سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تسلط اطلاعات بر همه جهان
یکشنبه 91/10/17 ساعت 2:4 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش جدید پنتاگون از توان بالای سربازان گمنام امام زمان
اخیر گزارشی در سایت‌های وابسته به اپوزیسیون منتشر شده که در آن حکایت از توان و قدرت بالای سربازان گمنام امام زمان دارد. چنان‌چه در وب‌سایت‌هایی چون "صدای آمریکا" آمده است، وزارت دفاع آمریکا، "پنتاگون"، گزارشی در خصوص جزئیات فعالیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده که ماه گذشته توسط بخش پژوهش های فدرال کتابخان? کنگر? آمریکا منتشر شده است...

گروه مانیتورینگ ـ اخیر گزارشی در سایت‌های وابسته به اپوزیسیون منتشر شده که در آن حکایت از توان و قدرت بالای سربازان گمنام امام زمان دارد.

به گزارش بولتن نیوز، چنان‌چه در وب‌سایت‌هایی چون "صدای آمریکا" آمده است، وزارت دفاع آمریکا، "پنتاگون"، گزارشی در خصوص جزئیات فعالیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده که ماه گذشته توسط بخش پژوهش های فدرال کتابخان? کنگر? آمریکا منتشر شده است. 

در این گزارش به شمار کارکنان وزارت اطلاعات ایران اشاره شده که 30هزار نفر است. در گزارش پنتاگون آمده که بسیاری از کارمندان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در عملیات‌های اطلاعاتی مشارکت دارند که در جای جای جهان انجام می گیرد. تهیه کنندگان گزارش پنتاگون از وزارت اطلاعات ایران به عنوان یکی از بزرگترین و پویاترین مؤسسات امنیتی خاورمیانه نام برده‌اند. 

بنا به محتوای گزارش وزارت دفاع آمریکا، وزارت اطلاعات ایران از سپاه پاسداران به طور تمام عیار حمایت می‌کند. ای پژوهش 64صفحه ای پنتاگون همچنین حاکی از آن است که وزارت اطلاعات ایران از گروه هایی چون حماس، حزب الله، نیز حمایت می کند و در هر کجای جهان که جمهوری اسلامی منافعی دارد، فعال است. عراق، افغانستان، کویت، لبنان، آلمان، گرجستان، فرانسه، کرواسی، ترکیه، بریتانیا، اتریش، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی، آفریقا، و کشورهای قار? آمریکا (شامل ایالات متحده) در میان این کشورها هستند. 

فعالیت های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین سبب شگفتی و نگرانی مسئولان دولت آمریکاست؛ فعالیت هایی که بخشی از راهبرد ایران برای حضور فعال در نزدیکی ایالات متحده تلقی می شود. وزارت اطلاعات با تأمین کمک های مالی و تعلیم نظامی به اعضای حزب الله لبنان، در اسرائیل نیز رخنه کرده است و فعالیت دارد. 

در ادام? پژوهش 64صفحه‌ای پنتاگون در خصوص وزارت اطلاعات ایران، آمده است که این وزراتخانه با تقویت عملیات شنود الکترونیکی در خاورمیانه و حوز? دریای مدیترانه، فعالیت خود را گسترده تر کرده و افزوده که این عملیات در شمال سوریه و بلندی های جولان توسعه یافته است، اما با این وصف، ظرفیت های ایران در حوز? امنیتی، به ویژه در راستای انتقال اطلاعات به حزب الله لبنان، محدود است و وزارت اطلاعات ایران برای گردآوری اطلاعات و اجرای عملیات تروریستی، به حزب الله لبنان وابسته است. 

بر اساس این پژوهش، وزارت اطلاعات ایران مأموران مخفی بسیاری دارد و در حیط? جاسوسی به شدت فعال است و این کار را از راه نفوذ سازمان دهی شده به جمع ها و محافل ایرانیان ساکن خارج از کشور انجام می دهد؛ همچنین از طریق ایجاد نهادهایی که مدعی کمک به پناهندگان ایرانی تبار هستند. 

پژوهشگران پنتاگون معتقدند که ایران یک واحد ضد اطلاعات قدرتمند با نام عقاب 2ایجاد کرده که با هدف صیانت از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در راستای غنی سازی اورانیوم ایجاد شده و با تمرکز بر مقابله با کوشش ایالات متحده برای نفوذ به اطلاعات برنام? هسته‌ای ایران فعال‌تر شده است، اما راه اندازی و فعالیت آن چندان اثرگذار نبوده است. 

فارغ از اینکه محتوای این گزارش 64 صفحه‌ای ملغمه‌ای از راست‌ها و دروغ‌ها است و هنوز نتوانسته‌اند به درستی بر اقدامات و فعالیت‌های وزارت اطلاعات ایران دست یابند، اما نکته‌ی مهم وحشت ایالات متحده و اسرائیل از قدرت بالای اطلاعاتی سربازان گمنام است که بدین علت حتی دست به تحقیق و پژوهش در این زمینه زده‌اند. از سویی دیگر عملیات‌های موفق و پیچیده‌ی سربازان گمنام امام زمان در جهت کشف و دستگیری تیم‌های مختلف برانداز و ضد انقلاب به خصوص در سال‌های بعد از فتنه‌ی 88 آن‌قدر فوق‌العاده بود که حال دیگر وزارت اطلاعات ایران را تبدیل به یکی از بهترین و کارآمدترین نهادهای اطلاعاتی جهان کرده است.

منبع: بولتن نیوز



برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

عملیات ضد استقرار
شنبه 91/10/16 ساعت 8:35 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

با انجام عملیات ضد استقرار صورت گرفت
پایان رزمایش دریایی ولایت 19

مرحله نهایی رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 با انجام موفقیت آمیز عملیات ضد استقرار، توسط یگان های دریایی، نیروهای یگان ویژه و تفنگداران دریایی ارتش جمهوری اسلامی به کار خود پایان داد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: عملیات ضد استقرار با بازگشت یگان های زیرسطحی در کلاس های مختلف، ناوها، ناوشکن ها، بالگردها و هواپیماهای شرکت کننده در رزمایش ولایت 91 اجرا می شود.
امیر دریادار «حبیب الله سیاری» خاطرنشان کرد: در این عملیات همچنین نیروهای یگان ویژه، تفنگداران دریایی نیز به محل های استقرار خود در پیش از آغاز رزمایش باز می گردند و فقط یگان هایی که باید در مناطق دریایی حوزه ماموریت خود باقی بمانند و به ایفای وظایف خود ادامه دهند، به استقرار در این مناطق ادامه می دهند.
ناوشکن «جماران» و ناو بالگردبر «بوشهر» بیست وسومین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی ایران و حفاظت از کشتی های تجاری و نفتکش کشورمان در آبهای آزاد حضور دارند و در این رزمایش نیز شرکت داشتند، از جمله یگان هایی هستند که به حضور خود در محل های ماموریت تعیین شده ادامه می دهند.
همچنین در آخرین روز از این رزمایش نیز تمرین های تبادل در دریا به صورت ناو با ناو، ناو با بالگرد و ناو با دو ناودیگر و بالگرد به طور همزمان به منظور تخلیه سوخت و آذوقه، پیدا کردن نفر یا محموله توسط بالگرد به عنوان تمرینات تبادلی پیچیده و عملیات ضداستقرار و بازگشت ناوگروه ها به مناطق عملیاتی مربوط به خود، انجام شد.
همچنین به گفته دریادار رستگاری، همزمان با برگزاری رزمایش ولایت 91، در دو روز از فاز عملیاتی رزمایش بیش از 30 بار به پرنده های کشورهای فرامنطقه ای اخطار داده شد که منطقه رزمایش را به ویژه در زمان پرتاب و موشک ها ترک کنند.
وی درباره حضور ناوهای برخی کشورهای خارجی که در آب های جنوب حضور دارند نیز گفت: ناوهای فرامنطقه ای نیز در منطقه حضور داشتند که وارد محدوده رزمایشی ما نشدند ولی مشخص بود که از طریق سامانه های جنگال به دنبال جمع آوری اطلاعات هستند.
امیر دریادار رستگاری سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91، در پایان رزمایش با بیان اینکه «تمامی اهداف نیروی دریایی ارتش در این رزمایش تحقق یافت»، اعلام کرد: پیام اصلی رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران ایجاد امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس و عمق بخشی به امنیت در خطوط مواصلاتی دریانوردی به ویژه تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند برای کشتی های تجاری بود.
جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت تامین امنیت منطقه با همکاری نیروهای منطقه ای و کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرده و در همین راستا، دریادار سیاری نیز با اعلام پیام صلح و دوستی به عنوان پیام رزمایش نیروی دریایی ارتش گفته است: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که به ویژه با همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه، قادر است امنیت در این منطقه حیاتی و استراتژیک را برقرار کند. برای تامین امنیت منطقه نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه ای نیست.
براساس این گزارش، به کارگیری تاکتیک های نو، منحصر به فرد و بومی در سطح و زیر سطح، انجام تمرینات مختلف رزم سطحی و زیر سطحی، رزم هوایی، شلیک انواع موشک ها و اژدرها و استفاده از انواع پهپادهای بومی و بالگردها و انجام عملیات در حوزه جنگال (جنگ الکترونیک) از برنامه های مختلف نیروی دریایی ارتش در این رزمایش بود.
گفتنی است، رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 از صبح روز جمعه هشتم دی ماه با فرمان امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش و با اعلام رمز «یا حسین(ع)» از عرشه زیردریایی کیلو کلاس طارق آغاز شد.
فاز عملیاتی و تاکتیکی رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سه شنبه گذشته خاتمه یافت و مرحله نهایی این رزمایش نیز عصر چهارشنبه گذشته با انجام عملیات ضد استقرار و بازگشت شناورها و نیروهای شرکت کننده به مواضع قبل از رزمایش به کار خود پایان داد.


منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: رزمایش

بازتاب رزمایش
شنبه 91/10/16 ساعت 8:33 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بازتاب رزمایش ولایت 91 در رسانه های خارجی

مرحله آخر رزمایش دریایی ارتش جمهوری اسلامی به نام رزمایش ولایت 91 همچون سایر روزهای این رزمایش با بازتاب های گسترده ای در رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای همراه بود.
در همین رابطه، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان چهارشنبه گذشته توسط «کریس لارنس» خبرنگار بخش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به بررسی و تحلیل رزمایش ولایت 91 ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
خبرنگار این شبکه خبری گزارش داد: ایران سال نو میلادی را با به رخ کشیدن قدرت نظامی و نشان دادن گستره ای از نسل جدید، بهینه سازی شده و ارتقایافته موشکی در تنگه هرمز آغاز کرد.
لارنس افزود: ارتش ایران در تنگه هرمز دامنه گسترده ای از سامانه های دفاعی موشکی را آزمایش کرد که توانایی هدف قرار دادن جت های جنگنده، بالگردها و هواپیماهای بدون خلبان را دارد.
«مایکل اوهالون» تحلیلگر موسسه پژوهشی آمریکایی «بروکینگز» نیز در گفت وگو با این شبکه درباره قدرت دفاعی آزمون شده ایران در تنگه هرمز، گفت: رزمایش ولایت 91 بیانگر این موضع از سوی تهران می باشد که همچنان در جایگاه قدرت قرار دارد، صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است.
وی افزود: رزمایش کنونی و آزمایش های موشکی آن هشدار به آمریکا و دیگر کشورهای منطقه در مورد هرگونه تلاشی است که احتمالا بخواهند علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهند.
اوهالون اظهار داشت: ایران می خواهد بگوید در صورت هرگونه اقدامی، تمامی منطقه درگیر خواهد شد.
تحلیلگر موسسه بروکینگز ادامه داد: جمهوری اسلامی این موضوع را بیان می کند که هر اقدامی علیه ایران، حمله دقیق نخواهد بود، بلکه آغاز یک جنگ است و بدین طریق کشورهایی مانند آمریکا که قصد انجام حمله یا کشورهای منطقه که تمایل به مشارکت در آن را دارند، به هراس افکنده و به تجدیدنظر وادار کند.
سی.ان.ان نیز با بیان پیشرفت ایران در صنایع دفاعی بویژه موشکی از جمله دقت هدف گیری و قدرت تخریب بالا، گزارش داد: بررسی های پنتاگون نشان می دهد موشک های دوربرد ایرانی از هر زمان دیگر دقیق تر و ویرانگرتر شده است.
خبرنگار این شبکه همچنین رشد توانمندی های جمهوری اسلامی در تولید موشک های دفاعی با بردبلند را نیز بهت آور خواند.
سی.ان.ان گفت: این پیشرفت ها در حالی رخ می دهد که گزارش ها بیانگر تحریم های اقتصادی و سختی های دسترسی به عرصه این فناوری برای جمهوری اسلامی است و اکنون باید گفت که ایران این توانایی ها را بدون حمایت هیچ قدرتی کسب کرده است.
همچنین رزمایش دریایی ولایت 91 در رسانه های آلمانی زبان نیز بازتاب داشت.
هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان با پوشش این رزمایش و تسلیحات به کار گرفته شده در آن نوشت: ایران اعلام کرد که موشک های تقویت شده برد کوتاه و متوسط دریایی را با موفقیت آزمایش کرده است. این موشک ها قادر خواهند بود کشتی هایی تا وزن سه هزار تن را غرق کنند.
روزنامه کرونه چاپ اتریش نیز با پرداختن به موضوع برگزاری رزمایش نیروی دریایی ارتش در آبهای خلیج فارس افزود که «ایران در این مانور دریایی بزرگ که در مساحت 400هزار کیلومتر مربع در خلیج فارس برگزار می شود پیام روشنی به غرب جهت اعمال تحریم های نفتی بر علیه این کشور فرستاد».
همچنین روزنامه برنر زایتونگ سوئیس با پوشش برگزاری رزمایش ولایت 91 به انواع تجهیزات و سلاح های به کار رفته در این رزمایش اشاره می کند و می افزاید که مانور نظامی ایران در مهم ترین شاهراه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز پاسخی به تهدیدهای کشورهای غربی بر علیه این کشور محسوب می شود.
رزمایش ولایت 91 در رسانه های چین نیز
با بازتاب گسترده ای همراه بود
رسانه های چین که از این رزمایش به عنوان اقتدار و قابلیت های دفاعی نیروهای ایران یاد می کنند، از این رزمایش برای مخاطبان خود گزارش هایی به صورت تصویری و خبری منعکس کردند.
خبرگزاری شین هوا گزارش تصویری از شلیک موفق موشک های ساخت متخصصان ایرانی در آبهای نیلگون عمان منتشر کرد.
تلویزیون مرکزی چین نیز در بخش های بامدادی امروز خود به برگزاری موفق رزمایش ولایت 91 اشاره کرد و فیلم خبری از عملیات دریایی نیروهای ایرانی را پخش نمود.
این منبع نیز تصریح کرد که ایران در طول برگزاری این رزمایش دستاوردهای جدیدی در زمینه های موشکی، دفاع سایبری و یک نوع چرخبال پیشرفته به نام «توفان 2» رونمایی کرد.
ولایت 91 توانایی های دفاعی ایران را
به رخ غرب کشاند
جمشید ایازخان تحلیلگر ارشد امور راهبردی و مشاور ارشد مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک (CISS) اسلام آباد در پاکستان، گفت: برگزاری رزمایش دریایی «ولایت 91» نیروی دریایی ارتش ایران، سبب شد جمهوری اسلامی توانایی های دفاعی خود را در منطقه به رخ غرب بکشاند.
این کارشناس امور دفاعی منطقه ای در پاکستان که حامی افزایش جدی روابط اقتصادی و ژئوپلتیک تهران و اسلام آباد است، تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش ایران با انجام رزمایش ولایت 91 پیام روشنی به آمریکا داد که جمهوری اسلامی توانایی لازم را برای ارائه پاسخ کوبنده و مقابله با هرگونه تجاوز نظامی و اقدام احمقانه دشمن دارد.
 

