانک‌های ما لِه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر پوردستان در حاشیه مراسم رونمایی از نسل جدید تانک‌های صمصام و ذوالفقار در جمع خبرنگاران از رونمایی تانک "سبلان" در فروردین سال 93 خبر داد و گفت: نیروی زمینی ارتش از قابلیت‌های دفاعی زیادی برخوردار است و این قابلیت‌ها را برای دفاع از مرزهای زمینی کشور به کار می‌گیرد.

وی با اشاره به تغییر سیاست‌هایی در جهت ارتقا سطح دفاعی کشور گفت: سیاست‌هایی را در جهت ارتقا سطح دفاعی کشور انجام داده‌ایم تا بتوانیم شاهد پیشرفت‌های گسترده در عرصه نظامی باشیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به رونمایی تانک فوق مدرن صمصام و نسل جدید تانک ذوالفقار گفت: در آینده نه چندان دور شاهد انبوه‌سازی این پروژه خواهیم بود.

پوردستان تأکید کرد: کسی جرأت تجاوز به مرزهای ایران را ندارد و اگر اینچنین شود زیر شِنی تانک‌های ما لِه خواهد شد.

گفتنی است، در پایان مراسم مذکور، امیر پوردستان از نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش بازدید کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: تانک

فلج کننده نیروی دریائی آمریکا
دوشنبه 91/11/16 ساعت 1:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
باشگاه خبرنگاران از اذعان رسانه‌های غربی گزارش می‌دهد:
رونمایی از هواپیمای جنگنده "قاهر 313"، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های غربی را شگفت‌زده کرده است، به‌طوری که برخی از‌ آن‌ها اعتقاد دارند این جنگنده می‌تواند ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس را زمین‌گیر کند.
به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، نسل جدید جت‌های جنگنده بومی ایران در سومین روز از دهه مبارک فجر(14بهمن ماه 1391) توسط رئیس جمهور، رونمایی شد. به اذعان رسانه‌های غربی و منطقه، جنگنده "قاهر اف-313" یکی از انواع پیشرفته در نوع خود می‌‌باشد که متخصصان داخلی ایران آن را طراحی و تولید کرده‌اند.
 

 

وب‌سایت‌تحلیلی آمریکایی "Business   insider  "، در گزارشی اذعان می‌کند که جنگنده جدید ایران می‌تواند به راحتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس را هدف قرار دهد. این پایگاه تحلیلی در ابتدای گزارش خود به رونمایی از قاهر 313، اشاره کرده و می‌نویسد: جنگنده قاهر نسبت به دیگر جنگنده‌های ایرانی متمایز است. بر اساس تصاویر منتشر شده است از این جنگنده، قاهر دارای طراحی عجیبی است.

در ادامه این گزارش به قدرت جنگی قاهر 313 اشاره شده و Business Insider  ،‌ صراحتا اذعان می‌کند که قاهر می‌تواند ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را فلج و نیروی دریایی این کشور را زمین‌گیر کند.

خبرگزاری روسیه‌ای Russia Today  ، در گزارش خود، طراحی جنگده قاهر 313 را جسورانه خوانده و آن را در ردیف جنگنده‌های پیشرفته می‌داند. این خبرگزاری به ویژگی‌های "چشم‌گیر" قاهر پرداخته و اذعان می‌کند طراحی رادارگریز این جنگنده آن را در ردیف هواپیماهای جنگی قرار می‌دهد. هم‌چنین راشاتودی در ادامه گزارش اعلام می‌دارد که کانوپی مدرن این هواپیما بی‌همتا بوده و بال‌‌های آن دارای طراحی منحصر به فردی است.

روزنامه انگلیسی گاردین، نیز  پرواز جنگنده نسل جدید قاهر 313 را نشان‌دهنده خودکفایی ایران در زمینه فناوری نظامی دانسته است.

پایگاه خبری NBCNEWS  ، گزارش خود را با عنوان "ایران از هواپیمای جنگنده پیشرفته خود رونمایی کرد" آغاز می‌کند.

بنا به گزارش ان‌بی‌سی، ایران که تحت تحریم‌ها قرار داشته و تامین قطعات هواپیما برای این کشور مشکل است، به دنبال راهبردهای بومی رفته و از متخصصان داخلی برای جبران این کمبودها استفاده کرده که تاکنون موفق بوده است.

پایگاه آمریکایی Thestar، به نقل از مقامات ایران، بارزترین ویژگی جنگنده قاهر- 313، را رادارگریز بودن این جنگنده می‌داند. این پایگاه آمریکایی در ابتدای گزارش خود می‌نویسد، قاهر تنها یکی از جنگنده‌هایی است که نیروهای نظامی ایران از سال 2007 طراحی و عرضه کرده‌ است. تهران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها به قدرت فناوری نظامی خود افزوده است. به گزارش Thestar، ایران برنامه خودکفایی نظامی خود را از دهه 80 میلادی آغاز کرده و علی‌رغم تحریم‌ها توانسته‌ است از عهده این امر به خوبی برآید. از سال 1992، ایران، تانک‌، نفربر، موشک‌، اژدر، پهپاد و جنگنده‌های بومی را به دست متخصصان داخلی خود طراحی و تولید کرده است.

پایگاه تخصصی هوایی The Aviation، در همان لحظات اولیه انتشار خبر رونمایی از نسل جدید جنگنده‌های بومی ایران با نام قاهر اف-313، گزارشی با جزئیات کامل ویژگی‌های این جنگنده پیشرفته منتشر کرد.

برخی از ویژگی‌های قاهر 313، با توجه به گزارش The Aviation، از این قبیل هستند:


در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای رادارگریز اقدام شده است.

شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول رادارگریزی طراحی شده است.

شکل شکسته بال که برجسته ترین ویژگیی قاهر313 است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می‌کند. کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می‌شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است. به علاوه در مأموریت‌های تهاجم زمینی و در نبرد هوایی نزدیک بسیار مفید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: هواپیمای جنگنده

برتری تانک ایرانی
دوشنبه 91/11/16 ساعت 1:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر پوردستان عنوان کرد
برتری تانک ایرانی ذوالفقار نسبت به تی 72 در برخی حوزه‌های رزمی

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی زمینی ارتش از برتری تانک بومی ذوالفقار نسبت به تانک تی 72 در برخی حوزه‌های رزمی خبر داد.

خبرگزاری فارس: برتری تانک ایرانی ذوالفقار نسبت به تی 72 در برخی حوزه‌های رزمی



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس امیر احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش صبح امروز در مراسم رونمایی از دو تانک جدید ذوالفقار و صمصام، یکی از مباحث مهم در نبردهای زمینی را توجه به ادوات زرهی عنوان کرد و گفت: بهره مندی از تانک‌های مدرن و مجهز می‌تواند در ارتقا یگان‌های نیروی زمینی موثر باشد.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر و بعد از حوادث 11 سپتامبر با مبحث نبرد در فضای ناهم تراز روبرو شدیم که در ان یک کشور با فناوری‌های بالا با کشوری دیگر با فناوری‌های کمتر وارد جنگ می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی خاطر نشان کرد: در همان ابتدا با احصاء توانمندی‌های دشمن معلوم شد که ما باید در این فضا بیشتر دفاع کننده باشیم برای همین بود که موضوع پدافند در سطوح مختلف مطرح شد.

پور دستان با بیان اینکه ما در کاربرد ادوات زرهی نیز تجدید نظر کردیم گفت: پس از چند هزار ساعت نفر کار آیین نامه‌ی گردان تانک در رزم ناهم تراز تدوین شد، رزمایش‌های مختلف صورت گرفت و امروز تانک ذوالفقار نمادی از ولایت مداری و تعهد نیروی زمینی ارتش در اجرای تدابیر رهبر انقلاب است که فرمودند که نیروی زمینی باید تانک تولید کند.

پور دستان با بیان اینکه امروز سامانه‌های مدرن از جمله سیستم کنترل آتش بر روی تانک ذوالفقار نصب شده گفت: این سیستم بر روی تانک مدرن m60 نیز نصب شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان گفت: تانک ذوالفقار پس از اینکه در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کرد امروز در مقایسه با تانک t72  در برخی مولفه‌ها از این تانک پیشی گرفته است.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: تانک

موشک های مدرن و جدید
دوشنبه 91/11/16 ساعت 4:14 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نصب 7 نوع موشک روی موتورهای مدرن؛ atvهای ایران با موشکهای مدرن و جدید بازگشتند + عکس

نمونه ای از این موتورها با استتار بیابانی و آر-پی-جی-29 و برخوردار از تورهای استتار چند طیفی رونمایی شده است. راکت انداز آر-پی-جی-29 که امروزه در داخل کشور ساخته می شود، دارای قابلیت شلیک در شب و روز علیه اهداف زرهی، سنگرها و استحکامات دشمن است و قدرت بالای این سلاح در جنگ های اخیر و علیه بهترین تانک های غربی اثبات شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، موتورهای چهار چرخ ATV-500 که پیش از این و در گزارش ابتکار جدید ایران در استراتژی نبرد نامتقارن به معرفی آنها پرداخته بودیم در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری دانشگاه امام حسین(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب در رژه کوتاهی حضور یافتند. آنچه قابل توجه بود تنوع تجهیزاتی بود که امکان اجرای طیف وسیعی از عملیات ها را با بهره گیری از خصوصیات تاکتیکی این موتورها ممکن می ساخت.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 01.jpg مشاهده: 7 حجم: 37.3 کیلو بایت


این موتورها ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که با تولید انبوه در اختیار یگان های عملیاتی ارتش و سپاه قرار گرفته است. ATVها ابتدا با حضور پرتعداد در رژه 29 فرورین سال 89 به طور عمومی در معرض دید قرار گرفتند و از آن پس پای ثابت رژه های تهران و سایر شهرستان ها شدند به طوریکه در رژه 31 شهریور در اکثر استان ها به تعداد زیاد حضور داشتند.

این وسیله به دلیل برخورداری قدرت تحرک بالا، پایداری حرکتی خوب و توانایی مناسب حمل بار در راهبردهای جدید نیروهای مسلح مورد توجه قرار گرفته و در رزمایش ها نیز حضور یافته است. ای-تی-وی برای درگیری های سبک و نیمه سنگین توأم با جابجایی سریع، خصوصاً در مناطق صعب العبور بسیار مناسب است. از این رو با ایجاد آرایش های تسلیحاتی مختلف جدید متناسب با مأموریت های متنوع زمینی این وسیله جای خود را بیش از پیش تثبیت نموده است.

دست کم 9 آرایش مختلف سلاح روی ای-تی-وی های حاضر در دانشگاه امام حسین(ع) دیده می شود.

نمونه مسقف، دارای انواع تجهیزات مخابراتی و یک تیربار PKM در جلو که برای اموری چون ارتباطات با مراکز فرماندهی و هماهنگی واحدهای عملیاتی در خط مقدم قابل به کارگیری است. تیربار PKM با نرخ آتش 650 تیر بر دقیقه به برد مؤثر 1500 و برد نهایی 3800 متر رسیده و 7.9 کیلوگرم جرم دارد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 02.jpg مشاهده: 3 حجم: 49.6 کیلو بایت

نمونه مجهز به نارنجک انداز خودکار 30 میلیمتری رو به عقب و یک تیربار دوشکا رو به جلو؛ این نارنجک اندازها 12 کیلوگرم جرم، برد 1000 تا 1730 متر و نرخ آتش 50 تا 420 شلیک در دقیقه(7 شلیک در ثانیه) بسته به شرایط انتخاب شده دارند. دوشکا هم که یکی از شناخته شده و قدرتمندترین تسلیحات پشتیبانی نیمه سنگین به حساب می آید دارای کالیبر 12.7 میلیمتر و قابلیت اجرای آتش علیه نفرات، خودروها و اهداف هوایی کم سرعت است.

این سلاح 32.3 کیلوگرمی نرخ آتش 600 تیر بر دقیقه، برد مؤثر 3300 متر علیه اهداف زمینی، 1600 علیه اهداف هوایی و 800 متر علیه اهداف زرهی سبک دارد. برد نهایی آن نیز به 7000 متر رسیده و بکارگیری گلوله های انفجاری تأثیری دوچندان به آن می دهد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 03.jpg مشاهده: 4 حجم: 52.8 کیلو بایت


این دو سلاح برد و نرخ آتش مناسبی برای اجرای آتش پشتیبانی نیمه سنگین و تهاجم علیه نفرات، سنگرها و خودروهای دشمن در یک منطقه محدود دارند که در ترکیب با تحرک بالای ATV علاوه بر کاهش آسیب پذیری خود وسیله می تواند منطقه بزرگتری را نیز تحت پوشش قرار دهد. این نمونه را می توان با هدف اجرای آتش علیه اهداف نسبتآً محافظت شده دانست.

نمونه مجهز به تیربار PKT کالیبر 7.62 و پرتابگر موشک ضدتانک توفان؛ موشک ضد تانک توفان که در نسل های مختلف با قابلیت های افزوده شده در کشور ساخته شده اند. از جمله موشک توفان-5 با سرجنگی چند مرحله و قابلیت نفوذ بهتر در عمق زره. همچنین موشک ضد بالگرد قائم نیز که از روی توفان ساخته شده از همین پرتابگر قابل شلیک است. این نمونه دارای مأموریت تخصصی ضدزره است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 04.jpg مشاهده: 4 حجم: 75.3 کیلو بایت


نوع توفان-2 با سرجنگی دو مرحله ای دارای جرم 19.1 کیلوگرم است که 4.1 آن مربوط به مواد منفجره است. میزان نفوذ آن در زره بیش از 750 میلیمتر، برد آن 70 متر تا 3850 است. احتمال اصابت آن به هدف 95 درصد است که میزان بالایی است. نرخ شلیک آن به طور معمول 2 تا 3 شلیک در دقیقه است که البته بسته به مهارت نفرات بیشتر هم می تواند باشد. موشک های ذخیره برای بارگذاری و شلیک مجدد نیز روی این ATV دیده می شود. سامانه ضدتانک توفان قابلیت شلیک در روز و شب را دارد.

تیربار PKT نیز 10.5 کیلوگرم جرم، برد مؤثر 1500 متر و برد نهایی 4000 متر و نرخ آتش 700 تا 800 گلوله بر دقیقه دارد. تیربار در این وسیله برای برقراری حفاظت در برابر نیروی های دشمن مفید است تا فرصت برای بارگذاری مجدد موشک انداز فراهم شود. البته این تیربار قابلیت استفاده محدود علیه اهداف هوایی را نیز دارد.

نمونه مجهز به راکت انداز اس-پی-جی-9؛ این راکت انداز که کالیبر پرتابه آن 73میلیمتر است قابلیت ضد نفر و ضد زره داشته و به صورت بومی در کشور تولید می شود. برد گلوله ضدتانک آن 1300 متر با نفوذ تا 400 میلیمتر، برد راکت ضد نفر آن 4500 متر و نرخ آتش آن تا 4 شلیک بر دقیقه است. جرم این سلاح کمتر از 50 کیلوگرم بوده و قابلیت استفاده از دوربین های دید در شب نیز برای آن وجود دارد. اس-پی-جی-9 از جمله سلاح های بدون عقب نشینی است، از اینرو استفاده از آن روی ATV مشکلی به وجود نمی آورد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 05.jpg مشاهده: 5 حجم: 36.3 کیلو بایت


به گزارش مشرق، نمونه دارای پرتابگر چهارتایی راکت 107 میلیمتری و یک تیربار PKM رو به جلو؛ راکت های 107 میلیمتری حاصب که از روی مینی کاتیوشاها ساخته شده اند 18.9 کیلوگرم جرم، 600 تا 8500 متر برد دارند. جرم پرتابگر چهار تایی دست کم 70 کیلوگرم است که با چهار راکت به حدود 145 کیلوگرم می رسد. بنابراین به نظر می رسد از نظر وزنی این ATV حامل سنگین ترین تجهیزات است خصوصاً تعدادی راکت ذخیره برای شلیک مجدد نیز در آن وجود دارد.