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

وزارت اطلاعات ایران قوی ترین
شنبه 91/10/16 ساعت 1:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که وزارت اطلاعات ایران از یهودی?ها برای جاسوسی در اسرائیل استفاده می?کند.
به گزارش تعامل، آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است، پنتاگون در گزارش 64 صفحه‌ای خود مدعی شد که وزارت اطلاعات ایران 30 هزار پرسنل دارد که درگیر فعالیت‌های مخفیانه و جاسوسی هستند.

به گزارش پایگاه خبری واشنگتن‌سری بیکن، در این گزارش آمده است که وزارت اطلاعات ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌کند.
در این گزارش ادعا شده است که وزارت اطلاعات ایران کمک‌های مالی، فنی و خدمات دیگر به حماس، حزب‌الله و القاعده در عراق که طبق قانون اجرایی 13224 آمریکا جزو سازمان‌های تروریستی اعلام شده‌اند، ارائه می‌کند.
در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که این وزارت‌خانه در همه حوزه‌هایی که ایران به آن علاقه دارد از جمله افغانستان، عراق، کویت، لبنان، آسیای مرکزی، آفریقا، اتریش، آذربایجان، کرواسی، فرانسه، گرجستان، آلمان، ترکیه، انگلیس و آمریکا فعالیت دارد.
در این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها بخشی از "استراتژی ایران برای افزایش حضورش در حیاط خلوت آمریکا به منظور گسترش شیعه و ایدئولوژی انقلابی، استقرار شبکه‌های اطلاعاتی و عملیات‌های پنهانی و جنگ نامتقارن علیه آمریکا است".
این گزارش مدعی شده است که آژانس‌های اطلاعاتی ایران به ویژه سپاه قدس در آمریکای لاتین از حزب‌الله برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند. اسراییل نیز یکی از اهداف اصلی وزارت اطلاعات ایران است و حمایت از حزب‌الله لبنان یکی از اهداف اطلاعاتی اصلی تهران است. وزارت اطلاعات ایران "برای پیشبرد اهدافش صرف‌نظر از عقاید و باورهای اشخاص، آن‌ها را استخدام می‌کند و حتی از عرب‌ها یا یهودی‌ها برای جاسوسی در اسراییل استفاده می‌کند".
طبق این گزارش، وزارت اطلاعات ایران در حال گسترش عملیات‌های خود در خاورمیانه و نواحی مدیترانه است و این کار را از طریق نصب ایستگاه‌های شنود الکترونیکی انجام می‌دهد. به دنبال حمله ویروس استاکس‌نت در ماه ژوئن سال 2010 به زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم در تهران، ایران یک فرماندهی سایبری ایجاد کرده است تا عملیات‌های سایبری دفاعی و تهاجمی انجام دهد. موفقیت این ویروس نشان دهنده ضعیف بودن توسعه سایبری در ایران است.
در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که روسیه در آموزش عملیات‌های اطلاعاتی ایران که از دهه 90 میلادی آغاز شد، فعال بود و صدها مامور وزارت اطلاعات ایران را با وجود دکترین‌های متفاوت دو کشور آموزش داد.
منبع: تعامل نیوز



موشک نور
شنبه 91/10/16 ساعت 1:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

موشک «نور» از عرشه کدام ناو شلیک شد

به گزارش فارس نیوز: 29 فروردین ماه 1367، در نبرد دریایی نابرابر با ارتش آمریکا، یکی از ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته و با اصابت یک فروند بمب هدایت شونده لیزری، از وسط دو نیم می‌شود.

خبرگزاری فارس: موشک «نور» از عرشه کدام ناو شلیک شد

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، در پنجمین روز از رزمایش دریایی ولایت 91 بود که یک فروند موشک سطح به سطح نور از روی یکی از شناورهای حاضر در این رزمایش شلیک و هدف سطحی خود را با موفقیت منهدم کرد.

موشک دریایی نور با برد بیش از 120 کیلومتر از معروفترین موشک‌های کروز دریایی ایران است.

شلیک موشک سطح به سطح نور

این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

شلیک موشک سطح به سطح نور از عرشه جماران

با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است. موشک نور همچنین بر روی برخی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نصب شده است.

شلیک موشک نور از عرشه البرز در رزمایش ولایت 89

این موشک که تا بحال از روی ناوهای مختلف نیروی دریایی ارتش پرتاب شده، در رزمایش سال گذشته نداجا از روی عرشه ناوشکن دریابان نقدی با موفقیت شلیک شده بود.

اما «ناو» شلیک کننده «نور» در رزمایش ولایت 91 کدام بود؟

29 فروردین ماه 1367، در یک نبرد دریایی نابرابر با ارتش آمریکا، یکی از ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته و با اصابت یک فروند بمب هدایت شونده لیزری، از وسط دو نیم می‌شود.

در همان زمان بسیاری متعقد بودند کار از کار گذشته و این ناوشکن دیگر به هیچ عنوان قابل استفاده نخواهد بود، اما دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانستند یگان قهرمان خود را به این راحتی ها کنار بگذارند.

آنها کار سخت و بزرگی را شروع کردند.

دریادار امیر رستگاری معاون هماهنگ‌کننده این روزهای نیروی دریایی ارتش که در 29 فرودین 67 در یگان همراه سبلان حضور داشت، حادثه آن روز و سختی کار برای بازسازی این ناوشکن را این طور روایت می‌کند:

«سبلان را که زدند، من در ناو مجاور بودم. دیدم دودی از سبلان بلند شد. اول فکر کردم توربینش را روشن کرده اما بعد روی مدار اعلام کرد که آنها را زده‌اند.

یک تیم از طرف ما برای کمک رفت به سمت سبلان. بمبی که کنار کشتی اصابت کرده بود، باعث شده بود «کیل» کشتی که ستون فقرات کشتی است‌ بشکند. کشتی تقریبا به دو نیم شده بود. سینه‌اش مقداری پایین‌تر آمده بود. پاشنه‌اش هم همین طور و ناو حالت هشتی پیدا کرده بود.

شانسی که سبلان آورد، این بود که روزهای قبل، تمرینات درون یگانی داشت. این تمرینات شامل کنترل صدمات هم هست و این بچه‌ها 5 روز تمرین کرده بودند که با آب گرفتگی چه کار کنند و با حریف چه مقابله‌ای باید بشود. برای همین توانستند بعد از 40 دقیقه، برق ناو را قطع کنند.

تاریکی محض کار را سخت کرده بود. برق ناو هم سه فاز بود و خطر برق گرفتگی وجود داشت. به هر صورتی بود آب را کنترل کردیم و قرار شد یدک‌کش‌ها ناو را بیاورند بندرعباس روی حوض خشک.

کارخانجات نیروی دریایی همان شب، یک واحد از نفرات را آماده کردند و فرستادند برای بلاک چینی در داخل حوض خشک. روز بعد، سبلان روی بلاک‌ها مستقر شده بود. ناوشکن را که دیدیم متوجه شدیم تقریبا دو تکه شده است.

من آن موقع افسر جوانی بودم. یادم هست تیم‌های زیادی از صنایع مختلف آوردند که نظرشان این بود که باید تجهیزات ناوشکن تخلیه شود و آهن‌هایش را به کارخانه‌های ذوب فلز بدهیم. اما باید درود فرستاد به پیشکسوتان ما در نیروی دریایی که گفتند ما این ناوشکن را می‌توانیم بازسازی کنیم.

واقعا کار سختی بود. ناوشکن هزار و 100 تن وزن داشت و با وضعی که پیدا کرده بود، تراز کردن آن کار سختی می‌نمود. آن موقع اصلا جکی نداشتیم که بتواند چنین وزنی را جابجا کند.

متخصصان یکسری چرخ دنده طراحی کردند که این چرخ دنده‌ها توی هم بازی می‌کردند و به وسیله همین چرخش، ارتفاع پیدا می‌کردند.