این سلاح برد و قدرت تخریب مناسبی در برابر اهداف غیر محافظت شده دشمن و پوشش یک منطقه کوچک دارد و حتی نمونه های تک لوله آن نیز برای کاربردهای زمینی ساخته شده است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 06.jpg مشاهده: 6 حجم: 26.9 کیلو بایت


یک نمونه دارای پرتابگر دوتایی از همین راکت انداز در پهلوها و یک تیربار PKT رو به جلو و تجهیزاتی که زیر تور استتار چندطیفی قرار گرفته در بین نمونه های مختلف به چشم می خورد. نحوه استقرار این راکت انداز با زاویه بسیار کم بالای افق به نحوی است که به نظر می رسد برای شلیک مستقیم مورد استفاده قرار خواهد گرفت نه شلیک منحنی مانند راکت انداز چهارتایی. چنین چیدمانی برای مواردی چون اسکورت و یا گشت های شناسایی رزمی می تواند مفید باشد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 07.jpg مشاهده: 4 حجم: 32.2 کیلو بایت


یک ATV دیگر نیز با ماهیت ضد زره در بین نمونه های نمایش داده شده وجود داشت که دارای چهار پرتابگر موشک آی-رعد-تی و یک تیر بار PKM رو به جلو بود. این موشک ها که دارای سرجنگی دو مرحه ای برای نفوذ به زره های واکنشی هستند در پرتابگرهای تکی روی یک سازه میله ای نصب شده اند بطوریکه دو موشک در بالا و دو موشک در پهلوهای این سازه قرار گرفته اند.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 08.jpg مشاهده: 5 حجم: 49.8 کیلو بایت


هر یک از این موشک ها بالغ بر 11.7 کیلوگرم جرم داشته و برد آن بین 400 تا 3000 متر و میزان نفوذ آن در زره ها بیش از 400 میلیمتر است. این موشک 0.98 متری دارای هدایت نیمه اتوماتیک فرمان به خطر دید همچون موشک توفان بوده و بیشترین مدت پرواز آن 27 ثانیه عنوان شده است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 09.jpg مشاهده: 6 حجم: 45.1 کیلو بایت


نمونه ای از ATVها با استتار جنگلی خود وسیله و نفرات حامل یک نفر تک تیرانداز که صیاد نامیده شده سلاحی دوربرد با کالیبر 12.7 میلیمتر است. این تفنگ قدرتمند دارای برد تخمینی بیش از 1000 متر است و به عنوان اسلحه ای برای اصابت دقیق و با قدرت تخریب و تأثیرگذاری بالا روی اهداف شناخته می شود.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 10.jpg مشاهده: 5 حجم: 63.9 کیلو بایت


همچنین یک نمونه از این موتورها با استتار بیابانی و آر-پی-جی-29 و برخوردار از تورهای استتار چند طیفی وجود داشت. راکت انداز آر-پی-جی-29 که امروزه در داخل کشور ساخته می شود، دارای قابلیت شلیک در شب و روز علیه اهداف زرهی، سنگرها و استحکامات دشمن است. قدرت بالای این سلاح در جنگ های اخیر و علیه بهترین تانک های غربی اثبات شده است و بکارگیری آن روی ATV باعث ایجاد یک واحد رزمی مهلک علیه یگان های زرهی دشمن می شود.

مجموعه تسلیحات مشاهده شده روی این موتورها طیف نسبتاً کاملی از تجهیزات تدافعی و تهاجمی برای پشتیبانی از نفرات در همان خط مقدم درگیری را نشان می دهد. خصوصاً ماهیت تخصصی برخی از این تجهیزات نشان دهنده رویکرد فرماندهان به استفاده از تمامی امکانات برای رویایی با تهدیدات مختلف به قوی ترین وجه ممکن را دارد.

هر چند در تصاویر منتشر شده جای موشک های سطح به هوای دوش پرتاب خالی بود اما ATVها توانایی بالقوه به کارگیری پرتابگرهای چند تایی این موشک ها را دارند. سلاحی که وجود آن در مناطق حضور تعداد زیادی از نفرات و ادوات شاید به اندازه تجهیزات مخابراتی لازم باشد.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 11.jpg مشاهده: 4 حجم: 81.5 کیلو بایت


البته با توجه به اینکه رویکرد انتشار این تصاویر تخصصی نبوده شاید دوش پرتاب ها روی موتورهای انتهایی وجود داشته اند و تصویر آنها برای انتشار انتخاب نشده است. بعلاوه همانطور که اشاره کردیم پرتابگر توفان قابلیت شلیک موشک ضد بالگرد قائم در صورت وجود سامانه هدفگیری و هدایت مربوطه را دارد.

توانایی ATVها در حرکت راحت و مطمئن در مناطق مختلف از کوهستان گرفته تا صحرا و جنگل، حمل و نقل هوایی راحت تعداد قابل توجهی از آنها در هواپیماهای ترابری (که در گزارش قبلی به آن پرداختیم) کارایی این ادوات را بسیار بیشتر کرده و اثرگذاری تعداد کمی از این وسائل را در نبرد با دشمن پرتعداد با بهبود بقاپذیری رزمی بسیار بیشتر می نماید.

منبع: سایت ارتشی



برچسب‌ها: موشک

عملیات خیبر
دوشنبه 91/11/16 ساعت 3:34 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )


عملیات خیبر  

بسمه تعالی
 
مقدمه
8 سال دفاع مقدس در مقابل دشمن متجاوزی که تقریباًتمامی قدرتهای بزرگ مستقیم و غیر مستقیم او را حمایت می کردند تاریخ بسیار روشنی را در مقابل آیندگان قرار داده است که به حق می تواند راهگشای خوبی برای چگونگی استقامت در مقابل با دشمنان آینده باشد . این جنگ که براستی نبرد تمام عیاری از برخورد حق و باطل بود ویژگیها و پیامدهای فراوانی داشته و دارد که تا سالها می تواند دستمایه بسیار خوبی برای تحقیق ، پژوهش و انتشار مکتوبات فراوانی برای جامعه و تاریخ گردد . انجام عملیات گسترده ای بنام خیبر در منطقه عمومی خوزستان از جمله این ویژگیهاست که در این نوشتار سعی می شود تا حدودی زوایای مختلف آن روشن و بازگو شود . سوم اسفند ماه سالروز انجام این عملیات غرورآفرین است . گزارشی که در زیر می آید بطور مفصل زوایای مختلف این عملیات را با رویکرد یک گزارش نظامی تقدیم می دارد .
 
1 وضعیت :
قرارگاه خاتم الأنبیاء(ص) در چهارم بهمن ماه 1362 طرح مقدماتی عملیات خیبر را به قرارگاه عملیات جنوب (کربلا) ابلاغ می‌نماید. قرارگاه خاتم در همین زمان در منطقه جنوب، کنترل و هدایت قرارگاههای کربلا و نجف را با سازمان رزم زیر عهده دار بود:

الف – قرارگاه کربلا :
1)   یگانهای ارتشی :
  الف) لشگر 21 پیاده ( منهای تیپ 4 )
  ب) لشگر 92 زرهی ( منهای تیپ 2 زرهی )
(2)یگانهای سپاهی :
  الف) لشگر 7 ولی عصر (عج) .
  ب) لشگر 14 امام حسین (ع) .
 
ب – قرارگاه نجف :
1 1) یگانهای ارتشی :
  الف) تیپ 2 لشگر 92 زرهی .
  ب) توپخانه لشگر 92 زرهی .
  پ) گروه 33 توپخانه .

2) یگانهای سپاه : یگانهائی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .
در طرح مقدماتی عملیاتی خیبر، به قرارگاههای کربلا و نجف مأموریت داده شد ساحل نزدیک شط العرب را تأمین نموده و قرارگاه کربلا آماده باشد از شط العرب عبور و بصره را تصرف نماید . در این طرح به قرارگاه کربلا دستور داده شد که با توجه به مأموریت و نیروهای دشمن برآورد خود را تهیه نماید .
قرارگاه کربلا برآورد وضعیت عملیاتی خود را تهیه و در آن به دلیل عدم وجود اطلاعات از کیفیت و چگونگی استقرار سیستم موانع عمیق و مستحکم و مواضع پدافندی سازمان یافتة دشمن و در نتیجه عدم امکان تجسم هدایت عملیات که احتمالاً منجر به تلفات و ضایعات غیر قابل قبول خواهد شد ، مشروحاً بیان و نیروهای مانوری مورد نیاز برای اجرای هر مرحله از عملیات را برآورد و محاسبه نموده ، همراه با طرح عملیاتی شمارة 1 خیبر که متضمن اجرای مأموریت در هفت مرحله عملیات بود در 17 بهمن ماه 1362 به قرارگاه خاتم الأنبیاء (ص) ارسال مینماید .
قرارگاه خاتم در 19 بهمن ماه 1362 با صدور امریه ای ، نیروهای واگذاری به قرارگاه کربلا را که به مراتب کمتر از نیروهای پیش بینی شده در برآورد عملیاتی این قرارگاه بود ابلاغ ، ضمناً مأموریت قرارگاه کربلا مندرج در طرح مقدماتی خیبر را تعدیل مینماید . متعاقب ابلاغ این امریه ، فرمانده قرارگاه کربلا در 25 بهمن ماه 1362 به قرارگاه خاتم در تهران احضار و از مشارالیه خواسته می شود دو راه کار زیر را تجزیه و تحلیل و پیشنهاد خود را ارائه نماید :
الف – راه کار 1 : اجرای آفند در فرصت مناسب با بپای کار آوردن نیروهای بیشتر به منظور تأمین هدفی در عمق مواضع دشمن .
ب – راه کار 2 : اجرای آفند در فرصت محدود با استفاده از نیروهای موجود در منطقه بمنظور تأمین هدفی کم عمق .
طی یک برآورد عملیاتی تعجیلی ابتدا راه کار 2 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته و به علّت عدم انطباق با اصول عملیات آفندی مردود شناخته شد . فرماندهی نیروی زمینی این برآورد را در جلسة مورخه 25 اسفند ماه 1362 شورای عالی دفاع مطرح مینماید ولی به عللی دستور داده میشود که همین راه کار اجرا گردد و بر مبنای این دستور ، معاونت عملیات و اطلاعات نیروی زمینی در 26 اسفندماه 1362 به قرارگاه کربلا ابلاغ می نماید که با استفاده از یگانهای موجود در منطقه ، عملیات آفندی را بمنظور تأمین خط ظفر و کنترل پل روی نهر کتیبان ، اجرا نماید . توضیح اینکه خط ظفر تا انتهای کانال ماهیگیری امتداد داشته ضمناً این کانال با طول 29 کیلومتر و عرض 1 کیلومتر به موازات شط العرب و بین خط مرز و شط العرب واقع و به عنوان مانعی عمده مورد استفادة دشمن بوده است .
بر مبنای دستور اخیر ، قرارگاه کربلا طرح عملیاتی شماره 2 خیبر و در 27 اسفندماه 1362 صادر و اقدامات عملی جهت اجرای مأموریت آغاز میگردد . لیکن به علّت وجود مشکلاتی در منطقه جلسة دیگری در محل جدید قرارگاه کربلا در غرب دارخوین در حضـور فرماندهی قرارگاه خاتم الأنبیاء (ص) و با شرکت فرمـاندهی نیروی زمینی و قرارگاهـهای عملیـاتی از 00 :23 دوّم اسفندماه الی 00 :02 سوّم اسفندماه 1362 تشکیل و تصمیم گرفته میشود طرح عملیاتی شماره 2 خیبر صادره از قرارگاه کربلا تجدید نظر گردد .
بدنبال جلسة یادشده در ساعت 00 :09 روز 3 اسفندماه 1362 به قرارگاه کربلا ابلاغ میشود که طرح عملیاتی شمارة 3 خیبر را با توجه به شرایط فوق تهیه نماید . این طرح به سرعت تهیه و در همان روز صادر و به یگانها ابلاغ و در همان روز نیز به دستور تبدیل و ساعت (س) ، 30 :18 و روز (ر) ، سوّم اسفندماه 1362 ، تعیین میگردد .
2- آغاز عملیات : 30 :18   03 اسفندماه 1362             پایان عملیات : 00 :24   10 اسفندماه 1362     مدت عملیات : 8 روز .
3- قرارگاه هدایت کننده : قرارگاه خاتم الأنبیاء (ص) .
4- منطقة عملیات : مناطقی از استانهای بصره ، العماره و جزایر مجنون .
5- یگانهای خودی ( نیروهای ارتش و سپاه پاسداران ) :
الف - قرارگاه کربلا-1 ( لشگر 77 پیاده و یک لشگر از سپاه پاسداران ) .
ب - قرارگاه کربلا-2 ( لشگر 21 پیاده و یک لشگر از سپاه پاسداران ) .
پ - قرارگاه کربلا-3 ( لشگر 28 پیاده و یک لشگر از سپاه پاسداران ) .
ت - قرارگاه کربلا-4 ( لشگر 81 پیاده و یک لشگر از سپاه پاسداران ) .
ث - قرارگاه کربلا-5 ( لشگر عملیاتی 55 پیاده و یک لشگر از سپاه پاسداران ) .
ج - لشگر 16 و 92 زرهی و تعدادی از یگانهای سپاه پاسداران نیز درحین عملیات به کارگرفته شدند. 
6- یگانهای دشمن :
الف – لشگر 5 مکانیزه ( تیپ 15 و 20 مکانیزه ، تیپ 26 زرهی ، تیپ 53 مختلط ، تیپ 414 پیاده و دو گردان کماندوئی ) .
ب – لشگر 8 پیاده کوهستانی ( تیپ های 6 گارد مرزی ، 22 و 28 پیاده ، 32 نیروی مخصوص ، دو گردان کماندوئی و یک گردان تانک ) .
پ – لشگر 11 پیاده ( تیپ های 45 ، 47 ، 109 ، 401 پیاده و دو گردان کماندوئی ) .
ت – لشگر 3 زرهی ( تیپهای 8 مکانیزه ، تیپ های 6 و 12 زرهی ) .
ث – لشگر 6 زرهی ( تیپ 15 مکانیزه ، تیپهای 16 و 30 زرهی ) .
ج – لشگر 10 زرهی (-) .
چ – نیروهای گارد جمهوری .
7- مـأموریت : قـرارگاه خاتم الأنبیاء (ص) مـأموریت دارد ضمن ادامه پدافند در مناطق واگذاری در 30 :18 03 اسفند ماه 1362 در جنوب تک نموده هدفهای حمد ، توحید ، نصر ، فلق و فتح را تصرف و ساحل نزدیک رودخانة اروند را تأمین ، نیروهای دشمن را منهدم و بنا به دستور با عبور از اروندرود ، بصره را تأمین نماید .
8- چگونگی اجرای عملیات :
سرانجام عملیات خیبر در دو محور عمده یکی در پاسگاه زید و دیگری در هورالعظیم آغاز می گردد در محور پاسگاه زید علی رغم ایثارگری و فداکاری فوق العاده سربازان جان بر کف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بدلیل حجم عظیم موانع غیر قابل عبور، خطوط مقدم و یگانهای احتیاط آسیب فراوان دیده واز جابجایی دشمن جلوگیری می نماید ، ولی در محور هورالعظیم غواصان و یگانهای خط شکن با عبور از 13 کیلومتر نی زار و آب به خط دشمن یورش برده و در ساعات اولیه موفق به تصرف اهداف تعیین شده گردیده و تا شط العرب پیش روی می نمایند ولی بعلت مشکلات فراوان نهایتاً دو جزیره جنوبی و شمالی مجنون در تصرف رزمندگان باقی می ماند . در اجرای این عملیات نیروی هوایی ارتش و پروازهای بسیار ارزشمند خلبانان شجاع هوانیروز نقش تعیین کننده ای را برای تثبیت مواضع بدست آمده ایفا می نماید . بحدی که برای اولین بار در طول شب ، پرواز بالگردها انجام شده و نزدیک به 20000 نفر از نیروهای رزمنده بدین وسیله به خطوط مقدم ترابری می شوند .
9- نتیجه :
الف - عملیاتی : تصرف جزایر نفتی مجنون شمالی و جنوبی به وسعت تقریبی 200 کیلومتر مربع .
ب - تلفات پرسنلی دشمن : کشته و زخمی 13000 نفر، اسیر 1100 نفر.
پ - ضایعات لجستیکی دشمن : انهدام 317 دستگاه تانک و نفر بر و خودرو ، سرنگونی 7 فروند هواپیما و 9 فروند هلیکوپتر.
ت- غنائم : تانک و نفر بر 40 دستگاه ، خودروی کمپرسی 20 دستگاه ، توپ پدافند هوائی دهها قبضه و تعدادی زاغه مهمّات سالم.
10 مهمترین ویژگیهای عملیات خیبر اول استفاده دشمن از سلاح شیمیایی بصورت بسیار گسترده بود و دوم اجرای آتش توپخانه به شکل بسیار عجیبی که رزمندگان اسلام اصطلاح شخم زدن را برای این اقدام دشمن بکار می بردند . نه تنها طراحی این عملیات و اجرای آن شجاعت و قدرت تفکر فوق العاده طراحان و رزمندگان اسلام را نشان می دهد بلکه حفظ مواضع بدست آمده در شرایط بسیار سخت توسط سربازان جان بر کف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز خارج از قواعد و اصول جنگ بوده و عمدتاً بواسطه نیروی ایمان و روحیه شهادت طلبی انجام گردیده است. 
به ارواح مطهر شهدای مظلوم بویژه سردار شهید محمد ابراهیم همت از سپاه و خلبانان شهید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درود و سلام می فرستیم ./
 