هشت عدد از این جک‌ها را ساختیم و آنها را در قسمت‌های مختلف سینه ناو گذاشته و آرام آرام سینه ناو را بالا آوردیم. با استفاده از دستگاه‌های تراز، محور ناو را پیدا کردیم و سینه ناوشکن را با بدنه در یک خط قرار دادیم.

وقتی ناو در موقعیت درست نگه داشته شد، بچه‌ها مجددا بلاک‌های بتونی را طوری جای دادند که ناوشکن از نظر طولی و عمودی در یک راستا قرار بگیرند. تازه بعد از آن مرحله بازسازی شروع شد.

بمبی که کنار ناوشکن خورده بود، هم موجب سوراخ شدن و پارگی بدنه در سمت راست و هم حدود 50 تا 60 متر مربع از بدنه متاثر از موج انفجار بمب، دچار پیچیدگی شده بود.

نواحی نزدیک محل انفجار هم کاملا در اثر موج مثل یک کاغذ مچاله و نواحی دورتر نیز دفرمه شده بود. کیل اصلی کشتی هم شکسته بود.

از محل اصابت بمب، 25 متر به راست و 25 متر به چپ را مجبور شدیم به طور کامل برشکاری کنیم. مثل ساختمانی که ما باید از وسطش یک طبقه را بیاوریم بیرون. باید حواس‌مان جمع می‌بود که طبقات فوقانی ریزش نکند که البته باز این خودش در طراحی سازه، بحثی بود.

مهندسان کارخانجات نیروی دریایی ستون‌های فلزی را از کف حوض خشک به طبقات بالا بکار بردند تا وزن طبقات بالا را حفظ کنند و بعد شروع به برش‌کاری نواحی آسیب دیده کردیم که چیزی حدود 6 تا 7 ماه طول کشید.

مجددا کیل ناوشکن را که قسمتی از آن را بریده و جدا کرده بودیم، آوردیم و نصب کردیم. فریم‌ها نصب شد و بر روی آنها ورق‌های بدنه را مونتاژ کردیم. بعد از این مراحل، مخازن بسته شد و پس از آن باید اماکنی از ناو را که از دست داده بودیم، بازسازی می‌کردیم.

بر اثر انفجار بمب، اتاق جایروی کشتی، خوابگاه 27 نفره و خوابگاه 24 نفره کارکنان را از دست داده بودیم.

سوئیچ برد سینه و نیز ژنراتور سینه را هم در اختیار نداشتیم. اماکن زیستی 14 و 12 نفره را هم از دست داده بودیم و سرویس‌های بهداشتی و محوطه ژنراتور سینه هم به طور کامل از بین رفته بود. این اماکن بعد از آن تعمیرات اساسی ساخته و سپس پارتیشن بندی شد که این روند نزدیک به 2 سال طول کشید.

وقتی ناوشکن کاملا تعمیر شد (که باید بگویم این تعمیر شاید از ساخت مجدد سخت‌تر است)، ناوشکن می‌خواست برود تست‌های کنار اسکله و دریا را انجام دهد. خود مجموعه ما شاید نگران بود جایی از سازه کشتی دچار شکست نشود چون سازه به هر حال تحت فشار آب، حرارت و موج انفجار واقع شده بود اما کوچکترین انحراف یا عدم بالانس دیده نشد و وقتی ما نتایج تست‌ها را بررسی کردیم دیدیم با زمانی که ناوشکن ساخته شده، برابری می‌کند.

حقیقتا کار بزرگی بود و در این زمینه در نیروی دریایی مستند سازی فنی خوبی انجام شد و تجربیات این بازسازی به نسل بعد منتقل شد که نتیجه‌اش هم ساخت ناوشکن جماران است.»

به گزارش فارس، با رهایی سبلان از خطر غرق شدن با وجود آسیب دیدن بدنه و تیر اصلی کشتی و رساندن آن به پایگاه، متخصصان دلاور و خط شکن نیروی دریایی ارتش اقدام به بازسازی آن با اتکا به توان داخلی کردند، اما کار به همین جا ختم نشد و سبلان در خط مقدم بهسازی و ارتقا نیز قرار گرفت.

سامانه های موشکی، انواع سامانه های هشداردهنده، فریب دهنده و سامانه های کمکی داخلی و سامانه های ارتباطی جدید در طی سالهای بعد بر روی آن نصب شده و سبلان را متفاوت از گذشته کرد.

حالا ناوشکن سبلان به آخرین سامانه‌های رزمی موجود تجهیز شده بود که یکی از آنها سامانه دوربرد دیده بانی و ردگیری اپتیکی است.

این نوع سامانه ها برای امور مختلفی چون دیده بانی، کشف و  ردگیری اهداف متحرک و حتی رهگیری آنها طراحی می شوند. سامانه های اپتیکی یا بصری، با توجه به ماهیت متفاوت از سامانه های راداری، در شرایطی که محیط نبرد با جنگ الکترونیک تحت تأثیر باشد نیز به فعالیت خود ادامه می دهند.

امروز ناوشکن سبلان با گذشت 24 سال از آن نبرد تاریخی، به جایی رسیده است که علاوه بر انجام ماموریت‌های سرزمینی خود، در ماموریت‌های دوربرد و طولانی مدتی نظیر حضور در خلیج عدن نیز شرکت کرده و به گفته کارشناسان نیروی دریایی، این حضور موجب تعجب یگان‌های فرامنطقه‌ای گردیده که چطور سبلان توانسته است پس از آن صدمه شدید در سال 67، اینطور به انجام ماموریت های طولانی مدت بپردازد.

ناوشکن سبلان برای اولین بار در تاریخ نهم شهریور ماه 1388 و در قالب سومین ناوگروه اعزامی نداجا بود که به همراه ناو لجستیک خارک عازم خلیج عدن شد.

شلیک موشک نور از عرشه سبلان در رزمایش ولایت 91

این ناوشکن (که حالا دیگر کلکسیونی تاریخی از دستاوردهای فنی برای نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود) در رزمایش اخیر این نیرو که با عنوان «رزمایش تخصصی ولایت 91» به مدت شش روز در گستره یک میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار 18 درجه شمالی در اقیانوس هند برگزار شد، یکی دیگر از تست‌های مهم خود را در حوزه موشکی پشت سر گذاشت و با شلیک یک فروند موشک سطح به سطح نور، آمادگی خود برای حضور در نبردهای سنگین دریایی را بیش از پیش به رخ کشید.



برچسب‌ها: موشک

تحرک پدافند
پنج شنبه 91/10/14 ساعت 10:1 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از یک استراتژی مهم دفاعی؛
با شروع حملات برق آسای آلمان در ابتدای جنگ دوم جهانی نکته مهمی در ذهن فرماندهان و استراتژیستهای دفاعی جهان نقش بست و آن هم بحث تحرک در میدان نبرد بوده است. این اصل تا به امروز نیز به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر بقاء و پیروزی در جنگ شناخته می شود.

"عماریون"- سخنان اخیر امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در خصوص تاکیدات فرمانده مظعم کل قوا مبنی بر اهمیت تحرک و لزوم حرکت نیروهای مسلح به بحث تحرک پذیری سامانه ها، یک بار دیگر تیزبینی و اشراف معظم له به موضوعات مهم و حساس در موضوعات مختلف نیروهای مسلح را نشان داد. اما تحرک سامانه ها و یگانهای دفاعی از کجا شکل گرفته و چگونه وسعت یافته است؟

جنگ دوم جهانی به معنای واقعی کلمه نبردی در تاریخ بشریت بود که مفاهیم زیادی را برای نخستین بار وارد الفبای نظامی جهان کرد. یکی از مهمترین این مسائل، بحث "تحرک" بود.

واحدهای پیاده نظام مکانیزه، توپخانه خودکششی و زرهی آلمان در مراحل اولیه جنگ دوم جهانی به دلیل قابلیت تحرک و انعطاف پذیری بالا توانستند تا در برابر سیستم دفاعی متفقین بسیار موفق عمل کنند و پیروزی های درخشانی را بدست آورند. حوادثی که در این جنگ رخ داد تا به امروز به عنوان راهنمای بسیاری از استراتژیستهای نظامی در جهان در تبین دکترین های نظامی به کار می رود.