                                                     تهیه و تنظیم سرهنگ مجتبی جعفری
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران




برچسب‌ها: عملیات خیبر

جنگنده پنهانکار ایران
یکشنبه 91/11/15 ساعت 7:42 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش فارس از جدیدترین دستاورد صنایع هوایی ایران
قاهر 313 دروازه ورود ایران به دنیای جنگنده‌های پنهانکار

خبرگزاری فارس: با رونمایی از جدیدترین جنگنده بومی ایرانی با نام «قاهر 313»، اولین گام بلند ایران برای عرض اندام در باشگاه جنگنده‌های رادارگریز با قدرت برداشته شد.

خبرگزاری فارس: قاهر 313 دروازه ورود ایران به دنیای جنگنده‌های پنهانکار

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، بیش از هفتاد و پنج سال از زمانی که اولین آشیانه های فنی برای تعمیر اساسی هواپیماهای نیروی هوایی ایران در منطقه دوشان تپه تاسیس و اولین هواپیمای ساخت ایران به نام شهباز در آن مونتاژ شد، می گذرد.

زمان زیادی است که فاصله آن را می توان با مقایسه تکنولوژی «شهباز» و جدیدترین مروارید درخشان صنایع هوایی ایران هواپیمای F-313" قاهر" به خوبی درک کرد، گرچه زمان، وظیفه هیچ کدام را عوض نکرده است. قاهر همان وظیفه ای را بر عهده دارد که شهباز بر عهده داشت و آن هم حفاظت و پاسداری از آسمان ایران است.

*قاهر تداوم نسل آذرخش و صاعقه

توانمندی های فنی صنایع دفاعی ایران درخصوص ساخت و تولید هواپیما تا مدت های مدید تنها محدود به تعمیرات نه چندان سنگین دوره ای بود.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تحریم های تسلیحاتی غرب علیه ایران و عدم امکان نوسازی ناوگان تهاجمی خود، تلاش وسیعی از سوی مراکز تحقیقاتی و صنعتی نظامی ایران برای ساخت هواپیماهای پیشرفته آغاز شد.

این تلاش ها در نهایت به ساخت جنگنده آذرخش در دهه هفتاد و جنگنده صاعقه در اواسط دهه هشتاد انجامید؛ روندی که در نهایت به ارائه جنگنده F-313"قاهر" انجامید.

*رادارگریزها؛ رقبای آینده جنگنده های ایرانی

جنگنده F-313 قاهر در حقیقت نشانه دیگری از روند رو به رشد جنگنده های ایران برای مقابله با تهدیدات جدید در عرصه نبردهای هوا پایه است که از فضای حاکم بر نبردهای نوین نشات می گیرد. در حالی که نسل جدید جنگنده ها در نبردهای آینده به سمت استفاده از تکنولوژی رادارگریزی و امکان انجام همزمان چند عملیات در ماموریت های رزمی حرکت می کنند، نیروهای نظامی ایران نیز نمی توانند، نسبت به رشد و گسترش چنین فناوری هایی بی تفاوت بمانند.

از سوی دیگر با تجهیز ترکیه به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو و رژیم صهیونیستی اصلی ترین متحد نظامی آمریکا در منطقه به جنگنده های تک موتوره F-35 در آینده نه چندان دور، عملا ایران با دو قدرت نظامی مجهز به تکنولوژی خفاکار روبه رو خواهد بود؛ نکته ای که چندان مورد خوشایند برنامه‌ریزان نظامی ایرانی نخواهد بود.

در طول سالهای اخیر صنعت دفاعی کشور، بر روی چند طرح مهم پروازی متمرکز شده بود که یکی از آنها پروژه هواپیمای بدون سرنشین سفره ماهی است که اولین تجربه جمهوری اسلامی ایران در عرصه رادارگریزی پرنده هاست.

همزمان با این پروژه، پرنده های دیگری نیز در دستور کار گرفتند که بعضا طرح اولیه و یا ماکت این پروژه ها در رژه های مختلف نیروهای مسلح به نمایش درآمد.

در یکی از این پرنده ها که به همراه ماکت سفره ماهی در رژه نیروهای مسلح به نمایش درآمد، فرم بدنه و استفاده از اصول طراحی هواپیماهای پنهان کار(رادارگریز) گویای این بود که متخصصان عرصه دفاع بر روی موضوع رادارگریزی متمرکز شده اند.

در این پرنده دقیقا شکل سکان عمودی به صورت V با فاصله از هم قرار گرفته که این موضوع علاوه بر افزایش توان مانور پرنده، موجب کاهش بازتاب راداری آن نیز می شود.

با مشاهده ماکت این هواپیما و مقایسه آن با قاهر 313 می توان گفت که شاید بیشترین تجربیات به دست آمده از این پروژه ها، نقش اصلی را در طراحی و ساخت قاهر313 ایفا کرده است.

اینها در حالیست که برخی از جنگنده های مشابه غربی و شرقی نیز در ابتدا امتحان خود را درقالب مدل های کوچکتر پس داده و سپس در مدل های بزرگ تر شبیه سازی شدند.

*دماغه محدب و سطوح تند؛ راز خفاکاری قاهر

اولین نکته ای که در نمای خارجی جنگنده F-313 قاهر جلب توجه می کند، تلاش طراحان این هواپیما برای کاهش سطح مقطع راداری(RCS) این هواپیما بوده است. بنا بر اصول اولیه تکنولوژی خفاکاری، استفاده از زوایای تند و سطوح شیبدار به همراه استفاده از مواد جذب کننده امواج راداری اصلی راه کاهش پراکنش امواج راداری است.

یک بدنه متقارن به همراه سطوح تخت و بدون زائده های بیرونی و امکان حمل سلاح های هوایی در حفره های داخلی امکان کاهش سطح مقطع راداری را تا حداقل ممکن فراهم می کند.

استفاده از بال های V شکل و بدنه مایل به جلو و طراحی تیز زوایای حمله، از دیگر نکاتی است که در طراحی بدنه این هواپیما مورد توجه قرار گرفته است.

البته استفاده از کانارد در لبه جلویی هواپیما می تواند، یک نکته منفی در خاصیت خفاکاری این بدنه محسوب شود، اما در هر صورت طراحان این هواپیما مجبور بودند تا بین توان خفاکاری و مانورپذیری این جنگنده تعادلی را برقرار کنند.

از دیگر نکات قابل توجه در طراحی این جنگنده استفاده از دماغه محدب است که البته استفاده از چنین طراحی در نمونه های مشابه هواپیماهای اینچنینی از جمله f-22 آمریکایی و pakfa روسی نیز به چشم می خورد.

*جایگاه ورودی های هوا، امتیاز اصلی قاهر

یکی از نکات مهم در طراحی جنگنده خفاکار، کاهش انعکاس راداری دریچه های ورودی هوا و موتور هواپیما است، چرا که معمولا میزان انعکاس امواج راداری از این قسمت هواپیما برای شناسایی هواگرد در حال حرکت از سوی رادار جستجوگر کفایت می کند.

از آن جا که نحوه طراحی دریچه های ورودی هوا در تحویل هوای ورودی به موتور هواپیما و عملکرد بهینه آن در سرعت های مختلف پروازی بسیار حائز اهمیت است، هرگونه تغییر در دریچه های ورودی هوا باید با توجه به این اصل مهم انجام شود. حتی در جنگنده F-117 نایت هاوک به بهای کاهش سرعت هواپیما به زیر سرعت صوت با نصب توری هایی در ورودی هوا میزان انعکاس امواج راداری به شدت کاهش یافته است.

در هواپیمای F-313 قاهر برای اولین بار در یک هواپیمای پنهانکار دریچه های ورود هوا در بالای بدنه قرار گرفته است. در کنار این، ورودی های هوا به سمت جلو کشیده شده اند تا روند تحویل هوا به موتورهای هواپیما بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کند.

تدبیر دیگری که برای کاهش امواج راداری دراین جنگنده در نظر گرفته شده است، ایجاد پیچش در مخروط داخلی ورودی هوا است. در کنار سطح داخلی این مخروط نیز با مواد جاذب رادار (RAM) است.

شبیه سازی متعدد رایانه ای توسط نرم افزارهای رایانه ای نشان می دهد که پس از دوبار تضعیف امواج راداری هیچ موج قدرتمندی برای بازگشت به منبع انتشار و کشف محل هواگرد باقی نمی ماند.

*اولین جنگنده مجهز به کانارد

یکی دیگر از ویژگی های ممتاز جنگنده قاهر، استفاده از کانارد یا پیش بال در افزایش مانور پذیری این هواپیما است. هیچ کدام از جنگنده غربی و شرقی ایرانی که در خدمت نیروی هوایی ایران قرار دارند، به کانارد یا پیش بال مجهز نیستند و قاهر، اولین جنگنده از این نوع در ایران محسوب می شود.

استفاده از پیش بال یا کانارد سبب توزیع هوا به زیر بال و مجرای ورودی هواپیما می شود و بهبود عملکرد پروازی را به دنبال خواهد آورد.

وجود کانارد در این هواپیما از آن جا ضروری جلوه می کند که پرواز در ارتفاع پایین یکی از مهم ترین ماموریت هایی است که برای این هواپیما تعریف شده است.

وجود کانارد، موجب پایداری هواپیما در سرعت های بالا و ارتفاع پایین شده و بهبود عملکرد هوایی را به دنبال دارد که به طور حتم مد نظر طراحان این هواپیما بوده است.

*آنچه که بدنه را می سازد

یکی دیگر از پیشرفت های بزرگ که با ساختن این جنگنده نصیب ایران شده است، رشد قابل توجه صنایع هوایی ایران در تکنولوژی مواد مرتبط با مواد پنهانکار است. گرچه سابقه تکنولوژی مواد پنهانکار در دنیا به ده ها سال قبل باز می گردد، اما هنوز هم به عنوان یکی از شاخص های مهم در صنایع هوایی پیشرفته محسوب می شود؛ چه این که هنوز گفته می شود، دستیابی چین به این تکنولوژی ناشی از دسترسی ارتش این کشور به بقایای جنگنده پنهانکار سرنگون شده آمریکایی در صربستان باز می گردد.

توانمندی استفاده از چنین تکنولوژی به گونه ای که امکان مونتاژ این جنگنده در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم شود، جزو امتیازاتی است که عملیاتی شدن تولید انبوه این جنگنده را در کوتاه مدت فراهم می کند.

*موتوری در عمق بدنه

جنگنده قاهر جنگنده ای تک موتوره است که  موتور آن به صورت عمیق در داخل جنگنده قرار گرفته است. گرچه یک موتوره بودن چنین جنگنده ای می تواند، سبب کاهش بقا پذیری آن شود اما مزایای چشم گیری نیز به همراه دارد.

موتور این جنگنده می تواند با بالاترین رانش ممکن امکان پرواز در ارتفاع پایین را فراهم کرده و مانور پذیری موثر را جنگنده فراهم می کند.

گرچه هنوز موتور و مشخصات این جنگنده به طور کامل ارائه نشده است، اما پیش بینی می شود که بیشینه توان یکصد کیلو نیوتن برای موتور این جنگنده ضروری است.

رونمایی از جنگنده بومی قاهر 313 با حضور رییس جمهور

*چشم تیزبین قاهر در کمین دوردست ها

سامانه های اویونیکی این هواپیما از چند نمایشگر چند کاره دیجیتال تشکیل شده است که بر خلاف سامانه های آنالوگ و رقمی، امکان انتقال اطلاعات را در کوتاه ترین زمان ممکن را به خلبان فراهم می کند.

سیستم راداری این هواپیما با توانایی جستجو و کشف اهداف راداری در فضای فراتر از دید امکان کشف و درگیری با اهداف کشف شده و هدایت موشک های هدایت شونده توسط امواج راداری را فراهم می کند.

*امتحان اصلی در صحنه نبرد خواهد بود

اینکه در نهایت قاهر 313 خواهد توانست با جنگنده های روز دنیا رقابت کند و یا نه، بستگی به عملکرد این هواپیما خواهد داشت، اما نکته مسلم در این است که هر جنگ افزاری تنها امتحان خود را در میدان جنگ پس خواهد داد و جنگنده قاهر 313 نیز از این مسئله مستثنی نخواهد بود.




برچسب‌ها: هواپیمای جنگنده

تونل باد ساخت ایران
یکشنبه 91/11/15 ساعت 1:14 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار ظریف ‌منش در جمع خبرنگاران اعلام کرد
تست پرنده‌های با 8 ماخ سرعت در تونل باد ساخت سپاه

خبرگزاری فارس نیوز: فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به طراحی و ساخت تونل باد ماورای صوت سپاه گفت: با این دستاورد می‌توانیم پرنده‌هایی تا سرعت 8 ماخ را تست کنیم که گامی بلند در صنعت هوافضای کشور است.

خبرگزاری فارس: تست پرنده‌های با 8 ماخ سرعت در تونل باد ساخت سپاه



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار ظریف‌منش فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) در حاشیه همایش تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آراء و اندیشه‌های حضرت امام (ره) و امام خامنه‌ای در جمع خبرنگاران گفت: کار تونل باد، اصلاح پرنده در یک مقیاس آزمایشگاهی و برای ساخت آن پرنده استفاده می‌شود.

وی افزود: ما پیش از این تونل باد مادون صوت داشته‌ایم ولی در پاسخگویی به مطالبه رهبری مبنی بر ورود به حوزه‌های دانش این پروژه را آغاز کردیم و به ایشان اعلام کردیم که مقام معظم رهبری هم فرمودند می‌توانید و شروع کنید.

فرمانده دانشگاه امام حسین با اشاره به ساخت تونل باد توسط سپاه گفت: با این دستاورد می‌توانیم پرنده‌هایی تا سرعت 8 ماخ را تست کنیم که گامی بلند در صنعت هوافضای کشور است.




برچسب‌ها: تونل باد

حضور در میدان نبرد ظرف 24 ساعت
یکشنبه 91/11/15 ساعت 1:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشروح/ سرلشکر جعفری مطرح کرد
تدبیر رهبر معظم انقلاب برای آمادگی حضور سپاه در میدان نبرد ظرف 24 ساعت

خبرگزاری فارس: فرمانده کل سپاه با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب درخصوص آموزش نیروهای مردمی در بسیج گفت: آقا فرمودند این موضوع برای این است که اگر دوباره جنگی شد، در کمتر از 24 ساعت یگان‌های سپاه با انبوهی از نیروهای مردمی در جبهه حاضر شوند.

خبرگزاری فارس: تدبیر رهبر معظم انقلاب برای آمادگی حضور سپاه در میدان نبرد ظرف 24 ساعت

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در همایش تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آراء و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) وامام خامنه‌ای که صبح امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: در این همایش برای دستیابی به عمق تفکر و بینش مکتب دفاعی انقلاب از نگاه امام و رهبری تلاش شده است و به دنبال دستیابی به حقایقی هستیم که نسل امروز و آینده جهان و انقلاب به شدت به آن نیازمندند.

وی افزود: برخی ملت‌ها با الگوگیری از انقلاب اسلامی به دنبال استقلال خودشان هستند و امیدواریم نتایج این همایش برای آنها کارایی داشته باشد.