نیروهای پیاده ، زرهی و توپخانه

تا قبل از از آغاز جنگ دوم جهانی، سربازان پیاده نظامی عمدتا با پای پیاده و یا نهایتا به وسیله وسایل نقیله سنگین مثل کامیون به میدان نبرد منتقل می شدند. در جنگ اول جهانی و خصوصا در جبهه غربی، نبردی با عنوان "جنگ خاکریزها" در گرفت. این بدین معنا بود که دو طرف در خاکریزهای خود مستقر شده و معمولا پس از اجرای یک آتش سنگین توپخانه ای به سمت خاکریز مقابل حمله می کردند. حال کافی بود تا یک یا چند آشیانه مسلسل دشمن از کار نیافتاده باشد تا قتل عام مهاجمین آغاز شود.

در اواخر جنگ اول جهانی بود که انگلیسی ها اولین تانکها را به میدان نبرد وارد کردند. ظهور این هیولاهای آهنی در میدان نبرد که عمدتا سلاحی برای متوقف کردن آنها وجود نداشت باعث شد تا تغییری بنیادین در تاکتیک های پیاده نظام صورت گیرد و از آن بعد تا پایان جنگ اول جهانی نیروهای پیاده در سایه پشتیبانی تانکها به حرکت در می آمدند. در همین زمان از تعدادی تانک " مارک 4" انگلیسی به منظور حمل نفرات استفاده شد و به نوعی اولین نفربرهای زرهی در دنیا متولد شدند. این نفر برها با عنوان " مارک 9" شناخته می شدند.



"نفربر زرهی مارک 9"


در این میان واحدهای توپخانه نیز با مشکلات فراوانی مواجه بودند. در جنگ اول جهانی اکثر توپها بسیار بزرگ بودند و حمل و نقل آنان بسیار مشکل بود و در صورتی که حمله ای سریع از جانب دشمن صورت می گرفت امکان نجات توپها وجود نداشت و اکثرا این توپها بایستی یا نابود شده و یا تسلیم دشمن می شد.

 در این جنگ بود که برای اولین بار از توپها در واگن های قطار استفاده شد. بدین معنی که توپ و مهمات آنان به همراه نفرات فنی بر روی قطار قرار می گرفتند و عمل شلیک را از آن محل انجام می دادند. ناگفته پیدا است که این تاکتیک هم مشکلات خود را داشت و باعث می شد که توپها در مناطق نزدیک به خط آهن ها در دسترس باشد و در سایر مناطق همچنان از توپهای قدیمی استفاده میشد.

در میانه دو جنگ جهانی و با روی کار آمدن آدولف هیتلر در آلمان برنامه مسلح سازی دوباره این کشور آغاز شد. در این میان یکی از مهمترین و اثرگذارترین افراد در بحث مشخص سازی تاکتیکهای آینده ارتش آلمان ژنرال "هاینز گودریان" بود. این ژنرال آلمانی را به حق باید به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی تاکتیک "نبرد برق آسا" معرفی کرد. 



"ژنرال گودریان؛بنیانگذار تاکتیک حمله برق آسا"


وی در ابتدا لشگرهای زرهی مستقلی را برای ارتش آلمان تاسیس کرد. تا قبل از این واحدهای زرهی به عنوان توابع یگانهای پیاده وارد عمل می شدند و بایستی خود را با سربازان پیاده نظام هماهنگ می کردند. اما در تاکتیک جدید تانکها به عنوان خط شکن عمل کرده و پیشاپیش سایر نیروهای مهاجم به خطوط دشمن حمله می کردند و در پشت سر آنها واحد های پیاده که سوار بر خوردوهای شنی دار بودند وارد عمل می شدند. این عمل تحرک واحدهای پیاده را افزایش می داد و در عین حال باعث می شد تا تانکها نیز بتوانند به سرعت حرکت کرده و از تمامی توان خود بهره ببرند.



نفربر آلمانی مدل " Sd.Kfz. 251/1 Ausf. A "


سپس به منظور پشتیبانی از این واحدها نیز آلمانها از دو تاکتیک استفاده شد. یکی نصب کردن انواع توپ ها بر روی شاسی های زرهی و شنی دار و معرفی اولین واحدهای توپخانه "خودکششی" به سبک امروزی بود که می توانست با سرعت و تحرک بالا در نقاط مختلف حاضر شده و به اجرای آتش پردازند. فاز دوم مورد نظر آلمانها معرفی بمب افکن های شیرجه رو موسوم به "اشتوکا" بود که به وسیله هدایت گران نیروی هوایی آلمان که در خط مقدم حضور داشتند می توانستند با دقت و سرعت بالا به اهداف خود حمله کنند.



توپهای خودکششی آلمانی مدل " Hummel "


ترکیبی از این اقدامات بود که در سالهای اولیه جنگ جهانی دوم ارتش آلمان را به نوعی شکست ناپذیر جلوه داد و باعث شد تا بسیاری از کشورهای اروپایی توسط آلمانها فتح شوند. با پایان جنگ دوم جهانی بسیاری از ارتش های پیروز در جنگ نیز به تاکتیکهای آلمانی ها روی آورده بودند و سعی می کردند تا در برنامه ریزی برای ارتش های خود از این روش ها پیروی کنند. اما هنوز هم کارهای زیادی بود که در این میان صورت نگرفته بود و بایستی تکمیل می شد. با ظهور سلاح های کشتار جمعی و همچنین افزایش قدرت تخریبی سلاح های متعارف بحث افزایش تحرک ، حفاظت و قدرت آتش پشتیبانی نیروهای پیاده بیش از پیش در نظر آمد.



"BMP_1 " آغازگر انقلابی در تاکتیکهای پیاده نظام


در سال 1966 میلادی روسها وسیله را در ارتش خود وارد خدمت کردند که به معنای واقعی کلمه یک انقلاب در تاکتیکهای پیاده نظام بود. خودروهای زرهی " BMP-1 " با قابلیت حمل 8 سرباز کاملا مسلح، توانایی عبور از رودخانه ها و انجام عملیات آبی- خاکی، مسلح بودن به یک توپ 73 میلی متری و موشک ضد تانک و همچنین قابلیت تصفیه کامل عوامل مربوط به جنگهای نوین یک گام پرش گونه در تاکتیکهای پیاده نظام محسوب می شدند.

این خودرو می تواند سربازان را از تهدیدات بسیاری همچون: ترکش ها، گلوله مستقیم سلاح های کالیبر کوچک و متوسط و همچنین عوامل جنگهای نوین حفظ کرده و در عین حال به مدد تسلیحات موجود بر روی خود پشتیبانی موثری را از آنان به عمل آورد. ظهور این خودرو باعث به وجود آمدن تغییرات گسترده ای در تاکتیکهای نظامی در جهان شده و باعث شد تا خودروهای مشابهی همچون سری " ماردر"، "ام -113 " و "بردلی" بوجود آیند. این خودروهای زرهی همگی بر روی یک نکته اشتراک دارند و آن هم بحث افزایش توان تحرک نیروهای پیاده در عین حفاظت و همچنین داشتن پشتبانی مناسب آتش است.

اهمیت این گونه از خودروهای زرهی تا آنجا مشخص و تاثیر گذار بود که روسها به منظور به وجود آوردن نوعی تحرک، حفاظت و همچنین قدرت آتش برای نیروهای چترباز خود نیز دست به تولید نفربرهای سری "BMD " زدند که قابلیت پرتاب از هواپیما با چتر را دارد. این خودرو زرهی به نوعی در کلاس خود در جهان بی همتا است.