جعفری با اشاره به شروع جنگ تحمیلی در کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب گفت: در آن زمان هنوز نیروهای دفاعی ما به خوبی مستقر نشده بودند و یکی از ویژگی‌های مکتب اسلام و انقلاب اسلامی همین اقدام امام در حفظ کردن ارتش و نیروهای نظامی بود.

وی افزود: در آن زمان ارتش دچار تغییرات اساسی در اصول و نگاه‌ها شده بود و طبیعی بود با وجود این تغییرات، آمادگی لازم برای دفاع از کشور را نداشته باشد. از طرفی هم سپاه و نیروهای مردمی به دلیل اینکه تازه تشکیل شده بودند، آمادگی نداشتند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: مسئله دیگر، مدیریت و اداره جنگ بود که رئیس جمهور وقت با نگاهی متفاوت از اندیشه‌های اسلام و مکتب امام به جنگ نگاه می‌کرد و ما این مشکل اساسی را در 6 ماه اول جنگ داشتیم.

جعفری تاکید کرد: رئیس جمهور وقت معتقد به حضور نیروهای مردمی در جبهه و ایفای نقش آنها نبود که این درست دیدگاه مقابل حضرت امام بود و بنی صدر دستور داده بود ارتش به نیروهای مردمی کمک نکند.

وی افزود: نکته دیگر این بود که نگاه رئیس جمهور وقت که فرماندهی تام بر جنگ داشت، این بود که جنگ را باید متخصصین و با نگاه کلاسیک و اتکا به توانمندی‌های نظامی و ابزار اداره کنند و نیروهای مردمی نباید دخالت کنند. که این نگاه و تفکر فقط سه ماه در جبهه دوام آورد.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: در عملیات 16 دی 59 در هویزه که با همان نگاه و دیدگاه‌های انحرافی آقای بنی صدر طراحی شد، هیچ دستاوردی نداشتیم و موفق نشدیم. سپس بنی‌صدر به حضرت امام پیغام داد که دیگر نمی‌توانیم جنگ را پیش ببریم و باید سر میز مذاکره بنشینیم. یعنی نگاه غیر اسلامی و غیر انقلابی و دیدگاهی متفاوت از دیدگاه امام (ره) فقط به 3 الی 4 ماه اول جنگ بدون هیچ دستاوردی دوام آورد.

جعفری تاکید کرد: حضرت امام(ره) با نگاهی که داشتند این پیشنهاد را نپذیرفتند و باتوجه به توانمندی‌های موجود در کشور و نیروهای انقلابی به تقویت جبهه و تحول در ساختارهای سپاه و بسیج و فراهم کردن شرایط برای حضور آنها در جبهه پرداختند. پس از 4 الی 5 ماه از این موضوع، توان ما در جبهه‌های دفاع مقدس و عملیات‌های متناسب با واقعیت‌های انقلاب شروع شد و پس از آن امام دستور شکستن حصر آبادان را صادر فرمودند که با کمک ارتش و سپاه و نیروهای مردمی این امر صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه پیروزی ما در دوران دفاع مقدس با فتح خرمشهر انجام گرفت، اظهار داشت: یکی از نکات برجسته اندیشه دفاعی امام این بود که پس از عقب نشینی دشمن از خرمشهر، عملیات‌ها را در خاک عراق ادامه دادیم. این مسئله‌ای که خیلی‌ها قدرت تجزیه و تحلیل و درک آن را ندارند.

جعفری افزود: با شناختی که حضرت امام از دشمن و صدام داشتند، می انستند که اگر پیشنهاد صدام را بپذیرند و آتش بس انجام بگیرد تنها یک فرصت به دشمن داده شده و بدون تردید کمتر از 6 ماه مجددا صدام به ایران حمله می‌کند و فقط به دنبال فرصت برای بازسازی ارتش خود بود. این هوشمندی امام برای تامین امنیت پایدار در مرزها بود. که دستور تعقیب دشمن را دادند تا سرنوشت متجاوز و مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی معلوم شود. از طرفی معلوم نبود اگر پیشنهاد صلح بعداز فتح خرمشهر پذیرفته می‌شد چه سرنوشتی داشتیم.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: نگاه امام به جنگ صرفا دفاع از کشور نبود همانطور که دشمن هم تنها به دنبال کشور ما نبود. آنها به دنبال جلوگیری از صادر شدن اسلام و پخش نشدن مکتب اسلام بودند. برخی‌ها در جنگ فقط خسارات مادی را می‌دیدند اما با نگاه امام ما هر روز در دفاع مقدس بهره‌های زیادی می‌بردیم.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: پیروزی‌های جنگ 33 روزه، 22 روزه غزه از پیش بینی‌های امام پس از پایان دفاع مقدس بود که امروزه محقق شده است.

جعفری با بیان اینکه اتکا به اصول معنوی و مباحث تخصصی نگاه امام در مکتب دفاعی بود،‌گفت: در طول جنگ امام به جبهه‌ها دستور دادند یک لحظه دشمن را آرام نگذارید و دائم به آن هجمه کنید امروز هم در اصول دفاعی دنیا کشوری موفق است که حالت آفندی را نسبت به دشمن حفظ کند. دستور مقابله به مثل در جنگ شهرها یک تصمیم راهبردی واستراتژیک امام در دفاع مقدس بود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری پس از پایان جنگ در راستای نگاه امام در حوزه دفاعی بود، گفت: نگاه ایشان در توانمندی‌های دفاعی برای استمرار انقلاب اسلامی بود. پس از جنگ عده‌ای از مسئولین کشور در تلاش بودند ارتش و سپاه را ادغام کنند و کوچک سازی نیروهای مسلح به دلیل هزینه‌بر بودن را انجام دهند. اما مقام معظم رهبری در مقابل نگاه انحرافی ایستادند و سپاه را حفظ و ماهیت آن را نظامی تعیین کردند.

وی افزود: گسترش بخش دفاعی پس از جنگ هم در ارتش و هم سپاه با نگاه خاص مقام معظم رهبری صورت گرفت و ایشان به صورت مستمر پیگیر حفظ آمادگی‌های نظامی ارتش و سپاه بودند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: نگاه مقام معظم رهبری این بود که نیروهای مردمی در غالب بسیج در نیروهای مسلح آموزش ببینند و در این خصوص فرمودند این موضوع برای اینست که اگر دوباره جنگی شد کمتر از 24 ساعت یگان‌های دفاعی سپاه با انبوهی از نیروهای مردمی که آمادگی نظامی دارند در جبهه حاضر شوند.

جعفری ادامه داد: مقام معظم رهبری هفته‌ای چند ساعت در جلسات، آمادگی دفاعی و نظامی را پیگیری می‌کند و اگر امروز دشمنان جرات بیان تهدید نظامی علیه انقلاب را ندارند حاصل این نگاه رهبری پس از جنگ است.

وی با بیان اینکه حمایت قاطع مقام معظم رهبری از صنعت خودکفایی در بخش دفاعی نکته بسیار مهمی است، گفت: امروز پروژه تحقیقاتی بسیار مهم طراحی و ساخت تونل باد ماورای صوت در دانشگاه امام حسین (ع) اعلام می‌شود.

وی افزود: این پروژه حاصل نگاه رهبری و امر خودکفایی است و این دستاورد امروز در اختیار صنایع فضایی کشور است.

فرمانده کل سپاه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: تاکید بر اشراف اطلاعاتی بر دشمن نکته‌ای است که دائما از سوی مقام معظم به نیروهای مسلح اعلام می‌شود و این نگاه امروز در سپاه به خوبی دنبال می‌شود. مقام معظم رهبری بر پیگیری مستمر برای درس گرفتن و استفاده از تجربیات لبنان در دفاع مقدس و جنگ‌های منطقه تاکید دارند.