باید گفت که نفر برها توانستند یک لقب جالب برای خود پیدا کنند و آن " تاکسی میدان نبرد" بود. وسیله ای که به مانند یک تاکسی که در شهر عابرین پیاده را سوار کرده و به نقاط مختلف می برد ، سربازان پیاده را سوار کرده و به نقاط مختلف میدان نبرد منتقل می کند. اما نقش نفربرها به بحث حمل نیروهای پیاده نظام و حمایت از آنان محدود نماند. گونه های بسیار مختلفی از نفربرها با کارایی مختلف طراحی و ساخته شده اند. در این میان می توان به گونه حامل خمپاره انداز،  حامل موشکهای ضدتانک، خودروی فرماندهی، آمبولانس زره پوش و حامل سامانه های پدافند هوایی اشاره کرد. در این جا نیز باید به این نکته اشاره کرد که تحرک داشتن مهمترین دلیل استفاده از زره پوش ها در نقش های ذکر شده است.



شلیک خمپاره از نفربرهای کلاس "LAV"


 تانکها نیز در سالهای پس از جنگ دوم به سمت افزایش سرعت و قدرت تحرک خود رفتند. البته باید این نکته را متذکر شد که تانکها به دلیل وزن بسیار بیشتر نیازمند موتورهای نیرومندتری هستند تا بتوانند به سرعتهای بیش از 50 تا 60 کیلومتر دست پیدا کنند. البته این سرعت برای این هیولاهای 70 تنی بسیار عالی بوده و آنها را قادر می سازد تا به سرعت موقعیت خود را تغییر دهند. فراموش نکنیم که تانکهای بسیار نیرومندی همچون سری "تایگر" در جنگ دوم جهانی به دلیل نداشتن تحرک و سرعت کافی به شکارهایی آسان برای واحدهای ضد زره متفقین و هواپیماهای آنان تبدیل شده بود.



"تایگر" تانکی نیرومند اما بی تحرک

در دنیای تانکها نیز همین حادثه رخ داد. همانگونه که گفته شد تانکهایی به مانند سری تایگر در جنگ دوم جهانی به دلیل نداشتن تحرک بالا به راحتی توسط یگان های ضد تانک و یا تانکهای سبک تر شناسایی شده و مورد اثبات قرار می گرفتند. در سالهای جنگ سرد همیشه در بین طراحان بحثها و جدلهای زیادی در مورد برقراری توازن بین 3 اصل:حفاظت، قدرت آتش و تحرک در تانکها وجود داشت و می توان گفت که این بحثها تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. پیشرفت سریع سامانه های ضد تانک و از طرفی عدم امکان افزایش زره تانکهای امروزی سوالات فراوانی را در ذهن طراحان به وجود آورده است.

باید گفت که این مسئله در خصوص تانکهای غربی پیچیده تر است. برای نمونه تانکی مثل آبرامز که ستون فقرات نیروی زرهی ارتش آمریکا را تشکیل می دهد چیزی نزدیک به 75 تن وزن دارد و از یک موتور با توان 1500 اسب بخار نیرو می گیرد. این تانک می تواند با استفاده از نیروی تولیدی توسط موتور نیرومند خود به سرعتی بالای 60 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند که تحرک مناسبی را برای این تانک به وجود می آورد.
اما در سالهای اخیر و با پیشرفتهای گسترده ای که در زمینه سلاح های ضد زره صورت گرفته است این تانک و بسیاری دیگر از تانکها دیگر از حاشیه امنیت آنچنانی برخوردار نیستند.

حال برای مقابله با تهدید جدید چه باید کرد؟ یکی از راه ها بحث افزایش زره است که بسیاری از کارشناسان و طراحان آن را به راحتی رد کرده اند. افزایش زره به معنای افزایش وزن بوده که خود باعث تنبلی و کاهش توان تحرک تانک می شود. در صورتی که بخواهند این کاهش را جبران کنند باید توان موتور را افزایش دهند که هر اسب بخار افزایش به معنای افزایش مصرف سوخت و افزایش فشار به واحد های تدارکاتی و پشتیبانی است.

همین نظریه در ارتش آمریکا باعث شده است تا طرح یک خودروی چند منظور با نام "استرایکر" به عنوان طرح آینده ارتش آمریکا مطرح شود که بسیار سبک تر بوده و از سیستم های پیشرفته الکترونیکی هشداردهنده و منحرف کننده برای مقابله با تهدیدات بهره می برد. همین تغییر خود نشان دهنده این نکته است که عامل تحرک و همچنین قابلیت حمل و نقل از طریق هوا همچنان به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتورها در این میان خودنمایی می کند.



خودروی رزمی "استرایکر"


واحدهای توپخانه نیز در سالهای پس از جنگ دوم جهانی با سرعت به سمت بحث افزایش تحرک پیش رفتند تا بتوانند بسیار سریع در میدان نبرد جای خود را تغییر داده و از مواضع مختلف به اجرای آتش بپردازند. نسل های جدید توپ های خود کششی نیز به دلیل نیاز بیش از پیش به مولفه "تحرک" از قالب زره پوش خارج شده و بر روی کامیون ها نصب شده است. سامانه های مثل آرچر و یا سزار از این گونه سیستم های توپخانه ای هستند. نگاهی به جنگ 33 روزه لبنان و رژیم صهیونیستی و بقاء پذیری پرتاب گرهای حزب الله لبنان در برابر حجم آتش سنگین طرف مقابل در آن گستره کوچک خود دلیلی دیگر بر اهمیت مسئله تحرک است.





تصویر بالا توپ سوئدی "آرچر"- تصویر پایین "سامانه 155 میلی متری ایرانی"


در کشور ما نیز در سالهای اخیر اقدامات مثبت فراوانی در زمینه افزایش تحرک واحدهای پیاده، توپخانه و زرهی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت نفربرهای توسن و براق، طراحی و ساخت تانک های بومی ذوالفقار و همچنین سامانه های توپخانه خود کششی رعد و توپ خودکششی چرخ دار اشاره کرد.

پدافند هوایی

در زمان جنگ اول جهانی و با توجه به معرفی هواپیماها به عنوان سلاح های جنگی در کنار کشتی های پرنده بحث استفاده از توپهای ضد هوایی برای نخستین بار مطرح شد و برای اولین بار تعدادی از این توپها بر روی خودروهایی نصب شدند. باز هم در زمان جنگ دوم جهانی بود که به افزایش قدرت هوایی و تخریبی که آن واحدها ایجاد می کردند و همچنین لزوم برقراری یک نوع پدافند ضد هوایی مشخص شد    .

در آن دوران پدافند هوایی به دو صورت هواپیماهای رهگیر و توپهای ضد هوایی وجود داشتند و هنوز خبری از موشکهای ضد هوایی نبود. کم کم دو طرفهای درگیر اقدام به نصب کردن توپهای ضد هوایی بر روی شاسی خودروهای مختلف کردند و به این شکل اولین نسل از واحدهای پدافند هوایی متحرک را تشکیل دادند. وظیفه این واحدها واکنش سریع و حرکت در کنار ستونهای موتوریزه و زرهی و حمایت از آنان در برابر حملات هوایی بود. سامانه هایی همچون  " Wirbelwind "ساخت آلمان نازی از جمله این سیستم ها بودند. در این جا نیز نظر فرماندهان بر اصل تحرک و واکنش سریع در برابر تهدیدات هوایی استوار بود که به ساخت این چنین سامانه هایی منجر شد.


سامانه پدافند هوایی متحرک Wirbelwind


در سالهای پس از جنگ دوم جهانی و تا به امروز سامانه های توپخانه متحرک ضد هوایی بسیاری ساخته شده است که در مدلهای جدید با موشکهای هدایت راداری و فروسرخ نیز ترکیب شده اند. اما اگر بخواهیم معروفترین عضو از این نسل از تسلیحات را معرفی کنیم باید به سامانه مشهور " ZSU-23-4 " ملقب به "شیلیکا" ساخت شوروی سابق اشاره کرد. این سیستم توپخانه ضد هوایی هدایت راداری در جنگ سال 1973 اعراب و رژیم اشغالگر قدس خوش درخشید و توانست به تنهایی بیش از 30 جنگنده مهاجم صهیونیست را به زیر بکشد.

اما موشکهای سطح به هوا بخش دیگری از سامانه های پدافند هوایی بودند که در سالهای جنگ سرد به سرعت در مسیر رشد و ترقی قرار گرفتند و در اکثر کشورهای دنیا وارد خدمت شدند. برای نمونه یکی از موشکهای بسیار معروف پدافند هوایی جهان سامانه موشکی " SA-2 " ساخت شوروی سابق است که در جریان جنگ ویتنام بسیار موفق ظاهر شد و توانست صدها جنگنده و بمب افکن آمریکایی را ساقط کند. با افزایش حجم تلفات واحدهای هوایی، آمریکایی ها به دنبال راه هایی برای مقابله با خطر موشکهای سطح به هوا رفتند. آمریکایی ها با معرفی موشکهای ضد رادار "شرایک " گام اولیه را برای مقابله با این تهدیدات برداشتند. این جا بود که یکی از اصلی ترین نقاط ضعف موشک " SA-2 " مشخص شد.


نمایه کلی آتشبار موشک سام 2


این سامانه موشکی به تعداد زیادی رادار و سیستم های پشتیبانی برای عملیات نیاز دارد که باعث شده بود این سیستم فاقد هر گونه تحرکی باشد و همچنین مساحت زیادی را اشغال کند. این مسئله باعث می شد تا شناسایی سکوهای پرتاب این موشک بسیار راحت شناسایی شده و رادارهای کنترل آتش " Fan Song " به اهدافی راحت و سهل وصول برای موشکهای شرایک تبدیل شود.

البته ویتنامی ها به لطف پشتیبانی سخاوتمندانه روسها هیچ گاه دچار کمبودی نبودند و همیشه آنقدر موشک داشتند که بتواند با قدرت تهاجمی آمریکایی ها برابری کنند.البته نباید فراموش کرد که نتایج این عملیات ها به دقت توسط کارشناسان روس رصد می شد و آنها را به این نتیجه رساند که برای موفقیت هر چه بیشتر سامانه های پدافند ضد هوایی بایستی آنها را به "حرکت" درآورد.

نتیجه این تغییر در تفکر در سال 1973 خود را نشان داد و باعث شد تا نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سخترین و پرتلفات ترین روزها در تاریخ خود را بگذراند. با آغاز حمله اعراب در دو جبهه به سرزمین های اشغالی در بلندی های جولان و صحرای سینا نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به خیال اینکه داستانی شبیه به جنگ 6 روزه دوباره رخ خواهد داد حمله خود را آغاز کرد، غافل از اینکه اینبار جهنمی سوزان منتظر خلبانان صهیونیست است.

خلبانان اسرائیلی با توجه تجربیات جنگهای قبلی و برای درامان ماندن از سامانه های موشکی  سام - 2 در ارتفاع پایین به پرواز در آمدند. در همین حال سامانه های شلیکا و پدافند موشکی  " سام-6 " اعراب که بسیار متحرک بوده و در کنار سایر نیروها حرکت می کردند منتظر مهاجمین بودند. تنها در یک هفته اول جنگ زوج مرگبار شلیکا و سام – 6 بیش از 80 فروند جنگنده صهیونیست را ساقط کردند.

سامانه موشکی سام 6

در هر گوشه ای از میدان نبرد تعدادی از این سامانه های پدافندی مستقر بودند و به محض شلیک موقعیت خود را تغییر می دادند. تجربه موفق سامانه  SA-6 در این جنگ به نوعی پایان سامانه های پدافند ثابت روسها بود و پس از تقریبا تمامی موشکهای سطح به هوای روسی به صورت متحرک عرضه شدند. سامانه هایی همچون " S-300 "، " Buk " و یا " Tor " از این جمله هستند.


سامانه موشکی "رعد"


این سامانه ها بر روی شاسی های مجهز به چرخ و یا زنجیر چرخ سوار شده اند و به سرعت می توانند در نقاط مختلف میدان نبرد حاضر شده و پرنده های مهاجم را با مشکلاتی جدی رو به رو کنند. در جریان عملیات نیروهای ناتو بر فراز یوگوسلاوی سابق در سال 1999 میلادی حجم زیادی از سامانه های ثابت و سام  2 و ‌" سام-3 یوگوسلاوها از بین رفت اما بیش از 60 درصد از سامانه های متحرک " سام -6 " آنها از این نبرد جان به در بردند.

در جریان جنگ روسیه و گرجستان در سال 2009 میلادی نیز موفقیتهای بدست آمده واحدهای پدافند هوایی گرجی ها بر علیه نیروی هوایی روسیه به سامانه های متحرکی مثل تور و باک مربوط می شد که در مکانهای مختلفی کمین کرده و هواپیماهای روسی را غافلگیر کردند.

در چند سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات موثری برای افزایش توان تحرک نیروهای پدافند هوایی انجام داده است که از آن جمله می توان به ارتقاء سامانه های پدافندی  " سام 6 "،خریداری سامانه های پدافندی " تور ام – یک " و طراحی و ساخت سامانه بومی رعد نیز اشاره کرد و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید منتظر متحرک سازی دیگر سامانه هابی پدافندی نیز بود.
منبع :مشرق

سایت: عماریون



برچسب‌ها: پدافند هوائی

شکار دو فروند پهپاد
چهارشنبه 91/10/13 ساعت 9:43 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

به گزارش فارس نیوز:

دریادار رستگاری در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
شکار دو فروند پهپاد RQ توسط ارتش+جزئیات

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش از شکار دو فروند پهپاد از خانواده RQ توسط پدافند ارتش خبر داد.

خبرگزاری فارس: شکار دو فروند پهپاد RQ توسط ارتش+جزئیات

دریادار امیر رستگاری معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: پدافند هوایی ارتش دو فروند پهپاد دشمن را شکار کرده است.

وی افزود: این پهپادها از خانواده RQ و سری 11 است که یکی در شهریور سال 90 و دیگری در آبانماه  امسال شکار شده است.

رستگاری تاکید کرد:‌ این پهپادها توسط پدافند ارتش مورد اصابت و سرنگون شده است و در حال حاضر در مرکز تحقیقات ارتش در حال بررسی است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش در پایان اظهار داشت: بسیاری از اطلاعات این پهپادها توسط مرکز جهاد و تحقیقات ارتش تخلیه شده است.





پهپاد RQ
چهارشنبه 91/10/13 ساعت 9:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

به گزارش فارس نیوز:


سومین عضو خانواده پهپادهای RQ در اختیار نیروهای مسلح ایران

خبرگزاری فارس: پس از شکار RQ170 ،Shadow و اسکن‌ایگل‌ها توسط نیروهای مسلح، ارتش از شکار دو فروند پهپاد RQ-11 خبر داد.


خبرگزاری فارس: سومین عضو خانواده پهپادهای RQ در اختیار نیروهای مسلح ایران

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران در جهان و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای بخصوص نیروهای نظامی آمریکایی در اطراف کشورمان، نیروهای مسلح ایران همواره درحال جنگ اطلاعاتی با دشمنان بوده‌اند.

در همین راستا با توجه به بالا رفتن تکنولوژی پهپادها(پرنده‌های هدایت پذیر از دور) این پرنده‌ها نقش بسزایی در این عرصه برای نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایفا می‌کنند و بالطبع آمریکایی‌ها در این عرصه دستاوردهای نوینی داشتند که احساس می‌کردند کسی توان مقابله با آنها را ندارد.

این تصور در آنها وجود داشت تا زمانی که خبری در رسانه‌های ایران مبنی بر «شکار پهپاد جاسوسی RQ170 توسط سپاه پاسداران» منتشر شد. خبری که در زمان کوتاهی در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت.

این هواپیما که آذرماه سال گذشته در شرق کشور به دام انداخته شد، یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی است که البته رادارگریزی، تنها ویژگی مهم آن نیست بلکه این هواپیمای پنهانکار در چندین بخش از فناوری‌های سطح بالا برخوردار است.

پهپاد RQ170 در اختیار نیروی هوافضای سپاه

هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 که اصطلاحا Sentinel یا دیده‌بان نامیده می‌شود و برخی آن را جانور قندهار (محلی که اولین‌بار تصویر آن منتشر شد) می‌گویند، یکی از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است.