وی افزود: جنگ 33 روزه و شکست رژیم صهیونیستی نتیجه همین دستاوردها بود که به آنجا منتقل شد و باعث شد بخشی از ملت غیور لبنان در مقابل مجهز ترین ارتش منطقه ایستادگی کند و آن را در 33 روزه شکست دهد. همین طور استفاده از تجربیات و به روز کردن اطلاعات باعث پیروزی جنگ 22 روزه و غزه شد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: مقام معظم رهبری بر تحول و به روز نگه داشتن سازمان‌ها و تغییر ماهیت تهدیدات برای دفاع در آینده و همچنین تطبیق دادن سازمان با ماموریت‌های به روز شده تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: هدایت و رهبری نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بدون توجه به ابعاد دفاعی نظام اسلامی امکان ندارد و اگر ابعاد دفاعی نظام بر پایه مکتب اسلام نبود و نباشد قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

جعفری در پایان اظهار داشت: امنیت بی‌نظیری که امروز در ایران اسلامی وجود دارد را مدیون هدایت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری هستیم.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

Aircraft
یکشنبه 91/11/15 ساعت 1:33 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

Project Manager Stresses Fully Indigenous Nature of Iran"s Newly Unveiled Aircraft

TEHRAN (FNA)- Iran"s new fighter jet which was unveiled today has been designed and manufactured fully domestically and enjoys a "unique" structure, its project manager said on Saturday



"The fighter jet is Iranian made and all its parts, from A to Z, have been manufactured domestically," Hassan Parvaneh told Iran"s state-run TV

"Its shape and structure is completely unique and peerless," he added

Parvaneh stated that only three world countries have the technology to manufacture such a fighter jet

Parvaneh said that the new fighter jet, Qaher 313, is "the first Iranian jet using a front control wing, and we have never had any other plane with this specification

He further stated that Iranian engineers at the Defense Ministry"s Aviation Industries Organization augmented efforts to design and develop this aircraft after Supreme Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyed Ali Khamenei in a meeting asked them to switch their focus from reverse engineering to innovative designing and crossing the borders of science and technology

Iran unveiled a new advanced home-made aircraft, named Qaher 313, in a ceremony attended by President Ahmadinejad

Addressing a ceremony to unveil Iran"s new home-made fighter jet, named Qaher 313, Vahidi said all production stages, including designing and manufacturing of the new aircraft were carried out by Iranian experts at the Aviation Industries Organization of the Defense Ministry

As regards the specification of Qaher 313, the minister said, "The advanced aircraft with an advanced appearance has a very small Radar Cross Section (RCS) and is capable of operating and flying in low-altitude

The minister added that high-tech materials and electro-ionic systems were used in the aircraft which is capable of landing and taking off from short runways

Vahidi noted that Qaher 313 enjoys high combat capability and can carry home-made weapons

Vahidi also told reporters on the sidelines of the ceremony that Qaher 313 is able to rival with the most advanced fighter jets in shape and structure, adding that its shape has gifted the aircraft small RCS

Radar cross section (RCS) is a measure of how detectable an object is with a Radar. A larger RCS indicates that an object is more easily detected. An object reflects a limited amount of radar energy



برچسب‌ها: English

درخشش قاهر ایرانی در رسانه های جهانی
یکشنبه 91/11/15 ساعت 1:16 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

درخشش "قاهر 313 " در رسانه‌های بین‌الملل

رونمایی از هواپیمای جنگنده بومی ایران با نام "قاهر 313 " در ایام ا.. دهه فجر در رسانه های جهان به سرعت بازتاب یافت.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست نوشت: رئیس جمهور ایران امروز از جنگنده ای رونمایی کرد که رادار گریز است.

احمدی نژاد در مراسم رونمایی از این جنگنده گفت: این اقدام نشان می دهد ما میتوانیم قله های پیشرفت را بپیماییم.

تصاویر این جنگنده نشان می دهد این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر به فرد دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست است.

این روزنامه در پایان نوشت: ایران هر چند وقت یکبار از دستاورد نظامی جدید رونمایی می کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد از هواپیمای جنگنده بومی با نام قاهر 313 ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور رئیس جمهور این کشور رونمایی شد.

این خبرگزاری سخنان احمد وحیدی را درادامه بازتاب داد و نوشت: این جنگنده کاملا بومی بوده و در ساخت آن از کارشناسان ایرانی بهره گرفته شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز شنبه در مراسم سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، از یک هواپیمای جدید جنگنده که "یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان" است، رونمایی کرد.

احمدی نژاد در این مراسم اعلام کرد این هواپیما با مشخصات ظاهری منحصر به فرد و با نام "قاهر313"، به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است و از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جهان است.

وی افزود این هواپیما قبلا هزار ساعت پرواز کرده است و خلبانان آن از عملکرد آن بسیار راضی بودند. 

این هواپیمای جدید با طراحی رادار گریز که در تلویزیون ایران روی یک سکو در آشیانه نشان داده شد، به گفته احمد وحیدی وزیر دفاع ایران به ویژه از  سطح مقطع راداری بسیار کم برخوردار است، با تجهیزات پیشرفته ساخته شده  و به سامانه های الکترو اَویونیک پیشرفته مجهز است.

وزیر دفاع ایران خاطر نشان کرد این هواپیما همچنین قادر است روی باندهای کوچک به زمین بنشیند و می تواند به راحتی و سریع تعمیر شود.

وحیدی افزود این هواپیما برای پاسخگویی به همه نیازهای نیروی هوایی ایران در یک جنگ هوایی طراحی شده است.

خبرگزاری رویترزگزارش داد: رسانه ها از رونمایی یک جنگنده جدید تولید داخل ایران خبر دادند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در مراسمی در تهران اعلام کرد "قاهر313" خوداتکایی فزاینده ایران را در زمینه فنآوری نظامی نشان می دهد.

شبکه فاکس نیوز نیز در بازتاب این دستاورد گزارش داد: همه مراحل طراحی و ساخت جنگنده قاهر 313 را دانشمندان و متخصصان ایرانی انجام دادند. ایران در سال 2007 از نخستین جنگنده بومی خود با نام "آذرخش" رونمایی کرد. "تندر" نیز پس از "آذرخش" رونمایی شد.

صدای روسیه نیز در گزارشی به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور از تازه ترین جنگنده پیشرفته خود رونمایی کرد. در این گزارش آمده است: این جنگنده هم تراز با جنگنده اف 18 آمریکا است. 

این جنگنده در فهرست پیشرفته ترین جنگنده های جهان قرار دارد.

خبرگزاری ترند آذربایجان گزارش داد: صبح امروز همزمان با سومین روز دهه فجر هواپیمای جنگنده بومی ایران با نام قاهر 313 با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور رونمایی شد.

احمد وحیدی وزیر دفاع ایران گفت: همه مراحل طراحی و ساخت جنگنده قاهر 313 را دانشمندان و متخصصان اقتدارآفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع انجام دادند.

وزیر دفاع ایران در تشریح ویژگی جنگنده قاهر 313 افزود: این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر به فرد دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست است.

وحیدی بهره برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سامانه الکتروآب یونیک پیشرفته را از دیگر ویژگی های قاهر 313 برشمرد.

وزیر دفاع با بیان اینکه این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است، گفت: جنگنده قاهر حقیقتا نماد برجسته ای از نبوغ، خلاقیت و جسارت فرزندان برومند و برنادل ملت ایران در وزارت دفاع است.

سردار وحیدی قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع را از دیگر ویژگی های قاهر 313 دانست.

در همین حال رسانه های منطقه هم به انتشار خبر این دستاورد پرداختند.

پایگاه خبری البشیر در خصوص ساخت جنگنده بومی"قاهر 313" نوشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران از تازه ترین جنگنده ایرانی که ساخت و طراحی آن در این کشور انجام گرفته رونمایی کرد.

پایگاه خبری "النشره" لبنان هم گفته های وزیر دفاع ایران را در خصوص جنگنده"قاهر 313" بازتاب داد و به نقل از سردار وحیدی نوشت هدف از ساخت "قاهر 313" دفاعی و پیشگیرانه است.

پایگاه خبری الیوم السابع مصر هم به انتشار خبر رونمایی از جدیدترین جنگنده ساخت ایران پرداخت و افزود جنگنده قاهر شبیه به جنگنده"اف ای" آمریکا است.

پایگاه خبری المیادین لبنان هم با انتخاب عنوان" قاهر ایرانی در مقابل اف18 آمریکا" اخبار رونمایی از جنگنده قاهر313 ایران را منتشر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 96
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327384