پهپاد RQ-170 پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد. موتور این هواپیما و سیستم حرارتی آن به گونه‌ای است که اختلاف دما ایجاد نکرده و موجب می‌شود تا این هواپیما از دید رادارها دور بماند.

با این حال این پهپاد که مهمترین و سری‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکاست توسط سپاه پاسداران کنترل و به زمین نشانده شد در حالیکه آمریکایی‌ها به هیچ وجه این موضوع را باور نمیکردند و در ابتدا آن را تکذیب می‌کردند اما انتشار تصاویر این پهپاد قدرت راداری و جنگ الکترونیک سپاه را نشان داد.


* عقاب جستجوگر به دام می‌افتد

اما موضوع به همینجا ختم نشد و در سالگرد شکار پهپاد جاسوسی RQ170 توسط نیروهای مسلح کشورمان، در چهاردهم آذرماه شاهد انتشار خبر به دام افتادن یک فروند پهپاد شناسایی آمریکایی از نوع Scan Eagle (عقاب جستجوگر) به دست نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس بودیم.

این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام  داده‌ است.

پهپاد اسکن ایگل در اختیار نیروی دریایی سپاه

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت 2004 برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.

اما این تنها اسکن ایگل شکار شده توسط سپاه نبود زیرا فرمانده نیروی دریایی سپاه آذرماه امسال، گفت: این سومین پهپاد اسکن ایگل بود که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شکار شده است. این پهپاد با یک و نیم میلیون ساعت پرواز، رکورددار پرواز در میان پهپادهای دنیا است و هم اکنون این پهپاد در خط تولید ما قرار دارد و نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از آن استفاده می کنند.

* سایه روشن آمریکا در رادارهای ایرانی

از طرف دیگر فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم سالگرد شکار RQ170، از شکار پهپاد دیگری به نام Shadow که همان RQ-7 است خبر داد.

این پهپاد در ماه جولای سال 2007 به رکورد 200هزار ساعت پرواز رسید که رکورد قبلی آن که 100هزار ساعت در 13 ماه بود را دو برابر می کرد. در ماه آوریل سال 2008 شدو به رکورد 300هزار ساعت پرواز رسید و در ماه می سال 2010 ساعات پروازی آن به بیش از 500هزار ساعت رسید. این نشاندهنده میزان اهمیت شدو در مأموریت های تاکتیکی آمریکا در این مدت و میزان اعتماد و ارزش سامانه های آن است.

پهپاد RQ-7

اولین اعضای این خانواده پهپادی در سال 1999 با عنوان RQ-7A وارد خدمت ارتش آمریکا شد. در سالهای بعد مدل ارتقاء یافته با نام RQ-7B به خدمت وارد شده و مدل A نیز از خدمت خارج شده است. گونه دیگری از RQ-7 نیز که اخیرا وارد خدمت شده است مدل "600" شناخته می شود. این مدل از لحاظ سامانه های شناسایی تفاوتی با سایر مدلها ندارد و به عنوان مدلی بزرگتر از لحاظ بدنه و با پایایی پروازی بیشتر شناخته می شود.

پهپاد RQ-7 اصولا یک پرنده بی سرنشین شناسایی به حساب می آید که قابلیت حمل تسلیحات را ندارد. اما اخیرا گزارش هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان از علاقه نیروهای مسلح آمریکا به مسلح کردن این پهپاد دارد.

اما این بار ارتش جمهوری اسلامی از شکار دو فروند پهپاد توسط پدافند هوایی خبر داده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که این پهپادها از خانواده RQ و سری 11 است که یکی در شهریور سال 90 و دیگری در آبانماه امسال شکار شده است.

پهپاد RQ-11

این پهپادها توسط پدافند ارتش مورد اصابت و سرنگون شده است و در حال حاضر در مرکز تحقیقات ارتش در حال بررسی است.

همچنین بسیاری از اطلاعات این پهپادها توسط مرکز جهاد و تحقیقات ارتش تخلیه شده است.

با این تفاسیر، این سومین عضو از خانواده پهپادهای شناسایی RQ است که به دام افتادنش توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و باید صبر کرد تا شاید در آینده اخبار دیگری از این نبرد اطلاعاتی منتشر شد.





جدیدترین بالگرد ایرانی
چهارشنبه 91/10/13 ساعت 3:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
جدیدترین بالگرد رزمی کشور با نام طوفان 2 عملیاتی شد

خبرگزاری فارس:با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به بهره‌برداری رسید.



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ در دویست و هشتاد و نهمین روز از سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به بهره برداری رسید.  

سردار وحیدی در مراسم بهره برداری و تحویل دهی دو فروند از این بالگرد رزمی طی سخنانی اظهار داشت : بالگرد طوفان 2 که با همت و تلاش متخصصان کار آمد و اقتدار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده، نسل جدیدی از بالگردهای رزمی است که از فناوری های پیشرفته و روز آمد برخوردار است.

وی افزود در بالگرد طوفان 2 مجموعه ای ارزشمند از فناوری های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزه های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله میتوان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف گیری بسیار دقیق اشاره کرد.

وزیر دفاع گفت: بحمدالله امروز 2 فروند از این نوع بالگرد به ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل گردید و با تولید و تحویل انبوه آن توان رزمی – عملیاتی نیروهای مسلح به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

سردار وحیدی، تولید این بالگرد را در راستای اجرای فرامین و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا ذکر کرد و افزود، بالگرد طوفان 2 نماد دیگری از خودباوری، خلاقیت و بی اثر کردن تحریم های دشمنان، پیشرفت و تعالی ملت ایران است.

وزیر دفاع با بیان اینکه روند خود اتکایی کامل در صنایع دفاعی بویژه در بخش صنایع هوایی با قدرت و سرعت در حال انجام است تاکید کرد، تولید تجهیزات روز آمد و پیشرفته مورد نیاز نیروهای مسلح از راهبرد های مهم و اصلی وزارت دفاع به شمار می رود که با جدیت درحال انجام است.

سردار وحیدی با تبریک این موفقیت بزرگ به محضر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت شریف ایران، از دست اندرکاران این پروژه مهم، در بخش های مختلف وزارت دفاع بویژه سازمان صنایع هوایی تشکر و قدر دانی کرد.

   فارس نیوز




برچسب‌ها: بالگرد

بــــــــاور 373
سه شنبه 91/10/12 ساعت 1:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اسماعیلی در جمع خبرنگاران عنوان کرد
سامانه باور 373 در مرحله تست‌ زیرسامانه‌ها/ شلیک اس 200 بدون رادار جستجوگر در رزمایش پدافند

خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از تست‌های آزمایشگاهی سامانه پدافند برد بلند باور 373 خبر داد و گفت: در این خصوص وضعیت خوبی داریم و این امر توسط وزارت دفاع و قرارگاه خاتم در حال پیگیری است.

خبرگزاری فارس: سامانه باور 373 در مرحله تست‌ زیرسامانه‌ها/ شلیک اس 200 بدون رادار جستجوگر در رزمایش پدافند

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) صبح امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت تیمسار شهید منصور ستاری با حضور در جمع خبرنگاران از تست‌های آزمایشگاهی زیرساخت‌های سامانه پدافند برد بلند باور 373 خبر داد و گفت: در این خصوص وضعیت خوبی داریم و این امر توسط وزارت دفاع و قرارگاه خاتم در حال پیگیری است.

اسماعیلی همچنین به اقدامات شهید ستاری در ایام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقدامات ایشان به شکلی نوین در رزمایش اخیر پدافند اجرا شد که نمونه آن شلیک موشک اس 200 به شکل نقطه کور بود. یعنی اینکه این موشک بدون رادار جستجوگر خود به هدف اصابت کرد.

وی افزود: با این کار ما به بخشی از تدابیر فرمانده معظم کل قوا جامه عمل پوشاندیم.

فارس نیوز




برچسب‌ها: پدافند هوائی

<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 258
کل بازدیدها: 1325129